abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_150289063
Heeft iemand hier zich trouwens wel eens verdiept in de opslag van stamcellen uit de navelstreng voor als je kindje evt. een ernstige ziekte krijgt later?

Ik heb er wel eens wat over gehoord, maar als ik google krijg ik vooral commerciële bedrijven die de opslag aanprijzen, of kritische artikelen die super-anti zijn. maw... nergens objectieve info... Heeft iemand er toevallig ervaring mee? ik begrijp dat die ook niet objectief zal zijn, maar ik vertrouw jullie meer dan de commerciele bedrijven en de 'lobby-anti's' ;)
pi_150289389
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 17:42 schreef kooks11 het volgende:
Heeft iemand hier zich trouwens wel eens verdiept in de opslag van stamcellen uit de navelstreng voor als je kindje evt. een ernstige ziekte krijgt later?

Ik heb er wel eens wat over gehoord, maar als ik google krijg ik vooral commerciële bedrijven die de opslag aanprijzen, of kritische artikelen die super-anti zijn. maw... nergens objectieve info... Heeft iemand er toevallig ervaring mee? ik begrijp dat die ook niet objectief zal zijn, maar ik vertrouw jullie meer dan de commerciele bedrijven en de 'lobby-anti's' ;)
Ik heb er wel een mening over, als je het wilt weten kan k er vanavond op terugkomen. Ik ben sowieso iig geen voorstander van het opslaan in private opslag.
:)
  woensdag 4 maart 2015 @ 18:27:24 #253
335643 faptist
Maakt fouten
pi_150290614
Hey kooks,
Ik weet alleen dat het heel erg veel geld kost en dat je dan alsnog maar een x aantal jaren recht hebt. Volgens mij is het ook nooit echt van 'jou', ,maar moet je iets ondertekenen wat de rechten aan het bedrijf geeft. En echt veel zekerheid geeft het je niet hoor...

Ik wilde graag navelstrengbloed doneren, maar dat kan helaas niet in het ziekenhuis waar ik ga bevallen.

Risu,
Ik cheer even met je mee *O*
Zou het je zo gunnen!
pi_150290672
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 14:33 schreef Fuente het volgende:
Ik krijg persoonlijk een beetje het gevoel alsof de mensen die extra echo's krijgen deze volgens jullie voor hun lol krijgen. Sorry als ik ernaast zit, zullen vast ook de hormonen zijn, maar ik lees dingen als 'mijn lichaam weet zelf wel of het goed is etc' en de laatste tijd ook nog wel eens gelezen dat het allemaal overbodig is etc. Dat is makkelijk praten als er nooit wat mis is geweest. Bij mijn tweede zwangerschap (waarin ik me top voelde en totaal niet het idee had dat er wat mis was) bleek er ineens van alles mis te zijn. Zaken waarvoor wij nu in een traject zitten van intensieve ergo-, fysiotherapie, genetisch onderzoek enzovoorts.
Dus nee, ik krijg de echo's niet omdat ik dat zo lollig vindt. Ik had ze graag niet gehad.

Nogmaals sorry als ik het me te persoonlijk aantrek.
Nah, mijn laatste zwangerschap ging niet van een leien dakje, en ik ben ook die mening toegedaan hoor. Ik vind het heel waardevol om te kunnen vertrouwen op wat een lichaam aangeeft, hier was het wel zo dat ik voelde wanneer het mis ging en dat mee heeft gewogen in het besluit om te gaan handelen.
pi_150290834
Oh, ik ben wel een beetje spuit 36 zo he, sorry :')
pi_150291016
Bij ons wordt er wel navelstrengbloed afgetapt, maar dat is om te onderzoeken of onze kinderen het lange QTsyndroom hebben. Verder doen ze er niks mee.
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_150291096
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 16:30 schreef FlyingFish het volgende:
Iemand ervaring met rompers van de Primark? Ze hebben pakketten met 7 stuks voor 10 euro met leuke designs, maar voor die prijs vraag ik me af of ze vaker dan 1 keer gebruikt kunnen worden... De kwaliteit van spullen daar is nogal wisselend tussen erg slecht en verbazingwekkend goed voor die prijs.
De drie artikelen die ik hier heb zijn nu na ruim een jaar nogsteeds prima :Y En die gaan in de was op 40 graden èn in de droger.

Twist, van harte gefeliciteerd! ^)
  woensdag 4 maart 2015 @ 18:44:30 #258
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_150291187
faptist verlof! *O* en wat een goede reactie zeg! Dat hebben jullie toch maar in minder dan een half jaar voor elkaar gebokst!

Fish, klinkt als een hoop hebben kunnen doen! Trouwen was in mei toch?

Risu :o je klinkt zoals ik toen het echt begon bij mijn eerste. Ik had nog gekookt, en zat te eten met mijn man en liep af en toe een rondje vanwege wat trekken in mijn rug (minder pijn dan voorweeën, trust me) en zo'n 6 uur later had ik een baby op mijn buik O+

Skoap dat lijkt mij dus echt heel naar. Dat ik ergens ben waar ik niet serieus genomen wordt. Ik denk dat ik bij nummer 3 langzamerhand steeds meer het "waarom" achter mijn onwil om in een ziekenhuis te bevallen kom ;) . Maar goed, mochten ze een medisch goede reden hebben om mij in het ziekenhuis te laten bevallen snap ik dat nu echt wel beter.

Klumsy, ik hoop toch echt dat Frits goed ligt! Je hebt bij L. een KS gehad ivm stuit toch?
pi_150292535
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 18:29 schreef L-E het volgende:

[..]

Nah, mijn laatste zwangerschap ging niet van een leien dakje, en ik ben ook die mening toegedaan hoor. Ik vind het heel waardevol om te kunnen vertrouwen op wat een lichaam aangeeft, hier was het wel zo dat ik voelde wanneer het mis ging en dat mee heeft gewogen in het besluit om te gaan handelen.
Ok, fijn dat jouw lichaam aangaf dat er wat mis was.

[ Bericht 4% gewijzigd door Fuente op 04-03-2015 19:35:41 ]
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
pi_150292619
Faptist, lekker genieten van je verlof! 36 weken alweer *O*

En Risu, het wordt wel spannend zo :Y Hier ook een beetje gerommel, eten gekookt, niks aan de hand en toen pats-boem-bevalling-baby in 5 uurtjes tijd :D

[ Bericht 0% gewijzigd door Fuente op 04-03-2015 19:35:04 ]
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
pi_150294427
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 19:17 schreef Fuente het volgende:

[..]

Ok, fijn dat jouw lichaam aangaf dat er wat mis was.
Ik proef hier toch enig cynisme (of iets anders?) in, klopt dat?
  woensdag 4 maart 2015 @ 20:11:10 #262
335643 faptist
Maakt fouten
pi_150294783
Laten we het gezellig houden. -ik proef het ook-
Be gone horrormones! Awaaaayyy

En risu: zoals een collega voor mij zong vandaag; let it go, let it goohoo.
Kom op! Ik ben klaar voor vers baby nieuws!
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 4 maart 2015 @ 20:12:24 #263
147316 crew  DJMO
#trut
pi_150294842
Je maakt het spannend Risu!
Gefeliciteerd Twist ^)

Vandaag de babykast leeggehaald en opnieuw ingedeeld. ligt nu tenminste overzichtelijk bij elkaar wat bij elkaar hoort (in mijn ogen althans) :P Ben nu met drie dingen tegelijk bezig .. een héél simpel geboortekaartje wat bij wijze van spreken nog op m'n eigen printer af te drukken valt :+ een lijstje voor de hulp, die had gevraagd of ik dingen op papier wilde zetten wat ik persé dinsdag gedaan wil hebben, zodat ze daar rekening mee kan houden, de schat O+ en met een lijstje met dingen waarvan ik graag wil dat de kraam zich mee bezig houdt.

En ik probeer te besluiten wat ik handig vind qua kraambezoek :') 's ochtends als de jongens op school zijn, 's middags als ze thuis zijn, of alleen in het weekend of een kraamfeestje geven (vind ik eigenlijk niet zo leuk, maar misschien wel het handigste ...)
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_150294851
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2015 17:52 schreef mignonne het volgende:

[..]

Ik heb er wel een mening over, als je het wilt weten kan k er vanavond op terugkomen. Ik ben sowieso iig geen voorstander van het opslaan in private opslag.
Ja ben heel benieuwd. Ik heb er dus nog niet echt een mening over kunnen vormen aangezien ik nergens 'echte' of objectieve info heb kunnen vinden.

Ik ben benieuwd dus of t echt wat is, of vooral geldklopperij
pi_150295010
Twist, gefeliciteerd! Helemaal overheen gelezen, maar wat tof O+
pi_150295138
Kraambezoek.. ik denk dat wij dat pas doen als de baby twee weken is oid. Maar dat vroeg je niet.

Ik zou het doen als de jongens op school zijn, lijkt me voor alle partijen fijner.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 4 maart 2015 @ 20:21:29 #267
147316 crew  DJMO
#trut
pi_150295271
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 20:18 schreef L-E het volgende:
Kraambezoek.. ik denk dat wij dat pas doen als de baby twee weken is oid. Maar dat vroeg je niet.

Ik zou het doen als de jongens op school zijn, lijkt me voor alle partijen fijner.
nou ja, dat zou dus onder kraamfeestje vallen :Y dus op zeker wel iets om in gedachten te houden.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_150296203
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 20:12 schreef kooks11 het volgende:

[..]

Ja ben heel benieuwd. Ik heb er dus nog niet echt een mening over kunnen vormen aangezien ik nergens 'echte' of objectieve info heb kunnen vinden.

Ik ben benieuwd dus of t echt wat is, of vooral geldklopperij
Vooralsnog lijkt het vooral geldklopperij. De particuliere bureaus spelen enorm op de gevoelens en angsten van ouders in, vergelijkbaar met aerosleep bijv ;) het klinkt als een mooie oplossing, stamcellen oogsten en opslaan die dan gebruikt kunnen worden voor als je eigen kind ernstig ziek wordt er zijn alleen wel een aantal mitsen en maren. Vooropgesteld, de goede eigenschappen van stamcellen staan wat mij betreft buiten kijf. Maar het is vaak onduidelijk hoe lang de stamcellen opgeslagen blijven, 5 jaar, 10 jaar, 15 jaar, langer? Soms wordt het vernietigd dus na x aantal jaar en heb je niets meer. Je betaalt doorgaans wel jaarlijks een soort 'huur' die fors op kan lopen. Daar komt bij dat particulier opgeslagen stamcellen niet door elk ziekenhuis bij een behandeling geaccepteerd worden ivm controle enz.
Verder is het nog maar de vraag of de opgeslagen stamcellen wel van nut kunnen zijn voor het kind. Het klinkt zo logisch, het komt van je eigen kind af dus het zou moeten werken, maar in de praktijk schijnt het lang niet altijd bruikbaar te zijn. Vaker niet dan wel. En dan is het ook nog eens zo dat de kans dat je kind ziek wordt ongelofelijk klein is. Voor een behandeling van leukemie bijvoorbeeld zijn overigens ook meer stamcellen nodig dan die opgeslagen worden bij zo'n particulier.

Als je kind ziek is zal er gezocht worden in een nationale opslagbank van sanquin naar een geschikte donor die dan een oproep krijgt. Of die donor er altijd is, dat is de vraag, maar het donorenbestand groeit enorm.
Ook voor deze opslagbank kun je navelstrengbloed afstaan ter donatie. Dit wordt anoniem verwerkt en is niet voor je kind oproepbaar oid.

Het aller, allergrootste nadeel aan elke vorm van donatie vind ik dat je een deel navelstrengbloed weghaalt bij je kind, wat je kind zélf op dat moment gewoon goed kan gebruiken. Sta je het af aan sanquin dan is er iig nog een patiënt die er baat bij heeft. Sla je het particulier op dan is de kans nagenoeg 100% dat het uiteindelijk nietggebruikt wordt.
Ter illustratie. .. een persoon heeft 85-91 ml bloed per kilo lichaamsgewicht. Een pasgeboren baby van 4 kilo heeft dus zo'n 350-400 ml bloed in zn systeem. Voor een succesvolle donatie of opslag is minimaal 50 ml nodig, vaak worden 2 zakjes van 50 dus 100 cc afgenomen. Dat betekent dus dat je kindje begint met 1/3e tot 1/4e minder bloed in zn systeem. En dat bloed heeft id op dat moment nu juist zelf nodig. Ter vergelijk, wij hebben 5-6 liter ongeveer, het is dus vergelijkbaar met een bloedverlies van 1,5 tot 2 liter voor een volwassene.

Dus nouja, my two cents, ik zou alleen voor opslag particulier gaan als je in je familie bepaalde aandoeningen hebt waar je kindje zeer grote kans op heeft. En dan nog is het de vraag of je kind qua weerstand en start niet veel meer heeft aan het extra bloed in zn systeem dan in een zakje in een vriescel.
pi_150296236
Hmpf, ik dacht dat het wel meeviel qua lichaamsverandering bij mij (naast de buik dan natuurlijk), krijg ik vandaag de opmerkingen dat 'je het inderdaad wel ziet aan mijn heupen'. Vraag ik het aan mijn vriend, zegt hij ook dat ze iets breder geworden zijn (en dat het erbij hoort en zo, zo slim is 'ie ook wel ;)).

Nu heb ik het gevoel dat ik blind word voor hoe mijn lichaam eruit ziet :{ Ik had juist het gevoel dat ik verder redelijk in shape bleef, ik sport wel minder intensief (dag hardloopwedstrijden :'() maar pas af en toe mijn normale broeken even en die passen nog gewoon over mijn benen en billen. Dus blijkbaar kan er van alles veranderen zonder dat ik het zelf zie :{.

Mijn rationele ik zegt dat het erbij hoort en vanzelf weer goed komt, iets bredere heupen is ook wel mooi, maar de opmerking blijft me een beetje dwars zitten. (En stom genoeg krijg ik zoveel aardige opmerkingen over mijn buik en figuur maar blijft deze hangen :')).

Terwijl ik eigenlijk gewoon heel trots ben op mijn buik. Vrouwen :')
pi_150296245
Heel verhaal :') nouja hopelijk heb je er wat aan.

navelstrengbloed afnemen om een genetisch defect uit te sluiten bijv, is wel echt anders, vergelijkbaar met een buisje bloed afnemen ofzo.
pi_150296414
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 20:44 schreef mignonne het volgende:

navelstrengbloed afnemen om een genetisch defect uit te sluiten bijv, is wel echt anders, vergelijkbaar met een buisje bloed afnemen ofzo.
Ik zou net zeggen inderdaad. Volgens mij hadden ze bij Jelte royaal afgekoppeld en knepen ze het stuk wat al was afgeklemd leeg. Ná de navelklem dus.
Ik schrok er al van. Kreeg het natuurlijk ook niet 100% want lag bij te komen. Maar voor het buisje viel het dus wel mee qua leegloop?

Staat me nog wel bij dat het niet helemaal goed ging het leegknijpen en dat J èn de verloskundige onder het bloed zaten 8-)
pi_150296540
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 20:49 schreef Vlindur het volgende:

[..]

Ik zou net zeggen inderdaad. Volgens mij hadden ze bij Jelte royaal afgekoppeld en knepen ze het stuk wat al was afgeklemd leeg. Ná de navelklem dus.
Ik schrok er al van. Kreeg het natuurlijk ook niet 100% want lag bij te komen. Maar voor het buisje viel het dus wel mee qua leegloop?

Staat me nog wel bij dat het niet helemaal goed ging het leegknijpen en dat J èn de verloskundige onder het bloed zaten 8-)
Mwhehe altijd fijn :') nee een afname valt heel erg mee hoor. Dat is 1 of 2 buisjes hooguit.
pi_150296655
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2015 20:52 schreef mignonne het volgende:

[..]

Mwhehe altijd fijn :') nee een afname valt heel erg mee hoor. Dat is 1 of 2 buisjes hooguit.
Thnx :*
pi_150296739
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 20:44 schreef mignonne het volgende:

Jazeker, dankjewel!! Duidelijk verhaal :Y
pi_150296782
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 20:03 schreef L-E het volgende:

[..]

Ik proef hier toch enig cynisme (of iets anders?) in, klopt dat?
Ja eigenlijk wel.
Ik vind het jammer dat je op mijn opmerking dat er bij een eerdere zwangerschap nogal wat mis ging en dat ik daar zelf qua gevoel, zowel fysiek als emotioneel, nooit iets van gemerkt heb moet aangeven dat het heel waardevol is dat een lichaam aangeeft of iets goed zit of niet. Fijn dat dat bij jou zo was, bij mij niet, en daarom ben ik heel erg blij met de extra controle dmv echo's. Het is gewoon niet altijd zo dat je merkt dat er iets mis is.
Sara
Merel
Ukje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')