Ronde | Datum | Grand Prix | Plaats | Winnaar |
1 | 15 maart | Grand Prix van Australië | Melbourne | Lewis Hamilton |
2 | 29 maart | Grand Prix van Maleisië | Kuala Lumpur | Sebastian Vettel |
3 | 12 april | Grand Prix van China | Shanghai | |
4 | 19 april | Grand Prix van Bahrain | Shakhir | |
5 | 10 mei | Grand Prix van Spanje | Barcelona | |
6 | 24 mei | Grand Prix van Monaco | Monte Carlo | |
7 | 7 juni | Grand Prix van Canada | Montreal | |
8 | 21 juni | Grand Prix van Oostenrijk | Spielberg | |
9 | 5 juli | Grand Prix van Groot Brittannië | Silverstone | |
10 | 26 juli | Grand Prix van Hongarije | Budapest | |
11 | 23 augustus | Grand Prix van Belgie | Spa-Francorshamps | |
12 | 6 september | Grand Prix van Italië | Monza | |
13 | 20 september | Grand Prix van Singapore | Singapore | |
14 | 27 september | Grand Prix van Japan | Suzuka | |
15 | 11 oktober | Grand Prix van Rusland | Sotsji | |
16 | 25 oktober | Grand Prix van Amerika | Austin | |
17 | 1 november | Grand Prix van Mexico | Mexico City | |
18 | 15 november | Grand Prix van Brazilië | Sao Paulo |
Tijd | Training/race | TV station | |
Vrijdag 27 maart | |||
03:00 - 04:30 | Vrije Training 1 | Sport1 - BBC2 | |
07:00 - 08:30 | Vrije Training 2 | Sport1 - BBC2 | |
Zaterdag 28 maart | |||
07:00 - 08:00 | Vrije Training 3 | Sport1 - BBC2 | |
10:00 - 11:00 | Kwalificatie | Sport1 - BBC2 - RTL+ | |
Zondag 18 maart | |||
09:00 | Race | Sport1 - BBC1 - RTL+ |
quote:
Kan je evengoed delen hier toch? Iedereen hier die wel eens een GP bezocht heeft weet ook dat je de foto's die je op internet ziet zelf niet zo mooi kan maken.quote:Op zondag 29 maart 2015 18:45 schreef opreis het volgende:
Heb voornamelijk tijdens de VT's wat fotos gemaak maar heb niet echt noemenswaardige camera/skills :p meer een aandenken voor mezelf
Dit. Het gaat niet bepaald op de kwaliteit, maar meer om de 'publieks ervaring' oid.quote:Op zondag 29 maart 2015 18:56 schreef Geralt het volgende:
[..]
Kan je evengoed delen hier toch? Iedereen hier die wel eens een GP bezocht heeft weet ook dat je de foto's die je op internet ziet zelf niet zo mooi kan maken.
Gooi anders degene die je zelf het best gelukt vind online hier
Nee echt, tis met iphone 4, en dan moet ik eerst kloten met uploaden en dat soort zooi :p. 90% van de fotos zijn de wagens op de pitstraight vanaf de zijkant, niets bijzonders aan :p. En toen ik na de race het circuit op ging met de andere fans was de zon veels te laag dus heb daar ook geen goede fotos kunnen maken :p.quote:Op zondag 29 maart 2015 18:56 schreef Geralt het volgende:
[..]
Kan je evengoed delen hier toch? Iedereen hier die wel eens een GP bezocht heeft weet ook dat je de foto's die je op internet ziet zelf niet zo mooi kan maken.
Gooi anders degene die je zelf het best gelukt vind online hier
Sky Sports is mijn inziens superieur aan Sport 1.quote:Op zondag 29 maart 2015 20:02 schreef Breaker.Faker het volgende:
Heb net als in Australië gekeken naar een gratis live stream waar Sport1 te zien was. Alleen was dit niet in HD en viel soms uit. Doordat vandaag Max goed heeft gereden maakt het kijken naar de formule1 weer interessant dan vorige jaar.
Heb net ook een abonnement genomen op Sport1. De aanbieding van 2 maanden geld nog tot 31 maart.
quote:Op zondag 29 maart 2015 19:14 schreef opreis het volgende:
de herinnering aan mn allereerste GP bezoek waarbij Max zn allereerste punten scoorden en er ook nog eens genoeg actie te zien was vanaf mijn positie zal me ook zonder fotos altijd bij blijven.
Mooi he. Gewoon 2 jaar jongerquote:Op zondag 29 maart 2015 20:06 schreef AF_ het volgende:
Ook nog even hier
Ik wil toch nog even een post wijden aan een van de grootste bazen die Nederland op dit moment te bieden heeft
En dan heb ik het natuurlijk over
[ afbeelding ]
En deze 17 jarige coureur komt natuurlijk uit
[ afbeelding ]
Net zoals zijn vader
En wat hij vandaag heeft gedaan![]()
met deze kekke bolide
[ afbeelding ]
Heeft hij vandaag punten gepakt
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En daar is zelfs Mark blij mee
En ik dan? Ik mis beidenquote:Op zondag 29 maart 2015 20:24 schreef Geralt het volgende:
[..]![]()
![]()
Jammer dat je nooit de V8's of nog beter de V10'en V12's gehoord hebt live op een circuit. Maargoed, jij was erbij toen Max zijn eerste punten pakte en wij niet.
Geweldig was dat. Je kon met je ogen dicht een rondje volgen als je de baanlayout kende. Dat hoge gejank, hopelijk komt het nog eens terug...quote:Op zondag 29 maart 2015 20:24 schreef Geralt het volgende:
[..]![]()
![]()
Jammer dat je nooit de V8's of nog beter de V10'en V12's gehoord hebt live op een circuit. Maargoed, jij was erbij toen Max zijn eerste punten pakte en wij niet.
Yep. Hij finischte net voor Vettel 👍quote:Op zondag 29 maart 2015 20:36 schreef Geralt het volgende:
Het valt me nu pas op dat Max de enige met een Renault motor is die niet op een ronde gezet is
Dat kan niet.quote:Op zondag 29 maart 2015 20:54 schreef alwaysonhold het volgende:
[..]
Yep. Hij finischte net voor Vettel 👍
Kun je beter SPT / Formula E kijken.quote:Op zondag 29 maart 2015 20:53 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Volledig elektrisch lijkt me wel mooi
Dat viel mij direct op na de finish. Zijn pitstrategie was ook een tikje beter dan die van Sainz.quote:Op zondag 29 maart 2015 20:36 schreef Geralt het volgende:
Het valt me nu pas op dat Max de enige met een Renault motor is die niet op een ronde gezet is
Herlings won op z'n vijftiende al 2 GP's en heeft er inmiddels 45 op z'n naam. Baas boven baas.quote:Op zondag 29 maart 2015 20:06 schreef AF_ het volgende:
Ook nog even hier
Ik wil toch nog even een post wijden aan een van de grootste bazen die Nederland op dit moment te bieden heeft
En dan heb ik het natuurlijk over
[ afbeelding ]
En deze 17 jarige coureur komt natuurlijk uit
[ afbeelding ]
Net zoals zijn vader
En wat hij vandaag heeft gedaan![]()
met deze kekke bolide
[ afbeelding ]
Heeft hij vandaag punten gepakt
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En daar is zelfs Mark blij mee
Ik heb nog live de 1500cc 6 cilinder turbo van Renault in Zandvoort gehoord, in 1977, toen al...quote:Op zondag 29 maart 2015 20:24 schreef Geralt het volgende:
[..]![]()
![]()
Beter in welke context? Sainz startte 15e... Verstappen verloor een plek, Sainz won er 7. Kun je net zo goed zeggen dat Max tegenviel en Sainz een veel betere race dan Max reed.quote:Op zondag 29 maart 2015 20:56 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Dat viel mij direct op na de finish. Zijn pitstrategie was ook een tikje beter dan die van Sainz.
Sowieso denk ik dat Max niets gelogen heeft dat Alonso en Button zijn grootste voorbeelden zijn wat betreft de pitstrategiên, nu na 2 races heeft Max Sainz al eigenlijk al 2 keer verslagen. Voornamelijk op de pitstops. De pech van Sainz in Melbourne niet meegerekend.
Maar Jeffrey is geen Limburgerquote:Op zondag 29 maart 2015 20:57 schreef Nober het volgende:
[..]
Herlings won op z'n vijftiende al 2 GP's en heeft er inmiddels 45 op z'n naam. Baas boven baas.
Ik heb race en Qualy op BBC gekeken, maar daar is de Verstappen verering minstens zo groot hoor. Eddy Jordan ging helemaal los gister toen Verstappen Q3 haalde en ook vandaag tijdens zijn inhaalacties werd ie echt helemaal de hemel in geprezen.quote:Op zondag 29 maart 2015 19:14 schreef Djoetma het volgende:
[..]
Dit. Het gaat niet bepaald op de kwaliteit, maar meer om de 'publieks ervaring' oid.
Ben ik trouwens de enige dit zich ergert aan Kamphues? Die vent weet gewoon niets, stelt domme vragen, heeft het alleen over oninteressante zaken. Volgens mij gaan we het hele seizoen horen hoe geweldig getalenteerd Max wel niet is en hoe ongelofelijk hij dat vind.
Serieus? Waarom was hij steward?!quote:Is the FIA so short of suitable candidates that it has to draft in a motorbike racer to be its driver steward. Or was Mick Doohan a last-minute replacement? (Three Times Le Mans Winner) Allan McNish could have stepped in, he was there. Here’s Wikipedia’s summary of Mick’s brief F1 career: “After his success in Grand Prix motorcycle racing he got a chance to test a Formula One race car, the Williams FW19, at Circuit de Catalunya (in Spain) in April 1998. He found the car difficult to drive and crashed against a guard rail.”
Zet er maar niet al jouw geld op. Het kan natuurlijk, maar het kan ook nog aardig tegen gaan vallen.quote:Op zondag 29 maart 2015 19:56 schreef alwaysonhold het volgende:
1 voorzichtige voorspelling/stelling op deze mooie racedag. Verstappen zit binnen 3 jaar bij een echt top team. Ferrari/Mercedes qua top. Durf er al mijn geld op te zetten, zeker als Red Bull de komende 24 maanden blijft tegen vallen. Jos regelt dat wel...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
Ook heel veelzeggend vond ik Q2. De druk op dat ene rondje was enorm. Max reed fantastisch, waar ik een rookie-foutje (zoals Sainz) zeer begrijpelijk zou vinden. Om het helemaal af te maken in de regen met slechts een paar honderdste achter P5.quote:Op zondag 29 maart 2015 21:21 schreef alwaysonhold het volgende:
Crosspost reactie op alle critici nog steeds met betrekking tot Verstappen.
Ik volg F1 nu 18 jaar en kan wel zeggen dat ik denk te weten of een rookie uitzonderlijk is of niet. Sainz en Verstappen zijn allebei uitzonderlijk getalenteerd. Tevens wordt hierboven geschreven dat het F3 niveau vorig jaar tegen viel ( ander forum) Alle experts die er verstand van hebben gaven aan dan vorig jaar juist een heel goed deelnemersveld was.
Dat zag je ook aan de volwassenheid van het racen vorig jaar, weinig crashes bv. in die klasse. Verstappen gaat de komende races echt geen grote fouten maken, dan had hij dat vorig jaar of deze afgelopen races wel al gedaan. Verstappen is van zo een hoog niveau, dat hij alles aankan in een formule wagen. En dat zeg ik, omdat ik buiten Hamilton en Vettel de afgelopen jaren niet zo een groot talent heb gezien in het deelnemersveld in de F1. Verstappen is really something special.
De man reed 18 maanden geleden nog karts, en maakt de overstap zo gemakkelijk naar formule wagens dat het eng is. Snel en ontzettend constant qua ronde tijden dus rauwe race pace. Het is een geboren winnaar. Heilig van overtuigd.
Yep. Zijn coole reactie. I was just using the kart lines... Over de ideale race-lijnen. Held.quote:Op zondag 29 maart 2015 21:46 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ook heel veelzeggend vond ik Q2. De druk op dat ene rondje was enorm. Max reed fantastisch, waar ik een rookie-foutje (zoals Sainz) zeer begrijpelijk zou vinden. Om het helemaal af te maken in de regen met slechts een paar honderdste achter P5.
Kwalificatie in Australië dus gemist, Max moet snel naar de Formula Renault 2.0.quote:Op zondag 29 maart 2015 21:46 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ook heel veelzeggend vond ik Q2. De druk op dat ene rondje was enorm. Max reed fantastisch, waar ik een rookie-foutje (zoals Sainz) zeer begrijpelijk zou vinden. Om het helemaal af te maken in de regen met slechts een paar honderdste achter P5.
Met karting begint het he. Niet voor niks dat Senna heer en meester was in de regen. Hij presteerde in zijn eerste regenrace in de karts geen ene flikker en sinsdien ging hij telkens als het regende karten. Puur en alleen maar om de lijnen te begrijpen in de regen en om zo beter te worden.quote:Op zondag 29 maart 2015 21:53 schreef alwaysonhold het volgende:
[..]
Yep. Zijn coole reactie. I was just using the kart lines... Over de ideale race-lijnen. Held.
86% van de stemmers welquote:Op zondag 29 maart 2015 22:20 schreef Geralt het volgende:
http://thejudge13.com/201(...)malaysia-grand-prix/
Even stemmen op the driver of the weekend.
PS: nee ik heb niet op Max gestemd
Ik zou Merhi stemmen, +3 ronde's in die Manor en dat met maar 23 ronde's in de VT's en 7 in de kwali.quote:Op zondag 29 maart 2015 22:20 schreef Geralt het volgende:
http://thejudge13.com/201(...)malaysia-grand-prix/
Even stemmen op the driver of the weekend.
PS: nee ik heb niet op Max gestemd
een rookie in zijn 2de weekend vergelijken met een 4-voudig wereldkampioenquote:Op zondag 29 maart 2015 22:49 schreef twiFight het volgende:
Ik heb Vettel gestemd. Ondanks dat de Ferrari het qua kracht nog onderdoet voor de Mercedes heeft Vettel gewoon foutloos gereden dit weekend (za + zo). Ik heb Max wel wat foutjes zien maken, vooral in het begin van de race. Niet dat hij slecht reed, de torro rosso stond in feite ook out of position of de grid, maar perfect was het niet.
Ik vergelijk de twee niet, ik stemde op wie ik de rijder van het weekend vond. Maar goed, dat bepaalde mensen bij elke scheet over Max gelijk in de verdediging schieten ben ik al wel gewend hoor. Er zijn alleen mensen die F1 kijken om meer dan Max alleen.quote:Op zondag 29 maart 2015 23:05 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
een rookie in zijn 2de weekend vergelijken met een 4-voudig wereldkampioen
Ja ik. Ik had op Kimi gestemd. Gefaal van het team in de Q door hem te laat naar buiten te sturen en toch een mooie P4 kunnen pakken.quote:Op zondag 29 maart 2015 23:13 schreef twiFight het volgende:
[..]
Ik vergelijk de twee niet, ik stemde op wie ik de rijder van het weekend vond. Maar goed, dat bepaalde mensen bij elke scheet over Max gelijk in de verdediging schieten ben ik al wel gewend hoor. Er zijn alleen mensen die F1 kijken om meer dan Max alleen.
Dat is het hem juist, ik denk dat hij minder plaatsen had kunnen verliezen als hij (nog) voorzichtiger gereden had. Dat hij plaatsen zou verliezen was wel duidelijk, de torro rosso is geen P6 auto. Ik heb hem een aantal keren zien proberen vast te houden aan een plek, waardoor hij dermate veel snelheid verloor dat hij amper een bocht uit kon komen. Natuurlijk wil je vechten voor je positie, maar het kan ook meer kwaad dan goed doen. Desalniettemin denk ik dat hij aan het einde van de race er uit heeft gehaald wat er in zat. P6 was niet realistisch geweest.quote:Op zondag 29 maart 2015 22:58 schreef Geralt het volgende:
Je kan de start en eerste rondes als foutjes zien of als gewoon voorzichtig doen en doorkomen. Ik denk dat het meer het laatste was.
Kimi ging goed ja. Jammer dat hij niet meer in beeld is geweest.quote:Op zondag 29 maart 2015 23:18 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ja ik. Ik had op Kimi gestemd. Gefaal van het team in de Q door hem te laat naar buiten te sturen en toch een mooie P4 kunnen pakken.
Zeker niet nee. Genoeg mensen die dachten dat Max kans had op een podium, maar dat is verre van realistisch in een normale racequote:
je zegt letterlijk Vettel was foutloos en en Verstappen niet. Wat nou niet vergelijkenquote:Op zondag 29 maart 2015 23:13 schreef twiFight het volgende:
[..]
Ik vergelijk de twee niet, ik stemde op wie ik de rijder van het weekend vond. Maar goed, dat bepaalde mensen bij elke scheet over Max gelijk in de verdediging schieten ben ik al wel gewend hoor. Er zijn alleen mensen die F1 kijken om meer dan Max alleen.
IK heb ook net op Kimi gestemd, om precies de zelfde reden. Raar dat zij prestatie nergens echt uitgelicht word. Prima race van The Iceman.quote:Op zondag 29 maart 2015 23:18 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ja ik. Ik had op Kimi gestemd. Gefaal van het team in de Q door hem te laat naar buiten te sturen en toch een mooie P4 kunnen pakken.
Ja dat doen al die klotelimbo's toch jong!quote:
Wel op voorhand al verkloot door het team. En dat is niet de eerste keer.quote:Op zondag 29 maart 2015 23:23 schreef Meike26 het volgende:
[..]
IK heb ook net op Kimi gestemd, om precies de zelfde reden. Raar dat zij prestatie nergens echt uitgelicht word. Prima race van The Iceman.
Jij begint over een rookie in zijn 2e weekend vergelijken met een 4 voudig wereldkampioen, niet ik. Ik vergelijk die twee niet en ik verwacht ook niet dat een rookie net zo goed rijdt als een meervoudig wereldkampioen. Ik reageerde op een poll wie ik de beste rijden van het weekend vond. Max staat bovenaan in die poll, maar Max reed m.i. niet perfect. Vettel wel en daarom heb ik op hem gestemd. Daarbij interesseert het mij geen drol of iemand voor het eerst een auto ziet of al 200 keer de wereld rond is geweest in een F1 wagen.quote:Op zondag 29 maart 2015 23:23 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
je zegt letterlijk Vettel was foutloos en en Verstappen niet. Wat nou niet vergelijken![]()
En waar precies schiet ik de verdediging? Denken dat ik alleen voor Max kijk
Kimi had zelf ook schuld aan zijn matige Q. Max liet een gat vallen en verdedigde vervolgens heel agressief waardoor hij net even ruimte had voor zich bij het ingaan van zijn snelle ronde, Kimi zat veel te dicht achter Erikson, die wel gewoon q3 haalt.quote:Op zondag 29 maart 2015 23:45 schreef WEST het volgende:
Heb op kimi gestemd. Gepiepeld door ferrari in de Q lekke band in een begin van een rondje en toch P4 worden.
Wel, als je het tot in het extreme trekt, zou je je kunnen afvragen of de GP van Nederland weer op de kalender zal komen? In een tijdsbestek van 5/10 jaar, eerder niet.quote:Op zondag 29 maart 2015 23:33 schreef Geralt het volgende:
Ik ben overigens benieuwd of Max net zo een grote fanclub weet te bewegen als Jos ooit deed.
Jos had destijds de grootste fanclub van alle coureurs. Met meer van deze resultaten als vandaag is Max ook goed op weg. F1 gaat weer echt leven in Nederland. Ik vind dat mooi.
Als het al komt dan Assen, of een nieuwe baan.quote:Op maandag 30 maart 2015 07:38 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Wel, als je het tot in het extreme trekt, zou je je kunnen afvragen of de GP van Nederland weer op de kalender zal komen? In een tijdsbestek van 5/10 jaar, eerder niet.
Daarin kan je de situatie vergelijken met die van Perez, zonder zijn prestaties van afgelopen jaren zouden we dit jaar denk ik nooit de GP van Mexico weer op de kalender hebben gehad. Een befaamde GP uit het verleden, net als die van Zandvoort in begin jaren 80.
Ik zie het niet gebeuren dat ze op Zandvoort gaan racen of het hele stuk van Gerlach/Hugenholtz moet verlegd worden. Eerder nog dat er toch iets van een soort Motorsports park komt in de Flevo polder zoals eerder wel eens voorgesteld is.
Sowieso staat Bernie daar niet om te trappelen, tenzij we ergens in Nederland een oliesjeik hebben die 50 miljoen kan ophoesten om zo'n track er door te pushen. Met alle verbouwingen die nodig zijn, plus dat zo'n event in Nederland sowieso al lastig is om winstgevend te maken is geld een oprechte issue en dan is de pik van Bernie al weer slap geworden. Die wil garanties van 10+ miljoen alleen al om F1 daar heen te halen.quote:Op maandag 30 maart 2015 07:38 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Ik zie het niet gebeuren dat ze op Zandvoort gaan racen of het hele stuk van Gerlach/Hugenholtz moet verlegd worden. Eerder nog dat er toch iets van een soort Motorsports park komt in de Flevo polder zoals eerder wel eens voorgesteld is.
Niet alleen het circuit moet dusdanig aangepast worden maar ook buiten het circuit. De wegen naar Zandvoort zijn niet echt geschikt voor grote mensen massa's. Een circuit in de flevopolder kan beter. Zeker nu Lelystad airport er wel komt.quote:Op maandag 30 maart 2015 07:38 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Wel, als je het tot in het extreme trekt, zou je je kunnen afvragen of de GP van Nederland weer op de kalender zal komen? In een tijdsbestek van 5/10 jaar, eerder niet.
Daarin kan je de situatie vergelijken met die van Perez, zonder zijn prestaties van afgelopen jaren zouden we dit jaar denk ik nooit de GP van Mexico weer op de kalender hebben gehad. Een befaamde GP uit het verleden, net als die van Zandvoort in begin jaren 80.
Vast wel. Je ziet nu al hoe kritiekloos iedere scheet van hem wordt bejubelt als zijnde de beste ooit...quote:Op zondag 29 maart 2015 23:33 schreef Geralt het volgende:
Ik ben overigens benieuwd of Max net zo een grote fanclub weet te bewegen als Jos ooit deed.
Het is voor Hollanders natuurlijk ook bijzonder om een landgenoot in de F1 te zien die niet als rijdende chicane fungeert...quote:Jos had destijds de grootste fanclub van alle coureurs.
Nee. Milieu- en andere "wij vinden racen niet leuk, dus moet het vooral ook niet mogen"-organisaties zullen zich met hand en tand verzetten, het geld zal er voor ontbreken, NL is geen interessante markt, enz.quote:Op maandag 30 maart 2015 07:38 schreef Meike26 het volgende:
Wel, als je het tot in het extreme trekt, zou je je kunnen afvragen of de GP van Nederland weer op de kalender zal komen?
STR is momenteel (of iig op Sepang) kwa tempo duidelijk team 4. Dan is plek 7 en 8 uiteraard exact volgens verwachting... Of hoger is er uitvallers zijn bij de teams die meer tempo hebben.quote:Op maandag 30 maart 2015 07:41 schreef nils7 het volgende:
STR blijkt toch het 4de/5de team dan is een 7de plek boven verwachting
Dat klopt maar voor een rookie die verwachting vol te maken is wel uiteraard erg goed.quote:Op maandag 30 maart 2015 10:06 schreef DS4 het volgende:
[..]
STR is momenteel (of iig op Sepang) kwa tempo duidelijk team 4. Dan is plek 7 en 8 uiteraard exact volgens verwachting... Of hoger is er uitvallers zijn bij de teams die meer tempo hebben.
Laat een hype bouwen maar aan Nederlanders over. Als zo'n sporter vervolgens teleurstelt krijgt ie het zwaar te verduren. Maar, het spijt me voor jou, ook internationaal is er een redelijke hype rondom Max.quote:Op maandag 30 maart 2015 10:02 schreef DS4 het volgende:
[..]
Vast wel. Je ziet nu al hoe kritiekloos iedere scheet van hem wordt bejubelt als zijnde de beste ooit...
[..]
Het is voor Hollanders natuurlijk ook bijzonder om een landgenoot in de F1 te zien die niet als rijdende chicane fungeert...
Die organisaties waar jij het over hebt gaan echt het probleem niet zijnquote:Op maandag 30 maart 2015 10:04 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee. Milieu- en andere "wij vinden racen niet leuk, dus moet het vooral ook niet mogen"-organisaties zullen zich met hand en tand verzetten, het geld zal er voor ontbreken, NL is geen interessante markt, enz.
Dan moet het wel op een plek komen waar mensen geen last van het geluid hebben. Gewoon midden in de noord oost polder bijvoorbeeld. Ruimte zat, goede toegangswegen.quote:Op maandag 30 maart 2015 10:39 schreef Nymphetic13 het volgende:
Het zou mooi zijn als Max, met zijn populariteit, ervoor zorgt dat er een nieuw circuit in Nederland kan komen ter vervanging van Assen en Zandvoort. En dan niet alleen voor F1 maar ook voor WEC, DTM, Blancpain etc
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
Gaat alleen lukken als je een multimiljardair zoals de baas van Red Bull kan vinden om dit alles te financieren of je moet hopen dat een oliemaatschappij investeert zoals Pertronas in Maleisië maar dat zie ik Shell hier niet zo snel doen eerlijk gezegd.quote:Op maandag 30 maart 2015 10:39 schreef Nymphetic13 het volgende:
Het zou mooi zijn als Max, met zijn populariteit, ervoor zorgt dat er een nieuw circuit in Nederland kan komen ter vervanging van Assen en Zandvoort. En dan niet alleen voor F1 maar ook voor WEC, DTM, Blancpain etc
quote:Op maandag 30 maart 2015 11:12 schreef WEST het volgende:
[..]
Dan moet het wel op een plek komen waar mensen geen last van het geluid hebben. Gewoon midden in de noord oost polder bijvoorbeeld. Ruimte zat, goede toegangswegen.Naast vliegveld Eindhoven is nog plek en daar zijn ze al gewend aan geluid + ligt al een testbaan en een kartbaan.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
Nee is te ver wegquote:Op maandag 30 maart 2015 11:17 schreef nils7 het volgende:
[..]
Naast vliegveld Eindhoven is nog plek en daar zijn ze al gewend aan geluid + ligt al een testbaan en een kartbaan.
Hij presteert naar behoren.quote:Op maandag 30 maart 2015 10:10 schreef nils7 het volgende:
Dat klopt maar voor een rookie die verwachting vol te maken is wel uiteraard erg goed.
By far niet zoals in NL.quote:Op maandag 30 maart 2015 10:24 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Laat een hype bouwen maar aan Nederlanders over. Als zo'n sporter vervolgens teleurstelt krijgt ie het zwaar te verduren. Maar, het spijt me voor jou, ook internationaal is er een redelijke hype rondom Max.
Het is tot nu toe vooral too soon to tell.quote:Kan nog steeds alle kanten op gaan met zijn ontwikkeling. Grote tegenslagen in zijn carrière heeft 'ie nog niet gehad; hoe kan hij daar mee omgaan? En is hij wel echt beter dan Sainz? Maar tot nu toe is het zeer veelbelovend.
Geld is zeker ook een probleem (en dat schreef ik dan ook), maar NL is erg goed in het laten blokkeren van dit soort zaken.quote:Op maandag 30 maart 2015 10:28 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Die organisaties waar jij het over hebt gaan echt het probleem niet zijn. Geld.
Kun je nagaan hoe onmogelijk een NL GP is.quote:De schaatsbaan vind ik inderdaad een goed voorbeeld. Een bewezen populair format, meerdere keren per kaar cashen; alsnog enorm moeilijk om zoiets te bouwen. Voetbalstadions zijn denk ik ook ongeveer even duur als een racecircuit? Die zitten 17 keer per jaar vol, i.p.v. een of twee keer. Maar ook die gaan moeizaam, en hebben vaak problemen voor de club of gemeente tot gevolg.
Maar logistiek kut.quote:Op maandag 30 maart 2015 11:17 schreef nils7 het volgende:
[..]
Naast vliegveld Eindhoven is nog plek en daar zijn ze al gewend aan geluid + ligt al een testbaan en een kartbaan.
Welk circuit is Logistiek niet kut?quote:Op maandag 30 maart 2015 11:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
Maar logistiek kut.
Laat die kartbaan daar maar, daar heb ik tenminste wat aan.
En dan nog kan je alles perfect voor elkaar hebben, als Bernie het niet wilt, gebeurt t ook niet :-)quote:Op maandag 30 maart 2015 11:37 schreef DS4 het volgende:
[..]
Geld is zeker ook een probleem (en dat schreef ik dan ook), maar NL is erg goed in het laten blokkeren van dit soort zaken.
[..]
Kun je nagaan hoe onmogelijk een NL GP is.
Dit, en het is voor Nederland niet echt rendabel om een nieuw F1 circuit uit de grond te stampen en draaiende te houden!quote:Op maandag 30 maart 2015 12:01 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
En dan nog kan je alles perfect voor elkaar hebben, als Bernie het niet wilt, gebeurt t ook niet :-)
*ratelt iets over Assenquote:Op maandag 30 maart 2015 12:03 schreef lasters het volgende:
[..]
Dit, en het is voor Nederland niet echt rendabel om een nieuw F1 circuit uit de grond te stampen en draaiende te houden!
Ik bedoel vooral dat dan bij een GP het verkeer rondom Eindhoven muurvast komt te staan en daar zijn dan weer bepaalde mensen niet blij mee.quote:Op maandag 30 maart 2015 11:46 schreef nils7 het volgende:
Welk circuit is Logistiek niet kut?
Van de snelweg naar de Hungaroring was (in 2003) alleen via zandwegen te bereiken!
Dat is toch net iets te kort door de bocht. Hij is niet alleen interessant vanwege zijn leeftijd, maar ook omdat hij (niet alleen in Nederland) wordt gezien als een van de grootste talenten die in de racewereld rondloopt. Niet voor niets zit hij nu al in een Toro Rosso. En ja, dat moet hij natuurlijk nog wel even waarmaken.quote:Op maandag 30 maart 2015 11:34 schreef DS4 het volgende:
[..]
By far niet zoals in NL.
Max is interessant vanwege zijn leeftijd. Meer niet. Daarmee krijg je aandacht, maar echt relevant is het niet.
Waarom wordt hij nou gezien als een van de grootste talenten? Omdat hij op zijn leeftijd al snel genoeg is om een stoeltje te krijgen.quote:Op maandag 30 maart 2015 12:22 schreef 4-elements het volgende:
Dat is toch net iets te kort door de bocht. Hij is niet alleen interessant vanwege zijn leeftijd, maar ook omdat hij (niet alleen in Nederland) wordt gezien als een van de grootste talenten die in de racewereld rondloopt. Niet voor niets zit hij nu al in een Toro Rosso. En ja, dat moet hij natuurlijk nog wel even waarmaken.
Ja, eens dus.quote:En een F1-race in Nederland? Dat gaat nooit lukken. Een nieuwe circuit aanleggen is geen optie en ook een bestaand circuit aanpassen gaat teveel kosten. Los daarvan zal dit door milieugroeperingen en bomenknuffelaars worden vertraagd (lekker procederen tot aan de Raad van State toe) dan wel worden tegengehouden.
Je moet er inderdaad niet aan denken dat men straks zou afwisselen met Spa en een circuit in NL. Hou Spa maar ieder jaar aan... Vinden de rijders ook het fijnst, want het is ook een geweldig circuit om te rijden.quote:Op maandag 30 maart 2015 12:34 schreef Dos37 het volgende:
Ik zit er eigenlijk ook niet zo op te wachten. Vind al races wil prima zo, België is lekker dichtbij.
Misschien wat voor Maldonadoquote:Op maandag 30 maart 2015 12:44 schreef tong80 het volgende:
Bernie Ecclestone denkt eraan om een Formule 1-race voor vrouwen te organiseren. De baas van de belangrijkste autosportklasse heeft dit in de Britse krant The Guardian gezegd. ,,Het is op dit moment alleen nog maar een idee, maar ik denk dat het super zou zijn voor de Formule 1 om in één weekend een race voor de mannen en de vrouwen te kunnen organiseren'', aldus de 84-jarige Ecclestone.
De wedstrijd voor de vrouwen zou dan voor die van de mannen moeten worden gehouden. Volgens Ecclestone zouden de vrouwelijke coureurs door een eigen WK ook makkelijker kunnen doorstromen naar de race van de mannen. ,,Het lukt nog niet echt voor vrouwen om door te breken. Maar het zou juist wel mooi zijn om ze er bij te hebben. Ik denk dat de vrouwen ook veel aandacht zullen trekken en dat maakt het interessanter voor sponsors'', stelt Ecclestone.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)e-in-Formule-1.dhtml
quote:Op zondag 29 maart 2015 23:26 schreef twiFight het volgende:
[..]
Jij begint over een rookie in zijn 2e weekend vergelijken met een 4 voudig wereldkampioen, niet ik. Ik vergelijk die twee niet en ik verwacht ook niet dat een rookie net zo goed rijdt als een meervoudig wereldkampioen. Ik reageerde op een poll wie ik de beste rijden van het weekend vond. Max staat bovenaan in die poll, maar Max reed m.i. niet perfect. Vettel wel en daarom heb ik op hem gestemd. Daarbij interesseert het mij geen drol of iemand voor het eerst een auto ziet of al 200 keer de wereld rond is geweest in een F1 wagen.
Ben het wel enigszins met je eens hoor, het slaat wat door. Aan de andere kant is dat enthousiasme me ook juist mooi. Alleen, zoals ik al zei, als het dan wat minder gaat slaat het vaak door de andere kant op.quote:Op maandag 30 maart 2015 11:34 schreef DS4 het volgende:
[..]
By far niet zoals in NL.
Max is interessant vanwege zijn leeftijd. Meer niet. Daarmee krijg je aandacht, maar echt relevant is het niet.
[..]
Het is tot nu toe vooral too soon to tell.
Van de 1000 nieuwe [vul in eender welke legende in eender welke sport] blijken er 999 toch net effe minder goed te zijn...
Hoogteverschil moet je hebben, dat maakt Zandvoort ook zo mooi.quote:Op maandag 30 maart 2015 12:54 schreef KingRadler het volgende:
ze moeten gewoon een circuit bouwen in zee
Zandvoort opknappen voor F1quote:Op maandag 30 maart 2015 12:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hoogteverschil moet je hebben, dat maakt Zandvoort ook zo mooi.
Das war einmal. F1 wordt minder Europees en meer mondiaal. Als een of andere sjeik een exacte kopie van het oude Zandvoort in de woestijn neerlegt ben ik ook blij.quote:
En met 3 zonnestralen in de lente sta je al een uur in Haarlem in de file.quote:Op maandag 30 maart 2015 12:22 schreef 4-elements het volgende:
En een F1-race in Nederland? Dat gaat nooit lukken. Een nieuw circuit aanleggen is geen optie en ook een bestaand circuit aanpassen gaat teveel kosten. Los daarvan zal dit door milieugroeperingen en bomenknuffelaars worden vertraagd (lekker procederen tot aan de Raad van State toe) dan wel worden tegengehouden.
Beter inderdaad dan een Tilkebaan, gewoon Zandvoort, oude Hockenheim of Imola in de woestijn. Catalunya in de oorspronkelijke vorm.quote:Op maandag 30 maart 2015 13:03 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Das war einmal. F1 wordt minder Europees en meer mondiaal. Als een of andere sjeik een exacte kopie van het oude Zandvoort in de woestijn neerlegt ben ik ook blij.
Kyalami, Laguna Seca, Brands Hatch, of je neemt bepaalde bochten van legendarische circuits over. Ik behoor niet tot de Tilke haters, het probleem zit hem in de locaties. Je moet heuvels, bergen of duinen in voor een mooi technisch baantje voor de betere coureurs.quote:Op maandag 30 maart 2015 13:26 schreef Fer het volgende:
[..]
Beter inderdaad dan een Tilkebaan, gewoon Zandvoort, oude Hockenheim of Imola in de woestijn. Catalunya in de oorspronkelijke vorm.
Doe dan maar de oude Nürburgring incl südschleife, in een variant die voldoet aan de veiligheidseisen.quote:Op maandag 30 maart 2015 13:03 schreef Weltschmerz het volgende:
Das war einmal. F1 wordt minder Europees en meer mondiaal. Als een of andere sjeik een exacte kopie van het oude Zandvoort in de woestijn neerlegt ben ik ook blij.
Ook fan van ja, komt bij dat het zo lekker kan regenen in de Eifel.quote:Op maandag 30 maart 2015 13:39 schreef DS4 het volgende:
[..]
Doe dan maar de oude Nürburgring incl südschleife, in een variant die voldoet aan de veiligheidseisen.
Dan heb je ook echt weer eens iets wat afwijkt en ook uitnodigt om een bijzondere strategie toe te passen.
Dat laat zich wat lastiger kopiëren in de woestijn...quote:Op maandag 30 maart 2015 13:41 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ook fan van ja, komt bij dat het zo lekker kan regenen in de Eifel.
Wat goed is komt snel. Om het debuut van Raikkonen was destijds ook heel wat te doen, want hij had - net als Max - weinig ervaring met formuleauto's toen Sauber hem wilde inlijven. Zijn leeftijd, toen 21 jaar, was geen probleem, wel het gebrek aan ervaring. Inmiddels heeft hij wel bewezen dat Sauber destijds gelijk had om hem een kans te geven.quote:Op maandag 30 maart 2015 12:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
Waarom wordt hij nou gezien als een van de grootste talenten? Omdat hij op zijn leeftijd al snel genoeg is om een stoeltje te krijgen.
Denk jij nou echt dat hij dezelfde aandacht gekregen had als hij 23 was?
Punt is dan ook dat hoe ver je ook bent op je 17e, het zegt niets over welk niveau je aan gaat tikken.
Google eens op Nii Lamptey (b.v.).quote:
Even twee dingen scheiden: Zijn prestaties en zijn leeftijd.quote:Om het debuut van Raikkonen was destijds ook heel wat te doen, want hij had - net als Max - weinig ervaring met formuleauto's toen Sauber hem wilde inlijven. Zijn leeftijd, toen 21 jaar, was geen probleem, wel het gebrek aan ervaring. Inmiddels heeft hij wel bewezen dat Sauber destijds gelijk had om hem een kans te geven.
Max heeft in de F3 zaken laten zien die - ook als hij al 20 jaar zou zijn - uitzonderlijk zijn. Daarom rijdt hij nu in de F1. Niet om zijn leeftijd. Wel krijgt hij veel aandacht vanwege zijn leeftijd.
Ik weet het ook niet precies met Tilke, ze zitten goed in elkaar, voor rijders uitdagend, snelle bochten, lastige stukken, paar goede inhaalpunten. Maar op een of andere manier komt het vaak niet tot een enerverende wedstrijd.quote:Op maandag 30 maart 2015 13:32 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Kyalami, Laguna Seca, Brands Hatch, of je neemt bepaalde bochten van legendarische circuits over. Ik behoor niet tot de Tilke haters, het probleem zit hem in de locaties. Je moet heuvels, bergen of duinen in voor een mooi technisch baantje voor de betere coureurs.
Voor een 17-jarige zijn de prestaties uitzonderlijk. Voor een normale F1 coureur niet, dat ben ik met je eens. Stil blijven staan is niet goed, hij moet zich inderdaad blijven ontwikkelen. De meeste F1 coureurs zijn dan ook op hun best rond hun 30ste (vooral vanwege de ervaring.quote:Op maandag 30 maart 2015 14:47 schreef DS4 het volgende:
[..]
Google eens op Nii Lamptey (b.v.).
[..]
Even twee dingen scheiden: Zijn prestaties en zijn leeftijd.
Zijn prestaties zijn uiteraard goed genoeg voor de F1 en zijn ook gewoon naar behoren. Niets meer en niets minder, hij zet een auto die op basis van wat de auto kan in ieder geval goed is voor plek 7/8 neer op plek 7. Dat is dus goed, maar niet bijzonder (Vettel zet een auto die goed is voor plek 3/4 op 1, dat is bijzonder, maar dat Vettel uitzonderlijk is, heeft hij dan ook al bewezen).
Zijn leeftijd is wel bijzonder. En dat maakt dat hij bovenmatig aandacht krijgt en dat het feit dat hij een volwassen prestatie neerzet bijzonder.
In de topsport telt leeftijd echter maar zeer beperkt. Je mag meedoen op basis van prestatie. Je krijgt wel iets meer ruimte voor het maken van fouten, op basis van ervaring op laten doen, maar uiteindelijk moet je die ruimte ook niet overdrijven.
Hij zal gewoon stappen moeten maken. Ook hij. Als er geen progressie meer in zit dan richt men zich zo weer op een ander supertalent. Topsport is wat dat betreft keihard.
Ook voor hem is het het beste om hem nu niet overmatig te bejubelen. Net zo goed als dat hij best wat minder hard aangepakt mag worden als hij straks een fout maakt (en dat zal hij zeker doen, iedereen maakt fouten). Zeker op dit moment in zijn loopbaan is focus zo enorm belangrijk.
Nou denk ik dat hij best wel eens die focus op kan brengen, hij heeft het tegendeel in ieder geval nog niet laten zien. Maar gewoon in alle eerlijkheid constateren dat hij best een aardige auto onder zijn reet heeft en dat hij die heeft neergezet (met zijn teamgenoot) op de juiste plek in de eindklassering en dan een pluim omdat hij in het directe duel met zijn teamgenoot op dit moment scoort is m.i. beter voor hem dan nu al weer net te gaan doen alsof het slechts een kwestie van tijd is voordat hij wereldkampioen wordt.
Dat is geen kwestie van tijd, dat is een combinatie van veel talent, keihard met de juiste focus werken, de juiste keuzes maken op het juiste moment en ook veel geluk. Heel veel geluk.
Nee, een F1 coureur die op zijn best is op zijn 30e rijdt daar nog op zijn 30e. Als je niet veel beter wordt met de jaren rij je al snel in een andere klasse en dan kent het publiek je niet meer zo goed...quote:Op maandag 30 maart 2015 14:59 schreef sasquatsch het volgende:
Voor een 17-jarige zijn de prestaties uitzonderlijk. Voor een normale F1 coureur niet, dat ben ik met je eens. Stil blijven staan is niet goed, hij moet zich inderdaad blijven ontwikkelen. De meeste F1 coureurs zijn dan ook op hun best rond hun 30ste (vooral vanwege de ervaring.
Ik raad je aan eens goed na te denken over hoe het nu precies komt dat Vettel vorig jaar ineens zo'n slecht jaar draaide. En dan heb ik het niet over het begin, maar vooral over het feit dat hij het maar niet om kon draaien (waar hij in andere jaren wel de focus had met het team om in een jaar waarbij de start niet zo best was aan het eind weer ogenschijnlijk met twee vingers in de neus wedstrijden te winnen). Een tip: denk na over wat zijn doel was.quote:Dat Vettel uitzonderlijk is heeft hij imho nog niet bewezen. Dat hij goed is wel. Jarenlang de beste auto gehad en dus de nummer 1 geweest en nu met een auto die goed is voor 3/4 naar 1. Deed Ricciardo vorig jaar ook een paar keer en toen liet Vettel het afweten. Is dus Ricciardo beter dan Vettel of lag de wagen Vettel vorig jaar niet (zonder geblazen diffuser, etc.) en dit jaar weer wel?
Dit weekend lag het in ieder geval meer aan de omstandigheden (strategie) dan aan de coureur.
Tuurlijk is het wel een zeer goede coureur. Maar uitzonderlijk in de categorie Schumacher, Senna, Alonso? Daar ben ik nog niet van overtuigd omdat hij altijd de beste auto heeft gehad en in het jaar dat dat niet het geval was het liet afweten in tegenstelling tot bijvoorbeeld Ricciardo.quote:Op maandag 30 maart 2015 15:01 schreef Fir3fly het volgende:
Ah natuurlijk, de mythe dat Vettel geen goede coureur is. Had niet gedacht dat we die nog zouden zien.
Hardnekkig idd.quote:Op maandag 30 maart 2015 15:01 schreef Fir3fly het volgende:
Ah natuurlijk, de mythe dat Vettel geen goede coureur is. Had niet gedacht dat we die nog zouden zien.
Hoe slecht vind jij Mark Webber dan wel niet? Werd met die auto nimmer tweede in het kampioenschap (dus niet één keer!) en een keer zelfs maar 6e!quote:Op maandag 30 maart 2015 15:07 schreef sasquatsch het volgende:
Tuurlijk is het wel een zeer goede coureur. Maar uitzonderlijk in de categorie Schumacher, Senna, Alonso? Daar ben ik nog niet van overtuigd omdat hij altijd de beste auto heeft gehad en in het jaar dat dat niet het geval was het liet afweten in tegenstelling tot bijvoorbeeld Ricciardo.
Veel minder inderdaad. Wel goed, maar niet zeer goed. Maar dat vond ik hem al bij Jaguar en Williams en zijn resultaten bij Red Bull hebben dat inzicht niet veranderd.quote:Op maandag 30 maart 2015 15:12 schreef DS4 het volgende:
[..]
Hoe slecht vind jij Mark Webber dan wel niet? Werd met die auto nimmer tweede in het kampioenschap (dus niet één keer!) en een keer zelfs maar 6e!
Dat hij altijd de beste auto heeft gehad is simpelweg niet waar.quote:Op maandag 30 maart 2015 15:07 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Tuurlijk is het wel een zeer goede coureur. Maar uitzonderlijk in de categorie Schumacher, Senna, Alonso? Daar ben ik nog niet van overtuigd omdat hij altijd de beste auto heeft gehad en in het jaar dat dat niet het geval was het liet afweten in tegenstelling tot bijvoorbeeld Ricciardo.
Waar leid jij uit af dat de RB die vier jaar op rij de snelste auto was, als het alleen Vettel was die er in kon domineren?quote:Op maandag 30 maart 2015 15:21 schreef sasquatsch het volgende:
Veel minder inderdaad. Wel goed, maar niet zeer goed. Maar dat vond ik hem al bij Jaguar en Williams en zijn resultaten bij Red Bull hebben dat inzicht niet veranderd.
Duurt nog wel een paar jaar, ben benieuwd wat Mick dit jaar kan laten zien.quote:Op maandag 30 maart 2015 15:23 schreef KingRadler het volgende:
verheug me nu al op Verstappen tegen Schumacher (Mick / Max) in de F1
Verstappen is dan allang Wereldkampioen en moet Mick nog beginnenquote:Op maandag 30 maart 2015 15:37 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Duurt nog wel een paar jaar, ben benieuwd wat Mick dit jaar kan laten zien.
Zulke wilde voorspellingen waag ik mij niet aanquote:Op maandag 30 maart 2015 15:48 schreef KingRadler het volgende:
[..]
Verstappen is dan allang Wereldkampioen en moet Mick nog beginnen
V8 tijderk was de RBR dominant met het diffuser trucje van Newey. Vettel behoort tot de 5 beste rijders van het veld, maar steekt er niet bovenuit. Met matige auto's heb ik vooral Alonso geweldige dingen zien doen en in mindere mate Hamilton.quote:Op maandag 30 maart 2015 15:25 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat hij altijd de beste auto heeft gehad is simpelweg niet waar.
En wat doet Ricciardo eigenlijk vandaag de dag?
je mag toch wel dromenquote:Op maandag 30 maart 2015 15:52 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Zulke wilde voorspellingen waag ik mij niet aan. Gisteren wel met iemand gehad over het silly-season aan het eind van dit jaar.
Absoluut, en ik hoop ook van harte dat Max kampioen wordt. Onze voorspelling was dat eind volgend jaar Kvyat of heel misschien Ricciardo ruimte moet maken voor Max.quote:
2013 pas na de bandenwisselquote:Op maandag 30 maart 2015 15:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
Waar leid jij uit af dat de RB die vier jaar op rij de snelste auto was, als het alleen Vettel was die er in kon domineren?
M.i. was de RB twee van die vier jaar inderdaad (een deel van het seizoen) dominant. De overige twee jaar (2010 en 2012) niet.
Misschien is het dat het toeval dingen altijd complexer kan maken dan een mens weet te verzinnen. Dus dat er in zo'n 'ontstaan' circuit meer ingredienten zitten. Maar hoogteverschil voegt sowieso een extra dimensie in complexiteit toe, letterlijk.quote:Op maandag 30 maart 2015 14:56 schreef Fer het volgende:
[..]
Ik weet het ook niet precies met Tilke, ze zitten goed in elkaar, voor rijders uitdagend, snelle bochten, lastige stukken, paar goede inhaalpunten. Maar op een of andere manier komt het vaak niet tot een enerverende wedstrijd.
Silverstone is lukraak in elkaar gezet door wat bochten tussen de oude startbanen te maken. Wel altijd een leuke wedstrijd. Canada is ook altijd spectakel.
Misschien zijn het er teveel of speelt het constante weer van de woestijn ook mee.
Vettel heeft natuurlijk niet 4 jaar de beste auto gehad. Wel een competitieve auto, maar de McLaren is een keer netto over het hele seizoen beter geweest, alleen als Hamilton dan geen afstand kan nemen van Button, schakelt hij zichzelf uit voor het WK. Er zitten dan een paar tienden meer in die auto die Hamilton liet liggen. Alonso had ook twee jaar WK kunnen worden, hij had er de auto voor. Verschil is dat toen het er echt om ging Vettel alle tegenslag wist om te draaien, er superrondjes uitperste als hij het nodig had, snel en daadkrachtig een beslissende inhaalmanoeuvre plaatste en juist meer afstand nam van zijn teamgenoot. Alonso ging fouten maken en liet zich juist op die momenten op snelheid aftroeven door Massa. Lotus heeft ook nog een seizoen gehad waarvan je denk als er nou een snellere coureur in had gezeten dan de categorie Raikkonen/Massa...quote:Op maandag 30 maart 2015 14:59 schreef sasquatsch het volgende:
Dat Vettel uitzonderlijk is heeft hij imho nog niet bewezen. Dat hij goed is wel. Jarenlang de beste auto gehad en dus de nummer 1 geweest en nu met een auto die goed is voor 3/4 naar 1. Deed Ricciardo vorig jaar ook een paar keer en toen liet Vettel het afweten. Is dus Ricciardo beter dan Vettel of lag de wagen Vettel vorig jaar niet (zonder geblazen diffuser, etc.) en dit jaar weer wel?
Dit weekend lag het in ieder geval meer aan de omstandigheden (strategie) dan aan de coureur.
Alonso is natuurlijk niet van de categorie Schumacher, en ook niet de categorie Senna. Wel denk ik dat hij de snellere all round coureur is. We hebben vorig jaar kunnen zien dat dat altijd het beste maken van de auto die je hebt geen gave is van Vettel. Alonso deed dat al bij Minardi. Maar een killer is het niet en dat telt ook mee. Een ontwikkelingscoureur is het ook niet. Qua snelheid maakte Vettel al die WK's altijd meer progressie tov van zowel zijn teamgenoot als de concurrentie bij andere teams.quote:Op maandag 30 maart 2015 15:07 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Tuurlijk is het wel een zeer goede coureur. Maar uitzonderlijk in de categorie Schumacher, Senna, Alonso?
De STR was ook niet zo'n beste auto, maar hij wint er wel eventjes een race mee. Doet ook niemand hem na. Ook dat lag aan de omstandigheden natuurlijk, maar ja, zet de deur 1 seconde op een kier en Vettel is er met je tafelzilver, de kluis en je vriendin vandoor. Dat is ook een kwaliteit, een Schumacheriaanse kwaliteit.quote:Daar ben ik nog niet van overtuigd omdat hij altijd de beste auto heeft gehad en in het jaar dat dat niet het geval was het liet afweten in tegenstelling tot bijvoorbeeld Ricciardo.
Twee van de vier jaar waren ze dominant. Kijk zelf de cijfers maar eens na.quote:Op maandag 30 maart 2015 15:54 schreef M.Melandri het volgende:
V8 tijderk was de RBR dominant met het diffuser trucje van Newey.
Waarom zou Ferrari hem dan wel als zodanig binnen hebben gehaald vraag ik mij af. En waarom lukt het Vettel zo snel om bij Ferrari de zaak om te draaien? Terwijl Alonso daar rond liep werd het meer en meer een kippenhok. Alonso haalde alles uit de auto die hij mee kreeg, maar niet alles uit het team...quote:Vettel behoort tot de 5 beste rijders van het veld, maar steekt er niet bovenuit.
2013 vond ik ze wel dominant over het gehele seizoen bekeken. Net als in 2011. Juist 2010 en zeker 2012 was het allesbehalve een makkie.quote:
Ter herinnering: Alonso won zijn eerste race voor Ferrari en werd dat jaar 2e in het kampioenschap. Dat laatste lukte hem zelfs nog twee keer. Onzin dus dat het een kippenhok werd. Alleen het laatste jaar, toen wederom de auto niet goed genoeg bleek, werd het een rommeltje. Dat het nu weer anders is, valt bovendien niet volledig aan Vettel toe te schrijven. Sinds de komst van Arrivabene is er een andere wind gaan waaien.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:13 schreef DS4 het volgende:
[..]
Twee van de vier jaar waren ze dominant. Kijk zelf de cijfers maar eens na.
[..]
Waarom zou Ferrari hem dan wel als zodanig binnen hebben gehaald vraag ik mij af. En waarom lukt het Vettel zo snel om bij Ferrari de zaak om te draaien? Terwijl Alonso daar rond liep werd het meer en meer een kippenhok. Alonso haalde alles uit de auto die hij mee kreeg, maar niet alles uit het team...
Een goed coureur is dus veel meer dan snelle rondjes draaien. Is ook belangrijk, maar Schumacher was in zijn tijd de beste omdat hij compleet was en dus ook met de ontwikkeling van zowel auto als team bezig was en zorgde dat er een maximale prestatie kwam.
Bij Red Bull zag je dat ook ten tijde van Vettel en het team is nu Vettel weg is zelfs volstrekt dolende (sterker nog: ze overwegen al de F1 te verlaten, wat duidt op paniek). Ferrari is van een dolend team in enkele maanden tijd gegaan naar een zelfbewust team waar veel sneller dan iedereen verwacht de zaken gewoon op orde zijn en waar men weer kan strijden voor overwinningen.
Zou dat nu echt allemaal geluk ende toeval zijn? Dat geloof je toch zelf niet!
Vettel had na een slecht begin en slechte vooruitzichten bij het team waar hij een doorlopend contract had een belang bij weinig progressie...quote:Op maandag 30 maart 2015 16:09 schreef Weltschmerz het volgende:
We hebben vorig jaar kunnen zien dat dat altijd het beste maken van de auto die je hebt geen gave is van Vettel.
Dus jij gelooft dat hij moedwillig slecht heeft gepresteerd om onder zijn contract uit te komen? Beetje ver gezocht.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:21 schreef DS4 het volgende:
[..]
Vettel had na een slecht begin en slechte vooruitzichten bij het team waar hij een doorlopend contract had een belang bij weinig progressie...
2010 had Vettel veel pech, waardoor hij met moeite het kampioenschap won.. Auto was zeker dominant imho en zonder de pech had Vettel makkelijk het kampioenschap gedomineerd.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:16 schreef DS4 het volgende:
[..]
2013 vond ik ze wel dominant over het gehele seizoen bekeken. Net als in 2011. Juist 2010 en zeker 2012 was het allesbehalve een makkie.
Nee, ook de seizoenen daarvoor kwam er steeds meer gezeik naar buiten bij Ferrari.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:19 schreef 4-elements het volgende:
Ter herinnering: Alonso won zijn eerste race voor Ferrari en werd dat jaar 2e in het kampioenschap. Dat laatste lukte hem zelfs nog twee keer. Onzin dus dat het een kippenhok werd. Alleen het laatste jaar, toen wederom de auto niet goed genoeg bleek, werd het een rommeltje.
Het is natuurlijk nooit één persoon, maar je hebt wel kartrekkers nodig. Todt was destijds ook belangrijk. En Brawn.quote:Dat het nu weer anders is, valt bovendien niet volledig aan Vettel toe te schrijven. Sinds de komst van Arrivabene is er een andere wind gaan waaien.
Nou zeg jij dat hij bewust slecht heeft gepresteerd en dat is een ander uiterste. Ik denk dat hij er geen toekomst meer in zag en dat hij gewoon met zijn hoofd bezig was met "wat nu?".quote:Op maandag 30 maart 2015 16:25 schreef 4-elements het volgende:
Dus jij gelooft dat hij moedwillig slecht heeft gepresteerd om onder zijn contract uit te komen? Beetje ver gezocht.
Ah, weer zo'n grapjas die denkt dat de red bull in 2010 niet de beste auto was. In 2012 vond ik Vettel ook niet geweldig performen, gewoon net voldoende voor het kampioenschap in een ok autoquote:Op maandag 30 maart 2015 15:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
Waar leid jij uit af dat de RB die vier jaar op rij de snelste auto was, als het alleen Vettel was die er in kon domineren?
M.i. was de RB twee van die vier jaar inderdaad (een deel van het seizoen) dominant. De overige twee jaar (2010 en 2012) niet.
Maar wat ik (en ook WS) constateert: RB was in die jaren ook steeds het team dat naar mate het seizoen vorderde de meeste progressie boekte.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:27 schreef sasquatsch het volgende:
2010 had Vettel veel pech, waardoor hij met moeite het kampioenschap won.. Auto was zeker dominant imho en zonder de pech had Vettel makkelijk het kampioenschap gedomineerd.
2012 was het in het begin een loterij en tweede helft vooral Red Bull en McLaren waar juist de pech van Hamilton ervoor zorgde dat Vettel weer kampioen werd.
Net voldoende presteren om kampioen te worden en jouw teamgenoot wordt 6e in het kampioenschap.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:33 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ah, weer zo'n grapjas die denkt dat de red bull in 2010 niet de beste auto was. In 2012 vond ik Vettel ook niet geweldig performen, gewoon net voldoende voor het kampioenschap in een ok auto
Weet je zeker dat de Torro Rosso een veel betere auto is dan de Red Bull? Misschien waren de rookies Sainz en Verstappen gisteren al wel beter dan Ricciardo en Kvyat...quote:Op maandag 30 maart 2015 14:47 schreef DS4 het volgende:
[..]
Google eens op Nii Lamptey (b.v.).
[..]
Even twee dingen scheiden: Zijn prestaties en zijn leeftijd.
Zijn prestaties zijn uiteraard goed genoeg voor de F1 en zijn ook gewoon naar behoren. Niets meer en niets minder, hij zet een auto die op basis van wat de auto kan in ieder geval goed is voor plek 7/8 neer op plek 7. Dat is dus goed, maar niet bijzonder (Vettel zet een auto die goed is voor plek 3/4 op 1, dat is bijzonder, maar dat Vettel uitzonderlijk is, heeft hij dan ook al bewezen).
Zijn leeftijd is wel bijzonder. En dat maakt dat hij bovenmatig aandacht krijgt en dat het feit dat hij een volwassen prestatie neerzet bijzonder.
In de topsport telt leeftijd echter maar zeer beperkt. Je mag meedoen op basis van prestatie. Je krijgt wel iets meer ruimte voor het maken van fouten, op basis van ervaring op laten doen, maar uiteindelijk moet je die ruimte ook niet overdrijven.
Hij zal gewoon stappen moeten maken. Ook hij. Als er geen progressie meer in zit dan richt men zich zo weer op een ander supertalent. Topsport is wat dat betreft keihard.
Ook voor hem is het het beste om hem nu niet overmatig te bejubelen. Net zo goed als dat hij best wat minder hard aangepakt mag worden als hij straks een fout maakt (en dat zal hij zeker doen, iedereen maakt fouten). Zeker op dit moment in zijn loopbaan is focus zo enorm belangrijk.
Nou denk ik dat hij best wel eens die focus op kan brengen, hij heeft het tegendeel in ieder geval nog niet laten zien. Maar gewoon in alle eerlijkheid constateren dat hij best een aardige auto onder zijn reet heeft en dat hij die heeft neergezet (met zijn teamgenoot) op de juiste plek in de eindklassering en dan een pluim omdat hij in het directe duel met zijn teamgenoot op dit moment scoort is m.i. beter voor hem dan nu al weer net te gaan doen alsof het slechts een kwestie van tijd is voordat hij wereldkampioen wordt.
Dat is geen kwestie van tijd, dat is een combinatie van veel talent, keihard met de juiste focus werken, de juiste keuzes maken op het juiste moment en ook veel geluk. Heel veel geluk.
Pas je op dat je niet een te grote broek aantrekt?quote:Op maandag 30 maart 2015 16:40 schreef Mexicanobakker het volgende:
Als ik thuis ben zal ik wel even wat geposte onZin uitgebreid weerleggen.
Uit alles bleek dat gisteren de Red Bull niet goed was. Zo leek in ieder geval er een probleem te zijn met de remmen.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:45 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Weet je zeker dat de Torro Rosso een veel betere auto is dan de Red Bull? Misschien waren de rookies Sainz en Verstappen gisteren al wel beter dan Ricciardo en Kvyat...
De Mercedes is zonder meer de snellere auto van de twee. Alle vrije trainingen, de kwalificatie en de snelste ronde op zondag (ruimschoots zelfs!) was de snelste een Mercedes.quote:En weet je zeker dat Mercedes gisteren een betere auto had dan Ferrari? Dat kan je niet concluderen o.b.v. de race van Kimi, die aanzienlijk meer tegenslag had dan Hamilton en Rosberg.
De Ferrari kwam weg met een 2-stops strategie, de Mercedes niet. Iets hogere pace van de Mercedes kon dat niet compenseren.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:52 schreef DS4 het volgende:
[..]
Uit alles bleek dat gisteren de Red Bull niet goed was. Zo leek in ieder geval er een probleem te zijn met de remmen.
[..]
De Mercedes is zonder meer de snellere auto van de twee. Alle vrije trainingen, de kwalificatie en de snelste ronde op zondag (ruimschoots zelfs!) was de snelste een Mercedes.
Maar als jij aanwijzingen hebt dat de Ferrari eigenlijk de betere auto is behoudens het eindresultaat, vertel...
Dat lijkt me niet. Als je de beste was is het natuurlijk sowieso niet leuk als de auto's helemaal anders worden en de krachtsverhoudingen van de auto's je ook nog eens kansloos maken. Het heilige vuur zal snel gedoofd zijn, het was al snel duidelijk dat het een overgangsjaar werd.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:21 schreef DS4 het volgende:
[..]
Vettel had na een slecht begin en slechte vooruitzichten bij het team waar hij een doorlopend contract had een belang bij weinig progressie...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
Ja hoor, dat Ferrari nu sterker is komt puur door Vettel. Dat Mercedes zo sterk is komt natuurlijk puur door Hamilton, want Schumacher was een amateur in het ontwikkelen van een auto. Coureur heeft nagenoeg geen invloed op de ontwikkeling tegenwoordig, dat wordt gedaan door de mensen in de fabriek en daar heeft Ferrari ook een aantal nieuwe mensen aangetrokken, die maken het verschil.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:13 schreef DS4 het volgende:
[..]
[..]
Waarom zou Ferrari hem dan wel als zodanig binnen hebben gehaald vraag ik mij af. En waarom lukt het Vettel zo snel om bij Ferrari de zaak om te draaien? Terwijl Alonso daar rond liep werd het meer en meer een kippenhok. Alonso haalde alles uit de auto die hij mee kreeg, maar niet alles uit het team...
Een goed coureur is dus veel meer dan snelle rondjes draaien. Is ook belangrijk, maar Schumacher was in zijn tijd de beste omdat hij compleet was en dus ook met de ontwikkeling van zowel auto als team bezig was en zorgde dat er een maximale prestatie kwam.
Bij Red Bull zag je dat ook ten tijde van Vettel en het team is nu Vettel weg is zelfs volstrekt dolende (sterker nog: ze overwegen al de F1 te verlaten, wat duidt op paniek). Ferrari is van een dolend team in enkele maanden tijd gegaan naar een zelfbewust team waar veel sneller dan iedereen verwacht de zaken gewoon op orde zijn en waar men weer kan strijden voor overwinningen.
Die engineer (?) van Ferrari die na de race bij de BBC werd geïnterviewd gaf ook aan dat Vettel hetzelfde wilde als iedere andere coureur.quote:Op maandag 30 maart 2015 17:14 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Ja hoor, dat Ferrari nu sterker is komt puur door Vettel. Dat Mercedes zo sterk is komt natuurlijk puur door Hamilton, want Schumacher was een amateur in het ontwikkelen van een auto. Coureur heeft nagenoeg geen invloed op de ontwikkeling tegenwoordig, dat wordt gedaan door de mensen in de fabriek en daar heeft Ferrari ook een aantal nieuwe mensen aangetrokken, die maken het verschil.
En Red Bull had 4 jaar de beste auto hoor door de engine freeze waardoor ze een groot voordeel hadden met de obd. Vettel is goed hoor, maar geen Schumacher of Senna.
Ik weet niet of Mercedes niet ook met een 2 stop strategie de race had kunnen doen. Het lijkt er meer op dat ze door de safety car situatie zichzelf hebben verplicht om voor 3 stops te gaan.quote:Op maandag 30 maart 2015 17:12 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
De Ferrari kwam weg met een 2-stops strategie, de Mercedes niet. Iets hogere pace van de Mercedes kon dat niet compenseren.
Ik lees dat we het eigenlijk wel eens zijn dat Vettel vorig jaar de focus niet had die nodig is om optimaal te presteren. Ik doelde ook niet op vanaf het begin bewust inzetten op een breuk, maar wel op een slechte start, zien dat je tijd bij het team gekomen is en vervolgens je ergens anders op concentreren.quote:Op maandag 30 maart 2015 17:14 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat lijkt me niet. Als je de beste was is het natuurlijk sowieso niet leuk als de auto's helemaal anders worden en de krachtsverhoudingen van de auto's je ook nog eens kansloos maken. Het heilige vuur zal snel gedoofd zijn, het was al snel duidelijk dat het een overgangsjaar werd.
quote:Wat natuurlijk wel meespeelt is dat Ricciardo zich binnen de nieuwe kaders een prima vervanger toonde, en Vettel niet verlengde. Dus dan gaat RBR niet erg zijn best doen om die auto naar zijn voorkeur en aanwijzingen te tweaken, terwijl Vettel ook geen doel meer heeft waar hij met die auto heen wil. Bij Ferrari zal er wel meteen een ontwikkelingstraject zijn ingezet naar de zin van Vettel, wetende dat Vettel daar goed in is, waarschijnlijk de beste.
Interessant is dat Ferrari qua motor niet zoveel meer onderdoet voor Mercedes, en dat is waar de ontwikkelingslimieten op zitten. Chassis en downforce kun je nog heel veel aan doen gedurende het seizoen en die hebben zeker de geest gekregen daar.
Bij Mercedes zijn de omstandigheden voor doorontwikkeling van de auto ernstig suboptimaal. Ten eerste omdat je sowieso de wet van de remmende voorsprong hebt, ten tweede omdat ze eigenlijk al op het kampioenschap hadden gerekend en mentaal voorbereid zijn op de interne strijd, maar niet op die met Ferrari. Het diva-gedrag van Hamilton en de interne rivaliteit zal ook niet helpen bij de ontwikkeling, terwijl geen van beiden er sowieso al in uitblinkt.
Tel daarbij op dat Rosberg wel eens behoorlijk wat punten van Hamilton zou kunnen gaan afpakken, ze kunnen nu ook niet meer terug naar een situatie dat de een knecht voor de ander. Raikkonen zal Vettel niet vaak te snel af zijn en sowieso hebben ze bij Ferrari wat minder moeite met teamorders. Dan kan er een situatie ontstaan dat er voor Mercedes iets dreigt wat zij zullen zien als afgang, met de bijbehorende druk, en Hamilton onder druk... Het is als, als, als, maar ik zou mijn geld op Vettel zetten.Ook hier zijn we het wel eens. Hamilton is op basis van het totaalpakket de man die wereldkampioen moet worden, maar tevens zou het mij allesbehalve verbazen als Vettel het spel zo zal spelen dat hij het toch naar zich toe trekt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Veel zal afhangen van de komende races. Als Hamilton een gat weet te slaan zal het wel goed komen. Maar zo lang als Vettel hem in de nek hijgt of erger denk ik ook dat Hamilton mentaal door het ijs gaat zakken.
En het team zal het snel beu zijn om enerzijds aan hem de beste auto te geven en anderzijds steeds maar weer te moeten vernemen dat het allemaal hun schuld is dat Hamilton niet wint. Want dat gejank van hem tijdens de race was werkelijk beschamend.Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen de ontwikkeling in de fabriek en de ontwikkeling tijdens een weekend, het optimaliseren voor de baan in kwestie. Maar die vorm van ontwikkeling neem je natuurlijk ook weer mee naar zowel de fabriek als de volgende wedstrijd. De coureur zorgt daarbij voor de input.quote:Op maandag 30 maart 2015 17:14 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Ja hoor, dat Ferrari nu sterker is komt puur door Vettel. Dat Mercedes zo sterk is komt natuurlijk puur door Hamilton, want Schumacher was een amateur in het ontwikkelen van een auto. Coureur heeft nagenoeg geen invloed op de ontwikkeling tegenwoordig, dat wordt gedaan door de mensen in de fabriek en daar heeft Ferrari ook een aantal nieuwe mensen aangetrokken, die maken het verschil.
Dat zijn Alonso en Hamilton ook niet, feit is dat Hamilton en Alonso ook kampioen hadden kunnen worden. Ze hadden er de auto voor, alleen niet de zenuwen.quote:En Red Bull had 4 jaar de beste auto hoor door de engine freeze waardoor ze een groot voordeel hadden met de obd. Vettel is goed hoor, maar geen Schumacher of Senna.
Dat maak jij ervan. Ik zeg alleen dat hij (net als Schumacher) het team naar zijn hand kan zetten.quote:Op maandag 30 maart 2015 17:14 schreef M.Melandri het volgende:
Ja hoor, dat Ferrari nu sterker is komt puur door Vettel.
Schumacher was top, maar toen hij terug kwam bleek hij niet meer in staat om te brengen wat hij vroeger bracht. Er zat in de tijd dat hij daar reed gewoon geen progressie in. Of heb jij iets anders gezien dan ik?quote:Dat Mercedes zo sterk is komt natuurlijk puur door Hamilton, want Schumacher was een amateur in het ontwikkelen van een auto.
Een coureur heeft weldegelijk invloed, want die moet aangeven wat de auto doet en wat de auto in zijn beleving moet doen. Een deel van wat de auto doet haal je uit de telemetrie, maar een deel is daar gewoon niet uit te halen. Het voelen van wat de auto doet, het inschatten waar dat in zit (zo belangrijk!) en het communiceren van die sensaties is zeer waardevolle informatie waarmee de ontwikkelafdeling verder mee komt.quote:Coureur heeft nagenoeg geen invloed op de ontwikkeling tegenwoordig, dat wordt gedaan door de mensen in de fabriek en daar heeft Ferrari ook een aantal nieuwe mensen aangetrokken, die maken het verschil.
Schumacher was m.i. beter dan Senna (als totaalpakket), maar helaas hebben ze te weinig tegen elkaar kunnen strijden.quote:En Red Bull had 4 jaar de beste auto hoor door de engine freeze waardoor ze een groot voordeel hadden met de obd. Vettel is goed hoor, maar geen Schumacher of Senna.
Ik denk dat Vettel graag Ricciardo had verslagen en zeer gebrand was op het winnen van een race. Dat had ik ook eigenlijk wel verwacht naarmate het seizoen zou vorderen. Alleen door de omstandigheden en hoe die elkaar beinvloedden kwam er niet de ontwikkeling die Vettel in eerdere jaren liet zien.quote:Op maandag 30 maart 2015 17:47 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik lees dat we het eigenlijk wel eens zijn dat Vettel vorig jaar de focus niet had die nodig is om optimaal te presteren. Ik doelde ook niet op vanaf het begin bewust inzetten op een breuk, maar wel op een slechte start, zien dat je tijd bij het team gekomen is en vervolgens je ergens anders op concentreren.
Vorig jaar was hij mentaal niet zo zwak meer. Ik vraag me echter af of de volwassenheid eindelijk gekomen is. Door wat pech kon hij zich lekker wentelen in de underdogpositie terwijl de Britse pers hem bemoedigende woordjes influisterde, ook wist hij wat zijn enige tegenstander kon, en dat hij net ietsje meer kon.quote:Ook hier zijn we het wel eens. Hamilton is op basis van het totaalpakket de man die wereldkampioen moet worden, maar tevens zou het mij allesbehalve verbazen als Vettel het spel zo zal spelen dat hij het toch naar zich toe trekt.
Veel zal afhangen van de komende races. Als Hamilton een gat weet te slaan zal het wel goed komen. Maar zo lang als Vettel hem in de nek hijgt of erger denk ik ook dat Hamilton mentaal door het ijs gaat zakken.
Het is wel eens erger geweest. Maar het blijft een verwend nest, geen teamplayer.quote:En het team zal het snel beu zijn om enerzijds aan hem de beste auto te geven en anderzijds steeds maar weer te moeten vernemen dat het allemaal hun schuld is dat Hamilton niet wint. Want dat gejank van hem tijdens de race was werkelijk beschamend.
Dit idd.quote:Op maandag 30 maart 2015 18:28 schreef opreis het volgende:
De tering wat een hoop onzin komt hier weer voorbij.
Dat zei ie niet en Vettel is vanzelfsprekend een van de betere coureurs van het veld. Webber heeft nooit echt serieuze tegenstand gehad, behalve Heidfeld (maar die bleek in 2008 en 2011 ook maar heel matig) voordat Vettel kwam, maar je haalt 4 kampioenschappen niet bij de supermarkt. Matige tot slechte coureurs die een keer in de goede auto zitten halen misschien 1 of 2 kampioenschappen (Ik noem P. Hill, D. Hill, Villeneuve of Hulme), maar om aan 3+ te komen moet je toch wel wat kunnen. Beetje vergelijkbaar met het Piquet sr. kan er niets van-verhaal omdat hij een keer een lastig seizoen had tegen Mansell.quote:Op maandag 30 maart 2015 15:01 schreef Fir3fly het volgende:
Ik vind Alonso niet beter dan Vettel, maar oke, dat is een mening. Alonso heeft wel zelden moeite zijn teamgenoot op een hoop te rijden terwijl Vettel iets meer problemen lijkt te hebben met Raikkonen op dit moment, al zit ook hij er een flink stuk voor. Ze zijn eerder vergelijkbaar. Met Schumacher en Senna is het lastig vergelijken natuurlijk.quote:Op maandag 30 maart 2015 15:07 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
quote:Op maandag 30 maart 2015 15:25 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat hij altijd de beste auto heeft gehad is simpelweg niet waar.
En wat doet Ricciardo eigenlijk vandaag de dag?
Klopt, in 2008, 2014 had hij niet de beste auto. In 2009 was er slechts een korte fase dat de RB het beste was (Turkije - Duitsland), daarvoor Brawn en daarna McLaren. Hij heeft toen niet echt gemaximaliseerd, net als in 2010 toen de RB op bijna alle banen de beste was. (al waren daar ook veel technische mankementen, maar alleen op hele snelle banen was de RB toen niet zo sterk, zie Canada en Monza. Spa was een mazzeltje met de regen, maar toen had Vettel waarschijnlijk zijn slechtste dag uit zijn carriere.)quote:Op maandag 30 maart 2015 15:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
Hamilton heeft zelden een zwakke auto gehad (alleen eerste helft van 2009 en heel misschien de eerste helft van 2013, maar daar kan ik buiten een vierde plaats in Bahrein geen enkel noemenswaardig resultaat uit halen).quote:Op maandag 30 maart 2015 15:54 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
V8 tijderk was de RBR dominant met het diffuser trucje van Newey. Vettel behoort tot de 5 beste rijders van het veld, maar steekt er niet bovenuit. Met matige auto's heb ik vooral Alonso geweldige dingen zien doen en in mindere mate Hamilton.
Voor de bandenwissel was Merc heel even iets beter, maar ik kan me geen moment herinneren dat de Ferrari en Lotus echt beter waren. En de rest was helemaal niks.quote:
Met je Lotusmening ben ik het eens en Alonso heeft in 2010 en 2012 het op de laatste dag vergooid, maar dat hij uberhaupt op de laatste dag nog meedeed was een klein wonder op zich, vooral in 2012. In de eerste helft van dat seizoen heeft hij wonderen verricht met dat hok. In 2010 was het wat discutabeler, zo af en toe was die Ferrari nog echt het beste (Monza en die ene dag dat hij sneller was dan z'n teamgenoot), maar daar deed Alonso vooral mee door het kapot gaan van de Red Bull en wat foutjes van Vettel (Spaquote:Op maandag 30 maart 2015 16:09 schreef Weltschmerz het volgende:
Vettel heeft natuurlijk niet 4 jaar de beste auto gehad. Wel een competitieve auto, maar de McLaren is een keer netto over het hele seizoen beter geweest, alleen als Hamilton dan geen afstand kan nemen van Button, schakelt hij zichzelf uit voor het WK. Er zitten dan een paar tienden meer in die auto die Hamilton liet liggen. Alonso had ook twee jaar WK kunnen worden, hij had er de auto voor. Verschil is dat toen het er echt om ging Vettel alle tegenslag wist om te draaien, er superrondjes uitperste als hij het nodig had, snel en daadkrachtig een beslissende inhaalmanoeuvre plaatste en juist meer afstand nam van zijn teamgenoot. Alonso ging fouten maken en liet zich juist op die momenten op snelheid aftroeven door Massa. Lotus heeft ook nog een seizoen gehad waarvan je denk als er nou een snellere coureur in had gezeten dan de categorie Raikkonen/Massa...
Was een prima prestatie (die roem ik eerder in mijn post ook) maar het was niet zo alsof het de minste van het veld was. Bourdais werd weliswaar 18e in de race (quote:Op maandag 30 maart 2015 16:09 schreef Weltschmerz het volgende:
De STR was ook niet zo'n beste auto, maar hij wint er wel eventjes een race mee. Doet ook niemand hem na. Ook dat lag aan de omstandigheden natuurlijk, maar ja, zet de deur 1 seconde op een kier en Vettel is er met je tafelzilver, de kluis en je vriendin vandoor. Dat is ook een kwaliteit, een Schumacheriaanse kwaliteit.
In 2009 kwam het door de diffuser. In 2010 was de Red Bull op het begin duidelijk de beste auto en maakte Ferrari de meeste sprongen. 2011 idem. 2012 was met de bandenloterij. In 2013 wisselden de banden (voor de Mercedes test was de RB ook de beste). Vettel zal ongetwijfeld goede inbreng hebben maar het ligt niet alleen aan hem, alleen in 2012 wil ik het best aan hem toeschrijven.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:13 schreef DS4 het volgende:
[..]
[..]
Kom op, denk je echt dat Vettel of Hamilton in die wagen nog een paar tienden eruit hadden getrokken? Volgens mij reden Raikonnen en Grosjean echt optimaal op dat moment, maar Vettel/RB was gewoon sneller.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:09 schreef Weltschmerz het volgende:
Lotus heeft ook nog een seizoen gehad waarvan je denk als er nou een snellere coureur in had gezeten dan de categorie Raikkonen/Massa...
Ik denk dat Alonso altijd wel 105% uit de wagen kan halen, maar soms zelf ook niet begrijpt hoe een engineer er meer snelheid uit kan halen voor hem.quote:Alonso is natuurlijk niet van de categorie Schumacher, en ook niet de categorie Senna. Wel denk ik dat hij de snellere all round coureur is. We hebben vorig jaar kunnen zien dat dat altijd het beste maken van de auto die je hebt geen gave is van Vettel. Alonso deed dat al bij Minardi. Maar een killer is het niet en dat telt ook mee. Een ontwikkelingscoureur is het ook niet. Qua snelheid maakte Vettel al die WK's altijd meer progressie tov van zowel zijn teamgenoot als de concurrentie bij andere teams.
Toeval niet, maar deze progressie is duidelijk al begin 2014 ingezet, toen ze wisten dat hun auto/motor gewoon kansloos waren. Toen was Vettel er nog lang niet.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:13 schreef DS4 het volgende:
Ferrari is van een dolend team in enkele maanden tijd gegaan naar een zelfbewust team waar veel sneller dan iedereen verwacht de zaken gewoon op orde zijn en waar men weer kan strijden voor overwinningen.
2010 was het laatste jaar met Bridgetone. Toen had RBR nog niet zoveel voordeel van hun geblazen diffuser. Vanaf 2011 konden ze dit goed inzetten om de hevige slijtage van de Pirelli's in toom te houden. 2012 werdt de dubbele diffuser wat ingeperkt, pas in de loop van het jaar wisten ze dit weer te optimaliseren. Ook 2013 was eerst lastig, maar met dank aan de andere achterbanden konden ze halverwege het seizoen weer domineren.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:33 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ah, weer zo'n grapjas die denkt dat de red bull in 2010 niet de beste auto was. In 2012 vond ik Vettel ook niet geweldig performen, gewoon net voldoende voor het kampioenschap in een ok auto
Webber was niet matig, hij kon gewoon niet overweg met de dubbele diffuser. Ik denk dat hij met de V6T en de betere Pirelli's nog aardig voor de dag was gekomen.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:40 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Nu kleeft aan hem dat Webber misschien wel een matige coureur was, en de RB een fantastische auto. Het tegendeel kan hij ook dit jaar moeilijk bewijzen omdat Alonso Kimi vorig jaar al redelijk weg reed. Dus Kimi wegrijden is niet genoeg. Presteren zoals gisteren uiteraard wel.
Wolff of Lauda gaven al aan dat de Ferrari een veel lagere degradation (verlies door bandenslijtage) had en een erg goede race pace. Zelfs zonder de safetycar zou het lastig geweest zijn.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:52 schreef DS4 het volgende:
De Mercedes is zonder meer de snellere auto van de twee. Alle vrije trainingen, de kwalificatie en de snelste ronde op zondag (ruimschoots zelfs!) was de snelste een Mercedes.
Maar als jij aanwijzingen hebt dat de Ferrari eigenlijk de betere auto is behoudens het eindresultaat, vertel...
Vorig jaar liet Mercedes al zien, dat ze nog een hele reserve hadden in de motor. Als het nodig was, konden ze de rest op 30s zetten in 10 rondjes. Ik denk dat ze dit jaar ook nog reserves gaan vinden, maar misschien moeten ze eerst nog meer kilometers rijden, zodat ze zeker weten hoeveel ze kunnen inzetten.quote:Op maandag 30 maart 2015 17:14 schreef Weltschmerz het volgende:
Bij Mercedes zijn de omstandigheden voor doorontwikkeling van de auto ernstig suboptimaal. Ten eerste omdat je sowieso de wet van de remmende voorsprong hebt, ten tweede omdat ze eigenlijk al op het kampioenschap hadden gerekend en mentaal voorbereid zijn op de interne strijd, maar niet op die met Ferrari. Het diva-gedrag van Hamilton en de interne rivaliteit zal ook niet helpen bij de ontwikkeling, terwijl geen van beiden er sowieso al in uitblinkt.
Hoe werkt dit?quote:Op maandag 30 maart 2015 18:47 schreef LWD-Godius het volgende:
opwarmronde + eerste ronde onboard met Verstappen in een multifeed: https://drive.google.com/file/d/0B49_BSCZq1t0WlFzS0FLXzlXdVE/view
Ik ben blij dat ik je heb kunnen laten lachen. Gezien jouw reactie ga ik er vanuit dat de volgende keer dat ik Max en een andere coureur in één post noem ik geen reactie meer krijg over Max ten opzichte van die andere coureur.quote:Op maandag 30 maart 2015 12:50 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]ik koest toch wel hard lachen om heel deze post, als er hier al in de verdediging schiet dan ben jij het wel
Met jaartallen gaat het nog wel eens mis, maar dat terzijde.quote:Op maandag 30 maart 2015 18:40 schreef Mexicanobakker het volgende:
In 2009 kwam het door de diffuser. In 2010 was de Red Bull op het begin duidelijk de beste auto en maakte Ferrari de meeste sprongen. 2011 idem. 2012 was met de bandenloterij. In 2013 wisselden de banden (voor de Mercedes test was de RB ook de beste). Vettel zal ongetwijfeld goede inbreng hebben maar het ligt niet alleen aan hem, alleen in 2012 wil ik het best aan hem toeschrijven.
Ja, al was de Red Bull -waarschijnlijk- wel de beste auto. In 2010 was Webber eigenlijk wel best of the rest met die auto en in 2011 werd ie er uiteindelijk net niet 2e mee. De laatste 2 jaar was het bij Webber ook wel helemaal klaar.quote:Op maandag 30 maart 2015 19:49 schreef DS4 het volgende:
[..]
Met jaartallen gaat het nog wel eens mis, maar dat terzijde.
Dat 2012 het jaar is waarin Vettel het minst op zijn auto kon vertrouwen in de zin van dat deze wel de snelste zou zijn (van de jaren waarin hij de titel wist te pakken) lijkt mij evident.
Verder vind ik het een beetje idioot om 4 opeenvolgende wereldtitels af te doen met "stelt niet zoveel voor, hij had de beste auto". En er zitten er hier nu eenmaal een paar bij die het op die manier brengen. Dat getuigt van weinig inzicht.
Mij is de progressie van Ferrari in 2014 een beetje ontgaan. Waar doel je op?quote:Op maandag 30 maart 2015 18:44 schreef Fer het volgende:
Toeval niet, maar deze progressie is duidelijk al begin 2014 ingezet, toen ze wisten dat hun auto/motor gewoon kansloos waren. Toen was Vettel er nog lang niet.
Dat laatste ben ik zonder meer met je eens.quote:Wolff of Lauda gaven al aan dat de Ferrari een veel lagere degradation (verlies door bandenslijtage) had en een erg goede race pace. Zelfs zonder de safetycar zou het lastig geweest zijn.
Bewijzen kun je het niet (zowel de ene kant op als de andere), maar er is iig weinig wat er op wijst dat in 2012 de RB echt met kop en schouders er bovenuit stak.quote:Op maandag 30 maart 2015 19:51 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ja, al was de Red Bull -waarschijnlijk- wel de beste auto.
Er zijn ook wel zelden seizoenen dat dat gebeurt hoor. 1976 (ivm crash Lauda), 1986 (ivm band Mansell) en 2007 komen eigenlijk alleen zo snel in me op. Nog wat andere seizoenen in de jaren 70 waarin heel veel auto's kapot gingen, oa Lauda en Peterson een keer heel veel poles maar weinig punten in verhouding. 2012 was de McLaren denk ik wel beter dan de Red Bull.quote:Op maandag 30 maart 2015 19:54 schreef DS4 het volgende:
[..]
Bewijzen kun je het niet (zowel de ene kant op als de andere), maar er is iig weinig wat er op wijst dat in 2012 de RB echt met kop en schouders er bovenuit stak.
Je kan natuurlijk ieder jaar claimen dat de kampioen de snelste auto moet hebben gehad.
Je bedoelt waarschijnlijk James Allison, Technical Directorquote:Op maandag 30 maart 2015 17:23 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Die engineer (?) van Ferrari die na de race bij de BBC werd geïnterviewd gaf ook aan dat Vettel hetzelfde wilde als iedere andere coureur.
Je klikt op de link.quote:
Nee dat bedoelde ik niet, het lijkt een youtube video te zijn maar kan er niet direct naartoe klikken dus iemand heeft die 4 video bij elkaar gezet ofzo?quote:Op maandag 30 maart 2015 20:00 schreef flipsen het volgende:
[..]
Je klikt op de link.
Je klikt op het "Play" symbooltje.
Je kijkt naar de multifeed video van de BBC.
Sim-pel.
(Maar zo bedoelde je het vast niet mag ik hopen)
Dat F1 kampioenschap heeft ie behaald door gebrek aan concurrentie.quote:Op maandag 30 maart 2015 20:51 schreef Jigzoz het volgende:
He, even heel kort over Villeneuve... Hij heeft niet per ongeluk een F1-kampioenschap, de Indy 500 en een CART-kampioenschap gewonnen.
De ontwikkeling van de SF15T is natuurlijk in heel vroeg in 2014 gestart. Daar hebben ze alle resources op gezet, toen was Vettel er nog niet bij.quote:Op maandag 30 maart 2015 19:52 schreef DS4 het volgende:
Mij is de progressie van Ferrari in 2014 een beetje ontgaan. Waar doel je op?
Wel sneller, maar ook minder betrouwbaar. Dus uiteindelijk was de Red Bull beter (je kon er nl. meer punten mee halen).quote:Op maandag 30 maart 2015 19:57 schreef Mexicanobakker het volgende:
2012 was de McLaren denk ik wel beter dan de Red Bull.
Ik zeg ook niet dat men het niet moet hebben over Verstappen, maar Kamphues heeft het er te veel over, en spreekt te veel vanuit de positie van de fan die er totaal geen verstand van heeft. Hij heeft er gewoon niets over te melden en toch wil hij het erover hebben. Dat item op de BBC over Sainz en Verstappen en de manier waarop ze gewoon over hem spreken, is gewoon informatief en heeft dus een meerwaarde.quote:Op zondag 29 maart 2015 21:10 schreef PatrickD het volgende:
[..]
Ik heb race en Qualy op BBC gekeken, maar daar is de Verstappen verering minstens zo groot hoor. Eddy Jordan ging helemaal los gister toen Verstappen Q3 haalde en ook vandaag tijdens zijn inhaalacties werd ie echt helemaal de hemel in geprezen.
En terecht overigens.
Mooiste gevecht van vandaag van Verstappen was imo met Bottas, paar bochten lang knokken en met voldoende ruimte en respect elkaar heel laten. Ook zijn manouvre op Ricciardo was lekker, daar gingen die Britten helemaal op los.
Ik doel op een heel andere progressie. Die van het team als geheel, waarbij het een team is, in plaats van een hoop figuren die langs elkaar heen opereren (overdreven gesteld dan).quote:Op maandag 30 maart 2015 21:20 schreef Fer het volgende:
[..]
De ontwikkeling van de SF15T is natuurlijk in heel vroeg in 2014 gestart. Daar hebben ze alle resources op gezet, toen was Vettel er nog niet bij.
Tsja, beste... beste... Daar hebben verschillende mensen verschillende meningen over. Maar ondertussen hebben we wel gewoon een kampioenschap voor de constructeurs en daar had RBR 60 punten voor op Ferrari en 82 voor op McLaren. Maar goed, dan kun je weer in discussie dat tactiek, geluk/pech, teamleiding, etc. daar ook een rol bij spelen. Maar je moet toch ergens een grens trekken.quote:Op maandag 30 maart 2015 21:22 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Wel sneller, maar ook minder betrouwbaar. Dus uiteindelijk was de Red Bull beter (je kon er nl. meer punten mee halen).
Snelste en beste auto wordt nogal eens door elkaar gehaald hier (niet alleen hier trouwens).
De Mercedes van 2013 was ook heel snel, slijtage van de banden helaas ook. Dus wel pole positions, maar geen overwinningen. Ja Monte Carlo.quote:Op maandag 30 maart 2015 21:22 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Wel sneller, maar ook minder betrouwbaar. Dus uiteindelijk was de Red Bull beter (je kon er nl. meer punten mee halen).
Snelste en beste auto wordt nogal eens door elkaar gehaald hier (niet alleen hier trouwens).
Dat zie ik niet. Vettel is een hele goede coureur. Maar imho niet beter dan een Alonso of Hamilton, om maar niet te spreken of Schumacher of Senna.quote:Op maandag 30 maart 2015 19:49 schreef DS4 het volgende:
[..]
Met jaartallen gaat het nog wel eens mis, maar dat terzijde.
Dat 2012 het jaar is waarin Vettel het minst op zijn auto kon vertrouwen in de zin van dat deze wel de snelste zou zijn (van de jaren waarin hij de titel wist te pakken) lijkt mij evident.
Verder vind ik het een beetje idioot om 4 opeenvolgende wereldtitels af te doen met "stelt niet zoveel voor, hij had de beste auto". En er zitten er hier nu eenmaal een paar bij die het op die manier brengen. Dat getuigt van weinig inzicht.
Totdat de banden aangepast werden en Red Bull niet meer te kloppen was omdat zij hun vermogen nu wel kwijt konden.quote:Op maandag 30 maart 2015 21:43 schreef Fer het volgende:
[..]
De Mercedes van 2013 was ook heel snel, slijtage van de banden helaas ook. Dus wel pole positions, maar geen overwinningen. Ja Monte Carlo.
Dat had niets met vermogen te maken. De oude banden bolden meer op, waardoor bij hoge snelheid die kont niet zover omlaag gedrukt werd door de downforce. De diffuser had wat rijhoogte nodig om goed te werken.quote:Op maandag 30 maart 2015 21:44 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Totdat de banden aangepast werden en Red Bull niet meer te kloppen was omdat zij hun vermogen nu wel kwijt konden.
Phil Hill werd kampioen in dat jaar omdat de gedoodverfde kampioen van dat jaar, Wolfgang Berghe von Trips, helaas dodelijk verongelukte op Monza. Het jaar daarna kon Ferrari totaal geen goede auto neerzetten.Wel heeft hij nog drie keer Le Mans en drie keer Sebring gewonnen.quote:Op maandag 30 maart 2015 18:40 schreef Mexicanobakker het volgende:
Matige tot slechte coureurs die een keer in de goede auto zitten halen misschien 1 of 2 kampioenschappen (Ik noem P. Hill, D. Hill, Villeneuve of Hulme),
De eindbalans maak je op als hij de F1 verlaat.quote:Op maandag 30 maart 2015 21:44 schreef sasquatsch het volgende:
Dat zie ik niet. Vettel is een hele goede coureur. Maar imho niet beter dan een Alonso of Hamilton, om maar niet te spreken of Schumacher of Senna.
Al had hij al die jaren over het algemeen wel de beste auto. In 2010, 2011 en 2013 had hij de snelste auto. In 2012 had hij ook de beste auto, omdat de McLaren, die net zo snel was, meer kapot ging.
En in 2014 viel hij gewoon tegen (ten opzichte van Ricciardo).
P. Hill en Hulme waren gewoon matige coureurs, in ieder geval van de minsten van de kampioenen. Zoals D. Hill, Villeneuve, Button, Rosberg, mogelijk Hawthorn, mogelijk Farina (al weet ik daar echt heel weinig van).quote:Op maandag 30 maart 2015 22:07 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
Phil Hill werd kampioen in dat jaar omdat de gedoodverfde kampioen van dat jaar, Wolfgang Berghe von Trips, helaas dodelijk verongelukte op Monza. Het jaar daarna kon Ferrari totaal geen goede auto neerzetten.Wel heeft hij nog drie keer Le Mans en drie keer Sebring gewonnen.
Denny Hulme werd kampioen op betrouwbaarheid, vooral omdat de oppermachtige Lotus 49 van Graham Hill en Jim Clark nog te onbetrouwwbaar was. Zij overstap naar McLaren het jaar daarop was geen gelukkige, en hij heeft daar nooit meer zijn succes kunnen herhalen. Wel is hij o.a. twee keer Can-Am kampioen geworden.
Beiden zou ik toch geen matige coureurs noemen..
Dat is toch wat anders dan ik toen gelezen heb.quote:Op maandag 30 maart 2015 22:03 schreef Fer het volgende:
[..]
Dat had niets met vermogen te maken. De oude banden bolden meer op, waardoor bij hoge snelheid die kont niet zover omlaag gedrukt werd door de downforce. De diffuser had wat rijhoogte nodig om goed te werken.
Pardon, 1997 gemist?quote:Op maandag 30 maart 2015 20:59 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dat F1 kampioenschap heeft ie behaald door gebrek aan concurrentie.
China geloof ik ook!quote:Op maandag 30 maart 2015 21:43 schreef Fer het volgende:
[..]
De Mercedes van 2013 was ook heel snel, slijtage van de banden helaas ook. Dus wel pole positions, maar geen overwinningen. Ja Monte Carlo.
Met die baggerauto die Schumacher had ja, toch knap dat die nog zo dichtbij kwam.quote:Op maandag 30 maart 2015 22:25 schreef nils7 het volgende:
[..]
Pardon, 1997 gemist?
Het was toen maar enkele punten verschil.
[..]
China geloof ik ook!
Dus was er wel concurrentiequote:Op maandag 30 maart 2015 22:27 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Met die baggerauto die Schumacher had ja, toch knap dat die nog zo dichtbij kwam.
Oke, gebrek aan adequate concurrentie dan.quote:
Dat was het slappe excuus, dat de banden gevaarlijk waren en daarom vervangen moesten worden. Maar de echte reden was dat de rijhoogte teveel varieerde door de slappe wangen van de band. Dus moesten ze standaard de wagens hoger afstellen, zodat ze bij hoge snelheid de grond niet raakten, maar dan werkte dus bij lage snelheid de diffuser niet meer goed.quote:Op maandag 30 maart 2015 22:24 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Dat is toch wat anders dan ik toen gelezen heb.
Die banden waren te fragiel en konden de druk van de Red Bull op de banden niet aan, vooral in de snelle bochten en acceleratie/remmen waar het voordeel vooral lag van de Red Bull. Daardoor werd Red Bull toen in toom gehouden. De banden van de tweede helft van 2013 konden die druk net zoals in 2012 beter aan, waardoor Red Bull wel weer dat voordeel had (aldus Newey toen).
Omdat ze hun voordeel van de diffuser weer konden uitnutten, wat daarvoor niet kon omdat de banden dat niet aankonden. Dat is wat Newey zei toen. En niet als excuus, want hij zei dit pas na het seizoen.quote:Op maandag 30 maart 2015 22:41 schreef Fer het volgende:
[..]
Dat was het slappe excuus, dat de banden gevaarlijk waren en daarom vervangen moesten worden. Maar de echte reden was dat de rijhoogte teveel varieerde door de slappe wangen van de band. Dus moesten ze standaard de wagens hoger afstellen, zodat ze bij hoge snelheid de grond niet raakten, maar dan werkte dus bij lage snelheid de diffuser niet meer goed.
Waarom denk je anders dat Vettel opeens 9x won op rij?
Dit is een van die dingen.... We hadden het kunnen weten en de F1 wereld zou er eigenlijk recht op hebben: Alonso had met Vettel bij Ferrari moeten blijven.quote:Op maandag 30 maart 2015 21:44 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Dat zie ik niet. Vettel is een hele goede coureur. Maar imho niet beter dan een Alonso of Hamilton, om maar niet te spreken of Schumacher of Senna.
Al had hij al die jaren over het algemeen wel de beste auto. In 2010, 2011 en 2013 had hij de snelste auto. In 2012 had hij ook de beste auto, omdat de McLaren, die net zo snel was, meer kapot ging.
En in 2014 viel hij gewoon tegen (ten opzichte van Ricciardo).
Hoe zet Vettel het team naar zijn hand dan?quote:Op maandag 30 maart 2015 17:57 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat maak jij ervan. Ik zeg alleen dat hij (net als Schumacher) het team naar zijn hand kan zetten.
[..]
Schumacher was top, maar toen hij terug kwam bleek hij niet meer in staat om te brengen wat hij vroeger bracht. Er zat in de tijd dat hij daar reed gewoon geen progressie in. Of heb jij iets anders gezien dan ik?
[..]
Een coureur heeft weldegelijk invloed, want die moet aangeven wat de auto doet en wat de auto in zijn beleving moet doen. Een deel van wat de auto doet haal je uit de telemetrie, maar een deel is daar gewoon niet uit te halen. Het voelen van wat de auto doet, het inschatten waar dat in zit (zo belangrijk!) en het communiceren van die sensaties is zeer waardevolle informatie waarmee de ontwikkelafdeling verder mee komt.
[..]
Schumacher was m.i. beter dan Senna (als totaalpakket), maar helaas hebben ze te weinig tegen elkaar kunnen strijden.
Vettel heeft het in zich om beter te zijn dan Schumacher was. Al blijft dat lastig te vergelijken en zal je daar nooit een objectieve lat voor hebben om te meten. Andere tijden vragen om te beginnen al om andere rijders.
Vaker. Heeft ook nog een aantal races gewonnen en is nota bene bijna kampioen geworden in het jaar dat Schumacher zijn teen (vrij hard) had gestoten...quote:Op dinsdag 31 maart 2015 07:38 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ja oh irvine werd zo vaak 2e ja.
Als ie 5x 2e is geworden als teamgenoot van schumi is het veel. Zal ie wel precies halen.
3 keer, als je alleen de gevallen rekent waar Schumacher 1e werd en Irvine 2e. En een keertje andersom.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 07:38 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ja oh irvine werd zo vaak 2e ja.
Als ie 5x 2e is geworden als teamgenoot van schumi is het veel. Zal ie wel precies halen.
Benetton gaf Jos inderdaad expres een kutauto in Italië en Portugal volgens die types ofzoquote:Op dinsdag 31 maart 2015 09:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
Vaker. Heeft ook nog een aantal races gewonnen en is nota bene bijna kampioen geworden in het jaar dat Schumacher zijn teen (vrij hard) had gestoten...
Jij snapt ook wel dat de beschuldiging die Vettel krijgt ook richting Schumacher gemaakt kan worden. Op het moment dat je een race wint zul je immers wel de beste auto gehad hebben.
En weet je het nog: Schumacher kreeg zogezegd altijd een veel betere auto dan zijn teamgenoot. Daarom was Jos ook zoveel minder. Had hij in de auto van Schumacher gereden, dan was hij in zijn eerste jaar wereldkampioen geworden (ja, dit soort onzin heb ik in het verleden meermaals aan mogen horen).
Dat was vooral sneu ja, als je daar op een plof van een Ferrari inzette kreeg je net je inzet terug in dat jaarquote:Op dinsdag 31 maart 2015 09:43 schreef twiFight het volgende:
[..]
3 keer, als je alleen de gevallen rekent waar Schumacher 1e werd en Irvine 2e. En een keertje andersom.
In 1996 viel hij 8 keer achter elkaar uit, mijn god dan rij je die auto toch ook de sloot in.
Door de juiste sturing te geven.quote:Op maandag 30 maart 2015 23:28 schreef M.Melandri het volgende:
Hoe zet Vettel het team naar zijn hand dan?
Nee, Schumacher kon het gewoon niet meer opbrengen.quote:En dat Mercedes met Schumacher dus niet beter werd bedoel ik dus ook.Ondanks al zijn ervaring kwamen ze dus niet vooruit, omdat je als rijder bijna geen invloed hebt op de ontwikkeling.
Toch wel gek dat de functie ontwikkelingscoureur nog bestaat. Die zetten koffie neem ik aan? Of wassen ze de auto?quote:Iedere rijder wil zo veel mogelijk downforce en mechanische grip en met computersimulaties en windtunneltesten wordt dan een auto ontworpen. Tegenwoordig bepalen ze dmv computersimulaties al de setup voor ieder circuit, enkel wat de coureur nog doet is een beetje finetunen op zijn eigen wensen, maar daar zit het grote verschil echt niet in.
In 1996 was de Ferrari niet zo traag, het was vooral een zeer onbetrouwbare auto.quote:Vettel beter dan Schumacher? Schumacher won met kansloze auto's zoals in 96 nog races en streed voor de titel in inferieure auto's. Vettel reed vorig jaar in een matige auto en gaf gelijk niet thuis en werd ruim verslagen door Ricciardo. Vettel is heel snel in een goed gebalanceerde auto, maar kan niet zoals Alonso met een slecht sturende auto nog meedoen voor de winst.
Vond zijn race in Monza 2008 sterker.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 10:01 schreef Fir3fly het volgende:
Vettel werd bijna kampioen in de brakke Red Bull van 2009 tegenover de superieure Brawn.
Brawn was alleen in de eerste helft van het seizoen superieur. Daarna werd het min of meer open en aan het eind van het seizoen was het vooral de Red Bull.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 10:01 schreef Fir3fly het volgende:
Vettel werd bijna kampioen in de brakke Red Bull van 2009 tegenover de superieure Brawn.
McLaren op 1, Red Bull op 2. Maar Brawn was na Monaco wel bijgehaald ja. Foutje van Vettel kostte hem Turkije. Volgens mij ging z'n auto ook nog ergens op een belangrijk moment kapot wat hem belangrijke punten kostte?quote:Op dinsdag 31 maart 2015 10:13 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Brawn was alleen in de eerste helft van het seizoen superieur. Daarna werd het min of meer open en aan het eind van het seizoen was het vooral de Red Bull.
Dus eigenlijk kan Ricciardo er gewoon niets van omdat ie zondag 10e werd? Daarnaast was die Ferrari wel duidelijk veel minder dan de Williams ja. Misschien niet zoveel slechter dan de Benetton, dat niet. En zeker beter dan de McLarenquote:Op dinsdag 31 maart 2015 10:02 schreef DS4 het volgende:
In 1996 was de Ferrari niet zo traag, het was vooral een zeer onbetrouwbare auto.
Met een kansloze auto kun je niet winnen. En dat Vettel vorig seizoen mindere prestaties leverde dan Ricciardo zegt mij niets meer dan dat Vettel vorig seizoen onder zijn kunnen presteerde.
Panis had inderdaad gewoon dom geluk dat iedereen voor hem uitviel in Monaco toen.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 10:25 schreef Nober het volgende:
Gezellig hier, we kunnen wel stellen dat de eerste winnaar in de F1 (of welke autosport klasse dan ook) die dat aan zichzelf te danken heeft nog geboren moet worden.
Kloptquote:Op dinsdag 31 maart 2015 10:25 schreef Nober het volgende:
Gezellig hier, we kunnen wel stellen dat de eerste winnaar in de F1 (of welke autosport klasse dan ook) die dat aan zichzelf te danken heeft nog geboren moet worden.
Jack Brabham?quote:Op dinsdag 31 maart 2015 10:40 schreef Atreidez het volgende:
[..]
KloptEr is geen enkele coureur geweest die gewonnen heeft in een auto die die zelf heeft gebouwd.
De rest van het team moedigde m alleen aan?quote:
Alsof de teams daarop zitten te wachten, nog een of twee extra auto's inzetten tijdens een weekend.. En zoals Susie al zegt: Waar ga je genoeg deelneemsters vandaan halen?quote:Het Britse Mirror meldt dat Ecclestone een aparte klasse wil oprichten, speciaal voor de dames onder de coureurs. Dit omdat het al jaren nagenoeg onmogelijk is gebleken voor een vrouw om daadwerkelijk een kans te krijgen in de koningsklasse.
Lees jij dat nu echt in mijn post? Ik zou nl niet weten waar je dat uit af moet leiden...quote:Op dinsdag 31 maart 2015 10:21 schreef Mexicanobakker het volgende:
Dus eigenlijk kan Ricciardo er gewoon niets van omdat ie zondag 10e werd?
Vergeet Ricciardo niet.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 11:22 schreef vaarsuvius het volgende:
Mark Webber is beter dan Vettel, dat weet iedereen met verstand van auto's....
Lewis Hamilton 1.42.9
Mark Webber 1.43.1
Sebastian Vettel 1.44.0
Rubens Barichello 1.44.3
The Stig (ll) 1.44.4
Nigel Mansell 1.44.6
oops , komt door dat die faalkippen bij TG hun eigen site niet bijwerken. wiki heeft wel hele lijstje met Ricciardo op 1.quote:
quote:Op maandag 30 maart 2015 18:28 schreef opreis het volgende:
De tering wat een hoop onzin komt hier weer voorbij.
Heidfeld was wel gewoon ietsje sneller dan Raikkonen. Weliswaar in diens eerste jaar, maar op het eind van dat jaren net zo goed als aan het begin. Hij zal allicht zelf een rol hebben gehad in het feit dat zijn F1-carriere als een nachtkaas is uitgegaan, maar het was geen trage coureur.quote:Op maandag 30 maart 2015 18:40 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dat zei ie niet en Vettel is vanzelfsprekend een van de betere coureurs van het veld. Webber heeft nooit echt serieuze tegenstand gehad, behalve Heidfeld (maar die bleek in 2008 en 2011 ook maar heel matig) voordat Vettel kwam, maar je haalt 4 kampioenschappen niet bij de supermarkt. Matige tot slechte coureurs die een keer in de goede auto zitten halen misschien 1 of 2 kampioenschappen (Ik noem P. Hill, D. Hill, Villeneuve of Hulme), maar om aan 3+ te komen moet je toch wel wat kunnen. Beetje vergelijkbaar met het Piquet sr. kan er niets van-verhaal omdat hij een keer een lastig seizoen had tegen Mansell.
Dat soort dingen gebeuren in een seizoen. Vettel werd ook door een voorvleugel lek gereden op Spa, waarvoor dan weer niemand gestraft werd, maar de volgende race ijzersterk terug. Toen hij in Brazilie na de start achterstevoren kwam te staan leek ook alles over. Of pech beslissend is of niet ligt ook voor een deel in handen van de coureur. Op een gegeven moment kon Alonso nog kampioen worden in de laatste 3 races, en dan kwalificeert hij zich gewoon niet goed, achter Massa namelijk.quote:Met je Lotusmening ben ik het eens en Alonso heeft in 2010 en 2012 het op de laatste dag vergooid, maar dat hij uberhaupt op de laatste dag nog meedeed was een klein wonder op zich, vooral in 2012. In de eerste helft van dat seizoen heeft hij wonderen verricht met dat hok. In 2010 was het wat discutabeler, zo af en toe was die Ferrari nog echt het beste (Monza en die ene dag dat hij sneller was dan z'n teamgenoot), maar daar deed Alonso vooral mee door het kapot gaan van de Red Bull en wat foutjes van Vettel (Spa)
En laten we niet vergeten dat Alonso een paar keer in startcrashes zat waar ie weinig aan kon doen in 2012. Maar ook zonder die crashes was Vettel misschien nog wel kampioen geworden.
Op een seconde achter ja. Dat hebben we met Webber ook vaak gezien, in de training snel, en een best spannende kwalificatie, maar uiteindelijk staat Vettel op pole en staan er twee auto's tussen hem en Webber. Dat gaat punten schelen.quote:Was een prima prestatie (die roem ik eerder in mijn post ook) maar het was niet zo alsof het de minste van het veld was. Bourdais werd weliswaar 18e in de race () maar stond wel als vierde op de grid.
Dat klopt ja. Het optimum van Grosjean en Raikkonen is namelijk niet zo heel erg snel. Dus ja, daar had een echt snelle coureur als Hamilton, Alonso of Vettel wel meer mee kunnen doen.quote:Op maandag 30 maart 2015 18:44 schreef Fer het volgende:
[..]
Kom op, denk je echt dat Vettel of Hamilton in die wagen nog een paar tienden eruit hadden getrokken? Volgens mij reden Raikonnen en Grosjean echt optimaal op dat moment, maar Vettel/RB was gewoon sneller.
Of misschien miste hij bij Ferrari al die jaren iemand of een werkverhouding waarin dat goed gaat. Maar ik denk dat je dat zelf ook een beetje moet organiseren.quote:Ik denk dat Alonso altijd wel 105% uit de wagen kan halen, maar soms zelf ook niet begrijpt hoe een engineer er meer snelheid uit kan halen voor hem.
Ze hadden vorig jaar ook problemen met de betrouwbaarheid. Ontwikkelen naar meer snelheid en meer betrouwbaarheid bijten elkaar nog wel eens. Ik denk dat Mercedes zich zo superieur voelde dat ze alles onder controle willen krijgen, en dat gaat natuurlijk ten kosten van andere dingen.quote:Vorig jaar liet Mercedes al zien, dat ze nog een hele reserve hadden in de motor. Als het nodig was, konden ze de rest op 30s zetten in 10 rondjes. Ik denk dat ze dit jaar ook nog reserves gaan vinden, maar misschien moeten ze eerst nog meer kilometers rijden, zodat ze zeker weten hoeveel ze kunnen inzetten.
Dat klopt ja. Het optimum van Grosjean en Raikkonen is namelijk niet zo heel erg snel. Dus ja, daar had een echt snelle coureur als Hamilton, Alonso of Vettel wel meer mee kunnen doen.quote:Op maandag 30 maart 2015 18:44 schreef Fer het volgende:
[..]
Kom op, denk je echt dat Vettel of Hamilton in die wagen nog een paar tienden eruit hadden getrokken? Volgens mij reden Raikonnen en Grosjean echt optimaal op dat moment, maar Vettel/RB was gewoon sneller.
Of misschien miste hij bij Ferrari al die jaren iemand of een werkverhouding waarin dat goed gaat. Maar ik denk dat je dat zelf ook een beetje moet organiseren.quote:Ik denk dat Alonso altijd wel 105% uit de wagen kan halen, maar soms zelf ook niet begrijpt hoe een engineer er meer snelheid uit kan halen voor hem.
Ze hadden vorig jaar ook problemen met de betrouwbaarheid. Ontwikkelen naar meer snelheid en meer betrouwbaarheid bijten elkaar nog wel eens. Ik denk dat Mercedes zich zo superieur voelde dat ze alles onder controle willen krijgen, en dat gaat natuurlijk ten kosten van andere dingen.quote:Vorig jaar liet Mercedes al zien, dat ze nog een hele reserve hadden in de motor. Als het nodig was, konden ze de rest op 30s zetten in 10 rondjes. Ik denk dat ze dit jaar ook nog reserves gaan vinden, maar misschien moeten ze eerst nog meer kilometers rijden, zodat ze zeker weten hoeveel ze kunnen inzetten.
Volgens mij alleen Rosberg, en dat was bij zijn comeback als veertiger. Terwijl Rosberg vooral constanter was, maar de bijzondere prestaties van Schumacher waren.quote:Op maandag 30 maart 2015 23:26 schreef Marks het volgende:
En je kunt bij Schumacher, net als bij Vettel, ook zeggen dat hij moeite had met sommige teamgenoten, of wat te denken van Senna, die niet wist wat hem overkwam toen ene M.H. uit Finland sneller was dan hij in dezelfde auto...
Ow, dus hij pakt nu al kansen die er helemaal niet zijn?quote:Op dinsdag 31 maart 2015 09:43 schreef Fer het volgende:
We kunnen beter stellen dat Vettel nooit echt de kans heeft gehad om het te laten zien.
Nee, maar als je Ralf in de beste auto zet dan moet die auto wel erg goed zijn om Ferrari te verslaan, en nog een heel stuk beter om Schumacher in een Ferrari te verslaan.quote:Schumacher wist met de mindere Benneton te winnen van Williams. In 96 liet hij zien de Ferrari een klap sneller te maken.
Maar inderdaad was zijn succesperiode 00-04 gewoon vergelijkbaar met Vettel 10-13, de auto was gewoon het beste.
Ik wil je niet andermans argumenten gaan tegenwerpen, maar eerst werd Vettels klasse ontkend met dat Webber minstens net zo snel was. Toen dat twijfelachtig werd ging dat niet meer op en toen heette het dat hij zoveel fouten maakte. Daar hield hij pardoes mee op, en toen heette het dat hij weliswaar snel was, maar niet kon inhalen. Dat sloeg meteeen al nergens op, en werd overtuigend door hem geillustreerd in het vervolg. Nou ja, dan was de auto maar het beste, en stelde Webber eigenlijk niks voor.quote:Slecht enkele races kunnen het bijzondere van Vettel weergeven. Monza 2008 of Singapore 2013.
Typerend was dat Vettel vroeg hij de bandenspanning mocht aanpassen. Hij was gewoon snelste van allemaal, maar die mochten het nog een keer proberen.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 11:22 schreef vaarsuvius het volgende:
Mark Webber is beter dan Vettel, dat weet iedereen met verstand van auto's....
Lewis Hamilton 1.42.9
Mark Webber 1.43.1
Sebastian Vettel 1.44.0
Rubens Barichello 1.44.3
The Stig (ll) 1.44.4
Nigel Mansell 1.44.6
Brabham en McLaren wonnen met hun eigen wagen races. De rest heeft het inderdaad voor een flink deel aan de auto te danken.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 10:25 schreef Nober het volgende:
Sturing waaraan? Teammanager moet de poppetjes gewoon op de juiste plek zetten. Net als Todt dat vroeger bij Ferrari deed. Nu is het vooral de PU van Ferrari die een stuk beter is, dat zie je ook aan de prestaties van Sauber. Alsof Vettel sturing geeft aan de motorafdeling.quote:
Dan was hij echt niet teruggekomen, hij was op zijn 40e gewoon een paar tienden langzamer, wat niet zo gek is.quote:Nee, Schumacher kon het gewoon niet meer opbrengen.
[..] Dat die functie niks meer voorstelt zie je wel aan het huidige lijstje testcoureurs. Een aantal rijders zorgt voor wat extra sponsoring zoals dat blonde popje en bijv Mercedes benut de kans om Wehrlein wat ervaring op te laten doen. Als feedback zo belangrijk was geweest hadden ze wel ervaren rijders als testrijders aangenomen. We leven niet meer in de tijd van Lauda toen feedback van de coureur nog erg belangrijk was, tegenwoordig komt dat van de computers en windtunnels.quote:Toch wel gek dat de functie ontwikkelingscoureur nog bestaat. Die zetten koffie neem ik aan? Of wassen ze de auto?
Irvine noemde het ooit een wonder dat Schumacher in dat ding races kon winnen, die auto lag heel slecht op het circuit. Williams was veel beter en ook de Benetton was sterker.quote:In 1996 was de Ferrari niet zo traag, het was vooral een zeer onbetrouwbare auto.
Waarom zou Ricciardo niet beter kunnen zijn dan? Ze hebben met gelijke middelen kunnen strijden en Ricciardo was duidelijk de betere.quote:Met een kansloze auto kun je niet winnen. En dat Vettel vorig seizoen mindere prestaties leverde dan Ricciardo zegt mij niets meer dan dat Vettel vorig seizoen onder zijn kunnen presteerde.
Kijk uit met oordelen over Schumacher.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 23:51 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Sturing waaraan? Teammanager moet de poppetjes gewoon op de juiste plek zetten. Net als Todt dat vroeger bij Ferrari deed. Nu is het vooral de PU van Ferrari die een stuk beter is, dat zie je ook aan de prestaties van Sauber. Alsof Vettel sturing geeft aan de motorafdeling.
[..]
[..]
Dan was hij echt niet teruggekomen, hij was op zijn 40e gewoon een paar tienden langzamer, wat niet zo gek is.
[..]
[..]
[..] Dat die functie niks meer voorstelt zie je wel aan het huidige lijstje testcoureurs. Een aantal rijders zorgt voor wat extra sponsoring zoals dat blonde popje en bijv Mercedes benut de kans om Wehrlein wat ervaring op te laten doen. Als feedback zo belangrijk was geweest hadden ze wel ervaren rijders als testrijders aangenomen. We leven niet meer in de tijd van Lauda toen feedback van de coureur nog erg belangrijk was, tegenwoordig komt dat van de computers en windtunnels.
[..]
Irvine noemde het ooit een wonder dat Schumacher in dat ding races kon winnen, die auto lag heel slecht op het circuit. Williams was veel beter en ook de Benetton was sterker.
[..]
Waarom zou Ricciardo niet beter kunnen zijn dan? Ze hebben met gelijke middelen kunnen strijden en Ricciardo was duidelijk de betere.
Hij was ook nog goed en had dat jaar idd alle pech, paar keer toen hij in de top 3 reed uitgevallen door technische problemen en fouten van anderen. Toch was hij met zijn 40 jaar wel wat minder dan vroeger natuurlijk, maar zelfs een Schumacher op 80% kon nog met de top mee.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 23:54 schreef Marks het volgende:
[..]
Kijk uit met oordelen over Schumacher.
IMHO heeft de pers hem negatiever neergezet dan wanneer je kijkt naar de resultaten en het duidelijk waar te nemen verbeteren van zijn vorm.
In 2012 had hij belachelijk veel pech![]()
En de pole op Monaco laat voor mij zien dat hij echt niet veel aan snelheid had ingeboet. Uitgerekend op die baan de pole pakken, waar je reflexen maximaal getest worden.
Wat was er anders aan zijn strategie in Spa dan? Ik zag hem vooral vaak sneller rijden dan Vettel, zowel in race als kwalificatie.quote:Op woensdag 1 april 2015 00:52 schreef Fir3fly het volgende:
Ricciardo is een leuk talent maar beter dan Vettel is onzin. Behalve die paar overwinningen heeft Ricciardo zeer weinig gedaan en alle goede resultaten kwamen puur door een alternatieve strategie. Dat werkte soms wel en soms niet, maar hij deed het altijd anders dan de rest van de top.
Jij stelde dat het ontwikkelingswerk met simulatie gedaan werd, wat dus aantoonbaar onzin is.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 23:51 schreef M.Melandri het volgende:
Dat die functie niks meer voorstelt zie je wel aan het huidige lijstje testcoureurs.
Genoeg andere klasses die soortgelijke dingen probeerden en allemaal hebben ze stuk voor stuk gefaald.quote:Op woensdag 1 april 2015 13:21 schreef Marks het volgende:
Er is maar 1 oplossing:
roulatie systeem. Elke race de coureurs van team laten verwisselen. Uiteindelijk iedereen even vaak in dezelfde auto laten rijden gedurende een seizoen. Zo lang dat niet gebeurd (en waarom eigenlijk niet?) kan nooit het daadwerkelijke vermogen van een coureur en zelfs een auto worden bekeken.
Wat doet Hamilton met de Manor, en Ericsson in de Mercedes? Ik begin al te kwijlen bij dit idee alleen al.
Nee. Schaf dan F1 gewoon af en laat A1 weer terugkomen.quote:Op woensdag 1 april 2015 13:21 schreef Marks het volgende:
Er is maar 1 oplossing:
roulatie systeem. Elke race de coureurs van team laten verwisselen. Uiteindelijk iedereen even vaak in dezelfde auto laten rijden gedurende een seizoen. Zo lang dat niet gebeurd (en waarom eigenlijk niet?) kan nooit het daadwerkelijke vermogen van een coureur en zelfs een auto worden bekeken.
Wat doet Hamilton met de Manor, en Ericsson in de Mercedes? Ik begin al te kwijlen bij dit idee alleen al.
Dat was een spec-klasse. Daarvan zijn er al genoeg. Het interessante aan de F1 is juist dat het allemaal verschillende auto's zijn met hun eigen karakteristieken.quote:Op woensdag 1 april 2015 13:38 schreef Fopje het volgende:
[..]
Nee. Schaf dan F1 gewoon af en laat A1 weer terugkomen.
welke klassen dan?quote:Op woensdag 1 april 2015 13:32 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Genoeg andere klasses die soortgelijke dingen probeerden en allemaal hebben ze stuk voor stuk gefaald.
En F1 is F1 geworden zonder dit idee, wat is nu je punt?quote:Op woensdag 1 april 2015 15:50 schreef Marks het volgende:
[..]
welke klassen dan?
die hebben gefaald niet vanwege dit idee, maar omdat het geen formule 1 was.
Zo te lezen was de winnaar van zondag zich daar ook van bewustquote:Op dinsdag 31 maart 2015 10:46 schreef Atreidez het volgende:
Het blijft met racen een teamsport, geen enkele coureur doet dat in z'n eentje..
http://www.gpupdate.net/n(...)inning-in-maranello/quote:"Ik heb veel races gewonnen, maar deze eerste voor Ferrari is zeer, zeer speciaal", aldus de voormalig Red Bull-coureur. "Zondagavond heb ik de zege gevierd met de monteurs en ik zei tegen hen: 'Ik wil één van jullie zijn, niet meer en niet minder. Ik ben een onderdeel van het team en ondanks dat ik in mijn eentje de baan op ga, weet ik dat ik niet alleen ben. Ik ben er met jullie. Ik wil jullie bedanken voor de goede auto en ik weet zeker dat we veel meer van dit soort magische momenten samen gaan beleven."
Past mooi bij gele vlaggen agv motorproblemenquote:Op donderdag 2 april 2015 15:50 schreef KingRadler het volgende:
Toro Rosso rijdt binnenkort mogelijk met gele wagens. Het zusterteam van Red Bull Racing, tevens de renstal van Max Verstappen, zou daarmee voldoen aan de wens van motorenleverancier Renault om meer zichtbaar te zijn.
bron: http://www.nu.nl/formule-(...)k-in-gele-wagen.html
en bij de sponsor van Max (Jumbo)quote:Op donderdag 2 april 2015 15:51 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Past mooi bij gele vlaggen agv motorproblemen
Misschien is dit iets om ook te posten in t F1 nieuwtjes topic.quote:Op donderdag 2 april 2015 15:50 schreef KingRadler het volgende:
Toro Rosso rijdt binnenkort mogelijk met gele wagens. Het zusterteam van Red Bull Racing, tevens de renstal van Max Verstappen, zou daarmee voldoen aan de wens van motorenleverancier Renault om meer zichtbaar te zijn.
bron: http://www.nu.nl/formule-(...)k-in-gele-wagen.html
Ik vond de knalgele B&H van Team Silverstone leuker dan deze.quote:
quote:Op donderdag 2 april 2015 18:43 schreef Fer het volgende:
Ik zou alleen de neus van de TR geel kleuren en zo geleidelijk meer geel maken als Renault de achterstand op Mercedes kleiner kan maken.
De helmen van Sainz en Verstappen lijken toch totaal niet op elkaar?quote:Op donderdag 2 april 2015 15:52 schreef Karstman het volgende:
Mag Verstappen dan ook zijn helm aanpassen? Anders weten we niet dat hij het is die in die wagen zit...
Nee ik zei dat het ontwerp dmv simulatie en windtunneltesten tot stand kwam. Je overschat de rol van Vettel gewoon bij de progressie van Ferrari. De progressie komt voort uit het feit dat Ferrari het budget met 100 miljoen opgekrikt heeft en veel nieuw personeel heeft aangesteld, waardoor vooral de motor een stuk beter is. Met Vettel hebben ze gewoon de ene toprijder vervangen voor een ander.quote:Op woensdag 1 april 2015 11:19 schreef DS4 het volgende:
[..]
Jij stelde dat het ontwikkelingswerk met simulatie gedaan werd, wat dus aantoonbaar onzin is.
Verder wil ik je nog wel meegeven dat meten wat een auto doet beperkt is tot waar je sensoren voor hebt.
Onder de streep lul je gewoon maar wat, ook goed, maar ik heb niet zo'n zin in een welles-nietus vandaag.
waar?quote:Op donderdag 2 april 2015 16:40 schreef Atreidez het volgende:
[..]
Misschien is dit iets om ook te posten in t F1 nieuwtjes topic.
Ik ben dan ook van Mening dat als Alonso afgelopen weekend in die auto gezeten had dat hij het was geweest op het hoogste treetjequote:Op donderdag 2 april 2015 19:52 schreef M.Melandri het volgende:
Met Vettel hebben ze gewoon de ene toprijder vervangen voor een ander.
Eens. Misschien dat de komst van Vettel een nieuw portie enthousiasme heeft meegenomen (de verhouding Alonso-Ferrari hielp niet vorig jaar), maar de technische vooruitgang komt toch echt niet van de hand van Vettel.quote:
Fijn dat we hier een insider bij Ferrari hebben die het precies weet hoe het zit.quote:Op donderdag 2 april 2015 19:59 schreef twiFight het volgende:
[..]
Eens. Misschien dat de komst van Vettel een nieuw portie enthousiasme heeft meegenomen (de verhouding Alonso-Ferrari hielp niet vorig jaar), maar de technische vooruitgang komt toch echt niet van de hand van Vettel.
Nee natuurlijk komt dat niet van Vettel. Geen idee of daar de discussie over ging helemaal, maar ik meende zoiets te lezen tussen de regels door.quote:Op donderdag 2 april 2015 19:59 schreef twiFight het volgende:
[..]
Eens. Misschien dat de komst van Vettel een nieuw portie enthousiasme heeft meegenomen (de verhouding Alonso-Ferrari hielp niet vorig jaar), maar de technische vooruitgang komt toch echt niet van de hand van Vettel.
Dit is exact wat je zei:quote:Op donderdag 2 april 2015 19:52 schreef M.Melandri het volgende:
Nee ik zei dat het ontwerp dmv simulatie en windtunneltesten tot stand kwam.
Kortom: alles doen ze met simulaties en windtunneltests. De coureur doet alleen nog maar een beetje finetunen in het weekend zelf.quote:Op maandag 30 maart 2015 23:28 schreef M.Melandri het volgende:
Iedere rijder wil zo veel mogelijk downforce en mechanische grip en met computersimulaties en windtunneltesten wordt dan een auto ontworpen. Tegenwoordig bepalen ze dmv computersimulaties al de setup voor ieder circuit, enkel wat de coureur nog doet is een beetje finetunen op zijn eigen wensen, maar daar zit het grote verschil echt niet in.
Jij denkt dat ik de rol van Vettel overschat en ik ben er van overtuigd dat jij deze onderschat.quote:Je overschat de rol van Vettel gewoon bij de progressie van Ferrari. De progressie komt voort uit het feit dat Ferrari het budget met 100 miljoen opgekrikt heeft en veel nieuw personeel heeft aangesteld, waardoor vooral de motor een stuk beter is. Met Vettel hebben ze gewoon de ene toprijder vervangen voor een ander.
Het zijn inderdaad onder meer dat soort zaken die maken dat iedereen weer net een tandje harder loopt.quote:Op donderdag 2 april 2015 21:17 schreef Fer het volgende:
Alonse kennende zou hij na de overwinning in Maleisie de auto alsnog afkraken en zeuren dat ie nog een seconde te langzaam is. Niet echt zo motiverend als Vettel denk ik, die gelijk een feestje met de monteurs is aan vieren.
Je hoort mij ook niet zeggen dat alles op conto van Vettel geschreven kan worden.quote:Op donderdag 2 april 2015 22:39 schreef Rossdale het volgende:
Ferrari had gewoon een erg goede aero package vorig jaar maar een veel te kleine motor. Nu hebben ze de motor flink verbeterd, zie ook de vooruitgang van het bijna blutte Sauber, en in combinatie met de al uitstekende aerodynamica hebben ze nu een prima pakket.
Vettel weet heel goed hoe hij met zijn banden moet omspringen en is in dat opzicht een aanwinst voor het team. De insiders info van zijn Red Bull tijd zal ook wel helpen.
Op het circuit lekken die helmen kapot veel op elkaar. Van doe t cam wist ik niet, misschien dat dat geholpen had.quote:Op donderdag 2 april 2015 19:43 schreef Geralt het volgende:
[..]
De helmen van Sainz en Verstappen lijken toch totaal niet op elkaar?
Overigens zwarte T-cam is Max. Op TV zie je het daar het snelst aan.
Tevens vraag ik me nog altijd af waar de knalgele T-cams gebleven zijn. Het verschil tussen knalgeel en knalrood of knalrood en zwart was veel duidelijker en sneller te zien.
Op die manier begint het verhaal van Alonso's carriere er wel eentje te worden van wat hij allemaal wel niet had kunnen doen, ipv wat hij gedaan heeft. Vettel doet het gewoon weer.quote:Op donderdag 2 april 2015 19:56 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ik ben dan ook van Mening dat als Alonso afgelopen weekend in die auto gezeten had dat hij het was geweest op het hoogste treetje
Er wordt natuurlijk wel ergens hard aan gewerkt in de winter, met de input van een coureur, naar een auto waar die coureur wat mee kan. Dat doen ze allemaal maar ze proberen dat allemaal beter te doen dan de ander, als dat dan lukt is het geen toeval. Het kan ook niet lukken natuurlijk, ondanks dat de coureur goed werk levert, maar het is natuurlijk niet zo dat het geen reet uitmaakt of en hoe een coureur daaraan werkt. Het heeft zijn eigen dynamiek maar een coureur zit daar middenin en kan daar grote invloed op uitoefenen. Bij Alonso lijkt dat telkens maar niet te werken, is een patroon daarin ook toeval?quote:Alonso heeft gewoon gegokt en (vooralsnog) verloren. Dat die Ferrari nu toevallig goed lijkt te gaan is echt niet volledig toe te dichten aan Vettel inderdaad. Sterker nog, bijna in zijn geheel niet zelfs. Die auto was al zo goed als klaar. Met een paar wintertests maakt een coureur echt niet van een P6 auto ineens een P1 auto. No way.
Buiten dat moeten we nog maar eerst eens zien hoeveel races Ferrari dit jaar kan winnen. Het overgrote deel van de overwinningen zullen denk ik toch echt nog altijd naar Mercedes gaan.
Niet volgens Ferrari zelf. Ik ben even de volgorde kwijt, maar na seizoen 2014 heeft Ferrari toegegeven dat ze 0.7 sec misten op aero en 0.9 sec misten op motorvermogen, vergeleken bij Mercedes (getallen kunnen ook andersom zijn dus). Ik weet niet of je dat een goede aero package kunt noemen, maar sowieso kwamen ze op beide vlakken veel tekort.quote:Op donderdag 2 april 2015 22:39 schreef Rossdale het volgende:
Ferrari had gewoon een erg goede aero package vorig jaar maar een veel te kleine motor. (...)
Ik denk dat het meer komt omdat Alonso vertrokken is dan omdat Vettel gekomen is.quote:Op donderdag 2 april 2015 22:53 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat je iig nu wel merkt is dat er meer rust is in die tent, terwijl het vorig jaar onrustig was. Dat is ook weer deels resultaten, het wordt per definitie onrustiger als de resultaten slecht zijn, maar toch: ik ben er van overtuigd dat Vettel een rol speelt daarin.
Oh, dju, die was lelijk!quote:
Dat is ook een beetje het verhaal van zijn carriere toch? Ik ben het wel met je eens dat voor het juiste team kiezen ook iets is wat een echt goede coureur kan. Alesi had er ook een handje van en dat was in die tijd (vooral 1995) na Schumacher puur op performance misschien wel de beste coureur..quote:Op vrijdag 3 april 2015 08:11 schreef Weltschmerz het volgende:
Op die manier begint het verhaal van Alonso's carriere er wel eentje te worden van wat hij allemaal wel niet had kunnen doen, ipv wat hij gedaan heeft. Vettel doet het gewoon weer.
quote:Op vrijdag 3 april 2015 10:32 schreef Vriezzer het volgende:
[..]
Oh, dju, die was lelijk!
Nee, het heerlijk agressieve geel/zwart met art erop, dat zou ik graag terug zien.
Favoriet: de 1998 Jordan:
[ afbeelding ]
Eerst was bekend dat Alonso zou stoppen bij Ferrari, later kwam Vettel's contract bij Ferrari, en toen pas 't contract van Alonso bij McLaren, toch?quote:Op vrijdag 3 april 2015 11:19 schreef nils7 het volgende:
Tjah misschien moest Alonso wel weg, want hij heeft pas getekend volgens mij nadat bekend werd dat Vettel en Raikkonen naar Ferrari gingen/bleven.
Maar daarmee stel je de vraag naar wat de beste coureur maakt. Alonso heeft genoeg laten zien om vast te stellen dat hij heel goed kan sturen, maar dat had Alesi ook. Je kunt niet de formule 1 in komen en 10 jaar later verwachten dat je met dezelfde kwaliteit als in het begin de punten vanzelf komen. Je moet niet doen wat je goed kunt maar wat nodig is.quote:Op vrijdag 3 april 2015 11:11 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dat is ook een beetje het verhaal van zijn carriere toch? Ik ben het wel met je eens dat voor het juiste team kiezen ook iets is wat een echt goede coureur kan. Alesi had er ook een handje van en dat was in die tijd (vooral 1995) na Schumacher puur op performance misschien wel de beste coureur..
Maar maar 1 overwinning, door foute teamkeuzes, pech en ook wat onkunde. Maar je gaat me niet vertellen dat Damon Hill of David Coulthard beter was. Misschien Hakkinen nog.
Dat waren de geruchten maar volgens mij officiele weg niet.quote:Op vrijdag 3 april 2015 11:22 schreef Twieki het volgende:
[..]
Eerst was bekend dat Alonso zou stoppen bij Ferrari, later kwam Vettel's contract bij Ferrari, en toen pas 't contract van Alonso bij McLaren, toch?
Dan roepen ze dat het saai is.quote:Op vrijdag 3 april 2015 12:03 schreef Nober het volgende:
McLaren gaat gewoon de titel pakken de komende vier jaar, en wat zeggen jullie dan?
Dan denk ik dat die auto meer input heeft gehad van Kimi dan van Vettel. Het was al lang geen geheim dat Alonso waarschijnlijk weg ging. Toen waren ze al lang en breed bezig met die auto voordat duidelijk was dat Vettel zou komen.quote:Op vrijdag 3 april 2015 08:11 schreef Weltschmerz het volgende:
Er wordt natuurlijk wel ergens hard aan gewerkt in de winter, met de input van een coureur, naar een auto waar die coureur wat mee kan. Dat doen ze allemaal maar ze proberen dat allemaal beter te doen dan de ander, als dat dan lukt is het geen toeval. Het kan ook niet lukken natuurlijk, ondanks dat de coureur goed werk levert, maar het is natuurlijk niet zo dat het geen reet uitmaakt of en hoe een coureur daaraan werkt. Het heeft zijn eigen dynamiek maar een coureur zit daar middenin en kan daar grote invloed op uitoefenen. Bij Alonso lijkt dat telkens maar niet te werken, is een patroon daarin ook toeval?
Blijft toch een van de geilste wagens inderdaadquote:Op vrijdag 3 april 2015 10:32 schreef Vriezzer het volgende:
[..]
Oh, dju, die was lelijk!
Nee, het heerlijk agressieve geel/zwart met art erop, dat zou ik graag terug zien.
Favoriet: de 1998 Jordan:
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 3 april 2015 12:41 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Blijft toch een van de geilste wagens inderdaad
Sowieso is het gros van de wagens uit de jaren ' 90 mooi. Ik heb eigenlijk alleen nooit zoveel aan die Ferrari's gevonden. Die moet je schijnbaar mooi vinden omdat ze rood zijn
Hier FAP ik me ook regelmatig op;
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.100.000 katjes
Fuck the EBU!
Dat mag.quote:Op vrijdag 3 april 2015 10:02 schreef twiFight het volgende:
Ik denk dat het meer komt omdat Alonso vertrokken is dan omdat Vettel gekomen is.
Dan zou je bijna denken dat ze bij Ferrari wel meer vertrouwen hebben in de kwaliteiten van Vettel dan die van Alonso.quote:
Dat jij een hele mooie glazen bol had drie jaar terug...quote:Op vrijdag 3 april 2015 12:03 schreef Nober het volgende:
McLaren gaat gewoon de titel pakken de komende vier jaar, en wat zeggen jullie dan?
Op basis van wat? Kimi staat nl. helemaal niet bekend als een rijder waarvan je veel bruikbare input krijgt voor de ontwikkeling van de auto.quote:Op vrijdag 3 april 2015 12:17 schreef Geralt het volgende:
Ik durf gerust te stellen dat Kimi meer input heeft gegeven dan Vettel
Ow dan heeft Ferrari gewoon gekeken naar hoe de auto van Vettel reed en daarop hun nieuwe Ferrari gebaseerdquote:Op vrijdag 3 april 2015 14:11 schreef DS4 het volgende:
[..]
Op basis van wat? Kimi staat nl. helemaal niet bekend als een rijder waarvan je veel bruikbare input krijgt voor de ontwikkeling van de auto.
Ja, de 75% (jouw cijfer, ik zou daar geen percentage aan hangen...) die je doet zonder er in te rijden. Wanneer denk je dat de invloed van de coureur begint?quote:Op vrijdag 3 april 2015 14:22 schreef Geralt het volgende:
Ow dan heeft Ferrari gewoon gekeken naar hoe de auto van Vettel reed en daarop hun nieuwe Ferrari gebaseerd
Komop man, Vettel heeft weinig te vertellen gehad in de ontwikkeling van die auto; die was op zijn minst al voor 75% klaar toen officieel bekend werd dat Vettel zou komen.
Ze hebben welgeteld een seizoen samen gereden, realiseer je je dat niet?quote:Alonso was al veel eerder bekend dat die weg zou gaan, dus die zal niet veel meegeholpen hebben.
Buiten dat vind je het niet vreemd dan dat Kimi ineens veel beter uit de voeten kan dan de jaren dat Alonso er reed? Alle overige auto's zijn op Alonso gemaakt en die wil een heel anders sturende auto dan Kimi. Toevallig prefereren Kimi en Vettel zover ik weet eenzelfde auto.
Ik wil hem best de credits vergeven die hij verdient. Ik heb hem afgelopen race nog benoemd als coureur van het weekend. Waar wij het nu niet over eens zijn is het "verdient" gedeelte. Ik ga hem inderdaad geen credits geven op het moment dat ik niet volledig overtuigd ben dat hij dat verdient.quote:Op vrijdag 3 april 2015 14:07 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik ben ook niet anders gewend dan dat mensen moeite hebben met Vettel de credits te geven die hij verdient.
Ik zou er ook geen percentage aan hangen, maar de teams beginnen uiterlijk bij de zomerstop met de ontwikkeling van de nieuwe auto. Slecht presterende teams (Ferrari, McLaren) doen dat zo mogelijk al eerder. Op dat moment reed Vettel nog een half seizoen bij een ander team en had hij niets van doen met de ontwikkeling van de Ferrari. Vettel zat op 29 november voor het eerst in een Ferrari F1 wagen (bron). De eerste test, waarbij Ferrari al gelijk snel bleek te zijn, was 1 februari. Vettel heeft dus 2 maanden van een ontwikkeltraject van minimaal 7 maanden meegemaakt. Dus nee, dat overtuigt mij niet dat Vettel verantwoordelijk is voor het succes van Ferrari. Heeft het geholpen? Vast en zeker. Maar ik zou het succes niet aan Vettel toeschrijven.quote:Op vrijdag 3 april 2015 14:30 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ja, de 75% (jouw cijfer, ik zou daar geen percentage aan hangen...) die je doet zonder er in te rijden. Wanneer denk je dat de invloed van de coureur begint?
Kimi stond daar om bekend, een vermoeden wat voor waar aangenomen werd door de kracht van de media, gevoed door Raikkonens karakter wat overal schijt aan lijkt te hebben. Maar in zijn Lotus periode is daar het een en ander over ontkracht:quote:Op vrijdag 3 april 2015 14:11 schreef DS4 het volgende:
[..]
Op basis van wat? Kimi staat nl. helemaal niet bekend als een rijder waarvan je veel bruikbare input krijgt voor de ontwikkeling van de auto.
http://www.f1zone.net/new(...)tional-driver/12332/quote:Permane also reported no problems with Raikkonen's feedback to the Lotus engineers, contrary to what has been reported by the media in the past. "His feedback is excellent. His knowledge of different engine maps and differential maps is excellent. I see no reason to say that he isn't a good development driver."
De realisatie komt bij velen aan het eind. Dat is wel vaker, hoe lang is Ronaldo niet gezien als vooral een ijdeltuitje...?quote:Op vrijdag 3 april 2015 14:44 schreef twiFight het volgende:
Ik wil hem best de credits vergeven die hij verdient. Ik heb hem afgelopen race nog benoemd als coureur van het weekend. Waar wij het nu niet over eens zijn is het "verdient" gedeelte. Ik ga hem inderdaad geen credits geven op het moment dat ik niet volledig overtuigd ben dat hij dat verdient.
De eerste test was minder succesvol dan je nu zegt, maar wel hoopgevend. Vanaf dat moment moet de input komen. Hoeveel dat per ronde scheelt kun je niet zeggen, maar ook als de auto zelf al 0,6 sec sneller was op het moment dat ze er voor het eerst mee reden en in de verdere ontwikkeling is daar nog 0,4 bijgekomen, dan is je achterstand toch significant ingelopen en is het wel het verschil tussen strijden voor de 3e, of mogelijkheden hebben om te winnen (mits andere zaken beter op orde).quote:Ik zou er ook geen percentage aan hangen, maar de teams beginnen uiterlijk bij de zomerstop met de ontwikkeling van de nieuwe auto. Slecht presterende teams (Ferrari, McLaren) doen dat zo mogelijk al eerder. Op dat moment reed Vettel nog een half seizoen bij een ander team en had hij niets van doen met de ontwikkeling van de Ferrari. Vettel zat op 29 november voor het eerst in een Ferrari F1 wagen (bron). De eerste test, waarbij Ferrari al gelijk snel bleek te zijn, was 1 februari. Vettel heeft dus 2 maanden van een ontwikkeltraject van minimaal 7 maanden meegemaakt. Dus nee, dat overtuigt mij niet dat Vettel verantwoordelijk is voor het succes van Ferrari. Heeft het geholpen? Vast en zeker. Maar ik zou het succes niet aan Vettel toeschrijven.
Daar haal ik slechts uit dat hij bruikbare feedback geeft, maar niet (veel) meer dan Vettel. Ze hebben toch beiden evenveel dagen in de winter rondjes gereden...quote:Op vrijdag 3 april 2015 14:50 schreef Sinister-D- het volgende:
Kimi stond daar om bekend, een vermoeden wat voor waar aangenomen werd door de kracht van de media, gevoed door Raikkonens karakter wat overal schijt aan lijkt te hebben. Maar in zijn Lotus periode is daar het een en ander over ontkracht:
[..]
http://www.f1zone.net/new(...)tional-driver/12332/
Met Massa zag je ook dat die minder ver van Alonso af zat als er minder over de auto te klagen was. Alonso maakt er nou eenmaal nog aardig wat van als dat ding niet goed ligt. Het verschil tussen Raikkonen en Alonso was soms genant groot, maar ook vaak binnen de marge zoals je op basis van voorgaande jaren mocht verwachten. Ik zie daar geen specifiek voor de coureur ontworpen factor in, sowieso geloof ik niet dat je de specifieke karaktereigenschappen op de tekentafel kunt bepalen. Daarvoor heb je te vaak teams die verrast zijn, soms door hoe goed die meteen al is, vaker door issues die pas gedurende het seizoen opgelost of gematigd kunnen worden.quote:Op vrijdag 3 april 2015 14:22 schreef Geralt het volgende:
Buiten dat vind je het niet vreemd dan dat Kimi ineens veel beter uit de voeten kan dan de jaren dat Alonso er reed? Alle overige auto's zijn op Alonso gemaakt en die wil een heel anders sturende auto dan Kimi. Toevallig prefereren Kimi en Vettel zover ik weet eenzelfde auto.
Nee, op 1 februari bleek hij relatief snel te zijn. Als je met die snelheid aan komt kakken in Maleisië dan wordt Q2 een probleem lijkt me. In die testfase wordt er nog heel veel bij en afgesteld. Daar lijkt mij de input van de coureurs belangrijk voor.quote:Op vrijdag 3 april 2015 14:44 schreef twiFight het volgende:
De eerste test, waarbij Ferrari al gelijk snel bleek te zijn, was 1 februari. Vettel heeft dus 2 maanden van een ontwikkeltraject van minimaal 7 maanden meegemaakt. Dus nee, dat overtuigt mij niet dat Vettel verantwoordelijk is voor het succes van Ferrari. Heeft het geholpen? Vast en zeker. Maar ik zou het succes niet aan Vettel toeschrijven.
Nuance bevalt jou niet zo?quote:Op vrijdag 3 april 2015 14:56 schreef 4-elements het volgende:
Zullen we Vettel anders gelijk maar heilig verklaren?
Tijdens die testen zullen ze wel evenveel input gegeven hebben, maar ik denk dat je een over- of ondersturende auto toch echt wel op de tekentafel ontwerpt al. Dat je die dan verder nog wat kan finetunen en alles is allemaal leuk en aardig, maar deze Ferrari dat die zo goed lijkt te gaan is echt niet aan Vettel toe te dichten. Die auto was er al en Alonso is gewoon weer eens op het verkeerde moment vertrokken.quote:Op vrijdag 3 april 2015 14:54 schreef DS4 het volgende:
[..]
Daar haal ik slechts uit dat hij bruikbare feedback geeft, maar niet (veel) meer dan Vettel. Ze hebben toch beiden evenveel dagen in de winter rondjes gereden...
Dus waarom zou Kimi nou zoveel meer input gegeven hebben?
Ga eens voor de grap een keer in een raceauto rijden...quote:Op vrijdag 3 april 2015 15:14 schreef Geralt het volgende:
Tijdens die testen zullen ze wel evenveel input gegeven hebben, maar ik denk dat je een over- of ondersturende auto toch echt wel op de tekentafel ontwerpt al.
Het opdringen van jouw mening aan anderen begint een beetje te vervelen.quote:
Het staat je vrij om mijn bijdragen over te slaan.quote:Op vrijdag 3 april 2015 15:28 schreef 4-elements het volgende:
Het opdringen van jouw mening aan anderen begint een beetje te vervelen.
Jij had anders verwacht van hem?quote:Op vrijdag 3 april 2015 15:28 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Het opdringen van jouw mening aan anderen begint een beetje te vervelen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |