Het Jodendom die wij kennen is niet zo oud. Het is de voortzetting van de Farizeeën sektequote:Op maandag 4 mei 2015 20:49 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
En hoe verklaar je de andere religies dan ? Vooral de religies die een paar millennia ouder zijn dan het Jodendom. Iedereen vergat Adam en Eva een paar 1000 jaar, verzon tientallen andere verhalen - tot men plots weer de directe afstamming van slechts een paar generaties herinnerde tot in het kleinste detail ?
Ook die sekte is verre van de oudste op aarde. Mijn vraag is simpelweg hoe dat kan.quote:Op maandag 4 mei 2015 20:56 schreef Szikha het volgende:
[..]
Het Jodendom die wij kennen is niet zo oud. Het is de voortzetting van de Farizeeën sekte
De farizeeën ? De oudste? Nee johquote:Op maandag 4 mei 2015 20:57 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Ook die sekte is verre van de oudste op aarde. Mijn vraag is simpelweg hoe dat kan.
Mijn vraag is hoe men verklaart dat de mensheid duizenden jaren lang geen flauw idee had van het bestaan van de god zoals in de Bijbel omschreven en in plaats daarvan allerlei andere scheppings- en godenverhalen had. Hoe is dat te rijmen met de schepping conform de Bijbel en het claimen te kennen van de genealogie van Adam en Eva tot aan de moderne tijd ?quote:Op maandag 4 mei 2015 20:59 schreef Szikha het volgende:
[..]
De farizeeën ? De oudste? Nee joh
En wat is je vraag precies?
Wie claimt dat dan? Het valt niet te verklaren. Het is gevolg van. Dat is met alles zo.quote:Op maandag 4 mei 2015 21:02 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Mijn vraag is hoe men verklaart dat de mensheid duizenden jaren lang geen flauw idee had van het bestaan van de god zoals in de Bijbel omschreven en in plaats daarvan allerlei andere scheppings- en godenverhalen had. Hoe is dat te rijmen met de schepping conform de Bijbel en het claimen te kennen van de genealogie van Adam en Eva tot aan de moderne tijd ?
Sla jij je kind dood voor iets verkeerds?quote:Op maandag 4 mei 2015 15:45 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Jigz, je bent een harde vader.
Stel dat een van jouw kinderen aan de drugs is en bijna op straat leeft. Jij probeert hem terug op het rechte pad te krijgen, maar als antwoord krijg je een boel gescheld en ook nog een klap. Jij zet hem het huis uit en jullie hebben twintig jaar geen contact. Op een dag komt jouw zoon op bezoek en zegt dat hij niet lang meer heeft en vraagt jou of je hem kunt vergeven.
Dan nog zeg je 'nee'?
Huh?!quote:Op maandag 4 mei 2015 23:04 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Sla jij je kind dood voor iets verkeerds?
De Bijbel is nogal gewelddadig, moordzuchtig en intolerant. Geen leuke basis voor een opvoeding.quote:
De bijbel heeft niets met mijn eventuele kinderen te maken. Dat ik geloof wil niet zeggen dat zij ook moeten en ook niet dat ik Gods daden letterlijk neem en het op mijn kinderen ga toepassen.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 08:41 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
De Bijbel is nogal gewelddadig, moordzuchtig en intolerant. Geen leuke basis voor een opvoeding.
Ken je deze website? Is wel leuk om eens door te bladeren. En als het om kinderen gaat, dan is met name deze bladzijde wel interessant.
Dat siert je.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 09:16 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
De bijbel heeft niets met mijn eventuele kinderen te maken.
Ja, totale dominantie en zo.quote:Het gaat erom wat Hij wilde bereiken.
Zie bijvoorbeeld bovenstaande link. Het lijkt me vrij ziek om kleine kinderen te vertellen dat dat soort praktijken 'goed' moeten heten.quote:En "geen leuke basis voor opvoeding" slaat nergens op.
Alleen de leuke stukjes opzoeken natuurlijk. De Bijbel moet je niet serieus nemen, anders wordt het een bloederige bende.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 09:16 schreef Hexxenbiest het volgende:
Als je alles in de bijbel te letterlijk wilt volgen, dan zou dat een probleem zijn natuurlijk. Maar geen enkel normale mens zou dat doen.
Ja, oke.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 09:26 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Alleen de leuke stukjes opzoeken natuurlijk. De Bijbel moet je niet serieus nemen, anders wordt het een bloederige bende.
Ho! Ik bedoel... De leuke stukjes, die moet je wel letterlijk nemen. En serieus. De ellende moet je negeren, want... Nou ja, niemand weet hoe je die positief kunt uitleggen.
Dat zei ik niet. Ik zei dat de Bijbel niet zo'n goede leidraad is waar het gaat om opvoeding en dat de Bijbel door veel mensen zo gelezen wordt dat de slechte delen genegeerd worden en de goede delen onderstreept.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 09:55 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ja, oke.
Alle christenen slaan hun kinderen dood als ze een glas kapot hebben laten vallen.
De meesten staan er niet eens bij stil wat er allemaal in staat. Zij hebben het zo geleerd (en meestal de goede dingen) en zien dat als een gids. Dat is alles voor hen.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 10:04 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat zei ik niet. Ik zei dat de Bijbel niet zo'n goede leidraad is waar het gaat om opvoeding en dat de Bijbel door veel mensen zo gelezen wordt dat de slechte delen genegeerd worden en de goede delen onderstreept.
Daarom? Dus mensen die geen christelijke opvoeding hebben gehad die denken niet dat ze niet mogen stelen? Of hoe moet ik dat zien?quote:Op dinsdag 5 mei 2015 10:11 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
De meesten staan er niet eens bij stil wat er allemaal in staat. Zij hebben het zo geleerd (en meestal de goede dingen) en zien dat als een gids. Dat is alles voor hen.
Zo geven ze dat door aan hun kinderen en daarom heb je nu ook mensen die denken: ik mag niet stelen.
De oorsprong van "je mag niet stelen" komt denk ik, uit de bijbel. Zo is dat bij iedereen aangeleerd.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 10:14 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Daarom? Dus mensen die geen christelijke opvoeding hebben gehad die denken niet dat ze niet mogen stelen? Of hoe moet ik dat zien?
Nee, ik denk dat 'niet stelen' voornamelijk norm is geworden omdat het anders nogal een onoverzichtelijke bende wordt in een samenleving.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 10:22 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
De oorsprong van "je mag niet stelen" komt denk ik, uit de bijbel. Zo is dat bij iedereen aangeleerd.
Toch maf dat christenen helemaal niet minder vaak stelen dan niet-christenen.quote:Een christelijk opgevoed kind zou twee keren nadenken voor hij gaat stelen, want hij denkt dat God alles ziet. Anders bij een niet-christelijke. Wat ik alleen maar mee wil zeggen dat een christelijk kind meer geremd is.
Verder is het gewoon opvoeding.
Ik dacht dat jij bij de JG was gegaan omdat ze zich juist zo streng aan de bijbel hielden?quote:Op dinsdag 5 mei 2015 09:16 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
De bijbel heeft niets met mijn eventuele kinderen te maken. Dat ik geloof wil niet zeggen dat zij ook moeten en ook niet dat ik Gods daden letterlijk neem en het op mijn kinderen ga toepassen.
Het gaat erom wat Hij wilde bereiken.
En "geen leuke basis voor opvoeding" slaat nergens op. Want opvoeding is van ouders tot ouders anders. Genoeg leuke christelijke gezinnen en genoeg rotte niet-christelijke gezinnen.
Als je alles in de bijbel te letterlijk wilt volgen, dan zou dat een probleem zijn natuurlijk. Maar geen enkel normale mens zou dat doen.
Kun jij me vertellen hoe ik kan weten of iets letterlijk of figuurlijk genomen moet worden?quote:Op dinsdag 5 mei 2015 09:16 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Letterlijk>> als ik het ermee eens benquote:Op dinsdag 5 mei 2015 11:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Kun jij me vertellen hoe ik kan weten of iets letterlijk of figuurlijk genomen moet worden?
Ja, dat is wat cynische mensen zeggen. Ik vraag me af of religieuzen een beter onderbouwde manier hebben om dat te bepalen.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 11:58 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Letterlijk>> als ik het ermee eens ben
Figuurlijk>> als ik het er niet mee eens ben
Wat bedoel je hiermee ?quote:Op maandag 4 mei 2015 20:54 schreef Szikha het volgende:
Nee maar het was wel de bedoeling van de schrijvers om ze allemaal te koppelen vermoed ik
Mee eens. Aan het begin van onze jaartelling stonden de neuzen nog lang niet allemaal in dezelfde richting.quote:Op maandag 4 mei 2015 20:56 schreef Szikha het volgende:
Het Jodendom die wij kennen is niet zo oud. Het is de voortzetting van de Farizeeën sekte
quote:Op dinsdag 5 mei 2015 12:12 schreef ATON het volgende:
[..]
Mee eens. Aan het begin van onze jaartelling stonden de neuzen nog lang niet allemaal in dezelfde richting.
quote:Op maandag 4 mei 2015 21:22 schreef Szikha het volgende:
[..]
Wie claimt dat dan? Het valt niet te verklaren. Het is gevolg van. Dat is met alles zo.
De bijbel bevat verhalen die al veel ouder zijn. Het is gewoon gekopieerd en in een nieuw jasje gestoken. Zo is Dumuzi de wereld der doden ingegooid ( hel?) Je had al de schaapsherder in de Oudheid. Je had goden die de koningschap mee terugbrachten van de hemel naar de aarde. Zizuza onderging de zondvloed en werd daarna onsterfelijk. Enki at verboden vruchten en werd het paradijs uitgestuurd
Er zijn verschillende tabletten gevonden. Ook tabletten waarop een zondvloed beschreven staat. Over alle goden ( Anu , Enki ect) die alles schiepen. En allemaal kregen zij de koningschap vanuit de hemel en brachten het naar de aarde
Tabletten waarop hetzelfde staat zoals bij Esau en Jakob over het stelen van de eerst geboren recht. Dat tablet is vele malen ouder dan die van de Bijbel verhaal.
Ook over sara en Abraham zijn soort gelijke verhalen gevonden. Ook over de wetten uit de bijbel
Bijna alle verhalen uit de bijbel zijn terug te vinden uit vele malen oudere (klei)tabletten en uit oudere culturen.
Hoe dat komt? Mensen maken dingen mee die veel inpact op ze hebben. Vergeet niet dat de moderne mensheid is ontstaan in Mesopotamië het huidige Irak. Daar ontstond het schrift. Alles.
De geesten van Sumer zijn lang héél lang in de hoofden van de mensen blijven hangen. En gaat generatie op generatie verder, lijkt het.
Het is wat het stamhoofd van zijn clan wilde bereiken. God is daarvoor uitgevonden om gewicht aan de koning zijn eisen te geven.quote:
En ook genoeg rotte christelijke gezinnen en leuke niet-christelijke gezinnen.quote:En "geen leuke basis voor opvoeding" slaat nergens op. Want opvoeding is van ouders tot ouders anders. Genoeg leuke christelijke gezinnen en genoeg rotte niet-christelijke gezinnen.
Dat is ook de reden waarom gelovigen aan cherry picking doen.quote:Als je alles in de bijbel te letterlijk wilt volgen, dan zou dat een probleem zijn natuurlijk. Maar geen enkel normale mens zou dat doen.
Verkeerd gedacht.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 10:22 schreef Hexxenbiest het volgende:
De oorsprong van "je mag niet stelen" komt denk ik, uit de bijbel.
quote:Op dinsdag 5 mei 2015 11:58 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Cijfers?quote:Op dinsdag 5 mei 2015 10:25 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Toch maf dat christenen helemaal niet minder vaak stelen dan niet-christenen.
Natuurlijk!quote:Op dinsdag 5 mei 2015 11:13 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ik dacht dat jij bij de JG was gegaan omdat ze zich juist zo streng aan de bijbel hielden?
Ken je geen intelligentere reactie?quote:Op dinsdag 5 mei 2015 11:58 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Kwestie van verstand. Je gaat bijv je hand niet afhakken omdat je neiging hebt om te stelen. Of je ogen niet eruit rukken omdat je begeerte voelt voor een mooie vrouw.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 12:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, dat is wat cynische mensen zeggen. Ik vraag me af of religieuzen een beter onderbouwde manier hebben om dat te bepalen.
Zeg jij.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 12:23 schreef ATON het volgende:
[..]
Het is wat het stamhoofd van zijn clan wilde bereiken. God is daarvoor uitgevonden om gewicht aan de koning zijn eisen te geven.
[..]
Precies. Overal heb je rotte en niet rotte. Dus wat heeft de bijbel ermee te maken?quote:Op dinsdag 5 mei 2015 12:23 schreef ATON het volgende:
[..]
En ook genoeg rotte christelijke gezinnen en leuke niet-christelijke gezinnen.
Nogmaals, denk es even na. Gaan we het letterlijk nemen als de bijbel zegt om de balk in je ogen te verwijderen voor je iemands splinter bespreekt?quote:Op dinsdag 5 mei 2015 12:23 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat is ook de reden waarom gelovigen aan cherry picking doen.![]()
Ik heb met mijn intelligentie geprobeerd om daar iets achter te vinden, maar het is me nooit gelukt. Ik heb nooit een systeem ontdekt in het afwijzen dan wel aannemen van bepaalde Bijbelse regeltjes.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 13:12 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Kwestie van verstand. Je gaat bijv je hand niet afhakken omdat je neiging hebt om te stelen. Of je ogen niet eruit rukken omdat begeerte voelt voor een mooie vrouw.
Waar blijft jouw intelligentie in dit geval? Waarom is het zo onduidelijk voor jou?
Vandaag de dag niet meer. Maar veel van die dingen werden ooit wel degelijk letterlijk bedoeld en gelezen.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 13:17 schreef Hexxenbiest het volgende:
Sommige dingen kunnen gewoon niet letterlijk bedoeld zijn.
Nergens op? Ik noemde allerlei extreem brute zaken uit de Bijbel, jij zegt dat er ook in staat dat je niet mag stelen en dan is de conclusie dat het dus wél een goede basis is?quote:Op dinsdag 5 mei 2015 13:12 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Cijfers?
Kwestie van opvoeding. Daarom slaat jouw opmerking over bijbel geen goede basis voor opvoeding nergens op.
[..]
Ik vraag het alleen maar hoor. Slecht geslapen ofzo?quote:Op dinsdag 5 mei 2015 13:12 schreef Hexxenbiest het volgende:
Natuurlijk!
Ze laten kinderen immers gewoon doodgaan?
Denk een beetje verder...
Ik kan zeggen dat ik ervan uitga dat christenen hun eigen (westerse) moraliteit gebruiken om te bepalen welke zaken uit de bijbel ze letterlijk nemen, en welke niet, maar daarmee zeg ik eigenlijk hetzelfde.quote:[..]
Ken je geen intelligentere reactie?
Ik weet niet of er een systeem is. Ik zal er een keer naar kijken en dan vertel ik je wel. Maar bij zie ik het ook gewoon met gevoel of instinctief.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 13:19 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik heb met mijn intelligentie geprobeerd om daar iets achter te vinden, maar het is me nooit gelukt. Ik heb nooit een systeem ontdekt in het afwijzen dan wel aannemen van bepaalde Bijbelse regeltjes.
Overigens geef jij dat systeem ook niet in je post. Wat je daar zegt is namelijk nog steeds puur subjectief. Wat ik je vraag is om een paar criteria te geven. Objectieve criteria aan de hand waarvan ik kan bepalen of een vers letterlijk of figuurlijk genomen moet worden.
Toen waren het andere tijden en waren ze niet zo ver ontwikkeld..quote:Op dinsdag 5 mei 2015 13:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Vandaag de dag niet meer. Maar veel van die dingen werden ooit wel degelijk letterlijk bedoeld en gelezen.
Ik zeg alleen dat de bijbel niet veel te maken heeft met opvoeding. Tegenwoordig niet. Niet slecht en niet goed. Of het moeten zeer strenge, bijna niet normale ouders zijn.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 13:36 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nergens op? Ik noemde allerlei extreem brute zaken uit de Bijbel, jij zegt dat er ook in staat dat je niet mag stelen en dan is de conclusie dat het dus wél een goede basis is?
Ja, sorryquote:Op dinsdag 5 mei 2015 13:39 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ik vraag het alleen maar hoor. Slecht geslapen ofzo?
Voor een deel heeft dat er ook mee te maken. Maar is dat verkeerd dan? Klopt het dan allemaal niet meer? Sinds geloof meer een gevoel is?quote:Op dinsdag 5 mei 2015 13:39 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ik kan zeggen dat ik ervan uitga dat christenen hun eigen (westerse) moraliteit gebruiken om te bepalen welke zaken uit de bijbel ze letterlijk nemen, en welke niet, maar daarmee zeg ik eigenlijk hetzelfde.
Aangenomen dat het niet Gods woord was natuurlijk.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 14:04 schreef Hexxenbiest het volgende:
Toen waren het andere tijden en waren ze niet zo ver ontwikkeld..
Ik vind het wel geruststellend dat het op deze manier gebeurt. Liever dit dan mensen die echt de bijbelse waarden aanhangen.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 14:04 schreef Hexxenbiest het volgende:
Voor een deel heeft dat er ook mee te maken. Maar is dat verkeerd dan?
Klopt wat dan allemaal niet meer?quote:Klopt het dan allemaal niet meer? Sinds geloof meer een gevoel is?
Samen met zowat alle godsdienstwetenschappers.quote:
Dat vraag ik me ook af. Waarom kom je er dan mee aanzetten.quote:Precies. Overal heb je rotte en niet rotte. Dus wat heeft de bijbel ermee te maken?
Je bent op goede weg.quote:Nogmaals, denk es even na. Gaan we het letterlijk nemen als de bijbel zegt om de balk in je ogen te verwijderen voor je iemands splinter bespreekt?
Sommige dingen kunnen gewoon niet letterlijk bedoeld zijn.
Zoals ik al schreef; je doet aan sherry picking. Om die teksten te kunnen begrijpen moet men:quote:Op dinsdag 5 mei 2015 14:04 schreef Hexxenbiest het volgende:
Ik weet niet of er een systeem is. Ik zal er een keer naar kijken en dan vertel ik je wel. Maar bij zie ik het ook gewoon met gevoel of instinctief.
M.a.w., de bijbel is een hopeloos verouderd boek uit de Levant.quote:Toen waren het andere tijden en waren ze niet zo ver ontwikkeld..
Je begrijpt toch wel dat zo'n benadering problematisch is? Iedereen kan een ander gevoel of instinct hebben.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 14:04 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ik weet niet of er een systeem is. Ik zal er een keer naar kijken en dan vertel ik je wel. Maar bij zie ik het ook gewoon met gevoel of instinctief.
Sherry picking nog wel! Dat doe je meestal in de winkel, bij het wijnschap.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 14:53 schreef ATON het volgende:
[..]
Zoals ik al schreef; je doet aan sherry picking. Om die teksten te kunnen begrijpen moet men:
1 beschikken over de Hebreeuwse ( O.T.) en de Griekse ( N.T. ) grondteksten.
2 de zegswijzen en symbolen kennen uit de joodse cultuur van die tijd.
3 de geschiedenis kennen van Palestina http://nl.wikipedia.org/w(...)alestina_%28regio%29
[..]
M.a.w., de bijbel is een hopeloos verouderd boek uit de Levant.
quote:Op dinsdag 5 mei 2015 14:56 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Sherry picking nog wel! Dat doe je meestal in de winkel, bij het wijnschap.
גHet doel van de schrijvers was om die gebeurtenis ( de 'exodus' ) te combineren met andere verhalen zoals in de J traditie. Deze schrijvers waren dan toch de eerste die deze twee goden met elkaar combineerden? Zij koppelden beide goden aan het verhaal van 'Mozes'.quote:
Ach syncretisme komt in alle godsdiensten voor, zo werden in Romeins Nederland de lokale Keltische goden gewoon opgenomen in het Romeinse pantheon, Nehallenia bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 22:44 schreef Szikha het volgende:
[..]
גHet doel van de schrijvers was om die gebeurtenis ( de 'exodus' ) te combineren met andere verhalen zoals in de J traditie. Deze schrijvers waren dan toch de eerste die deze twee goden met elkaar combineerden? Zij koppelden beide goden aan het verhaal van 'Mozes'.
Dit moet opzet zijn geweest.
Of is zijn er andere redenen? We hebben weleens een discussie gehad over JHWH. Volgens mij was hij de god van de Bedouin. Het kan zijn dat die schrijver(s), die daar rondhingen ,dat niet in de gaten hadden en het overgenomen hebben.
Overigens, was El niet de god van de Kenanieten? Historisch weet ik er niet veel vanaf. Maar het lijkt me duidelijk dat de schrijvers een doel voor ogen hadden. Als je een andere mening hebt hoor ik het
Zo eenvoudig is dit ook weer niet gegaan. De aanzet voor het schrijven van een ( fictieve ) voorgeschiedenis van de ' Israëlieten ' was de bezetting van het noordelijk deel van Palestina door de Assyriërs wat een volksverplaatsing naar Judea tot gevolg had. Onder koning Josia is men deze verhalen en wetten beginnen bundelen. Na de ballingschap is er ook nog o.a. Genesis bijgevoegd. Dit wordingsproces heeft meer dan honderd jaar geduurd en is een samenvoeging uit verschillende culturen.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 22:44 schreef Szikha het volgende:
Het doel van de schrijvers was om die gebeurtenis ( de 'exodus' ) te combineren met andere verhalen zoals in de J traditie. Deze schrijvers waren dan toch de eerste die deze twee goden met elkaar combineerden? Zij koppelden beide goden aan het verhaal van 'Mozes'.
Dit moet opzet zijn geweest.
God straft onbenullige mensen die geen kennis hadden van goed en kwaad. Ze eten een vrucht en verkrijgen daarmee dat inzicht wel. Kennis van goed en kwaad is blijkbaar slecht en God straft deze overtreding met de dood.quote:
Ben je niet blij? Anders had je eeuwig op deze aarde moeten leven.quote:Op woensdag 6 mei 2015 15:15 schreef hoatzin het volgende:
[..]
God straft onbenullige mensen die geen kennis hadden van goed en kwaad. Ze eten een vrucht en verkrijgen daarmee dat inzicht wel. Kennis van goed en kwaad is blijkbaar slecht en God straft deze overtreding met de dood.
Eeuwig op aarde leven lijkt me beter dan eeuwig gestraft worden.quote:Op woensdag 6 mei 2015 15:31 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ben je niet blij? Anders had je eeuwig op deze aarde moeten leven.
Wil eeuwig op aarde leven?quote:Op woensdag 6 mei 2015 15:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Eeuwig op aarde leven lijkt me beter dan eeuwig gestraft worden.
Dan wist ik niet beter. Maar kun je ook inhoudelijk ingaan op mijn opmerking? Waarom moet de mens dood als hij een overtreding begaat die hij niet doorheeft? Hij had nog geen kennis van goed en kwaad he?quote:Op woensdag 6 mei 2015 15:31 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Nee, als ik daarvoor mijn hele leven moet kruipen voor zo'n verschrikkelijke god, dan hoeft het van mij niet meer.quote:Op woensdag 6 mei 2015 15:49 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Wil eeuwig op aarde leven?
Dat kan! En je weet hoe..
Ja maar wat was dan de functie van Jezus C geweest he?quote:Op woensdag 6 mei 2015 15:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee, als ik daarvoor mijn hele leven moet kruipen voor zo'n verschrikkelijke god, dan hoeft het van mij niet meer.
Waarom had God niet gewoon wat liefde en vergeving kunnen tonen en de fout van Adam en Eva door de vingers kunnen zien. Dan hadden wij eeuwig op aarde kunnen leven, en had hij nooit meer boos moeten worden over enige zonde.
Die had lekker thuis kunnen blijven. Voetjes omhoog, zakkie chips erbij en dan met het vrouwtje Sterren Dansen kijken. Heerlijk gezellig toch? In ieder geval veel beter dan doodgemarteld worden voor onze zonden.quote:Op woensdag 6 mei 2015 15:55 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ja maar wat was dan de functie van Jezus C geweest he?
Eh... Wat was ook alweer de functie van Jezus?quote:Op woensdag 6 mei 2015 15:55 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Volgens christenen: het wegnemen van de schuld van de mensheid t.o.v. God door deze schuld op zich te nemen, daardoor te sterven en weer te herrijzen. Hij zit aan de rechterhand van God. Verder weet ik het ook niet zo.quote:Op woensdag 6 mei 2015 16:02 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Eh... Wat was ook alweer de functie van Jezus?
Wéér een misvatting ! Sterfelijk waren ze zo wie zo. Echter als ze de kans gehad hadden om van de boom des levens te eten, dán pas zouden ze onsterfelijk zijn geworden. Lees dit nog maar eens rustig door. Je zal ook merken dat god hier een leugentje verkocht heeft en de slang wees hen er terecht op.quote:Op woensdag 6 mei 2015 15:31 schreef Hexxenbiest het volgende:
Dat is inderdaad schrijnend voor een almachtige. Hij wekt de indruk dat hij het erom doet. Als almachtige heb je ALTIJD de eindverantwoording, voor alles!quote:Op woensdag 6 mei 2015 16:10 schreef falling_away het volgende:
Tsja is ook logisch he.. dat een rechter zijn eigen zoon vermoordt voor de zonden van de terechtgestelde terwijl hij ook de macht heeft de terechtgestelde vrij te plijten wegens verzachtende omstandigheden (hij kon immers niet anders dan zondigen)
quote:Op woensdag 6 mei 2015 15:51 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dan wist ik niet beter. Maar kun je ook inhoudelijk ingaan op mijn opmerking? Waarom moet de mens dood als hij een overtreding begaat die hij niet doorheeft? Hij had nog geen kennis van goed en kwaad he?
Vind je het niet vreemd dat "kennis van goed en kwaad" door god als een doodzonde wordt beschouwt? De slang had niet gelogen, de kennis kwam er inderdaad.
Dat lijkt inderdaad een logische conclusie maar het staat er niet letterlijk.quote:Op woensdag 6 mei 2015 16:19 schreef ATON het volgende:
[..]
Wéér een misvatting ! Sterfelijk waren ze zo wie zo. Echter als ze de kans gehad hadden om van de boom des levens te eten, dán pas zouden ze onsterfelijk zijn geworden. Lees dit nog maar eens rustig door. Je zal ook merken dat god hier een leugentje verkocht heeft en de slang wees hen er terecht op.
Eu... de Romeinen eruit schoppen ?quote:Op woensdag 6 mei 2015 15:55 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Spreek voor jezelf! Die ' ONZE ' slaat wel op de afvallige joden ( Helleense joden ) van toen. Ik voel me niet aangesproken hoor.quote:Op woensdag 6 mei 2015 15:56 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Die had lekker thuis kunnen blijven. Voetjes omhoog, zakkie chips erbij en dan met het vrouwtje Sterren Dansen kijken. Heerlijk gezellig toch? In ieder geval veel beter dan doodgemarteld worden voor onze zonden.
Zou je wel moeten doen. Anders was al dat gemartel en die dood en dat verderf hartstikke zonde.quote:Op woensdag 6 mei 2015 16:25 schreef ATON het volgende:
[..]
Spreek voor jezelf! Die ' ONZE ' slaat wel op de afvallige joden ( Helleense joden ) van toen. Ik voel me niet aangesproken hoor.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
O jawel : Genesis 3:22quote:Op woensdag 6 mei 2015 16:21 schreef hoatzin het volgende:
Dat lijkt inderdaad een logische conclusie maar het staat er niet letterlijk.
Dat moet je aan de god Anu vragen.quote:volgende vraag: waarom stond de boom des levens daar? Met welk oogmerk?
Je hebt t mis Aton. "De kritiek op het Genesisverslag mist dus een deugdelijk fundament." volgens deze link:quote:Op woensdag 6 mei 2015 16:31 schreef ATON het volgende:
[..]
O jawel : Genesis 3:22
[..]
Dat moet je aan de god Anu vragen.
In de bijbel moet alles met bloed hè.quote:Op woensdag 6 mei 2015 16:20 schreef Jigzoz het volgende:
Ja, da's allemaal mooi, maar waarom moest dat dan met een Jezus?
Ja, bloed, dood, marteling, allemaal hartstikke Bijbels en zo, maar waarom moest dat nou?quote:Op woensdag 6 mei 2015 18:21 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
In de bijbel moet alles met bloed hè.
Ja achteraf. Ineens spreekt God over een andere boom. Waarvan ze aanvankelijk wel mochten eten. Want ze moesten alleen van de boom der kennis afblijven.quote:
Je mag niet uit het oog verliezen dat dit verhaal uit de Sumerische cultuur komt. Je moet er zoals een ui er de nodige schillen afpellen. " Wij " is geen pluralis majestatis zoals sommigen beweren, maar het ging om Anu en zijn ' goddelijke dynastie ' ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Anunnaki ). Zij waren in vergelijk met de mens onsterfelijk. En nee, dit gaat hier niet over figuurlijke bomen ( zoals stamboom ). Kennis ( wetenschap ) heeft vele vertakkingen en vandaar dit vergelijkend beeld. Stel dat je iemand kent waarvan je grootouders hun grootouders deze er reeds was en nooit hebben weten geboren worden. Lijkt dit niet op ' onsterfelijk ' ? Werden de eerste mensen uit het O.T. ook niet een paar honderd jaar oud ? A & E zouden na het bezit van kennis ook wel eens het geheim van ' onsterfelijkheid ' kunnen ontvreemden. Uit voorzorg werden ze uit ' de tuin ' verdreven.quote:Op donderdag 7 mei 2015 10:35 schreef hoatzin het volgende:
Ja achteraf. Ineens spreekt God over een andere boom. Waarvan ze aanvankelijk wel mochten eten. Want ze moesten alleen van de boom der kennis afblijven.
Nee, zover is het niet gekomen. Dit verhaal heeft wel een hoog Star Wars gehalte, is het niet.quote:Wisten A en E ook van deze boom des levens? Dat blijkt nergens.
ikke deze zin nie begrijp nie...quote:Op donderdag 7 mei 2015 11:12 schreef ATON het volgende:
[..]
Stel dat je iemand kent waarvan je grootouders hun grootouders deze er reeds was en nooit hebben weten geboren worden. Lijkt dit niet op ' onsterfelijk ' ?
Welnee. Alleen volgens de mythe..quote:Werden de eerste mensen uit het O.T. ook niet een paar honderd jaar oud
Zekers.quote:Nee, zover is het niet gekomen. Dit verhaal heeft wel een hoog Star Wars gehalte, is het niet.
Je zou me een miljoen jaar geleden al een link geven over een of ander wetenschappelijk bewijs...quote:Op woensdag 6 mei 2015 16:58 schreef falling_away het volgende:
[..]
Je hebt t mis Aton. "De kritiek op het Genesisverslag mist dus een deugdelijk fundament." volgens deze link:
http://wol.jw.org/nl/wol/(...)genesis+3%3A22&p=par
Echt als je dit soort artikelen leest vallen toch je schoenen uit.
Bijvoorbeeld deze gewoonweg misleidende quote:
Bovendien hebben genetici in deze tijd erkend dat alle mensen waarschijnlijk van dezelfde man en vrouw afstammen. Is het verslag in Genesis dan wel zo vergezocht?
(hier is er weer een Hexxenbiest, ik kan je de wetenschappelijke bron geven die ze totaal uit context hebben gehaald om tot deze uitspraak te komen)
Nou hier heb je een voorbeeld dus.. De studie rond de "mitochondriale eva" wordt bewust in meerdere artikelen misbruikt door de JG's als bewijs voor het bestaan van de Eva van de bijbel. Als je heel oppervlakkig en zonder enige kennis van mitochondriale DNA de studie leest zou je met wat fantasie tot deze conclusie kunnen komen. Maar het WT genoodschap is echt niet zo dom en misleidt willens en wetens de lezers.quote:Op donderdag 7 mei 2015 11:32 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Je zou me een miljoen jaar geleden al een link geven over een of ander wetenschappelijk bewijs...
Er zullen best wel " JG-genetici" zijn die dit " erkennen" maar de reguliere wetenschap duidelijk niet.quote:Op donderdag 7 mei 2015 11:48 schreef falling_away het volgende:
Het klopt al helemaal niet dat "genetici in deze tijd hebben erkend dat alle mensen waarschijnlijk van dezelfde man en vrouw afstammen."
Ikke je proberen diets maken.quote:
Ja natuurlijk.quote:Welnee. Alleen volgens de mythe..
Door mitochondriale Eva te noemen naar Eva uit het (Hebreeuws-)Bijbelse scheppingsverhaal in de (Hebreeuwse) Bijbel zijn er bij het grote publiek nogal wat misverstanden ontstaan. Een veelgehoorde misvatting is dat ze de enige toen levende vrouw was. Dat was ze zeker niet, want dan was de mens waarschijnlijk al lang uitgestorven. Veel vrouwen die in dezelfde tijd leefden als zij hebben afstammelingen die nu leven. Maar alleen mitochondriale Eva heeft een tot op heden ononderbroken afstammingslijn van dochters – elke andere matrilineaire afstammingslijn is onderbroken of afgebroken, wat gebeurt als een vrouw alleen zonen of helemaal geen kinderen krijgt.quote:Op donderdag 7 mei 2015 11:32 schreef Hexxenbiest het volgende:
Je zou me een miljoen jaar geleden al een link geven over een of ander wetenschappelijk bewijs...
Hier nog een paar..quote:Op donderdag 7 mei 2015 11:32 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Bedankt voor de uitlegquote:Op donderdag 7 mei 2015 12:39 schreef ATON het volgende:
[..]
Door mitochondriale Eva te noemen naar Eva uit het (Hebreeuws-)Bijbelse scheppingsverhaal in de (Hebreeuwse) Bijbel zijn er bij het grote publiek nogal wat misverstanden ontstaan. Een veelgehoorde misvatting is dat ze de enige toen levende vrouw was. Dat was ze zeker niet, want dan was de mens waarschijnlijk al lang uitgestorven. Veel vrouwen die in dezelfde tijd leefden als zij hebben afstammelingen die nu leven. Maar alleen mitochondriale Eva heeft een tot op heden ononderbroken afstammingslijn van dochters – elke andere matrilineaire afstammingslijn is onderbroken of afgebroken, wat gebeurt als een vrouw alleen zonen of helemaal geen kinderen krijgt.
Zal ik aan iemand laten zien.quote:Op donderdag 7 mei 2015 15:02 schreef falling_away het volgende:
[..]
Hier nog een paar..
http://jwsurvey.org/cedar(...)ote-in-creation-book
http://corior.blogspot.co(...)about-evolution.html
http://www.jehovahs-witne(...)e-lie?size=10&page=1
Ik kan nog even door gaan als je wil? Er zijn namelijk talloze voorbeelden. Maar zelden dat een JG de bronnen in de publicaties gaat controleren. Bewust misleidende quotes, dat zou de getrouwe en beleidvolle slaaf toch nooit doen??!!
Heb je zelf ook een mening Hexx? Want eerst vraag je om bewijs, nu komt er (na een miljoen jaar) wetenschappelijk bewijs van Aton en F_A en dan reageer je met een dooddoener...quote:
Natuurlijk heb ik een meningquote:Op donderdag 7 mei 2015 16:10 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Heb je zelf ook een mening Hexx? Want eerst vraag je om bewijs, nu komt er (na een miljoen jaar) wetenschappelijk bewijs van Aton en F_A en dan reageer je met een dooddoener...![]()
Beetje flauw...
Ons allemaal verrot schelden? Zo ken ik je niet... waarom zou je dat doen? Om dat we pijnlijke zaken aanroeren? Dit is een discussieforum, daar kun je tegengas verwachten. En dat krijg je.quote:Op donderdag 7 mei 2015 16:14 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Natuurlijk heb ik een mening
Ik heb alleen geen zin in een discussie nu. Ik zou jullie allemaal gewoon verrot schelden.
Ik weet trouwens toch ook al wat jullie gaan zeggen. Zoveel heb ik al wel bestudeerd.
Wat zouden wij dan zeggen? En zouden we dat onterecht zeggen?quote:Op donderdag 7 mei 2015 16:14 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Natuurlijk heb ik een mening
Ik heb alleen geen zin in een discussie nu. Ik zou jullie allemaal gewoon verrot schelden.
Ik weet trouwens toch ook al wat jullie gaan zeggen. Zoveel heb ik al wel bestudeerd.
Nee, tis niet persoonlijk. Vind het altijd wel leuk met jullie van gedachten te wisselen.quote:Op donderdag 7 mei 2015 16:17 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ons allemaal verrot schelden? Zo ken ik je niet... waarom zou je dat doen? Om dat we pijnlijke zaken aanroeren? Dit is een discussieforum, daar kun je tegengas verwachten. En dat krijg je.
Komen jullie met nog meer linkjes...quote:Op donderdag 7 mei 2015 16:19 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wat zouden wij dan zeggen? En zouden we dat onterecht zeggen?
Maar komen wij onterecht met die linkjes?quote:Op donderdag 7 mei 2015 16:26 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Nee, tis niet persoonlijk. Vind het altijd wel leuk met jullie van gedachten te wisselen.
Ik kom nog erop terug. Ben vandaag alleen een beetje kwaad...![]()
[..]
Komen jullie met nog meer linkjes...
Onterecht..? Soms.. Soms zien jullie niet wat ik zie en ik baal dat ik me niet kan verwoorden.
Sommige linkjes slaan nergens op...quote:Op donderdag 7 mei 2015 16:32 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Maar komen wij onterecht met die linkjes?
Het is overigens goed dat je al denkt te weten dat anderen meer argumenten hebben, dat toont dat je er tenminste over nagedacht hebt.
Het zijn geen wetenswaardigheden. Het zijn veelal wetenschappelijke feiten die de verhalen van de bijbel compleet onderuit halen. Jij zou bijv. een miljoen jaar geleden nog eens terugkomen over de link die het hele wereldwijde vloed verhaal ontkracht.quote:Op donderdag 7 mei 2015 16:40 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Sommige linkjes slaan nergens op...
Geschreven door atheïsten die niet precies weten wat geloof is of voelt.
Maar zeg eens(gewoon nieuwsgierig): waarom gaan jullie massaal allerlei "wetenswaardigheden" vertellen die proberen de bijbel te ontkrachten? Om de discussie zelf? Of ...?
Ik ben niet boos op jouw linkjes. Ik heb er zelf om gevraagd. Zei toch al dat ik het met iemand ga bestuderen?quote:Op donderdag 7 mei 2015 16:45 schreef falling_away het volgende:
[..]
Het zijn geen wetenswaardigheden. Het zijn veelal wetenschappelijke feiten die de verhalen van de bijbel compleet onderuit halen. Jij zou bijv. een miljoen jaar geleden nog eens terugkomen over de link die het hele wereldwijde vloed verhaal ontkracht.
De discussie gaat hier over Jehovah's getuigen.. de groep die werelds onderwijs en het lezen van belastend materiaal over de organisatie ontmoedigd. Het is nogal logisch dat we dan met links en bewijzen komen die laten zien dat er nogal wat rammelt aan die organisatie en zijn leerstellingen.
De meeste atheïsten zijn ex-religieuzen, dus die weten wel degelijk hoe geloof voelt. Daarnaast komen atheïsten steevast als beste uit de bus bij tests naar kennis over religie.quote:Op donderdag 7 mei 2015 16:40 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Sommige linkjes slaan nergens op...
Geschreven door atheïsten die niet precies weten wat geloof is of voelt.
Omdat ze de waarheid zijn. Als mensen fouten maken - grove fouten - tegen de waarheid, zou jij hen toch ook corrigeren?quote:Maar zeg eens(gewoon nieuwsgierig): waarom gaan jullie massaal allerlei "wetenswaardigheden" vertellen die proberen de bijbel te ontkrachten? Om de discussie zelf? Of ...?
Waarom bestudeer je dat niet alleen? En met wie ga je dat dan bestuderen?quote:Op donderdag 7 mei 2015 16:47 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ik ben niet boos op jouw linkjes. Ik heb er zelf om gevraagd. Zei toch al dat ik het met iemand ga bestuderen?
Kom maar op met nog meer linkjes!
Wat mij betreft is dat omdat ik het christendom een uitermate kwaadaardig geloof vind.quote:Op donderdag 7 mei 2015 16:40 schreef Hexxenbiest het volgende:
Maar zeg eens(gewoon nieuwsgierig): waarom gaan jullie massaal allerlei "wetenswaardigheden" vertellen die proberen de bijbel te ontkrachten? Om de discussie zelf? Of ...?
Waar ik nog aan toe zou willen voegen dat georganiseerde religie (in het algemeen) meer ellende veroorzaakt dan nazisme.quote:Op donderdag 7 mei 2015 17:01 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wat mij betreft is dat omdat ik het christendom een uitermate kwaadaardig geloof vind.
Vergelijk het met praten met iemand die ideeën aanhangt die je zelf bijzonder verwerpelijk vindt. Nazisme bijvoorbeeld. Sommige mensen halen dan hun schouders op en denken: het zal wel. Anderen zullen de behoefte voelen om de andere partij te laten zien wat er niet klopt aan die ideeën.
En even voor de zekerheid: nee, ik vergelijk het christendom niet met nazisme, maar ik probeer uit te leggen waarom mensen graag ageren tegen ideeën die ze zelf verwerpelijk vinden.
Over naar gesproken: de Watchtower begint nu ook om geld te bedelen.quote:Op donderdag 7 mei 2015 17:10 schreef Perrin het volgende:
De Belangrijke Vragen in het leven vind ik te belangrijk om afgedaan te worden met de fopspeen van religieus dogma.
Als daarbij ook nog eens zo'n nare organisatie als de JG komt kijken, waarbij mensen niet alleen afgeleerd wordt om zelf na te denken maar ook nog sociaal klem komen te zitten, dan vind ik zo'n fopspeen extra ergerlijk.
Noem eens een paar fouten.quote:Op donderdag 7 mei 2015 16:47 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
De meeste atheïsten zijn ex-religieuzen, dus die weten wel degelijk hoe geloof voelt. Daarnaast komen atheïsten steevast als beste uit de bus bij tests naar kennis over religie.
[..]
Omdat ze de waarheid zijn. Als mensen fouten maken - grove fouten - tegen de waarheid, zou jij hen toch ook corrigeren?
Omdat ik dit niet alleen kan. Ik ben niet objectief genoeg. Met een JG die, net als ik, meer wil weten.quote:Op donderdag 7 mei 2015 16:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Waarom bestudeer je dat niet alleen? En met wie ga je dat dan bestuderen?
Hoe is het voor jou kwaadaardig? Veel geweld? Dominante God? Dat is niet eens waar geloof om gaat!quote:Op donderdag 7 mei 2015 17:01 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wat mij betreft is dat omdat ik het christendom een uitermate kwaadaardig geloof vind.
Vergelijk het met praten met iemand die ideeën aanhangt die je zelf bijzonder verwerpelijk vindt. Nazisme bijvoorbeeld. Sommige mensen halen dan hun schouders op en denken: het zal wel. Anderen zullen de behoefte voelen om de andere partij te laten zien wat er niet klopt aan die ideeën.
En even voor de zekerheid: nee, ik vergelijk het christendom niet met nazisme, maar ik probeer uit te leggen waarom mensen graag ageren tegen ideeën die ze zelf verwerpelijk vinden.
Beweren dat er leven na de dood is. Beweren dat er een omnipotent en omniscient wezen is dat enorm begaan is met jou persoonlijk. Beweren dat de Bijbel de wil van dat wezen vertegenwoordigt. Beweren dat je überhaupt kunt weten wat zo'n wezen wil. Je eigen leven volledig inrichten op basis van die beweringen. En erger nog: proberen het leven van anderen in te richten op basis van die beweringen.quote:
En die andere JG is wél objectief? Het lijkt me dat jullie allebei een vrij grote bias hebben in het voordeel van de Watchtower.quote:[..]
Omdat ik dit niet alleen kan. Ik ben niet objectief genoeg. Met een JG die, net als ik, meer wil weten.
Niemand zegt dat het niet kritisch bekeken mag worden.quote:Op donderdag 7 mei 2015 17:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waar ik nog aan toe zou willen voegen dat georganiseerde religie (in het algemeen) meer ellende veroorzaakt dan nazisme.
Dus ja: het is prima, zelfs zeer wenselijk, dat daar kritisch naar gekeken wordt.
Hoe kom je erbij dat mensen bij de JG afgeleerd worden om zelf na te denken? Hoor je mij niet nadenken?quote:Op donderdag 7 mei 2015 17:10 schreef Perrin het volgende:
De Belangrijke Vragen in het leven vind ik te belangrijk om afgedaan te worden met de fopspeen van religieus dogma.
Als daarbij ook nog eens zo'n nare organisatie als de JG komt kijken, waarbij mensen niet alleen afgeleerd wordt om zelf na te denken maar ook nog sociaal klem komen te zitten, dan vind ik zo'n fopspeen extra ergerlijk.
Jongen, pleaseee.quote:Op donderdag 7 mei 2015 17:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Over naar gesproken: de Watchtower begint nu ook om geld te bedelen.
http://jwsurvey.org/cedar(...)nate-valuable-things
Noem jij dat grove fouten? Grove fouten t.o.v wie?!quote:Op donderdag 7 mei 2015 17:50 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Beweren dat er leven na de dood is. Beweren dat er een omnipotent en omniscient wezen is dat enorm begaan is met jou persoonlijk. Beweren dat de Bijbel de wil van dat wezen vertegenwoordigt. Beweren dat je überhaupt kunt weten wat zo'n wezen wil. Je eigen leven volledig inrichten op basis van die beweringen. En erger nog: proberen het leven van anderen in te richten op basis van die beweringen.
Goh! Dat je dat zo weet! Je kan zeker door ons heen kijken. Onderschat niet.quote:Op donderdag 7 mei 2015 17:50 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
En die andere JG is wél objectief? Het lijkt me dat jullie allebei een vrij grote bias hebben in het voordeel van de Watchtower.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |