Enige tijd geleden kreeg ik de Vidonn X6 binnen, daarvan vandaag de review!
![LTUy5rdl.png]()
![TkG9L5b.png]()
-
Inhoudsopgave1. Inleiding
2. De Vidonn X6
3. Bestellen & ontvangen
- 3.1 Unboxing
- 3.2 Design en bouwkwaliteit
4. Scherm
5.Een kijkje binnenin
- 5.1 System on a chip
- 5.2 Teardown
6. Software
- 6.1 De Apps
- 6.1 Het horloge
- 6.2 De tracking
7. Batterij
8. Connectie
9. Conclusie
![TkG9L5b.png]()
-
1. InleidingHet begon ruim 2 jaar geleden in april 2012. Pebble begon zijn Kickstartercampagne die een van de meest succesvolle kickstarters aller tijden zou worden. Het begin van het wearable tijdperk.
Foto: PebbleZelf heb ik van het begin af aan interesse gehad in deze wearables. De Pebble was dan ook mijn eerste smart band. Toen in januari 2014 de Pebble steel werd aangekondigd heb ik de normale Pebble verkocht en een steel aangeschaft. Deze steel gebruikte ik tot voor kort nog dagelijks.
Ondertussen heb ik al een redelijke lijst met smart-devices. Waaronder een Pebble,
Pebble Steel,
LG G watch R,
LG G watch en de
Tommy die ik eerder heb gereviewd.
Foto: Lineup smart devices
Foto: Pebble Steel, LG Gwatch R, Vidonn X6Bij het gebruik van Smartwatches krijg je onverminderd een aantal vragen:
- Waarom?
- Hoe duur?
- Wat kan je er mee?
- Is dit een Apple watch?
Nou, notificaties bekijken, tussen de 60 en 200 euro en nee het is geen Apple watch

. Veel mensen vinden de Wear watches te duur, daarvoor heb ik dus de Tommy dus eens gereviewd (update van review komt er aan). Maar gezien een aantal mensen een Tommy nog te duur vonden ben ik eens gaan kijken of er niet een nog goedkoper alternatief was. Na een kleine zoektocht denk ik dat de Vidonn X6 wellicht wel als 'Smartwatch / tracker' kan dienen voor een kleine(re) prijs.
Hij heeft wellicht niet de vorm van een smartwatch maar wel diverse functies:
- Notificaties
- Tijd
- Tracking
Een simpele basis uitvoering van een Smartwatch dus:
Foto:Vidonn X6Vidonn lijkt een jong Chinees merk dat zich heeft gericht op het maken van sport trackers. In deze lijn hebben ze een aantal verschillende trackers gemaakt de: X5, X6 en
vermoedelijk komen ook de A4, A6 en A8 nog uit. Verder is er nog weinig te vinden over het merk Vidonn.
![TkG9L5b.png]()
-
2. SpecificatiesSOC (System on a Chip):Fabrikant:Onbekend
Bluetooth: Bluetooth LE 4.0
GeheugenRAM: Onbekend
Flash: Onbekend
SchermFormaat: 0,88 inch
Resolutie: 128 x 36 pixels (~176 PPI)
Techniek: OLED
Scherm: Plastic
SensorsGyroscoop: Ja
Afmetingen, gewicht & materialenFormaat: 12 x 16mm (HxB)
Breedte: 60mm
Gewicht: 20 gram
Behuizing: Polycarbonaat
Bandje: TPU rubber
BatterijCapaciteit: 45mAh
Voltage: 3.7V
Watt uur: 0.17Wh
SoftwareCompabiliteit: IOS 7, IOS8, Android 4.3+
Overige:USB: Magneetlader
![TkG9L5b.png]()
-
3. Bestellen & ontvangen Op 2 februari heb ik de smartband bij DX besteld. Een dag later was deze al verzonden, Vervolgens stond 18 februari de postbode aan de deur met de X6. Vrij snel, zeker in de periode voorafgaand aan het Chinese nieuwjaar.
De Vidonn X6 koste op het moment van bestellen $30,90 bij DX, dit lijkt een
tijdelijke campagne te zijn.
3.1 UnboxingDe Vidonn X6 komt in een simpel wit doosje met plastic folie er omheen:
Foto: DoosjeOp de achterkant van het doosje vinden we ook nog de specificaties:
Foto: Specificaties
Foto: Doosje binnenkantHet doosje voelt stevig aan en biedt genoeg bescherming voor de lange reis van China naar Nederland. In het doosje zitten: De smartband, een extra (plastic) sluitclip, laadkabel en een boekje.
Foto: Inhoud doosje 3.2 De Vidonn X6![oxQebuAl.jpg]()
![MWYFgU1l.jpg]()
![bFQENJLl.jpg]()
Foto's: Vidonn X6 design De smartband ziet er simpel uit. Geen baanbrekend design; simpel en niet te opvallend zou ik zeggen.
Waar de Pebble steel een achterkant van metaal heeft is de Vidonn X6 gemaakt van plastic met een lichte coating. Hierdoor voelt de Vidonn X6 wel wat goedkoop aan.
De X6 heeft 1 knop, in vorm van een soort touchknop. Deze knop is gemarkeerd door de kleine stippeltjes in ruitvorm op de voorkant. Verder vinden we aan de achterkant van de X6 een oplaadpoort. De voorkant van de smartband bevat daarnaast nog een klein OLED scherm.
Het siliconen bandje van de X6 zit vast aan de rest van de behuizing, Het niet kunnen verwisselen van bandjes is een gemiste kans. Daartegenover staat wel dat je de meetunit niet kwijt kan raken zoals bij de
Mi band of Vidonn X5.
Xiaomi Mi band tracker
Vidonn X5 trackerOver het algemeen ben ik redelijk tevreden met het uiterlijk en de materialen die gebruikt zijn. Het voelt wellicht wat goedkoop aan maar het zorgt er voor dat de tracker niet zwaar is en snel vergeten als je hem draagt. Het bandje, dat niet verwijderbaar is, voelt tijdens het dragen ook niet verkeerd aan. Daarnaast is het bandje makkelijk te verstellen en zit het met het dubbele drukknoopje goed vast.
De lader is een simpele magneetlader met een (zeer) dun kabeltje. Hij klikt altijd goed op zijn plek (In tegenstelling tot Pebble) en laat niet (te) snel los.
De krasbestendigheid ben ik iets minder over te spreken, zoals hieronder te lezen.
![TkG9L5b.png]()
-
4. Scherm
0.88 inch OLED schermDe Vidonn X6 heeft een klein 0.8 inch OLED display. Dit zelfde scherm zit in meerdere trackers en heeft een 128x36 pixels resolutie. Het OLED scherm ziet er binnenhuis prima uit en ook buiten lijkt hij de afgelopen weken redelijk af te lezen.
Helaas bleek bij de eerste mooie lentedag het scherm niet voldoende helder om af te lezen te zijn, je moet schaduw maken om het scherm af te lezen. Dit is wel een gemiste kans, buiten op een terras zal je dus weinig hebben aan de klokfunctie van het apparaatje.
De afleesbaarheid / grote van de letters is afdoende, het scherm valt prima af te lezen en is niet te priegelig.
Helaas is zoals op onderstaande foto te zien het scherm wel krasgevoelig. Gelukkig vallen de krassen vooralsnog niet op.
Foto: krassen ![TkG9L5b.png]()
-
5. Een kijkje binnenin Soms kijk ik graag iets verder dan de buitenkant van een toestel/object. In dit hoofdstuk doen we dat ook, helaas is er maar beperkte informatie en kennis van mijn kant aanwezig. Helaas is er niet meer bekend over de gebruikte chipset in de X6. Mocht ik hier later meer over vinden dan zal ik dit deel proberen te updaten. Wat we wel kunnen doen is een Teardown!
5.2 Teardown Natuurlijk doen we die teardown niet zelf, daar hebben we natuurlijk de
FCC voor

. Gezien de Vidonn X6 (of 1 van zijn aan hardware identieke broertjes) netjes een keuring heeft ondergaan zijn deze foto's gewoon beschikbaar.
De hardware van Vidonn die getest is bij de FCC is de X5, qua Soc en antenne is deze gelijk aan de X6, het scherm is wel iets kleiner.
De code waarmee je de Vidonn smartbands bij de FCC te vinden zijn vinden is: 2AB62
![ES0ArL5t.png]()
Foto's FCC keuring Vidonn X5 (klik voor grotere versie)
Screenshot: FCC report certificering![TkG9L5b.png]()
-
6. SoftwareEr is nog wel het een en ander te zeggen over de Vidonn X6. Zo is het niet open-source en/of is er geen SDK beschikbaar. Daardoor ben je volledig afhankelijk van de ontwikkelaars van het horloge.
Tot nu toe werkt dit allemaal nog goed maar hoe lang zal de support blijven lopen? Hoe vaak worden nieuwe functionaliteiten toegevoegd en wat als dit stopt?
Het antwoord op bovenstaande vragen zal helaas luiden: Dan moet je roeien met de riemen die je hebt. Wellicht is Vidonn in de toekomst nog om te praten om iets open te geven, maar ik heb er een hard hoofd in.
Voor nu heb ik het software gedeelte opgedeeld in twee delen, de App en het band zelf. In beide delen zal ik de ervaringen met en gebreken van de software zo veel mogelijk proberen weer te geven.
6.1 De appsVidonn werkt al even aan deze smartbands getuigt de FCC certificering die op 4 mei 2014 is uitgegeven. Ondertussen is de app dus ook al even beschikbaar en zou de ontwikkeling opgang zijn.
De laatste update van de app was 4 maart 2015, daaruit blijkt dat Vidonn de app nog wel update.
De app van Vidonn is te vinden in de
Playstore of in de
IOS appstore
Screenshot: App icoontje & splashscreenWanneer je de app opstart krijg je na het het splashscreen direct het overzicht van de huidige dag te zien. Dit overzicht geeft het aantal stappen, afstand, calorieën en het aantal uren slaap van de laatste nacht weer. Daarnaast zie je hier de laatste tijd van synchronisatie. Als je op het kleine batterijtje drukt kun je tevens het batterijniveau ten tijde van de laatste synchronisatie zien.
Daarnaast staan er bovenin pijltjes, door deze pijltjes kan je vooruit en terug scrollen tussen verschillende dagen.
Screenshot: Startscherm / Data schermOnder aan het startscherm heb je 3 keuzes, data (die je hier boven ziet), friend en more.
Het Friend scherm geeft je de mogelijkheid om vrienden toe te voegen, hierbij kan je dus competities houden en vergelijken. Niet iets wat ik zou gebruiken, maar mocht je met meerdere mensen zo'n bandje aan schaffen dan kan het best grappig zijn.
Screenshot: Friend schermDoor op het knopje ''More'' te klikken kom je in het menu terecht:
Screenshot: More/menuIn dit menu kan je verschillende onderdelen vinden, ik zal ze stuk voor stuk even bij langs gaan.
Allereerst het My bracelet onderdeel, dit onderdeel laat je de instellingen van je band managen.
(Dit was tevens een aanpassing met de update van begin maart, links het oude, recht de nieuwe versie van dit menu).
Screenshot: My bracelet In dit menu kan je een aantal dingen aanpassen zoals het Alarm, de tijd waarbinnen je slaapt (dit herkent de band niet zelf!) en de tijd waarin de band geen notificaties moet weergeven.
Screenshot: Alarm, sleep en silent settings (laatste is hernoemt naar silent in laatste update)Daarnaast kan je in het My braclet menu onder other settings overige dingen vinden. Onder andere firmware upgrades, welke notificaties de band moet weergeven. Het toevoegen van notificaties gaat zeer simpel. Je kan van letterlijk iedere APK in het systeem notificaties ontvangen (zo ver ze die geven). Handig dus!
Daarnaast vinden we anti lost dat zorgt voor een trilling bij een disconnect met veel opties (zie screenshot 2) en de mogelijkheid om het lettertype van de band hier aanpassen.
Screenshot: Other settings, Anti lost, lettertype[sub]
![wDhAwPGm.png]()
[sub]Screenshot: Notificaties De search for bracelet is de plek waar je connect met de Vidonn smartband, het zoekt het bandje en zorgt dat deze (goed) contact maakt met je telefoon. Onder about kan je de versie van de app vinden.
Screenshot: Search for bracelet en AboutNaar mijn idee is de app redelijk compleet, het zou wel leuk zijn als de app qua uiterlijk een overhaul kreeg. Met de laatste update en het nieuwe my bracelet menu lijkt het dat ze hier mee bezig zijn. Ik hoop dan ook dat ze dit in de gehele app gaan doorvoeren.
Al met al werkt de app wel redelijk, de grafieken zijn niet het allermooiste maar geven de informatie voldoende weer. Er zitten in de app veel meer grafieken en beelden dan hierboven weergegeven. Maar de informatie die hier op staat is voor mij nog niet heel nuttig.
Als je een goed totaaloverzicht wil hebben zou je ook de website van Vidonn kunnen raadplegen, hiervoor moet je in de app je account koppelen.
Screenshot: Website vidonn6.2 De smartbandOp de band draait natuurlijk ook software. Hier zal ik ook alle functies weer benoemen. Tevens zal ik de gemerkte problemen weergeven. Ik heb zo goed en kwaad als het kan foto's van de interface proberen te maken.Niet de beste kwaliteit maar ik denk dat het er wel mee door kan

.
Het scherm van de Vidonn X6 is niet allways on, hiervoor moet je altijd eerst een aanraking doen op het knopje. De eerste weergave die het bandje doet bij aanraking is de tijd. Bij een tweede aanraking gaat het klokje door naar stappen, derde aanraking calorieën en bij de vierde aanraking de afstand.
![cOb2yX3m.jpg]()
Foto: Tijdweergave, stappen, calorieën en afstandZoals ook al onder scherm aangegeven is het mooie heldere tekst die goed af te lezen is (maar bij veel zonlicht niet). Bij een lange klik op het knopje kan je de timer opstarten, hiermee kan je een workout los tracken en timen. Ook de stappen, calorieën en afstand worden dan los gemonitord.
Foto: 1 losse activiteit trackenNaast het traceren van een losse activiteit zit er ook een anti-activiteit meting op. Mocht je een uur op de stoel zitten dan begint het horloge te trillen en geeft het een zittend tekentje weer. Dit werkt wel redelijk goed, op het werk gaat hij na een uurtje stilzitten regelmatig af

.
Naast het traceren van je stappen kan het bandje ook je notificaties weergeven. Dit werkt wel redelijk het bandje trilt netjes als er een nieuwe notificatie binnenkomt en je kan de titel of tekst een stukje lezen. Uitzondering hier op is helaas Whatsapp hier wordt alleen het groepsgesprek en/of de persoon die het bericht stuurt weergegeven.Mocht het berichtje nu te lang zijn voor de twee beschikbare regels dan komt er een nieuwe ''pagina'' die wederom twee regels beschikbaar. Andere dingen zoals buienradar en mail worden ook prima weergegeven.
Foto: BerichtjeWat betreft whatsapp is wellicht een workaround beschikbaar. In de Playstore staat een app voor de Vidonn X5 die deze mogelijkheid bied, gezien de identieke hardware van de X6 zou deze app ook voor deze kunnen werken.
Naast berichtjes worden ook inkomende gesprekken weergegeven op het scherm, wederom in combinatie met een trillend banje:
Foto: Bellen, inkomend gesprek6.1 De trackingDe precisie van de tracking is natuurlijk een belangrijk onderdeel van de software. Om dit te vergelijken heb ik diverse dagen de Vidonn naast mijn Mi band om gehad. Tijdens deze dagen ben ik geen rare of grote verschillen tegen gekomen. De verschillen zaten na een dag vaak op 20-50 stappen.
Screenshots, trackingHierboven dus een screenshot van de X6 en Mi band op de zelfde dag. Het verschil hierboven is prima te verklaren. Er mist bij de Mi band een stukje van zo'n 400 meter van het werk naar het station. De verschillen zijn mijn inziens dus in de marge.
![TkG9L5b.png]()
-
7. BatterijDe batterij van de Vidonn X6 moet volgens de fabrikant ongeveer 14 dagen mee gaan. De eerste paar cycles waren merkbaar korter dan de 14 dagen en ik was daar dan ook een beetje teleurgesteld. Maar de derde cycle (en een update van het bandje later) ben ik redelijk tevreden.
Het bandje is nu bijna 7 dagen online en heeft nog 47% batterij, 10 dagen op een lading moet dan ook zeker lukken. Dit is inclusief notificaties en het trillen bij een disconnect.
![TkG9L5b.png]()
-
8. ConnectieDe stabiliteit van de connectie laat wel iets te wensen over. Dit is vooral te zien als je de ''diconnect'' functie aan hebt staan. Deze gaat momenteel wel een keer of 3 per dag af. Als ik vervolgens in de app kijk maakt het bandje net weer contact. De connectie is dus maar een enkele seconde onderbroken en herstelt zich zelf.
De afstand waarin het horloge gekoppeld blijft aan het horloge is verder wel prima. Een meter 7 of 8 is geen probleem.
![TkG9L5b.png]()
-
9. ConclusieAls je opzoek bent naar een activiteiten tracker met beeldscherm dan kan de Vidonn X6 best een leuk bandje zijn. Er zijn hier en daar helaas nog wel wat puntjes waar aan gewerkt moet worden binnen de app.
Opsomming minnetjes en plusjes:
- Krasbestendigheid
- Afleesbaarheid in zon
- Via app geen volledige Whatsapp notificaties
- Matige weergave grafiekjes in de app
- Privacy?
+ lange batterijduur
+ Notificaties van berichten en telefoontjes
+ Prijs
+ Tracking van activiteiten
+ Website met uitgebreide tracking informatie
[ Bericht 0% gewijzigd door RobertNL op 09-03-2015 00:10:20 ]