Haha, dat kan ik me voorstellen... het lijkt zijn standpunt te ondersteunen. Ik vraag me nog steeds af wat Dennett precies bedoelt met "bewustzijn is een illusie".quote:Op dinsdag 24 maart 2015 13:08 schreef Molurus het volgende:
Daniel Dennett heeft meerdere oproepen gedaan om mensen die aan dat syndroom lijden op te sporen.
Precies. Men kan er aan twijfelen of de wereld om hem heen echt is, maar niet aan het feit dat men een ervaring heeft. Je gewaarwordingen kunnen misleidend zijn (dromen, hallucinaties... matrix??) maar je kunt niet om het feit heen dat je gewaarwordingen hebt.quote:Op dinsdag 24 maart 2015 13:41 schreef Duikbril112 het volgende:
Ik denk dat de vorm die bewustijn kan aannemen inderdaad wel als een illusie beschouwd kan worden, maar bewustijn zelf niet.
quote:Blindsight is the ability of people who are cortically blind due to lesions in their striate cortex, also known as primary visual cortex or V1, to respond to visual stimuli that they do not consciously see.[1]
Zegt hij dat werkelijk ergens?quote:Op dinsdag 24 maart 2015 14:53 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Haha, dat kan ik me voorstellen... het lijkt zijn standpunt te ondersteunen. Ik vraag me nog steeds af wat Dennett precies bedoelt met "bewustzijn is een illusie".
Bewustzijn wordt vaak gedefineerd als "Weten dat je een appart individu bent". We zijn ons dus bewust van onzelf, maar zodra er een bepaald effect is kan deze bewustwording verdwijnen. Zoals bij dat syndroom of bij drugs.quote:Op dinsdag 24 maart 2015 13:08 schreef Molurus het volgende:
Om de vraag in de TT in iets bredere zin te beantwoorden: of het een illusie is hangt er nogal vanaf wat je precies onder 'bewustzijn' verstaat.
Wel eens geprobeerd, maar niets voor mij. Ik ben meer voor het Stoïcijnse cum se ipso versari.quote:Op woensdag 25 maart 2015 08:05 schreef Haushofer het volgende:
Hebben mensen hier die geinteresseerd zijn in het bewustzijnsvraagstuk wel es overwogen om te gaan mediteren? Een soort van empirische benadering ipv een zuiver theoretische, zeg maar
En wat levert dat op?quote:Op woensdag 25 maart 2015 08:05 schreef Haushofer het volgende:
Hebben mensen hier die geinteresseerd zijn in het bewustzijnsvraagstuk wel es overwogen om te gaan mediteren? Een soort van empirische benadering ipv een zuiver theoretische, zeg maar
Inzicht in de werking van je eigen geest. Dat apparaat waarmee je alles ervaart en doet.quote:
Heb je het over de hersens? Want dan lees ik liever een boek.quote:Op woensdag 25 maart 2015 11:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Inzicht in de werking van je eigen geest. Dat apparaat waarmee je alles ervaart en doet.
Jaquote:Op woensdag 25 maart 2015 08:05 schreef Haushofer het volgende:
Dat kan, maar daardoor krijg je geen inzicht in de werking van van je eigen geest. Er is een verschil tussen dingen zien en intellectueel begrijpenquote:Op woensdag 25 maart 2015 11:59 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Heb je het over de hersens? Want dan lees ik liever een boek.
Ja, ik mediteer sinds twee en een half jaar circa een half uur per dag, en merk wel de effecten daarvan. Met name het inzicht hoezeer je geneigd bent jezelf te identificeren met je emoties en gedachten. Die illusie doorprikken kan al heel bevrijdend werkenquote:Op woensdag 25 maart 2015 11:56 schreef Terra-jin het volgende:
Ik mediteer wel eens af en toe. Het schijnt allerlei voordelen te hebben, maar ik heb het nog niet dermate gedisciplineerd toegepast dat ik enige effecten heb bemerkt... jij dan Haushofer?
Ik denk dat vooral erg verveelde mensen baat hebben bij mediteren.quote:Op woensdag 25 maart 2015 14:43 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat kan, maar daardoor krijg je geen inzicht in de werking van van je eigen geest. Er is een verschil tussen dingen zien en intellectueel begrijpen
Maar ieder zijn ding, natuurlijk. Ik ben theoretisch natuurkundige, dus ik hou ook van boeken
Ik denk juist dat jij erg baat hebt bij mediteren.quote:Op woensdag 25 maart 2015 15:05 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Ik denk dat vooral erg verveelde mensen baat hebben bij mediteren.
Zeker wel. Sowieso doe ik het haast dagelijks om beter te kunnen inslapen, aangezien ik de neiging van nature heb om zeker nog een uur wakker te liggen voordat ik kan slapen en dan aan van alles en nog wat ga lopen denken en hele conversaties in m'n hoofd voer in bed.quote:Op woensdag 25 maart 2015 08:05 schreef Haushofer het volgende:
LSD vond ik wat dat betreft ook wel een bijzondere ervaring.quote:Op woensdag 25 maart 2015 11:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Inzicht in de werking van je eigen geest. Dat apparaat waarmee je alles ervaart en doet.
Waarom is er dan geen ervaring zonder hersenactiviteit?quote:Op dinsdag 24 maart 2015 21:04 schreef Terra-jin het volgende:
Voor zover ik weet ontkent Dennett het bestaan van qualia. Of iig het bestaan van qualia als separaat van de onderliggende fysieke signalen in onze hersens.
Ik heb n paar debatten met hem geluisterd, maar heb hem nooit kunnen volgen hierin. Maar ja ik ben dan ook een 'qualofiel'
Ik zie geen mogelijke fysieke link tussen de fysieke signalen in onze hersens en de ervaringen zoals wij ze meemaken. Ik ben wat dat betreft van t kamp dat meent dat het "explanatory gap" een daadwerkelijk gat in het fysicalistische wereldmodel betekent en niet slechts n btje ontbrekende kennis. Ik weet dit uiteraard niet zeker, maar op basis van wat ik heb gelezen hierover kom ik tot die conclusie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |