Ja natuurlijk kan dat.quote:Op dinsdag 7 april 2015 14:20 schreef jodelahity het volgende:
[..]
Oke, nou ja ik vind het mooi om te horen dat iemand blijkbaar anders kan zijn dan dat hij is. Schept wel mogelijkheden voor mooie smoesjes.
Een dronken persoon is precies zoals hij is als hij dronken is. Je refereert telkens naar alternatieve situaties waar die helemaal niet van toepassing zijn en daar zit ook je denkfout. Als iemand drank drinkt en hij wordt agressief dan is hij zichzelf in die situatie. Een andere kan vriendelijk blijven of jolig worden en dat is hij dan in die situatie. Of is iemand alleen zichzelf in zijn 'staat' zonder invloeden van buitenaf? Discussiëren hierover heeft geen zin aangezien ik begrijp dat jij juist denkt dat ik het niet begrijp.quote:Op dinsdag 7 april 2015 14:22 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ja natuurlijk kan dat.
Denk bijvoorbeeld aan een acteur die in zn rol zit of aan iemand die dronken is.
Smoesjes? eh, ja vast wel
Je vergat het voorbeeld van de acteurquote:Op dinsdag 7 april 2015 14:24 schreef jodelahity het volgende:
[..]
Een dronken persoon is precies zoals hij is als hij dronken is. Je refereert telkens naar alternatieve situaties waar die helemaal niet van toepassing zijn en daar zit ook je denkfout. Als iemand drank drinkt en hij wordt agressief dan is hij zichzelf in die situatie. Een andere kan vriendelijk blijven of jolig worden en dat is hij dan in die situatie. Of is iemand alleen zichzelf in zijn 'staat' zonder invloeden van buitenaf? Discussiëren hierover heeft geen zin aangezien ik begrijp dat jij juist denkt dat ik het niet begrijp.
Hiermee impliceer je dat het leuk is voor mensen om je te moeten wijzen op dit soort gedrag.quote:Op dinsdag 7 april 2015 14:25 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Je vergat het voorbeeld van de acteur
Edit: En je maakt het moeilijker dan het is.
Ik heb de indruk dat je het leuk vindt om te debatteren, maar ik ben hier niet voor jouw vermaak.
Blijkbaar ben ik niet diegene die jou het principe van "dichtbij jezelf staan" kan uitleggen. Dat kan gebeuren.quote:Op dinsdag 7 april 2015 14:35 schreef jodelahity het volgende:
[..]
Hiermee impliceer je dat het leuk is voor mensen om je te moeten wijzen op dit soort gedrag.
Graag gedaanquote:Op dinsdag 7 april 2015 14:39 schreef jodelahity het volgende:
Blijkbaar niet nee. Of je hebt ongelijk met jouw idee. Dat kan ook gebeuren. En je zal dan ook heilig blijven geloven dat mensen iets anders kunnen zijn dan ze zijn. En dank je voor het succes ergens mee...
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Fylax is op televisie geweest
Dit vind ik een beetje te kort door de bocht ;-)quote:Op dinsdag 7 april 2015 22:19 schreef Mystikos het volgende:
Elk mens streeft naar verlichting. Het is het hoogste streven. Er is niks grootser.
Dat denk ik nog steeds.quote:Op woensdag 8 april 2015 11:42 schreef gewoonmeppen het volgende:
En ik maar denken dat Mystikos een kloon was van JustTalkLove
quote:Op woensdag 8 april 2015 11:42 schreef gewoonmeppen het volgende:
En ik maar denken dat Mystikos een kloon was van JustTalkLove
Er is hier maar één JustTalkLove en dat ben ik.quote:
Dat vind ik een beetje een 'nare' uitspraak. Waarom zou het gros van de mensen ongelukkig zijn ? Wij zijn de anderen niet. Wij kunnen enkel ons zelf zijn. Voor hetzelfde geld, zijn die andere mensen gelukkiger dan jou. Dat weet je niet. Ik zou daar geen uitspraken over doen.quote:Op maandag 13 april 2015 22:50 schreef Mystikos het volgende:
Als ik niet mijn best had gedaan om gelukkig te worden, ik nog steeds ongelukkig zou zijn, net zoals het gros der mensheid ongelukkig is.
Ontspannen zijn is goed. Daar kun je niets op inbrengen.quote:Op maandag 13 april 2015 22:50 schreef Mystikos het volgende:
Die atheist mag dan meer gelijk hebben met zijn filosofietjes maar wat heb je daaraan als je neurotischer bent? Dan kan je maar beter een ontspannen christen zijn, dacht ik.
Akkoord. Meditatie is een 'spirituele' techniek. Waarmee je in een diepe staat van ontspannenheid terecht kan komen. Een diepe vorm van concentratie. Focus.quote:Op maandag 13 april 2015 22:50 schreef Mystikos het volgende:
Ik moet dus een manier vinden om zo diep mogeljk te ontspannen, dacht ik, nog dieper dan wanneer ik slaap. En al lezende kwam ik erachter dat daar een eeuwenoude techniek voor bestaat: meditatie
Kunnen we dergelijke reacties a.u.b. achterwege laten. Deze dragen 'inhoudelijk' verder niets bij aan het debat. Dank u. Er wordt hier al genoeg gekibbeld op fok. Dat is negatieve energie. En totaal zinloos.quote:Op woensdag 15 april 2015 11:17 schreef pokkerdepok het volgende:
ts denkt dat ie het begrijpt.
ben je zelf verlicht dan? niet, lijkt mij. kan je wel wijsneuzerig gaan doen maar een zen meester zou je gewoon keihard uitlachen.
Ok (dit is zeker een benadering).quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:06 schreef Mystikos het volgende:
Geen enkele werkelijk verlichte mystieke Meester heeft ooit gezegd 'je bent ok zoals je bent'. Integendeel: een echte Meester pakt je aan en geeft je wat te verduren, zodat je doorkrijgt wat er allemaal aan schort.
Okquote:Op dinsdag 14 april 2015 19:06 schreef Mystikos het volgende:
Pas achteraf, als na jaren harde zelf-confrontatie op je kussen, eindelijk het einde van je lijden hebt bereikt, pas dan kun je zeggen: 'ik was altijd al verlicht' (ik voelde het alleen nog niet; eerst moesten de blokkades die in de weg zaten wegvallen....).
De waarheid bestaat niet. Ieder mens heeft zijn waarheid.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:06 schreef Mystikos het volgende:
Maar dat is dan -pas- JOUW waarheid en niet 'de Waarheid'.
grappig idee wel een pleidooi om je 'Zelf' te vinden zo collectief te willen bespreken en je pleidooi te doorspekken met zwakke aanname's over anderen.quote:Op zondag 5 april 2015 15:36 schreef Mystikos het volgende:
Het grootste taboe is het Zelf. Iedereen doet er van alles aan om aan het Zelf te ontkomen en het te vermijden. Waarom is bijna niemand verlicht?
quote:Op woensdag 15 april 2015 11:40 schreef RM-rf het volgende:
Overigens, ikzelf heb mezelf een tijdje terug gevonden, maar dat was zo'n teleurstelling dat ik sindsdien op zoek ben naar iemand anders.
Ik ook niet... enkel, de meeste dingen waar ik in geloof kloppen meestal niet, dus is de kans redelijk groot dat ik ernaast zit.quote:Op woensdag 15 april 2015 12:02 schreef JustTalkLove het volgende:
Ik geloof niet echt in een 'zelf',
Verlichting is geen geluk.quote:Op maandag 13 april 2015 22:50 schreef Mystikos het volgende:
Ik ben raar. Ik ben namelijk erg gelukkig. Het is volgens veel mensen die beweren verstand te hebben van spiritualiteit heel raar dat ik voor mijn geluk heel erg mijn best heb gedaan. Volgens hen ben je zoals je bent al gelukkig, maar dat is niet mijn ervaring. Mijn ervaring is dat ik, als ik niet mijn best had gedaan om gelukkig te worden, ik nog steeds ongelukkig zou zijn, net zoals het gros der mensheid ongelukkig is. Praat maar eens met je buurman, hoe die zich voelt.
Ze vinden het namelijk maar raar als je zegt dat je gelukkig bent en dat dat komt omdat je daar alles voor hebt gegeven, met slecht 1 verlangen en focus voor ogen: verlicht te worden. Ik was zo raar - want ik zie niemand om me heen die conclusie trekken- dat ik er achter kwam dat gespannenheid ven je zenuwen je ongelukkig maakt. Niet de manier waarop je denkt, of welk geloof je aanhangt of welke filosofie. Ik zag namelijk om het even welke mensen -of ze nu christen, moslim, advaitist, atheist or whatever waren- verschillende graden van geluk vertonen. Dat leek me niet samen te hangen met hoe ze dachten maar met hoe ze zich voelden. En dat laatste had te maken met de toestand van hun zenuwgestel, kwam ik achter. Een christen die met liefde was opgevoed was gelukkiger dan een in zijn jeugd misbruikte atheist, zag ik, niet vanwege zijn geloof, maar vanwege zijn meer ontspannen zenuwgestel. Die atheist mag dan meer gelijk hebben met zijn filosofietjes maar wat heb je daaraan als je neurotischer bent? Dan kan je maar beter een ontspannen christen zijn, dacht ik.
Ik moet dus een manier vinden om zo diep mogeljk te ontspannen, dacht ik, nog dieper dan wanneer ik slaap. En al lezende kwam ik erachter dat daar een eeuwenoude techniek voor bestaat: meditatie, oftewel in samadhi gaan, de vierde vorm van bewustzijn, naast slapen, waken en dromen. Het is deze trance toestand die vele Meesters in het verleden hebben bereikt en waardoor ze verlicht zijn geraakt. En door de helderheid van hun bewustzijn, verkregen door hun meditatie techniek, zijn ze soms wel zinnige dingen gaan zeggen over de mens, het universum en zijn plaats daarin. Maar hun helderheid en hun geluk kwam door hun meditatie en niet door de dingen die ze zeiden. Vaak was dat maar een hoop traditioneel gelul, wat ze soms, als ze een beetje humor hadden, ook wel toegaven.
Ik hecht niet zo veel aan wat die Meesters allemaal hebben uitgekraamd. Veel ervan is maar mythologische en metafysische zweefpraat. Is alles 1 of 2? Who cares? Waarschijnlijk is het beide of geen van beide, maar wie kan dat wat schelen?
Mij kan alleen geluk wat schelen. Woorden en gedachten over 'het leven' doen me niet zo veel.
Maar ik ben raar. Want anderen om mij heen lijken zich om alles meer te bekommeren dan om gelukkig te worden wanneer ze het niet zijn en gelukkig te blijven wanneer ze het al zijn.
Yep, same-same, but different.quote:Op dinsdag 7 april 2015 22:56 schreef Lienekien het volgende:
Klinkt leuk. Kan ik dit een beetje makkelijk combineren met mijn normale leven van opstaan, werken, de was doen, koken, met mijn vriend kletsen, televisie kijken en weer gaan slapen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |