abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_150065472
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 13:18 schreef Frozen-assassin het volgende:
Inmiddels zou het CvB hebben toegezegd dat een studentlid in het bestuur komt. Hoe dit geregeld wordt is niet bekend.
Het is een zinnige eis, het zou alleen geen grote revolutie behelzen. De politiek roept al langer om student-adviseurs bij het CvB: http://www.foliaweb.nl/st(...)ent-assessor-in-cvb/

In Groningen bestaat dit al een tijdje zonder dat hier nu ineens de bottom-up-democratie is ingevoerd. Als ik het CvB was zou ik ook gewoon een student-assessor met een puur adviserende rol betrekken. Dan lijkt het alsof je studenten meer invloed geeft, maak je de studentenraad nog minder relevant, en kan de functie worden ingevuld door één of ander Sywertje dat lekker prominent kan gaan doen, zodat die in ieder geval niet lastig kan worden.

quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 13:19 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ja, bij die fusie tussen UvA en VU (althans, de exacte faculteiten) speelde natuurlijk ook veel meer mee op de achtergrond. Niet in de laatste plaats dat een grote groep medewerkers bang was voor hun baantje, immers als er sprake is van schaalvergroting dan verdwijnen er eerder functies dan dat er nieuwe arbeidsplekken geschapen worden. Dus lekker hakken in het zand en veel lopen zeuren over 'cultuurverschillen' en dergelijke die gedeeltelijk ook wel waar waren.

Het anti-beta sentiment leeft al behoorlijk bij de alfa's. Het is geen geheim dat de grote onderzoeksbeurzen allemaal richting de medische en exacte vakgroepen gaan en het is ook zeker geen geheim dat geesteswetenschappen niet hoog in het vaandel staan binnen de KNAW. Om die grote onderzoeksbeurzen te kunnen betalen wordt er flink bezuinigd op de taal- cultuur- en geschiedkundige wetenschappen. Onderzoeksinstituten raken hun panden kwijt en moeten medewerkers inleveren. Dat zet kwaad bloed.

Natuurlijk doen de gamma faculteiten ook veel aan cultuur onderzoek, maar die hebben over het algemeen geen moeite om hun werk 'maatschappelijk relevant' te maken. Daarnaast komen die eerder om in de studenten dan dat er een tekort aan is. Als je lucratieve opdrachten wilt krijgen vanuit het ministerie en het bedrijfsleven (waar veel vakgroepen door betaald worden) dan is het wel zo fijn als men ook wat met je werk kan. Een bedrijfskundig onderzoek naar organisatieveranderingen of een planologische beschouwing van grootstedelijk beleid valt nog wel te verkopen. Een dissertatie over het gesproken Nederlands in de vroege Middeleeuwen niet.
De KNAW weet inderdaad wel waar het grote geld zit, maar zelfs zij hebben enige tijd geleden hun zorgen geuit over het kortzichtig wegbezuinigen van de 'kleine letteren' als dat betekent dat in Nederland unieke opleidingen verdwijnen.
pi_150065588
quote:
1s.gif Op donderdag 26 februari 2015 10:26 schreef Mishu het volgende:
Ze worden
Klopt. Wat bereik je met handtekeningen? Helemaal niks!

Als je wilt dat ze naar je luisteren dan moet je staken of bezetten. Zie hier het resultaat, minister wil zelfs in gesprek met ze. Nu moet dat CVB gewoon aftreden, is wel duidelijk dat er geen vertrouwen meer is in ze.
pi_150066034
quote:
Financiële paniek aan Universiteit van Amsterdam en andere onderwijsinstellingen: Derivaten
[UVA-gebouw Science Park Amsterdam, www.archined.nl]

De Correspondent, een landelijk platform voor online journalistiek, publiceerde op 30 januari onder de kop Hoe universiteiten bankiertje gingen spelen een artikel over het recente rapport van de Onderwijsinspectie over de derivatenportefeuilles van universiteiten en hogescholen 1). Derivaten zijn contracten waarmee rentestijgingen in de toekomst worden afgekocht. Maar als de rente daalt is de schade voor de koper. Die valt mee als het gaat om rente op leningen, omdat dan de lagere kosten voor de leningen de waardedaling van de derivaten compenseert. Maar derivaatcontracten kunnen ook gesloten worden zonder onderliggende leningen, de zogenaamde naakte derivaten. Bij deze derivaten wordt verlies door rentedaling niet gecompenseerd. De Universiteit van Amsterdam (UVA) heeft een derivatenportefeuille ter waarde van 225 miljoen euro, waar ruim 300 miljoen aan leningen tegenover staan. Niettemin was het verlies van de UVA in 2012 al gestegen naar 63 miljoen euro. Omdat de marktrente sindsdien verder gedaald is, is er sprake van een oplopend verlies.

Fusie UVA-VU leidt tot ontslagen

De onderwijsinstellingen zijn in de problemen gekomen sinds in het kader van de privatiseringsgolf van 1995 de gebouwen door het Rijk aan de instellingen werden overgedragen. Hierdoor kregen de onderwijsorganisaties zelf de financiële verantwoordelijkheid voor onderhoud, renovatie en vervanging van hun huisvesting. Mede in verband met het groeiend aantal studenten leidde dit voor de UVA tot een ambitieus huisvestingsplan dat voorzag in grootschalige nieuwbouw in de Watergraafsmeer, op het Roeterseiland en het Binnengasthuisterrein. De kosten ervan werden gaandeweg geraamd op meer dan een half miljard, waardoor de kredietbehoefte toenam tot een bedrag van 230 miljoen euro. Onder invloed van de vastgoedrage van die dagen en de aanwas van studenten werd het begrotingsplafond later verhoogd van 455 naar 617 miljoen euro en het leningenplafond van 230 miljoen naar 400 miljoen nu. In 2008 nam de UVA de eerste tranche ter waarde van 55 miljoen van haar vastgoedlening op. In 2011 was het geleende bedrag al gestegen naar 136 miljoen en zal, als alles voorspoedig verloopt, in 2018 400 miljoen euro bedragen. Vooruitlopend op de op te nemen leningen schafte de UVA in 2002 zijn eerste rentederivaat aan ter waarde van 33 miljoen. In middels is zij in bezit van 10 derivaten, zoals gezegd ter waarde van 255 miljoen euro.

Hoe komen universiteiten van dergelijke grote schulden af? De UVA en de VU hebben daar een gezamenlijk plan voor, namelijk fuseren. Omdat beide universiteiten ongeveer dezelfde programma’s hebben, betekent dit dat dan bijna de helft van het personeelsbestand dan weg kan, zeker als ook de academische ziekenhuizen bij de fusie worden betrokken. Ging het tot nu toe nog om ontslaggolven van tientallen of honderden, bij een fusie gaan naar schatting meer dan duizend medewerkers de laan uit. De jongere, goedkopere, hebben de meeste kans op een baan; de ouderen zal de wacht worden aangezegd, de expertise die zij vertegenwoordigen ten spijt. Een aantal gebouwen kan worden verkocht of verhuurd, wat ook geld in het laatje brengt. Want op universiteiten gaat het al lang niet meer om onderwijs en wetenschap, maar om de winst, zoals dat ook bij andere financiële instellingen en vastgoedbedrijven het geval is.
bron

bron-de Correspondent
I´m back.
pi_150066223
quote:
13.30 uur - College van Bestuur doet concessies
Het College van Bestuur van de Universiteit van Amsterdam is akkoord gegaan met het toevoegen van een student-lid. Daarnaast blijven alle talen-opleidingen onveranderd twee jaar bestaan en wordt meer geld gereserveerd voor Geesteswetenschappen. Die toezeggingen heeft het College zojuist gedaan aan de Faculteitsraad. Dat zegt Volkskrant-verslaggever Van Ewijk. 'Het is nog onbekend welke bevoegdheden de afgevaardigde zal krijgen, wie het zal worden en wat dit concreet betekent. Voorlopig nog veel vraagtekens bij deze beslissing.'

bron: www.volkskrant.nl
Ik vraag me af of het niet te laat is om ineens wel met concessies te komen. Daar hadden ze al weken de tijd voor maar ze luisterden niet Denk dat de studenten willen dat CVB in ieder geval gaat aftreden. Vertrouwen krijg je echt niet meer terug op deze manier.
pi_150066267
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 13:49 schreef Ludacriss het volgende:

[..]

Ik vraag me af of het niet te laat is om ineens wel met concessies te komen. Daar hadden ze al weken de tijd voor maar ze luisterden niet Denk dat de studenten willen dat CVB in ieder geval gaat aftreden. Vertrouwen krijg je echt niet meer terug op deze manier.
Nou, da is al positief dan toch.
Komt uit dat Crea-beraad?
I´m back.
  donderdag 26 februari 2015 @ 13:51:41 #256
361691 DeJori
Zorgt hier voor de veiligheid
pi_150066276
Een student-lid in het Cvb.. Die types kunnen niet eens een spandoek maken zonder spelfouten, laat staan een universiteit besturen.
Ik ben DeJori en ik wil aangesproken worden als DeJori. Ik heb handboeien en ik heb pepperspray. Ik los dat hier op op mijn manier. Aight?
pi_150066319
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 08:55 schreef hmmmmmmm het volgende:
[..]
Dus je wilt dat ze achter lopen op ontwikkelingen op de arbeidsmarkt?

Er zijn genoeg beroepen waar er alleen nog maar uitzend werk is en tijdelijke contracten zijn vrij standaard ook op middelbare scholen.

Het is niet korte termijn denken de toekomst is geen vaste contracten meer.

Dat dat negatief is maakt ze niet uit scholen, universiteiten willen net als bedrijven geen risico's meer lopen.
Je doet het nu voorkomen alsof elke nieuwe ontwikkeling een goede is. Als een tiener die perse het nieuwste OS op zijn computer wil en dan klaagt dat het oude apparaat het niet trekt...
Die tijdelijke contracten komen juist voort uit dat kortetermijndenken. Juist van een Uni mag je verwachten dat ze voor een lange termijn nadenkt. Laat het slopen maar aan de taliban en het kalifaat over. Of liever ook niet.

De kern van een breed maatschappelijk probleem van de laatste decennia is dat de output van belangrijke beschavingsfactoren als zorg en onderwijs niet zo simpel in klinkende munt is uit te drukken. En dan kom je buiten de comfort zone van die kortzichtige dorknopers.
Farts are jazz to assholes
pi_150066322
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 13:51 schreef DeJori het volgende:
Een student-lid in de Rvb.. Die types kunnen niet eens een spandoek maken zonder spelfouten, laat staan een universiteit besturen.
De repressieve tolerantie van competente rebellen is dit. :D.
I´m back.
pi_150066398
quote:
2s.gif Op donderdag 26 februari 2015 13:52 schreef trabant het volgende:

[..]

De kern van een breed maatschappelijk probleem van de laatste decennia is dat de output van belangrijke beschavingsfactoren als zorg en onderwijs niet zo simpel in klinkende munt is uit te drukken. En dan kom je buiten de comfort zone van die kortzichtige dorknopers.
Ik dacht inderdaad dat zelfs de meest volhardende kapitalisten nog wel doorhadden dat de markt niet goed werkt voor gezondheidszorg en onderwijs.
pi_150066450
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 13:55 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

Ik dacht inderdaad dat zelfs de meest volhardende kapitalisten nog wel doorhadden dat de markt niet goed werkt voor gezondheidszorg en onderwijs.
Volgens mij hebben ze helemaal niks door zolang hun portemonnee gewoon steeds voller wordt. Wel een iets andere discussie dan de beweegredenen van het Bunge en Maagdenhuis bezetting.
pi_150066519
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 13:19 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ja, bij die fusie tussen UvA en VU (althans, de exacte faculteiten) speelde natuurlijk ook veel meer mee op de achtergrond. Niet in de laatste plaats dat een grote groep medewerkers bang was voor hun baantje, immers als er sprake is van schaalvergroting dan verdwijnen er eerder functies dan dat er nieuwe arbeidsplekken geschapen worden. Dus lekker hakken in het zand en veel lopen zeuren over 'cultuurverschillen' en dergelijke die gedeeltelijk ook wel waar waren.

Het anti-beta sentiment leeft al behoorlijk bij de alfa's. Het is geen geheim dat de grote onderzoeksbeurzen allemaal richting de medische en exacte vakgroepen gaan en het is ook zeker geen geheim dat geesteswetenschappen niet hoog in het vaandel staan binnen de KNAW. Om die grote onderzoeksbeurzen te kunnen betalen wordt er flink bezuinigd op de taal- cultuur- en geschiedkundige wetenschappen. Onderzoeksinstituten raken hun panden kwijt en moeten medewerkers inleveren. Dat zet kwaad bloed.

Natuurlijk doen de gamma faculteiten ook veel aan cultuur onderzoek, maar die hebben over het algemeen geen moeite om hun werk 'maatschappelijk relevant' te maken. Daarnaast komen die eerder om in de studenten dan dat er een tekort aan is. Als je lucratieve opdrachten wilt krijgen vanuit het ministerie en het bedrijfsleven (waar veel vakgroepen door betaald worden) dan is het wel zo fijn als men ook wat met je werk kan. Een bedrijfskundig onderzoek naar organisatieveranderingen of een planologische beschouwing van grootstedelijk beleid valt nog wel te verkopen. Een dissertatie over het gesproken Nederlands in de vroege Middeleeuwen niet.
Ik denk dat het toch heel simpel in mekaar steekt.
jaren 80 en 90 was de rust wedergekeerd in studentenlandschap.
In 1995 werd afdeling gebouwen geprivatiseerd en viel voortaan onder universiteit/ziekenhuis zelf.
Van lieverlede ging men schaal vergroten (door ook meer studenten) en ambitieuze vastgoedprojectjes opzetten.
Vervolgens ging men in de rentederivaten zitten, en kreeg flink wat klappen om de oren de laatste tijd.
Dit verklaart de noodzaak van fusie, want dan kun je duizenden personeelsleden ontslaan.
Dit verklaart dat geesteswetenschappen steeds meer stiefkindje worden.
Dit verklaart prestatiedruk medewerkers en doceren ook stiefkindje.
Dit verklaart het hoge percentage (41%) medewerkers met tijdelijke contracten.
etc.
I´m back.
pi_150066675
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 13:57 schreef Ludacriss het volgende:

[..]

Volgens mij hebben ze helemaal niks door zolang hun portemonnee gewoon steeds voller wordt. Wel een iets andere discussie dan de beweegredenen van het Bunge en Maagdenhuis bezetting.
Ik denk dat zonder bezuinigingen er niks bezet was geweest hoor.
  donderdag 26 februari 2015 @ 14:04:46 #263
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_150066714
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 13:59 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik denk dat het toch heel simpel in mekaar steekt.
jaren 80 en 90 was de rust wedergekeerd in studentenlandschap.
In 1995 werd afdeling gebouwen geprivatiseerd en viel voortaan onder universiteit/ziekenhuis zelf.
Van lieverlede ging men schaal vergroten (door ook meer studenten) en ambitieuze vastgoedprojectjes opzetten.
Vervolgens ging men in de rentederivaten zitten, en kreeg flink wat klappen om de oren de laatste tijd.
Dit verklaart de noodzaak van fusie, want dan kun je duizenden personeelsleden ontslaan.
Dit verklaart dat geesteswetenschappen steeds meer stiefkindje worden.
Dit verklaart prestatiedruk op medewerkers en doceren ook stiefkindje.
Dit verklaart het hoge percentage (41%) medewerkers met tijdelijke contracten.
etc.
Even los van het doembetoog van Ewald Engelen die met zijn glazen bol even 50% van het medewerkersbestand bij een mogelijke fusie eruit knikkert. Zoals ik al in een eerdere post zei was angst om een baantje te verliezen misschien wel de belangrijkste drijfveer om niet te willen fuseren met de VU.

De UvA heeft ervoor gekozen om over te gaan op een campus/cluster constructie en, net zoals in de rest van de maatschappij gebruikelijk is, over te gaan op flexcontracten.

De fossielen die gewend waren om krakkemikkige monumentale panden onderzoek te bedrijven zonder enige vorm van prestatiedrang (want vast contract) vinden dat inderdaad knetter kut. Opeens moet men werken voor hun geld en zit je als onderzoeker opeens tussen de studenten die jouw positie bestaansrecht geven en betalen. Godzijdank zijn die fossielen een uitstervend ras.

Clustergebouwen hebben de toekomst, schaalvergroting ook. De universiteit moet nu 2x meer studenten verwerken dan voorheen. Dat vraagt een andere aanpak. Dat is jammer voor de relaxte positie waar veel medewerkers inzaten maar uiteindelijk vaart de maatschappij er wel bij.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_150067228
quote:
1s.gif Op donderdag 26 februari 2015 10:42 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Whuut??

Kom nou gauw. Een academicus in opleiding hoort prima Engels te kunnen.

En "zomaar opeens", och arme studentjes, "voor een groot publiek moeten praten?!"
:D :D
Ja ZIJ bezetten toch die uni? Daar kiezen ze toch zelf voor, die aandacht, spreektijd, etc. Dan zorg je toch dat je een goed verhaal hebt? En als je Engels te slecht is in het Nederlands. Waarom Engels is me ook een raadsel.
Dit.

Ik heb niet alle topics doorgelezen, maar waarom gaat het uberhaupt in het engels? Was het live op de BBC of wat?
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_150067237
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 13:55 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Die lossen dat (voor zichzelf) op met privéscholen en lijfartsen.
pi_150067464
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 14:04 schreef Ryon het volgende:

[..]

Even los van het doembetoog van Ewald Engelen die met zijn glazen bol even 50% van het medewerkersbestand bij een mogelijke fusie eruit knikkert. Zoals ik al in een eerdere post zei was angst om een baantje te verliezen misschien wel de belangrijkste drijfveer om niet te willen fuseren met de VU.

De UvA heeft ervoor gekozen om over te gaan op een campus/cluster constructie en, net zoals in de rest van de maatschappij gebruikelijk is, over te gaan op flexcontracten.

De fossielen die gewend waren om krakkemikkige monumentale panden onderzoek te bedrijven zonder enige vorm van prestatiedrang (want vast contract) vinden dat inderdaad knetter kut. Opeens moet men werken voor hun geld en zit je als onderzoeker opeens tussen de studenten die jouw positie bestaansrecht geven en betalen. Godzijdank zijn die fossielen een uitstervend ras.

Clustergebouwen hebben de toekomst, schaalvergroting ook. De universiteit moet nu 2x meer studenten verwerken dan voorheen. Dat vraagt een andere aanpak. Dat is jammer voor de relaxte positie waar veel medewerkers inzaten maar uiteindelijk vaart de maatschappij er wel bij.
Spelen meerdere factoren een rol natuurlijk, ik denk alleen dat toch de vastgoedwinkel en de rentederivaten de belangrijkste bewegers in dit "drama" zijn. Ik bedoel dat geesteswetenschappen een stiefkindje aan het worden zijn zoal niet zijn, heeft ook te maken met factoren die in de samenleving "gesamt" leven. Idem het aantal flexcontracten.

Echter alles heeft wel weer met dezelfde tendensen te maken die ook spelen als oorzaak bij die vastgoedwinkel. Grappige is dat Claudia_X haar studenten lekker les geeft over Ayn Rand, maar wel loopt mee te huilen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ryan3 op 26-02-2015 14:33:41 ]
I´m back.
pi_150067591
quote:
14s.gif Op donderdag 26 februari 2015 14:18 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Dit.

Ik heb niet alle topics doorgelezen, maar waarom gaat het uberhaupt in het engels? Was het live op de BBC of wat?
Omdat er paar internationale studenten bij zaten.

Overigens moet je iig goed Engels kunnen verstaan en lezen op universiteit, dan pas schrijven en spreken wmb. Onderwijs in het Engels in bovenbouw VWO, zou een goeie zijn wmb.
I´m back.
pi_150067910
Mooi artikel op vice.com. Verwoordt het eindelijk prima. Louise zou het best de eer aan zichzelf moeten houden.

quote:
Twintig minuten met de UvA-voorzitter maakten duidelijk waarom het probleem zo geëscaleerd is
februari 26, 2015

Door Thijs Roes

News Editor Amsterdam

Als een bezoek aan het Maagdenhuis eindigt met driehonderd studenten die "aftreden! aftreden!" scanderen, terwijl je bedoeling was om studenten rustig te laten vertrekken, dan is er ergens iets goed misgegaan. Dat heeft Louise Gunning, de voorzitter van het College van Bestuur van de UvA, waarschijnlijk zelf ook wel doorgehad.

Gunning was ongeveer twintig minuten in een bezet Maagdenhuis in Amsterdam om 'te praten', maar het werd voornamelijk een theaterstuk waarin pijnlijk duidelijk werd hoe zorgen bij een faculteit Geesteswetenschappen kunnen uitgroeien tot een enorme gebeurtenis die live in het hele land te volgen was. Met een gezicht op onweer liep Gunning met enkele medebestuurders gisteren het Maagdenhuis in, en begon meteen met een ongelukkige woordkeuze:

"If you are a peaceful and democratic community then you will not take possession of other people's organizations. This is our Maagdenhuis. Sssshhhhhhhht! Don't you want a dialogue?"

Er zaten mensen met open mond te kijken naar Gunning, die zoveel paternalisme in zo weinig woorden had weten te stoppen en het ook nog eens over 'haar' Maagdenhuis had. Op Twitter werd Gunning vergeleken met een juf die kleuters sommeert stil te zijn omdat ze anders niet mogen buitenspelen. Bij mij flitsten er herinneringen door mijn hoofd van mijn moeder, die in mijn pubertijd elke discussie afsloot met: "Waarom? Omdat ik je moeder ben!"

Er werd geschakeld tussen Nederlands en Engels, omdat er veel buitenlandse studenten op de UvA zitten. "Moet ik het misschien uitleggen in het Nederlands?" zei ze tegen de eerste student die haar confronteerde met haar eigen arrogantie. "Misschien begrijp je me dan wel?"

Als je voor het oog van live camera's je tegenstanders tegemoet treedt, weet je dat het nauwelijks om de inhoud gaat en des te meer om de beeldvorming. Daarom zei ze ook "We are here to listen," ergens in het begin – een stukje retoriek om de indruk te wekken dat ze erg begaan is met de zorgen van de studenten.

Het bleken de warmste woorden van Gunning te zijn van de hele avond. Ze liet zien dat ze weinig kaas heeft gegeten van hoe je een beetje een goed beeld van jezelf neerzet. Gunning's optreden werd net zo'n flater als toen ze een ton per dag eiste van protesterende studenten. Haar lichaamstaal, hangende mondhoeken en ongemakkelijke glimlachen werden met de minuut meer een symbool van de arrogantie van de macht, en steeds minder het beeld dat je hoopt van een bestuur dat het beste met de studenten voorheeft.

Afsluiten deed Gunning met "Zijn jullie in staat om op dit moment het Maagdenhuis te verlaten? Vreedzaam, vrijwillig? Ik wil daar graag een antwoord op hebben van jullie. Kunnen jullie dat?"

Dat waren de woorden waarmee ze een laatste poging deed om een eventuele confrontatie tussen ME en studenten te voorkomen. "Aftreden! Aftreden!" was het antwoord.

En dus moest burgemeester Eberhard van der Laan zich er voor de tweede keer mee bemoeien. Hij had het waarschijnlijk graag even rustig aangedaan met zijn geopereerde oog, maar in plaats daarvan moest hij rond middernacht zijn oude functie van bemiddelaar weer oppakken, en probeerde hij de studenten ("my friends") ervan te overtuigen dat dit een bestuur was waar mee te praten viel en dat het hart van Louise Gunnning op de goede plek zit.

Over de inhoud ging het allang niet meer, wel over democratie, inspraak en de macht die het bestuur van de UvA uitstraalt, met Gunning aan het hoofd. Ze maakt het wel erg makkelijk om haar te zien als een karikatuur van een bestuurder die (terecht of niet) symbool staat voor wat er mis is in het onderwijs, anno 2015.

Gunning is in 25 jaar gegroeid van hoogleraar tot iemand in de toppen van de macht. Ze is commissaris bij de Schiphol Group, zit in het College van Bestuur van zowel de UvA als de HvA, was voorzitter van de Gezondheidsraad, leidde negen jaar het AMC ziekenhuis en is nu kroonlid van de SER, de adviesraad voor de regering die voor bestuurders ongeveer net zo'n eer is als Zomergasten voor gewone burgers. Ze was negentien jaar hoogleraar, maar sinds 2010 staat er op Gunnings cv gewoon weinig 'docent' en veel 'voorzitter'. Haar salaris, dat in de tonnen loopt, werkt ook niet echt mee om haar te zien als integere bestuurder met hart voor de zaak.

Over de inhoud van de eisen van de studenten gaat het nauwelijks meer. Met actiepunten als "Stopzetting van het huidige Profiel 2016" zijn ze ook niet echt toegankelijk geformuleerd. (Vertaling: Kap met hervormingen bij de faculteit Geesteswetenschappen.) De studenten eisen inspraak in beslissingen, maar willen inmiddels vooral normaal behandeld worden en niet als een stel zeurende kinderen. Misschien krijgen ze meer gedaan in een gesprek met minister Bussemaker.

Een discussie die begon als een kleine strijd over hoe bezuinigingen bij een faculteit in de Randstad moeten worden doorgevoerd, wordt nu steeds meer een brede discussie over de macht van het managementdenken in alle lagen van de samenleving. En hoe arroganter de macht zich gedraagt, hoe breder deze beweging wordt.

Binnen die beweging zijn er uiteraard ook mensen die enorme oogkleppen op hebben. Binnen het Maagdenhuis werd op meerdere momenten geschreeuwd om meer democratie en werd ook de burgemeester uitgemaakt voor een leugenachtige bestuurder. Terwijl die keurig met z'n vinger omhoog stond als hij wilde reageren op iemands aantijgingen, aangezien dat nou eenmaal de regels van de studenten waren. Dat voelt toch best wel als democratie, als een burgemeester van een hoofdstad in een door demonstranten bezet gebouw met zijn vinger omhoog moet staan omdat hij graag het woord wil.

Studenten kregen van Gunning eerst te horen dat ze in Den Haag moesten zijn met hun klachten. Toen ze het Bungehuis bezetten werd er een machtsspel gespeeld en duurde het elf dagen voor er een gesprek op gang kwam. De symbolische waarde van de bezetting van het administratieve hoofdgebouw van haar universiteit ziet ze als 'ondemocratisch'.

Een student vroeg publiekelijk aan Gunning of ze een referendum over haar eigen aftreden zag zitten. Een pruilmondje was het antwoord, terwijl inmiddels zowel de burgemeester van Amsterdam als de minister van Onderwijs moeten helpen bij het oplossen van de problemen die ze als bestuurder voor zichzelf heeft gecreëerd. Misschien is het voor 'de eer' aan zichzelf houden na een eis van een ton en het weigeren van gesprekken inmiddels aan de late kant.

bron: www.vice.com
  donderdag 26 februari 2015 @ 14:41:36 #269
398459 nofxtbr
punk in drublic
pi_150068109
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
pi_150068224
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 14:36 schreef Ludacriss het volgende:
Mooi artikel op vice.com. Verwoordt het eindelijk prima. Louise zou het best de eer aan zichzelf moeten houden.

[..]

Van der Laan heeft het uitstekend gedaan in zijn "steenkolen Engels". Gunning is idd niet capabel om met dit soort studentenacties om te gaan idd.
I´m back.
  donderdag 26 februari 2015 @ 14:49:13 #272
434283 topdeck
graag op anoniem
pi_150068339
quote:
Ok wat opmerkingen en vragen springen bij mji op:

- Student(en) hebben in principe weinig tot geen (levens)ervaring om zo'n functie te bekleden
- Studenten zijn meestal partijdig/niet-objectief aangezien ze aan een faculteit/studie/afdeling verbonden zijn.
- Wat kan een student nou inbrengen vs aantal bestuurders met een staat van dienst. Als er 3 bestuurders zijn en 1 student, wat kan zo'n student nou inbrengen?
- Kunt toch beter een leraar of alumni of wie dan ook erin zetten ipv zonodig een student?
graag op anoniem
pi_150068475
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 14:49 schreef topdeck het volgende:

[..]

- Student(en) hebben in principe weinig tot geen (levens)ervaring om zo'n functie te bekleden
- Studenten zijn meestal partijdig/niet-objectief aangezien ze aan een faculteit/studie/afdeling verbonden zijn.
- Wat kan een student nou inbrengen vs aantal bestuurders met een staat van dienst. Als er 3 bestuurders zijn en 1 student, wat kan zo'n student nou inbrengen?
- Kunt toch beter een leraar of alumni of wie dan ook erin zetten ipv zonodig een student?
Waarom onderschatten mensen de kwaliteiten van studenten? Ze kunnen echt wel objectief zijn naar gelang hun taak in het CvB. Daarnaast ben ik het met je eens dat 1 student inderdaad te weinig is en willen de studenten ook dat er nog iemand bijkomt die de docenten/medewerkers vertegenwoordigd.
pi_150069435
FrekeRemmers twitterde op donderdag 26-02-2015 om 15:19:29 Studenten gaan vandaag Maagdenhuis vandaag niet verlaten zegt humanities rally bij persconferentie #DePersdienst reageer retweet
rzuaslan twitterde op donderdag 26-02-2015 om 15:16:33 Er wordt gevraagd of dit voldoende is voor de studenten en of het #Maagdenhuis wordt verlaten. Studenten antwoorden: "Nee!" reageer retweet
LoriannevGelder twitterde op donderdag 26-02-2015 om 15:20:09 De Nieuwe Universiteit eist nog steeds een democratisch verkozen bestuur #maagdenhuis reageer retweet
pi_150069482
Er wordt nu al geroepen dat het te vaag is. Ze weten heus wel dat het dan ook gewoon 3 vs 1 is... het is niet alsof elk student per definitie dom is.
pi_150070908
quote:
2s.gif Op donderdag 26 februari 2015 13:52 schreef trabant het volgende:

[..]

Je doet het nu voorkomen alsof elke nieuwe ontwikkeling een goede is. Als een tiener die perse het nieuwste OS op zijn computer wil en dan klaagt dat het oude apparaat het niet trekt...
Die tijdelijke contracten komen juist voort uit dat kortetermijndenken. Juist van een Uni mag je verwachten dat ze voor een lange termijn nadenkt. Laat het slopen maar aan de taliban en het kalifaat over. Of liever ook niet.

Ik weet niet precies wat je korte termijn vind maar die tijdelijke contracten zijn al een tijdje standaard.
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 15:21 schreef Frozen-assassin het volgende:
Er wordt nu al geroepen dat het te vaag is. Ze weten heus wel dat het dan ook gewoon 3 vs 1 is... het is niet alsof elk student per definitie dom is.
Eigenlijk ben je best dom als je denkt dat zo'n demonstratie effect heeft.
Maar goed als het het proberen waard is.
pi_150071631
Rector van KU Leuven net op radio 1. Geeft aan hoe het hoort te zijn. Tenminste democratisch gekozen!
pi_150071692
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 15:53 schreef hmmmmmmm het volgende:
Ik weet niet precies wat je korte termijn vind maar die tijdelijke contracten zijn al een tijdje standaard.
Alleen zal op academisch niveau dat daglonersprincipe op termijn averechts werken. Maar wie dan leeft, die dan zorgt. Eerst nu klaarkomen. De praecoxlullen.
pi_150072425
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 14:49 schreef topdeck het volgende:

[..]

Zelfs op mijn middelbare school was er een leerling-lid in de medezeggenschapsraad.
pi_150072697
Dames zijn aan het soppen nu, want één of andere vlasbaard schijnt de oratorische vermogens te bezitten van een soort moderne Che Guevara.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 26-02-2015 16:37:01 ]
I´m back.
pi_150072719
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 16:23 schreef Igen het volgende:
[..]
Zelfs op mijn middelbare school was er een leerling-lid in de medezeggenschapsraad.
Klopt, ik heb daar (op mijn middelbaar) als snotneus ook ingezeten. Maar veel meer dan alsnog schaamschotten in de 'Heren' laten hangen heb ik er niet bereikt.
pi_150072831
quote:
10s.gif Op donderdag 26 februari 2015 16:27 schreef Ryan3 het volgende:
Dames zijn aan het soppen nu, want één of andere vlasbaard schijnt de oratische vermogens te bezitten van een soort moderne Che Guevara.
je weet toch dat baardgroei de argumenten versterkt? Kijk maar naar het Midden-Oosten!
pi_150072933
quote:
2s.gif Op donderdag 26 februari 2015 16:10 schreef trabant het volgende:

[..]

Alleen zal op academisch niveau dat daglonersprincipe op termijn averechts werken. Maar wie dan leeft, die dan zorgt. Eerst nu klaarkomen. De praecoxlullen.
Volgens mij denken die studenten meer aan klaarkomen dan aan democratie.
pi_150073110
quote:
2s.gif Op donderdag 26 februari 2015 16:29 schreef trabant het volgende:

[..]

je weet toch dat baardgroei de argumenten versterkt? Kijk maar naar het Midden-Oosten!
Vlasbaardje, zware stem en een zin kunnen uitspreken zonder 3 x over je woorden te struikelen en ook intelligente dames staan te soppen zoals een bakvis op Bieber...
I´m back.
pi_150073128
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 16:31 schreef hmmmmmmm het volgende:
[..]
Volgens mij denken die studenten meer aan klaarkomen dan aan democratie.
Na elf dagen voorspel in het Bungehuis, was het gisteravond wel een soort ontlading.
pi_150074084
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 14:04 schreef Ryon het volgende:
Clustergebouwen hebben de toekomst, schaalvergroting ook.
De beste universiteiten van de wereld hebben juist een kleine schaal!

quote:
De universiteit moet nu 2x meer studenten verwerken dan voorheen.
Je kan natuurlijk ook snijden in het aantal studetnen door het niveau wat te verhogen, met name bij veel massa-opleidingen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_150077757
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 16:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

De beste universiteiten van de wereld hebben juist een kleine schaal!
Inderdaad. De toekomst van de universiteit is nu juist níet schaalvergroting. Eén van de belangrijkste kenmerken van goed onderwijs is zoveel mogelijk contact tussen docent en student. Hoe groter de groepen die bediend moeten worden, hoe meer men met concepten als "activerend onderwijs" gaat werken en met junior docenten in plaats van ervaren en bevlogen onderzoekers. Als studenten slim zijn, gaan ze zich daar niet voor in de schulden steken. En als werkgevers slim zijn, beschouwen ze diploma's behaald aan dergelijke instellingen als waardeloos.

quote:
Je kan natuurlijk ook snijden in het aantal studetnen door het niveau wat te verhogen, met name bij veel massa-opleidingen.
Precies: hogere eisen, meer exclusiviteit. Minimaal 20 studenten voor een master? Maximaal, zou ik zeggen!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_150078585
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 15:53 schreef hmmmmmmm het volgende:

Eigenlijk ben je best dom als je denkt dat zo'n demonstratie effect heeft.
Maar goed als het het proberen waard is.
Niks doen heeft pas effect he.. Dan komt er helemaal niks van. Nu wordt de minister ook wakker, tweede kamer wordt wakker, er komen toezeggingen.. Dit is niet voor niets..
pi_150078725
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 18:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Inderdaad. De toekomst van de universiteit is nu juist níet schaalvergroting. Eén van de belangrijkste kenmerken van goed onderwijs is zoveel mogelijk contact tussen docent en student. Hoe groter de groepen die bediend moeten worden, hoe meer men met concepten als "activerend onderwijs" gaat werken en met junior docenten in plaats van ervaren en bevlogen onderzoekers. Als studenten slim zijn, gaan ze zich daar niet voor in de schulden steken. En als werkgevers slim zijn, beschouwen ze diploma's behaald aan dergelijke instellingen als waardeloos.

[..]

Precies: hogere eisen, meer exclusiviteit. Minimaal 20 studenten voor een master? Maximaal, zou ik zeggen!
Beeld ik het me in of 'hoor' ik tussen de regels door een verlangen van jou om onder die omstandigheden aan de slag te kunnen met je studenten? Ik kan het me voorstellen, voor mij als student geldt dezelfde behoefte, massa-onderwijs past absoluut niet bij mij, 'activerend onderwijs' nog minder. Ik vind het een gruwel.
#NoDAPL
pi_150079138
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 18:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Beeld ik het me in of 'hoor' ik tussen de regels door een verlangen van jou om onder die omstandigheden aan de slag te kunnen met je studenten? Ik kan het me voorstellen, voor mij als student geldt dezelfde behoefte, massa-onderwijs past absoluut niet bij mij, 'activerend onderwijs' nog minder. Ik vind het een gruwel.
Ja, natuurlijk. Het gaat om het creëren van een intellectueel klimaat, een community of learners, en dat heb je niet als studenten een studie naast hun baan doen en zo snel mogelijk naar huis willen, als ze vooral colleges volgen in enorme groepen (en erger nog: online) of in kleine werkgroepen die worden begeleid door tutoren (die vooral procesbegeleiders zijn). Goede docenten willen zoveel mogelijk contact met hun studenten en goede studenten willen geïnspireerd worden.

Er zijn veel mensen die in de universiteit een veredelde LOI-cursus zien. Misschien is dat wel één toekomstige vorm van de huidige universiteiten en zal het model dat ik hierboven kort omschrijf daarnaast gaan bestaan, als een meer elitaire instelling.
pi_150079482
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 19:07 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ja, natuurlijk. Het gaat om het creëren van een intellectueel klimaat, een community of learners, en dat heb je niet als studenten een studie naast hun baan doen en zo snel mogelijk naar huis willen, als ze vooral colleges volgen in enorme groepen (en erger nog: online) of in kleine werkgroepen die worden begeleid door tutoren (die vooral procesbegeleiders zijn). Goede docenten willen zoveel mogelijk contact met hun studenten en goede studenten willen geïnspireerd worden.

Er zijn veel mensen die in de universiteit een veredelde LOI-cursus zien. Misschien is dat wel één toekomstige vorm van de huidige universiteiten en zal het model dat ik hierboven kort omschrijf daarnaast gaan bestaan, als een meer elitaire instelling.
Aan mijn universiteit is het vooral bij de bachelorfase een probleem: de grote groepen (en kleine groepen met tutoren) komen mij bekend voor. Tijdens de masterfase is de groep al wat uitgedund en worden de studenten verdeeld over tig disciplines waardoor het allemaal kleinschaliger wordt maar ondertussen heb je tijdens de bachelorfase minder rendement. Er is nauwelijks tijd om de gebaande paden te verlaten aangezien daar te weinig contactmogelijkheden voor bestaan. Ik vind het frustrerend als je naar aanleiding van stof die je leest vragen krijgt en je die nauwelijks kan stellen. Dan kan je wel 8 lesuur per week hebben of zo maar als tijdens de helft daarvan de docent aan het woord is en de andere helft daarvan het de bedoeling is dat je zelfstandig werkt met 1 begeleider per 40 studenten (die allemaal vragen hebben en meestal niet van het verdiepende soort) dan is die ruimte er niet. Dat maakt het inspiratieloos. Je hoeft niet per se (veel) minder studenten toe te laten (een aanvullend toelatingsexamen voor wis- en natuurkunde zou desalniettemin aardig zijn) maar besteed dan meer geld aan docenten zodat je de groepen veel kleiner kan maken. Het moet uit de lengte of uit de breedte komen.

Ik heb er trouwens niets op tegen als een deel van het theoretisch onderwijs wordt opgevangen met een goede online-infrastructuur zolang de tentamens maar goed toetsen of dat je de stof goed beheerst. Ik heb liever dat een deel online gaat en dat je in ruil hiervoor meer contactmomenten hebt met de hoogleraren en volwaardige docenten dan massacolleges die - helaas - weinig toevoegen in vergelijking met wanneer je zelfstandig de stof verwerkt. Houdt hierbij in gedachte dat ik een geheel ander soort opleiding volg dan waar jij mee te maken hebt, een die minder uitnodigt tot filosofische discussies.
#NoDAPL
pi_150079532
quote:

[..]

Joh, dit was meer dan 30 jaar geleden al zo.
Die "Bildung" doe je maar in je eigen tijd.
I´m back.
pi_150079615
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 19:16 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Joh, dit was meer dan 30 jaar geleden al zo.
Die "Bildung" doe je maar in je eigen tijd.
Die Bildung heeft ons veel succes en veel extra welvaart opgeleverd. Zo'n ASML komt bijv. niet uit de lucht vallen.
#NoDAPL
pi_150079879
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 19:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Die Bildung heeft ons veel succes en veel extra welvaart opgeleverd. Zo'n ASML komt bijv. niet uit de lucht vallen.
Ja, maar de tweefasestructuur werd dus in 1981-1982-1983 al ingevoerd en sedertdien is het dus al afgelopen met die "Bildung". Maar wat ik wel denk is dat de opleidingen, juist omdat alles in een korte periode gepropt moet worden, wel een stuk verbeterd zijn. En trouwens ook een stuk leuker en interessanter. (Verhalen over hoe het was in de jaren 60 en 70 nooit gehoord? Bij sommige studies kreeg je je bul gewoon voor aanwezig zijn. Geldt ook voor HBO btw).
I´m back.
pi_150080088
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 19:23 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, maar de tweefasestructuur werd dus in 1981-1982-1983 al ingevoerd en sedertdien is het dus al afgelopen met die "Bildung".
Dat speelt inderdaad een rol. De overheid had de keuze tussen:
- kandidaatstudenten (mensen die graag willen gaan studeren) weigeren
- bezuinigen per student
- meer investeren

Optie 3 viel van tafel, optie 1 was in Nederland niet bespreekbaar dus kregen we de tweefasestructuur.
#NoDAPL
  donderdag 26 februari 2015 @ 19:46:43 #296
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_150081091
quote:

[..]

Dat intellectueel klimaat merk je hier maar weinig van. Snel papiertje halen en wegwezen. Wereld van verschil met zoals ik dat in de VS heb gemerkt.

[ Bericht 0% gewijzigd door hmmmz op 26-02-2015 20:01:47 ]
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
pi_150081111
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 19:23 schreef Ryan3 het volgende:

Maar wat ik wel denk is dat de opleidingen, juist omdat alles in een korte periode gepropt moet worden, wel een stuk verbeterd zijn. En trouwens ook een stuk leuker en interessanter.
Ik heb zelf als student heel wisselende ervaringen opgedaan en ik denk dat studenten die nog steeds hebben. Sommige collegereeksen zijn leuk, echt een succes, en andere willen maar moeilijk van de grond komen. Dat laatste hangt voor een groot deel samen met het talent van de docent. Dat is iets van alle tijden.

Ik zie het meer in minder tijd wel als een probleem. Aan de VU werken we met vrij korte periodes en collegereeksen zijn gauw afgelopen. Studenten moeten veel lezen (maar nog steeds te weinig volgens menig docent), dus de literatuur wordt vaak in vogelvlucht doorgenomen. Ik zou graag langere reeksen zien, minder literatuur en meer diepgang. Dat gehaaste gedoe heeft de schijn van veel leren, maar er beklijft volgens mij maar weinig.
pi_150092746
Okee, doe je een beetje kritisch tegen zo'n dametje, en vraag je hoe oud ze eigenlijk is, meteen beledigd en geblockt. Ze had het over een socioloog die nu het woord nam. Een hocus pocus socioloog.
Het is nu eenmaal zo dat de wereld niet wordt veranderd door alfa- en gamma-wetenschappers. Wel door bèta-wetenschappers. Ja, of je moet denken dat Steve Jobs een alfa- of gamma-wetenschapper was natuurlijk.
Maar dat was niet zo, dat was geen-wetenschapper. :D.
I´m back.
pi_150094940
Ja klopt Karl Marx als gamma wetenschapper heeft inderdaad geen impact gehad op de wereld. Heb je helemaal gelijk in.
pi_150095370
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 23:17 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Ja klopt Karl Marx als gamma wetenschapper heeft inderdaad geen impact gehad op de wereld. Heb je helemaal gelijk in.
Dude, we zitten in het tijdperk post-Marxisme en in de 21ste eeuw.
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')