abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_150273225
quote:
3s.gif Op woensdag 4 maart 2015 08:37 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Bij LinkedIn is zichtbaar wie jouw profiel heeft gezien. Facebook niet.
Dat kun je omzeilen, maar waarom zou je dat willen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 4 maart 2015 @ 08:51:33 #252
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_150273279
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 08:48 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat kun je omzeilen, maar waarom zou je dat willen?
Ik kan me voorstellen dat je soms anoniem wil gluren als toekomstig werkgever. Dan is Facebook geschikter.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_150273976
Best verontrustend dat je niet wordt uitgenodigd voor een gesprek als je geen Facebook hebt.

Gelukkig heb ik mijn Facebook door de shredder gehaald. Weet niet of ik voor zo'n bedrijf zou willen werken.
  woensdag 4 maart 2015 @ 09:38:35 #254
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_150274226
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 22:48 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Je zwakt je claim nu af. Eerst zeg je dat mensen hun keuzes meer laten afhangen van anderen dan van hun ratio. Nu zeg je dat geen enkele keuze volledig is gebaseerd op ratio.
[/i]
Ik bedoelde dat in de zin van ratio tegenover emoties. Bepaalde keuzes zullen inderdaad meer ratio dan emoties zijn, maar geen enkele keuze is volledig voortgekomen uit een persoonlijke afweging zonder invloeden van buitenaf.

Ik schets dit, omdat het libertarisme tussen de regels door stelt dat elke beslissing die de mens maakt volledig op ratio gebaseerd is. De emotionele en sociale factor wordt simpelweg genegeerd.

Wel leuk om een nieuw gezicht te zien in de discussie! De beste bijdrage die de laatste maanden gemaakt is! :)
  woensdag 4 maart 2015 @ 09:44:12 #255
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_150274330
quote:
15s.gif Op woensdag 4 maart 2015 09:26 schreef Tem het volgende:
Best verontrustend dat je niet wordt uitgenodigd voor een gesprek als je geen Facebook hebt.

Gelukkig heb ik mijn Facebook door de shredder gehaald. Weet niet of ik voor zo'n bedrijf zou willen werken.
Ze doen het allemaal vriend Tem.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  woensdag 4 maart 2015 @ 09:45:03 #256
379943 Paper_Tiger
pi_150274342
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2015 09:38 schreef Belabor het volgende:

[..]

Ik bedoelde dat in de zin van ratio tegenover emoties. Bepaalde keuzes zullen inderdaad meer ratio dan emoties zijn, maar geen enkele keuze is volledig voortgekomen uit een persoonlijke afweging zonder invloeden van buitenaf.

Ik schets dit, omdat het libertarisme tussen de regels door stelt dat elke beslissing die de mens maakt volledig op ratio gebaseerd is. De emotionele en sociale factor wordt simpelweg genegeerd.

Wel leuk om een nieuw gezicht te zien in de discussie! De beste bijdrage die de laatste maanden gemaakt is! :)
Ook een emotionele keuze is een persoonlijke keuze.
  woensdag 4 maart 2015 @ 09:55:13 #257
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_150274565
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 09:45 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ook een emotionele keuze is een persoonlijke keuze.
And that's where you're wrong.

Een emotionele keuze is een sociale keuze, afhankelijk van normen en waarden, angst, schaamte enzovoorts. Het is een keuze die je niet maakt omdat je het zelf wilt, maar omdat het wenselijk is. En dit is een significant gegeven voor het succes van veel producten en diensten.
  woensdag 4 maart 2015 @ 10:19:40 #258
379943 Paper_Tiger
pi_150275106
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2015 09:55 schreef Belabor het volgende:

[..]

And that's where you're wrong.

Een emotionele keuze is een sociale keuze, afhankelijk van normen en waarden, angst, schaamte enzovoorts. Het is een keuze die je niet maakt omdat je het zelf wilt, maar omdat het wenselijk is. En dit is een significant gegeven voor het succes van veel producten en diensten.
Nogmaals, niks mis mee. Dat heet samenleven. een vrouw die zich mooi maakt is aantrekkelijke dan een slons. We krijgen de hele dag prikkels die ons begeren opwekken en dat we ons gedrag afstemmen op onze omgeving is, IMHO, nou net hoe samenleven zou moeten werken.
  woensdag 4 maart 2015 @ 10:42:13 #259
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_150275697
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 10:19 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Nogmaals, niks mis mee. Dat heet samenleven. een vrouw die zich mooi maakt is aantrekkelijke dan een slons. We krijgen de hele dag prikkels die ons begeren opwekken en dat we ons gedrag afstemmen op onze omgeving is, IMHO, nou net hoe samenleven zou moeten werken.
Helemaal mee eens. Maar het maakt het statement dat elke keus die je maakt in het libertarisme vrij moet zijn een illusie.

Je wordt immers in een samenleving met grote regelmaat gedwongen keuzes te maken die je niet wil maken of die rationeel gezien gewoon de verkeerde keuzes zijn. Dat is menselijk. De mens belemmert zichzelf vrij te zijn.
pi_150276051
quote:
7s.gif Op woensdag 4 maart 2015 09:44 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ze doen het allemaal vriend Tem.
Dus mijn toekomstige klussen lopen nu gevaar.
  woensdag 4 maart 2015 @ 11:14:59 #261
379943 Paper_Tiger
pi_150276548
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2015 10:42 schreef Belabor het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Maar het maakt het statement dat elke keus die je maakt in het libertarisme vrij moet zijn een illusie.

Je wordt immers in een samenleving met grote regelmaat gedwongen keuzes te maken die je niet wil maken of die rationeel gezien gewoon de verkeerde keuzes zijn. Dat is menselijk. De mens belemmert zichzelf vrij te zijn.
Die natuurlijke dwang die jij omschrijft zijn allemaal onwillekeurige impulsen die van de mens een sociaal dier en die wetgeving zinloos maken. Het is precies wat we in het libertarisme bedoelen met vrijheid en het NAP. Natuurlijk belemmert de mens zichzelf in het vrij zijn in de zin die jij bedoeld. Dat is namelijk geen vrijheid maar eenzaamheid te midden van allemaal andere mensen die geen rekening houden met elkaar. Samenleven zou een natuurlijk proces moeten zijn gestuurd door juist die emotionele processen. Niet alleen schaamte maar ook medelijden en compassie horen daarbij.
  woensdag 4 maart 2015 @ 11:26:43 #262
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_150276945
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 11:14 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Die natuurlijke dwang die jij omschrijft zijn allemaal onwillekeurige impulsen die van de mens een sociaal dier en die wetgeving zinloos maken.
Dat zie ik dus volkomen anders.

quote:
Het is precies wat we in het libertarisme bedoelen met vrijheid en het NAP. Natuurlijk belemmert de mens zichzelf in het vrij zijn in de zin die jij bedoeld. Dat is namelijk geen vrijheid maar eenzaamheid te midden van allemaal andere mensen die geen rekening houden met elkaar. Samenleven zou een natuurlijk proces moeten zijn gestuurd door juist die emotionele processen. Niet alleen schaamte maar ook medelijden en compassie horen daarbij.
Net als jaloezie, vreemdelingenhaat, zelfexpressie, onbegrip en nog zoveel andere, op emoties en gebrek aan kennis gebaseerde, factoren.

Ik zie naast het goede van de mens ook de beperkingen en het kwade. Daarom ben ik ook van mening dat de mens van nature geleidt wil worden of zelf wil leiden. Een mensheid zonder vorm van (onderdrukkende) hiërarchie zie ik als utopie, en daarmee ook een volledig vrije markt en vrije keuze.
  woensdag 4 maart 2015 @ 12:31:04 #263
379943 Paper_Tiger
pi_150278804
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2015 11:26 schreef Belabor het volgende:

[..]

Dat zie ik dus volkomen anders.

[..]

Net als jaloezie, vreemdelingenhaat, zelfexpressie, onbegrip en nog zoveel andere, op emoties en gebrek aan kennis gebaseerde, factoren.

Ik zie naast het goede van de mens ook de beperkingen en het kwade. Daarom ben ik ook van mening dat de mens van nature geleidt wil worden of zelf wil leiden. Een mensheid zonder vorm van (onderdrukkende) hiërarchie zie ik als utopie, en daarmee ook een volledig vrije markt en vrije keuze.
Zo heb ik geen moeite met de negatieve emoties die jij omschrijft. Die zijn er nu namelijk ook gewoon en kunnen met wetgeving niet worden uitgebannen.

Ik ben het met je eens dat er mensen zijn die geleid willen worden en dat er mensen zijn met een onbedwingbare druk om te leiden. ook daar heb ik geen moeite mee mits die rolverdeling gebaseerd zou zijn op vrije keuze. Zo voel ik voor geen van beiden. Ik wil niet leiden en ik wil niet volgen.

Een vrije markt is een natuurlijke omgeving gedreven door ratio en emotie waarin iedereen op zoek gaat naar de bevrediging van zijn/haar noden.
  woensdag 4 maart 2015 @ 12:58:07 #264
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_150279731
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 12:31 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Een vrije markt is een natuurlijke omgeving gedreven door ratio en emotie waarin iedereen op zoek gaat naar de bevrediging van zijn/haar noden.
Prima, lijkt me als basale definitie ook een goede omschrijving.

Wat dan die 'natuurlijke omgeving' is, is ook weer een discussie op zich.
  woensdag 4 maart 2015 @ 13:02:10 #265
379943 Paper_Tiger
pi_150279866
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2015 12:58 schreef Belabor het volgende:

[..]

Prima, lijkt me als basale definitie ook een goede omschrijving.

Wat dan die 'natuurlijke omgeving' is, is ook weer een discussie op zich.
Natuurlijk wil zeggen niet van bovenaf gestuurd maar van onderaf gevormd door de interactie van miljarden mensen met elkaar.
pi_150280761
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 17:28 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Deze uiteenzetting onderstreept dat de ontstaansgeschiedenis alles te maken heeft met belangen van groepen mensen.
Eh ja, de ontstaansgeschiedenis van welke politieke stroming heeft niet te maken met belangen van mensen?

quote:
Het recht ontstaat niet in het luchtledige.
Waar claim ik dat dan?

quote:
Een marktsamenleving is niet vrijwillig. Er ontstaat opnieuw de machtsverhoudingen waar men zo op tegen is. Alleen is de macht nu anders georganiseerd.
Zoals ik zei kun je het met de uitkomst niet eens zijn, maar je eerste claim is fundamenteel onjuist en geeft blijk van een gebrek aan kennis omtrent de geschiedenis van het libertair denken.
pi_150280804
quote:
3s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 16:53 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik sprak een paar weken geleden met een marxist - zo vaak kom ik die niet tegen - en zijn eerste associatie was Nozick, een gerespecteerd filosoof die werkzaam was aan Harvard. Tikkeltje minder obscuur dan Rand dus (dat wil zeggen, in de ogen van de gemiddelde Hollander).
Nozick ^O^ . Niet zo zeer minder obscuur (zat mensen die nooit van Nozick gehoord hebben), maar minder radicaal. Het anarcho-kapitalisme van David Friedman gaat er toch wat moeilijker in dan het minarchisme van Nozick :P
  woensdag 4 maart 2015 @ 13:41:38 #268
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_150281017
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 13:32 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Eh ja, de ontstaansgeschiedenis van welke politieke stroming heeft niet te maken met belangen van mensen?

[..]

Waar claim ik dat dan?

[..]

Zoals ik zei kun je het met de uitkomst niet eens zijn, maar je eerste claim is fundamenteel onjuist en geeft blijk van een gebrek aan kennis omtrent de geschiedenis van het libertair denken.
Mijn punt was dat het libertarisme niet in het belang is van bepaalde groepen mensen. Je verweer is dat het libertarisme voortvloeit uit de ontwikkeling van het recht. Maar de ontwikkeling van het recht van een feodale samenleving naar een democratische rechtsstaat hangt ook nauw samen met mensen die voor hun belangen opkomen. Daarom is het belangen argumenten fundamenteler dan het rechtsargument. Als je dat ontkent, dan maakt je het recht absoluut (geworteld in zichzelf). Zoals libertariers dat doen, als ze principiële uitgangspunten formuleren en deze opdringen aan mensen die dat niet past.
The view from nowhere.
pi_150281237
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 13:41 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Mijn punt was dat het libertarisme niet in het belang is van bepaalde groepen mensen.
Ja prima. Zoals ik zei kun je het niet met de uitkomst eens zijn. Maar je claim dat het uit eigenbelang voortkomt en de filosofische beginselen er met de haren zijn bijgesleept klopt niet, dat was mijn punt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-03-2015 13:48:34 ]
  woensdag 4 maart 2015 @ 13:57:05 #270
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_150281520
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 13:48 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Ja prima. Zoals ik zei kun je het niet met de uitkomst eens zijn. Maar je claim dat het uit eigenbelang voortkomt en de filosofische beginselen er met de haren zijn bijgesleept klopt niet, dat was mijn punt.
Ideologische stromingen vertalen hun onvrede met de situatie in ideologische uitgangspunten. Dat deze ideologische uitgangspunten 'juist' zijn, is zelden het geval. Ze zijn een antwoord op het oorspronkelijk probleem; niet een compleet antwoord op de menselijke situatie. Daarom leidt de doorvoering van de nieuwe ideologie altijd tot nieuwe problemen; zaken die in de knel komen als we volledig sturen op grond van de nieuwe ideologie. Met name als je deze aanziet voor de complete oplossing voor de samenleving.
The view from nowhere.
pi_150281630
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 13:57 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Ideologische stromingen vertalen hun onvrede met de situatie in ideologische uitgangspunten. Dat deze ideologische uitgangspunten 'juist' zijn, is zelden het geval. Ze zijn een antwoord op het oorspronkelijk probleem; niet een compleet antwoord op de menselijke situatie. Daarom leidt de doorvoering van de nieuwe ideologie altijd tot nieuwe problemen; zaken die in de knel komen als we volledig sturen op grond van de nieuwe ideologie. Met name als je deze aanziet voor de complete oplossing voor de samenleving.
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 13:48 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

woensdag 4 maart 2015 @ 14:15:40 #272
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_150282086
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 14:00 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

[..]

Dan begrijp je niet wat ik bedoel met dat stelling dat ideologische uitgangspunten belangenbehartigers zijn. Ik bedoel niet dat men deze op een achter namiddag verzint als een verkooppraatje. Wat jij noemt als de wortels van het libertarisme valt al onder mijn stelling dat ideologische uitgangspunten belangenbehartigers zijn.
The view from nowhere.
  woensdag 4 maart 2015 @ 14:25:49 #273
379943 Paper_Tiger
pi_150282383
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 14:15 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dan begrijp je niet wat ik bedoel met dat stelling dat ideologische uitgangspunten belangenbehartigers zijn. Ik bedoel niet dat men deze op een achter namiddag verzint als een verkooppraatje. Wat jij noemt als de wortels van het libertarisme valt al onder mijn stelling dat ideologische uitgangspunten belangenbehartigers zijn.
Belangbehartigers. Dat woord impliceert al dat er van mensen wiens belangen niet worden behartigd de rechten geschonden gaan worden ten faveure van zij wiens belangen behartigd worden. Libertarisme wil alleen maar zeggen dat er niemand wordt bevoordeeld ten koste van een ander door een orgaan wat daar zijn bestaansrecht aan ontleent.
  woensdag 4 maart 2015 @ 15:00:49 #274
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_150283636
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 14:25 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Belangbehartigers. Dat woord impliceert al dat er van mensen wiens belangen niet worden behartigd de rechten geschonden gaan worden ten faveure van zij wiens belangen behartigd worden. Libertarisme wil alleen maar zeggen dat er niemand wordt bevoordeeld ten koste van een ander door een orgaan wat daar zijn bestaansrecht aan ontleent.
Het libertarisme kiest eenzijdige uitgangspunten.

De uitgangspunten zijn extreem individualistisch, en ontkennen dat mensen groepsdieren zijn en belang hebben bij samenwerking. Samenwerking die alleen via het prijsmechanisme gestalte mag krijgen, is te competitief voor een goede samenwerking. Om als groep te kunnen functioneren zijn er ook grenzen aan het individualisme en vrijwilligheid. De mens is een individu, maar ook vaak lid van een groep.

Het leunt teveel op het idee dat alles wat er gebeurd het gevolg is van een bewuste menselijke keuze. Maar 99,99% van wat er gebeurd berust niet op een bewuste menselijke keuze. Een dergelijke ideologie zou moeten aangeven hoe dit deelaspect (dat wat voortvloeit bewuste menselijke keuzes) samenhangt met de rest. Dit wordt stelselmatig ontweken.

De ideologie hoeft zich daarom niets aan te trekken van de complexiteit van de wereld. Een individualistisch model, waarin alles berust op menselijk keuzes, ontkoppelt veel dat van nature samenhangt. Dat ontkoppelen zie je ook terug in de onderliggende economische modellen. Zo kent men aan mensen een individuele statische nutsfunctie toe. Daardoor is nutsmaximalisatie een zuiver individuele kwestie. In werkelijkheid is manier waarin mensen hun inkomen besteden afhankelijk van de situatie, waarin ook andere mensen een rol spelen. Stel dat een jongen een meisje vraag voor een date. Zegt ze ja, dan koopt hij voor haar een bos bloemen. Zegt ze nee, dan koopt hij voor zichzelf een fles sterke drank. Hoezo, is iemands nutsfunctie statisch? Hoezo is het individueel en spelen anderen daarin geen rol?

Men ontkent ook de mogelijkheid dat mensen zich kunnen leven in anderen. Men hamert op de onmogelijkheid van interpersoonlijke nutsvergelijking. Daarom is een sociale nutsfunctie onmogelijk. Dus stel dat iemand een spijker in de muur wil slaan en daarbij op zijn duim slaat. Wat verwacht je dan:
1. Dat doet pijn en vindt die man niet fijn.
2. Daarover valt niets te zeggen, want interpersoonlijke nutsvergelijking is onmogelijk. Daarom is er 50% kans dat die man het niet fijn vindt en 50% kans dat hij het wel fijn vindt.

Volgens deze onmogelijkheid van interpersoonlijke nutsvergelijking kunnen mensen zich niet beter inleven in andere mensen, als dat zij zich kunnen inleven in een krokodil of een insekt.

Dit alles speelt een rol in de beoordeling van de libertarische ideologie. De libertatiers herhalen bij die beoordeling hardnekkig hun eigen ideologische uitgangspunten en weigeren serieus over de complicaties na te denken. Dat is typisch aan mensen die de ideologie gebruiken als belangbehartiger.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 04-03-2015 15:12:41 ]
The view from nowhere.
pi_150292381
Zou je bij misschien wat bronnen kunnen neerzetten waar je die uitgangspunten vandaan haalt?

Waar vind je bijvoorbeeld dat libertariers ontkennen dat mensen belang hebben bij samenwerking, dat libertarisme als uitgangspunt neemt dat alles (!) wat gebeurt gevolg is van menselijke keuze, we ontkennen dat mensen zich kunnen inleven, etc.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')