Dit.quote:Op zondag 29 maart 2015 22:58 schreef trui het volgende:
Twinkly, als ik jouw verhaal zo lees is N. juist veel beter af in groep 3. Ik zou hier zeker nog eens heel serieus het gesprek over aangaan!
Die krijgt hij sowieso wel in groep 3....quote:Op zondag 29 maart 2015 23:11 schreef Vanyel het volgende:
Maar als ie naar groep 3 gaat, krijgt ie die inflexibele juf. Zou ik ook niet direct blij van worden.
Wat danic zegt zat ook in mijn hoofd met die opmerking.quote:Op zondag 29 maart 2015 23:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Die krijgt hij sowieso wel in groep 3....
Bestaat dat soort onderwijs nog wel?quote:Op maandag 30 maart 2015 07:08 schreef Ticootje het volgende:
Jen en leyla zitten momenteel bij elkaar in de klas. Voor buitenstaanders lijkt het ook een best chaotisch maar ik zie zeker jen sociasl emotioneel enorm groeien.
J vindt de school helemaal niets, die wilt ouderwets leerbanken en klasikaal les. Dit is het tegenovergestelde.
Dus hier laatste tijd nogal discussie over de schoolkeuze.
Kun je daarnaar vragen? En is dat inzichtelijk te krijgen, hoe ze daar mee om gaan? Zulke programma's, bedoel ik?quote:Op maandag 30 maart 2015 08:57 schreef Morretje het volgende:
Twinkly, volgens mij moeten alle scholen, naast een programma voor kinderen "onderaan de lat", ook een programma hebben voor kinderen aan de bovenkant. Ook dat past in het "iedereen naar school"beleid. Alleen, scholen richten zich vaker meer op de onderkant.
Ik vind de school nu uitermate rigide denken, zo bereikt een kind nooit zijn potentieel natuurlijk.
[..]
Bestaat dat soort onderwijs nog wel?
Ik heb het idee dat dat soort scholen weinig meer te vinden is. Met een reden, namelijk dat het helemaal niet beter werktquote:Op maandag 30 maart 2015 07:08 schreef Ticootje het volgende:
Jen en leyla zitten momenteel bij elkaar in de klas. Voor buitenstaanders lijkt het ook een best chaotisch maar ik zie zeker jen sociasl emotioneel enorm groeien.
J vindt de school helemaal niets, die wilt ouderwets leerbanken en klasikaal les. Dit is het tegenovergestelde.
Dus hier laatste tijd nogal discussie over de schoolkeuze.
quote:Op maandag 30 maart 2015 09:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Kun je daarnaar vragen? En is dat inzichtelijk te krijgen, hoe ze daar mee om gaan? Zulke programma's, bedoel ik?
Waar moet je dan zijn? Bij de eigen leerkracht? De intern begeleider?quote:
Op zijn school toetsen ze de kleuters niet, maar op aanraden van de psychologe is vorig jaar toch de kleutertoets Cito-toets bij hem afgenomen. Hij scoorde toen een A op taal en een B op rekenen, maar daarbij moet wel vermeld worden dat hij er totaal geen zin in had. Omdat hij dus zo faalangstig is en alles uit de weg gaat. Dat was toen nog erger. Hij zat onder de tafel, probeerde ze af te leiden door heel veel te kletsen, zag van alles om zich heen om maar niet bezig te hoeven zijn met de opdrachtjes. Ze (eerst de RT-er en toen de IB-er) hebben er drie dagen over gedaan om hem de toets af te nemenquote:Op maandag 30 maart 2015 09:44 schreef XXXKarinXXX het volgende:
Heeft hij ook cito's gehad? Hier is het zo dat wanneer ze heel goed of juist heel slecht scoren op cito er plannen moeten worden gemaakt.
Ik vind het zelf wel jammer dat dat van een toets moet afhangen maar das weer een ander verhaal
N zit wel op zo'n school momenteel: de kinderen zitten vanaf groep 3 in rijtjes van twee. Ze hebben wel zo'n systeem van plusgroep, middengroep, instructiegroep. Maar ik vermoed dat N dan qua stof wel mee kan doen met de plus- of middengroep, maar qua hulp, door zijn faalangstige gedrag, mee zou moeten doen met de instructiegroep. Dat is zo suf aan dat systeem: de plusgroep is voor kinderen die voorlopen, maar ook zelfstandig en zeker van zichzelf zijn. Maar dat is op de meeste scholen zo geregeld, volgens mij.quote:Op maandag 30 maart 2015 09:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat dat soort scholen weinig meer te vinden is. Met een reden, namelijk dat het helemaal niet beter werkt
En laten we ook niet vergeten dat jennifer ook niet zou meedraaien.quote:Op maandag 30 maart 2015 09:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat dat soort scholen weinig meer te vinden is. Met een reden, namelijk dat het helemaal niet beter werkt
Nee, en dat is zo ontzettend veel waard.quote:Op maandag 30 maart 2015 10:35 schreef Ticootje het volgende:
[..]
En laten we ook niet vergeten dat jennifer ook niet zou meedraaien.
En dan vind ik het inderdaad voor nu groep 3, niet zo belangrijk dat ze geen boekjes leest. Misschien vindt ze lezen niet leuk?
Voor nu vind ik het zo belangrijk dat ze meekomt in de groep. En tja, daar kun je geen cijfer aan hangen.
Dat vind ik dus ook.quote:Op maandag 30 maart 2015 10:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nee, en dat is zo ontzettend veel waard.
Eensquote:Op maandag 30 maart 2015 11:16 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Dat vind ik dus ook.
Basisschool is enorm belangrijk. Het is 1 van de basispijlers van je leven. Sociaal emotionele ontwikkeling vind ik veel meer waard dan je werkje niet altijd optijd af hebben.
Wat jammer dat ze niet meer naar het kind lijken te kijken.quote:Op zondag 29 maart 2015 23:54 schreef Twinkly het volgende:
We denken er inderdaad over om in gesprek te gaan met een andere school, want we hebben er niet echt vertrouwen meer in dat zijn huidige school hem kan bieden wat hij nodig heeft. En die groep 3 juf inderdaad. Ze is wel lief hoor, beide juffen wel, maar ze bieden kinderen dingen aan op basis van hun geboortedatum ipv te kijken naar wat het kind nodig heeft.
*knip*
(maar dan moet hij dus wel eerst laten zien wat hij kan, of ze moeten geloven wat hij thuis laat zien).
Jen moest eerst terug op volledig normaal eten. Als ik woensdag weer opgeknapt ben dan ga ik woensdag weer bloedprikken met haar. Dan zitten er 6 weken tussen. De antistoffen waren niet hoog genoeg om de diagnose te mogen stellen.quote:Op maandag 30 maart 2015 11:18 schreef mignonne het volgende:
[..]
Eens![]()
Hoe gaat het nu trouwens met jen? Heeft ze al biopt gehad of kon je gelijk starten?
Okay. Ben heel benieuwd, keep me posted! Het zou aan de ene kant niet leuk voor haar zijn, aan de andere kant als het beter gaat dan is dat heel wat waard natuurlijk.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:20 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Jen moest eerst terug op volledig normaal eten. Als ik woensdag weer opgeknapt ben dan ga ik woensdag weer bloedprikken met haar. Dan zitten er 6 weken tussen. De antistoffen waren niet hoog genoeg om de diagnose te mogen stellen.
En nu ze volledig normaal eet gaat het ook best zwaar. Maar misschien wil ik dat verband wel zien.
Dat inderdaadquote:Op maandag 30 maart 2015 20:19 schreef Nijna het volgende:
Moet je op die leeftijd ook niet de meeste voorstellen van je ouders "achterlijk" vinden?.
Ik heb eigenlijk geen idee meer hoe laat ik ging op die leeftijd, ik vind 22.00u wel laat, zeker als je ook aan zijn gedrag merkt dat eerder handiger is... En van 20.30 naar 22.00u is ook nogal een stap.
Tot hoe laat mogen zijn vrienden dan opblijven?
Die van mij zijn nog niet op die leeftijd, ik heb geen idee. Heeft hij nog een ander voorstel als jullie aangeven 22.00u te laat te vinden? En is het een optie om te onderhandelen en ergens in het midden uit te komen (hopelijk)?
Hier is het vanaf groep 3 ook gewoon in tweetallen naast elkaar, ook met plusgroep, middengroep en extra-instructiegroep. En ik geef zelf heel graag les volgens de oude stempel (klassikale instructie enzo, weinig groepswerk), en ik denk dat het vooral heel erg belangrijk is dat een docent zichzelf is als hij/ zij lesgeeft. De een doet meer groepswerk, de ander is een goede verteller, ieder zijn ding. Als het vak maar met passie gegeven wordt. Maar ik begrijp dat dat op het basisonderwijs niet/ minder aan de orde is. Maar toch, ik wil toch even gezegd hebben dat de klassieke vorm van lesgeven toch ook hele waardevolle kanten heeft. Het is een tijd veel vrijer geweest, geworden, maar daar komt men juist heel erg op terug nu. Er vallen echt hiaten in bijvoorbeeld het automatiseren en dat gebeurt op de basisscholen al.quote:Op maandag 30 maart 2015 09:55 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Op zijn school toetsen ze de kleuters niet, maar op aanraden van de psychologe is vorig jaar toch de kleutertoets Cito-toets bij hem afgenomen. Hij scoorde toen een A op taal en een B op rekenen, maar daarbij moet wel vermeld worden dat hij er totaal geen zin in had. Omdat hij dus zo faalangstig is en alles uit de weg gaat. Dat was toen nog erger. Hij zat onder de tafel, probeerde ze af te leiden door heel veel te kletsen, zag van alles om zich heen om maar niet bezig te hoeven zijn met de opdrachtjes. Ze (eerst de RT-er en toen de IB-er) hebben er drie dagen over gedaan om hem de toets af te nemen
[..]
N zit wel op zo'n school momenteel: de kinderen zitten vanaf groep 3 in rijtjes van twee. Ze hebben wel zo'n systeem van plusgroep, middengroep, instructiegroep. Maar ik vermoed dat N dan qua stof wel mee kan doen met de plus- of middengroep, maar qua hulp, door zijn faalangstige gedrag, mee zou moeten doen met de instructiegroep. Dat is zo suf aan dat systeem: de plusgroep is voor kinderen die voorlopen, maar ook zelfstandig en zeker van zichzelf zijn. Maar dat is op de meeste scholen zo geregeld, volgens mij.
Dat groep 2/3 chaotisch is bedoel ik voor N. Hij zit dan nog steeds bij jonge kinderen die veel aanraken, door elkaar heen lopen en waarin groep 3 aparte instructie krijgt en zich dan wel moet concentreren daarop. Tenminste, zo zie ik het voor me.
Pinquit, volgens mij lijken ze wel op elkaar, ja
Haha, herkenbaar!quote:Op maandag 30 maart 2015 20:19 schreef Vlindur het volgende:
[..]
Dat inderdaad
Ik vond het ook vreselijk weet ik nog wel
nou zoveel onderhandelingsruimte krijgt hij nou ook weer niet in. Maar we zijn wel tot een compromis gekomen: 20.45u.quote:Op maandag 30 maart 2015 20:19 schreef Nijna het volgende:
Moet je op die leeftijd ook niet de meeste voorstellen van je ouders "achterlijk" vinden?.
Ik heb eigenlijk geen idee meer hoe laat ik ging op die leeftijd, ik vind 22.00u wel laat, zeker als je ook aan zijn gedrag merkt dat eerder handiger is... En van 20.30 naar 22.00u is ook nogal een stap.
Tot hoe laat mogen zijn vrienden dan opblijven?
Die van mij zijn nog niet op die leeftijd, ik heb geen idee. Heeft hij nog een ander voorstel als jullie aangeven 22.00u te laat te vinden? En is het een optie om te onderhandelen en ergens in het midden uit te komen (hopelijk)?
Ff wat geknipt.quote:Op maandag 30 maart 2015 20:23 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Als juf kan ik wel zeggen dat het erg moeilijk is om te differentiëren. Als je, zoals ik vaak, 30 lln voor je neus hebt zitten, dan is er gewoonweg geen tijd en ruimte voor. Ik probeer ze in elk geval allemaal serieus te nemen. Maar dat soort dingen zijn in de praktijk toch vaak wat lastiger/ ingewikkelder dan voor een buitenstaander of ouder misschien lijkt.
Had ik ook iddquote:Op dinsdag 31 maart 2015 08:01 schreef mefke79 het volgende:
Over die onderwijsvernieuwingen was laatst ook een documentaire bij de VPRO: http://tegenlicht.vpro.nl(...)er-aan-de-macht.html
Ik vond het vooral mooi om te zien dat dit dus op allerlei niveau's speelt, niet alleen bij de VWO's in de rijkere delen van Nederland.
Zelf zou ik als kind veel liever in het huidige onderwijs gezeten hebben. Ik weet nog dat je dan met de hele klas een boek moest lezen, ieder om de beurt een stukje. Ik las veel sneller dan de gemiddelde leerling en was dus bladzijdes verder. Handig als je dan de beurt kreeg en je dus niet wist waar we waren.
Van de andere kant, ons rekenboek had extra 'leuke' taken aan het einde van elke paar hoofdstukken. Als je al je taken af had en bewezen had dat je het snapte, dan mocht je die extra taken maken. Dat rekenwerk was zo af, dus ik heb me tijden vermaakt met een groepje buiten de klas en die extra taken. Plattegronden op schaal maken enzo. Eigenlijk deed de leerkracht toen dus al aan extra aanbod, zonder dat dit vast lag.
Nou dat is het inderdaad.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 12:23 schreef miss_sly het volgende:
O, de school van jouw meiden klinkt heerlijk, Ticootje! Ik snap J niet, echt niet.
Ik weet nog dat wij in Watergraafsmeer bij alle vijf de scholen zijn gaan kijken. Ook bij de Montessori, de school dus waar kinderen "hun gang mogen gaan, er geen structuur is". En juist daar was de sfeer heel erg goed, en was het nergens zo gestructureerd en prettig als daar. Omdat de kinderen hun eigen verantwoordelijkheid kregen en daar heel goed toe in staat bleken. Ik vind het zo jammer om naar kinderen te kijken als volwassenen in de dop die we nog moeten trainen om de volwassenen te worden waarvan wij denken dat ze die moeten worden.
Deze denk ik? Die vond ik ook altijd zo raakquote:Op dinsdag 31 maart 2015 12:16 schreef Ticootje het volgende:
Ik herinner me nog wel een plaatje van internet over het onderwijssysteem, en daar staan een aantal verschillende dieren, de opdracht is dan om in een boom te klimmen. Ik denk dat je geen eerlijke resultaten krijgt over kinderen als je niet kijkt naar wat ze kunnen en ze maar moeten meekomen met de groep. Ik denk ook niet dat ze daar wel van groeien, ik denk eerder dat het hun zelfbeeld aantast als ze steeds zouden zien dat ze niet zo goed zijn als de ander. Of juist een soort zelfverheerlijking als ze steeds beter zijn dan de anderen.
Ja!quote:Op dinsdag 31 maart 2015 12:43 schreef mignonne het volgende:
[..]
Deze denk ik? Die vond ik ook altijd zo raak![]()
[ afbeelding ]
Ja, dat gaat dus naar eigen inzicht en creativiteit. Juist de 2 dingen die ze echt heel belangrijk vinden wordt totaal niet de kop in gedrukt.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 12:43 schreef Twinkly het volgende:
Dat klinkt echt super fijn, Ticootje! Ik vind de overgang van 2 naar 3 op N's huidige school ook zo enorm, ze moeten meteen de hele tijd werken en er is geen ruimte om te spelen. Wat me ook opvalt is dat de knutsels allemaal gelijk zijn, er is geen ruimte voor eigen inbreng en creativiteit. Is dat op de school van jouw meisjes opk anders?
Ik denk dat verschil tussen groep 2 en 3 op elke school groot is.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 12:43 schreef Twinkly het volgende:
Dat klinkt echt super fijn, Ticootje! Ik vind de overgang van 2 naar 3 op N's huidige school ook zo enorm, ze moeten meteen de hele tijd werken en er is geen ruimte om te spelen. Wat me ook opvalt is dat de knutsels allemaal gelijk zijn, er is geen ruimte voor eigen inbreng en creativiteit. Is dat op de school van jouw meisjes opk anders?
quote:Op dinsdag 31 maart 2015 13:09 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ja, dat gaat dus naar eigen inzicht en creativiteit. Juist de 2 dingen die ze echt heel belangrijk vinden wordt totaal niet de kop in gedrukt.
Nu ook, weer zo iets. Ze hebben natuurlijk iets met pasen, eieren, kippen... Dus wat heeft de juf gedaan, 10 eieren mee naar school en in een broedkast... 6 eieren zijn uitgekomen. Hoe enorm leerzaam is dat? Om dat met eigen ogen te zien. En om te leren dat je rustig moet zijn omdat er kuikentjes zijn.
Ik vind dat dus geweldig.
Dit hou ik dus ook J voor. Als het geen goede school zou zijn, dan was hij al lang gesloten. Ze worden op zoveel getoetst, of de kinderen op niveau presteren... Enz enz.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 13:09 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik denk dat verschil tussen groep 2 en 3 op elke school groot is.
En de overheid stelt nou eenmaal dat een bepaalde leerstof af moet zijn aan het einde van groep 3. De juf zou ze wel meer willen laten spelen maar het is vaak pezen alles af te krijgen voor de vakantie.
De eisen van de inspectie zijn niet mals.
Wat betreft knutsels zit er vaak wel een doel achter om een vaardigheid te leren. Zij het knippen, doosje omplakken dus de basis legt de juf neer. De variatie zit hem in de materialen en kleuren e.d. die je kinderen dan meegeeft.
Als ik het zo vanaf de zijlijn meelees heb je een school met een vrij traditionele onderwijsvorm te pakken en past een andere vorm beter bij jullie.
J is veel ouderwetser ingesteld. (Ook veel strenger en botter)quote:Op dinsdag 31 maart 2015 13:12 schreef pinquit het volgende:
Waarom denkt J dat t voor zoonlief geen geschikte onderwijsvorm is?
Jen komt van klassikaal groep 2 af naar Dalton. Was geen probleem.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 13:15 schreef laziness het volgende:
Iemand ervaring met van onderwijsvorm wisselen?
Ollie gaat nu naar een montessori en gaat na de kerstvakantie als we verhuizen naar een andere school. Montessori wordt niet aangeboden in de nieuwe woonplaats.
Hij is dan nog net geen 5 dus ik denk dat het wel meevalt met wisselen maar misschien zie ik iets cruciaals over het hoofd
Maar hij ziet toch wat een positieve werking het heeft op de meiden? Dat vind ik dan zo typisch. Ze zijn het levende bewijsquote:Op dinsdag 31 maart 2015 13:15 schreef Ticootje het volgende:
[..]
J is veel ouderwetser ingesteld. (Ook veel strenger en botter)
Ik denk ook dat het een kwestie is van vertrouwen en waar je mee gewend bent. Hij zat vroeger op die andere school.
Dat is ook wat de directeur van onze school zo tegenstaat: er worden alleen meetbare resultaten getoetst, maar hoe een kind zich voelt, tot bloei komt, misschien wel op andere gebieden heel veel laat zien wat niet in cito's en leerlingvolgsystemen naar boven komt, daar wordt nauwelijks naar gekeken.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 13:11 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Dit hou ik dus ook J voor. Als het geen goede school zou zijn, dan was hij al lang gesloten. Ze worden op zoveel getoetst, of de kinderen op niveau presteren... Enz enz.
Hoe jonger hoe beterquote:Op dinsdag 31 maart 2015 13:15 schreef laziness het volgende:
Iemand ervaring met van onderwijsvorm wisselen?
Ollie gaat nu naar een montessori en gaat na de kerstvakantie als we verhuizen naar een andere school. Montessori wordt niet aangeboden in de nieuwe woonplaats.
Hij is dan nog net geen 5 dus ik denk dat het wel meevalt met wisselen maar misschien zie ik iets cruciaals over het hoofd
Ik vraag me wel eens af of we met S misschien ook moeten wisselen. naar Montessori, als ze daar plek zouden hebben. Ik denk alleen dat ze ernstig in opstand komt, maar ze is ook ouder dan O natuurlijk en bovendien verhuizen we niet.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 13:15 schreef laziness het volgende:
Iemand ervaring met van onderwijsvorm wisselen?
Ollie gaat nu naar een montessori en gaat na de kerstvakantie als we verhuizen naar een andere school. Montessori wordt niet aangeboden in de nieuwe woonplaats.
Hij is dan nog net geen 5 dus ik denk dat het wel meevalt met wisselen maar misschien zie ik iets cruciaals over het hoofd
Volkomen mee eens.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 13:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is ook wat de directeur van onze school zo tegenstaat: er worden alleen meetbare resultaten getoetst, maar hoe een kind zich voelt, tot bloei komt, misschien wel op andere gebieden heel veel laat zien wat niet in cito's en leerlingvolgsystemen naar boven komt, daar wordt nauwelijks naar gekeken.
Dat is een beetje het probleem, maar dan ga ik erg in op de situatie thuis. J heeft vaak problemen met het zien van positieve dingen en blijft graag hangen in negativiteit. (Klager)quote:Op dinsdag 31 maart 2015 13:17 schreef pinquit het volgende:
[..]
Maar hij ziet toch wat een positieve werking het heeft op de meiden? Dat vind ik dan zo typisch. Ze zijn het levende bewijs![]()
Daarom vroeg ik me af of B misschien zo'n ander kindje is? (zou zomaar kunnen dat hij een echt goed gegronde reden heeft m.b.t. B. natuurlijk!)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |