abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Weblog woensdag 25 februari 2015 @ 16:34:26 #101
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_150033971
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 15:56 schreef jodelahity het volgende:
Ik geef op. Vanavond toch tot laat naar vrienden en weet nu wel weer van mezelf wel dat ik sowieso over 2 week ofzo toch wel weer begin omdat ik het dan wel goed genoeg vind :')
tssss zwak hoor
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
pi_150034219
quote:
1s.gif Op woensdag 25 februari 2015 16:34 schreef Paul het volgende:

[..]

tssss zwak hoor
MAAR WAAROM WIL JIJ NOU NIET OP TV?
pi_150034374
quote:
9s.gif Op woensdag 25 februari 2015 16:22 schreef HPLC het volgende:

[..]

Waar is je ruggengraat?
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_150034405
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 15:56 schreef jodelahity het volgende:
Ik geef op. Vanavond toch tot laat naar vrienden en weet nu wel weer van mezelf wel dat ik sowieso over 2 week ofzo toch wel weer begin omdat ik het dan wel goed genoeg vind :')
-O-
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_150037247
Alcoholistische beren kicken af in Roemenië

Twee aan alcohol verslaafde beren die leven in een Russisch restaurant, gaan afkicken in Roemenië. Dat berichtte de BBC woensdag. De dieren zouden verslaafd zijn geraakt doordat ze vaak drankjes kregen toegestopt door klanten.

De Russische rechter besloot eerder deze maand dat de beren in maart weggehaald moeten worden bij hun baasje. Hij hield de dieren twintig jaar lang in smerige kooien in zijn restaurant in Sotsji. Dronken klanten gooiden er drankjes naar de beren, zei een activiste eerder tegen The Independent. Die gaan zich dan 'grappig' gedragen.

Een berenopvang in Roemenië heeft inmiddels aangeboden de dieren te helpen met afkicken, maar het vervoer moet nog geregeld worden. De twee beren wonen ondertussen nog steeds bij hun voormalige eigenaar. „Er ligt een bevel van de rechtbank om ze weg te halen, maar ze kunnen in Sotsji nergens worden opgevangen”, zei het hoofd van een dierenrechtenorganisatie tegen de BBC.

Bron;

http://www.telegraaf.nl/b(...)an_de_alcohol__.html
pi_150037733
pi_150037989
Vanavond wel chips maar geen bier bij het voetbal op tv.
Moet Ziggo wel ff meewerken, want we zijn al de hele dag bezig met het instellen van nieuwe zenders, maar dat werkt voor geen meter.
pi_150037995
Ik doe nog mee maar moet een neveneffect vermelden...

KLB / Neveneffect stoppen met alcohol :( :% :(
pi_150038163
Wat een struggles man ;(
OT: behalve mijn biertje van zaterdag (of wat het zondag) gaat het prima *O*
pi_150038491
In dat krantenartikel verstaan ze onder een 'zware drinker' al iemand die 1 maal per week meer dan 6 glazen op een avond drinkt.. Maar dat is toch best normaal als je bijvoorbeeld op zaterdag uit gaat? Dan zit ik nog wel een keer op 6 glazen.
pi_150038861
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 19:00 schreef Breekfast het volgende:
In dat krantenartikel verstaan ze onder een 'zware drinker' al iemand die 1 maal per week meer dan 6 glazen op een avond drinkt.. Maar dat is toch best normaal als je bijvoorbeeld op zaterdag uit gaat? Dan zit ik nog wel een keer op 6 glazen.
Iemand die 1 avond per week 6 glazen drinkt kan ook al een alcoholist zijn. Ligt eraan waarom je drinkt.

De GGD richtlijnen moet je nogal ruim zien, naar beide kanten toe.
pi_150040095
Hoe moet je uitgaan als je hebt besloten even niet te drinken?
http://www.vice.com/nl/re(...)?utm_source=vicefbnl
  Moderator woensdag 25 februari 2015 @ 20:05:15 #113
18653 crew  D.
pi_150041237
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 12:36 schreef sneakydesert het volgende:

[..]

Nee bedankt! Wel leuk als een FOK!er op tv komt :D
Ligt aan de Fokker :Y

Stormchaser was :'), Fles was wel leuk :Y
  Moderator woensdag 25 februari 2015 @ 20:09:04 #114
18653 crew  D.
pi_150041426
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 19:10 schreef Miracle_Drug het volgende:

[..]

Iemand die 1 avond per week 6 glazen drinkt kan ook al een alcoholist zijn. Ligt eraan waarom je drinkt.

Dat zeggen ze er niet bij :N

Volgens 'de norm' zou ik een alcoholist zijn, en net als een echte alcoholist ontken ik dat :P
  Moderator woensdag 25 februari 2015 @ 20:11:57 #115
18653 crew  D.
pi_150041555
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 18:44 schreef sneakydesert het volgende:
Vanavond wel chips maar geen bier bij het voetbal op tv.
Moet Ziggo wel ff meewerken, want we zijn al de hele dag bezig met het instellen van nieuwe zenders, maar dat werkt voor geen meter.
Even de handleiding erbij zoeken :Y

Wij kregen van Ziggo een brief waarin stond hoe dat moest. Het kostte me 1 minuut de tijd :Y
pi_150043213
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 20:09 schreef D. het volgende:

[..]

Dat zeggen ze er niet bij :N

Volgens 'de norm' zou ik een alcoholist zijn, en net als een echte alcoholist ontken ik dat :P
Daarom zeg ik ook, die norm moet je naar beide kanten heel ruim zien. Het is niet automatisch zo dat je een alcoholist bent wanneer je, bijvoorbeeld, 5 avonden per week 5 halve liters weg tikt.

Net zo goed als dat je wél een alcoholist kan zijn met 5, 6 glazen op 1 avond, 1 keer per week.

Waar het om gaat is de behoefte en het waarom. Je bent een alcoholist wanneer je drinkt en je dat eigenlijk niet wilt of weet dat je het beter even niet kan doen, wanneer je afhankelijk wordt. Mensen denken vaak dat alcoholisten ze niet meer op een rijtje hebben, het tegendeel is waar. Ik denk juist dat een groot deel van de alcoholisten dat in het geniep zijn en verder alles op orde lijken te hebben.
  Moderator woensdag 25 februari 2015 @ 20:54:54 #117
18653 crew  D.
pi_150043401
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 20:50 schreef Miracle_Drug het volgende:

[..]

Daarom zeg ik ook, die norm moet je naar beide kanten heel ruim zien. Het is niet automatisch zo dat je een alcoholist bent wanneer je, bijvoorbeeld, 5 avonden per week 5 halve liters weg tikt.

Net zo goed als dat je wél een alcoholist kan zijn met 5, 6 glazen op 1 avond, 1 keer per week.

Waar het om gaat is de behoefte en het waarom. Je bent een alcoholist wanneer je drinkt en je dat eigenlijk niet wilt of weet dat je het beter even niet kan doen, wanneer je afhankelijk wordt. Mensen denken vaak dat alcoholisten ze niet meer op een rijtje hebben, het tegendeel is waar. Ik denk juist dat een groot deel van de alcoholisten dat in het geniep zijn en verder alles op orde lijken te hebben.
Volgens die redenering is iedereen die iedere dag drinkt maar daar zelf geen probleem mee heeft of van ondervindt geen alcoholist. Dat lijkt me wat te makkelijk :Y
pi_150043448
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 20:11 schreef D. het volgende:

[..]

Even de handleiding erbij zoeken :Y

Wij kregen van Ziggo een brief waarin stond hoe dat moest. Het kostte me 1 minuut de tijd :Y
Gelukt _O_
pi_150043525
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 20:54 schreef D. het volgende:

[..]

Volgens die redenering is iedereen die iedere dag drinkt maar daar zelf geen probleem mee heeft of van ondervindt geen alcoholist. Dat lijkt me wat te makkelijk :Y
Dan begrijp je me verkeerd, integendeel zelfs. Het gaat om de oorzaak van het drankgebruik. Dat moet je onder de loep houden, en daarna de hoeveelheid.

Of je het een probleem vind of er problemen van ondervindt is juist geen criteria voor het begrip 'alcoholist'.
  Moderator woensdag 25 februari 2015 @ 21:02:12 #120
18653 crew  D.
pi_150043760
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 20:57 schreef Miracle_Drug het volgende:

Het gaat om de oorzaak van het drankgebruik.
Lijkt me ook te makkelijk :Y
pi_150044062
pi_150045340
quote:
Moet ik ook regelmatig aan denken :T

Blijft een leuke

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 25-02-2015 21:38:32 ]
pi_150045493
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 19:37 schreef sneakydesert het volgende:
Hoe moet je uitgaan als je hebt besloten even niet te drinken?
http://www.vice.com/nl/re(...)?utm_source=vicefbnl
:D

Deze tip _O-

quote:
Tijdens het niet drinken begin je te vermoeden dat iedereen in uitgaansgelegenheden alcohol drinkt omdat er geen fatsoenlijke alternatieven worden geboden. Cola, tonic, appelsap, Spa rood en dat soort dingen blijven hoogstens één glaasje leuk. Probeer daarom alles een keer gedronken te hebben. Als je bij de Fristi aankomt weet je dat het tijd is om naar huis te gaan. Het houdt de dingen overzichtelijk.
pi_150046952
Het is wel saai zo hoor :{
pi_150057967
We zijn de 200 uur gepasseerd!
pi_150058044
Ik moet zeggen dat het tot nu toe makkelijker gaat dan ik had verwacht.
Ik heb wel een sixpack 0.0% Wiekse Witte op de afgelopen dagen. Het smaakt redelijk, maar toch wat minder dan gewoon witbier. Het grootste probleem dat ik er mee had, is dat ik eigenlijk van mijn gewoonte om met een biertje voor de tv te zitten af wil. En als ik nu gewoon 0.0 bier ga drinken, zit ik alsnog met bier voor de tv. Dus hoewel ik dan geen alcohol drink, verander ik mijn gewoontes niet.
pi_150058514
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 08:50 schreef reteppd het volgende:
We zijn de 200 uur gepasseerd!
*O* *O*
pi_150058559
Het gaat inderdaad best wel makkelijk.

En we gaan hard al richting de 10 dagen!
  Redactie Frontpage / Weblog donderdag 26 februari 2015 @ 10:58:16 #129
80791 crew  Paul
pi_150060975
*O* *O* dag 9 *O* *O*
  Redactie Frontpage / Weblog donderdag 26 februari 2015 @ 10:58:35 #130
80791 crew  Paul
pi_150060982
Je slaapt idd wel meer ja, ik ben vandaag vrij, maar heb dus gewooon 10 uur geslapen _O
  Redactie Frontpage / Weblog donderdag 26 februari 2015 @ 11:01:15 #131
80791 crew  Paul
pi_150061044

Niet alleen in de media trekt IkPas de aandacht, ook in de politiek is de actie niet onopgemerkt gebleven. Marith Rebel-Volp, Tweede Kamerlid voor de PvdA en daarnaast één dag in de week huisarts, doet ook mee met IkPas.

Rebel-Volp: “In Nederland zijn duizenden mensen verslaafd aan de alcohol. Zij kunnen niet meer kiezen voor de drank, de drank kiest voor hun. In een samenleving waarin drank zo normaal is, is het erkennen, benoemen en hulp zoeken erg moeilijk. Deze mensen moeten we steunen. Daarom moeten we meer met elkaar praten over en bewust worden van de problematische kanten van alcohol. Om dat gesprek opgang te brengen drink ik 30 dagen geen alcohol. Want ik kan daarvoor kiezen, maar veel andere mensen niet.”

Marith zal tijdens haar ikPas uitdaging wekelijks haar ervaring delen via de IkPas website.

http://ikpas.nl/nieuws/tw(...)agen-zonder-alcohol/
  donderdag 26 februari 2015 @ 11:46:50 #132
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_150062288
quote:
14s.gif Op woensdag 25 februari 2015 21:42 schreef HPLC het volgende:

[..]

Deze tip _O-

[..]

Maar als ik nou graag met Fristi begin?
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_150063084
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 11:46 schreef ieniminimuis het volgende:

[..]

Maar als ik nou graag met Fristi begin?
Dan moet je na je drankje naar huis :P
pi_150063105
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 11:01 schreef Paul het volgende:
[ afbeelding ]

Niet alleen in de media trekt IkPas de aandacht, ook in de politiek is de actie niet onopgemerkt gebleven. Marith Rebel-Volp, Tweede Kamerlid voor de PvdA en daarnaast één dag in de week huisarts, doet ook mee met IkPas.

Rebel-Volp: “In Nederland zijn duizenden mensen verslaafd aan de alcohol. Zij kunnen niet meer kiezen voor de drank, de drank kiest voor hun. In een samenleving waarin drank zo normaal is, is het erkennen, benoemen en hulp zoeken erg moeilijk. Deze mensen moeten we steunen. Daarom moeten we meer met elkaar praten over en bewust worden van de problematische kanten van alcohol. Om dat gesprek opgang te brengen drink ik 30 dagen geen alcohol. Want ik kan daarvoor kiezen, maar veel andere mensen niet.”

Marith zal tijdens haar ikPas uitdaging wekelijks haar ervaring delen via de IkPas website.

30 dagen maar, wat een watje
pi_150064080
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 11:01 schreef Paul het volgende:
[ afbeelding ]

Arme slang ;(
  Redactie Frontpage / Weblog donderdag 26 februari 2015 @ 12:50:20 #136
80791 crew  Paul
pi_150064295
quote:
10s.gif Op donderdag 26 februari 2015 12:12 schreef HPLC het volgende:

[..]

30 dagen maar, wat een watje
Die 30 dagen is sowieso een grotere hit dan de 40 dagen, terwijl de 40dagen mensen de ekte bikkels zijn
  donderdag 26 februari 2015 @ 12:52:32 #137
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_150064363
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 12:50 schreef Paul het volgende:

[..]

Die 30 dagen is sowieso een grotere hit dan de 40 dagen, terwijl de 40dagen mensen de ekte bikkels zijn
En die van 50 dagen dan? :+
Trotste mama van Ambar
pi_150064440
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 12:52 schreef ieniminimuis het volgende:

[..]

En die van 50 dagen dan? :+
Ik wil best 50 dagen hoor :T
  donderdag 26 februari 2015 @ 13:02:26 #139
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_150064660
Hier staat de teller op 57 dagen :7
Trotste mama van Ambar
pi_150065006
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 13:02 schreef ieniminimuis het volgende:
Hier staat de teller op 57 dagen :7
_O_ _O_
  Redactie Frontpage / Weblog donderdag 26 februari 2015 @ 13:57:33 #141
80791 crew  Paul
pi_150066463
Naar een periode van 30 of 40 dagen zonder alcohol rond maart 2015

Dit is de zevende nieuwsbrief van IkPas1, het initiatief van een aantal partijen dat lokale en regionale 30 of 40 dagen zonder alcohol-acties rond maart 2015 wil ondersteunen. Wil u een periode van 30 of 40 dagen zonder alcohol organiseren en hier informatie over lezen, kijk dan in de toolkit van IkPas voor de handleiding: www.ikpas.nl/toolkit.

U heeft het volgende wachtwoord nodig om de toolkit te kunnen benaderen: TijdelijkGeenAlcohol.

In de toolkit treft u ook onze eerste zes nieuwsbrieven aan. Zodat u weer over alle informatie beschikt.

IkPas nu vrijwel op 3000 deelnemers

De teller nadert nu snel de 3.000 deelnemers, de indruk bestaat echter dat in de zijlijn veel meer mensen ‘passen’ zonder zich daarvoor aan te melden. Het IkPas-team krijgt ook herhaalde malen het verzoek om groepsaanmeldingen te accepteren. Wij houden dat voor de IkPas-maand maart vooralsnog af, omdat we dit nog niet apart kunnen registreren.

Bovendien krijgen we op deze manier geen inzicht in het aantal deelnemers dat erachter zit. Ca. 1000 deelnemers doen mee aan 40 dagen zonder alcohol.

Gooi- en Vechtstreek is koploper wat betreft het aantal deelnemers. De laatste stand die wij doorkregen was 265 inclusief de aanmeldingen op hun eigen site, maar naar verluidt zou dit aantal inmiddels boven de 300 zijn gestegen (we konden de groepsbeheerders even niet bereiken vanwege vakantie). Runner up zijn Brabant (met 5 groepen meer dan 260 deelnemers, waarvan Best er 138 telt), de Zeeuwse maand van Nix met tegen de 260 aanmeldingen en Zuid-Limburg, bestaande uit liefst zeven groepen. Deze regio volgt op de voet met gezamenlijk meer dan 250 deelnemers. In

Utrecht (regio Utrecht en gemeente) tellen we samen inmiddels meer dan 200 georganiseerde deelnemers, in Gelderland springt voornamelijk Heumen/Malden en Mook/Middelaar eruit met 160 deelnemers, ook deze provincie heeft bijna 200 deelnemers. Amsterdam/Arkin kent 150 deelnemers, maar weet zich omringd door Amstelland en Ouder-Amstel (samen bijna 30), Diemen (11) en Zaanstreek/Waterland (meer dan 40). Noord-Holland Noord reikt boven de 60, Haaglanden rond de 40 en VNN/Novae heeft er meer dan 30. Windesheim Zwolle en Almere heeft 50 deelnemers, overige deelnemers (Trimbos-instituut en Solutions) meer dan 20.

Het gaat hierboven om de ‘georganiseerde’ deelnemer, buitendien doen nog zo’n 1100 (35%) niet-georganiseerden mee aan IkPas-acties.

Profiel van de IkPas-deelnemers

Op basis van bijna 2.000 ontstaat een opvallend beeld: spraken wij in nieuwsbrief 5 nog van 38% mannen, inmiddels betreft het nog maar 28%! De indruk bestaat, dat de laatste dagen de aanwas met name via social media is gekomen en vrouwen wellicht meer op deze media zitten. Een andere verklaring hebben wij vooralsnog niet. Het blijft vreemd afsteken tegen de verhouding man-vrouw onder de drinkers in Nederland (85% - 76%).

Een ander belangrijk gegeven is dat het om veel hoog opgeleiden gaat. Er kan enige vertekening zijn door de wellicht grotere deelnamebereidheid aan de evaluatie van IkPas, maar uit de eerste gegevens over meer dan 300 deelnemers aan het onderzoek blijkt 70% een HBO/WO-achtergrond te hebben.

1 IkPas is een initiatief van diverse gemeenten, GGD-en, Instellingen voor Verslavingszorg, het Trimbos-instituut en het lectoraat verslavingspreventie van de hogeschool Windesheim

Qua leeftijd gaat het om een relatief wat oudere populatie. De eerste 2.000 deelnemers zijn voor 57% 45-plus, voor 30% 55-plus. 23% is jonger dan 35 jaar.

En dan is het nog leuk om te vermelden dat er 80 Belgen meedoen aan IkPas.

Volgens voorlopige analyses doet meer dan de helft van de deelnemers mee vanwege de uitdaging, een derde denkt dat het een ‘Makkie’ is, de rest heeft het antwoord op deze vraag (nog) niet.

Onderzoek

Inmiddels is de effectevaluatie gestart met een voormeting, zowel in Gooi- en Vechtstreek (uitvoering AMC) als in de rest van het land (uitvoering Windesheim). Helaas wordt de effectevaluatie beperkt tot de deelnemers aan 30 dagen zonder alcohol, de organisatie voor de 40-dagers kregen we niet op tijd rond. Volgend jaar willen we kijken of er differentiële effecten (zo die er al zijn) geconstateerd kunnen we worden tussen deelname voor 30 dagen en deelname voor 40 dagen.

Verheugend is, dat de respons op de voormeting relatief hoog is: zowel Gooi- en Vechtstreek als Windesheim melden op het moment al meer dan 40% respons.

Over een week of 2 starten de procesevaluaties in een aantal regio’s. Er is inmiddels een oproep gedaan via de effectevaluatie om met deelnemers in gesprek te raken. Ook zijn via regio’s kandidaat-deelnemers voor een interview aangemeld. Ook hierbij hebben we niet te klagen: nu al zo’n 150 telefoonnummers! Die gaan we echt niet allemaal spreken, daar is de capaciteit van ons onderzoeksteam te beperkt voor. Maar het vergemakkelijkt wel het onderzoek natuurlijk.

In de zijlijn loopt ook nog het slaaponderzoek, dat niet zoveel deelnemers kent. Uiteindelijk bij elkaar zo’n 30. De resultaten van deze deelnemers kunnen we echter voegen bij het onderzoekbestand van vorig jaar, waardoor we wel degelijk relevante uitspraken zullen kunnen doen.

Publiciteit

Wellicht heeft een aantal van u Rob Bovens vorige week op radio 1 gehoord bij Thijs van den Brink. Op de IkPas-site kunt u het interview nog eens terug horen. Rob was niet helemaal alert bij de opmerking van Van den Brink dat zijn 2,5 glas alcohol gelijkstaat aan een halve fles wijn. Daar heb je toch nog een glas meer voor nodig.

Op de laatste pagina van deze nieuwsbrief treft u een interview met Rob aan in dagblad De Limburger van 25-2. En er zal een interview verschijnen in de luxe bijlage van NRC van a.s. zaterdag 28-2, met o.a. ook commentaar van Wim van de Brink.

Social media en de website; overige publicitaire acties

Blogs

Op de website zal een aantal personen gaan bloggen de komende tijd. Op de eerste plaats iemand die verder anoniem wil blijven en een bijdrage levert onder het kopje ‘Pauls dagboek’. De eerste blogs zijn al verschenen.

Daarnaast zal Gerie van der Land-Zijderveld een bijdrage gaan leveren. Ze is schrijfster en schrijft in opdracht van de 40-dagen-zonder-alcoholactie in de gemeenten Heumen/Malden en Mook/Middelaar bijdragen in de regionale pers. Op ons verzoek worden deze ook voor onze site ter beschikking gesteld, met dank aan onze vrienden in de betreffende regio. Gerie deed vorig jaar ook mee met de 40 dagenactie en redde het niet. Ze is ervan overtuigd dat haar dit jaar dat wél gaat lukken.

Daarnaast een blog van Linda van Doorn (30). Linda werkt sinds twee jaar als journalist bij Lef Magazine, een tijdschrift voor verslaafden in herstel. Zelf heeft zij nooit te maken gehad met verslavingsproblemen, maar sinds haar werk bij Lef is ze zich wel bewuster van haar eigen alcoholgebruik én dat van haar omgeving. Op de vraag waarom ze mee doet aan IkPas antwoordt ze: ‘Ik sta vaak te kijken van de reacties die je krijgt als je niet ‘gezellig’ mee drinkt. Alcohol drinken is

heel normaal in de maatschappij en als je niet drinkt ben je eerder een vreemde eend in de bijt in plaats van dat mensen het goed van je vinden. Tijdens mijn alcoholvrije periode ga ik zoveel mogelijk ‘drinkgelegenheden’ opzoeken en bloggen over mijn ervaringen. Daarnaast is het ook bewustwording voor mezelf. Ik denk dat ik daarna makkelijker nee zeg. Daar heb ik immers gewoon recht op.’

En last but not least zal ook Marith Rebel , huisarts en Tweede Kamerlid voor de PvdA vanaf 2 maart gaan bloggen. Haar insteek: “In Nederland zijn duizenden mensen verslaafd aan de alcohol. Zij kunnen niet meer kiezen voor de drank, de drank kiest voor hun. In een samenleving waarin drank zo normaal is, is het erkennen, benoemen en hulp zoeken erg moeilijk. Deze mensen moeten we steunen. Daarom moeten we meer met elkaar praten over en bewust worden van de problematische kanten van alcohol. Om dat gesprek opgang te brengen drink ik 30 dagen geen alcohol. Want ik kan daarvoor kiezen, maar veel andere mensen niet.”

Onze bloggers Gerie van der Land-Zijderveld (links), Linda van Doorn (midden) en Marith Rebel-Volp (rechts):

Social media

Over aandacht hebben onze acties niet te klagen: op social media en in diverse kranten worden IkPas en de hiermee samenwerkende acties druk besproken. Waardoor, zoals Rob Bovens ook stelt in De Limburger er ‘hier eerder sprake is van een brede landelijke beweging dan van een overheidscampagne’.

Radio 2

Op vrijdagmiddag 27-2 zal NPO Radio 2 presentator Wouter van de Goes aankondigen dat hij mee gaat doen aan IkPas. Hij krijgt die middag tijdens zijn radioprogramma Wout2Day zijn IkPas bandje uit handen van Martijn Planken. Martijn zal in de komende maand zijn IkPas-Buddy zijn en regelmatig met hem in de uitzending bellen om zijn ervaringen te delen en om tips en steun te krijgen om het een hele maand vol te houden. Luister vrijdag ook mee naar Wout2Day tussen 16:00-18:00 op NPO Radio 2

Polsbandjes nog te bestellen (ruim) en speldjes (beperkt)

Voor zolang de voorraad strekt zijn nog polsbandjes (à 40 ct per stuk) en speldjes (à ¤ 1,-) na te bestellen en te leveren.

Regio-nieuws

In diverse regio’s beginnen zich nu politici te roeren. Zo gaat in Rijswijk de wethouder meedoen en in IJsselstein de burgemeester, wethouder en gemeentesecetaris:

http://www.dichtbij.nl/de(...)nd-geen-alcohol.aspx

http://www.deweekkrant.nl(...)stein_samenffnix_499

Heeft u ook regionaal projectnieuws voor ons? Mail het naar info.ikpas@gmail.com

Ondersteuning deelnemers

In de toolkit is nu ook een document opgenomen met het (voorlopig) ondersteuningsaanbod voor deelnemers.

Belangrijk in verband met lopende traject van de 40-dagers en de start a.s. maandag van 30 dagen zonder alcohol.

Mailadres tijdelijk gewijzigd

Vanwege onverwachte technische omstandigheden is het reguliere mailadres info@ikpas.nl tijdelijk niet te bereiken.

Heel vervelend, want veel mensen hebben ons in het weekend en ook daarna nog niet kunnen bereiken. Tijdelijk, totdat dit weer op de site bekend gemaakt wordt, is ons mailadres: info.ikpas@gmail.com.

Aanmelden voor de nieuwsbrief en nieuwsberichten

De volgende nieuwsbrief verschijnt op maandag 2 maart 2015. Indien u geen behoefte meer heeft aan het ontvangen van deze nieuwsbrief: laat het ons weten via info.ikpas@gmail.com. Ook kunt u zich daar aanmelden voor het ontvangen in de toekomst van deze nieuwsbrief.

Artikel De Limburger: volgende pagina

Word-versie artikel in de Limburger 25-2 Veertig dagen zonder alcohol

Veertig dagen geen alcohol. Doe het maar eens. „Dan merk je pas hoe gewoon alcohol geworden is.” Met zijn landelijke actie ‘Ik Pas’ wil geboren Maastrichtenaar Rob Bovens die gewoonte doorbreken.

door Ron Langenveld

Ouderwets vasten, verpakt als moderne challenge. Bij Roda JC, de GGD en gemeenten als Mook en Middelaar of Maastricht zijn ze de uitdaging aangegaan.

Nee, Mike Bos is zeker geen zware drinker. „In het weekend een wijntje bij het eten. En met carnaval ga ik goed op stap.” Maar door de week drinkt hij nauwelijks. „Ik dacht vooraf ook: veertig dagen zonder alcohol, dat doe ik met twee vingers in de neus.”

Via zijn werkgever, ggz-instelling Mondriaan in Heerlen, werd Bos een paar weken geleden geattendeerd op

‘Ik Pas'. „Dat wilde ik wel eens proberen. Gewoon voor mezelf. Om te weten te komen: kan ik ook zonder?”

Ruim een week is Bos samen met zijn vrouw Monique onderweg. En hij twijfelt er niet aan dat hij zonder alcohol de eindstreep gaat halen. Maar helemaal vanzelf gaat het toch ook niet, moet hij constateren. „Niet dat het zweet me uitbreekt of zo. Maar ik heb toch al een aantal momenten gehad waarbij ik dacht, een glaasje was nu wel lekker geweest.

Dat ik het jammer vond, zeg maar. Dat heeft mij wel verbaasd.”

Die verbazing, daar is het Rob Bovens, initiatiefnemer van ‘Ik Pas' om te doen. „Pas als je er bewust een tijdje mee stopt, dringt het écht tot je door hoe vaak er alcohol op tafel staat. Hoe vaak je een glaasje pakt, of het je aangeboden wordt. En hoe ‘normaal' alcohol in onze samenleving geworden is.We hebben in Nederland een heel drankvriendelijke cultuur.”

Het streven van ‘Ik Pas' is om mensen daar middels een soort nieuwerwetse ‘vastenperiode' op te wijzen. „Het is niet de bedoeling om deelnemers van de alcohol af te praten. Ik drink zelf ook best een glaasje. Het gaat er met name om volwassenen te confronteren met hun gewoontes als het om alcohol gaat. De automatismen te doorbreken.”

Daarbij is volgens Bovens bewust gekozen voor de weken na carnaval, de vastenperiode. „Als bij veel mensen toch al het besef doordringt: nu moet ik toch maar eens een beetje gaan minderen.” Of als met de lente in aantocht het lichaamsgewicht weer in evenwicht gebracht moet worden. „Dat kun je in deze periode mooi combineren.”

Meedoen aan ‘Ik Pas' kan collectief, bijvoorbeeld via de werkgever. Maar mensen kunnen zich op de website ook met een eigen groep of individueel inschrijven. Kosten zijn er niet aan verbonden. „Door je in te schrijven committeer je vooral jezelf aan de actie”, zegt Bovens.

Wie wil kan een blauw ‘Ik Pas'-polsbandje krijgen om de deelname kenbaar te maken. Verder wordt onder andere via de website van ‘Ik Pas', per mail en via Facebook met de deelnemers gecommuniceerd. „Om mensen extra te motiveren. Of ze tips te geven om moeilijke momenten te omzeilen.”

Deelnemende groepen kunnen naar eigen inzicht ook gezamenlijke activiteiten aan het programma toevoegen. Hoewel de website van ‘Ik Pas' vorig jaar ook al in de lucht was, is het dit jaar de eerste keer dat de actie écht gehouden wordt.

Dat er extra aandacht gegeven wordt aan drankgebruik, en dan met name onder volwassenen, is geen overbodige luxe vindt Rob Bovens. Bovens is beroepsmatig werkzaam als lector verslavingszorg en als medewerker bij het Trimbos-instituut. „Er is tegenwoordig vooral heel veel aandacht voor drank onder jongeren. Maar die jeugd groeit op in een samenleving waarin alcohol doodnormaal is.

Zo'n 50 procent van de volwassen mannen in Nederland drinkt minimaal vier keer per week. Bij vrouwen is dat 35 procent”, stelt Bovens, die voorheen ook projectleider was van de campagne ‘Drank maakt meer kapot dan je lief is'. „Jongeren kopiëren dat gedrag.” En ook onder volwassenen blijft die inname niet zonder gevolgen. „Onder 55-plussers is er een gestage stijging van mensen die met een alcoholprobleem in de verslavingszorg terechtkomen.”

Reden voor Bovens om daar wat aan te doen. Eigenhandig. Want ‘Ik Pas' is geen officiële overheidcampagne. „Althans, nog niet”, klinkt het.

Samen met Martijn Planken, voormalig campagneleider van de alcoholcampagnes voor jongeren, heeft Bovens er de schouders onder gezet. Met een kleine financiële bijdrage van het Trimbos-instituut is de benodigde website opgezet. En zijn werkgever HogeschoolWindesheim heeft de mogelijkheid gegeven om er onderzoek naar te doen. „De rest is vooral liefdewerk oud papier.”

Via zijn eigen netwerk heeft Bovens organisaties als GGD's, verslavingklinieken en gemeenten benaderd. En een aantal ambassadeurs probeert in de provincies instellingen, clubs of andere groepen warm te maken voor deelname aan ‘Ik Pas'. Zoals Arthur Kleisterlee van Mondriaan verslavingspreventie, die in Limburg naast zijn eigen organisatie onder andere supportersgroepen van Roda JC en MVV, maar ook de gemeente Maastricht, de GGD en het Maastricht UMC en ziekenhuis Atrium- Orbis over de streep trok.

De teller op de website van ‘Ik Pas' staat inmiddels al op 3.000 deelnemers.Waarbij naast overheden en gezondheidsinstellingen, inmiddels ook allerhande andere groepen en organisaties aansluiten. Een goed begin, vindt Bovens. Maar die legt de lat een heel stuk hoger. „Het streven is dat ‘Ik Pas' straks een landelijke beweging wordt. Dat het zich als een olievlek over Nederland verspreidt. Dát is waar we naartoe moeten.”
pi_150067102
Oh en om niet van de ene in de andere verslaving te vluchten zie hier de meest en minst verslavende soorten voedsel;

Top 5 meest verslavende etenswaren:

Pizza
Chocolade
Chips
Koekjes
Roomijs

Top 5 minst verslavende etenswaren:

Komkommer
Wortels
Bonen
Appel
Bruine rijst

Bron;

http://www.telegraaf.nl/v(...)_hebt_geopend__.html

Ik pak nu een appeltje :Y)
pi_150069218
Eigenlijk komt het ook wel goed uit qua voorraadbeheer.

Ik had nog bergen thee en nu ben ik langzaam aan de voorraad iets aan het normaliseren c_/
pi_150069862
quote:
14s.gif Op donderdag 26 februari 2015 14:14 schreef Stokken_en_stenen het volgende:

Komkommer
Wortels
Bonen
Appel
Bruine rijst
Volkomen hooked :9~ :D :@
pi_150069960
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 15:30 schreef quinoahipster het volgende:

[..]

Volkomen hooked :9~ :D :@

Geef je wel je kinders af en toe een patat met ?

:Y)
pi_150072620
Hoe kun je die polsbandjes bestellen?
  Redactie Frontpage / Weblog donderdag 26 februari 2015 @ 16:40:00 #147
80791 crew  Paul
pi_150073333
Dit is morgen dus met Martijn_ar van FOK! die hem opbelt elke dag op de radio:

quote:
Op vrijdagmiddag 27-2 zal NPO Radio 2 presentator Wouter van de Goes aankondigen dat hij mee gaat doen aan IkPas. Hij krijgt die middag tijdens zijn radioprogramma Wout2Day zijn IkPas bandje uit handen van Martijn Planken. Martijn zal in de komende maand zijn IkPas-Buddy zijn en regelmatig met hem in de uitzending bellen om zijn ervaringen te delen en om tips en steun te krijgen om het een hele maand vol te houden. Luister vrijdag ook mee naar Wout2Day tussen 16:00-18:00 op NPO Radio 2
pi_150075059
quote:
10s.gif Op donderdag 26 februari 2015 15:32 schreef Stokken_en_stenen het volgende:

[..]

Geef je wel je kinders af en toe een patat met ?

:Y)
Kinderen :{w
  donderdag 26 februari 2015 @ 17:23:42 #149
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_150075219
quote:
14s.gif Op donderdag 26 februari 2015 14:14 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
Oh en om niet van de ene in de andere verslaving te vluchten zie hier de meest en minst verslavende soorten voedsel;

Top 5 meest verslavende etenswaren:

Pizza
Chocolade
Chips
Koekjes
Roomijs

Komkommer
Wortels
Bonen
Appel
Bruine rijst

Bron;

http://www.telegraaf.nl/v(...)_hebt_geopend__.html

Ik pak nu een appeltje :Y)
Chocolade O+ Koekjes O+
Ik eet me er te pletter in :@
Ik geef eerlijk toe dat ik een ontzettende suikerverslaving heb.
Trotste mama van Ambar
pi_150075517
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 17:19 schreef quinoahipster het volgende:

[..]

Kinderen :{w
Was je zelf ook vroeger :6
pi_150075543
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 17:23 schreef ieniminimuis het volgende:

[..]

Chocolade O+ Koekjes O+
Ik eet me er te pletter in :@
Ik geef eerlijk toe dat ik een ontzettende suikerverslaving heb.
Ik ben meer van de hartige dingen :Y)
  Redactie Frontpage / Weblog donderdag 26 februari 2015 @ 20:11:35 #152
80791 crew  Paul
pi_150082387
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 16:26 schreef sneakydesert het volgende:
Hoe kun je die polsbandjes bestellen?
Moet je Martijn_ar even vragen op fok
  Redactie Frontpage / Weblog donderdag 26 februari 2015 @ 20:13:13 #153
80791 crew  Paul
pi_150082474

gemaakt door ToT
  Moderator donderdag 26 februari 2015 @ 20:14:54 #154
18653 crew  D.
pi_150082566
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 13:57 schreef Paul het volgende:

De teller nadert nu snel de 3.000 deelnemers, de indruk bestaat echter dat in de zijlijn veel meer mensen ‘passen’ zonder zich daarvoor aan te melden.
Dat klopt :Y
  Redactie Frontpage / Weblog donderdag 26 februari 2015 @ 21:16:18 #155
80791 crew  Paul
pi_150086630
Morgen dag 10 oftewel 1/4 *O*
  Redactie Frontpage / Weblog donderdag 26 februari 2015 @ 21:56:56 #156
80791 crew  Paul
pi_150089509
Waar zijn jullie ;(
pi_150100740
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 21:56 schreef Paul het volgende:
Waar zijn jullie ;(
HIEROW !!! *O* *O* *O* *O* *O*

Dag 10 wie niet weg is wordt gezien :6
pi_150101058
Oh en mijn broekriem is een gaatje groter geworden :P
pi_150101700
O jee vanavond een borrel :o

Sta ik daar met een tomatensap >:) :9

pi_150102172
Iedereen is hier nog steeds hard aan het werk! *O* *O* *O*
Tijd om jullie allemaal eens een bandje te geven!
De users die in de OP staan kunnen mij een DM sturen met daarin hun huisadres als ze een IkPas polsbandje willen ontvangen.
pi_150102354
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 09:28 schreef martijn_AR het volgende:
De users die in de OP staan kunnen mij een DM sturen met daarin hun huisadres als ze een IkPas polsbandje willen ontvangen.
[ afbeelding ]
:D _O_
pi_150103962
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 09:28 schreef martijn_AR het volgende:
[ afbeelding ]
Ik zou alleen in het café 1 bepaalde vinger opsteken met mijn ik pas bandje om >:)

:P
pi_150105466
Woensdagavond 1 pilsje en gisteravond 2 speciaalbiertjes, gaat lekkerrr :9~
pi_150106811
quote:
10s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 11:17 schreef quinoahipster het volgende:
o|O :(
pi_150108422
De humor is dan wel weer dat ik juist niet heb gedronken terwijl ik wel stelde het te gaan doen :') Ga hier ook niet valse hoop geven dat ik het wel haal maar dacht van zeg het toch maar even.
Fylax is op televisie geweest
  vrijdag 27 februari 2015 @ 12:48:08 #166
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_150108456
No shit, mijn broek begint in zijn huidige riemstand redelijk losjes te zitten, en ik voel me uitstekelbaars! Lang leve geen alcohol!
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  vrijdag 27 februari 2015 @ 12:48:58 #167
168304 Mani89
pi_150108484
quote:
10s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 11:17 schreef quinoahipster het volgende:
Wist je dat 1 biertje je al fataal kan worden? Alcohol, not even once.
pi_150109295
Still alive *O*
pi_150109365
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 12:48 schreef Mani89 het volgende:

[..]

Wist je dat 1 biertje je al fataal kan worden? Alcohol, not even once.
??
Make my day!
  vrijdag 27 februari 2015 @ 13:17:23 #170
168304 Mani89
pi_150109381
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 13:17 schreef agter het volgende:

[..]

??
Zo leer je elke dag iets nieuws.
pi_150109423
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 13:17 schreef Mani89 het volgende:

[..]

Zo leer je elke dag iets nieuws.
Van 1 biertje ga je dood? Nee, dat wist ik niet idd.
Make my day!
  vrijdag 27 februari 2015 @ 13:20:21 #172
168304 Mani89
pi_150109487
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 13:18 schreef agter het volgende:

[..]

Van 1 biertje ga je dood? Nee, dat wist ik niet idd.
pi_150111126
Mezelf vanavond inhouden... ik ben benieuwd of ik dat trek :X
pi_150112874
Gisteren stond ik op het punt om een fles drank te kopen, toch maar niet gedaan. Voelt als een overwinning!
pi_150113893
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 15:12 schreef sneakydesert het volgende:
Gisteren stond ik op het punt om een fles drank te kopen, toch maar niet gedaan. Voelt als een overwinning!
Ik liep net ook langs de slijter en was braaf :)
pi_150114747
Maar ik had begrepen dat ik aan de Fristi moet :')

Das imho niet te zuipen :r

Zucht spa rood, spa blauw, 7 down, redbull geeft je braakneigingen :r , koffie, thee, cola, jus.

Hm ;(
pi_150118119
quote:
9s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 16:15 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
Maar ik had begrepen dat ik aan de Fristi moet :')

Das imho niet te zuipen :r

Zucht spa rood, spa blauw, 7 down, redbull geeft je braakneigingen :r , koffie, thee, cola, jus.

Hm ;(
Fristi is best lekker :@
Van die licht zure appelsap :9~
pi_150118399
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 18:17 schreef sneakydesert het volgende:

[..]

Fristi is best lekker :@
:N
quote:
Van die licht zure appelsap :9~
:X

Het zal denk ik thee worden c_/
pi_150118554
quote:
11s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 18:27 schreef Stokken_en_stenen het volgende:

[..]

:N

[..]

:X

Het zal denk ik thee worden c_/
Smakelijk! Nog een favoriete smaak?
pi_150118576
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 18:32 schreef sneakydesert het volgende:

[..]

Smakelijk! Nog een favoriete smaak?
Ja eigenlijk geen thee maar een struikje, rooibos.
  vrijdag 27 februari 2015 @ 19:42:39 #181
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_150121053
Eerste glas wijn zit in mijn buikje, sorry mensen.
Het blijft 57 dagen.
Trotste mama van Ambar
  Redactie Frontpage / Weblog vrijdag 27 februari 2015 @ 21:14:22 #182
80791 crew  Paul
pi_150125066
Luister hier Martijn_ar terug op radio 2 dj Wouter van der Goes:

http://www.radio2.nl/uitz(...)tml#r2m176560a165986

Wouter begint maandag dus!
pi_150134933
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 19:42 schreef ieniminimuis het volgende:
Eerste glas wijn zit in mijn buikje, sorry mensen.
Het blijft 57 dagen.
Heel goed gedaan! _O_ _O_

17 dagen langer dan wat wij hier proberen :)
pi_150134969
Ik heb me ingehouden en heb braaf thee en water gedronken 8-)

* Maar wat had ik een zin om mee te borrelen :X

** Goed komt wel weer over een week of 4 a 5 c_/
pi_150135257
Trouwens 10 dagen gered *O* *O* *O*

Daar moet op gedronken worden hi ha ho .. oh wacht eens -O- }:|

Even wachten nog :P
  Redactie Frontpage / Weblog zaterdag 28 februari 2015 @ 06:39:30 #186
80791 crew  Paul
pi_150137037
Dag 11 w/
pi_150137832
Het overmatig winden is aan het reduceren :P

Ik denk dat mijn darmen nu wel zo'n beetje uitgegast zijn :%

:P

Het waren lawaaiige dagen :')
  zaterdag 28 februari 2015 @ 10:53:13 #188
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_150139263
De schade viel mee: 1/3 van een wijnfles en 2 biertjes.
Dat is een stuk minder dan ik normaal zou drinken op een feestje, dus de missie van geen alcohol drinken voor een tijdje dat leidt tot minder alcoholconsumptie in het algemeen is voor mij geslaagd.
Trotste mama van Ambar
pi_150140821
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 10:53 schreef ieniminimuis het volgende:
De schade viel mee: 1/3 van een wijnfles en 2 biertjes.
Dat is een stuk minder dan ik normaal zou drinken op een feestje, dus de missie van geen alcohol drinken voor een tijdje dat leidt tot minder alcoholconsumptie in het algemeen is voor mij geslaagd.
Nu wel oppassen dat je niet langzaam aan meer gaat drinken maar het gewoon bij af en toe gezellig een glaasje meepakken kunt houden ;)
pi_150146355
Ik drink sinds begin dit jaar veeeel minder. In de weekenden zoop ik gewoon veel te veel. Kon me sinds jaren geen weekend meer herinneren dat ik niet gedronken had. Doordeweeks dronk ik al een tijdje niet meer.

Dit jaar dus al een aantal weekenden helemaal niets gedronken. Gisterenavond wel lekker 3 Tripels op. Bevalt me wel zo. Dat per se naar de kroeg moeten heb ik dus niet meer. Ben vaker gewoon lekker thuis. Bespaart nog eens geld ook.

Overigens is het wel zo dat ik me nu pas realiseer dat ik eigenlijk alleen maar met mensen om ga die zeer regelmatig, of zeg maar gerust vaak, teveel drinken. Zet je wel even aan het denken.

In Nederland heerst wel een drankcultuurtje. Zeker in de weekenden.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 28-02-2015 15:53:00 ]
pi_150146420
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 15:51 schreef J0kkebr0k het volgende:
Ik drink sinds begin dit jaar veeeel minder. In de weekenden zoop ik gewoon veel te veel. Kon me sinds jaren geen weekend meer herinneren dat ik niet gedronken had. Doordeweeks dronk ik al een tijdje niet meer.

Dit jaar dus al een aantal weekenden helemaal niets gedronken. Gisterenavond wel lekker 3 Tripels op. Bevalt me wel zo. Dat per se naar de kroeg moeten heb ik dus niet meer. Ben vaker gewoon lekker thuis. Bespaart nog eens geld ook.

Overigens is het wel zo dat ik me nu pas realiseer dat ik eigenlijk alleen maar met mensen om ga die zeer regelmatig, of zeg maar gerust vaak, teveel drinken. Zet je wel even aan het denken.

In Nederland heerst wel een drankcultuurtje. Zeker in de weekenden.
In mijn omgeving ook. In mijn familie wordt enorm veel gezopen, ben er eigenlijk een beetje mee opgegroeid. Als wij bv een feestje hebben ligt de hele koelkast/keuken vol met drank.
pi_150146483
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 15:54 schreef Galgeras het volgende:

[..]

In mijn omgeving ook. In mijn familie wordt enorm veel gezopen, ben er eigenlijk een beetje mee opgegroeid. Als wij bv een feestje hebben ligt de hele koelkast/keuken vol met drank.
In mijn familie dan weer niet, maar ik zie mijn familie ook niet heel veel. Maar bij feestjes van vrienden, en dat zijn er nogal wat, daar is het 't zelfde liedje. Al sinds ik mij kan herinneren.
pi_150147194
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 15:57 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

In mijn familie dan weer niet, maar ik zie mijn familie ook niet heel veel. Maar bij feestjes van vrienden, en dat zijn er nogal wat, daar is het 't zelfde liedje. Al sinds ik mij kan herinneren.
Kan me nog herinneren toen ik een klein ventje was en bij mijn opa in het bejaardenhuis op bezoek was. Zei hij dat ik een pakje appelsap uit de koelkast mocht pakken. Moest ik eerst 15 flesjes bier weghalen om erbij te kunnen LOL.
  Redactie Frontpage / Weblog zaterdag 28 februari 2015 @ 18:33:30 #194
80791 crew  Paul
pi_150151331
Vanavond naar een 'zuipfeestje' dit wordt de moeilijkste avond...
  zaterdag 28 februari 2015 @ 18:40:56 #195
168304 Mani89
pi_150151595
Lang leve cola.
pi_150152481
Rijsttafel zonder bier is toch wel anders.

Heb cola genomen is nog wel te doen trouwens.
pi_150159992
Ik ben nog altijd sober.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_150160083
Stokbroodje met...cola. :P
  Moderator zaterdag 28 februari 2015 @ 22:39:42 #199
18653 crew  D.
pi_150161167
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 22:17 schreef sneakydesert het volgende:
Stokbroodje met...cola. :P