quote:Op vrijdag 3 april 2015 16:33 schreef defokkingfoker het volgende:
[..]
Zit al op mn 17de lesEn het gaat al erg goed. Moet nog de snelweg op en leren parkeren.. en dan heb ik alles wel gehad.
Vindt mn instructeur erg goed.. Zeer rustig en kalm. Kreeg trouwens nog 10% korting op mn totaalprijs omdat ik me samen met een vriend had aangemeld.
En tijdens de lessen door kwam ik er achter dat mn instructeur een oude bekende is (was een soort van klasgenoot)
Snelweg nog niet op geweest na de 17e les?quote:Op vrijdag 3 april 2015 16:45 schreef defokkingfoker het volgende:
Wie geslaagd is in 2015 stuur me een berichtje, zal je dan in de OP zetten![]()
Laatste post:
[..]
Wel enkele keren erop geweest.. maar nog niet zelfstandig gereden. Vindt ik eigenlijk ook beter..quote:Op vrijdag 3 april 2015 17:21 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Snelweg nog niet op geweest na de 17e les?![]()
Scheelt dat dat niet zo moeilijk is, maar ik ging de tweede les al de snelweg op.
Eerder goedkoop. Prijzen liggen zo'n beetje tussen de 35 en 45 in.quote:Op vrijdag 3 april 2015 21:10 schreef Super-B het volgende:
Nog een vraagje hoor..;
Wat is een redelijk bedrag voor een rijles? Ik heb momenteel één gevonden voor ¤35, maar dat lijkt mij aan de ene kant bizar duur(?).
Zelf vindt ik dat een normale prijs (Amsterdam). Er zijn goedkopere en ook weer duurdere te vinden.quote:Op vrijdag 3 april 2015 21:10 schreef Super-B het volgende:
Nog een vraagje hoor..;
Wat is een redelijk bedrag voor een rijles? Ik heb momenteel één gevonden voor ¤35, maar dat lijkt mij aan de ene kant bizar duur(?).
Huh?! Ik mocht destijds alles tegelijk in 1x doen.quote:Op vrijdag 3 april 2015 17:32 schreef defokkingfoker het volgende:
Eerst leren gassen/remmen/sturen, dan schakelen, dan spiegels gebruiken, dan kijkgedrag/vooruitkijken en dan de snelweg op en parkeren![]()
Iedereen heeft een andere volgorde. Ik moest mijn eerste les binnen 10 minuten de snelweg op (om bij een rustige parkeerplaats uit te komen)quote:Op vrijdag 3 april 2015 21:39 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Huh?! Ik mocht destijds alles tegelijk in 1x doen.
Ben er een half jaar mee gekapt geweest, meer zelfs denk ik.. Ja, meer. Sinds juli 2014 was ik gekapt, en nu maak ik 't af. Moest weer even inkomen :p. En zelfs dan, rijd ik nu echt nog wel beter dan toen. Het kwartje lijkt zowaar gevallen.quote:Op vrijdag 3 april 2015 16:29 schreef ScheurGleuf het volgende:
[..]
Had je dat niveau nog niet toen je de vorige keren ging afrijden dan?
Arcee, brenger van slecht nieuwsquote:Op vrijdag 3 april 2015 23:28 schreef Arcee het volgende:
Vorige topic was het langzaamste topic ooit uit deze reeks.
Ik betaalde ¤45 voor 60 minuten en voor 90 minuten ¤60.quote:Op vrijdag 3 april 2015 21:10 schreef Super-B het volgende:
Nog een vraagje hoor..;
Wat is een redelijk bedrag voor een rijles? Ik heb momenteel één gevonden voor ¤35, maar dat lijkt mij aan de ene kant bizar duur(?).
Heb het al vaker getypt maar zal het nog 1x doen.quote:Op vrijdag 3 april 2015 21:39 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Huh?! Ik mocht destijds alles tegelijk in 1x doen.
Wist amper waar het gaspedaal zat of uberhaupt hoe je de auto starttequote:Op vrijdag 3 april 2015 21:39 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Huh?! Ik mocht destijds alles tegelijk in 1x doen.
Ik heb dat ik 15 was eens een paar dagen op een trekker gereden en dat ik 17 was ooit eens bij mijn vader op een 30 tons motorschop in een fabriek heen en weer gereden (op zijn laagste verzet zodat ik niets zou raken en schade zou maken). Verder 0 ervaring, mijn ouders (vooral mijn pa) was nogal principieel daarin: "je stapt niet eerder achter het stuur dan dat je een rijbewijs hebt", en zo geschiedde. Zelfs toen ik geslaagd was, maar het rijbewijs nog in aanvraag had, mocht ik niet rijden.quote:Op woensdag 8 april 2015 01:56 schreef defokkingfoker het volgende:
[..]
Wist amper waar het gaspedaal zat of uberhaupt hoe je de auto startte![]()
Jij had dan denk ik al wat ervaring met het rijden? Anders lijkt me dat echt onmogelijk, al vanaf je eerste les alle handelingen in 1x te doen.. maarja voor mij dan
Maarja, zelf vindt ik dat ik alles wel snel heb opgepakt. Zit nu op mn 18de les en kan eigenlijk voor mijn gevoel al afrijden (Parkeren en snelweg niet meegenomen).
Maar dat wordt je toch allemaal uitgelegd in de eerste les? Wat heb jij de eerste les gedaan dan?quote:Op woensdag 8 april 2015 01:56 schreef defokkingfoker het volgende:
[..]
Wist amper waar het gaspedaal zat of uberhaupt hoe je de auto startte![]()
Jij had dan denk ik al wat ervaring met het rijden? Anders lijkt me dat echt onmogelijk, al vanaf je eerste les alle handelingen in 1x te doen.. maarja voor mij dan
Maarja, zelf vindt ik dat ik alles wel snel heb opgepakt. Zit nu op mn 18de les en kan eigenlijk voor mijn gevoel al afrijden (Parkeren en snelweg niet meegenomen).
Tijdens mijn eerste (proef)les mocht ik alleen sturen en gas geven. Tijdens mijn eerste echte les kwam remmen erbij. Paar lessen later mocht ik schakelen. Toen leerde ik gelijk hoe je de auto startequote:Op woensdag 8 april 2015 13:06 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Maar dat wordt je toch allemaal uitgelegd in de eerste les? Wat heb jij de eerste les gedaan dan?
Gefeliciteerdquote:Op vrijdag 10 april 2015 16:04 schreef OudeBok het volgende:
Doe mij maar erbij in het geslaagdenrijtje!
Heerlijke rit gereden, een erg grove gecombineerde fout, maar herkansing gekregen.
Ballenactie op de snelweg: Uitvoegen en vervolgens rechts-links. Moest baan opschuiven en zie gat tussen langzame voorganger en stilstaande auto's. Remmen was geen optie, zat een klever achter die langzame. Gas diep in en nog voor die langzame veilig op de juiste strook. Op goed geluk, maar nice.
Ingreep op rotonde. Ik verwisselde per ongeluk van baan tijdens het rotonderijden, en reed vervolgens bijna door rood. Baansverwisseling niks over gezegd, maar remingreep voor rood. Heeft me rondje laten rijden, door de woonwijk weer terug en toen wel goed gedaan. Daarna alles perfect uitgevoerd en geslaagd.
Thanks!quote:Op vrijdag 10 april 2015 23:24 schreef defokkingfoker het volgende:
[..]
Gefeliciteerd![]()
Helaas kan ik de OP niet meer aanpassen.. Miss dat een mod het kan doen
Bij een kut instructeur gelijk naar een andere vragen.. Eventueel zelfs naar een andere rijschool. Je zit toch +/- 30 uur met die gast in de auto, dan is het wel fijn als het een goede instructeur is.quote:
Ik heb geen idee wat ik kan verwachten in die 60 minuten, dus ik laat mij, denk ik, verrassen. Ik vrees dat het niet meer wordt dan alleen sturen.quote:Op zaterdag 11 april 2015 09:50 schreef defokkingfoker het volgende:
[..]
Bij een kut instructeur gelijk naar een andere vragen.. Eventueel zelfs naar een andere rijschool. Je zit toch +/- 30 uur met die gast in de auto, dan is het wel fijn als het een goede instructeur is.
Maar ik verwacht niet dat het zo ver zal komen![]()
Veel succes![]()
Er zullen nog wel 300 verbeterpunten komen uiteindelijk.quote:Op zaterdag 11 april 2015 13:40 schreef Super-B het volgende:
Proefles achter de rug en het was erg aangenaam! Ik werd niet direct in het diepe gegooid, maar ik ging geleidelijk de diepte in. Desondanks mocht ik na ongeveer 6 - 7 minuten zelf de controle hebben over het gaspedaal en na een kwartier, na de start van de proefles, ook voor het rempedaal.
Echter mocht ik nog helemaal niets te maken hebben met de koppeling en de versnellingsschakelaar. Het enige daaraan was dat ik bij ongeveer 2300-2500 toeren het gaspedaal moest loslaten om zodoende de rij-instructeur ruimte te geven om het koppelwerk te laten doen.
Verbeterpunten;
-Het nemen van bochten: bij strakke bochten ging het prima, maar bij brede bochten nam ik de bocht of té breed of té strak, waardoor ik moest bijsturen.
-Remmen bij verkeerslichten: ik remde té vroeg, waardoor er meer ruimte tussen mij en de voorligger zat dan hoort (in der mate dat ik de gehele achterkant van de auto kon zien).
-Toeren soms vergeten in de gaten te houden, waardoor de rij-instructeur even moest melden dat ik het gaspedaal moest loslaten zodat hij kon schakelen.
Absoluut, maar hij vond het zelf wel redelijk prima gaan voor een proefles. Ik had genoten van het rijden, dat wil je niet weten.quote:Op zaterdag 11 april 2015 13:44 schreef Messina het volgende:
[..]
Er zullen nog wel 300 verbeterpunten komen uiteindelijk.
Gelukkig maar! Gaat helemaal goedkomenquote:Op zaterdag 11 april 2015 13:48 schreef Super-B het volgende:
[..]
Absoluut, maar hij vond het zelf wel redelijk prima gaan voor een proefles. Ik had genoten van het rijden, dat wil je niet weten.
In het begin leek de snelweg mij een tikkeltje spannend, maar het viel allemaal reuze mee!
Vast wel. Ik wacht met smart op de volgende lessen en verheug me op het moment al voor mijn rijbewijs. Denk nu al aan het kopen van een auto. Nu ik zelf les snap ik beter waarom anderen al gauw dachten aan het kopen van een auto.quote:Op zaterdag 11 april 2015 13:50 schreef Messina het volgende:
[..]
Gelukkig maar! Gaat helemaal goedkomen
Ik herken dit enthousiasme zo ergquote:Op zaterdag 11 april 2015 13:54 schreef Super-B het volgende:
[..]
Vast wel. Ik wacht met smart op de volgende lessen en verheug me op het moment al voor mijn rijbewijs. Denk nu al aan het kopen van een auto. Nu ik zelf les snap ik beter waarom anderen al gauw dachten aan het kopen van een auto.
De auto waar ik in heb gereden, en waar ik waarschijnlijk de komende lessen mee ga rijden is een zwarte Mercedes A-180. Ik vond het maar een overhypte auto, wat mij al gauw laat herinneren aan een taxi.quote:Op zaterdag 11 april 2015 15:44 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Ik herken dit enthousiasme zo erg.
Uiteindelijk 85 uur rijles gehad (y). Ben zonder het door te hebben gehad flink uitgemolken bij de vorige rijschool, maarja.
Proefles heeft mij ¤25 euro gekost. Per lesuur zal het mij ¤34 kosten per 50-60 minuten.quote:Op zaterdag 11 april 2015 15:59 schreef OudeBok het volgende:
Oké, en wat betaal je per uur?
Ik weet nog dat ik lyrisch was over de Citroën C1, haha! Uiteindelijk geëindigd in een Ford Mondeo 2.0 TDCI. Heerlijke auto. En uiteraard, je hebt Mercedes en daarnaast de rest. Zal een mooie setback zijn als je in een koekblik gaat rijden na je examen.
Wow, goedkoop. 50-60 minuten? Variabel?quote:Op zaterdag 11 april 2015 16:01 schreef Super-B het volgende:
[..]
Proefles heeft mij ¤25 euro gekost. Per lesuur zal het mij ¤34 kosten per 50-60 minuten.
Het is 50 minuten, maar het viel mij op dat de rij-instructeur niet erg strikt was met de tijd en geen 'haastig' indruk gaf. Een pluspunt te noemen dus.quote:Op zaterdag 11 april 2015 16:04 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Wow, goedkoop. 50-60 minuten? Variabel?
Ik les al vanaf het begin 90 minuten, vind ik fijner dan 60 minuten, want een uurtje is zo afgelopen..quote:Op zaterdag 11 april 2015 16:30 schreef Super-B het volgende:
[..]
Het is 50 minuten, maar het viel mij op dat de rij-instructeur niet erg strikt was met de tijd en geen 'haastig' indruk gaf. Een pluspunt te noemen dus.Het werd uiteindelijk ongeveer 55 minuten rijden en nog een 5-10 minuten eindpraatje (voortgangsgesprek). 100 minuten zal mij dus ¤68 kosten.
Waarschijnlijk ga ik gewoon volgende week zaterdag weer rijden, maar ik vraag mij af wat beter is; 50 minuten of 100 minuten? Aan de ene kant lijkt 100 mij goed, maar aan de andere kant lijkt 50 mij ook prima, aangezien ik nog in de beginfase zit.
In het begin hoe dan ook zo 100 minuten. Naarmate je meer ervaring krijgt, volstaan de 50-60 minuten ook. Ik kreeg in het begin ook die 90 minuten. Na flink wat uur bleef ik 90 minuten rijden, maar die andere rijschool waar ik uiteindelijk mijn rijbewijs gehaald heb, doet maximaal 60 minuten, en anders meteen 120. Ik merkte, dat ik 60 minuten perfect waren om alle puntjes op de i te zetten. Anderhalf uur zou dan echt overbodig zijn. 60 volle minuten gingen niet eens zo supersnel voorbij voor mijn gevoel. Was precies genoeg om echt te rijden. Als je ook nog alle bijzonder manoeuvres moet leren, dan is 90 inderdaad beter want dan kan je het indelen in 60 rijden, 30 oefenen met de manoeuvres. Dus ja, 90 tot 100 minuten in het begin en daarna lekker afbouwen naar 60 zo, zou prima moeten werken.quote:Op zaterdag 11 april 2015 16:30 schreef Super-B het volgende:
[..]
Het is 50 minuten, maar het viel mij op dat de rij-instructeur niet erg strikt was met de tijd en geen 'haastig' indruk gaf. Een pluspunt te noemen dus.Het werd uiteindelijk ongeveer 55 minuten rijden en nog een 5-10 minuten eindpraatje (voortgangsgesprek). 100 minuten zal mij dus ¤68 kosten.
Waarschijnlijk ga ik gewoon volgende week zaterdag weer rijden, maar ik vraag mij af wat beter is; 50 minuten of 100 minuten? Aan de ene kant lijkt 100 mij goed, maar aan de andere kant lijkt 50 mij ook prima, aangezien ik nog in de beginfase zit.
Geen flauw idee. Ik heb daar overheen gekeken, aangezien het maar een verschil is van 10 minuten. Ik denk dat het waarschijnlijk zo is in verband met een grotere winst in combinatie met een lagere prijs.quote:Op zaterdag 11 april 2015 17:12 schreef OudeBok het volgende:
[..]
In het begin hoe dan ook zo 100 minuten. Naarmate je meer ervaring krijgt, volstaan de 50-60 minuten ook. Ik kreeg in het begin ook die 90 minuten. Na flink wat uur bleef ik 90 minuten rijden, maar die andere rijschool waar ik uiteindelijk mijn rijbewijs gehaald heb, doet maximaal 60 minuten, en anders meteen 120. Ik merkte, dat ik 60 minuten perfect waren om alle puntjes op de i te zetten. Anderhalf uur zou dan echt overbodig zijn. 60 volle minuten gingen niet eens zo supersnel voorbij voor mijn gevoel. Was precies genoeg om echt te rijden. Als je ook nog alle bijzonder manoeuvres moet leren, dan is 90 inderdaad beter want dan kan je het indelen in 60 rijden, 30 oefenen met de manoeuvres. Dus ja, 90 tot 100 minuten in het begin en daarna lekker afbouwen naar 60 zo, zou prima moeten werken.
Mag ik vragen waarom die trouwens 50 minuten doet en geen 60? Of weet je dat niet?
Klein tipje: je hoeft niet naar de toerenteller te kijken, je hoort makkelijk aan de motor of hij te hard 'blaast' en je dus moet schakelen.quote:Op zaterdag 11 april 2015 13:40 schreef Super-B het volgende:
Proefles achter de rug en het was erg aangenaam! Ik werd niet direct in het diepe gegooid, maar ik ging geleidelijk de diepte in. Desondanks mocht ik na ongeveer 6 - 7 minuten zelf de controle hebben over het gaspedaal en na een kwartier, na de start van de proefles, ook voor het rempedaal.
Echter mocht ik nog helemaal niets te maken hebben met de koppeling en de versnellingsschakelaar. Het enige daaraan was dat ik bij ongeveer 2300-2500 toeren het gaspedaal moest loslaten om zodoende de rij-instructeur ruimte te geven om het koppelwerk te laten doen.
Verbeterpunten;
-Het nemen van bochten: bij strakke bochten ging het prima, maar bij brede bochten nam ik de bocht of té breed of té strak, waardoor ik moest bijsturen.
-Remmen bij verkeerslichten: ik remde té vroeg, waardoor er meer ruimte tussen mij en de voorligger zat dan hoort (in der mate dat ik de gehele achterkant van de auto kon zien).
-Toeren soms vergeten in de gaten te houden, waardoor de rij-instructeur even moest melden dat ik het gaspedaal moest loslaten zodat hij kon schakelen.
En dit, maar dat is gewenning en leren kennen van je auto. Zo gepiept, though.quote:Op zaterdag 11 april 2015 19:14 schreef Reemi het volgende:
[..]
Klein tipje: je hoeft niet naar de toerenteller te kijken, je hoort makkelijk aan de motor of hij te hard 'blaast' en je dus moet schakelen.
Gaan we uit van 5 dagen werkweek en 11u per dag: 11 x 0.11 = ¤1,21 = 6 euro per week ongeveer. Dat keer zo'n 48 om vrije weken mee te rekenen is 288 euro meer op jaarbasisquote:Op zaterdag 11 april 2015 18:23 schreef Super-B het volgende:
[..]
Geen flauw idee. Ik heb daar overheen gekeken, aangezien het maar een verschil is van 10 minuten. Ik denk dat het waarschijnlijk zo is in verband met een grotere winst in combinatie met een lagere prijs.
¤34 / 60 minuten = 0,57
¤34 / 50 minuten = 0,68
Het scheelt hem dus ¤0,11 (in zijn voordeel) per minuut door 50 minuten aan te bieden in plaats van 60 minuten.
Het zou mij niet eens verbazen als de rijschool daaraan heeft gedacht. Ik zou er in ieder geval wel aan denken, als ik rijschooleigenaar was.quote:Op zaterdag 11 april 2015 19:35 schreef OudeBok het volgende:
[..]
En dit, maar dat is gewenning en leren kennen van je auto. Zo gepiept, though.
[..]
Gaan we uit van 5 dagen werkweek en 11u per dag: 11 x 0.11 = ¤1,21 = 6 euro per week ongeveer. Dat keer zo'n 48 om vrije weken mee te rekenen is 288 euro meer op jaarbasis. Of dat nou zó'n voordeel is :p. Maar goed, het gaat om de kwaliteit van zijn lessen en niet om de prijs, gelukkig
. Vind het al heel wat dat je zo'n goedkope hebt kunnen vinden! Ik was eerst 37, bij de laatste 45 per uur kwijt.
Dat is zeker waar. Concentratie ben je na zo'n 70 minuten echt rijden vooral in het begin zeker kwijt. Twee keer per week is een prima frequentie, zelfs als je al meer ervaring op hebt gedaan. Ik was na 2 uur rijles in het begin echt gewoon moe, mentaal. Komt zoveel op je af.quote:Op zaterdag 11 april 2015 22:39 schreef Super-B het volgende:
[..]
Het zou mij niet eens verbazen als de rijschool daaraan heeft gedacht. Ik zou er in ieder geval wel aan denken, als ik rijschooleigenaar was.
Ik heb even met het thuisfront gesproken en zij raden mij aan om gewoon twee keer per week te lessen (50 minuten per keer), bijvoorbeeld eenmaal op een woensdag en andermaal op een zaterdag of iets dergelijks. Dit omdat ik dan niet direct in het diepe terecht kom. Advies van het thuisfront; na zo ongeveer 10 lessen twee lessen achter elkaar beginnen te nemen, want de kans is groter dat de concentratie verloren gaat binnen die 100 minuten.
Het ligt eraan waar je woont en of je leerlingen moet ophalen die redelijk ver wonen. Ik moest vanaf mijn huis soms leerlingen wegbrengen waarvan de reistijd kon oplopen tot een half uur. Vooral als er drukte of file was.quote:Op zaterdag 11 april 2015 16:30 schreef Super-B het volgende:
[..]
Het is 50 minuten, maar het viel mij op dat de rij-instructeur niet erg strikt was met de tijd en geen 'haastig' indruk gaf. Een pluspunt te noemen dus.Het werd uiteindelijk ongeveer 55 minuten rijden en nog een 5-10 minuten eindpraatje (voortgangsgesprek). 100 minuten zal mij dus ¤68 kosten.
Waarschijnlijk ga ik gewoon volgende week zaterdag weer rijden, maar ik vraag mij af wat beter is; 50 minuten of 100 minuten? Aan de ene kant lijkt 100 mij goed, maar aan de andere kant lijkt 50 mij ook prima, aangezien ik nog in de beginfase zit.
Waarom is dat precies beter voor jou? Het is hooguit beter voor haar, minder benzineverbruik.quote:Op woensdag 15 april 2015 19:31 schreef OudeBok het volgende:
Bij mijn laatste rijinstructrice moest je zelf naar een centraal punt in het examengebied komen. Zo garandeerde ze 60 minuten les, zonder anderen naar huis te hoeven rijden. Veel beter.
Alleen les in het examengebied, en niet daarbuiten. Heb bij m'n vorige rijopleider echt door half Amsterdam en omstreken gereden, met als gevolg dat ik op m'n examen twee keer in flink beroerde situaties ben gekomen, omdat ik Amsterdam-West niet goed genoeg kende. Er zijn daar bepaalde dingen, die je gewoon moet weten.quote:Op woensdag 15 april 2015 19:34 schreef Messina het volgende:
[..]
Waarom is dat precies beter voor jou? Het is hooguit beter voor haar, minder benzineverbruik.
Twee uur les was bij mij gewoon twee uur les. Met of zonder andere leerling in de auto
Je moet op elke situatie kunnen reageren, niet alleen op de voor jou bekende gedeeltes.quote:Op woensdag 15 april 2015 19:39 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Alleen les in het examengebied, en niet daarbuiten. Heb bij m'n vorige rijopleider echt door half Amsterdam en omstreken gereden, met als gevolg dat ik op m'n examen twee keer in flink beroerde situaties ben gekomen, omdat ik Amsterdam-West niet goed genoeg kende. Er zijn daar bepaalde dingen, die je gewoon moet weten.
Dat klopt. Er is echter niks mis met volledig examengericht lessen, zeker nadat je al talloze uren in Amsterdam, Vijfhuizen, Haarlem, Alkmaar en Zaandam hebt gereden. Het zijn uiteindelijk toch altijd precies die 'ken'punten, waar men in Amsterdam-West op zakt.quote:Op woensdag 15 april 2015 20:03 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Je moet op elke situatie kunnen reageren, niet alleen op de voor jou bekende gedeeltes.
Blijkbaar kun je niet goed genoeg rijden als je daarin faalt.quote:Op woensdag 15 april 2015 20:05 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Dat klopt. Er is echter niks mis met volledig examengericht lessen, zeker nadat je al talloze uren in Amsterdam, Vijfhuizen, Haarlem, Alkmaar en Zaandam hebt gereden. Het zijn uiteindelijk toch altijd precies die 'ken'punten, waar men in Amsterdam-West op zakt.
Niemand rijdt foutloos zelfs als je als je al jaren je rijbewijs hebt maak je wel eens een foutje. Het gaat erom dat je juist in onverwachte situaties goed reageert en niet direct in de stress schiet waardoor je het overige verkeer in gevaar brengt omdat je teveel bezig bent met "jouw " omgeving en daardoor het overzicht kwijt bent.quote:Op donderdag 16 april 2015 22:56 schreef OudeBok het volgende:
Zo leuk hoe iedereen altijd totaal onrealistisch lijkt te verwachten, dat examenkandidaten tegen de enorme druk van de examinator naast hem of haar (er zijn er echt tussen, die het je bewust moeilijk maken) foutloos zullen rijden. Als je het gebied dan kent, scheelt dat qua druk enorm. Het is niet alsof je die druk privé nog zal ervaren.
Wat precies de reden is, dat het goed is als je het examengebied kan dromen. Wat heb je liever, ¤250 weggegooid omdat je het inderdaad niet kent en dan nog niet altijd volgens het CBR-boekje (dus nagenoeg perfect) reageert, of dat je er op je gemak rondrijdt en je vooral rijdt op je verkeerskennis- en inzicht? Je kan al zakken op niet de goede borden volgen en de afslag missen, wat al snel gebeurt in totaal onbekend gebied zonder navigatiesysteem (ook privé!). Ik bespaar me dan liever die ¤250 en steek die liever evt. in nog wat nascholing, als ik me dan toch prettiger wil voelen in alle andere omstandigheden.quote:Op vrijdag 17 april 2015 10:57 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Niemand rijdt foutloos zelfs als je als je al jaren je rijbewijs hebt maak je wel eens een foutje. Het gaat erom dat je juist in onverwachte situaties goed reageert en niet direct in de stress schiet waardoor je het overige verkeer in gevaar brengt omdat je teveel bezig bent met "jouw " omgeving en daardoor het overzicht kwijt bent.
ik rijd nu 5 maanden zelf auto en de weg naar mijn werk kan ik dromen, maar als ik ergens voor mij onbekend kom heb ik al wel gemerkt dat ik even goed moet focussen en dat een fout in een klein hoekje zit. Er zit nu niet meer iemand naast je waardoor je ook wel minder laconiek wordt . Nu zijn het bij mij wat kleine dingetjes geweest waarvan ik toch wel schrok en mezelf even goed heb toegesproken. Opletten, opletten en nog eens opletten, verkeer gaat snel, je moet handelen in seconde .
Ik reed op een stuk dat ik niet kende en ben gewoon geslaagd. Ik ken namelijk gewoon de verkeersregels en let altijd goed op voetgangers/spelende kinderen/ fietsers.quote:Op vrijdag 17 april 2015 16:00 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Wat precies de reden is, dat het goed is als je het examengebied kan dromen. Wat heb je liever, ¤250 weggegooid omdat je het inderdaad niet kent en dan nog niet altijd volgens het CBR-boekje (dus nagenoeg perfect) reageert, of dat je er op je gemak rondrijdt en je vooral rijdt op je verkeerskennis- en inzicht?
Prima. Goed gedaan. Ik denk echter in het belang van de mensen, die tijdens hun les- en examenperiode te onzeker zijn om daar goed mee om te gaan. Vind je dan, dat die maar allemaal extra moeten betalen voor een faalangstexamen en maar hopen dat er in de buurt een goede rijschool is die faalangstinstructeurs heeft?quote:Op vrijdag 17 april 2015 16:11 schreef Messina het volgende:
[..]
Ik reed op een stuk dat ik niet kende en ben gewoon geslaagd. Ik ken namelijk gewoon de verkeersregels en let altijd goed op voetgangers/spelende kinderen/ fietsers.
Als het goed is is een proefles ook een échte les.quote:Op zaterdag 18 april 2015 00:29 schreef Super-B het volgende:
Vandaag 09.00 mijn eerste échte rijles (vorige week was het, ondanks dat ik al best veel mocht doen, een proefles).
Voor jou gaat het er puur om dat je in één keer je rijbewijs haalt, maar voor de maatschappij gaat het erom, dat je veilig kunt rijden. Als je dus de hele tijd in examengebied rijdt, dan leer je niet in onbekende gebieden rijden, wat best nuttig zou kunnen zijn voor als je afgereden bent. Wil je dat mensen leren afrijden of leren rijden?quote:Op vrijdag 17 april 2015 16:19 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Prima. Goed gedaan. Ik denk echter in het belang van de mensen, die tijdens hun les- en examenperiode te onzeker zijn om daar goed mee om te gaan. Vind je dan, dat die maar allemaal extra moeten betalen voor een faalangstexamen en maar hopen dat er in de buurt een goede rijschool is die faalangstinstructeurs heeft?
Overigens geldt precies hetzelfde argument voor het slechts in examengebied rijden als omgekeerd: Je rijervaring in het examengebied zou je probleemloos moeten kunnen extrapoleren naar de verkeerssituaties in de rest van Nederland. Het doel van rijles is om je rijbewijs te halen, en vervolgens veilig aan het verkeer deel te kunnen nemen. For the record: Een examengebied is groot. In Amsterdam kan je bijvoorbeeld beginnen in West en door Oud-Zuid, een deel richting Noord of bijna richting Zaanstad meegenomen worden (niet in een rit, maar routes die kanten op). Je maakt mij niet wijs dat je minder veilige bestuurders kweekt door ze de rijopleiding in het voornaamste examengebied aan te bieden. Je kan tien keer door de hele stad en omstreken rijden, maar als het erop aan komt is het tóch prettiger om de omgeving te kunnen dromen. Rijden leer je toch pas echt nadat je geslaagd bent.
Wat houdt een proefles in?quote:Op zaterdag 18 april 2015 01:12 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Als het goed is is een proefles ook een échte les.
Uiteindelijk leer je pas echt rijden nadat je dat roze pasje binnen hebt.quote:Op zaterdag 18 april 2015 09:40 schreef ScheurGleuf het volgende:
[..]
Voor jou gaat het er puur om dat je in één keer je rijbewijs haalt, maar voor de maatschappij gaat het erom, dat je veilig kunt rijden. Als je dus de hele tijd in examengebied rijdt, dan leer je niet in onbekende gebieden rijden, wat best nuttig zou kunnen zijn voor als je afgereden bent. Wil je dat mensen leren afrijden of leren rijden?
Daar ben ik het mee eens, dus dan kun je je lessen het beste nuttig besteden door in vreemde gebieden te rijden.quote:Op zaterdag 18 april 2015 10:05 schreef Messina het volgende:
[..]
Uiteindelijk leer je pas echt rijden nadat je dat roze pasje binnen hebt.
Je leert natuurlijk de auto besturen en hoe je moet kijken/anticiperen
Hoe groter het gebied waar je lessen hebt, hoe meer potentiele rare situaties je kan tegenkomen. Maar zelfs al rijd je heel Nederland door, bepaalde dingen doen zich gewoon niet voor tijdens het lessen, maar wel als je wat meer kilometers gaat maken.
Les achter de rug gehad. Ging naar mijn idee beter dan vorige week, maar toch vind ik dat ik het bagger heb gedaan wat betreft;quote:Op zaterdag 18 april 2015 00:29 schreef Super-B het volgende:
Vandaag 09.00 mijn eerste échte rijles (vorige week was het, ondanks dat ik al best veel mocht doen, een proefles).
Maak je niet druk. Klinkt allemaal normaal. 99% van de mensen heeft het autorijden echt niet binnen tien lesjes onder de knie.quote:Op zaterdag 18 april 2015 10:42 schreef Super-B het volgende:
[..]
Les achter de rug gehad. Ging naar mijn idee beter dan vorige week, maar toch vind ik dat ik het bagger heb gedaan wat betreft;
-Bochten; gingen veel beter dan vorige week, maar toch nog herhalend de fout ingegaan wat betreft het gassen en remmen op de juiste momenten tijdens de bochten.
-Rotondes; ruim 10 minuten op de rotondes gereden om zodoende het sturen (bochten) beter onder de knie te krijgen. Voor de rest paar keer de fout ingegaan betreft het gassen en remmen op de juiste momenten tijdens de bochten.
-Stuurtechniek; soms geef ik het stuur niet door.
-Kijkgedrag: moet nog aan gewerkt worden, want kijken doe ik nog té weinig.
Op het laatst, wanneer ik dacht dat niks meer fout kon gaan, ging het uitstappen zelfs verkeerd (automatisme, desondanks moet het volgens de methode in het 'boek').![]()
Ik weet niet in hoeverre dit goed/slecht is ten opzichte van het gemiddelde, maar ik ben bang dat ik straks nog 50-60 lessen aangesmeerd kan krijgen. Hoop het niet maarja..
Je zult nog zát foutjes maken. Zelfs wanneer je je rijbewijs hebtquote:Op zaterdag 11 april 2015 13:44 schreef Messina het volgende:
[..]
Er zullen nog wel 300 verbeterpunten komen uiteindelijk.
Komt allemaal vanzelf. Op het kijkgedrag ging ik me eigenlijk ook pas richten toen ik de basics onder de knie had, echt niet al na twee lessen.quote:Op zaterdag 18 april 2015 10:42 schreef Super-B het volgende:
[..]
Les achter de rug gehad. Ging naar mijn idee beter dan vorige week, maar toch vind ik dat ik het bagger heb gedaan wat betreft;
-Bochten; gingen veel beter dan vorige week, maar toch nog herhalend de fout ingegaan wat betreft het gassen en remmen op de juiste momenten tijdens de bochten.
-Rotondes; ruim 10 minuten op de rotondes gereden om zodoende het sturen (bochten) beter onder de knie te krijgen. Voor de rest paar keer de fout ingegaan betreft het gassen en remmen op de juiste momenten tijdens de bochten.
-Stuurtechniek; soms geef ik het stuur niet door.
-Kijkgedrag: moet nog aan gewerkt worden, want kijken doe ik nog té weinig.
Op het laatst, wanneer ik dacht dat niks meer fout kon gaan, ging het uitstappen zelfs verkeerd (automatisme, desondanks moet het volgens de methode uit het 'boek').![]()
Ik weet niet in hoeverre dit goed/slecht is ten opzichte van het gemiddelde, maar ik ben bang dat ik straks nog 50-60 lessen aangesmeerd kan krijgen. Hoop het niet maarja..
quote:Op zaterdag 18 april 2015 10:48 schreef Messina het volgende:
[..]
Maak je niet druk. Klinkt allemaal normaal. 99% van de mensen heeft het autorijden echt niet binnen tien lesjes onder de knie.
Ik zei het hier eigenlijk al;
[..]
Je zult nog zát foutjes maken. Zelfs wanneer je je rijbewijs hebt![]()
Daar is echt niets mis mee. Je zult namelijk leren hoe je foutjes netjes en veilig kunt oplossen.
Ahá oke. Ik ben een perfectionist, dus er was tijdens de les een moment waarbij ik bij mij zelf dacht ''Best veel fouten gemaakt, zal ik maar gewoon nog een lesuur erachteraan plakken?'' Uiteindelijk niet gedaan, maar kreeg wel de neiging.quote:Op zaterdag 18 april 2015 11:06 schreef Reemi het volgende:
[..]
Komt allemaal vanzelf. Op het kijkgedrag ging ik me eigenlijk ook pas richten toen ik de basics onder de knie had, echt niet al na twee lessen.
Hoofdzakelijk kennismaken met de rijinstructeur en kijken of er een klik is voordat je je verbindt aan een pakket van x lessen en een examen.quote:
Als je voor je rijexamen slaagt ben je door het CBR als veilig genoeg bevonden. Het is weliswaar een momentopname, maar dat geldt voor nagenoeg alle beoordelingsmomenten in je leven. Nogmaals: Rijden leer je pas als je geslaagd bent. Op je examen word je echt wel door situaties geloodst die kenmerkend zijn voor de rest van Nederland. Ze kiezen niet voor niets de gebieden uit. Je zal je examen in de regel ook niet op puur geluk halen. Als je er klaar voor bent kom je erdoorheen, anders niet. Er zullen uitzonderingen zijn, maar die kunnen niet zo enorm groot zijn.quote:Op zaterdag 18 april 2015 09:40 schreef ScheurGleuf het volgende:
[..]
Voor jou gaat het er puur om dat je in één keer je rijbewijs haalt, maar voor de maatschappij gaat het erom, dat je veilig kunt rijden. Als je dus de hele tijd in examengebied rijdt, dan leer je niet in onbekende gebieden rijden, wat best nuttig zou kunnen zijn voor als je afgereden bent. Wil je dat mensen leren afrijden of leren rijden?
Tja, wat is bang zijn voor veel lessen.. Als je rijinstructeur goed is, ligt het grotendeels bij jezelf. Pik je het snel op, kan je alles goed uit elkaar houden in je hoofd etc.? De een heeft hier gewoon wat langer voor nodig dan de ander. Het maakt dan ook geen zak uit hoeveel lessen je nodig hebt, zolang je het maar haalt. Ik ben bijvoorbeeld op de 4e keer examen pas geslaagd, terwijl alles erop wees dat ik een in-een-keer leerling zou zijn. De 8 uur voor het examen reed ik ook écht alsof het nu helemaal duidelijk was. Dit overigens bij een andere rijschool. Hiervoor zat ik steeds net wel op examenniveau, maar zorgden de zenuwen voor een chaos in m'n hoofd, waardoor het niet lekker genoeg ging. Nu viel alles op z'n plaats en heb ik los van een (vrij grove wel) fout een compleet foutloze rit gereden. Zodra je eventueel begint te twijfelen aan je instructeur moet je wel aan een overstap gaan denken, trouwens. Ik heb er te lang mee gewacht en dat heeft me flink extra gekost.quote:Op zaterdag 18 april 2015 10:42 schreef Super-B het volgende:
[..]
Les achter de rug gehad. Ging naar mijn idee beter dan vorige week, maar toch vind ik dat ik het bagger heb gedaan wat betreft;
-Bochten; gingen veel beter dan vorige week, maar toch nog herhalend de fout ingegaan wat betreft het gassen en remmen op de juiste momenten tijdens de bochten.
-Rotondes; ruim 10 minuten op de rotondes gereden om zodoende het sturen (bochten) beter onder de knie te krijgen. Voor de rest paar keer de fout ingegaan betreft het gassen en remmen op de juiste momenten tijdens de bochten.
-Stuurtechniek; soms geef ik het stuur niet door.
-Kijkgedrag: moet nog aan gewerkt worden, want kijken doe ik nog té weinig.
Op het laatst, wanneer ik dacht dat niks meer fout kon gaan, ging het uitstappen zelfs verkeerd (automatisme, desondanks moet het volgens de methode uit het 'boek').![]()
Ik weet niet in hoeverre dit goed/slecht is ten opzichte van het gemiddelde, maar ik ben bang dat ik straks nog 50-60 lessen aangesmeerd kan krijgen. Hoop het niet maarja..
Invoegen op een afrit? Je vraag is voor mij niet erg duidelijk. Het weefvak herken je aan de blokmarkering. Vaak zul je van te voren op de bewegwijzering al zien welke rijstrook je moet kiezen. Mocht dit niet het geval zijn, dan geven de borden boven het weefvak dit tijdig aan. Op deze manier moet je ook gemakkelijk van rijstrook kunnen wisselen, want de weefvakken zijn doorgaans lang genoeg (een paar honderd meter). Pas ook je snelheid aan aan het overige verkeer, want dit bevordert de doorstroming bij het wisselen van rijstrook.quote:Op zondag 19 april 2015 09:30 schreef GoobyPls het volgende:
Bij een weefvak moet je richting aangeven om in te voegen, maar hoe herken ik op tijd dat ik ga invoegen op een weefvak? Het logische antwoord is dat je in de verte een afrit ziet, maar dit zie je vaak pas als je al aan het invoegen bent. Kun je het ergens anders aan herkennen?
Heh? Ik snap 'm ook niet helemaal. Zoals hierboven gezegd wordt herken je het invoegen inderdaad aan de blokmarkering aan je linkerkant gecombineerd met de borden. Invoegen of niet wordt verder toch altijd door de instructeur/examinator aangegeven?quote:Op zondag 19 april 2015 09:30 schreef GoobyPls het volgende:
Bij een weefvak moet je richting aangeven om in te voegen, maar hoe herken ik op tijd dat ik ga invoegen op een weefvak? Het logische antwoord is dat je in de verte een afrit ziet, maar dit zie je vaak pas als je al aan het invoegen bent. Kun je het ergens anders aan herkennen?
Je moet ingevoegd zijn voor de pijlen aangeven dat je de rijstrook weer gaat verlaten.quote:Op zondag 19 april 2015 09:30 schreef GoobyPls het volgende:
Bij een weefvak moet je richting aangeven om in te voegen, maar hoe herken ik op tijd dat ik ga invoegen op een weefvak? Het logische antwoord is dat je in de verte een afrit ziet, maar dit zie je vaak pas als je al aan het invoegen bent. Kun je het ergens anders aan herkennen?
Een examinator geeft niet zo heel veel aan. Links, rechts en cluster opdrachten + bijzondere verrichtingen.quote:Op zondag 19 april 2015 19:57 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Heh? Ik snap 'm ook niet helemaal. Zoals hierboven gezegd wordt herken je het invoegen inderdaad aan de blokmarkering aan je linkerkant gecombineerd met de borden. Invoegen of niet wordt verder toch altijd door de instructeur/examinator aangegeven?
"De snelweg op" of de borden x en y volgen is al genoeg om te weten dat je moet invoegen.quote:Op zondag 19 april 2015 20:44 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Een examinator geeft niet zo heel veel aan. Links, rechts en cluster opdrachten + bijzondere verrichtingen.
Klopt, maar niet op welk moment en hoe.quote:Op zondag 19 april 2015 21:58 schreef OudeBok het volgende:
[..]
"De snelweg op" of de borden x en y volgen is al genoeg om te weten dat je moet invoegen.
Dat is waar, maar dat zou je door borden volgen en ver vooruit kijken duidelijk moeten worden toch.quote:Op zondag 19 april 2015 22:46 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Klopt, maar niet op welk moment en hoe.
Op het moment dat jij moet gaan invoegen, dan kom je ruim daarvoor al het bekende G1 bord (Autosnelweg) tegen. 99 van de 100 keer betekent dit dat je hieruit de conclusie al kan trekken dat jouw rijstrook in niet al te langen tijd zal verdwijnen en jij dan op een andere rijstrook dient te rijden.quote:Op zondag 19 april 2015 22:46 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Klopt, maar niet op welk moment en hoe.
@Pizza_Boomquote:Op zondag 19 april 2015 22:46 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Klopt, maar niet op welk moment en hoe.
Goed gedaan! Gefeliciteerd!quote:Op maandag 20 april 2015 11:30 schreef asfalthooligan het volgende:
Pfffff na dik 10 maanden voor de 2e x examen gedaan en geslaagd.
Maar dat is toch logisch met je examen? Je examinator gaat echt niet meet uitleggen hoe je moet invoegen, dat weet je inmiddels zelf toch ook wel?quote:Op maandag 20 april 2015 10:55 schreef Curiosity het volgende:
[..]
@Pizza_Boom
Mijn reactie ging over een examinator, die niet aangeeft hoe en wanneer je moet invoegen.
Goh, nee je meent het.quote:Op maandag 20 april 2015 12:31 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Maar dat is toch logisch met je examen? Je examinator gaat echt niet meet uitleggen hoe je moet invoegen, dat weet je inmiddels zelf toch ook wel?
quote:Op maandag 20 april 2015 11:30 schreef asfalthooligan het volgende:
Pfffff na dik 10 maanden voor de 2e x examen gedaan en geslaagd.
quote:Op maandag 20 april 2015 12:38 schreef Pizza_Boom het volgende:
Hmmm, ja, ik dacht dat je het als een probleem zag?Maar verkeerd gezien
Alvast succes! Lekker naar je datum toe leven en vooral rijden. Eerste keer?quote:Op maandag 20 april 2015 12:45 schreef defokkingfoker het volgende:
Examen gereserveerd voor over 8 wekenWat duurt dat toch lang... Als het kon zou ik morgen al willen afrijden
Yep, eerste keer. Heb eigenlijk helemaal geen zenuwen meer. Ik verheug me stiekem op het ritje met een CBR examinatorquote:Op maandag 20 april 2015 12:49 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Alvast succes! Lekker naar je datum toe leven en vooral rijden. Eerste keer?
Als je zo in je zelfvertrouwen zit komt het wel goed. Zenuwen kunnen je compleet opfucken. Als je daar weinig last van hebt, heb je al een puntje extra voor jezelf!quote:Op maandag 20 april 2015 12:59 schreef defokkingfoker het volgende:
[..]
Yep, eerste keer. Heb eigenlijk helemaal geen zenuwen meer. Ik verheug me stiekem op het ritje met een CBR examinatorMaar het duurt nog zoo lang
![]()
Gelukkig nog wel voor de zomer.. Als ik het haal..
Door je ogen te gebruiken?quote:Op maandag 20 april 2015 19:23 schreef GoobyPls het volgende:
Hoe weet ik van te voren dat het situatie A of B wordt?
Het kost misschien een halve seconde om te kijken. Je kan het doorgaans al zien als je uit het einde van de bocht van de afrit komt.quote:Op maandag 20 april 2015 19:32 schreef GoobyPls het volgende:
[..]
Lees: "van te voren". Tegen de tijd dat ik de afrit zie, had ik al richting aan moeten geven.
Uitvoeger.quote:Op maandag 20 april 2015 19:54 schreef d4v1d het volgende:
weven lijkt me wel kut. Wie heeft er dan voorang eigenlijk? invoeger neem ik aan?
Je geeft toch pas richting aan als je van rijstrook wisselt? Of het nu A of B is, doet er dan niet toe. Goed vooruitkijken welke strook je moet hebben, en of je inderdaad in moet voegen.quote:Op maandag 20 april 2015 19:23 schreef GoobyPls het volgende:
Dit bedoel ik:
A In deze situatie moet je van te voren al richting aangeven naar links:
[ afbeelding ]
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |