abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 6 maart 2015 @ 12:42:36 #151
382026 Zomerzon01
Lekker warm!
pi_150348772
Klinkt niet fijn Skoap, Beterschap!

Rusi ga nu eindelijk eens bevallen! Lekker met dat mooie weer naar buiten met de nieuwe baby. :)

Even een jompel voor mezelf:
*O* *O* Vandaag 20 weken!!!! *O* *O*

Over vakanties: Ik zou het over 3 tot 5 weken nog wel zien zitten om op vakantie te gaan hoor.
Maar ik voel me dan ook best goed. Energie weer terug en misselijkheid over. Dus niks in de weg zou ik zeggen. :s) (Dat klop ik wel even af nu.)

Ik hoop ook mijn verlof te beginnen 4 weken van tevoren. Ik doe ook kantoorwerk en het is de eerste. Dus zo veel mogelijk weken na mijn verlof om van de minion te genieten.
Maar even aankijken of ik het red. Is wel 40 uur per week. Maar gelukkig ook veel verlof wat ik van tevoren tussendoor al op kan nemen en veel gratis vrije dagen die er aan komen met pasen enzo. ^O^
Oost west, mij best.
pi_150349358
Zo eindelijk even een beetje tijd om bij te lezen. Na de echo woensdag ben ik amper nog thuis geweest. En dat hakt er goed in.

Maar goed, woensdag een hele mooie echo gehad en intake bij de klinisch verloskundige. Ik ben weer vooruit gezet. De vastgestelde UD is nu 29 september in plaats van 3 oktober. Ons eigenwijs spruitje bewoog al lekker en verstopte zich heerlijk in een hoekje!
Verder besloten geen combinatietest te laten doen.
En voor de rest het gewoonlijke bloedprikken, geen idee trouwens hoe dat gaat met die uitslag. Krijg je dat nog te horen?

Wel was de bloeddruk wat te hoog. Tenminste waarschijnlijk, want ze konden hem niet goed horen.
Dus de medicatie opgehoogd naar 3 x 500mg ipv 250mg.
En dat merk ik al goed. Nog moeier... En daar baal ik ontzettend van! Maar ja, we moeten het er mee doen!

Verder hebben we het nieuws aan iedereen verteld, en ook de bom gedropt op facebook. Allemaal leuke reacties. Heel leuk!

Verlof: hier geen keuze, vanaf ongeveer 32 weken zwangerschap ben ik Toos Werkloos. Dus die keuze is wel gemaakt voor mij. Wil binnenkort wel kijken waar ik recht op heb qua uitkering!

Verder las ik dat Risu nog steeds niet aan het babyknuffelen is. Selvaria een goede echo heeft gehad. Malteser en Skoap een :* kunnen gebruiken. En dan nog even een algemene *O* voor de dames die sinds kort meldplicht hebben en de wekenwissels!
Je kunt tegenwoordig zoveel worden, dat ik maar gewoon blijf wie ik ben.
pi_150349496
Beterschap Skoap!

Verder niet bij gelezen.
Ik ben vanochtend bij de vk geweest, urine is schoon en mijn bloeddruk blijft stabiel. Maandag mag ik me weer melden, maar als ik eerder klachten krijg moet ik aan de bel trekken.
  vrijdag 6 maart 2015 @ 13:12:10 #154
56471 pinquit
oh my lama!
pi_150349556
Bij wat voor klachten moet je bellen dan Cho?
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  vrijdag 6 maart 2015 @ 13:19:20 #155
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_150349773
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 13:09 schreef Cholula het volgende:
Beterschap Skoap!

Verder niet bij gelezen.
Ik ben vanochtend bij de vk geweest, urine is schoon en mijn bloeddruk blijft stabiel. Maandag mag ik me weer melden, maar als ik eerder klachten krijg moet ik aan de bel trekken.
goed nieuws! Geen ziekenhuis voor nu dus. Je ud is bijna toch?

Risu nog niet bevallen. Kind vind het wel erg prettig bij jou ;)

En goed echo nieuws *O*
pi_150349907
Heel goed nieuws! Mijn UD is volgende week en ik hoop heel erg dat ik thuis kan bevallen.

Pinq als ik hoofdpijn krijg of een bandgevoel om mijn buik heb dan moet ik bellen. Prima, daar heb ik tot nog toe geen last van gehad dus dat zal nu vast ook wel weg blijven.
pi_150350410
Ik had gehoopt dat de vermoeidheid wel weg zou trekken na 13 weken zwangerschap, en hoewel ik niet meer zo lamlendig ben ben ik nog steeds erg moe. Ik slaap ook nog steeds niet zo goed, droom heel veel en slaap erg licht.

Verder hebben wij veel reisplannen rond 22-25 weken zwanger, met de trein rond Nederland en Duitsland naar bruiloften, en willen we nog verhuizen naar een ander land rond de 29, 30 weken. Ik hoop maar dat ik me gewoon goed blijf voelen. Doe ik nu ook, behalve die stomme vermoeidheid...
pi_150350447
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 09:44 schreef L-E het volgende:
Deel 1526! *O*
ach who cares, ik vertel het gewoon :D

Mag er een jongen achter mijn naam? O+
  vrijdag 6 maart 2015 @ 13:54:51 #159
259886 pessie
pi_150350754
Gefeliciteerd coccinelle!!!

Jagar, het kan langzamerhand minder worden vanaf een week of 13, wellicht voel je je over 3 weken weer een stuk fitter!

Ik ben bij de eerste met 27 weken naar Gran Canaria gevlogen. Hadden we geboekt voordat ik bekkenklachten kreeg. Ik wil nooit meer in een vliegtuig zitten, ik voel de pijn nog... Maar de vakantie was heerlijk, 30 graden! Dat was precies wat ik nodig had! En verder gewoon rustig aan, maar daarom hadden we Gran Canaria gedaan, daar gaat het om mooi weer en strand hangen.
Moraal van het verhaal, het is precies hoe jij je voelt wat kan en wat niet kan.
pi_150350906
Jagar, bij mij kwam de energie weer volledig terug rond de 17 weken, hoop dat dat voor jou ook geldt. :*
pi_150351171
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 13:45 schreef coccinelle het volgende:

[..]

ach who cares, ik vertel het gewoon :D

Mag er een jongen achter mijn naam? O+
O+ hoera nog een jongen! O+
Schudden voor gebruik
pi_150351272
Goede echo voor Selvaria *O*

Jongen voor Coccinelle *G*
  vrijdag 6 maart 2015 @ 14:20:57 #163
335643 faptist
Maakt fouten
pi_150351632
Vakantie:
Ik ben nu 36 weken en zou nog prima op vakantie kunnen. Het is dat ik er geen geld voor heb, maar anders ...

selvaria,
Fijn dat de echo goed was.
Groeiecho gaat nog zo veel wisselen.
Ik werd steeds gewaarschuwd voor een kind met een veel te groot hoofd en iets te kleine buik. Gister kreeg ik te horen dat het hoofd normaal was maar de buik te dik.
Geen peil op te trekken.

Hmm. Is het pijl of peil?
  vrijdag 6 maart 2015 @ 14:28:02 #164
327807 Mariposas
יה&#14
pi_150351912
Jongensgolf! Leuk, cocci!

Fijn dat de echo goed was, Selvaria!

Qua energie... Ik was niet moe, zelfs niet toen ik in het begin erg slecht sliep. Helaas heeft het sinds week 17 ofzo alsnog toegeslagen. Na 22:00 ben ik sowieso niet meer aanspreekbaar doordat ik dan in een soort van slaapcoma ben weggezakt. :') Gisteren was ik uit eten, en de gangen konden me niet snel genoeg op tafel staan, wilde alleen maar naar huis om te slapen. En van die stoel af, want ik kreeg er ontzettende last van mijn rug van.
Maak me wel een beetje zorgen om volgende week New York, kan namelijk daar ook niet tussendoor even slapen omdat we bij familie zitten die een half uur met de trein + dan nog taxi van downtown NYC zitten. Maar een zonvakantie lijkt me heerlijk! Zo lang je je maar op instelt dat je geen wilde plannen moet hebben. En moet uitkijken met de zon i.v.m. zwangerschapsmasker (of is dat een fabel? )
No hay mal que dure cien aņos ni cuerpo que lo aguante
  vrijdag 6 maart 2015 @ 14:38:14 #165
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_150352367
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 13:44 schreef Jagärtrut het volgende:
Ik had gehoopt dat de vermoeidheid wel weg zou trekken na 13 weken zwangerschap, en hoewel ik niet meer zo lamlendig ben ben ik nog steeds erg moe. Ik slaap ook nog steeds niet zo goed, droom heel veel en slaap erg licht.

Verder hebben wij veel reisplannen rond 22-25 weken zwanger, met de trein rond Nederland en Duitsland naar bruiloften, en willen we nog verhuizen naar een ander land rond de 29, 30 weken. Ik hoop maar dat ik me gewoon goed blijf voelen. Doe ik nu ook, behalve die stomme vermoeidheid...
ik herinner me dat ik met een week of 15-16 hier heel teleurgesteld postte dat het nog steeds voelde alsof de wereld in een waas aan me voorbijtrok door de allesoverheersende vermoeidheid, maar bij mij ging het toch nog over zo vlak voor de 20 weken zo'n beetje. :Y ik duim voor je!
Kwak
  vrijdag 6 maart 2015 @ 14:42:42 #166
259886 pessie
pi_150352573
Mariposas, zwangerschapsmasker is zeker geen fabel, maar gelukkig doet factor 30 de truc!
  vrijdag 6 maart 2015 @ 14:58:35 #167
259886 pessie
pi_150353218
Net toch even de verloskundige gebeld. Nadat ze gisteren had gevoeld hoe de kleine lag en geconstateerd had dat dit vast in het bekken was heb ik bizar veel harde buiken gehad. Gelukkig had ze vandaag dienst, ze vertelde dat ze dit wel vaker hoorde en dat de baarmoeder wat geprikkeld kan zijn door het voelen. Niets om me zorgen over te maken. Ze vond het goed dat ik belde (maar ik heb dan ook nog nooit gehoord van iemand met een vk die zei dat het stom zou zijn om te bellen... ;) )
pi_150353702
Mijn sproeten zijn wel zichtbaarder dan anders nu tijdens de zwangerschap. Niet dat ze erg opvallen, en ik zit ook niet onder, maar nu zijn ze iig zichtbaar.
Verder zou ik me sowieso goed insmeren, zwanger of niet.

Vermoeidheid had ik trouwens ook, maar geen idee meer wanneer. En het ging vanzelf ook over na een paar weken.
pi_150353863
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 13:44 schreef Jagärtrut het volgende:

Hou hoop! Bij mij werd het pas echt een stuk beter rond 15 weken
Life is what happens while you are busy making other plans...
pi_150354491
Hoi! Ik kom zachtjes binnenschuifelen hier. Vandaag getest dus nog keipril. Hopelijk is het ons weer gegund om hier nog eens een hoop weken mee te posten .
I am the root of all that is evil, but you can call me Kuukske.
[i]All that hurts me makes me stronger[/i] - MR
pi_150354708
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 15:35 schreef Kuukske het volgende:
Hoi! Ik kom zachtjes binnenschuifelen hier. Vandaag getest dus nog keipril. Hopelijk is het ons weer gegund om hier nog eens een hoop weken mee te posten .
Wat tof! Gefeliciteerd!! *O*
Venus in pocketformaat
Š loveli
  vrijdag 6 maart 2015 @ 15:41:20 #172
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_150354749
Gefeliciteerd Kuukske! *O*
Ziggy played guitar
Op donderdag 23 maart 2006 18:21 schreef Zhenar het volgende:
De gedachte alleen al om in de sig van MissBliss te staan maakt mij bronstig als een everzwijn bij volle maan :9~
pi_150354790
quote:
Nice! *O* Gefeliciteerd!
  vrijdag 6 maart 2015 @ 15:43:11 #174
259886 pessie
pi_150354822
quote:
Gefeliciteerd! Welkom!
pi_150355156
Gefeliciteerd Kuukske!
pi_150355201
Dank! :D. Oh en evt lurkers enzo: en anderen: nog even mondje dicht graag. (8>
I am the root of all that is evil, but you can call me Kuukske.
[i]All that hurts me makes me stronger[/i] - MR
pi_150355510
Cocci, leuk <3 Gefeliciteerd met je knul-op-komst!
And if I could choose the world around me, the world I'd choose would all revolve 'round you
12/07/2009 om 12:07 kwam de zon op, om nooit meer onder te gaan....
En sinds 23/06/2015 staan er 2 zonnen aan onze hemel!
pi_150355887
Cocci, leuk!

Kuukske, gefeliciteerd!

Vermoeidheid ging hier rond week 16/17 over inderdaad.

En wat duurt dat laatste uur op vrijdag toch altijd lang. :P
Want het leven is niet meer dan een sprookje
pi_150356240
Veel jongetjes!

Welkom Kuukske

Ik heb vannacht gedroomd over de bevalling! We kregen een meisje en heb ook de naam gedroomd! Wie weet..
pi_150356259
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 13:04 schreef J0ycie88 het volgende:

Wel was de bloeddruk wat te hoog. Tenminste waarschijnlijk, want ze konden hem niet goed horen.
Dus de medicatie opgehoogd naar 3 x 500mg ipv 250mg.

Ben ik de enige die het opmerkelijk vindt dat er bloeddrukmedicatie wordt opgehoogd op grond van 'waarschijnlijkheden'?

Kuukske, gefeliciteerd en welkom! *O*
pi_150356357
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 16:16 schreef L-E het volgende:

[..]

Ben ik de enige die het opmerkelijk vindt dat er bloeddrukmedicatie wordt opgehoogd op grond van 'waarschijnlijkheden'?

Nee.
And if I could choose the world around me, the world I'd choose would all revolve 'round you
12/07/2009 om 12:07 kwam de zon op, om nooit meer onder te gaan....
En sinds 23/06/2015 staan er 2 zonnen aan onze hemel!
pi_150356488
quote:
gefeliciteerd!
Schudden voor gebruik
  vrijdag 6 maart 2015 @ 16:46:12 #183
409579 LuDann
All the way
pi_150357495
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 11:59 schreef Stippelrientje het volgende:

[..]

Daar gaat onze mogelijk tegelijkertijd bevallen dag :9
Ja, die kans is wat kleiner ja.

Maar nog altijd geen nul natuurlijk!
  vrijdag 6 maart 2015 @ 16:48:08 #184
409579 LuDann
All the way
pi_150357569
Ben een paar dagen bij vrienden geweest, niet bijgelezen. Ga ik wel wat proberen als ik me wat beter voel, ben snipverkouden met een keelontsteking terug gekomen.

Maar wel een dikke sticker van de klinisch verloskundige vandaag. *O* En een wisselweek, 18 weken alweer, wat gaat dat hard! :o
  vrijdag 6 maart 2015 @ 17:35:21 #185
409579 LuDann
All the way
pi_150359250
Heb ik bijgelezen, ben ik de helft al weer vergeten. :')

Maarre verlof, knap dat vrij veel van jullie zo lang mogelijk doorgaan! Hier staat mijn studie op een laag pitje, en tja, ben al tijden 100% afgekeurd, dus ik heb de luxe om het nu al rustig aan te doen.

Jongetjesgolf, inderdaad zeg! In mijn omgeving ook (nja, de enige zwangere die ik via via ken). Collega van mijn vriend kwam jubelend binnen dat hij een zoon ging krijgen. Wat ik wel sneu vond was dat zijn vrouw nogal down was na die echo, had kennelijk toch op een meisje gehoopt...

Hier gaat het gewoon een meisje worden hoor! :Y) (nee, niet achter mijn naam zetten, is gewoon mijn gevoel sinds dag 1 zo ongeveer). Die vrienden waar ik een paar nachtjes bij heb geslapen zijn van die wazige hippie figuren. ( O+ ) en die hebben al voelend aan mijn buik ook gezamelijk voorspeld dat het een meisje zou worden. Vriendin deed zelfs een gok naar de naam, en OMG, ik heb maar niks gezegd maar ze zit er maar 2 letters naast. :o Gitaar gespeeld en gezongen voor de baby, was superleuk allemaal.

Vriendlief deze foto gestuurd vanuit een restaurantje >:) :

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoop mensen die ook die nare verkoudheid te pakken hebben, beterschap aan diegenen die het kunnen gebruiken!

En Risu, hup, hup met die baby! Klein eigenwijsje ga je krijgen zeg. :D
  vrijdag 6 maart 2015 @ 17:38:20 #186
56471 pinquit
oh my lama!
pi_150359336
:D hahaha die foto O+ geweldig

Ik wil ook een meisje! Ben heel benieuwd wat het wordt O+ ik denk meisje, maar dat komt omdat ik een lichte voorkeur heb :P soms denk ik even heel hard dat t gewoon een jongetje wordt, en das dan natuurlijk ook helemaal tof O+
pi_150359352
Welkom aan nieuwe zwangeren!

Risu, heb je al Chinees besteld ;) ?

Jeuj voor jongetjes.

Sorry voor slechte post, want ego: ik ben nu al aangenomen voor de baan waar ik vandaag voor op gesprek mocht komen. Ben blij! Zo lekker vieren met vrouw :)
  vrijdag 6 maart 2015 @ 17:39:48 #188
56471 pinquit
oh my lama!
pi_150359376
Gefeliciteerd Cactus! *O* Wat lekker dat dat zo vlot is gegaan :D
  vrijdag 6 maart 2015 @ 17:40:24 #189
259886 pessie
pi_150359390
Cactus wat een tof nieuws zeg! Klinkt alsof ze hoopten dat jij zou solliciteren ;)

En die foto LuDan :D
  vrijdag 6 maart 2015 @ 17:49:16 #190
409579 LuDann
All the way
pi_150359591
Oh Cactus, feli, wat leuk! Was duidelijk hoe graag je die baan wilde. *O*

En inderdaad, bijna vergeten; welkom aan de nieuwe zwangeren! Geniet er maar van, want al lijkt het nu nog langzaam te gaan, de tijd vliegt voorbij!

En bedankt, ik vind het ook echt een hele leuke foto, hij gaat hier aan de muur, haha.
  vrijdag 6 maart 2015 @ 17:55:55 #191
360012 Shopaholic1984
Girls just wanna have fun!
pi_150359783
Wat fijn Cactus! Een nieuwe baan!!!

LuDann, geweldige foto!!! Wat zei je vriend er van?

Ik had lichte voorkeur voor meisjes, vriend had voorkeur voor jongens. Nu zijn het 2 meiden. Haha riep hij heel hard dat we daarna nog een jongetje gingen maken, terwijl we altijd gezegd hebben dat we graag 2 kinderen zouden willen grootbrengen. Weet ook niet of dat gaat gebeuren. Eerst maar eens zien wat deze 2 meiden brengen!
pi_150360104
Gefeliciteerd Cactus!
Life is what happens while you are busy making other plans...
  vrijdag 6 maart 2015 @ 18:18:07 #193
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_150360336
quote:
Wat tof :D O+.
KuikenGuppy
pi_150360436
Cactus, wat een fantastisch nieuws!
pi_150360552
Wat fijn mw Cactus! Gefeliciteerd! *O*

Welkom nieuwe zwangeren! *O*

Jongetje voor cocci. O+
  vrijdag 6 maart 2015 @ 18:27:27 #196
409579 LuDann
All the way
pi_150360566
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 17:55 schreef Shopaholic1984 het volgende:
Wat fijn Cactus! Een nieuwe baan!!!

LuDann, geweldige foto!!! Wat zei je vriend er van?

Ik had lichte voorkeur voor meisjes, vriend had voorkeur voor jongens. Nu zijn het 2 meiden. Haha riep hij heel hard dat we daarna nog een jongetje gingen maken, terwijl we altijd gezegd hebben dat we graag 2 kinderen zouden willen grootbrengen. Weet ook niet of dat gaat gebeuren. Eerst maar eens zien wat deze 2 meiden brengen!
Hij zou me die avond komen halen (andere kant van het land namelijk) dus hij appte me terug ''Ok, oke, ik ga al rijden!'' :+

Wij hebben uit medische overwegingen de voorkeur voor een jongen, en ik heb zelf geloof ik ook een lichte voorkeur voor een jongetje. Maar meisjes zijn harstikke tof natuurlijk.

Daar hebben wij het trouwens wel eens over gehad, zo van ''wat als het een tweeling is''. Want ja, de meeste stellen schijnen toch wel 2 kinderen te willen, maar dan kun je maar 1 keer zwanger zijn. En das toch wel leuk... (voor de meesten dan). En dan van elk eentje willen... Ik denk dat B_N eerder voor een tweede zou willen gaan als deze een meisje blijkt. :P
pi_150360633
gefeliciteerd cactus!
Mooi nieuws!

Welkom Kuukske!

Jongetje voor Cocci *G*

Ik roep al tijden (ok, 3 weken :')) dat ik zwanger ben van een jongetje. Weet niet waar dat op gebaseerd is, voorgevoel, en timing van sex (nl. de dag voor mijn ei) O+ is heilig overtuigd van een meisje, en mijn moeder ook. Ik heb de banner met grootte van een vrucht naar haar doorgestuurd, en ze stuurde gelijk terug, krijgt zij elke dag een ander plaatje? Hoe groot is zij nu? etc. Wel schattig :')
pi_150361160
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 16:16 schreef L-E het volgende:

[..]

Kuukske, gefeliciteerd en welkom! *O*
Eerst dacht ik. Prima, als jullie dat nodig vinden dan moet dat. Wel nog aangegeven na afloop van het gesprek met de klinisch verloskundige dat ze mijn bloeddruk niet goed konden horen. Maar daar werd eigenlijk niet op gereageerd.

Maar als ik kijk naar hoe ik me vandaag voel. Ik ben gisteren om 10 uur gaan slapen. Vanmorgen om 12 uur eruit, tussen door wel even wakker geweest +/- 2 uurtjes. Toen als een zombie op de bank. Om 3 uur eindelijk de puf om een broodje voor mezelf te maken. En daarna om 16.15 weer op de bank tot net geslapen.

Ok ik heb 2 drukke dagen gehad. En ik weet dat vermoeidheid een bijwerking is. Maar dit afwezige "dronken" gevoel, vind ik wel apart. Misschien dat ik maandag even ga bellen met de poli. Even het weekend aankijken, want misschien is het de vermoeidheid die eruit komt van afgelopen dagen. Maar anders wil ik hem nog een keer goed gemeten hebben. Want zoals ik me nu voel durf ik niet te werken.
Je kunt tegenwoordig zoveel worden, dat ik maar gewoon blijf wie ik ben.
  vrijdag 6 maart 2015 @ 18:52:19 #199
259886 pessie
pi_150361169
Cassandra, voorgevoel kan wel iets zeggen. Bij mijn oudste wilden we niet weten wat het zou worden, maar toch was ik de hele zwangerschap overtuigd dat hij een ventje zou zijn, dat bleek dus ook. Toen hij geboren was "klopte" het gewoon. Een vriendin is zwanger en bijna uitgerekend en weet niet wat het wordt, maar als ik haar hoor heb ik echt het gevoel dat ze een jongen krijgt, ze doet me erg denken aan mezelf bij mijn eerste. We wachten af, ben benieuwd wat het bij haar wordt :D

LuDann, 2 kindjes samen zijn echt heel leuk (en ik hoop dat de derde erbij de feestvreugde hier wederom verhoogt)

Shop, hoe voel je je?
  vrijdag 6 maart 2015 @ 18:54:06 #200
259886 pessie
pi_150361211
Joyce, durf je dan die verhoging van de medicatie wel in te nemen? Heb je niet liever dat ze van tevoren nog een keer meten om zeker te zijn? Pas om kwart over 3 's middags puf hebben om iets te eten is echt heel erg laat...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')