Nuance is bij drankrijders totaal niet op z'n plaats. Sterker nog: nuance is dodelijk. Nuance zorgt ervoor dat drankrijders met beperkte straffen wegkomen, waardoor ze gemakkelijker opnieuw dronken achter het stuur stappen. Van softe straffen gaat geen afschrikwekkende werking uit. Gevolg: meer drankrijders, meer mensen die worden doodgereden door drankrijders.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 20:58 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Hear Hear.
Nuance, je ziet het niet vaak
Nuance is dodelijk.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 22:20 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Nuance is bij drankrijders totaal niet op z'n plaats. Sterker nog: nuance is dodelijk. Nuance zorgt ervoor dat drankrijders met beperkte straffen wegkomen, waardoor ze gemakkelijker opnieuw dronken achter het stuur stappen. Van softe straffen gaat geen afschrikwekkende werking uit. Gevolg: meer drankrijders, meer mensen die worden doodgereden door drankrijders.
Nuance is leuk en aardig, maar niet als het mensenlevens kost.
Oke dus als de gedragingen van de automobilist niets hadden uitgemaakt ten aanzien van het ongeval dan kun je dat gewoon negeren en roepen ''alcomobilist!@!!!eins''quote:Op dinsdag 16 juni 2015 22:20 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Nuance is bij drankrijders totaal niet op z'n plaats. Sterker nog: nuance is dodelijk. Nuance zorgt ervoor dat drankrijders met beperkte straffen wegkomen, waardoor ze gemakkelijker opnieuw dronken achter het stuur stappen. Van softe straffen gaat geen afschrikwekkende werking uit. Gevolg: meer drankrijders, meer mensen die worden doodgereden door drankrijders.
Nuance is leuk en aardig, maar niet als het mensenlevens kost.
ja kan ik inkomen dat hij het niet zoveel over de dader wil hebben, stel je voor dat hij zijn aandeel in het geheel ziet. Die gast is mits hij wist dat hij met de auto was en dit stelselmatig doet mede schuldig aan dit drama. Hij gooit hem immers vol met drank. Ik kan me niet voorstellen als ik het zo lees dat hij niet op de hoogte was.quote:Op maandag 16 maart 2015 10:20 schreef AchJa het volgende:
Drankrijder Lutten geeft dramatische misstap toe
De cafébaas liet diezelfde avond weten erg ontdaan te zijn over het ongeval, maar voegde er vrijwel in één adem aan toe dat hij het verder niet wilde hebben over de dader.
Telegraaf
ook niet als hij dit stelselmatig doet, wetende dat hij met de auto is en altijd met de auto teruggaat? ik vind dat je als kastelein ook gewoon een verantwoording hebt.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 23:46 schreef bamibij het volgende:
Sorry maar de cafébaas is echt niet medeschuldig. Iemand die met de auto aankomt kan ook met de taxi weggaan. Lijkt me totaal niet de verantwoordelijkheid van de kroegbaas om daarop te gaan letten.
nee maar dat is in mijn ogen ook wat anders.. mensen bij mij thuis geef ik ook geen drank als ze van een alcoholverslaving af proberen te komen, net een nieuwe lever hebben etc (hypothetisch). Je hebt als gewone burger/niet-commerciële partij daarin een andere verantwoordelijkheid dan een kroegbaas vind ik. Die kroegbaas verdient geld aan die vent, kan hem het 'm rotten dat ie bezopen in z'n auto stapt. Als ie elke dag met de taxi afgevoerd moet worden heeft ie minder geld over om te zuipen...quote:Op dinsdag 16 juni 2015 23:48 schreef GewoneMan het volgende:
of gooi jij mensen die bij jou met de auto komen ook vol met drank en laat ze dan vrolijk weg rijden terwijl je weet dat ze niet in staat zijn om een voertuig veilig te besturen?
QFT.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 22:25 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Oke dus als de gedragingen van de automobilist niets hadden uitgemaakt ten aanzien van het ongeval dan kun je dat gewoon negeren en roepen ''alcomobilist!@!!!eins''
Begrijp me niet verkeerd. Wat mij betreft ben je je rijbewijs permanent kwijt als je gepakt word met alcohol op, maar het is goed dat mensen als jij niet op de rechtersstoel zitten.
Volgens de wet is een eigenaar toch ook verantwoordelijk voor zijn gasten tot zij het terrein hebben verlaten?quote:Op dinsdag 16 juni 2015 23:58 schreef bamibij het volgende:
[..]
nee maar dat is in mijn ogen ook wat anders.. mensen bij mij thuis geef ik ook geen drank als ze van een alcoholverslaving af proberen te komen, net een nieuwe lever hebben etc (hypothetisch). Je hebt als gewone burger/niet-commerciële partij daarin een andere verantwoordelijkheid dan een kroegbaas vind ik. Die kroegbaas verdient geld aan die vent, kan hem het 'm rotten dat ie bezopen in z'n auto stapt. Als ie elke dag met de taxi afgevoerd moet worden heeft ie minder geld over om te zuipen...
moreel verkeerd: JA absoluut
mede schuldig: nee... vind ik dan
Wat een onzin. Je hebt als uitbater wel degelijk een morele verantwoordelijkheid naar je klanten. Misschien niet wettelijk, maar zeker wel dat deze vent medeschuldig is.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 23:46 schreef bamibij het volgende:
Sorry maar de cafébaas is echt niet medeschuldig. Iemand die met de auto aankomt kan ook met de taxi weggaan. Lijkt me totaal niet de verantwoordelijkheid van de kroegbaas om daarop te gaan letten.
Moreel misschien. Ik had het over strafrechtelijk.quote:Op woensdag 17 juni 2015 00:59 schreef Richestorags het volgende:
Wat een onzin. Je hebt als uitbater wel degelijk een morele verantwoordelijkheid naar je klanten. Misschien niet wettelijk, maar zeker wel dat deze vent medeschuldig is.
Nee dat ben je niet, al is het wel verboden door te schenken als iemand dronken is.quote:Op woensdag 17 juni 2015 00:29 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Volgens de wet is een eigenaar toch ook verantwoordelijk voor zijn gasten tot zij het terrein hebben verlaten?
Moreel is het inderdaad verkeerd. Hij had best kunnen zeggen tegen die vent van, "loop maar lekker naar huis, ben je weer een beetje bij als je thuis komt, dan haal je morgen je sleutels maar weer op. "
Nu vraag ik me alleen wel af: Ben je volgens de wet medeschuldig of medeverantwoordelijk als een cafégast uit jouw etablissement in een auto stapt, met drank op, en jij meldt het niet? Er is geen meldingsplicht volgens mij, maar ik weet niet hoe dat voor een horeca eigenaar in elkaar steekt.
'Interessante' materie. Wanneer is iemand dronken? Een alcoholist kan qua tolerantie natuurlijk meer hebben dan een 16 jarige HAVO scholier. Misschien is het bij een stamgast sneller te herkennen, maar misschien werkt het ook in het nadeel. Je weet als kastelein dat Kees elke avond 5 jenevertjes drinkt en Klaas er 8. Als Klaas er 9 besteld hoeft het niet perse dronken te zijn, terwijl Kees er met 1 meer bij wijze van op de biljarttafel ligt te snurken. Lastig.quote:Op woensdag 17 juni 2015 13:38 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Nee dat ben je niet, al is het wel verboden door te schenken als iemand dronken is.
Uiteraard, is allemaal interpretatie.quote:Op woensdag 17 juni 2015 13:51 schreef Monopoly het volgende:
[..]
'Interessante' materie. Wanneer is iemand dronken? Een alcoholist kan qua tolerantie natuurlijk meer hebben dan een 16 jarige HAVO scholier. Misschien is het bij een stamgast sneller te herkennen, maar misschien werkt het ook in het nadeel. Je weet als kastelein dat Kees elke avond 5 jenevertjes drinkt en Klaas er 8. Als Klaas er 9 besteld hoeft het niet perse dronken te zijn, terwijl Kees er met 1 meer bij wijze van op de biljarttafel ligt te snurken. Lastig.
heeft alcoholist Klaas met 9 jenever op een lager promillage dan Kees met 1? Gaan we er even van uit dat ze ongeveer gelijk postuur hebben.quote:Op woensdag 17 juni 2015 13:51 schreef Monopoly het volgende:
[..]
'Interessante' materie. Wanneer is iemand dronken? Een alcoholist kan qua tolerantie natuurlijk meer hebben dan een 16 jarige HAVO scholier. Misschien is het bij een stamgast sneller te herkennen, maar misschien werkt het ook in het nadeel. Je weet als kastelein dat Kees elke avond 5 jenevertjes drinkt en Klaas er 8. Als Klaas er 9 besteld hoeft het niet perse dronken te zijn, terwijl Kees er met 1 meer bij wijze van op de biljarttafel ligt te snurken. Lastig.
Tussen 1 en 9 jenever en de effecten er van zit natuurlijk wel een groot verschil. Maar als je je hele leven een stevige drinker bent, heb je meer nodig om dronken te worden.quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:28 schreef computergirl het volgende:
[..]
heeft alcoholist Klaas met 9 jenever op een lager promillage dan Kees met 1? Gaan we er even van uit dat ze ongeveer gelijk postuur hebben.
Volgens mij is er maar 1 juridische definitie van dronkenschap ivm verkeer: promillage boven x. ze laten je hier blazen en nemen een bloedtest af om dat te bewijzen.quote:Op woensdag 17 juni 2015 20:26 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Tussen 1 en 9 jenever en de effecten er van zit natuurlijk wel een groot verschil. Maar als je je hele leven een stevige drinker bent, heb je meer nodig om dronken te worden.
Nu weet ik niet (ik ben geen arts) of het promillage ook langzamer stijgt natuurlijk.
In bovenstaande geval ging het eigenlijk meer om de zichtbare effecten om als kroegbaas te zien of iemand 'dronken' is of niet. Want de één kan vrij normaal overkomen na 8 jenevers, terwijl de ander mee zingt met Hazes en alles onder kotst.
Dat ben ik ook helemaal met je eens.quote:Op woensdag 17 juni 2015 20:50 schreef computergirl het volgende:
[..]
Volgens mij is er maar 1 juridische definitie van dronkenschap ivm verkeer: promillage boven x. ze laten je hier blazen en nemen een bloedtest af om dat te bewijzen.
Een alcoholist kan mogelijk wel beter functioneren met zelfde promillage dan een ander, maar een kroegbaas weet vast met welk aantal jenever je de limiet zeker hebt overschreden.
Klopt, je mag dronken mensen geen alcohol schenken. En dat is de wet, geen gedragsregelquote:Op woensdag 17 juni 2015 20:54 schreef computergirl het volgende:
nou dat gaat wel ver, maar je mag toch niet blijven ongelimiteerd doorschenken als kroegbaas dacht ik? of is dat alleen gedragsregel?
Wat mij betreft wel. In zo'n kleine gemeenschap weet de kroegbaas precies hoe het zit.quote:Op woensdag 17 juni 2015 20:52 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Dat ben ik ook helemaal met je eens.Niets aan toe tevoegen.
De 'discussie' of materie was dus eigenlijk of je de kroegbaas juridisch mee kan nemen als medeschuldige aan dit verschrikkelijke drama, omdat hij niet de politie heeft gebeld toen de dader in zijn auto stapte, wat de kroegbaas moet hebben gezien/geweten.
Ik vind het prima dat je dat vindt, maar ik meen het bloedserieus. Ik wil dat de drankrijder schuldig wordt verklaard voor alles wat er onderweg gebeurt, zelfs als dat niet zijn schuld zou zijn. Het is dringend nodig om drankrijders harder aan te pakken. Dit is één van de manieren waarop dat kan.quote:Op donderdag 18 juni 2015 12:18 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]![]()
![]()
Wat ben je weer heerlijk aan het clownen, Elf.
Lees die zin nog eens kritisch door... Dan zie je toch meteen dat je onzin uit aan het kramen bent hier?quote:Op donderdag 18 juni 2015 12:20 schreef Elfletterig het volgende:
Ik wil dat de drankrijder schuldig wordt verklaard voor alles wat er onderweg gebeurt, zelfs als dat niet zijn schuld zou zijn.
Ten eerste kan het niet wat je voorstelt. Je kan niet schuldig zijn aan iets wat niet jouw schuld is. Dat kan gewoon niet. Dat gaat echt tegen alles in wat bij een rechtstaat hoort (ik ga er even vanuit dat je nog een rechtstaat voorstaat, in een dictatuur zoals Noord-Korea kan het vast wel).quote:Het is dringend nodig om drankrijders harder aan te pakken. Dit is één van de manieren waarop dat kan.
Gelukkig ben je daar de enige in en zal dat nooit realiteit worden.quote:Op donderdag 18 juni 2015 12:20 schreef Elfletterig het volgende:
Ik wil dat de drankrijder schuldig wordt verklaard voor alles wat er onderweg gebeurt, zelfs als dat niet zijn schuld zou zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |