SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.TipsSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Poolish/PrefermentWasda
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Enkele recepten:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Internetsites voor broodrecepten en informatie:
Vooral de eerste twee zijn aanraders!
http://www.thefreshloaf.com/
http://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/
http://www.kookjij.nl/recepten/00011078/Brood_-_Bakken.html&1
http://www.broodbakken.startkabel.nl/
http://www.gratiskookboek.be/index.php?page=list&categorie=Broden
http://www.broodrecepten.nl/recepten/maisbrood.htm
De alom populaire no-knead-broodjes (minilot eet ze elke dag):
http://www.myitaliansmorg(...)oof-overnight-rolls/
Filmpje vanVincent Talleu
:
Wat resultaten van uit het vorige topic
Rorsach
Zo-is-dat
_Xbox_master_
Bleie
Ferdii
[ Bericht 1% gewijzigd door qltel op 26-03-2015 10:22:23 ]![]()
Nice! Heb je een foto van de binnenkant?quote:Op donderdag 26 maart 2015 10:16 schreef qltel het volgende:
Laatste post:
Niet geknede broodjes
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En een recept?![]()
![]()
Wat ziet de korst er leuk en bijzonder uit!quote:Op donderdag 26 maart 2015 10:16 schreef qltel het volgende:
Laatste post:
Niet geknede broodjes
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]Had je er iets op gedaan vóór het bakken?
Let me see you stripped down to the bone![]()
Nou zeg, wat een belangstelling voor mijn simpele broodjes..
Eerst even een crumbshot:
Recept is gewoon dat van Vincent, maar dan met de halve hoeveelheden (dus 500 gram bloem, beetje gist en verse zout en water). Water wat minder dan normaal, zo'n 600 ml, zodat ik een wat steviger deeg zou krijgen waar broodjes van te vormen zijn. Dit met de hand kort door elkaar gekneed (omdat ik met de normale lepel-methode meer water nodig zou hebben).
Dit een nachtje laten rijzen, vanmorgen er een lange worst van gerold, deze met een deegschraper in broodjes verdeeld, 2 uur laten rijzen, en een half uurtje in de oven. Eerst 20 minuten met een bakje water erbij en een stuk karton eroverheen en toen dat karton bijna de fik in ging nog 10 minuten zonder het karton.
@Minilot. Niets meer dan dat bakje water. Ik heb laatst een brood gebakken met 3% boter er doorheen, dat gaf wel een prachtige korst (was een experiment om te kijken of het langer vers zou blijven).![]()
Brood blijft zeker langer goed met zaken als boter of volle melk erdoor. Paradox is echter: hoe 'verrijkter' het brood, hoe minder de kans dat er bij ons thuis iets van overblijft.
Vooral tof dat de kleur van de korst ook helemaal mooi is geworden terwijl de elementen dus uit waren. Die stralingswarmte is kennelijk genoeg.![]()
Heb nu 2 broden in de oven staan, lekker bakken op deze regenachtige zondag. Ben erg benieuwd naar het resultaat, dit is de eerste keer dat ik brood bak. Verder wel pizza en rolade klaargemaakt in mijn oven, maar dat reizen... geen idee of dat goed verlopen is.![]()
Waar wilde je dat het brood heen ging dan?
Foto's als ze klaar zijn?Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like![]()
Dat zou ik ook leuk vinden om te horen!quote:Op zondag 29 maart 2015 20:23 schreef Isegrim het volgende:
[..]
De kleinste is voor 2 broodjes! Moet ik eens vragen wat die kost?
Edit: Hmm dat gaat er voorlopig niet komen![]()
![]()
Ik had de prijzen al een keer opgezocht, ik had al niet ingepland in de nieuwe keuken....
De warmhoudlade die komt er wel.![]()
![]()
Oh joh, de prijzen staan gewoon online tegenwoordig.quote:Op zondag 29 maart 2015 21:09 schreef Rorsach het volgende:
http://www.rofco.be/files/prijslijst.pdf
Dat krijg ik er nooit door bij m'n vrouw.![]()
![]()
Zo, bijna pasen, dus tijd voor een paasstol!![]()
Ik heb er ééntje in de oven zitten, maar helaas is die een beetje mislukt - de stol is open gegaan in de oven en het spijs is nu eruit komen zettenMaar volgens mijn man gaat het om de smaak
![]()
Ik zal zo even een fotootje plaatsen van dit hopelijk lekkere misbaksel
freedom is just another word for nothing left to lose![]()
Heb een chamotte steen in mijn oven gedaan en sindsdien bakken pizza en brood een stuk beterIn Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.![]()
vrij nat deeg?quote:Op zaterdag 28 maart 2015 08:32 schreef Isegrim het volgende:
Experiment: Rofco op 280 en direct na het inschieten helemaal uit:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]Experiment geslaagd!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.![]()
Haha, precies mijn gedachtequote:
Hij zal er wel niet minder om smaken, enjoy morgen/overmorgenquote:Op zaterdag 4 april 2015 20:34 schreef Lot_1 het volgende:
![]()
Mijn paasstol:
[ afbeelding ]
Hij's wel heel lekker!
(naar dit recept)
mag het weten![]()
![]()
Aangesneden ziet het er wat beter uit, t was heerlijk!freedom is just another word for nothing left to lose![]()
Paasbrunchdingen gebakken voor mijn schoonfamilie gister!
Paar telefoonfoto's:
Spaanse olijfolie-anijswafels (tortas de aceite)
Piepkleine maanzaadbolletjes:
Pain d'epi met tomaat en eentje met bacon:
Brioche met palmsuiker en kokosmelk:
Klassieke Engelse hot cross buns naar recept van Paul Hollywood:
Citroen-meringuehapjes met Frans taartdeeg:
http://www.davidlebovitz.(...)ough-a-la-francaise/
Was lekker!
[ Bericht 7% gewijzigd door minilot op 06-04-2015 15:39:17 ]Let me see you stripped down to the bone![]()
(Had voor twaalf man uiteindelijk zeven soorten brood gebakken. Ik heb alleen geen kneedmachine dus heb nu wel een tikkie spierpijn)
Geen tijd voor eentje inmiddels? Je gebruikt 'm toch vaak genoegOh how you'd have a happy life, if you did the things you like![]()
Ik vind ze echt te duur. En ik hou van het gevoel van met de hand knedenquote:Op maandag 6 april 2015 17:20 schreef Molo het volgende:
Geen tijd voor eentje inmiddels? Je gebruikt 'm toch vaak genoeg![]()
Meestal bak ik natuurlijk ook maar voor twee personen, alleen gisteren niet..Let me see you stripped down to the bone![]()
Ja ok, zit wat in. Ik vind het niet lollig, het begin. Wel als het deeg heerlijk zacht en fluffy is
Net als kaas, courgettes en aubergines snijden, kan ik heel blij van worden.
(Ach ja, die mensen moeten er ook zijn he)
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like![]()
Voor degen tot een kilo voldoet een handmixer ook wel.quote:Op maandag 6 april 2015 17:35 schreef minilot het volgende:
[..]
Ik vind ze echt te duur. En ik hou van het gevoel van met de hand kneden![]()
Meestal bak ik natuurlijk ook maar voor twee personen, alleen gisteren niet..
Een kneedmachine (Dus geen planeetmenger) begint bij zo'n 600 euro, en heb je eigenlijk niet in het klein. En een planeetmenger met deeghaak levert, als je niet vaak veel bakt, vooral frustratie op. Ik ben blij dat ik straks in de bakkerij niet meer met die Kenwood aan het kutten ben.La derecha oprime, la izquierda libera![]()
Mooie broden weer! Ik heb helaas geen tijd gehad om brood te bakken dit weekend. Hopelijk volgend weekend weer wel.
Ik heb een hekel aan met de hand kneden trouwens, ben ontzettend blij met de Bosch standmixer die ik mezelf vorig jaar cadeau heb gedaan; ook voor hakken e.d., maar ik gebruik hem toch het meest voor kneden. Doet-ie geweldig.![]()
Mijn handmixertje van vijftien euro is prima voor eiwit en slagroom opkloppen, maar trekt nog geen honderd gram brooddeeg
Maar deert niet, ik heb handen en vingers en die volstaan
ik ookquote:Op maandag 6 april 2015 19:45 schreef Bleie het volgende:
Ik heb een hekel aan met de hand kneden trouwens, ben ontzettend blij met de Bosch standmixer die ik mezelf vorig jaar cadeau heb gedaan; ook voor hakken e.d., maar ik gebruik hem toch het meest voor kneden. Doet-ie geweldig.geen enkele frustratie.
maar ik kneed soms nog wel even na met de hand, al is het maar voor het gevoel![]()
![]()
Ja, als het eenmaal helemaal zacht is, kneed het wel lekker. Doe ik ook vaak.quote:Op maandag 6 april 2015 20:18 schreef Elleska het volgende:
[..]
ik ookgeen enkele frustratie.
maar ik kneed soms nog wel even na met de hand, al is het maar voor het gevoel
En de laatste keer dat ik krentenbollen maakte, dacht ik de krenten er makkelijk met de machine doorheen te kneden. Niet dus. De helft ging kapot, en de rest werd niet goed verdeeld, dus dat doe ik volgende keer gewoon weer met de hand.![]()
Tja, ik bak 2 a 3 broden per week en zo af en toe broodjes, maar het heeft niet zoveel zin om die allemaal hier te melden, denk ik..![]()
![]()
Ik heb gisteren voor het eerst in enige tijd weer brood gebakken: recept van Levine, maar een beetje aangepast naar een mix van spelt-, volkoren- en tarwemeel. Erg lekker weer, maar geen foto.
Ik blijf timing bij brood lastig vinden. Op de dag dat je het bakt, is het het lekkerst, maar het is nog best lastig om een brood dan op tijd klaar te hebben voor de lunch. Kan je bij elk recept de eerste rijs een nacht in de koelkast doen? Of moet je dan de hoeveelheid gist aanpassen of zo?![]()
Hangt mede af van de temperatuur van de koelkast. Maar in principe kan het gewoon. Maar het blijft altijd proberen en zoeken naar de optimale werkwijze.quote:Op zondag 19 april 2015 10:58 schreef Bleie het volgende:
Ik heb gisteren voor het eerst in enige tijd weer brood gebakken: recept van Levine, maar een beetje aangepast naar een mix van spelt-, volkoren- en tarwemeel. Erg lekker weer, maar geen foto.
Ik blijf timing bij brood lastig vinden. Op de dag dat je het bakt, is het het lekkerst, maar het is nog best lastig om een brood dan op tijd klaar te hebben voor de lunch. Kan je bij elk recept de eerste rijs een nacht in de koelkast doen? Of moet je dan de hoeveelheid gist aanpassen of zo?![]()
![]()
Geen idee hoe koud mijn koelkast precies staat. Maar ik ga het gewoon eens proberen. Maakt het nog uit of je de eerste of de tweede rijs in de koelkast doet?quote:Op zondag 19 april 2015 12:49 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Hangt mede af van de temperatuur van de koelkast. Maar in principe kan het gewoon. Maar het blijft altijd proberen en zoeken naar de optimale werkwijze.![]()
Wij hebben voorkeur voor de eerste, maar er zijn ook mensen die de tweede rijs in de koelkast doen.quote:Op zondag 19 april 2015 19:02 schreef Bleie het volgende:
[..]
Geen idee hoe koud mijn koelkast precies staat. Maar ik ga het gewoon eens proberen. Maakt het nog uit of je de eerste of de tweede rijs in de koelkast doet?
Forum Opties Forumhop: Hop naar: