abonnement Unibet Coolblue
pi_151202215
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 09:55 schreef Twinkly het volgende:

[..]

Op zijn school toetsen ze de kleuters niet, maar op aanraden van de psychologe is vorig jaar toch de kleutertoets Cito-toets bij hem afgenomen. Hij scoorde toen een A op taal en een B op rekenen, maar daarbij moet wel vermeld worden dat hij er totaal geen zin in had. Omdat hij dus zo faalangstig is en alles uit de weg gaat. Dat was toen nog erger. Hij zat onder de tafel, probeerde ze af te leiden door heel veel te kletsen, zag van alles om zich heen om maar niet bezig te hoeven zijn met de opdrachtjes. Ze (eerst de RT-er en toen de IB-er) hebben er drie dagen over gedaan om hem de toets af te nemen :')

[..]

N zit wel op zo'n school momenteel: de kinderen zitten vanaf groep 3 in rijtjes van twee. Ze hebben wel zo'n systeem van plusgroep, middengroep, instructiegroep. Maar ik vermoed dat N dan qua stof wel mee kan doen met de plus- of middengroep, maar qua hulp, door zijn faalangstige gedrag, mee zou moeten doen met de instructiegroep. Dat is zo suf aan dat systeem: de plusgroep is voor kinderen die voorlopen, maar ook zelfstandig en zeker van zichzelf zijn. Maar dat is op de meeste scholen zo geregeld, volgens mij.

Dat groep 2/3 chaotisch is bedoel ik voor N. Hij zit dan nog steeds bij jonge kinderen die veel aanraken, door elkaar heen lopen en waarin groep 3 aparte instructie krijgt en zich dan wel moet concentreren daarop. Tenminste, zo zie ik het voor me.

Pinquit, volgens mij lijken ze wel op elkaar, ja O+
Hier is het vanaf groep 3 ook gewoon in tweetallen naast elkaar, ook met plusgroep, middengroep en extra-instructiegroep. En ik geef zelf heel graag les volgens de oude stempel (klassikale instructie enzo, weinig groepswerk), en ik denk dat het vooral heel erg belangrijk is dat een docent zichzelf is als hij/ zij lesgeeft. De een doet meer groepswerk, de ander is een goede verteller, ieder zijn ding. Als het vak maar met passie gegeven wordt. Maar ik begrijp dat dat op het basisonderwijs niet/ minder aan de orde is. Maar toch, ik wil toch even gezegd hebben dat de klassieke vorm van lesgeven toch ook hele waardevolle kanten heeft. Het is een tijd veel vrijer geweest, geworden, maar daar komt men juist heel erg op terug nu. Er vallen echt hiaten in bijvoorbeeld het automatiseren en dat gebeurt op de basisscholen al.

Twinkly, wat rot dat ze N niet zien zoals hij is. En dat ze het niet voor elkaar krijgen hem te begeleiden daarin. Het lijkt me heel moeilijk om te zien. Het lijkt me voor de juffen ook erg lastig om te zien dat ze blijkbaar niet het juiste pad met hem kunnen vinden. Misschien hebben ze niet de juiste tools, misschien hebben ze niet de juiste klik met N, misschien nemen ze er te weinig tijd voor, wie zal het zeggen. Jullie gevoel in deze telt.

Je geeft aan dat ze aangaven dat het beter ging. Kwalijk dat dat achteraf toch niet zo blijkt te zijn. Volg je hart en gevoel, zou ik zeggen. Als een andere school beter voelt, en N vindt het prima, gewoon proberen. niet geschoten is altijd mis. En als zich dan hetzelfde weer voordoet, is het misschien tijd om er weer op andere manieren naar te kijken.

Als juf kan ik wel zeggen dat het erg moeilijk is om te differentiëren. Als je, zoals ik vaak, 30 lln voor je neus hebt zitten, dan is er gewoonweg geen tijd en ruimte voor. Ik probeer ze in elk geval allemaal serieus te nemen. Maar dat soort dingen zijn in de praktijk toch vaak wat lastiger/ ingewikkelder dan voor een buitenstaander of ouder misschien lijkt.

En natuurlijk is het fijn en 'ontspannen' als je kind een lekker meedraait met de groep. maar in het kader van 'laat iedereen zijn wie hij/ zij is' vind ik dat ook altijd pijnlijk om te lezen, reacties als 'daar gaat het toch om, dat is toch het belangrijkste'. Ik heb kinderen in de klas die absoluut niet sociaal zijn en daar ook niet gelukkig van worden als ze dat wel moeten zijn (met brugklaskamp bijvoorbeeld). Ik heb daar al vele discussies over gevoerd op school. Is het kamp een verplichting? Waarom niet gewoon voor de kinderen die zoiets leuk vinden? Het is toch ook voor de leuk bedoeld? Ja maar, zo geeft een kind zichzelf ook niet de kans om succeservaringen op te doen? Ja, maar als het zoveel verdriet en stress kost? Ik vind dat een hele moeilijke discussie, eerlijk gezegd. En de opmerking van 'je wilt toch dat je kind lekker in de groep ligt'... ik weet niet, ik vind dat dus ook een lastige.
pi_151202329
Volgens mij ging ik op de onderbouw van de middelbare nog om Half 10. Ik vind 10 uur voor een 11jarige wel erg laat geloof ik.

Mn oma zei altijd slaap je niet dan rust je wel dn ik geloof dat ik me daar wel in kan vinden. Kun je niet bij wijze van compromis zeggen dat hij om 9 uur naar boven moet en dan nog even lezen oid en dan om half 10 licht uit?
:)
pi_151202379
Groep 8 ging ik om 20.30 uur naar bed. Was wel in de tropen, dus school begon wel een uurtje vroeger.

Ik denk brugklas hier in Nl, ook rond 9 of 9.30uur.
pi_151202504
Ja groofs dat ben ik wel met je eens. Ik denk dat meedraaien in de groep voor mij vooral inhoudt dat het kind zoals het is, gewoon meegaat in de groep en dus geaccepteerd wordt zoals het is en zich kan ontwikkelen zoals het is. Zoiets ofzo.
:)
pi_151202577
Ja, dat zou het fijnste zijn natuurlijk.
pi_151202626
Wij hadden vandaag de juf van E. op bezoek. Doen ze hier standaard bij de kleuters. E. was helemaal hyperdepiep, heeft haar kamer laten zien en alles. :D ze doet goed mee op school, durft steeds meer te praten maar vermaakt zich het best met een mannetje dat alleen Russisch spreekt :') :D t is een grapjas en t gaat heel goed met haar.
:)
pi_151203000
^O^ Wat fijn, jullie kleine dreutel.

Mijn groep 3er, die volgende week 7 wordt en eigenlijk nogsteeds niks zegt in de kring, moest een spreekbeurt doen. Ik hield mijn hart vast :') , maar de juf kwam me naderhand vertellen dat S een geboren docent is. :o :P .

Verder vind ik haar zo'n grappig ding. Ze is altijd bezig knutsels en dingen te ontwerpen voor iedereen. Zo had ze laatst van een kindje geleerd hoe ze een soort dik armbandje kon vingerhaken-achtig-iets. En toen had ze bedacht, dat dat leek op een inktvis als je dat dan dubbelvouwt en met een plakbandje vastzet (de draden zijn dan de slierten). Vervolgens heeft ze dus voor iedereen die maar wilde zo'n inktvis gemaakt. Tweede paasdag heeft ze haar feestje en nu is ze bezig voor iedereen een tekening te maken als afscheidscadeautje bij het naar huis gaan (die ouders zullen wel denken :P ). En vandaag lazen we in een boekje over knipseldiertjes en nu wil madam zelf knipseldiertjes maken om uit te delen bij de tractatie :+ . Ik heb het weten om te buigen naar vouwdiertjes (origami?? - ik ben niet zo'n knutselaar), dus nu moeten we voor donderdag nog 30 vogeltjes vouwen. o|O
pi_151203061
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 20:19 schreef Vlindur het volgende:

[..]

Dat inderdaad :D
Ik vond het ook vreselijk weet ik nog wel :D
Haha, herkenbaar!
En "iedereen" mocht tot 22.00 opblijven :') :D
pi_151203614
Mijn zoon gaat trouwens ws wel naar groep 3 volgend jaar. Hij is van december (dus wordt echt hele jonge leerling dan), maar de leerkrachten hebben eigenlijk echt geen twijfels, dus ik ga er maar in mee. Maar ik vind het best spannend hoor. Hij is zoveel jonger nog dan S toen ze naar groep 3 ging. Ik hoop vooral dat dan niet blijkt dat hij straks in groep 6 ofzo moet doubleren omdat hij toch achterblijft dan. Dat hij wel gewoon steeds lekker met zijn klas mee door mag stromen. Nou ja, de tijd zal het leren.

Ik vind de groep waar hij dan nu mee doorgaat naar groep 3 wel echt heel erg leuk als potentiële klas voor hem. (Het grappige is dat S ook nog met die kinderen in de klas heeft gezeten ; 1/2 is combinatie bij ons op school.)
pi_151203638
Wat leuk Groofsken dat ze zelf zo actief is in het bedenken van haar traktatie :D Beetje jammer van het werk ;)

En mignonne, fijn dat je kleine het zo goed doet op school! Toch altijd fijn om te weten!

Hier gaat het allemaal zijn gangetje met de oudste. Vorige week heeft hij buisjes gekregen, omdat ie stokdoof was. Bij de eerste controle kno arts kon ze niet eens goed zijn trommelvlies zien, omdat het vol oorsmeer zat. We kregen toen de keuze, afwachten of toch maar buisjes plaatsen. Voor het laatste gekozen en dat bleek maar goed ook. Het is echt zoveel fijner een kind dat je hoort :D Eigenlijk merk je achteraf pas echt hoe doof hij was. Vandaag nacontrole gehad en de kno arts zei ook dat beide gehoorgangen verstopt zaten met oorsmeer en dat er ook flink veel vocht achter de trommelvliezen zat.

Ook is hij echt ontzettend bezig met 5 zijn :D Hij vraagt bijna dagelijks of hij al 5 is. Heeft al bedacht wie er met hem mee mogen de klassen rond en wie hij op zijn feestje wil vragen :D
Helaas is het nog geen juli ;) Eerder had hij ook al zo'n periode dat hij er veel mee bezig was, toen kwam het omdat hij als hij 5 is een takenkaart krijgt op school. Die wil hij heeeeel graag, maar dat doen ze pas echt bij 5. Dagen van de week en bijbehorende kleuren kent hij in ieder geval al (zo kon hij mij vertellen dat hij a.s. vrijdag vrij is en ook de dinsdag na pasen, dat laatste wist ik niet eens :D)

/einde dagboek :P
pi_151203738
De klassen rond! Dat vond ik vroeger zo tof hè. Een kaart krijgen van de andere leerkrachten, of een sticker. Dat doen ze bij mijn kinderen op school niet, echt jammer.
pi_151203770
Fijn dat het zo goed heeft uitgepakt Son, de buisjes. ^O^
pi_151204021
Traktaties... ik ben bezig met 30 Peppa Pigs uitknippen die we op danoontjes gaan bevestigen. Helemaal zelf verzonnen door L en ze helpt ook heel goed mee met knutselen. O+
Het gebeuren om de klassen rond te gaan heeft L helemaal zelf geknutseld. De baby's waren drie weken geleden jarig en trakteerden een theeboeket, dus toen heeft L haar eigen theeboeket gemaakt voor de juffen.

Son wat fijn dat de buisjes hun werk zo goed doen. ^O^ Ik moet binnenkort ook met L naar het ziekenhuis omdat ze ook doof lijkt, al gaat het naar mijn idee de laatste tijd iets beter. Even afwachten nog dus.

Mignonne wat fijn dat het zo goed gaat op school met E! Tof ook dat ze thuis langskomen, ik kan me het trotse gevoel dat je dan als kind hebt helemaal voorstellen. O+

Twinkle wat een lastige situatie. Ik heb geen tips of adviezen, maar ik hoop wel dat jullie een oplossing vinden die voor jullie en N werkt.
  maandag 30 maart 2015 @ 21:03:24 #64
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_151204098
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 20:19 schreef Nijna het volgende:
Moet je op die leeftijd ook niet de meeste voorstellen van je ouders "achterlijk" vinden? ;).
Ik heb eigenlijk geen idee meer hoe laat ik ging op die leeftijd, ik vind 22.00u wel laat, zeker als je ook aan zijn gedrag merkt dat eerder handiger is... En van 20.30 naar 22.00u is ook nogal een stap.

Tot hoe laat mogen zijn vrienden dan opblijven?
Die van mij zijn nog niet op die leeftijd, ik heb geen idee. Heeft hij nog een ander voorstel als jullie aangeven 22.00u te laat te vinden? En is het een optie om te onderhandelen en ergens in het midden uit te komen (hopelijk)?
nou zoveel onderhandelingsruimte krijgt hij nou ook weer niet in. Maar we zijn wel tot een compromis gekomen: 20.45u. :) (en dan wel om 21.00 erin liggen).
in de haak.
  maandag 30 maart 2015 @ 21:06:21 #65
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_151204233
Twinkly wat lastig zeg!
Ik weet niet wat ik zou doen als ik in jullie schoenen stond. Wat het sensorisch gedeelte betreft: hij zal toch moeten leren dat mensen/kinderen nu eenmaal botsen, leunen, aanraken etc. Dat hoort nu eenmaal bij het leven.
Mijn gevoel is bij een faalangstig kind: niet naar boven plaatsen. Eerst werken aan zelfvertrouwen. Maar misschien kunnen ze zijn talenten op andere manieren inzetten?
Zo mag Harry tegenwoordig de puzzels opruimen. Vindt hij geweldig. Kinderen krijgen de puzzels niet af en hij legt ze in 5 min in elkaar en in de kast. Iedereen blij.

Harry is 5 jaar en kan lezen op midden groep 4 niveau. Maakt eenvoudige rekensommen zowel in beeld als met cijfers. Sociaal-emotioneel en motorisch is hij nu bijgetrokken en ligt hij nu op kleuterniveau.
Cito had hij op taal A1 score en op rekenen B1. De fouten die hij had gemaakt, waren uit slordigheid omdat hij het gewoon afraffelde en niet eens goed luisterde wat de juf zei.

Hij is wiebelig, kan zich volgens de juf moeilijk concentreren (ergotherapeute dacht daar anders over ;) ) en een heleboel andere kleine dingen. Hij krijgt nu therapie voor zijn sensorische integratie.

Op school is er een juf 'gespecialiseerd' in hoogbegaafdheid en deze heeft mij al eens aangesproken omdat hij haar zo opviel toen ze hem eens geholpen heeft op de wc :D
Op dit moment krijgt hij 1x per week van haar 'les' samen met een meisje en doen ze groep 2 spelletjes/taken. Geen idee wat hij ervan vindt. Hij zegt 'wel leuk'. Hij is wel trots dat hij groep 2 dingen mag doen.

Op school speelt hij het liefst aldus de juf. Thuis wil hij alleen maar 'werkjes' maken. Hij leest zelf de instructies bij de werkjes ;)
Of hij bouwt hele bouwwerken van Duplo. Dat gaat namelijk sneller dan lego :P

Toch zijn we voornemens om hem voorlopig nog te laten doorkleuteren. Hij zit nu op zich goed in zijn vel. Blijft nog steeds het liefste thuis, maar hij gaat niet meer met tegenzin naar school.

Wordt nog een hele uitdaging met Huubke. Die moet nog 3 worden en maakt al een hele poos puzzels van 35 stukjes. Ook zijn psz juf was nog een aantal dingen opgevallen. Dus ik ben benieuwd. :D
pi_151204289
Ik vind 22 echt veel te laat. Dan ga ik ongeveer zelf naar bed :')
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_151205686
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 20:23 schreef groofskendezoveelste het volgende:

Als juf kan ik wel zeggen dat het erg moeilijk is om te differentiëren. Als je, zoals ik vaak, 30 lln voor je neus hebt zitten, dan is er gewoonweg geen tijd en ruimte voor. Ik probeer ze in elk geval allemaal serieus te nemen. Maar dat soort dingen zijn in de praktijk toch vaak wat lastiger/ ingewikkelder dan voor een buitenstaander of ouder misschien lijkt.

Ff wat geknipt.
Ik vind het onderwijs op de huidige manier op zich wel prettiger dan zoals het vroeger was... In de zin dat ik denk dat het positief is dat er veel meer oog is voor de individuele leerling.
Dat er zowel voor de vlotte als de minder vlotte leerling mogelijkheden zijn om het aanbod aan te passen.
Aan de andere kant denk ik ook wel dat je als leerkracht tegenwoordig wel heel veel tijd kwijt bent met al die verschillende kinderen en verschillende plannetjes, naast al het werk wat er toch sowieso al is. Ga er maar aanstaan.
Petje af ^O^ !


Enne Trui, mooi compromis lijkt me!
Mama van 2 lieve meiden :)
  maandag 30 maart 2015 @ 22:22:50 #68
100412 mefke79
komt goed!
pi_151207639
Ik denk dat je als leerkracht inderdaad het beste uit de verf komt als je je vak geeft met passie en op een manier die bij je past. Waarom zou je dat beperken tot het vo? Op onze school heeft elke leerkracht zijn eigen specialiteit. Als jij goed bent in rekenen geef je dat en dus geen taal. Gympen doen gym docenten en de juf voor techniek heeft daar ook een opleiding in. Ik denk dat dat de toekomst wordt. En door alle individuele werkplanningen en ritmes ontstaan er als vanzelf instructie groepen en momenten om samen of alleen te oefenen. Als je het slim organiseert is het ook niet duurder als het huidige onderwijs.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_151213971
.

[ Bericht 99% gewijzigd door d.k. op 31-03-2015 07:53:53 ]
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  dinsdag 31 maart 2015 @ 08:01:38 #70
100412 mefke79
komt goed!
pi_151214031
Over die onderwijsvernieuwingen was laatst ook een documentaire bij de VPRO: http://tegenlicht.vpro.nl(...)er-aan-de-macht.html

Ik vond het vooral mooi om te zien dat dit dus op allerlei niveau's speelt, niet alleen bij de VWO's in de rijkere delen van Nederland.

Zelf zou ik als kind veel liever in het huidige onderwijs gezeten hebben. Ik weet nog dat je dan met de hele klas een boek moest lezen, ieder om de beurt een stukje. Ik las veel sneller dan de gemiddelde leerling en was dus bladzijdes verder. Handig als je dan de beurt kreeg en je dus niet wist waar we waren.
Van de andere kant, ons rekenboek had extra 'leuke' taken aan het einde van elke paar hoofdstukken. Als je al je taken af had en bewezen had dat je het snapte, dan mocht je die extra taken maken. Dat rekenwerk was zo af, dus ik heb me tijden vermaakt met een groepje buiten de klas en die extra taken. Plattegronden op schaal maken enzo. Eigenlijk deed de leerkracht toen dus al aan extra aanbod, zonder dat dit vast lag.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_151214177
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 08:01 schreef mefke79 het volgende:
Over die onderwijsvernieuwingen was laatst ook een documentaire bij de VPRO: http://tegenlicht.vpro.nl(...)er-aan-de-macht.html

Ik vond het vooral mooi om te zien dat dit dus op allerlei niveau's speelt, niet alleen bij de VWO's in de rijkere delen van Nederland.

Zelf zou ik als kind veel liever in het huidige onderwijs gezeten hebben. Ik weet nog dat je dan met de hele klas een boek moest lezen, ieder om de beurt een stukje. Ik las veel sneller dan de gemiddelde leerling en was dus bladzijdes verder. Handig als je dan de beurt kreeg en je dus niet wist waar we waren.
Van de andere kant, ons rekenboek had extra 'leuke' taken aan het einde van elke paar hoofdstukken. Als je al je taken af had en bewezen had dat je het snapte, dan mocht je die extra taken maken. Dat rekenwerk was zo af, dus ik heb me tijden vermaakt met een groepje buiten de klas en die extra taken. Plattegronden op schaal maken enzo. Eigenlijk deed de leerkracht toen dus al aan extra aanbod, zonder dat dit vast lag.
Had ik ook idd :Y Heel klassikaal onderwijs idd precies wat jij omschrijft, maar er was ook zeker ruimte voor extra's. We hadden bij ons een aantal van die bakken staan met van die kleine info-boekjes over 1 onderwerp, van deze:

daar mocht k dan kleine werkstukjes enzo over maken, vond k geweldig om te doen. Ik was altijd vrij snel klaar met werkjes en echt heel boeiend was het niet dus dat was een welkome aanvulling. En dat op een toch wel heel reguliere basisschool :)

Op de middelbare school moest k 5vwo overdoen, gebrek aan motivatie en zulks dan krijg je dat. Ik spijbelde meer dan dat k op school was. :') en als k er wel was werd k de les uitgeschopt :+ Toen kreeg k een conrector die wat meer buiten de lijntjes durfde te denken. Hij gaf me de vrijheid om zelf te kiezen naar welke lessen ik wel en niet zou gaan, maar in ruil daarvoor stelde hij wel dat hij van mij verwachtte dat ik daar verstandig mee om zou gaan en mn lessen zou halen. Dat was de truuk die t hem voor mij deed. Goed onderwijs zit hem in die zin voor mij veel meer in de persoon die het geeft dan in het systeem wat je eraan hangt. Een persoon die het kan en durft om naar een leerling te kijken en te zien wat hij/zij nodig heeft en dat dan op gepaste wjize aan te bieden. Dat kan naar mijn mening binnen een regulier klassikaal systeem maar ook binnen alle nieuwe toestanden van onderwijs.
:)
  Moderator dinsdag 31 maart 2015 @ 09:23:07 #72
5428 crew  miss_sly
pi_151214913
Bij mij op de klassikale katholieke school was het echt een drama. Er waren geen extra taakjes of boekjes of mogelijkheden. Als je eerder klaar was dan de rest, kon je uit je neus zitten eten. Niets anders. Zelfs niet een (goedgekeurd) boek lezen. Daarnaast was het hoogste cijfer op je rapport een 8, want de 9 was voor de leerkracht en de 10 voor god :')

Ik ben heel blij dat het over het algemeen anders is tegenwoordig. Kinderen zijn geen machines, en ik denk niet dat je één simpele gelijkmatige structuur kunt toepassen op 100-200-300-400 kinderen/
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_151217684
Wij hadden klassikale lessen. Er was wel een extra rekenboekje


en we hadden voor taal ook wel extra denk ik, maar ik had eigenlijk wel meer willen leren om te leren. Want ik liep later daar best wel op vast. En ik ben blij dat ze daar veel alerter op zijn tegenwoordig!
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_151219099
Klassikaal onderwijs met een enthousiaste leerkracht die goed kan vertellen zou denk ik het beste bij N passen. Maar dan wel met aandacht voor individuele verschillen en eigen werk op niveau. Ik weet niet of hij samenwerken prettig zal vinden.
Maar misschien heb ik het wel helemaal mis hoor. We gaan in ieder geval in gesprek met een openbare school hier in de wijk met groepen 1, 2/3, 4/5, 6/7 en 8 en met een Dalton waar wel een jaargroepensysteem is, op beide scholen wordt van de kinderen verwacht dat ze zelfstandig werken en veel samenwerken.
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
pi_151219861
Ik heb zelf nooit klassikaal onderwijs gehad op de lagere school, dus ik ben gewend aan combiklassen en spelenderwijs leren enz enz.

Ik zie ook niets verkeerd in een klaslokaal waar het een soort van georganiseerde chaos is.

Ons schoolgebouw zitten 2 scholen in - 1 normaal klassikaal onderwijs en onze school, dalton onderwijs. De ouders hebben bij de opening het hele gebouw gezien en ik hoorde dus ook opmerkingen van de ouders van de andere school dat ze bij onze school alleen maar knutsellokalen hadden.
Terwijl dan keek ik in de lokalen van de andere school en dan zie ik rijtjes met tafels, kale muren, neuzen allemaal dezelfde kant op naar het bord en dan denk ik, dat is toch niets voor 7 jarigen?? Waar is het spel? Waar is er plezier? Waar is ruimte voor je eigen ding? Waar kun je even apart zitten als je je wilt afzonderen?

Maar blijkbaar is mijn idee van basisonderwijs vervormd, dat mijn normaal afwijkt van wat de grote hoop normaal vindt.

Ik herinner me nog wel een plaatje van internet over het onderwijssysteem, en daar staan een aantal verschillende dieren, de opdracht is dan om in een boom te klimmen. Ik denk dat je geen eerlijke resultaten krijgt over kinderen als je niet kijkt naar wat ze kunnen en ze maar moeten meekomen met de groep. Ik denk ook niet dat ze daar wel van groeien, ik denk eerder dat het hun zelfbeeld aantast als ze steeds zouden zien dat ze niet zo goed zijn als de ander. Of juist een soort zelfverheerlijking als ze steeds beter zijn dan de anderen.

Nu werken de kinderen gewoon individueel aan hun taken. Tuurlijk krijgt iedereen dezelfde taken, maar het maken ervan gaat in je eigen tempo. En dan krijg je een soort natuurlijk proces, de kinderen van hetzelfde niveau zoeken elkaar op, en andere kinderen proberen zich weer op te trekken en weer anderen beginnen met uitleggen van stof die ze makkelijk vinden. Je ziet echt een mooie dynamische groep, waar de kinderen zo open naar elkaar zijn, juist omdat er zo weinig wordt opgelegd vanuit de juf.

Binnen het dorp zie je ook echt verschil in kinderen van de ene of andere school. Vanuit onze school zijn de kinderen over het algemeen beleefd en vriendelijk. De andere school zijn de kinderen veel gehaaider en is pesten ook een groot probleem.
Toch vindt J de andere school beter voor zijn zoon iets wat ik echt totaal niet kan begrijpen. Maar daarom hebben we binnenkort ook samen een afspraak op school voor de meiden, want ik wil gewoon graag dat J zich dan ook meer gaat verdiepen in de huidige school voordat hij het afbrandt puur op zijn ideeen erover en nooit duidelijk uitleg heeft gehad over hoe en wat.

/dagboek
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')