quote:
Op woensdag 4 maart 2015 20:12 schreef kooks11 het volgende:[..]
Ja ben heel benieuwd. Ik heb er dus nog niet echt een mening over kunnen vormen aangezien ik nergens 'echte' of objectieve info heb kunnen vinden.
Ik ben benieuwd dus of t echt wat is, of vooral geldklopperij
Vooralsnog lijkt het vooral geldklopperij. De particuliere bureaus spelen enorm op de gevoelens en angsten van ouders in, vergelijkbaar met aerosleep bijv

het klinkt als een mooie oplossing, stamcellen oogsten en opslaan die dan gebruikt kunnen worden voor als je eigen kind ernstig ziek wordt er zijn alleen wel een aantal mitsen en maren. Vooropgesteld, de goede eigenschappen van stamcellen staan wat mij betreft buiten kijf. Maar het is vaak onduidelijk hoe lang de stamcellen opgeslagen blijven, 5 jaar, 10 jaar, 15 jaar, langer? Soms wordt het vernietigd dus na x aantal jaar en heb je niets meer. Je betaalt doorgaans wel jaarlijks een soort 'huur' die fors op kan lopen. Daar komt bij dat particulier opgeslagen stamcellen niet door elk ziekenhuis bij een behandeling geaccepteerd worden ivm controle enz.
Verder is het nog maar de vraag of de opgeslagen stamcellen wel van nut kunnen zijn voor het kind. Het klinkt zo logisch, het komt van je eigen kind af dus het zou moeten werken, maar in de praktijk schijnt het lang niet altijd bruikbaar te zijn. Vaker niet dan wel. En dan is het ook nog eens zo dat de kans dat je kind ziek wordt ongelofelijk klein is. Voor een behandeling van leukemie bijvoorbeeld zijn overigens ook meer stamcellen nodig dan die opgeslagen worden bij zo'n particulier.
Als je kind ziek is zal er gezocht worden in een nationale opslagbank van sanquin naar een geschikte donor die dan een oproep krijgt. Of die donor er altijd is, dat is de vraag, maar het donorenbestand groeit enorm.
Ook voor deze opslagbank kun je navelstrengbloed afstaan ter donatie. Dit wordt anoniem verwerkt en is niet voor je kind oproepbaar oid.
Het aller, allergrootste nadeel aan elke vorm van donatie vind ik dat je een deel navelstrengbloed weghaalt bij je kind, wat je kind zélf op dat moment gewoon goed kan gebruiken. Sta je het af aan sanquin dan is er iig nog een patiënt die er baat bij heeft. Sla je het particulier op dan is de kans nagenoeg 100% dat het uiteindelijk nietggebruikt wordt.
Ter illustratie. .. een persoon heeft 85-91 ml bloed per kilo lichaamsgewicht. Een pasgeboren baby van 4 kilo heeft dus zo'n 350-400 ml bloed in zn systeem. Voor een succesvolle donatie of opslag is minimaal 50 ml nodig, vaak worden 2 zakjes van 50 dus 100 cc afgenomen. Dat betekent dus dat je kindje begint met 1/3e tot 1/4e minder bloed in zn systeem. En dat bloed heeft id op dat moment nu juist zelf nodig. Ter vergelijk, wij hebben 5-6 liter ongeveer, het is dus vergelijkbaar met een bloedverlies van 1,5 tot 2 liter voor een volwassene.
Dus nouja, my two cents, ik zou alleen voor opslag particulier gaan als je in je familie bepaalde aandoeningen hebt waar je kindje zeer grote kans op heeft. En dan nog is het de vraag of je kind qua weerstand en start niet veel meer heeft aan het extra bloed in zn systeem dan in een zakje in een vriescel.