Dat klopt. Er is echter niks mis met volledig examengericht lessen, zeker nadat je al talloze uren in Amsterdam, Vijfhuizen, Haarlem, Alkmaar en Zaandam hebt gereden. Het zijn uiteindelijk toch altijd precies die 'ken'punten, waar men in Amsterdam-West op zakt.quote:Op woensdag 15 april 2015 20:03 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Je moet op elke situatie kunnen reageren, niet alleen op de voor jou bekende gedeeltes.
Blijkbaar kun je niet goed genoeg rijden als je daarin faalt.quote:Op woensdag 15 april 2015 20:05 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Dat klopt. Er is echter niks mis met volledig examengericht lessen, zeker nadat je al talloze uren in Amsterdam, Vijfhuizen, Haarlem, Alkmaar en Zaandam hebt gereden. Het zijn uiteindelijk toch altijd precies die 'ken'punten, waar men in Amsterdam-West op zakt.
Ik een maand eerderquote:
Niemand rijdt foutloos zelfs als je als je al jaren je rijbewijs hebt maak je wel eens een foutje. Het gaat erom dat je juist in onverwachte situaties goed reageert en niet direct in de stress schiet waardoor je het overige verkeer in gevaar brengt omdat je teveel bezig bent met "jouw " omgeving en daardoor het overzicht kwijt bent.quote:Op donderdag 16 april 2015 22:56 schreef OudeBok het volgende:
Zo leuk hoe iedereen altijd totaal onrealistisch lijkt te verwachten, dat examenkandidaten tegen de enorme druk van de examinator naast hem of haar (er zijn er echt tussen, die het je bewust moeilijk maken) foutloos zullen rijden . Als je het gebied dan kent, scheelt dat qua druk enorm. Het is niet alsof je die druk privé nog zal ervaren.
Wat precies de reden is, dat het goed is als je het examengebied kan dromen. Wat heb je liever, ¤250 weggegooid omdat je het inderdaad niet kent en dan nog niet altijd volgens het CBR-boekje (dus nagenoeg perfect) reageert, of dat je er op je gemak rondrijdt en je vooral rijdt op je verkeerskennis- en inzicht? Je kan al zakken op niet de goede borden volgen en de afslag missen, wat al snel gebeurt in totaal onbekend gebied zonder navigatiesysteem (ook privé!). Ik bespaar me dan liever die ¤250 en steek die liever evt. in nog wat nascholing, als ik me dan toch prettiger wil voelen in alle andere omstandigheden.quote:Op vrijdag 17 april 2015 10:57 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Niemand rijdt foutloos zelfs als je als je al jaren je rijbewijs hebt maak je wel eens een foutje. Het gaat erom dat je juist in onverwachte situaties goed reageert en niet direct in de stress schiet waardoor je het overige verkeer in gevaar brengt omdat je teveel bezig bent met "jouw " omgeving en daardoor het overzicht kwijt bent.
ik rijd nu 5 maanden zelf auto en de weg naar mijn werk kan ik dromen, maar als ik ergens voor mij onbekend kom heb ik al wel gemerkt dat ik even goed moet focussen en dat een fout in een klein hoekje zit. Er zit nu niet meer iemand naast je waardoor je ook wel minder laconiek wordt . Nu zijn het bij mij wat kleine dingetjes geweest waarvan ik toch wel schrok en mezelf even goed heb toegesproken. Opletten, opletten en nog eens opletten, verkeer gaat snel, je moet handelen in seconde .
Ik reed op een stuk dat ik niet kende en ben gewoon geslaagd. Ik ken namelijk gewoon de verkeersregels en let altijd goed op voetgangers/spelende kinderen/ fietsers.quote:Op vrijdag 17 april 2015 16:00 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Wat precies de reden is, dat het goed is als je het examengebied kan dromen. Wat heb je liever, ¤250 weggegooid omdat je het inderdaad niet kent en dan nog niet altijd volgens het CBR-boekje (dus nagenoeg perfect) reageert, of dat je er op je gemak rondrijdt en je vooral rijdt op je verkeerskennis- en inzicht?
Prima. Goed gedaan. Ik denk echter in het belang van de mensen, die tijdens hun les- en examenperiode te onzeker zijn om daar goed mee om te gaan. Vind je dan, dat die maar allemaal extra moeten betalen voor een faalangstexamen en maar hopen dat er in de buurt een goede rijschool is die faalangstinstructeurs heeft?quote:Op vrijdag 17 april 2015 16:11 schreef Messina het volgende:
[..]
Ik reed op een stuk dat ik niet kende en ben gewoon geslaagd. Ik ken namelijk gewoon de verkeersregels en let altijd goed op voetgangers/spelende kinderen/ fietsers.
Als het goed is is een proefles ook een échte les.quote:Op zaterdag 18 april 2015 00:29 schreef Super-B het volgende:
Vandaag 09.00 mijn eerste échte rijles (vorige week was het, ondanks dat ik al best veel mocht doen, een proefles).
Voor jou gaat het er puur om dat je in één keer je rijbewijs haalt, maar voor de maatschappij gaat het erom, dat je veilig kunt rijden. Als je dus de hele tijd in examengebied rijdt, dan leer je niet in onbekende gebieden rijden, wat best nuttig zou kunnen zijn voor als je afgereden bent. Wil je dat mensen leren afrijden of leren rijden?quote:Op vrijdag 17 april 2015 16:19 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Prima. Goed gedaan. Ik denk echter in het belang van de mensen, die tijdens hun les- en examenperiode te onzeker zijn om daar goed mee om te gaan. Vind je dan, dat die maar allemaal extra moeten betalen voor een faalangstexamen en maar hopen dat er in de buurt een goede rijschool is die faalangstinstructeurs heeft?
Overigens geldt precies hetzelfde argument voor het slechts in examengebied rijden als omgekeerd: Je rijervaring in het examengebied zou je probleemloos moeten kunnen extrapoleren naar de verkeerssituaties in de rest van Nederland. Het doel van rijles is om je rijbewijs te halen, en vervolgens veilig aan het verkeer deel te kunnen nemen. For the record: Een examengebied is groot. In Amsterdam kan je bijvoorbeeld beginnen in West en door Oud-Zuid, een deel richting Noord of bijna richting Zaanstad meegenomen worden (niet in een rit, maar routes die kanten op). Je maakt mij niet wijs dat je minder veilige bestuurders kweekt door ze de rijopleiding in het voornaamste examengebied aan te bieden. Je kan tien keer door de hele stad en omstreken rijden, maar als het erop aan komt is het tóch prettiger om de omgeving te kunnen dromen. Rijden leer je toch pas echt nadat je geslaagd bent.
Wat houdt een proefles in?quote:Op zaterdag 18 april 2015 01:12 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Als het goed is is een proefles ook een échte les.
Uiteindelijk leer je pas echt rijden nadat je dat roze pasje binnen hebt.quote:Op zaterdag 18 april 2015 09:40 schreef ScheurGleuf het volgende:
[..]
Voor jou gaat het er puur om dat je in één keer je rijbewijs haalt, maar voor de maatschappij gaat het erom, dat je veilig kunt rijden. Als je dus de hele tijd in examengebied rijdt, dan leer je niet in onbekende gebieden rijden, wat best nuttig zou kunnen zijn voor als je afgereden bent. Wil je dat mensen leren afrijden of leren rijden?
Daar ben ik het mee eens, dus dan kun je je lessen het beste nuttig besteden door in vreemde gebieden te rijden.quote:Op zaterdag 18 april 2015 10:05 schreef Messina het volgende:
[..]
Uiteindelijk leer je pas echt rijden nadat je dat roze pasje binnen hebt.
Je leert natuurlijk de auto besturen en hoe je moet kijken/anticiperen
Hoe groter het gebied waar je lessen hebt, hoe meer potentiele rare situaties je kan tegenkomen. Maar zelfs al rijd je heel Nederland door, bepaalde dingen doen zich gewoon niet voor tijdens het lessen, maar wel als je wat meer kilometers gaat maken.
Les achter de rug gehad. Ging naar mijn idee beter dan vorige week, maar toch vind ik dat ik het bagger heb gedaan wat betreft;quote:Op zaterdag 18 april 2015 00:29 schreef Super-B het volgende:
Vandaag 09.00 mijn eerste échte rijles (vorige week was het, ondanks dat ik al best veel mocht doen, een proefles).
Maak je niet druk. Klinkt allemaal normaal. 99% van de mensen heeft het autorijden echt niet binnen tien lesjes onder de knie.quote:Op zaterdag 18 april 2015 10:42 schreef Super-B het volgende:
[..]
Les achter de rug gehad. Ging naar mijn idee beter dan vorige week, maar toch vind ik dat ik het bagger heb gedaan wat betreft;
-Bochten; gingen veel beter dan vorige week, maar toch nog herhalend de fout ingegaan wat betreft het gassen en remmen op de juiste momenten tijdens de bochten.
-Rotondes; ruim 10 minuten op de rotondes gereden om zodoende het sturen (bochten) beter onder de knie te krijgen. Voor de rest paar keer de fout ingegaan betreft het gassen en remmen op de juiste momenten tijdens de bochten.
-Stuurtechniek; soms geef ik het stuur niet door.
-Kijkgedrag: moet nog aan gewerkt worden, want kijken doe ik nog té weinig.
Op het laatst, wanneer ik dacht dat niks meer fout kon gaan, ging het uitstappen zelfs verkeerd (automatisme, desondanks moet het volgens de methode in het 'boek').
Ik weet niet in hoeverre dit goed/slecht is ten opzichte van het gemiddelde, maar ik ben bang dat ik straks nog 50-60 lessen aangesmeerd kan krijgen. Hoop het niet maarja..
Je zult nog zát foutjes maken. Zelfs wanneer je je rijbewijs hebtquote:Op zaterdag 11 april 2015 13:44 schreef Messina het volgende:
[..]
Er zullen nog wel 300 verbeterpunten komen uiteindelijk.
Komt allemaal vanzelf. Op het kijkgedrag ging ik me eigenlijk ook pas richten toen ik de basics onder de knie had, echt niet al na twee lessen.quote:Op zaterdag 18 april 2015 10:42 schreef Super-B het volgende:
[..]
Les achter de rug gehad. Ging naar mijn idee beter dan vorige week, maar toch vind ik dat ik het bagger heb gedaan wat betreft;
-Bochten; gingen veel beter dan vorige week, maar toch nog herhalend de fout ingegaan wat betreft het gassen en remmen op de juiste momenten tijdens de bochten.
-Rotondes; ruim 10 minuten op de rotondes gereden om zodoende het sturen (bochten) beter onder de knie te krijgen. Voor de rest paar keer de fout ingegaan betreft het gassen en remmen op de juiste momenten tijdens de bochten.
-Stuurtechniek; soms geef ik het stuur niet door.
-Kijkgedrag: moet nog aan gewerkt worden, want kijken doe ik nog té weinig.
Op het laatst, wanneer ik dacht dat niks meer fout kon gaan, ging het uitstappen zelfs verkeerd (automatisme, desondanks moet het volgens de methode uit het 'boek').
Ik weet niet in hoeverre dit goed/slecht is ten opzichte van het gemiddelde, maar ik ben bang dat ik straks nog 50-60 lessen aangesmeerd kan krijgen. Hoop het niet maarja..
quote:Op zaterdag 18 april 2015 10:48 schreef Messina het volgende:
[..]
Maak je niet druk. Klinkt allemaal normaal. 99% van de mensen heeft het autorijden echt niet binnen tien lesjes onder de knie.
Ik zei het hier eigenlijk al;
[..]
Je zult nog zát foutjes maken. Zelfs wanneer je je rijbewijs hebt
Daar is echt niets mis mee. Je zult namelijk leren hoe je foutjes netjes en veilig kunt oplossen.
Ahá oke. Ik ben een perfectionist, dus er was tijdens de les een moment waarbij ik bij mij zelf dacht ''Best veel fouten gemaakt, zal ik maar gewoon nog een lesuur erachteraan plakken?'' Uiteindelijk niet gedaan, maar kreeg wel de neiging.quote:Op zaterdag 18 april 2015 11:06 schreef Reemi het volgende:
[..]
Komt allemaal vanzelf. Op het kijkgedrag ging ik me eigenlijk ook pas richten toen ik de basics onder de knie had, echt niet al na twee lessen.
Hoofdzakelijk kennismaken met de rijinstructeur en kijken of er een klik is voordat je je verbindt aan een pakket van x lessen en een examen.quote:
Als je voor je rijexamen slaagt ben je door het CBR als veilig genoeg bevonden. Het is weliswaar een momentopname, maar dat geldt voor nagenoeg alle beoordelingsmomenten in je leven. Nogmaals: Rijden leer je pas als je geslaagd bent. Op je examen word je echt wel door situaties geloodst die kenmerkend zijn voor de rest van Nederland. Ze kiezen niet voor niets de gebieden uit. Je zal je examen in de regel ook niet op puur geluk halen. Als je er klaar voor bent kom je erdoorheen, anders niet. Er zullen uitzonderingen zijn, maar die kunnen niet zo enorm groot zijn.quote:Op zaterdag 18 april 2015 09:40 schreef ScheurGleuf het volgende:
[..]
Voor jou gaat het er puur om dat je in één keer je rijbewijs haalt, maar voor de maatschappij gaat het erom, dat je veilig kunt rijden. Als je dus de hele tijd in examengebied rijdt, dan leer je niet in onbekende gebieden rijden, wat best nuttig zou kunnen zijn voor als je afgereden bent. Wil je dat mensen leren afrijden of leren rijden?
Tja, wat is bang zijn voor veel lessen.. Als je rijinstructeur goed is, ligt het grotendeels bij jezelf. Pik je het snel op, kan je alles goed uit elkaar houden in je hoofd etc.? De een heeft hier gewoon wat langer voor nodig dan de ander. Het maakt dan ook geen zak uit hoeveel lessen je nodig hebt, zolang je het maar haalt. Ik ben bijvoorbeeld op de 4e keer examen pas geslaagd, terwijl alles erop wees dat ik een in-een-keer leerling zou zijn. De 8 uur voor het examen reed ik ook écht alsof het nu helemaal duidelijk was. Dit overigens bij een andere rijschool. Hiervoor zat ik steeds net wel op examenniveau, maar zorgden de zenuwen voor een chaos in m'n hoofd, waardoor het niet lekker genoeg ging. Nu viel alles op z'n plaats en heb ik los van een (vrij grove wel) fout een compleet foutloze rit gereden. Zodra je eventueel begint te twijfelen aan je instructeur moet je wel aan een overstap gaan denken, trouwens. Ik heb er te lang mee gewacht en dat heeft me flink extra gekost.quote:Op zaterdag 18 april 2015 10:42 schreef Super-B het volgende:
[..]
Les achter de rug gehad. Ging naar mijn idee beter dan vorige week, maar toch vind ik dat ik het bagger heb gedaan wat betreft;
-Bochten; gingen veel beter dan vorige week, maar toch nog herhalend de fout ingegaan wat betreft het gassen en remmen op de juiste momenten tijdens de bochten.
-Rotondes; ruim 10 minuten op de rotondes gereden om zodoende het sturen (bochten) beter onder de knie te krijgen. Voor de rest paar keer de fout ingegaan betreft het gassen en remmen op de juiste momenten tijdens de bochten.
-Stuurtechniek; soms geef ik het stuur niet door.
-Kijkgedrag: moet nog aan gewerkt worden, want kijken doe ik nog té weinig.
Op het laatst, wanneer ik dacht dat niks meer fout kon gaan, ging het uitstappen zelfs verkeerd (automatisme, desondanks moet het volgens de methode uit het 'boek').
Ik weet niet in hoeverre dit goed/slecht is ten opzichte van het gemiddelde, maar ik ben bang dat ik straks nog 50-60 lessen aangesmeerd kan krijgen. Hoop het niet maarja..
Invoegen op een afrit? Je vraag is voor mij niet erg duidelijk. Het weefvak herken je aan de blokmarkering. Vaak zul je van te voren op de bewegwijzering al zien welke rijstrook je moet kiezen. Mocht dit niet het geval zijn, dan geven de borden boven het weefvak dit tijdig aan. Op deze manier moet je ook gemakkelijk van rijstrook kunnen wisselen, want de weefvakken zijn doorgaans lang genoeg (een paar honderd meter). Pas ook je snelheid aan aan het overige verkeer, want dit bevordert de doorstroming bij het wisselen van rijstrook.quote:Op zondag 19 april 2015 09:30 schreef GoobyPls het volgende:
Bij een weefvak moet je richting aangeven om in te voegen, maar hoe herken ik op tijd dat ik ga invoegen op een weefvak? Het logische antwoord is dat je in de verte een afrit ziet, maar dit zie je vaak pas als je al aan het invoegen bent. Kun je het ergens anders aan herkennen?
Heh? Ik snap 'm ook niet helemaal. Zoals hierboven gezegd wordt herken je het invoegen inderdaad aan de blokmarkering aan je linkerkant gecombineerd met de borden. Invoegen of niet wordt verder toch altijd door de instructeur/examinator aangegeven?quote:Op zondag 19 april 2015 09:30 schreef GoobyPls het volgende:
Bij een weefvak moet je richting aangeven om in te voegen, maar hoe herken ik op tijd dat ik ga invoegen op een weefvak? Het logische antwoord is dat je in de verte een afrit ziet, maar dit zie je vaak pas als je al aan het invoegen bent. Kun je het ergens anders aan herkennen?
Je moet ingevoegd zijn voor de pijlen aangeven dat je de rijstrook weer gaat verlaten.quote:Op zondag 19 april 2015 09:30 schreef GoobyPls het volgende:
Bij een weefvak moet je richting aangeven om in te voegen, maar hoe herken ik op tijd dat ik ga invoegen op een weefvak? Het logische antwoord is dat je in de verte een afrit ziet, maar dit zie je vaak pas als je al aan het invoegen bent. Kun je het ergens anders aan herkennen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |