We weten allemaal wel wat voor belangrijke rol het land Israel in de Bijbel neemt. Maar ook in de rabbijnse literatuur zoals de talmud , midrash wordt de betekenis van het land Israel en de stad Jeruzalem benadrukt.
Eerst hoopte het volk vrijheid te krijgen door oorlog . En dit geloof in de fysieke kracht ging gepaard met Messiaanse verwachtingen (zie Jezus) maar ook Bar Kochba in het jaar 132, ook hij probeerde het Romeinse onderdrukking aan te vechten. Vergeet niet dat Messias en gezalfde hetzelfde betekenen en komt van 1 dezelfde woord: masiach. Messias is de transcriptie van gezalfde.
Het was heel normaal in de Oudheid om koningen te zalven.
De Israelieten begonnen dat dus ook te doen want ze namen dat over van de omringende volkeren. Een gezalfde oftewel een Messias zou Gods heilige Geest hebben gekregen en dus de taak hebben om zijn land te bevrijden van zijn vijanden (oa de flistijnen en de Romeinen)
Jezus is zo goed als onbekend gebleven. En we weten niet of ie bestaan heeft. Het was op zijn minst een poging. En die van Bar kochba werd keihard neergeslagen.
Tot zeker de 8ste eeuw van onze jaartelling probeerden Joodse revolutionairen het land te bevrijden, maar allemaal zonder succes.
Juist door die militaire mislukkingen groeide dus het religieuze verlangen van de terugkeer naar Zion.
De rabbijnen begonnen te prediken dat de Messias het volk weer naar Israel zou voeren.
Velen hebben de gevaarlijke stap genomen om zich in Jeruzalem bij de kleine Joodse gemeenschappen te voegen.
Het was namelijk een weg vol gevaren.
Jehuda HaLevi een dichter die leefde in Spanje was zo'n iemand. Hij verlangde naar Zion. Hij vertrok in 1140 naar Israel maar niemand weet of hij wel of niet is aangekomen (hangen verhalen rond)
Vooral Joodse Spanjaarden waagde de poging . Niet uit plezier maar vanwege de zware onderdrukking die zij moesten ondergaan.
Dus niet de Azkenazim zijn begonnen zoals zovelen beweren maar de Sefardim
Immers zij waren al 'heidens' in de zin dat ze niet-Joden graag nadeden. Dit in tegenstelling tot de Azkenazim. Later zouden deze Sefardische Joden de Azkenazische Joden gaan beinvloeden in Europa. Zij zouden elkaars paden gaan kruisen.
Al eind 17e eeuw gingen veel spaanse Joden (Kabbalisten) naar het Palestina toe.
In de middeleeuwen was het bewonen van het land volgens Nachmanides ineens een religieus verbod!
Van Maimonides mocht het wel.
Beiden trokken overigens wel naar het land
Ook van de stichter van de chassidische beweging (de Baal shem tov) is bekend dat hij naar het land wilde gaan.
Een mytische en mysterieus verhaal verteld dat de satan zich verzette tegen zijn plan omdat hij vreeste dat de vereniging van deze man met het land zo hevig zou zijn dat de komst van de Messias erdoor veroorzaakt zou worden
Een ander verhaal vertelt hoe de Baal Shem tov ten hemel steeg en waar hem werd gevraagd om te blijven zonder eerst te moeten sterven.
Hoewel de Baal Shem tov enthousiast was over dit aanbod weigerde hij omdat de hoop naar het land te gaan dan niet in vervulling zou gaan en dat wilde hij graag.
Een ander grote chassidische leider rabbi Nachman van Breslav breikte het land wel en verbleef er een half jaar. Toen hij terugkeerde vertelde hij zijn leerlingen dat hij opnieuw geboren was.
Wat hij voor zijn reis naar Israel had onderwezen mocht niet opgeschreven worden maar alles wat hij daarna onderwees moest tot in detail schriftelijk worden vastgelegd
Dus om terug te komen, eeuwenlang namen in de Joodse opvatting Israel en Jeruzalem een centrale plaats in.
Een visie die terug te vinden is op oude landkaarten waar Israel wordt voorgesteld als het centrum van de wereld.
In de Joodse opvatting was Zion het synoniem voor Jeruzalem en Israel , dus niet een symbool, maar een werkelijkheid die nooit uit de herinnering is gebleven bij Joden.
Joden bidden 3x per dag :
" ...terug naar Jeruzalem, uw stad , en woon in haar zoals Gij hebt gezegtd. Bouw haar binnenkort in onze dagen weer op , een eeuwig bouwwerk , en vestig er spoedig de troon van David. Geprezen zijt Gij , Eeuwige , die Jeruzalem herbouwt"
Elk jaar zingen de Joden "volgend jaar in het [herbouwde] Jeruzalem"
Ze doen dit op de seder avond. De seder is ontstaan ongeveer 2 eeuwen na de gewone jaartelling. Het een creatie van de farizeeen trouwens
Heel vroeger slachtte het hoofd van elk huishouden het pesach offer en maakte het klaar zodat het geroosterd kon worden en nam het vervolgens mee naar de plek waar de familie het dan gezamenlijk opat. En trokken de Joden/ Israelieten in de Pesach periode altijd naar Jeruzalem maar omdat de tempel in het jaar 70 met de grond gelijk is gemaakt hielden de pelgrimstochten die naar Jeruzalem werden gehouden dus op en kwam de focus meer op het gebed en feest te liggen
Door al die militaire mislukkingen ( bar kochba en tot de 8ste eeuw) groeide dus het religieuze verlangen van de terugkeer naar Zion.
Aton heeft gelijk. Jezus sprak in Palestina meer dan 2000 jaar geleden. Niet tegen christenen in NL.
Zijn doel was (fysiek) de vijand weg te halen. Velen voor hem probeerden dat en vele na hem. Maar dat hielp allemaal niet. Dus veranderde er heel veel. Zo ook de messiaanse verwachtingen binnen het vernieuwde Jodendom EN christendom