abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_150616038

Welkom in het Eurocrisis topic!
Waar schulden met schulden worden afgelost.
Waar de banken de vestzak zijn en de EU burger de broekzak is.

GDP in prices of the previous year (economic growth)

Unemployment rate (as a % of labour force)

10-yr yields

Griekenland (l) en Ierland 9-yr (r)

Portugal (l) en ter vergelijking Duitsland (r)

Italie (l) en Spanje (r)
so long and thanks for all the fish
pi_150652149
Ben benieuwd wanneer de omslag in de koersontwikkeling komt.
  zondag 15 maart 2015 @ 10:03:58 #3
78918 SeLang
Black swans matter
pi_150655921
Ik denk dat de ECB QE vroegtijdig schipbreuk gaat lijden (omdat het de hele economie ontwricht) en dat de USA dit jaar in recessie gaat (of dicht bij nul groei gaat uitkomen). Daarom denk ik dat de rente gap nauwer gaat worden en dat zou de euro ondersteunen en mogelijk een koersomslag kunnen geven.

Aan de andere kant zie ik wel steeds grotere risico's voor opbreken ontstaan. Doordat de ECB moedwillig de koopkracht van de 99% verlaagt zal protest tegen de EU / euro verder toenemen. De stabiele euro was namelijk het enige lichtpuntje voor veel mensen. En met het vooruitzicht op bijvoorbeeld Podemos als grootste partij in Spanje en Le Pen als nieuwe president van Frankrijk zou je verwachten dat beleggers weer redenominatie risico gaan inprijzen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_150660376
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 10:03 schreef SeLang het volgende:
Ik denk dat de ECB QE vroegtijdig schipbreuk gaat lijden (omdat het de hele economie ontwricht) en dat de USA dit jaar in recessie gaat (of dicht bij nul groei gaat uitkomen). Daarom denk ik dat de rente gap nauwer gaat worden en dat zou de euro ondersteunen en mogelijk een koersomslag kunnen geven.

Aan de andere kant zie ik wel steeds grotere risico's voor opbreken ontstaan. Doordat de ECB moedwillig de koopkracht van de 99% verlaagt zal protest tegen de EU / euro verder toenemen. De stabiele euro was namelijk het enige lichtpuntje voor veel mensen. En met het vooruitzicht op bijvoorbeeld Podemos als grootste partij in Spanje en Le Pen als nieuwe president van Frankrijk zou je verwachten dat beleggers weer redenominatie risico gaan inprijzen.
Denk je niet dat Yellen binnenkort bekend maakt dat de rente niet verhoogd wordt en dat er nieuw geld gedrukt gaat worden?

Ik denk dat Yellen er niet omheen kan en geen andere uitweg ziet.
  zondag 15 maart 2015 @ 13:51:54 #5
78918 SeLang
Black swans matter
pi_150661020
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 13:29 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Denk je niet dat Yellen binnenkort bekend maakt dat de rente niet verhoogd wordt en dat er nieuw geld gedrukt gaat worden?

Ik denk dat Yellen er niet omheen kan en geen andere uitweg ziet.
Puur koffiedik kijken natuurlijk, maar ik denk nog steeds dat de Fed een "symbolische" renteverhoging gaat doorvoeren, bijvoorbeeld 1 of 2 stapjes van 0,25%. Economisch gezien totaal irrelevant en de yieldcurve zal gewoon blijven afvlakken (lange rente omlaag). Als de VS echt in recessie gaat dan kan de Fed die stapjes weer ongedaan maken.

Het wordt wel een interessante tijd. Voor het eerst in de geschiedenis gaat straks een groot deel van de wereld met (vrijwel) 0% rente een recessie in. Centrale banken hebben nauwelijks meer mogelijkheden om nog anti-cyclisch te handelen. Dit is een enorme blunder imo. Ze hadden de rente jaren geleden al moeten normaliseren.
Mijn reisverslagen
  zondag 15 maart 2015 @ 16:48:32 #6
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_150667582
Ze kunnen de rente nu toch ook gewoon weer nozrmaliseren? Wat zou er gebeuren als de ecb of fed nu de rente ineens op bv een normale 4% zou zetten?
pi_150669154
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 16:48 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Ze kunnen de rente nu toch ook gewoon weer nozrmaliseren? Wat zou er gebeuren als de ecb of fed nu de rente ineens op bv een normale 4% zou zetten?
Dat zou rampzalig zijn voor alles dat volgepompt is met schuld: overheidsfinanciën, grootbedrijf, woningmarkt, aandelenmarkt, etc. En ook voor de houders van die schuld, zoals pensioenfondsen en banken.

Maar van mij mogen ze het proberen.. oO/
pi_150670451
in 1980 was de staatsschuld als % van de economie ook 80% en de rente was 10% dus wat is het probleem ?
  zondag 15 maart 2015 @ 18:47:58 #9
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_150671697
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 18:11 schreef arjan1112 het volgende:
in 1980 was de staatsschuld als % van de economie ook 80% en de rente was 10% dus wat is het probleem ?
dat was dus een zeer diepe crisis , ik was toen ook werkloos
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_150679845
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 18:11 schreef arjan1112 het volgende:
Toen hadden we een gigantische generatie babyboomers die de arbeidsmarkt op kwam en voor economische voorspoed zorgden. Nu zijn we met steeds minder werkenden.
pi_150684659
We staan aan de vooravond van een gigantische Eurocrisis, eentje waarbij 2008 totaal niets was in vergelijking met 2016-2017! :N

Mede dankzij onze 'vriend' Draghi!
Cindy De Vuyst
pi_150685308
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 10:03 schreef SeLang het volgende:
En met het vooruitzicht op bijvoorbeeld Podemos als grootste partij in Spanje en Le Pen als nieuwe president van Frankrijk zou je verwachten dat beleggers weer redenominatie risico gaan inprijzen.
Ik vraag me af in hoeverre de uitbundige ECB-steun aan Griekenland ook juridisch een precedent zet voor landen als Spanje en Italië om straks hetzelfde te eisen. Ben jij daar ooit iets over tegengekomen?
  maandag 16 maart 2015 @ 10:38:42 #13
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_150689705
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 00:08 schreef einzeinz het volgende:
We staan aan de vooravond van een gigantische Eurocrisis, eentje waarbij 2008 totaal niets was in vergelijking met 2016-2017! :N

Dit ja.

Er is in feite zo goed als niks veranderd ook in het bankwezen. Bij het minste zuchtje wind krijg je daar weer problemen. Ben benieuwd hoe lang het volk dit soort dingen nog blijft pikken.
Feyenoord!
  maandag 16 maart 2015 @ 12:32:51 #14
78918 SeLang
Black swans matter
pi_150692805
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 00:33 schreef dvr het volgende:

[..]

Ik vraag me af in hoeverre de uitbundige ECB-steun aan Griekenland ook juridisch een precedent zet voor landen als Spanje en Italië om straks hetzelfde te eisen. Ben jij daar ooit iets over tegengekomen?
Ik denk dat uiteindelijk de stekker eruit gaat (en dus Griekenland uit de euro), tenzij de Griekse regering opeens een gigantische u-turn gaat maken en toch weer alle eisen van de Troika opvolgt, want Spanje en Italië gaan anders inderdaad hetzelfde eisen.

Maar de ECB wil niet worden aangewezen als de oorzaak van de Grexit, daarom hebben ze de ELA verhoogd. De Grexit komt dan pas als er definitief geen bailout geld meer komt ten gevolge van Griekse non-compliance.

Denk ik :P
Mijn reisverslagen
  maandag 16 maart 2015 @ 12:51:58 #15
78918 SeLang
Black swans matter
pi_150693407
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 10:38 schreef Japie77 het volgende:

Er is in feite zo goed als niks veranderd ook in het bankwezen. Bij het minste zuchtje wind krijg je daar weer problemen. Ben benieuwd hoe lang het volk dit soort dingen nog blijft pikken.
De reden dat men niet massaal de straat op gaat is omdat de CPI inflatie laag is. Kijk naar de geschiedenis wanneer mensen de straat opgaan. Waarom was er sociale onrust in de jaren '70 en niet nu? Hoe begon de Arabische lente? etc. Hoeveel gevallen van sociale onrust kan je opnoemen terwijl de CPI inflatie laag was?

Dit is iets wat de autoriteiten over het hoofd zien op dit moment. Werkloosheid, zelfs als die hoog is, treft nog steeds maar een relatief klein percentage van de bevolking. Maar als dat ook nog gepaard gaat met forse prijsstijgingen dan stort het vertrouwen in. De relatief lage inflatie zouden ze dus als een zegening moeten zien.

Dit nog los van het feit dat door de lage inflatie de hoge staatsschuld makkelijker financierbaar is (zie bijvoorbeeld Japan - die zijn gelijk het bokje als de inflatie daar significant zou gaan oplopen).
Mijn reisverslagen
pi_150693488
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 12:51 schreef SeLang het volgende:
Dit nog los van het feit dat door de lage inflatie de hoge staatsschuld makkelijker financierbaar is (zie bijvoorbeeld Japan - die zijn gelijk het bokje als de inflatie daar significant zou gaan oplopen).
Maar in hoeverre zou europa de lul zijn als de inflatie in de eurozone flink oploopt en dus nieuwe leningen tegen flink hogere rentes gefinancierd moeten worden?
pi_150693722
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 12:32 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik denk dat uiteindelijk de stekker eruit gaat (en dus Griekenland uit de euro), tenzij de Griekse regering opeens een gigantische u-turn gaat maken en toch weer alle eisen van de Troika opvolgt, want Spanje en Italië gaan anders inderdaad hetzelfde eisen.

Maar de ECB wil niet worden aangewezen als de oorzaak van de Grexit, daarom hebben ze de ELA verhoogd. De Grexit komt dan pas als er definitief geen bailout geld meer komt ten gevolge van Griekse non-compliance.

Denk ik :P
Tot nu toe knipperen de Grieken iedere keer als eerste. Die beseffen maar al te goed dat ze afhankelijk zijn van Europese steun.
  maandag 16 maart 2015 @ 13:06:30 #18
78918 SeLang
Black swans matter
pi_150693872
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 12:54 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar in hoeverre zou europa de lul zijn als de inflatie in de eurozone flink oploopt en dus nieuwe leningen tegen flink hogere rentes gefinancierd moeten worden?
Dan ben je inderdaad de lul want dan krijg je een zichzelf versterkende spiraal, te beginnen met landen als Italië met >130% debt/GDP. Begrotingstekort loopt op dus nog meer lenen, daardoor hoger default risico en dus nog hogere rente etc etc.... Of bezuinigen, waardoor je GDP krimpt en dus ook debt/GDP toeneemt.
Mijn reisverslagen
pi_150693915
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 13:06 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dan ben je inderdaad de lul want dan krijg je een zichzelf versterkende spiraal, te beginnen met landen als Italië met >130% debt/GDP. Begrotingstekort loopt op dus nog meer lenen, daardoor hoger default risico en dus nog hogere rente etc etc.... Of bezuinigen, waardoor je GDP krimpt en dus ook debt/GDP toeneemt.
Daarom bezuinigt men nu ook overal om de overheidsfinanciën weer wat weerbaarder te maken.
pi_150697847
quote:
2s.gif Op maandag 16 maart 2015 13:08 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Daarom bezuinigt men nu ook overal om de overheidsfinanciën weer wat weerbaarder te maken.
3% begrotingstekort bij 1% inflatie is alsnog 2% afname van je weerbaarheid. ;)
  maandag 16 maart 2015 @ 15:03:02 #21
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_150698493
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 00:08 schreef einzeinz het volgende:

Ach, welnee. Natuurlijk niet, wat een onzin. :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_150702449
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 14:46 schreef Basp1 het volgende:

[..]

3% begrotingstekort bij 1% inflatie is alsnog 2% afname van je weerbaarheid. ;)
Dat is de ondergrens waarvan afgesproken is dat die wordt bijgesteld naar 0% ;)
pi_150702556
quote:
2s.gif Op maandag 16 maart 2015 16:44 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat is de ondergrens waarvan afgesproken is dat die wordt bijgesteld naar 0% ;)
Nu al krijgen de meeste landen de norm van maximaal 3% begrotingstekort niet eens voor elkaar en strijken onze bestuurders steeds weer met de hand over hun hart en gaan we weer lekker door met aanklooien. Geloof je nu echt dat die 0% de komende jaren eens gehaald gaan worden?
  maandag 16 maart 2015 @ 16:48:11 #24
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_150702565
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 16:47 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nu al krijgen de meeste landen de norm van maximaal 3% begrotingstekort niet eens voor elkaar en strijken onze bestuurders steeds weer met de hand over hun hart en gaan we weer lekker door met aanklooien. Geloof je nu echt dat die 0% de komende jaren eens gehaald gaan worden?
Deze keer wordt alles anders.
Bedankt Hans.
pi_150702589
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 16:47 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Denk je dat 99.999 daar een eerlijk antwoord op gaat geven? :D
so long and thanks for all the fish
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')