Is er (naast dat het natuurlijk meer werk is) een reden dat je niet naar ieder toestel een aparte kabel wilt of kunt leggen ?quote:Op vrijdag 20 februari 2015 20:02 schreef Piet200 het volgende:
Ik wil een paar tv's op de 1e verdieping en op zolder kunnen plaatsen en aansluiten. daarvoor wil ik een goede kwaliteit coax kabel doortrekken naar de 1e verdieping en naar de zolder.
een ster systeem lijkt me het allermooiste, maar dat werkt niet omdat ik geen 5 kabels naar boven ga trekken. 1 kabel naar boven die op de 1e verdieping moet worden gesplitst, hiervan loopt er ook 1 door naar zolder, waar deze ook weer gesplitst moet worden.
[ afbeelding ]
De huidige situatie is in de afbeelding te zien, de blauwe tv's zijn momenteel aangesloten.
De rode TV moet op korte termijn aangesloten worden en de gele tv's zijn toekomst.
Zoals ik het nu zie kan ik op de 1e verdieping een extra splitter plaatsen en op de zolder ook.
Eventueel de splitter op de begane grond vervangen door een versterker als het signaal niet optimaal blijkt op alle verdiepingen.
Hoe denken jullie daar over ?
Met een beetje creativiteit zijn er vaak mogelijkheden genoegquote:Op vrijdag 20 februari 2015 20:56 schreef Piet200 het volgende:
De tekening is een simplistische weergave en de realiteit is dat het veel moeite kost om overal kabels naar toe te trekken. mijn huis is uit '74 en heeft niet zoveel mogelijkheden daarvoor.
Ik neem dat je met "ISRA" de AOP van de tv kabel bedoeld. Dan moet je de splitter inderdaad daar neerzetten.quote:dat van die splitter in de meterkast vat ik niet helemaal. wat voor doel zou dat moeten dienen ?
daarnaast moet ik wel vertellen dat het isra punt in m'n woonkamer zit en niet in de meterkast.
Voor het aftakken van het signaal zou je de VFC 2104 van Hirschmann kunnen gebruiken.quote:Op zaterdag 21 februari 2015 21:21 schreef Piet200 het volgende:
Digitale tv is geen toekomst, maar actueel.
Upc zend ongecodeerd digitale kwaliteit uit en met de aan te leggen verbindingen wil ik digitale en hd kwaliteit op m'n tv's kunnen ontvangen.
Ik ben eigenlijk opzoek naar advies voor wat betreft het aftakken van de kabel en wat hiervoor te gebruiken.
Volstaat het als ik op de 1e verdieping en op de zolder verdieping een goede kwaliteit splitter monteer om alle tv's van een aansluiting te voorzien ?
Moet ik de splitter in de woonkamer vervangen voor een versterker om overal in huis een goed signaal te ontvangen ?
De bekabeling in de tekening is overigens coax 12.
Einddozen gebruik je sowieso.Vanaf de einddoos ga je met een aansluitkabel naar je tv. Schroefconectoren kan ook wel.quote:Op zaterdag 21 februari 2015 22:21 schreef Piet200 het volgende:
ok, bedankt voor de info.
Ik heb voor de beide verdiepingen in gedachten om een paar splitters in te zetten, zie ook niet zo snel hoe dat door einddozen te vervangen is.
Op enkele plekken moet ik toch de kabel splitsen in meerdere aansluitingen, volgens mij kan dat niet met een einddoos.
De versterker ga ik zowiezo overwegen, lijkt me wel noodzakelijk.
Als ik een goede kwaliteit splitter koop waarop ik F-connectoren aansluit, is het dan kwalitatief onvoldoende ? ik heb trouwens geen krimptang en voor die paar keer gebruiken is het eigenlijk iets te duur om te kopen, zijn de gewone f-connectoren die je op de kabel draait ook niet goed ?
trouwens, ik heb wel nog een goede tang liggen voor BNC connectoren uit de tijdperk van de wat oudere coax netwerken, is die ook voor een f-connector te gebruiken of is dat de verkeerde pasvorm/grootte ?
Die zijn wel goed, maar zorg dat je schroefconnectoren hebt die bij de kabeldiameter passen want je hebt er tig maten in.quote:Op zaterdag 21 februari 2015 22:46 schreef Piet200 het volgende:
Ik zie schroef connectoren van ongeveer 1 euro per stuk, is dat te vertrouwen, of moet ik betere kwaliteit f-connectoren hebben ?
Ik denk wel dat die goed zijn. Ik heb hier nog 7 schroefconnectoren liggen. Die mag je gratis hebben. Zijn nieuwe, ik gebruik liever pers.quote:Op zaterdag 21 februari 2015 22:46 schreef Piet200 het volgende:
Je hebt gelijk, ik gebruik inderdaad ook einddozen. maar voordat ik zover ben zal ik nog een paar splitters gebruiken.
Nu heb ik inmiddels aardig wat info voor wat betreft goede componenten die ik in mijn installatie kan gebruiken. maar hoe zit het nu met f-connectoren ? zitten daar nog kwaliteitsverschillen in ?
Ik zie schroef connectoren van ongeveer 1 euro per stuk, is dat te vertrouwen, of moet ik betere kwaliteit f-connectoren hebben ?
Bij juiste montage zijn die prima te gebruikenquote:Op zaterdag 21 februari 2015 22:46 schreef Piet200 het volgende:
Storing gegarandeerd op deze manier. Waarom die twee dozen in de kabel door de muur?quote:Op zaterdag 28 februari 2015 21:03 schreef Piet200 het volgende:
Even een tekening ter verduidelijking.
[ afbeelding ]
Is dit een werkende opzet, of moet ik bepaalde zaken drastisch veranderen ?
Zoals ik eerder al aangaf, kan ik de splitter op de beganegrond vervangen door een versterker. maar kan ik uit de voeten met de andere verbindingen, zoals de einddozen en splitters ?
Iedere verdeler in je schema levert een demping op van 3,9dB. Dit is dan nog los van de gebruikte connectoren (doorgaans 1dB per stuk). Het signaal op zolder zal niet bepaald sterk zijn (minimaal 12dB onder het niveau op de hoofdaansluiting.quote:Op zaterdag 28 februari 2015 21:03 schreef Piet200 het volgende:
Even een tekening ter verduidelijking.
[ afbeelding ]
Is dit een werkende opzet, of moet ik bepaalde zaken drastisch veranderen ?
Zoals ik eerder al aangaf, kan ik de splitter op de beganegrond vervangen door een versterker. maar kan ik uit de voeten met de andere verbindingen, zoals de einddozen en splitters ?
Dat is niet boeiend, de onder de buitenmantel liggende afscherming van die kabels liggen elektrisch gezien toch al aan elkaar.quote:Op zondag 1 maart 2015 19:56 schreef sylvesterrr het volgende:
Ehm, dan maken de twee kabels contact met elkaar...
Nee, iptv van KPN wel, Ziggo/UPC is via coax.quote:Op zondag 1 maart 2015 21:39 schreef TR08 het volgende:
Niet om het een of ander...maar als je nu kabels gaat trekken is het dan niet verstandiger om UTP te trekken ipv COAX?
Digitale TV is nu toch allemaal vanaf je modem gewoon via UTP?
En later kan je gewoon MoCA gebruiken als je een netwerkverbinding nodig hebt.quote:Op zondag 1 maart 2015 21:44 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Nee, iptv van KPN wel, Ziggo/UPC is via coax.
Die heb ik dus, werkt prima.quote:Op zondag 1 maart 2015 21:51 schreef sylvesterrr het volgende:
[..]
En later kan je gewoon MoCA gebruiken als je een netwerkverbinding nodig hebt.
De beunhaas oplossing.quote:Op zondag 1 maart 2015 19:53 schreef Piet200 het volgende:
Ik las ergens dat je de buitenmantel van de coax kabel kan verwijderen om er meerdere door 1 buis te krijgen
Deze mantel is voornamelijk bedoeld voor buiten gebruik of bescherming tegen vocht.
Is het aan te raden om dit te doen als ik deze kabel in een droge omgeving door een buis wil trekken ?
Dit zou voor mij wel een uitkomst zij als ik geen 2 kabels door een 16mm pijp krijg.
Flexbuis is ook een noodoplossing. Utp en coax door dezelfde buis moet je niet willen. Dat geeft storingen.quote:Op donderdag 5 maart 2015 07:04 schreef hans1985 het volgende:
[..]
De beunhaas oplossing.
Je kunt van pipelife een 19 mm buis krijgen waar coax + utp cat6 al in zitten. een rol van 100 meter kost inkoop 83,99 ex. gebruik zoiets en je bent helemaal klaar op een normale manier.
Is volgensmij shielded. Iig geen problemen ermee. Doe fabrikant kijkt ook wel uit anders heeft die gigantische schadeclaims aan zijn broek.quote:Op donderdag 5 maart 2015 07:23 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Flexbuis is ook een noodoplossing. Utp en coax door dezelfde buis moet je niet willen. Dat geeft storingen.
Vaak is het UTP, en dat zegt het al: unshielded twisted pair. Zou het wel shielded zijn, dan moet het FTP zijn. Over het algemeen valt de interferentie wel mee. Maar ik ben er persoonlijk geen fan, zowel van flexibel als data en coax door dezelfde leiding niet.quote:Op donderdag 5 maart 2015 18:06 schreef hans1985 het volgende:
[..]
Is volgensmij shielded. Iig geen problemen ermee. Doe fabrikant kijkt ook wel uit anders heeft die gigantische schadeclaims aan zijn broek.
kan prima.quote:Op donderdag 5 maart 2015 20:00 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Vaak is het UTP, en dat zegt het al: unshielded twisted pair. Zou het wel shielded zijn, dan moet het FTP zijn. Over het algemeen valt de interferentie wel mee. Maar ik ben er persoonlijk geen fan, zowel van flexibel als data en coax door dezelfde leiding niet.
Konig staat niet bekend of om zn kwaliteit, beter Hirschmannquote:Op donderdag 12 maart 2015 08:06 schreef Piet200 het volgende:
iemand ervaring met de volgende versterker:
König ANT AMP-Pro20
http://www.konigelectronic.com/nl_nl/1109071
Is dat een aanrader, of toch beter de Hirschmann GVH 41MX ?
Als je de kwaliteit van het signaal wilt bekijken moet je een analoge zender opzetten. Digitaal is of goede kwaliteit, of hij hapert/wordt blokkerig' of helemaal geen beeld. Je krijgt geen ruis o.i.d. te zien als het signaal slechter wordt. Bij de meeste digitale ontvangers kun je in het menu wel ergens de signaalkwaliteit opzoeken.quote:Op maandag 30 maart 2015 12:51 schreef Piet200 het volgende:
De theorie en praktijk verschillen dus best wel. De gebruikte splitters zouden in de ideale wereld niet bestaan, maar het heeft in mijn geval weinig invloed op de kwaliteit van het signaal.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |