Denk je niet dat Yellen binnenkort bekend maakt dat de rente niet verhoogd wordt en dat er nieuw geld gedrukt gaat worden?quote:Op zondag 15 maart 2015 10:03 schreef SeLang het volgende:
Ik denk dat de ECB QE vroegtijdig schipbreuk gaat lijden (omdat het de hele economie ontwricht) en dat de USA dit jaar in recessie gaat (of dicht bij nul groei gaat uitkomen). Daarom denk ik dat de rente gap nauwer gaat worden en dat zou de euro ondersteunen en mogelijk een koersomslag kunnen geven.
Aan de andere kant zie ik wel steeds grotere risico's voor opbreken ontstaan. Doordat de ECB moedwillig de koopkracht van de 99% verlaagt zal protest tegen de EU / euro verder toenemen. De stabiele euro was namelijk het enige lichtpuntje voor veel mensen. En met het vooruitzicht op bijvoorbeeld Podemos als grootste partij in Spanje en Le Pen als nieuwe president van Frankrijk zou je verwachten dat beleggers weer redenominatie risico gaan inprijzen.
Puur koffiedik kijken natuurlijk, maar ik denk nog steeds dat de Fed een "symbolische" renteverhoging gaat doorvoeren, bijvoorbeeld 1 of 2 stapjes van 0,25%. Economisch gezien totaal irrelevant en de yieldcurve zal gewoon blijven afvlakken (lange rente omlaag). Als de VS echt in recessie gaat dan kan de Fed die stapjes weer ongedaan maken.quote:Op zondag 15 maart 2015 13:29 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Denk je niet dat Yellen binnenkort bekend maakt dat de rente niet verhoogd wordt en dat er nieuw geld gedrukt gaat worden?
Ik denk dat Yellen er niet omheen kan en geen andere uitweg ziet.
Dat zou rampzalig zijn voor alles dat volgepompt is met schuld: overheidsfinanciën, grootbedrijf, woningmarkt, aandelenmarkt, etc. En ook voor de houders van die schuld, zoals pensioenfondsen en banken.quote:Op zondag 15 maart 2015 16:48 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Ze kunnen de rente nu toch ook gewoon weer nozrmaliseren? Wat zou er gebeuren als de ecb of fed nu de rente ineens op bv een normale 4% zou zetten?
dat was dus een zeer diepe crisis , ik was toen ook werkloosquote:Op zondag 15 maart 2015 18:11 schreef arjan1112 het volgende:
in 1980 was de staatsschuld als % van de economie ook 80% en de rente was 10% dus wat is het probleem ?
Toen hadden we een gigantische generatie babyboomers die de arbeidsmarkt op kwam en voor economische voorspoed zorgden. Nu zijn we met steeds minder werkenden.quote:Op zondag 15 maart 2015 18:11 schreef arjan1112 het volgende:
in 1980 was de staatsschuld als % van de economie ook 80% en de rente was 10% dus wat is het probleem ?
Ik vraag me af in hoeverre de uitbundige ECB-steun aan Griekenland ook juridisch een precedent zet voor landen als Spanje en Italië om straks hetzelfde te eisen. Ben jij daar ooit iets over tegengekomen?quote:Op zondag 15 maart 2015 10:03 schreef SeLang het volgende:
En met het vooruitzicht op bijvoorbeeld Podemos als grootste partij in Spanje en Le Pen als nieuwe president van Frankrijk zou je verwachten dat beleggers weer redenominatie risico gaan inprijzen.
Dit ja.quote:Op maandag 16 maart 2015 00:08 schreef einzeinz het volgende:
We staan aan de vooravond van een gigantische Eurocrisis, eentje waarbij 2008 totaal niets was in vergelijking met 2016-2017!![]()
Mede dankzij onze 'vriend' Draghi!
Ik denk dat uiteindelijk de stekker eruit gaat (en dus Griekenland uit de euro), tenzij de Griekse regering opeens een gigantische u-turn gaat maken en toch weer alle eisen van de Troika opvolgt, want Spanje en Italië gaan anders inderdaad hetzelfde eisen.quote:Op maandag 16 maart 2015 00:33 schreef dvr het volgende:
[..]
Ik vraag me af in hoeverre de uitbundige ECB-steun aan Griekenland ook juridisch een precedent zet voor landen als Spanje en Italië om straks hetzelfde te eisen. Ben jij daar ooit iets over tegengekomen?
De reden dat men niet massaal de straat op gaat is omdat de CPI inflatie laag is. Kijk naar de geschiedenis wanneer mensen de straat opgaan. Waarom was er sociale onrust in de jaren '70 en niet nu? Hoe begon de Arabische lente? etc. Hoeveel gevallen van sociale onrust kan je opnoemen terwijl de CPI inflatie laag was?quote:Op maandag 16 maart 2015 10:38 schreef Japie77 het volgende:
Er is in feite zo goed als niks veranderd ook in het bankwezen. Bij het minste zuchtje wind krijg je daar weer problemen. Ben benieuwd hoe lang het volk dit soort dingen nog blijft pikken.
Maar in hoeverre zou europa de lul zijn als de inflatie in de eurozone flink oploopt en dus nieuwe leningen tegen flink hogere rentes gefinancierd moeten worden?quote:Op maandag 16 maart 2015 12:51 schreef SeLang het volgende:
Dit nog los van het feit dat door de lage inflatie de hoge staatsschuld makkelijker financierbaar is (zie bijvoorbeeld Japan - die zijn gelijk het bokje als de inflatie daar significant zou gaan oplopen).
Tot nu toe knipperen de Grieken iedere keer als eerste. Die beseffen maar al te goed dat ze afhankelijk zijn van Europese steun.quote:Op maandag 16 maart 2015 12:32 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik denk dat uiteindelijk de stekker eruit gaat (en dus Griekenland uit de euro), tenzij de Griekse regering opeens een gigantische u-turn gaat maken en toch weer alle eisen van de Troika opvolgt, want Spanje en Italië gaan anders inderdaad hetzelfde eisen.
Maar de ECB wil niet worden aangewezen als de oorzaak van de Grexit, daarom hebben ze de ELA verhoogd. De Grexit komt dan pas als er definitief geen bailout geld meer komt ten gevolge van Griekse non-compliance.
Denk ik
Dan ben je inderdaad de lul want dan krijg je een zichzelf versterkende spiraal, te beginnen met landen als Italië met >130% debt/GDP. Begrotingstekort loopt op dus nog meer lenen, daardoor hoger default risico en dus nog hogere rente etc etc.... Of bezuinigen, waardoor je GDP krimpt en dus ook debt/GDP toeneemt.quote:Op maandag 16 maart 2015 12:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar in hoeverre zou europa de lul zijn als de inflatie in de eurozone flink oploopt en dus nieuwe leningen tegen flink hogere rentes gefinancierd moeten worden?
Daarom bezuinigt men nu ook overal om de overheidsfinanciën weer wat weerbaarder te maken.quote:Op maandag 16 maart 2015 13:06 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dan ben je inderdaad de lul want dan krijg je een zichzelf versterkende spiraal, te beginnen met landen als Italië met >130% debt/GDP. Begrotingstekort loopt op dus nog meer lenen, daardoor hoger default risico en dus nog hogere rente etc etc.... Of bezuinigen, waardoor je GDP krimpt en dus ook debt/GDP toeneemt.
3% begrotingstekort bij 1% inflatie is alsnog 2% afname van je weerbaarheid.quote:Op maandag 16 maart 2015 13:08 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Daarom bezuinigt men nu ook overal om de overheidsfinanciën weer wat weerbaarder te maken.
Ach, welnee. Natuurlijk niet, wat een onzin.quote:Op maandag 16 maart 2015 00:08 schreef einzeinz het volgende:
We staan aan de vooravond van een gigantische Eurocrisis, eentje waarbij 2008 totaal niets was in vergelijking met 2016-2017!![]()
Mede dankzij onze 'vriend' Draghi!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
Dat is de ondergrens waarvan afgesproken is dat die wordt bijgesteld naar 0%quote:Op maandag 16 maart 2015 14:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
3% begrotingstekort bij 1% inflatie is alsnog 2% afname van je weerbaarheid.
Nu al krijgen de meeste landen de norm van maximaal 3% begrotingstekort niet eens voor elkaar en strijken onze bestuurders steeds weer met de hand over hun hart en gaan we weer lekker door met aanklooien. Geloof je nu echt dat die 0% de komende jaren eens gehaald gaan worden?quote:Op maandag 16 maart 2015 16:44 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat is de ondergrens waarvan afgesproken is dat die wordt bijgesteld naar 0%
Deze keer wordt alles anders.quote:Op maandag 16 maart 2015 16:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nu al krijgen de meeste landen de norm van maximaal 3% begrotingstekort niet eens voor elkaar en strijken onze bestuurders steeds weer met de hand over hun hart en gaan we weer lekker door met aanklooien. Geloof je nu echt dat die 0% de komende jaren eens gehaald gaan worden?
Denk je dat 99.999 daar een eerlijk antwoord op gaat geven?quote:Op maandag 16 maart 2015 16:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nu al krijgen de meeste landen de norm van maximaal 3% begrotingstekort niet eens voor elkaar en strijken onze bestuurders steeds weer met de hand over hun hart en gaan we weer lekker door met aanklooien. Geloof je nu echt dat die 0% de komende jaren eens gehaald gaan worden?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |