abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151175212
Nav van de discussie in het OUD FB topic is besloten het lijstje in dit topic te laten vervallen.
Alle OUD-users en hun kindjes die daar behoefte aan hadden, kun je terugvinden in het verjaardagslijstje op de Fok!wiki:

http://wiki.fok.nl/index.php/Ouder%28s%29_Kalender

Voel je vrij om daar je eigen gegevens aan te passen
  zondag 29 maart 2015 @ 22:58:25 #2
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_151175465
Twinkly, als ik jouw verhaal zo lees is N. juist veel beter af in groep 3. Ik zou hier zeker nog eens heel serieus het gesprek over aangaan!
in de haak.
  zondag 29 maart 2015 @ 23:09:30 #3
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_151175890
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 22:58 schreef trui het volgende:
Twinkly, als ik jouw verhaal zo lees is N. juist veel beter af in groep 3. Ik zou hier zeker nog eens heel serieus het gesprek over aangaan!
Dit.

En ik vind het echt absurd dat de juf zijn lezen niet stimuleert omdat het nog niet bij z'n groep past.
Als het aan de school ligt volgend jaar dus ook niet :{
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_151175989
Maar als ie naar groep 3 gaat, krijgt ie die inflexibele juf. Zou ik ook niet direct blij van worden.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  Moderator zondag 29 maart 2015 @ 23:15:04 #5
5428 crew  miss_sly
pi_151176144
De juf van S heeft het daar met ons ook over gehad. Ze was eerst bezig om haar echt te begeleiden met lezen en schrijven op een hoger niveau, maar in overleggen ons hebben we dat toch een beetje gas teruggenomen. Punt is namelijk dat je dan het probleem alleen maar verlegt.
Ze zoekt echter gelukkig wel naar andere manieren om S uit te dagen, en dat gaat heel goed. meer verdieping en verrijking dan versnelling, dus.

Twinkly, je weet hoe ik er over denk. Ik denk dat in de basis groep 2 of 3 niet eens het belangrijkste is, maar de begeleiding van N. Ik denk dat deze school dat niet in huis heeft, dat ze te strak aan een bepaalde structuur vasthouden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 29 maart 2015 @ 23:15:45 #6
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_151176172
quote:
1s.gif Op zondag 29 maart 2015 23:11 schreef Vanyel het volgende:
Maar als ie naar groep 3 gaat, krijgt ie die inflexibele juf. Zou ik ook niet direct blij van worden.
Die krijgt hij sowieso wel in groep 3....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_151176216
Miss_sly zegt eigenlijk heel netjes wat ik hier niet zo heel bot wilde zeggen, maar wel dacht: is dit de juiste school voor hem?
pi_151176323
Twinkly Driekus is een maand jonger en is veel minder bezig met technische zaken die ik bij jou wel op fb zie. Ik herken het 'ik doe pas iets als ik het kan en alleen als het me boeit'. Hij haat rekenen maar vindt rekenen leuk. En dus rekende hij mbv streepjes ipv cijfers. Nu pas beseft hij dat cijfers universeel en nuttig zijn, dus gaat hij ze gebruiken. Terwijl hij gewoon hoofdrekent.
Jammer dat de juffen hem niet meer hebben uitgedaagd. Ben je verder wel tevreden over de school? Past het onderwijs zoals zij her geven bij hem? Ik zou niet heel blij zijn als school iets beloofd, het dan niet doorzet en vervolgens pas in maart zegt.En is het een optie om halverwege het jaar naar gr 3 te gaan? Bij ons op school kan dat, maar dat is montessori en elk kind heeft een eigen programma.
Overigens weten we nog niet wat ze met Driekus van plan zijn, maar ik denk dat hij naar drie gaat. Maakt ons ook niet uit, zolang hij het maar naar zijn zin heeft.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_151176684
Ik moet zeggen dat als ik dit zo lees ik toch echt blij ben met onze school. Ze kijken echt waar een kind aan toe is en niet naar wat bij een leeftijd hoort. Verbreding en verdieping is beschikbaar voor elk kind en op elk terrein.
Tienus draait sinds juni op opvangbasis mee in de kleuterklas. Terror Tienus was het op het vorige kdv en dat was binnen een maand over. Hij heeft een mentor die de grenzen perfect bewaakt en hem tegelijkertijd ruimte geeft. mijn driejarige heeft alle ruimte om te spelen maar kiest soms ook voor moeilijke puzzels of rekenen.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_151177619
We denken er inderdaad over om in gesprek te gaan met een andere school, want we hebben er niet echt vertrouwen meer in dat zijn huidige school hem kan bieden wat hij nodig heeft. En die groep 3 juf inderdaad. Ze is wel lief hoor, beide juffen wel, maar ze bieden kinderen dingen aan op basis van hun geboortedatum ipv te kijken naar wat het kind nodig heeft.

Hier in de wijk zit een grote openbare school, met groep 2-3 combinatieklassen, waarbij kinderen ook halverwege het jaar in kunnen stromen vanuit groep 1. Veel flexibeler dus. Het nadeel is dan wel dat als N in zo'n 2-3 combinatieklas zou zitten hij nog steeds in een chaotischere omgeving zit dan in een klas waar alleen groep 3 in zit. Bovendien heeft hij daar dan de kans om weer te kiezen voor niets doen of te makkelijke dingen van groep 2, daar moet de leerkracht zich goed van bewust zijn (maar dan moet hij dus wel eerst laten zien wat hij kan, of ze moeten geloven wat hij thuis laat zien).
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
pi_151177662
Klinkt mij ook alsof N. daar niet op school thuis hoort..
Zijn er in de buurt andere scholen waar N. beter zou passen en waar de leerkrachten N. wel op de juiste wijze kunnen begeleiden?
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_151177927
Wat grappig dat Driekus eerst met streepjes rekende, hij heeft dus eigenlijk eenzelfde soort ontwikkeling doorgemaakt als oude culturen :D
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
pi_151180479
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 23:15 schreef Leandra het volgende:

[..]

Die krijgt hij sowieso wel in groep 3....
Wat danic zegt zat ook in mijn hoofd met die opmerking.
Wil je überhaupt dat ie in dat systeem en bij die juf zit.

Maar die vraag is dus al een beetje beantwoord.

Is een combinatieklas per definitie chaotischer?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_151180817
Jen en leyla zitten momenteel bij elkaar in de klas. Voor buitenstaanders lijkt het ook een best chaotisch maar ik zie zeker jen sociasl emotioneel enorm groeien.
J vindt de school helemaal niets, die wilt ouderwets leerbanken en klasikaal les. Dit is het tegenovergestelde.
Dus hier laatste tijd nogal discussie over de schoolkeuze.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  maandag 30 maart 2015 @ 07:21:21 #15
100412 mefke79
komt goed!
pi_151180858
Ik heb vroeger veel in combiklassen gezeten en vond dat niet chaotisch. De school van de jongens werkt met leeftijdsgroepen dus 3-6 jaar zit bij elkaar en 6-9,9-12. Grote groepen maar met heel veel ruimte en meerdere docenten. In die situatie is zelfs een groep van 50 kleuters niet chaotisch.
Twinkly heb je buiten de eigen school en de school met combiklassen nog meer keuze? Is er een montessorischool in de buurt? Of een school waar ze met individuele leerroutes werken? En heb je hem zelf al gevraagd wat hij zou willen?
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  maandag 30 maart 2015 @ 07:24:26 #16
56471 pinquit
oh my lama!
pi_151180866
Wow Twinkly, ik vind het heel bijzonder hoe de school van N. hiermee omgaat :o
Basisscholen moeten hier toch juist op gespitst zijn, dat ze hier achterkomen? (Volgens mij lijkt N. best op Max hier, ook qua faalangstigheid en 'raar' aanpassen aan de klas/leeftijdsgenootjes, maar dat had de school juist eerder door dan ik)
Ik zou ook het verhaal.voorleggen aan de andere school-optie, en vragen wat hun oplossing of plan zou zijn. Voor de chaos van een combiklas moet toch ook een oplossing zijn voor N? (Eventueel af en toe afzonderen in apart klein lokaaltje, daar zit Max ook vaak :') maar kan daardoor wel gewoon goed werken)
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_151181186
Twinkly ik vind het ook heel beschamend dat ze hem blijkbaar niet kunnen bieden wat hij nodig heeft. Ik zou ook zeker kijken naar andere opties.

Ik vind combi klassen niet chaotisch. Yaro zit in een combi klas 1/2 en juist hierdoor kan dingen meepikken uit groep 2 en krijgt hij de uitdaging.

Ik ben nu ook met de juf in gesprek hoe we dat volgend jaar het beste vorm gaan geven. Ik vind naar groep 3 voor hem sowieso geen optie. Een groep 2/3 klas zou ik juist ideaal vinden maar het is bij ons nog niet zeker dat die er gaat komen.

Hier is bv ook een optie dat hij een dagdeel mee draait met groep 3 maar de rest doet in groep 2 maar zij hem binnen de klas groep 3 werkjes aanbied.

Het lijkt mij niet meer dan logisch dat school mee denkt en kijkt wat het beste aansluit.

Succes met de keuze!
pi_151181474
Twinkly, volgens mij moeten alle scholen, naast een programma voor kinderen "onderaan de lat", ook een programma hebben voor kinderen aan de bovenkant. Ook dat past in het "iedereen naar school"beleid. Alleen, scholen richten zich vaker meer op de onderkant.
Ik vind de school nu uitermate rigide denken, zo bereikt een kind nooit zijn potentieel natuurlijk.
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 07:08 schreef Ticootje het volgende:
Jen en leyla zitten momenteel bij elkaar in de klas. Voor buitenstaanders lijkt het ook een best chaotisch maar ik zie zeker jen sociasl emotioneel enorm groeien.
J vindt de school helemaal niets, die wilt ouderwets leerbanken en klasikaal les. Dit is het tegenovergestelde.
Dus hier laatste tijd nogal discussie over de schoolkeuze.
Bestaat dat soort onderwijs nog wel?
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  Moderator maandag 30 maart 2015 @ 09:29:16 #19
5428 crew  miss_sly
pi_151181821
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 08:57 schreef Morretje het volgende:
Twinkly, volgens mij moeten alle scholen, naast een programma voor kinderen "onderaan de lat", ook een programma hebben voor kinderen aan de bovenkant. Ook dat past in het "iedereen naar school"beleid. Alleen, scholen richten zich vaker meer op de onderkant.
Ik vind de school nu uitermate rigide denken, zo bereikt een kind nooit zijn potentieel natuurlijk.

[..]

Bestaat dat soort onderwijs nog wel?
Kun je daarnaar vragen? En is dat inzichtelijk te krijgen, hoe ze daar mee om gaan? Zulke programma's, bedoel ik?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator maandag 30 maart 2015 @ 09:29:54 #20
5428 crew  miss_sly
pi_151181837
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 07:08 schreef Ticootje het volgende:
Jen en leyla zitten momenteel bij elkaar in de klas. Voor buitenstaanders lijkt het ook een best chaotisch maar ik zie zeker jen sociasl emotioneel enorm groeien.
J vindt de school helemaal niets, die wilt ouderwets leerbanken en klasikaal les. Dit is het tegenovergestelde.
Dus hier laatste tijd nogal discussie over de schoolkeuze.
Ik heb het idee dat dat soort scholen weinig meer te vinden is. Met een reden, namelijk dat het helemaal niet beter werkt :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_151181854
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 09:29 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Kun je daarnaar vragen? En is dat inzichtelijk te krijgen, hoe ze daar mee om gaan? Zulke programma's, bedoel ik?
:Y
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  Moderator maandag 30 maart 2015 @ 09:32:23 #22
5428 crew  miss_sly
pi_151181874
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 09:31 schreef Morretje het volgende:

[..]

:Y
Waar moet je dan zijn? Bij de eigen leerkracht? De intern begeleider?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_151181892
Beide zou kunnen lijkt me, tenslotte kunnen ze ook beide signaleren dat een kind een ander programma nodig heeft. Maar of dat op elke school hetzelfde geregeld is weet ik niet.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_151182050
Heeft hij ook cito's gehad? Hier is het zo dat wanneer ze heel goed of juist heel slecht scoren op cito er plannen moeten worden gemaakt.
Ik vind het zelf wel jammer dat dat van een toets moet afhangen maar das weer een ander verhaal
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
pi_151182247
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 09:44 schreef XXXKarinXXX het volgende:
Heeft hij ook cito's gehad? Hier is het zo dat wanneer ze heel goed of juist heel slecht scoren op cito er plannen moeten worden gemaakt.
Ik vind het zelf wel jammer dat dat van een toets moet afhangen maar das weer een ander verhaal
Op zijn school toetsen ze de kleuters niet, maar op aanraden van de psychologe is vorig jaar toch de kleutertoets Cito-toets bij hem afgenomen. Hij scoorde toen een A op taal en een B op rekenen, maar daarbij moet wel vermeld worden dat hij er totaal geen zin in had. Omdat hij dus zo faalangstig is en alles uit de weg gaat. Dat was toen nog erger. Hij zat onder de tafel, probeerde ze af te leiden door heel veel te kletsen, zag van alles om zich heen om maar niet bezig te hoeven zijn met de opdrachtjes. Ze (eerst de RT-er en toen de IB-er) hebben er drie dagen over gedaan om hem de toets af te nemen :')

quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 09:29 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik heb het idee dat dat soort scholen weinig meer te vinden is. Met een reden, namelijk dat het helemaal niet beter werkt :)
N zit wel op zo'n school momenteel: de kinderen zitten vanaf groep 3 in rijtjes van twee. Ze hebben wel zo'n systeem van plusgroep, middengroep, instructiegroep. Maar ik vermoed dat N dan qua stof wel mee kan doen met de plus- of middengroep, maar qua hulp, door zijn faalangstige gedrag, mee zou moeten doen met de instructiegroep. Dat is zo suf aan dat systeem: de plusgroep is voor kinderen die voorlopen, maar ook zelfstandig en zeker van zichzelf zijn. Maar dat is op de meeste scholen zo geregeld, volgens mij.

Dat groep 2/3 chaotisch is bedoel ik voor N. Hij zit dan nog steeds bij jonge kinderen die veel aanraken, door elkaar heen lopen en waarin groep 3 aparte instructie krijgt en zich dan wel moet concentreren daarop. Tenminste, zo zie ik het voor me.

Pinquit, volgens mij lijken ze wel op elkaar, ja O+
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
  maandag 30 maart 2015 @ 10:16:33 #26
100412 mefke79
komt goed!
pi_151182662
Miss staat er niets over in het schoolboekje ofzo? ze zijn het inderdaad verplicht. Bij ons hebben ze dit soort oplossingen voor kinderen die zich willen afzonderen
dit is dan al op een stiltewerkplek dus dan is het echt heel rustig. Ze hebben ze ook in 1 persoonsvorm.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  maandag 30 maart 2015 @ 10:21:08 #27
56471 pinquit
oh my lama!
pi_151182766
Wow ideaal mefke! Dat zouden ze hier moeten hebben
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  maandag 30 maart 2015 @ 10:25:45 #28
100412 mefke79
komt goed!
pi_151182866
Het komt gewoon van een schoolmeubilair leverancier. Al moet ik zeggen dat de jongens in een gloednieuw pand zitten en dat de gehele inrichting met de school samen is bedacht. Ze hebben ook verschillende dingen getest voor de leverancier.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_151182936
Ik ga dat maar eens doorsturen aan de directie van Thijs' school. Binnenkort start de bouw van het 'eigen schoolgebouw' (ze zitten nu met 3 scholen in 1 gebouw ivm kleine scholen) dus alles moet nieuw :)
And if I could choose the world around me, the world I'd choose would all revolve 'round you
12/07/2009 om 12:07 kwam de zon op, om nooit meer onder te gaan....
En sinds 23/06/2015 staan er 2 zonnen aan onze hemel!
  Moderator maandag 30 maart 2015 @ 10:33:04 #30
5428 crew  miss_sly
pi_151183050
In de schoolgids staat inderdaad wel wat, maar dat gaat altijd uit van de leerkracht/school, niet over wat je als ouders zou kunnen doen :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_151183108
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 09:29 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik heb het idee dat dat soort scholen weinig meer te vinden is. Met een reden, namelijk dat het helemaal niet beter werkt :)
En laten we ook niet vergeten dat jennifer ook niet zou meedraaien.
En dan vind ik het inderdaad voor nu groep 3, niet zo belangrijk dat ze geen boekjes leest. Misschien vindt ze lezen niet leuk?
Voor nu vind ik het zo belangrijk dat ze meekomt in de groep. En tja, daar kun je geen cijfer aan hangen.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  Moderator maandag 30 maart 2015 @ 10:37:41 #32
5428 crew  miss_sly
pi_151183149
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2015 10:35 schreef Ticootje het volgende:

[..]

En laten we ook niet vergeten dat jennifer ook niet zou meedraaien.
En dan vind ik het inderdaad voor nu groep 3, niet zo belangrijk dat ze geen boekjes leest. Misschien vindt ze lezen niet leuk?
Voor nu vind ik het zo belangrijk dat ze meekomt in de groep. En tja, daar kun je geen cijfer aan hangen.
Nee, en dat is zo ontzettend veel waard.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 30 maart 2015 @ 10:48:38 #33
100412 mefke79
komt goed!
pi_151183358
Dat ze het naar hun zin heben, met plezier gaan en dan ook nog wat oppikken. Dat is enorm belangrijk.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_151183675
Chris (augustus) kwam in groep 2 ook niet zo goed op gang. Hij koos steeds de makkelijke werkjes, omdat hij zijn energie nodig had voor het sociale gebeuren om hem heen(zowel gezellig als irritant). In groep 3 zag je dat echt beter gaan. Hij ging opeens ook hard vooruit met zijn lezen. En de reken dingen leerde hij misschien ook wel meer thuis dan op school. Hij wilde veel meer weten dan 1-2-3 of 4 dino's. Hij wilde weten wat ze aten en hoe ze leefden een hoe de wereld daarna veranderde.

Sociaal was hij ook niet sterk, maar dat was juist met kleuters die zich nergens wat van aantrekken. Nu hij ouder wordt gaat dat wel goed met leeftijd genoten. Die snappen nu ook wat sociale regels zijn.

En voor zijn motoriek heeft hun een jaar mrt gehad. ;)

Hij had het wel naar zijn zin in groep 2. Je moest alleen geen moeilijke dingen verwachten. Gelukkig kon dat ook.een in groep 3 kwam dat vanzelf bij. Wel montessori trouwens. Allemaal op je eigen leerplan. In groepjes in de klas gemengd met groep 3-4-5. Dus kans om omhoog te kijken voor meer kennis in groep 3.
pi_151183866
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 10:37 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Nee, en dat is zo ontzettend veel waard.
Dat vind ik dus ook.
Basisschool is enorm belangrijk. Het is 1 van de basispijlers van je leven. Sociaal emotionele ontwikkeling vind ik veel meer waard dan je werkje niet altijd optijd af hebben.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_151183882
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2015 11:16 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Dat vind ik dus ook.
Basisschool is enorm belangrijk. Het is 1 van de basispijlers van je leven. Sociaal emotionele ontwikkeling vind ik veel meer waard dan je werkje niet altijd optijd af hebben.
Eens :Y

Hoe gaat het nu trouwens met jen? Heeft ze al biopt gehad of kon je gelijk starten?
:)
pi_151187566
R. is van december en alle kinderen blijven op zijn school een jaar extra kleuteren. Ik vond dat eerst heel stom, maar ben er achteraf heel blij mee. Rienk doet nu werkjes van groep 2, maar mag het spelen en los zijn van groep 1. Hij heeft dat nog heel erg nodig. Straks gaat hij dus naar groep 2 en krijgt dan weer uitdagender werk :Y

Emotioneel is hij nog jong, dus ze kijken goed naar hem. Hij heeft nu ook echt een geweldige juf die hem aanpakt als het nodig is, maar hem ook gewoon Rienk laat zijn. Rienk kan niet stil zitten, dus zit hij aan de buitenkant van de kring en kan zo mooi om zn stoel heen draaien zonder dat iemand er last van heeft en ook als juf hem iets vraagt kan hij gewoon antwoord geven, want meneer hoort en ziet àlles..

Het enige nadeel is dat ze begonnen met hele kleine klasjes 15 leerlingen en dat ze nu samen 1 grote klas hebben -O- Inmiddels is dat te groot geworden en is de helft van groep 2 bij groep 3 er in en dat werkt goed. Het is afwachten hoe ze het volgend schooljaar gaan doen. Weten ze zelf ook nog niet :P

Hij gaat met plezier naar school en daar ben ik vooral blij mee :)

In november gaat J.elte alweer naar groep 1 :o
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_151187861
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 23:54 schreef Twinkly het volgende:
We denken er inderdaad over om in gesprek te gaan met een andere school, want we hebben er niet echt vertrouwen meer in dat zijn huidige school hem kan bieden wat hij nodig heeft. En die groep 3 juf inderdaad. Ze is wel lief hoor, beide juffen wel, maar ze bieden kinderen dingen aan op basis van hun geboortedatum ipv te kijken naar wat het kind nodig heeft.

*knip*
(maar dan moet hij dus wel eerst laten zien wat hij kan, of ze moeten geloven wat hij thuis laat zien).
Wat jammer dat ze niet meer naar het kind lijken te kijken.
Doet me denken aan een kindje wat in groep 2 bij mijn oudste in de klas zat. Die bleek hoogbegaafd te zijn, maar liet dat totaal niet zien op school. Hij maakte enkel de werkjes die echt moesten en verder niet. Terwijl hij thuis dus wel heel andere dingen liet zien.
School heeft dat niet opgepikt (ook niet na herhaaldelijk aangeven van de ouders) en hij is uiteindelijk naar een andere school gegaan waar ze een aantal aparte klassen hebben met meer begaafde leerlingen.

Terwijl mijn oudste qua lezen/taal echt wel ver voor lag , maar dat wel liet zien en die gaven ze ook extra taakjes en moeilijkere taakjes op dat gebied. Nog steeds trouwens, ze krijgt extra taken en ze evalueren regelmatig.
Overigens is het wel een kind wat begeleiding nodig heeft met de planning, maar ik vind dat ze daar op dit moment ook vanuit school eigenlijk wel goed mee omgaan.
Ook met kinderen die minder makkelijk meekomen, ze kijken echt hoe ze kunnen zorgen dat ze op hun eigen tempo mee kunnen en niet continu gefrustreerd worden omdat het niet wil.
Tot nu toe wel goed gevoel bij.
Fake it till you make it...
pi_151191113
Bij Kim op school (speciaal onderwijs) kijken ze heel erg naar het niveau. Je hebt dan je eigen klas, de stamklas, daar heeft ze bijvoorbeeld rekenen en schrijven. Ze zit in groep E en omdat ze voorloopt met lezen, gaat ze met lezen naar groep I.
Ik vind dat wel goed , ze sluiten goed aan bij wat het kind aankan.
pi_151191516
Wat bijzonder om al die verschillende verhalen zo te horen. En ik hoop echt dat jullie de juiste school en klas voor N. kunnen vinden Twinkly! :* Lijkt me heel lastig als je zelf wel ziet wat hij kan maar school het door het faalangstige er niet van kan zien.

Minke zit ook op een montessori en officieel in groep 1 (december-kindje ook). Vorige week besproken met de meester dat ze op intellect maar ook op sociaal-emotioneel punt prima door kan naar groep 3 maar gezien komst van broertje wil ik toch even zien wat er gebeurd allemaal straks voor de vakantie. Tevens is ze heel snel afgeleid of "klaar" met haar werkjes (na 2 minuten is de lol/nieuwigheid eraf en gaat ze wat anders doen)... dus dat is iets wat we in de komende 9 maanden gaan oefenen/trainen. Na de vakantie gaat ze naar groep 2, in dezelfde klas nog, en wordt er een plekje voor haar gereserveerd in groep 3 (andere klas) en mag ze daar regelmatig komen kijken/wennen. Als alles goed gaat zal ze na de kerstvakantie, als ze echt 6 is, overgaan naar die klas. Ik vind het heel fijn dat die optie er is... en dat er zo individueel naar gekeken wordt voor de kinderen.
pi_151193016
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2015 11:18 schreef mignonne het volgende:

[..]

Eens :Y

Hoe gaat het nu trouwens met jen? Heeft ze al biopt gehad of kon je gelijk starten?
Jen moest eerst terug op volledig normaal eten. Als ik woensdag weer opgeknapt ben dan ga ik woensdag weer bloedprikken met haar. Dan zitten er 6 weken tussen. De antistoffen waren niet hoog genoeg om de diagnose te mogen stellen.
En nu ze volledig normaal eet gaat het ook best zwaar. Maar misschien wil ik dat verband wel zien.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  maandag 30 maart 2015 @ 17:01:32 #42
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_151194636
Zo, ben bijgelezen.

Nijna, hier krijgen ze ook bijna alles mee wat het nieuws betreft, vind ook wel dat ze mogen weten wat er speelt in de wereld. Ze kijken vaak het Jeugdjournaal (niet het "volwassenen-journaal"). A, was wel even geschrokken van de Germanwings-crash, want een week daarvoor was haar vader ook heen en weer gegaan naar Barcelona. Beide kinderen krijgen ook elke week Nieuwsbegrip mee als huiswerk.

Twinkle, vooropgesteld dat ik er niet zo in thuis ben, lijkt het mij ook niet dat hij op zijn plek is in die klas (op die school?). Inhoudelijk heb ik eigenlijk niet echt tips, alleen maar: volg je gevoel, die zit er meestal niet ver naast..

Hier lijkt de Fok!-wet in werking te zijn gegaan :') A. is de afgelopen dagen 2x met een meisje uit de klas naar de bieb geweest. Ik heb nog niet met juf gesproken, ze wil het zelf nog even aankijken.
En haar tas is nog niet terecht, ondanks meerdere oproepen op sociale media. :'(
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
  maandag 30 maart 2015 @ 19:47:28 #43
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_151200695
Even iets anders tussendoor: wat vinden jullie ongeveer een normale tijd voor jongens van 11,5 om naar bed te gaan?
in de haak.
pi_151201090
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2015 16:20 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Jen moest eerst terug op volledig normaal eten. Als ik woensdag weer opgeknapt ben dan ga ik woensdag weer bloedprikken met haar. Dan zitten er 6 weken tussen. De antistoffen waren niet hoog genoeg om de diagnose te mogen stellen.
En nu ze volledig normaal eet gaat het ook best zwaar. Maar misschien wil ik dat verband wel zien.
Okay. Ben heel benieuwd, keep me posted! Het zou aan de ene kant niet leuk voor haar zijn, aan de andere kant als het beter gaat dan is dat heel wat waard natuurlijk.
:)
  maandag 30 maart 2015 @ 20:02:57 #45
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_151201318
Trui, A. wordt bijna 11 en die gaat rond 20.30 naar boven. Tegen 21.00 slaapt ze wel. Nu is zij wel een makkelijke slaper en slaapt ze graag vroeg (is ook altijd vroeg wakker).
Maar ik weer eigenlijk ook niet of dat een 'normale' tijd is. :@
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
  Moderator maandag 30 maart 2015 @ 20:04:46 #46
5428 crew  miss_sly
pi_151201382
Ik denk dat het belangrijk is hoeveel slaap en kind nodig heeft. Ene kind kan met 8 uur slaap toe, ander kind heeft 12 uur nodig. Daar zou ik naar kijken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 30 maart 2015 @ 20:13:03 #47
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_151201752
Ja, maar daarover verschillen de 11-jarige en ik toch nogal van mening, miss_sly. Als het aan hem zou liggen zou hij elke avond tot 22.00u opblijven, vooral omdat hij een hekel heeft aan het gaan slapen. Ligt hij eenmaal in bed, dan slaapt hij doorgaans zo en ik merk aan zijn gedrag ook dat hij bij laat naar bed een stuk minder te genieten is de volgende dag. Nou ben ik best bereid tot herziening van de bedtijd hoor, dus ik dacht laat ik eens polsen wat anderen met kinderen van deze leeftijd ongeveer doen. Hier is het al een tijdlang de regel dat hij om 20.30u naar boven gaat (ongeveer). Hij vindt dat zelf achterlijk vroeg.
in de haak.
  maandag 30 maart 2015 @ 20:18:48 #48
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_151202001
Mijn 11-jarige start rond 20.30 met het naar bed gaan en dan is het de bedoeling dat hij om 21.00 ook echt wel in bed ligt. Gaat over het algemeen goed.
Mijn 13-jarige gaat om 21.30 naar bed.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_151202014
Moet je op die leeftijd ook niet de meeste voorstellen van je ouders "achterlijk" vinden? ;).
Ik heb eigenlijk geen idee meer hoe laat ik ging op die leeftijd, ik vind 22.00u wel laat, zeker als je ook aan zijn gedrag merkt dat eerder handiger is... En van 20.30 naar 22.00u is ook nogal een stap.

Tot hoe laat mogen zijn vrienden dan opblijven?
Die van mij zijn nog niet op die leeftijd, ik heb geen idee. Heeft hij nog een ander voorstel als jullie aangeven 22.00u te laat te vinden? En is het een optie om te onderhandelen en ergens in het midden uit te komen (hopelijk)?
Fake it till you make it...
pi_151202050
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 20:19 schreef Nijna het volgende:
Moet je op die leeftijd ook niet de meeste voorstellen van je ouders "achterlijk" vinden? ;).
Ik heb eigenlijk geen idee meer hoe laat ik ging op die leeftijd, ik vind 22.00u wel laat, zeker als je ook aan zijn gedrag merkt dat eerder handiger is... En van 20.30 naar 22.00u is ook nogal een stap.

Tot hoe laat mogen zijn vrienden dan opblijven?
Die van mij zijn nog niet op die leeftijd, ik heb geen idee. Heeft hij nog een ander voorstel als jullie aangeven 22.00u te laat te vinden? En is het een optie om te onderhandelen en ergens in het midden uit te komen (hopelijk)?
Dat inderdaad :D
Ik vond het ook vreselijk weet ik nog wel :D
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_151202215
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 09:55 schreef Twinkly het volgende:

[..]

Op zijn school toetsen ze de kleuters niet, maar op aanraden van de psychologe is vorig jaar toch de kleutertoets Cito-toets bij hem afgenomen. Hij scoorde toen een A op taal en een B op rekenen, maar daarbij moet wel vermeld worden dat hij er totaal geen zin in had. Omdat hij dus zo faalangstig is en alles uit de weg gaat. Dat was toen nog erger. Hij zat onder de tafel, probeerde ze af te leiden door heel veel te kletsen, zag van alles om zich heen om maar niet bezig te hoeven zijn met de opdrachtjes. Ze (eerst de RT-er en toen de IB-er) hebben er drie dagen over gedaan om hem de toets af te nemen :')

[..]

N zit wel op zo'n school momenteel: de kinderen zitten vanaf groep 3 in rijtjes van twee. Ze hebben wel zo'n systeem van plusgroep, middengroep, instructiegroep. Maar ik vermoed dat N dan qua stof wel mee kan doen met de plus- of middengroep, maar qua hulp, door zijn faalangstige gedrag, mee zou moeten doen met de instructiegroep. Dat is zo suf aan dat systeem: de plusgroep is voor kinderen die voorlopen, maar ook zelfstandig en zeker van zichzelf zijn. Maar dat is op de meeste scholen zo geregeld, volgens mij.

Dat groep 2/3 chaotisch is bedoel ik voor N. Hij zit dan nog steeds bij jonge kinderen die veel aanraken, door elkaar heen lopen en waarin groep 3 aparte instructie krijgt en zich dan wel moet concentreren daarop. Tenminste, zo zie ik het voor me.

Pinquit, volgens mij lijken ze wel op elkaar, ja O+
Hier is het vanaf groep 3 ook gewoon in tweetallen naast elkaar, ook met plusgroep, middengroep en extra-instructiegroep. En ik geef zelf heel graag les volgens de oude stempel (klassikale instructie enzo, weinig groepswerk), en ik denk dat het vooral heel erg belangrijk is dat een docent zichzelf is als hij/ zij lesgeeft. De een doet meer groepswerk, de ander is een goede verteller, ieder zijn ding. Als het vak maar met passie gegeven wordt. Maar ik begrijp dat dat op het basisonderwijs niet/ minder aan de orde is. Maar toch, ik wil toch even gezegd hebben dat de klassieke vorm van lesgeven toch ook hele waardevolle kanten heeft. Het is een tijd veel vrijer geweest, geworden, maar daar komt men juist heel erg op terug nu. Er vallen echt hiaten in bijvoorbeeld het automatiseren en dat gebeurt op de basisscholen al.

Twinkly, wat rot dat ze N niet zien zoals hij is. En dat ze het niet voor elkaar krijgen hem te begeleiden daarin. Het lijkt me heel moeilijk om te zien. Het lijkt me voor de juffen ook erg lastig om te zien dat ze blijkbaar niet het juiste pad met hem kunnen vinden. Misschien hebben ze niet de juiste tools, misschien hebben ze niet de juiste klik met N, misschien nemen ze er te weinig tijd voor, wie zal het zeggen. Jullie gevoel in deze telt.

Je geeft aan dat ze aangaven dat het beter ging. Kwalijk dat dat achteraf toch niet zo blijkt te zijn. Volg je hart en gevoel, zou ik zeggen. Als een andere school beter voelt, en N vindt het prima, gewoon proberen. niet geschoten is altijd mis. En als zich dan hetzelfde weer voordoet, is het misschien tijd om er weer op andere manieren naar te kijken.

Als juf kan ik wel zeggen dat het erg moeilijk is om te differentiëren. Als je, zoals ik vaak, 30 lln voor je neus hebt zitten, dan is er gewoonweg geen tijd en ruimte voor. Ik probeer ze in elk geval allemaal serieus te nemen. Maar dat soort dingen zijn in de praktijk toch vaak wat lastiger/ ingewikkelder dan voor een buitenstaander of ouder misschien lijkt.

En natuurlijk is het fijn en 'ontspannen' als je kind een lekker meedraait met de groep. maar in het kader van 'laat iedereen zijn wie hij/ zij is' vind ik dat ook altijd pijnlijk om te lezen, reacties als 'daar gaat het toch om, dat is toch het belangrijkste'. Ik heb kinderen in de klas die absoluut niet sociaal zijn en daar ook niet gelukkig van worden als ze dat wel moeten zijn (met brugklaskamp bijvoorbeeld). Ik heb daar al vele discussies over gevoerd op school. Is het kamp een verplichting? Waarom niet gewoon voor de kinderen die zoiets leuk vinden? Het is toch ook voor de leuk bedoeld? Ja maar, zo geeft een kind zichzelf ook niet de kans om succeservaringen op te doen? Ja, maar als het zoveel verdriet en stress kost? Ik vind dat een hele moeilijke discussie, eerlijk gezegd. En de opmerking van 'je wilt toch dat je kind lekker in de groep ligt'... ik weet niet, ik vind dat dus ook een lastige.
pi_151202329
Volgens mij ging ik op de onderbouw van de middelbare nog om Half 10. Ik vind 10 uur voor een 11jarige wel erg laat geloof ik.

Mn oma zei altijd slaap je niet dan rust je wel dn ik geloof dat ik me daar wel in kan vinden. Kun je niet bij wijze van compromis zeggen dat hij om 9 uur naar boven moet en dan nog even lezen oid en dan om half 10 licht uit?
:)
pi_151202379
Groep 8 ging ik om 20.30 uur naar bed. Was wel in de tropen, dus school begon wel een uurtje vroeger.

Ik denk brugklas hier in Nl, ook rond 9 of 9.30uur.
pi_151202504
Ja groofs dat ben ik wel met je eens. Ik denk dat meedraaien in de groep voor mij vooral inhoudt dat het kind zoals het is, gewoon meegaat in de groep en dus geaccepteerd wordt zoals het is en zich kan ontwikkelen zoals het is. Zoiets ofzo.
:)
pi_151202577
Ja, dat zou het fijnste zijn natuurlijk.
pi_151202626
Wij hadden vandaag de juf van E. op bezoek. Doen ze hier standaard bij de kleuters. E. was helemaal hyperdepiep, heeft haar kamer laten zien en alles. :D ze doet goed mee op school, durft steeds meer te praten maar vermaakt zich het best met een mannetje dat alleen Russisch spreekt :') :D t is een grapjas en t gaat heel goed met haar.
:)
pi_151203000
^O^ Wat fijn, jullie kleine dreutel.

Mijn groep 3er, die volgende week 7 wordt en eigenlijk nogsteeds niks zegt in de kring, moest een spreekbeurt doen. Ik hield mijn hart vast :') , maar de juf kwam me naderhand vertellen dat S een geboren docent is. :o :P .

Verder vind ik haar zo'n grappig ding. Ze is altijd bezig knutsels en dingen te ontwerpen voor iedereen. Zo had ze laatst van een kindje geleerd hoe ze een soort dik armbandje kon vingerhaken-achtig-iets. En toen had ze bedacht, dat dat leek op een inktvis als je dat dan dubbelvouwt en met een plakbandje vastzet (de draden zijn dan de slierten). Vervolgens heeft ze dus voor iedereen die maar wilde zo'n inktvis gemaakt. Tweede paasdag heeft ze haar feestje en nu is ze bezig voor iedereen een tekening te maken als afscheidscadeautje bij het naar huis gaan (die ouders zullen wel denken :P ). En vandaag lazen we in een boekje over knipseldiertjes en nu wil madam zelf knipseldiertjes maken om uit te delen bij de tractatie :+ . Ik heb het weten om te buigen naar vouwdiertjes (origami?? - ik ben niet zo'n knutselaar), dus nu moeten we voor donderdag nog 30 vogeltjes vouwen. o|O
pi_151203061
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 20:19 schreef Vlindur het volgende:

[..]

Dat inderdaad :D
Ik vond het ook vreselijk weet ik nog wel :D
Haha, herkenbaar!
En "iedereen" mocht tot 22.00 opblijven :') :D
pi_151203614
Mijn zoon gaat trouwens ws wel naar groep 3 volgend jaar. Hij is van december (dus wordt echt hele jonge leerling dan), maar de leerkrachten hebben eigenlijk echt geen twijfels, dus ik ga er maar in mee. Maar ik vind het best spannend hoor. Hij is zoveel jonger nog dan S toen ze naar groep 3 ging. Ik hoop vooral dat dan niet blijkt dat hij straks in groep 6 ofzo moet doubleren omdat hij toch achterblijft dan. Dat hij wel gewoon steeds lekker met zijn klas mee door mag stromen. Nou ja, de tijd zal het leren.

Ik vind de groep waar hij dan nu mee doorgaat naar groep 3 wel echt heel erg leuk als potentiële klas voor hem. (Het grappige is dat S ook nog met die kinderen in de klas heeft gezeten ; 1/2 is combinatie bij ons op school.)
pi_151203638
Wat leuk Groofsken dat ze zelf zo actief is in het bedenken van haar traktatie :D Beetje jammer van het werk ;)

En mignonne, fijn dat je kleine het zo goed doet op school! Toch altijd fijn om te weten!

Hier gaat het allemaal zijn gangetje met de oudste. Vorige week heeft hij buisjes gekregen, omdat ie stokdoof was. Bij de eerste controle kno arts kon ze niet eens goed zijn trommelvlies zien, omdat het vol oorsmeer zat. We kregen toen de keuze, afwachten of toch maar buisjes plaatsen. Voor het laatste gekozen en dat bleek maar goed ook. Het is echt zoveel fijner een kind dat je hoort :D Eigenlijk merk je achteraf pas echt hoe doof hij was. Vandaag nacontrole gehad en de kno arts zei ook dat beide gehoorgangen verstopt zaten met oorsmeer en dat er ook flink veel vocht achter de trommelvliezen zat.

Ook is hij echt ontzettend bezig met 5 zijn :D Hij vraagt bijna dagelijks of hij al 5 is. Heeft al bedacht wie er met hem mee mogen de klassen rond en wie hij op zijn feestje wil vragen :D
Helaas is het nog geen juli ;) Eerder had hij ook al zo'n periode dat hij er veel mee bezig was, toen kwam het omdat hij als hij 5 is een takenkaart krijgt op school. Die wil hij heeeeel graag, maar dat doen ze pas echt bij 5. Dagen van de week en bijbehorende kleuren kent hij in ieder geval al (zo kon hij mij vertellen dat hij a.s. vrijdag vrij is en ook de dinsdag na pasen, dat laatste wist ik niet eens :D)

/einde dagboek :P
pi_151203738
De klassen rond! Dat vond ik vroeger zo tof hè. Een kaart krijgen van de andere leerkrachten, of een sticker. Dat doen ze bij mijn kinderen op school niet, echt jammer.
pi_151203770
Fijn dat het zo goed heeft uitgepakt Son, de buisjes. ^O^
pi_151204021
Traktaties... ik ben bezig met 30 Peppa Pigs uitknippen die we op danoontjes gaan bevestigen. Helemaal zelf verzonnen door L en ze helpt ook heel goed mee met knutselen. O+
Het gebeuren om de klassen rond te gaan heeft L helemaal zelf geknutseld. De baby's waren drie weken geleden jarig en trakteerden een theeboeket, dus toen heeft L haar eigen theeboeket gemaakt voor de juffen.

Son wat fijn dat de buisjes hun werk zo goed doen. ^O^ Ik moet binnenkort ook met L naar het ziekenhuis omdat ze ook doof lijkt, al gaat het naar mijn idee de laatste tijd iets beter. Even afwachten nog dus.

Mignonne wat fijn dat het zo goed gaat op school met E! Tof ook dat ze thuis langskomen, ik kan me het trotse gevoel dat je dan als kind hebt helemaal voorstellen. O+

Twinkle wat een lastige situatie. Ik heb geen tips of adviezen, maar ik hoop wel dat jullie een oplossing vinden die voor jullie en N werkt.
  maandag 30 maart 2015 @ 21:03:24 #64
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_151204098
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 20:19 schreef Nijna het volgende:
Moet je op die leeftijd ook niet de meeste voorstellen van je ouders "achterlijk" vinden? ;).
Ik heb eigenlijk geen idee meer hoe laat ik ging op die leeftijd, ik vind 22.00u wel laat, zeker als je ook aan zijn gedrag merkt dat eerder handiger is... En van 20.30 naar 22.00u is ook nogal een stap.

Tot hoe laat mogen zijn vrienden dan opblijven?
Die van mij zijn nog niet op die leeftijd, ik heb geen idee. Heeft hij nog een ander voorstel als jullie aangeven 22.00u te laat te vinden? En is het een optie om te onderhandelen en ergens in het midden uit te komen (hopelijk)?
nou zoveel onderhandelingsruimte krijgt hij nou ook weer niet in. Maar we zijn wel tot een compromis gekomen: 20.45u. :) (en dan wel om 21.00 erin liggen).
in de haak.
  maandag 30 maart 2015 @ 21:06:21 #65
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_151204233
Twinkly wat lastig zeg!
Ik weet niet wat ik zou doen als ik in jullie schoenen stond. Wat het sensorisch gedeelte betreft: hij zal toch moeten leren dat mensen/kinderen nu eenmaal botsen, leunen, aanraken etc. Dat hoort nu eenmaal bij het leven.
Mijn gevoel is bij een faalangstig kind: niet naar boven plaatsen. Eerst werken aan zelfvertrouwen. Maar misschien kunnen ze zijn talenten op andere manieren inzetten?
Zo mag Harry tegenwoordig de puzzels opruimen. Vindt hij geweldig. Kinderen krijgen de puzzels niet af en hij legt ze in 5 min in elkaar en in de kast. Iedereen blij.

Harry is 5 jaar en kan lezen op midden groep 4 niveau. Maakt eenvoudige rekensommen zowel in beeld als met cijfers. Sociaal-emotioneel en motorisch is hij nu bijgetrokken en ligt hij nu op kleuterniveau.
Cito had hij op taal A1 score en op rekenen B1. De fouten die hij had gemaakt, waren uit slordigheid omdat hij het gewoon afraffelde en niet eens goed luisterde wat de juf zei.

Hij is wiebelig, kan zich volgens de juf moeilijk concentreren (ergotherapeute dacht daar anders over ;) ) en een heleboel andere kleine dingen. Hij krijgt nu therapie voor zijn sensorische integratie.

Op school is er een juf 'gespecialiseerd' in hoogbegaafdheid en deze heeft mij al eens aangesproken omdat hij haar zo opviel toen ze hem eens geholpen heeft op de wc :D
Op dit moment krijgt hij 1x per week van haar 'les' samen met een meisje en doen ze groep 2 spelletjes/taken. Geen idee wat hij ervan vindt. Hij zegt 'wel leuk'. Hij is wel trots dat hij groep 2 dingen mag doen.

Op school speelt hij het liefst aldus de juf. Thuis wil hij alleen maar 'werkjes' maken. Hij leest zelf de instructies bij de werkjes ;)
Of hij bouwt hele bouwwerken van Duplo. Dat gaat namelijk sneller dan lego :P

Toch zijn we voornemens om hem voorlopig nog te laten doorkleuteren. Hij zit nu op zich goed in zijn vel. Blijft nog steeds het liefste thuis, maar hij gaat niet meer met tegenzin naar school.

Wordt nog een hele uitdaging met Huubke. Die moet nog 3 worden en maakt al een hele poos puzzels van 35 stukjes. Ook zijn psz juf was nog een aantal dingen opgevallen. Dus ik ben benieuwd. :D
pi_151204289
Ik vind 22 echt veel te laat. Dan ga ik ongeveer zelf naar bed :')
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_151205686
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 20:23 schreef groofskendezoveelste het volgende:

Als juf kan ik wel zeggen dat het erg moeilijk is om te differentiëren. Als je, zoals ik vaak, 30 lln voor je neus hebt zitten, dan is er gewoonweg geen tijd en ruimte voor. Ik probeer ze in elk geval allemaal serieus te nemen. Maar dat soort dingen zijn in de praktijk toch vaak wat lastiger/ ingewikkelder dan voor een buitenstaander of ouder misschien lijkt.

Ff wat geknipt.
Ik vind het onderwijs op de huidige manier op zich wel prettiger dan zoals het vroeger was... In de zin dat ik denk dat het positief is dat er veel meer oog is voor de individuele leerling.
Dat er zowel voor de vlotte als de minder vlotte leerling mogelijkheden zijn om het aanbod aan te passen.
Aan de andere kant denk ik ook wel dat je als leerkracht tegenwoordig wel heel veel tijd kwijt bent met al die verschillende kinderen en verschillende plannetjes, naast al het werk wat er toch sowieso al is. Ga er maar aanstaan.
Petje af ^O^ !


Enne Trui, mooi compromis lijkt me!
Fake it till you make it...
  maandag 30 maart 2015 @ 22:22:50 #68
100412 mefke79
komt goed!
pi_151207639
Ik denk dat je als leerkracht inderdaad het beste uit de verf komt als je je vak geeft met passie en op een manier die bij je past. Waarom zou je dat beperken tot het vo? Op onze school heeft elke leerkracht zijn eigen specialiteit. Als jij goed bent in rekenen geef je dat en dus geen taal. Gympen doen gym docenten en de juf voor techniek heeft daar ook een opleiding in. Ik denk dat dat de toekomst wordt. En door alle individuele werkplanningen en ritmes ontstaan er als vanzelf instructie groepen en momenten om samen of alleen te oefenen. Als je het slim organiseert is het ook niet duurder als het huidige onderwijs.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_151213971
.

[ Bericht 99% gewijzigd door d.k. op 31-03-2015 07:53:53 ]
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  dinsdag 31 maart 2015 @ 08:01:38 #70
100412 mefke79
komt goed!
pi_151214031
Over die onderwijsvernieuwingen was laatst ook een documentaire bij de VPRO: http://tegenlicht.vpro.nl(...)er-aan-de-macht.html

Ik vond het vooral mooi om te zien dat dit dus op allerlei niveau's speelt, niet alleen bij de VWO's in de rijkere delen van Nederland.

Zelf zou ik als kind veel liever in het huidige onderwijs gezeten hebben. Ik weet nog dat je dan met de hele klas een boek moest lezen, ieder om de beurt een stukje. Ik las veel sneller dan de gemiddelde leerling en was dus bladzijdes verder. Handig als je dan de beurt kreeg en je dus niet wist waar we waren.
Van de andere kant, ons rekenboek had extra 'leuke' taken aan het einde van elke paar hoofdstukken. Als je al je taken af had en bewezen had dat je het snapte, dan mocht je die extra taken maken. Dat rekenwerk was zo af, dus ik heb me tijden vermaakt met een groepje buiten de klas en die extra taken. Plattegronden op schaal maken enzo. Eigenlijk deed de leerkracht toen dus al aan extra aanbod, zonder dat dit vast lag.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_151214177
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 08:01 schreef mefke79 het volgende:
Over die onderwijsvernieuwingen was laatst ook een documentaire bij de VPRO: http://tegenlicht.vpro.nl(...)er-aan-de-macht.html

Ik vond het vooral mooi om te zien dat dit dus op allerlei niveau's speelt, niet alleen bij de VWO's in de rijkere delen van Nederland.

Zelf zou ik als kind veel liever in het huidige onderwijs gezeten hebben. Ik weet nog dat je dan met de hele klas een boek moest lezen, ieder om de beurt een stukje. Ik las veel sneller dan de gemiddelde leerling en was dus bladzijdes verder. Handig als je dan de beurt kreeg en je dus niet wist waar we waren.
Van de andere kant, ons rekenboek had extra 'leuke' taken aan het einde van elke paar hoofdstukken. Als je al je taken af had en bewezen had dat je het snapte, dan mocht je die extra taken maken. Dat rekenwerk was zo af, dus ik heb me tijden vermaakt met een groepje buiten de klas en die extra taken. Plattegronden op schaal maken enzo. Eigenlijk deed de leerkracht toen dus al aan extra aanbod, zonder dat dit vast lag.
Had ik ook idd :Y Heel klassikaal onderwijs idd precies wat jij omschrijft, maar er was ook zeker ruimte voor extra's. We hadden bij ons een aantal van die bakken staan met van die kleine info-boekjes over 1 onderwerp, van deze:

daar mocht k dan kleine werkstukjes enzo over maken, vond k geweldig om te doen. Ik was altijd vrij snel klaar met werkjes en echt heel boeiend was het niet dus dat was een welkome aanvulling. En dat op een toch wel heel reguliere basisschool :)

Op de middelbare school moest k 5vwo overdoen, gebrek aan motivatie en zulks dan krijg je dat. Ik spijbelde meer dan dat k op school was. :') en als k er wel was werd k de les uitgeschopt :+ Toen kreeg k een conrector die wat meer buiten de lijntjes durfde te denken. Hij gaf me de vrijheid om zelf te kiezen naar welke lessen ik wel en niet zou gaan, maar in ruil daarvoor stelde hij wel dat hij van mij verwachtte dat ik daar verstandig mee om zou gaan en mn lessen zou halen. Dat was de truuk die t hem voor mij deed. Goed onderwijs zit hem in die zin voor mij veel meer in de persoon die het geeft dan in het systeem wat je eraan hangt. Een persoon die het kan en durft om naar een leerling te kijken en te zien wat hij/zij nodig heeft en dat dan op gepaste wjize aan te bieden. Dat kan naar mijn mening binnen een regulier klassikaal systeem maar ook binnen alle nieuwe toestanden van onderwijs.
:)
  Moderator dinsdag 31 maart 2015 @ 09:23:07 #72
5428 crew  miss_sly
pi_151214913
Bij mij op de klassikale katholieke school was het echt een drama. Er waren geen extra taakjes of boekjes of mogelijkheden. Als je eerder klaar was dan de rest, kon je uit je neus zitten eten. Niets anders. Zelfs niet een (goedgekeurd) boek lezen. Daarnaast was het hoogste cijfer op je rapport een 8, want de 9 was voor de leerkracht en de 10 voor god :')

Ik ben heel blij dat het over het algemeen anders is tegenwoordig. Kinderen zijn geen machines, en ik denk niet dat je één simpele gelijkmatige structuur kunt toepassen op 100-200-300-400 kinderen/
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_151217684
Wij hadden klassikale lessen. Er was wel een extra rekenboekje


en we hadden voor taal ook wel extra denk ik, maar ik had eigenlijk wel meer willen leren om te leren. Want ik liep later daar best wel op vast. En ik ben blij dat ze daar veel alerter op zijn tegenwoordig!
Fake it till you make it...
pi_151219099
Klassikaal onderwijs met een enthousiaste leerkracht die goed kan vertellen zou denk ik het beste bij N passen. Maar dan wel met aandacht voor individuele verschillen en eigen werk op niveau. Ik weet niet of hij samenwerken prettig zal vinden.
Maar misschien heb ik het wel helemaal mis hoor. We gaan in ieder geval in gesprek met een openbare school hier in de wijk met groepen 1, 2/3, 4/5, 6/7 en 8 en met een Dalton waar wel een jaargroepensysteem is, op beide scholen wordt van de kinderen verwacht dat ze zelfstandig werken en veel samenwerken.
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
pi_151219861
Ik heb zelf nooit klassikaal onderwijs gehad op de lagere school, dus ik ben gewend aan combiklassen en spelenderwijs leren enz enz.

Ik zie ook niets verkeerd in een klaslokaal waar het een soort van georganiseerde chaos is.

Ons schoolgebouw zitten 2 scholen in - 1 normaal klassikaal onderwijs en onze school, dalton onderwijs. De ouders hebben bij de opening het hele gebouw gezien en ik hoorde dus ook opmerkingen van de ouders van de andere school dat ze bij onze school alleen maar knutsellokalen hadden.
Terwijl dan keek ik in de lokalen van de andere school en dan zie ik rijtjes met tafels, kale muren, neuzen allemaal dezelfde kant op naar het bord en dan denk ik, dat is toch niets voor 7 jarigen?? Waar is het spel? Waar is er plezier? Waar is ruimte voor je eigen ding? Waar kun je even apart zitten als je je wilt afzonderen?

Maar blijkbaar is mijn idee van basisonderwijs vervormd, dat mijn normaal afwijkt van wat de grote hoop normaal vindt.

Ik herinner me nog wel een plaatje van internet over het onderwijssysteem, en daar staan een aantal verschillende dieren, de opdracht is dan om in een boom te klimmen. Ik denk dat je geen eerlijke resultaten krijgt over kinderen als je niet kijkt naar wat ze kunnen en ze maar moeten meekomen met de groep. Ik denk ook niet dat ze daar wel van groeien, ik denk eerder dat het hun zelfbeeld aantast als ze steeds zouden zien dat ze niet zo goed zijn als de ander. Of juist een soort zelfverheerlijking als ze steeds beter zijn dan de anderen.

Nu werken de kinderen gewoon individueel aan hun taken. Tuurlijk krijgt iedereen dezelfde taken, maar het maken ervan gaat in je eigen tempo. En dan krijg je een soort natuurlijk proces, de kinderen van hetzelfde niveau zoeken elkaar op, en andere kinderen proberen zich weer op te trekken en weer anderen beginnen met uitleggen van stof die ze makkelijk vinden. Je ziet echt een mooie dynamische groep, waar de kinderen zo open naar elkaar zijn, juist omdat er zo weinig wordt opgelegd vanuit de juf.

Binnen het dorp zie je ook echt verschil in kinderen van de ene of andere school. Vanuit onze school zijn de kinderen over het algemeen beleefd en vriendelijk. De andere school zijn de kinderen veel gehaaider en is pesten ook een groot probleem.
Toch vindt J de andere school beter voor zijn zoon iets wat ik echt totaal niet kan begrijpen. Maar daarom hebben we binnenkort ook samen een afspraak op school voor de meiden, want ik wil gewoon graag dat J zich dan ook meer gaat verdiepen in de huidige school voordat hij het afbrandt puur op zijn ideeen erover en nooit duidelijk uitleg heeft gehad over hoe en wat.

/dagboek
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  Moderator dinsdag 31 maart 2015 @ 12:23:03 #76
5428 crew  miss_sly
pi_151220097
O, de school van jouw meiden klinkt heerlijk, Ticootje! Ik snap J niet, echt niet.

Ik weet nog dat wij in Watergraafsmeer bij alle vijf de scholen zijn gaan kijken. Ook bij de Montessori, de school dus waar kinderen "hun gang mogen gaan, er geen structuur is". En juist daar was de sfeer heel erg goed, en was het nergens zo gestructureerd en prettig als daar. Omdat de kinderen hun eigen verantwoordelijkheid kregen en daar heel goed toe in staat bleken. Ik vind het zo jammer om naar kinderen te kijken als volwassenen in de dop die we nog moeten trainen om de volwassenen te worden waarvan wij denken dat ze die moeten worden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_151220324
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 12:23 schreef miss_sly het volgende:
O, de school van jouw meiden klinkt heerlijk, Ticootje! Ik snap J niet, echt niet.

Ik weet nog dat wij in Watergraafsmeer bij alle vijf de scholen zijn gaan kijken. Ook bij de Montessori, de school dus waar kinderen "hun gang mogen gaan, er geen structuur is". En juist daar was de sfeer heel erg goed, en was het nergens zo gestructureerd en prettig als daar. Omdat de kinderen hun eigen verantwoordelijkheid kregen en daar heel goed toe in staat bleken. Ik vind het zo jammer om naar kinderen te kijken als volwassenen in de dop die we nog moeten trainen om de volwassenen te worden waarvan wij denken dat ze die moeten worden.
Nou dat is het inderdaad.
We nemen de kinderen heel veel verantwoording af, die ze eigenlijk best aankunnen. Leyla zit in groep 1 en daar leggen ze de basis dat je moet leren plannen.
Jennifer is daar al verder in, die maakt, uiteraard met wat hulp, een weekplanning met kleurtjes en een beperkt aantal taken.
Groep 4,5,6,7,8 gaat steeds verder hierin, tot het punt dat er 1x per week gewoon een half uur staat voor verplicht je planning maken. En zeker die hogere klassen werken gewoon zelfstandig, die hebben de juf voor vragen en wat sturing.

Oh en ik blijf inderdaad ook maar roepen hoe fijn ik de school vind.. Echt het liefst zou ik iedereen uitnodigen om eens te komen kijken.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  dinsdag 31 maart 2015 @ 12:40:26 #78
100412 mefke79
komt goed!
pi_151220695
Klinkt als de school van de jongens, daar werkt dat ook zo. En dat blijkt dus prima te werken voor beide kinderen terwijl ze heel verschillend zijn in doen en laten.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_151220823
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 12:16 schreef Ticootje het volgende:

Ik herinner me nog wel een plaatje van internet over het onderwijssysteem, en daar staan een aantal verschillende dieren, de opdracht is dan om in een boom te klimmen. Ik denk dat je geen eerlijke resultaten krijgt over kinderen als je niet kijkt naar wat ze kunnen en ze maar moeten meekomen met de groep. Ik denk ook niet dat ze daar wel van groeien, ik denk eerder dat het hun zelfbeeld aantast als ze steeds zouden zien dat ze niet zo goed zijn als de ander. Of juist een soort zelfverheerlijking als ze steeds beter zijn dan de anderen.

Deze denk ik? Die vond ik ook altijd zo raak :Y

:)
pi_151220830
Dat klinkt echt super fijn, Ticootje! Ik vind de overgang van 2 naar 3 op N's huidige school ook zo enorm, ze moeten meteen de hele tijd werken en er is geen ruimte om te spelen. Wat me ook opvalt is dat de knutsels allemaal gelijk zijn, er is geen ruimte voor eigen inbreng en creativiteit. Is dat op de school van jouw meisjes opk anders?
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
pi_151220862
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 12:43 schreef mignonne het volgende:

[..]

Deze denk ik? Die vond ik ook altijd zo raak :Y

[ afbeelding ]
Ja!
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
pi_151220983
Mijnesen gaan naar een reguliere basisschool en dat gaat ook heel goed. We hebben gekeken naar een aantal punten toen we school selecteerden en een school redelijk dicht in de buurt woog behoorlijk mee. Het blijft een gok denk ik, uiteindelijk, schoolkeuze. Je kunt op zoveel dingen afgaan maar als het niet klikt of je kind aardt niet, dan houdt het op.

Ik heb wel de indruk dat in deze tijd de onderwijsvormen steeds meer tot elkaar komen. Ik zat in de jaren '80 op de kleuterschool en begin jaren '90 op de basisschool en toen zag je dus al iets meer ruimte voor individu enz. Tegenwoordig komt er, ook binnen regulier onderwijs steeds meer ruimte voor de voordelen van andere onderwijssystemen, zoals taken plannen en op individueel niveau werken enzovoorts. Ik vnid het mooi om te zien en het maakt me nieuwsgierig naar waar we over 10 of 20 jaar staan qua onderwijs.
:)
  dinsdag 31 maart 2015 @ 12:59:57 #83
56471 pinquit
oh my lama!
pi_151221390
Ik ben toch ook wel blij met onze school. Het is er best chaotisch (vooral op woensdagmiddag :'( :') ) maar ik merk echt dat Max er kan zijn wie hij is/wil zijn. Echt op z'n gemak.
Er is structuur, ze leren al vanaf groep 3 stapsgewijs een weekplanning maken, en ze hebben gewoon vaste dagen/tijden voor bepaalde lessen, maar er is ook tijd en ruimte voor chaos.
Wat ook heel fijn is, is dat de (meeste) leerkrachten écht luisteren naar wat je als ouder te zeggen hebt. Tijdens het laatste 10-minutengesprek heeft de juf bijna alles wat ik zei opgeschreven, om er wat mee te doen (ookal benadruk ik altijd dat ik alleen de Max goed ken die hij thuis is, en dat het voor mij echt moeilijk is om te weten wat/hoe hij op school is. Hij lijkt namelijk ook op mij :+ en ik was ook twee hele verschillende kinderen thuis en op school. En dat vind ik helemaal oké, maar soms is het dan lastig om te volgen hoe het op school gaat).
Zo heeft M bijvoorbeeld vanaf kleutertijd heel erg voorgelopen op alles, kreeg extra werk en alles erop en eraan. Met als gevolg dat hij in groep 4 bijna niks meer tegelijk had met zijn klas :') dat vond ie écht niet leuk.
Laatste 10-mingesprek ging het over de resultaten van cito. Dat het iets afbuigt, en dat ie echt hard moet blijven werken om het allemaal A-score te houden, want anders is het zonde.
Toen ik voorzichtig zei dat dat voor mij écht niet hoeft, schreef ze dat meteen op :+ Hij verliest de interesse gewoon, is langzaam, krijgt weektaken niet af, kan superslecht tegen afleiding, ziet in alles om zich heen iets wat meer interessant is dan zijn werk :D
Hij moet natuurlijk leren om wat beter geconcentreerd te blijven enz enz enz, tuurlijk. Maar hij hoeft echt niet alle citotoetsen met een A-score af te ronden hoor. Doe maar stapje terug :')

Maargoed, daar ging t niet over :+
Volgens mij zit mijn kind op dezelfde school als Wup's oudste. Ben wel benieuwd wat zij van de school vindt eik :)

[ Bericht 0% gewijzigd door pinquit op 31-03-2015 13:05:21 ]
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_151221725
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 12:43 schreef Twinkly het volgende:
Dat klinkt echt super fijn, Ticootje! Ik vind de overgang van 2 naar 3 op N's huidige school ook zo enorm, ze moeten meteen de hele tijd werken en er is geen ruimte om te spelen. Wat me ook opvalt is dat de knutsels allemaal gelijk zijn, er is geen ruimte voor eigen inbreng en creativiteit. Is dat op de school van jouw meisjes opk anders?
Ja, dat gaat dus naar eigen inzicht en creativiteit. Juist de 2 dingen die ze echt heel belangrijk vinden wordt totaal niet de kop in gedrukt.

Nu ook, weer zo iets. Ze hebben natuurlijk iets met pasen, eieren, kippen... Dus wat heeft de juf gedaan, 10 eieren mee naar school en in een broedkast... 6 eieren zijn uitgekomen. Hoe enorm leerzaam is dat? Om dat met eigen ogen te zien. En om te leren dat je rustig moet zijn omdat er kuikentjes zijn.

Ik vind dat dus geweldig.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  dinsdag 31 maart 2015 @ 13:09:46 #85
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_151221746
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 12:43 schreef Twinkly het volgende:
Dat klinkt echt super fijn, Ticootje! Ik vind de overgang van 2 naar 3 op N's huidige school ook zo enorm, ze moeten meteen de hele tijd werken en er is geen ruimte om te spelen. Wat me ook opvalt is dat de knutsels allemaal gelijk zijn, er is geen ruimte voor eigen inbreng en creativiteit. Is dat op de school van jouw meisjes opk anders?
Ik denk dat verschil tussen groep 2 en 3 op elke school groot is.
En de overheid stelt nou eenmaal dat een bepaalde leerstof af moet zijn aan het einde van groep 3. De juf zou ze wel meer willen laten spelen maar het is vaak pezen alles af te krijgen voor de vakantie.
De eisen van de inspectie zijn niet mals.

Wat betreft knutsels zit er vaak wel een doel achter om een vaardigheid te leren. Zij het knippen, doosje omplakken dus de basis legt de juf neer. De variatie zit hem in de materialen en kleuren e.d. die je kinderen dan meegeeft.

Als ik het zo vanaf de zijlijn meelees heb je een school met een vrij traditionele onderwijsvorm te pakken en past een andere vorm beter bij jullie.
Ik heb je lief mijn hele leven
  dinsdag 31 maart 2015 @ 13:10:57 #86
56471 pinquit
oh my lama!
pi_151221792
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 13:09 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ja, dat gaat dus naar eigen inzicht en creativiteit. Juist de 2 dingen die ze echt heel belangrijk vinden wordt totaal niet de kop in gedrukt.

Nu ook, weer zo iets. Ze hebben natuurlijk iets met pasen, eieren, kippen... Dus wat heeft de juf gedaan, 10 eieren mee naar school en in een broedkast... 6 eieren zijn uitgekomen. Hoe enorm leerzaam is dat? Om dat met eigen ogen te zien. En om te leren dat je rustig moet zijn omdat er kuikentjes zijn.

Ik vind dat dus geweldig.
^O^ Superleuk ook :D
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_151221797
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 13:09 schreef laziness het volgende:

[..]

Ik denk dat verschil tussen groep 2 en 3 op elke school groot is.
En de overheid stelt nou eenmaal dat een bepaalde leerstof af moet zijn aan het einde van groep 3. De juf zou ze wel meer willen laten spelen maar het is vaak pezen alles af te krijgen voor de vakantie.
De eisen van de inspectie zijn niet mals.

Wat betreft knutsels zit er vaak wel een doel achter om een vaardigheid te leren. Zij het knippen, doosje omplakken dus de basis legt de juf neer. De variatie zit hem in de materialen en kleuren e.d. die je kinderen dan meegeeft.

Als ik het zo vanaf de zijlijn meelees heb je een school met een vrij traditionele onderwijsvorm te pakken en past een andere vorm beter bij jullie.
Dit hou ik dus ook J voor. Als het geen goede school zou zijn, dan was hij al lang gesloten. Ze worden op zoveel getoetst, of de kinderen op niveau presteren... Enz enz.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  dinsdag 31 maart 2015 @ 13:12:21 #88
56471 pinquit
oh my lama!
pi_151221823
Waarom denkt J dat t voor zoonlief geen geschikte onderwijsvorm is?
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  dinsdag 31 maart 2015 @ 13:15:08 #89
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_151221898
Iemand ervaring met van onderwijsvorm wisselen?
Ollie gaat nu naar een montessori en gaat na de kerstvakantie als we verhuizen naar een andere school. Montessori wordt niet aangeboden in de nieuwe woonplaats.
Hij is dan nog net geen 5 dus ik denk dat het wel meevalt met wisselen maar misschien zie ik iets cruciaals over het hoofd ;)
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_151221921
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 13:12 schreef pinquit het volgende:
Waarom denkt J dat t voor zoonlief geen geschikte onderwijsvorm is?
J is veel ouderwetser ingesteld. (Ook veel strenger en botter)

Ik denk ook dat het een kwestie is van vertrouwen en waar je mee gewend bent. Hij zat vroeger op die andere school.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_151221962
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 13:15 schreef laziness het volgende:
Iemand ervaring met van onderwijsvorm wisselen?
Ollie gaat nu naar een montessori en gaat na de kerstvakantie als we verhuizen naar een andere school. Montessori wordt niet aangeboden in de nieuwe woonplaats.
Hij is dan nog net geen 5 dus ik denk dat het wel meevalt met wisselen maar misschien zie ik iets cruciaals over het hoofd ;)
Jen komt van klassikaal groep 2 af naar Dalton. Was geen probleem.

Zelf ben ik gewisseld in groep 6 van Montessori naar Jenaplan, ook geen probleem.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  dinsdag 31 maart 2015 @ 13:17:08 #92
56471 pinquit
oh my lama!
pi_151221975
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 13:15 schreef Ticootje het volgende:

[..]

J is veel ouderwetser ingesteld. (Ook veel strenger en botter)

Ik denk ook dat het een kwestie is van vertrouwen en waar je mee gewend bent. Hij zat vroeger op die andere school.
Maar hij ziet toch wat een positieve werking het heeft op de meiden? Dat vind ik dan zo typisch. Ze zijn het levende bewijs :D
Daarom vroeg ik me af of B misschien zo'n ander kindje is? (zou zomaar kunnen dat hij een echt goed gegronde reden heeft m.b.t. B. natuurlijk!)
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  Moderator dinsdag 31 maart 2015 @ 13:17:09 #93
5428 crew  miss_sly
pi_151221976
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 13:11 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Dit hou ik dus ook J voor. Als het geen goede school zou zijn, dan was hij al lang gesloten. Ze worden op zoveel getoetst, of de kinderen op niveau presteren... Enz enz.
Dat is ook wat de directeur van onze school zo tegenstaat: er worden alleen meetbare resultaten getoetst, maar hoe een kind zich voelt, tot bloei komt, misschien wel op andere gebieden heel veel laat zien wat niet in cito's en leerlingvolgsystemen naar boven komt, daar wordt nauwelijks naar gekeken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_151221981
huh?? 2x?

[ Bericht 98% gewijzigd door Ticootje op 31-03-2015 13:31:17 ]
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  dinsdag 31 maart 2015 @ 13:19:07 #95
56471 pinquit
oh my lama!
pi_151222046
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 13:15 schreef laziness het volgende:
Iemand ervaring met van onderwijsvorm wisselen?
Ollie gaat nu naar een montessori en gaat na de kerstvakantie als we verhuizen naar een andere school. Montessori wordt niet aangeboden in de nieuwe woonplaats.
Hij is dan nog net geen 5 dus ik denk dat het wel meevalt met wisselen maar misschien zie ik iets cruciaals over het hoofd ;)
Hoe jonger hoe beter :)
Ik ben zelf in groep 7 gewisseld van regulier onderwijs naar Jenaplan. Ik moest dus eigenlijk heel snel omschakelen naar nieuw systeem, en dan had ik vooral moeite met het plannen van mijn eigen werk. Maar hoe jonger je dit soort systemen aangeleerd krijgt, hoe makkelijker natuurlijk :)
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  Moderator dinsdag 31 maart 2015 @ 13:19:53 #96
5428 crew  miss_sly
pi_151222071
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 13:15 schreef laziness het volgende:
Iemand ervaring met van onderwijsvorm wisselen?
Ollie gaat nu naar een montessori en gaat na de kerstvakantie als we verhuizen naar een andere school. Montessori wordt niet aangeboden in de nieuwe woonplaats.
Hij is dan nog net geen 5 dus ik denk dat het wel meevalt met wisselen maar misschien zie ik iets cruciaals over het hoofd ;)
Ik vraag me wel eens af of we met S misschien ook moeten wisselen. naar Montessori, als ze daar plek zouden hebben. Ik denk alleen dat ze ernstig in opstand komt, maar ze is ook ouder dan O natuurlijk en bovendien verhuizen we niet.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_151222307
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 13:17 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dat is ook wat de directeur van onze school zo tegenstaat: er worden alleen meetbare resultaten getoetst, maar hoe een kind zich voelt, tot bloei komt, misschien wel op andere gebieden heel veel laat zien wat niet in cito's en leerlingvolgsystemen naar boven komt, daar wordt nauwelijks naar gekeken.
Volkomen mee eens.
Uiteindelijk vormt de basisschool voor een groot deel de mens die je later bent, in denken en doen. Daarom vind ik het belangrijk dat mijn kinderen groeien in hun persoon en omgang met de mensen om hen heen, dat ze ook leren rekenen en schrijven vind ik uiteraard ook erg belangrijk en dat wordt heus ook wel in de gaten gehouden. Uiteindelijk zijn ook de uitstroom niveau's gewoon normaal vergelijkbaar met dat van andere scholen. Het is dus niet zo dat het vrijheid blijheid is en dat ze na 8 jaar onderwijs kat met een U schijven.
Bram is nu 2,5, zit niet op school en die heeft zichzelf leren tellen, kinderen zijn echt heel leergierig van nature. Belangrijk is om dat te stimuleren en niet om die drang om te leren kapot te maken.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_151222420
mn kind duwde me net de klas uit bij het afscheid nemen :D *O* O+ voorheen mocht k niet weg en moest ze eerst bij de juf op schoot (2 seconden maar en zonder huilen of drama, maar toch), ze ging heel stoer zitten nu :D
:)
pi_151222476
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 13:17 schreef pinquit het volgende:

[..]

Maar hij ziet toch wat een positieve werking het heeft op de meiden? Dat vind ik dan zo typisch. Ze zijn het levende bewijs :D
Daarom vroeg ik me af of B misschien zo'n ander kindje is? (zou zomaar kunnen dat hij een echt goed gegronde reden heeft m.b.t. B. natuurlijk!)
Dat is een beetje het probleem, maar dan ga ik erg in op de situatie thuis. J heeft vaak problemen met het zien van positieve dingen en blijft graag hangen in negativiteit. (Klager)
Dat is iets waar we allebei ook echt aan moeten werken in het traject wat we momenteel met Jen volgen.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_151222673
Helemaal mee eens Ticootje en Miss Sly! Daarom vind ik het ook zo enorm belangrijk dat N op zijn plek zit.
We hebben volgende week een afspraak met de openbare school, al gaf de directeur wel aan dat overstappen lastig is door afspraken van scholen onderling, en ik ga opnieuw een afspraak met de huidige IB-er plannen.

Lazi, wat jammer dat er geen montessorischool in jullie nieuwe woonplaats is. Ik ben in groep 5 van een reguliere naar een montessorischool gegaan, ook door een verhuizing. Het was voor mij heel erg moeilijk om ineens zelfstandig te werken, ik werd er nog onzekerder van. Maar bij een 5-jarige denk ik dat het nog heel soepel verloopt, sowieso spelen ze op iedere school vooral bij de kleuters.

Pinquit, jullie school klinkt erg fijn :Y
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')