abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149861287
Enige tijd geleden heb ik al eens een post geplaatst met een vraag hoe ik het beste mijn huis van goede coax kabel kan voorzien.

Omdat ik het goed kan begrijpen dat het lastig is om dit als buitenstaander in te schatten is mij gevraagd om een tekening te maken. dit wil ik met alle plezier doen, maar zou graag willen weten met welk programma ik dat het eenvoudigst kan doen.

er zijn heel veel programma's, maar voor vele moet je eerst een studie volgen. dat lijkt me niet zo effectief.

zijn er eenvoudigere programma's om een 3d tekening van je huis te maken en daar bijvoorbeeld bekabeling in te tekenen ?
  vrijdag 20 februari 2015 @ 16:35:21 #2
430880 mig72
De Professional
pi_149861367
Paint.
pi_149861834
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 16:35 schreef mig72 het volgende:
Paint.
Deny till you die..
pi_149861882
Heb je niet gewoon een plattegrond van je huis ergens bij je papier zitten?
  vrijdag 20 februari 2015 @ 17:45:51 #5
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_149863158
Kun je anders niet gewoon een schetsje op papier maken en daar ff een foto van maken...?
Gewoon, lekker old school....
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_149865681
Je moet lengtes weten van je kabels, ga je doorlissen of een ster systeem gebruiken?
  vrijdag 20 februari 2015 @ 19:22:56 #7
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_149865791
Waar heb je vandaag de dag nog coax voor nodig? Het is 2015... Gewoon benieuwd hoor.
pi_149867380
Ik wil een paar tv's op de 1e verdieping en op zolder kunnen plaatsen en aansluiten. daarvoor wil ik een goede kwaliteit coax kabel doortrekken naar de 1e verdieping en naar de zolder.

een ster systeem lijkt me het allermooiste, maar dat werkt niet omdat ik geen 5 kabels naar boven ga trekken. 1 kabel naar boven die op de 1e verdieping moet worden gesplitst, hiervan loopt er ook 1 door naar zolder, waar deze ook weer gesplitst moet worden.

De huidige situatie is in de afbeelding te zien, de blauwe tv's zijn momenteel aangesloten.
De rode TV moet op korte termijn aangesloten worden en de gele tv's zijn toekomst.

Zoals ik het nu zie kan ik op de 1e verdieping een extra splitter plaatsen en op de zolder ook.
Eventueel de splitter op de begane grond vervangen door een versterker als het signaal niet optimaal blijkt op alle verdiepingen.

Hoe denken jullie daar over ?
  vrijdag 20 februari 2015 @ 20:13:50 #9
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_149867774
Doe je zelf een plezier en doe 1 splitter in de meterkast.

Kost nu misschien een middagje extra werk, maar heb je wel veel plezier van.
So we just called him Fred
  Moderator vrijdag 20 februari 2015 @ 20:29:27 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_149868293
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 20:02 schreef Piet200 het volgende:
Ik wil een paar tv's op de 1e verdieping en op zolder kunnen plaatsen en aansluiten. daarvoor wil ik een goede kwaliteit coax kabel doortrekken naar de 1e verdieping en naar de zolder.

een ster systeem lijkt me het allermooiste, maar dat werkt niet omdat ik geen 5 kabels naar boven ga trekken. 1 kabel naar boven die op de 1e verdieping moet worden gesplitst, hiervan loopt er ook 1 door naar zolder, waar deze ook weer gesplitst moet worden.

[ afbeelding ]

De huidige situatie is in de afbeelding te zien, de blauwe tv's zijn momenteel aangesloten.
De rode TV moet op korte termijn aangesloten worden en de gele tv's zijn toekomst.

Zoals ik het nu zie kan ik op de 1e verdieping een extra splitter plaatsen en op de zolder ook.
Eventueel de splitter op de begane grond vervangen door een versterker als het signaal niet optimaal blijkt op alle verdiepingen.

Hoe denken jullie daar over ?
Is er (naast dat het natuurlijk meer werk is) een reden dat je niet naar ieder toestel een aparte kabel wilt of kunt leggen ? :)
pi_149869312
De tekening is een simplistische weergave en de realiteit is dat het veel moeite kost om overal kabels naar toe te trekken. mijn huis is uit '74 en heeft niet zoveel mogelijkheden daarvoor.

dat van die splitter in de meterkast vat ik niet helemaal. wat voor doel zou dat moeten dienen ?

daarnaast moet ik wel vertellen dat het isra punt in m'n woonkamer zit en niet in de meterkast.
  vrijdag 20 februari 2015 @ 21:20:13 #12
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_149870089
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 20:56 schreef Piet200 het volgende:
De tekening is een simplistische weergave en de realiteit is dat het veel moeite kost om overal kabels naar toe te trekken. mijn huis is uit '74 en heeft niet zoveel mogelijkheden daarvoor.
Met een beetje creativiteit zijn er vaak mogelijkheden genoeg :)

quote:
dat van die splitter in de meterkast vat ik niet helemaal. wat voor doel zou dat moeten dienen ?

daarnaast moet ik wel vertellen dat het isra punt in m'n woonkamer zit en niet in de meterkast.
Ik neem dat je met "ISRA" de AOP van de tv kabel bedoeld. Dan moet je de splitter inderdaad daar neerzetten.

Als je met ISRA de hoofdaansluiting van je telefoon bedoelt, dan kan je je plan net zo goed in de prullenbak gooien, via ADSL/VDSL zal je nooit zoveel tv's aansluiten.
pi_149880108
en denk je aan digitale tv in de toekomst?
Ik zou naast coax ook ff er een utp cat6 kabel naast leggen en nog een extra naar 1e verdieping en zolder zodat je daar extra routers aan kunt hangen.
pi_149899847
Digitale tv is geen toekomst, maar actueel.
Upc zend ongecodeerd digitale kwaliteit uit en met de aan te leggen verbindingen wil ik digitale en hd kwaliteit op m'n tv's kunnen ontvangen.

Ik ben eigenlijk opzoek naar advies voor wat betreft het aftakken van de kabel en wat hiervoor te gebruiken.

Volstaat het als ik op de 1e verdieping en op de zolder verdieping een goede kwaliteit splitter monteer om alle tv's van een aansluiting te voorzien ?

Moet ik de splitter in de woonkamer vervangen voor een versterker om overal in huis een goed signaal te ontvangen ?

De bekabeling in de tekening is overigens coax 12.
  zaterdag 21 februari 2015 @ 21:45:41 #15
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_149900921
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 21:21 schreef Piet200 het volgende:
Digitale tv is geen toekomst, maar actueel.
Upc zend ongecodeerd digitale kwaliteit uit en met de aan te leggen verbindingen wil ik digitale en hd kwaliteit op m'n tv's kunnen ontvangen.

Ik ben eigenlijk opzoek naar advies voor wat betreft het aftakken van de kabel en wat hiervoor te gebruiken.

Volstaat het als ik op de 1e verdieping en op de zolder verdieping een goede kwaliteit splitter monteer om alle tv's van een aansluiting te voorzien ?

Moet ik de splitter in de woonkamer vervangen voor een versterker om overal in huis een goed signaal te ontvangen ?

De bekabeling in de tekening is overigens coax 12.
Voor het aftakken van het signaal zou je de VFC 2104 van Hirschmann kunnen gebruiken.
Een versterker zou ik zeker toepassen. De GHV41MX is een goede versterker. maak gebruik van einddozen op de coaxkabel, bv: EDC 1000.
Coax 12 is achterhaalt, het bied niet meer de afscherming die nodig is. Pas Koka 799 of Koka 9 TS toe.

Ik heb zelf materiaal van Hirschmann, kabel: Koka 9T S, f-connectoren: persuitvoering, Versterker: GHV41MX.
Share your talent, move the world.
pi_149902222
ok, bedankt voor de info.

Ik heb voor de beide verdiepingen in gedachten om een paar splitters in te zetten, zie ook niet zo snel hoe dat door einddozen te vervangen is.

Op enkele plekken moet ik toch de kabel splitsen in meerdere aansluitingen, volgens mij kan dat niet met een einddoos.

De versterker ga ik zowiezo overwegen, lijkt me wel noodzakelijk.

Als ik een goede kwaliteit splitter koop waarop ik F-connectoren aansluit, is het dan kwalitatief onvoldoende ? ik heb trouwens geen krimptang en voor die paar keer gebruiken is het eigenlijk iets te duur om te kopen, zijn de gewone f-connectoren die je op de kabel draait ook niet goed ?

trouwens, ik heb wel nog een goede tang liggen voor BNC connectoren uit de tijdperk van de wat oudere coax netwerken, is die ook voor een f-connector te gebruiken of is dat de verkeerde pasvorm/grootte ?

is de volgende f-connector een goede ?
F-connector Push-on RG6 Nickel http://www.marktplaats.nl(...)EDfa3c5N8A23msl1PElW

maakt het trouwens uit dat ik de versterker in m'n woonkamer plaats, maar dat er maar 2 aansluitingen worden benut ? 1 van die kabels gaat naar boven en daar worden via enkele splitters nog meer tv's aangesloten. is dat voor de versterker geen probleem ? of lever ik daar signaal kwaliteit mee in ?

[ Bericht 17% gewijzigd door Piet200 op 21-02-2015 22:32:07 ]
  zaterdag 21 februari 2015 @ 22:27:15 #17
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_149902471
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 22:21 schreef Piet200 het volgende:
ok, bedankt voor de info.

Ik heb voor de beide verdiepingen in gedachten om een paar splitters in te zetten, zie ook niet zo snel hoe dat door einddozen te vervangen is.

Op enkele plekken moet ik toch de kabel splitsen in meerdere aansluitingen, volgens mij kan dat niet met een einddoos.

De versterker ga ik zowiezo overwegen, lijkt me wel noodzakelijk.

Als ik een goede kwaliteit splitter koop waarop ik F-connectoren aansluit, is het dan kwalitatief onvoldoende ? ik heb trouwens geen krimptang en voor die paar keer gebruiken is het eigenlijk iets te duur om te kopen, zijn de gewone f-connectoren die je op de kabel draait ook niet goed ?

trouwens, ik heb wel nog een goede tang liggen voor BNC connectoren uit de tijdperk van de wat oudere coax netwerken, is die ook voor een f-connector te gebruiken of is dat de verkeerde pasvorm/grootte ?
Einddozen gebruik je sowieso.Vanaf de einddoos ga je met een aansluitkabel naar je tv. Schroefconectoren kan ook wel.
pi_149903244
Je hebt gelijk, ik gebruik inderdaad ook einddozen. maar voordat ik zover ben zal ik nog een paar splitters gebruiken.

Nu heb ik inmiddels aardig wat info voor wat betreft goede componenten die ik in mijn installatie kan gebruiken. maar hoe zit het nu met f-connectoren ? zitten daar nog kwaliteitsverschillen in ?

Ik zie schroef connectoren van ongeveer 1 euro per stuk, is dat te vertrouwen, of moet ik betere kwaliteit f-connectoren hebben ?
pi_149903568
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 22:46 schreef Piet200 het volgende:
Ik zie schroef connectoren van ongeveer 1 euro per stuk, is dat te vertrouwen, of moet ik betere kwaliteit f-connectoren hebben ?
Die zijn wel goed, maar zorg dat je schroefconnectoren hebt die bij de kabeldiameter passen want je hebt er tig maten in.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zondag 22 februari 2015 @ 09:23:57 #20
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_149911882
quote:
Je hebt gelijk, ik gebruik inderdaad ook einddozen. maar voordat ik zover ben zal ik nog een paar splitters gebruiken.

Nu heb ik inmiddels aardig wat info voor wat betreft goede componenten die ik in mijn installatie kan gebruiken. maar hoe zit het nu met f-connectoren ? zitten daar nog kwaliteitsverschillen in ?

Ik denk wel dat die goed zijn. Ik heb hier nog 7 schroefconnectoren liggen. Die mag je gratis hebben. Zijn nieuwe, ik gebruik liever pers.
  Moderator zondag 22 februari 2015 @ 10:36:20 #21
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_149912632
quote:
Bij juiste montage zijn die prima te gebruiken :)
pi_149916691
Zelfs F-connectoren van kabel-keur merken kosten minder dan een euro als je ze in installateurs-verpakking weet te kopen. Alleen bij bouwmarkten per stuk of per 2 verpakt betaal je de hoofdprijs.

Koop wel de juiste f-connector bij de juiste kabeldiameter. Met schroef connectoren is in principe niks mis als je ze goed aansluit, het is alleen wat meer werk en je moet wat beter opletten dan bij een pers connector.
pi_150154185
Ik heb nu een aantal hrirschmann edc1000 einddozen gehaald, maar enkele daarvan worden gebruikt als rijgdoos, als ik het goed heb.

Vanaf de hoofddoos gaat er een kabel naar een andere doos die naar een doos op een andere verdieping gaat. Daar wordt een kabel op aangesloten waarop een splitter komt.

Die gaat nog een verdieping hoger, waarop weer een edc1000 wordt aangesloten.
Daarop komt weer een splitter waarna er einddozen op komen. (Ook weer de edc1000)

Ik zit net te lezen dat je eigenlijk rijgdozen hiervoor moet gebruiken met verschillende weerstanden.

Kan ik veel last krijgen van signaalverlies als ik het zoals hierboven aansluit ?

Zo ja, wat adviseren jullie?

Moet ik nog een paar rijgdozen halen?

Zo ja, welk type en dus welke weerstand?
pi_150156923
Even een tekening ter verduidelijking.

Is dit een werkende opzet, of moet ik bepaalde zaken drastisch veranderen ?

Zoals ik eerder al aangaf, kan ik de splitter op de beganegrond vervangen door een versterker. maar kan ik uit de voeten met de andere verbindingen, zoals de einddozen en splitters ?
  zondag 1 maart 2015 @ 00:03:31 #25
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_150164586
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 21:03 schreef Piet200 het volgende:

[ afbeelding ]

Zoals ik eerder al aangaf, kan ik de splitter op de beganegrond vervangen door een versterker. maar kan ik uit de voeten met de andere verbindingen, zoals de einddozen en splitters ?

Storing gegarandeerd op deze manier. Waarom die twee dozen in de kabel door de muur?
pi_150170950
Die 2 dozen zitten er momenteel al.
Ik wil alleen de kabel die door de muur gaat vervangen door een kwalitatief betere kabel en de doosjes vervangen voor hirschmann doosjes.

Ik zou wel graag horen waarom dit niet de juiste manier is en wat te doen om het wel goed te laten werken ?
pi_150170984
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 21:03 schreef Piet200 het volgende:

[ afbeelding ]

Iedere verdeler in je schema levert een demping op van 3,9dB. Dit is dan nog los van de gebruikte connectoren (doorgaans 1dB per stuk). Het signaal op zolder zal niet bepaald sterk zijn (minimaal 12dB onder het niveau op de hoofdaansluiting.

Ik zou je aanraden om de verdeler op de begane grond te vervangen door een versterker. Dat levert je een winst op van 3,9dB (splitter). Afhankelijk van de gekozen versterker zal de winst groter zijn. Als je een fatsoenlijke versterker neemt, dan kan je al met wat dempers het niveau bij alle tv's gelijk houden. Ervan uitgaande dat het niveau op je AOP binnen de normen valt.

Het zou beter zijn als je naar iedere tv afzonderlijk een kabel zou kunnen leggen. Dan had je met een versterker + multitap een mooie installatie kunnen fixen. :Y

Wat je ook doet, plaats de versterker NIET na je eerste splitter. Dat is de meest gemaakte fout. :D
pi_150171077
Ok, bedankt voor de toelichting.

Ik moet een correctie maken, op de beganegrond wordt de doos in de muur niet gebruikt om de coax kabel op af te monteren. de coax kabel verdwijnt hier wel de muur in, maar maakt geen gebruik van de inbouwdoos en gaat direct naar boven.

Omdat ik het niet zo fraai vind dat de kabel niet netjes afgemonteerd is beneden dacht ik hem eerst op de inbouwdoos aan te sluiten. nu gaat de kabel door het afdekplaatje heen zo naar boven.

Als ik het goed begrijp kan ik deze doos ook maar beter weglaten ??

Ik ben het volkomen met je eens dat een ster verbinding naar alle tv's verreweg het beste is. alleen niet haalbaar in mijn geval.

Wat bedoel je precies met ''kan je al met wat dempers het niveau bij alles tv's gelijk houden' ?

De EDC 1000 einddoos is overigens een goed keus ?
pi_150171218
Signaalsterkte mag niet te laag zijn, maar ook niet te hoog. Als je het signaal vanaf het AOP met 20dB versterkt, dan zal het signaal bij de tv op de begane grond te sterk binnenkomen. Dat is ook een bron van ellende. :P Met wat simpele dempers kan je het signaal alsnog op een acceptabel niveau krijgen.

Demping van 6dB. Je hebt ze ook voor 3, 10, 20dB enzo. Dus wel goed kiezen. :+
pi_150171293
Wat betreft je keuze voor EDC1000, het is zoals de naam al zegt een einddoos en geen rijgdoos. Voor jouw doel is een rijgdoos veel makkelijker.
pi_150171392
Ok,

voor wat betreft die dempers, hoe weet ik welke ik nodig heb. Ik zal m'n best doen om de goede te kiezen, maar voor mij blijft het een blinde gok.

ff iets anders, Ik realiseer me dat ik zo min mogelijk koppelingen/dozen moet gebruiken voor een zo goed mogelijk signaal.

Nu heb ik coax 12 dat zo'n 6,8 mm dik is. er loopt een 5/8 pvc pijp door de muur. als ik daar 2 coax kabels doorheen kan krijgen, dan hoef ik veel minder aftakkingen te maken en laat ik er 1 direct door naar zolder lopen.

een 5/8 pijp is 16mm, maar is dat binnen of buitenmaat ?

ik ga het straks proberen, heb nu ff geen stukje liggen om het uit te proberen. zou dat kunnen lukken ?
pi_150174382
Met een beetje geluk heb je een ontvanger of tv die het signaalniveau kan weergeven. Dan weet je wat je binnenkrijgt op het AOP. De rest kan je in principe gewoon berekenen, mits je alles goed aansluit. Uiteraard is het fijn als je het nog kan nameten. :+
pi_150188714
Ik las ergens dat je de buitenmantel van de coax kabel kan verwijderen om er meerdere door 1 buis te krijgen
Deze mantel is voornamelijk bedoeld voor buiten gebruik of bescherming tegen vocht.

Is het aan te raden om dit te doen als ik deze kabel in een droge omgeving door een buis wil trekken ?
Dit zou voor mij wel een uitkomst zij als ik geen 2 kabels door een 16mm pijp krijg.
pi_150188855
Ehm, dan maken de twee kabels contact met elkaar... :X
pi_150189074
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2015 19:56 schreef sylvesterrr het volgende:
Ehm, dan maken de twee kabels contact met elkaar... :X
Dat is niet boeiend, de onder de buitenmantel liggende afscherming van die kabels liggen elektrisch gezien toch al aan elkaar.

Maar ik zou het zeker niet doen, 99% kans dat je in een bocht de afscherming beschadigd, als die zonder buitenmantel überhaupt al op zijn plaats blijft.
  zondag 1 maart 2015 @ 21:39:49 #36
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_150194478
Niet om het een of ander...maar als je nu kabels gaat trekken is het dan niet verstandiger om UTP te trekken ipv COAX?

Digitale TV is nu toch allemaal vanaf je modem gewoon via UTP?
  zondag 1 maart 2015 @ 21:44:57 #37
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_150194781
quote:
99s.gif Op zondag 1 maart 2015 21:39 schreef TR08 het volgende:
Niet om het een of ander...maar als je nu kabels gaat trekken is het dan niet verstandiger om UTP te trekken ipv COAX?

Digitale TV is nu toch allemaal vanaf je modem gewoon via UTP?
Nee, iptv van KPN wel, Ziggo/UPC is via coax.
pi_150195128
quote:
1s.gif Op zondag 1 maart 2015 21:44 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Nee, iptv van KPN wel, Ziggo/UPC is via coax.
En later kan je gewoon MoCA gebruiken als je een netwerkverbinding nodig hebt. :P
  zondag 1 maart 2015 @ 22:33:41 #39
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_150197403
quote:
1s.gif Op zondag 1 maart 2015 21:51 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

En later kan je gewoon MoCA gebruiken als je een netwerkverbinding nodig hebt. :P
Die heb ik dus, werkt prima.
pi_150294834
De boel heb ik inmiddels aangesloten met de hirschmann connectoren, einddozen en een 2-tal splitters.
Nu is het signaal boven niet slecht, maar het kan beter.
DIt zal waarschijnlijk alles te maken hebben met het feit dat ik direct op het aansluitpunt een splitter heb gebruikt, deze wil ik gaan vervangen door een versterker.

Nu is het mij niet helemaal duidelijk waar het verschil in versterkers in zit, behalve de prijs dan.

ik kom versterkers tegen van net boven de 10 euro en een Hirschmann GHV 41MX van zo'n 89 euro.

Is dat het prijsverschil waard ? zo ja, waar zit 'm dat dan in ?
pi_150300774
Digitale TV verloopt altijd nog over iets van antenne achtige COAX kabel;
Interactieve TV verloopt over UTP kabel.

Of Ziggo/UPC's 'tussenoplossing': beide kabels nodig :p
pi_150304938
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2015 19:53 schreef Piet200 het volgende:
Ik las ergens dat je de buitenmantel van de coax kabel kan verwijderen om er meerdere door 1 buis te krijgen
Deze mantel is voornamelijk bedoeld voor buiten gebruik of bescherming tegen vocht.

Is het aan te raden om dit te doen als ik deze kabel in een droge omgeving door een buis wil trekken ?
Dit zou voor mij wel een uitkomst zij als ik geen 2 kabels door een 16mm pijp krijg.
De beunhaas oplossing.

Je kunt van pipelife een 19 mm buis krijgen waar coax + utp cat6 al in zitten. een rol van 100 meter kost inkoop 83,99 ex. gebruik zoiets en je bent helemaal klaar op een normale manier.
  donderdag 5 maart 2015 @ 07:23:27 #43
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_150305003
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 07:04 schreef hans1985 het volgende:

[..]

De beunhaas oplossing.

Je kunt van pipelife een 19 mm buis krijgen waar coax + utp cat6 al in zitten. een rol van 100 meter kost inkoop 83,99 ex. gebruik zoiets en je bent helemaal klaar op een normale manier.
Flexbuis is ook een noodoplossing. Utp en coax door dezelfde buis moet je niet willen. Dat geeft storingen.
pi_150305049
Het trekken van kabels is zoals ik in mijn vorige post had vermeld al gelukt.
Ik heb met best wat moeite 2 kabels door een 5/8" pijp getrokken.

Alles is aangesloten, maar de beeldkwaliteit is nog niet helemaal wat ik ervan verwacht.

Dus zoals gezegd wil ik de splitter direct na het hoofd aansluitpunt vervangen door een versterker.

zitten er veel verschillen tussen een versterker van iets meer dan 10 euro en een GVH41MX van Hirschmann welke zo'n 89 euro kost ?

Ik weet dat de Hirschmann retour signaal ondersteund, maar veel verder kom Ik niet.

Wat kunnen jullie me adviseren ? ik neem aan de Hirschmann ?
pi_150305348
Blijf uit de buurt van goedkope rommel van de bouwmarkten enzo. Ga ook geen versterker bij mediamarkt ofzo halen, daar betaal je namelijk de hoofdprijs voor een simpele (wel goede) binnenhuisversterker met kabelkeur (fra752n geloof ik).

Grootste verschillen zitten 'm eigenlijk in het retoursignaal (versterken van het retoursignaal wordt niet altijd gewaardeerd door je kabelaar!), de mate van versterking en de zuiverheid van het signaal.

Je moet eigenlijk uitzoeken met hoeveel dB het signaal omhoog moet. Aan de hand daarvan kan je de meest geschikte versterker uitzoeken. Is het signaal op zolder bijvoorbeeld wel goed als je een van de splitters weghaalt? Zoja, dan kom je dus min of meer 4dB te kort. :Y

[ Bericht 33% gewijzigd door sylvesterrr op 05-03-2015 08:17:26 ]
pi_150321740
quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2015 07:23 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Flexbuis is ook een noodoplossing. Utp en coax door dezelfde buis moet je niet willen. Dat geeft storingen.
Is volgensmij shielded. Iig geen problemen ermee. Doe fabrikant kijkt ook wel uit anders heeft die gigantische schadeclaims aan zijn broek.
  donderdag 5 maart 2015 @ 20:00:43 #47
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_150325666
quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2015 18:06 schreef hans1985 het volgende:

[..]

Is volgensmij shielded. Iig geen problemen ermee. Doe fabrikant kijkt ook wel uit anders heeft die gigantische schadeclaims aan zijn broek.
Vaak is het UTP, en dat zegt het al: unshielded twisted pair. Zou het wel shielded zijn, dan moet het FTP zijn. Over het algemeen valt de interferentie wel mee. Maar ik ben er persoonlijk geen fan, zowel van flexibel als data en coax door dezelfde leiding niet.
  PR/Manusje van alles vrijdag 6 maart 2015 @ 08:11:29 #48
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_150342069
quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2015 20:00 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Vaak is het UTP, en dat zegt het al: unshielded twisted pair. Zou het wel shielded zijn, dan moet het FTP zijn. Over het algemeen valt de interferentie wel mee. Maar ik ben er persoonlijk geen fan, zowel van flexibel als data en coax door dezelfde leiding niet.
kan prima. :Ddddd hoort niet, kan wel.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_150385675
De situatie is nu als volgt:

Beneden na de hoofdaansluiting een splitter naar tv woonkamer, 1e verdieping en zolder.

Op de 1e verdieping direct afgemonteerd op een einddoos EDC1000.
Op de zolderverdieping - Splitter - 2x einddoos EDC1000.

Het signaal op beide verdiepingen is niet geweldig, dus wil ik een hirschmann versterker plaatsen i.p.v. de splitter bij de hoofdaansluiting.

Ik heb alleen geen idee hoeveel verlies ik heb, dus weet ik ook niet welke versterking er nodig is.

Nu valt mijn oog op een Hirschmann GVH41MX versterker met de volgende eigenschappen:

- uitgang 1: 3-3,5dB - maximaal 10m coaxkabel retourversterking 2dB
- uitgang 2: 3-4,5dB - maximaal 15m coaxkabel retourversterking 2dB
- uitgang 3: 6-7,5dB - maximaal 30m coaxkabel retourversterking 5dB
- uitgang 4: 6-9,0dB - maximaal 40m coaxkabel retourversterking 5dB

Is dit voldoende om de verliezen van splitter en einddozen (en kabellengte) op te vangen ?

update:

Ik kwam op een andere site de volgende info tegen over verliezen v.d. componenten:

splitter 3,9 db
einddoos 1,8 db
kabel (15m) 1,8 db

totaal: 7,5 db

Dat zou betekenen dat +/- 7,5 db verlies heb (excl.verlies v.d. connectoren). de GVH41MX kan 9dB versterken, dat zou dus voldoende moeten zijn toch ?

[ Bericht 9% gewijzigd door Piet200 op 07-03-2015 15:34:14 ]
pi_150555782
iemand ervaring met de volgende versterker:

König ANT AMP-Pro20
http://www.konigelectronic.com/nl_nl/1109071

Is dat een aanrader, of toch beter de Hirschmann GVH 41MX ?
pi_150556279
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2015 08:06 schreef Piet200 het volgende:
iemand ervaring met de volgende versterker:

König ANT AMP-Pro20
http://www.konigelectronic.com/nl_nl/1109071

Is dat een aanrader, of toch beter de Hirschmann GVH 41MX ?
Konig staat niet bekend of om zn kwaliteit, beter Hirschmann
pi_150556701
tvp
  woensdag 18 maart 2015 @ 16:52:36 #53
297723 AlphaRP
Nog niet gare aardnoot
pi_150778875
http://www.hirschmann-mul(...)ai-aansluitingen.jpg

Enige juiste manier, rijgen is niet van deze tijd en vereist heel andere componenten om goed te krijgen dan hoe jij het toepast.

Als alternatief kan je een een GHV520 gebruiken met 1 kabel naar de tussenverdieping en daar een AFC1641 multitap plaatsen voor de verdeling
pi_151186475
Ik heb van 't weekend een tv'tje gekocht (24") en moet zeggen dat het digitale signaal (nee, geen HD) uitstekend is.

Ik ben 100% tevreden met de kwaliteit van het signaal dat ik nu 2 verdiepingen hoger heb.

In de woonkamer maak ik nog steeds gebruik van een Hirschmann splitter, de uitgang hiervan gaat 2 verdiepingen omhoog en komt vervolgens op een 2-weg splitter aan. een meter of 10 verder is de TV aangesloten.

Ik verwacht niet dat de kwaliteit nog beter kan worden dan wat ik nu ontvang.

De splitter in de woonkamer had ik als test al eens vervangen door een versterker, maar de kwaliteit werd er niet beter van.

De theorie en praktijk verschillen dus best wel. De gebruikte splitters zouden in de ideale wereld niet bestaan, maar het heeft in mijn geval weinig invloed op de kwaliteit van het signaal.
pi_151186980
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 12:51 schreef Piet200 het volgende:
De theorie en praktijk verschillen dus best wel. De gebruikte splitters zouden in de ideale wereld niet bestaan, maar het heeft in mijn geval weinig invloed op de kwaliteit van het signaal.
Als je de kwaliteit van het signaal wilt bekijken moet je een analoge zender opzetten. Digitaal is of goede kwaliteit, of hij hapert/wordt blokkerig' of helemaal geen beeld. Je krijgt geen ruis o.i.d. te zien als het signaal slechter wordt. Bij de meeste digitale ontvangers kun je in het menu wel ergens de signaalkwaliteit opzoeken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')