Hoe zit dat eigenlijk met die waterschappen, stel het landelijkbeleid is het tegenovergestelde kunnnen die dan toch nog wat uitrichten?quote:Op dinsdag 17 februari 2015 19:42 schreef Hexagon het volgende:
Andre Krouwel heeft voor het kieskompas nu de waterschappen onder de loep genomen.
Dus kun je eindelijk bepalen waar je daar nou voor zou moeten stemmen.
https://www.kieskompas.nl/
Ik woon n Waterschap de Dommel. Bij mij komt PvdA uit. Al stem ik waarschijnlijk op het wat milieuradicalere Water Natuurlijk.
Binnen de kaders van de landelijke wetten hebben ze behoorlijk wat vrije ruimte om het in te richten zoals ze dat wensen.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 19:55 schreef john2406 het volgende:
[..]
Hoe zit dat eigenlijk met die waterschappen, stel het landelijkbeleid is het tegenovergestelde kunnnen die dan toch nog wat uitrichten?
Ook finacieel, of kan het landelijke daar dan een stokje voor steeken?quote:Op dinsdag 17 februari 2015 19:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Binnen de kaders van de landelijke wetten hebben ze behoorlijk wat vrije ruimte om het in te richten zoals ze dat wensen.
Ze hebben een eigen begroting en een bepaalde belasting en heffingsruimte.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 19:58 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ook finacieel, of kan het landelijke daar dan een stokje voor steeken?
D66 steunt Water Natuurlijk samen met Groenlinks. Ik stem hier op een oud fractiegenoot van me.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 20:02 schreef Kaas- het volgende:
Er schijnt eentje aan D66 gelieerd te zijn en daar zal ik wel op stemmen. Maar eens inlezen, deze verkiezingen weet ik echt he-le-maal niets van.
Oh, dat klopte dan toch aardig met wat ik net invulde.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 20:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
D66 steunt Water Natuurlijk samen met Groenlinks. Ik stem hier op een oud fractiegenoot van me.
quote:It wetterskip moat stopje mei it mei swiet wetter trochspielen fan wettergongen om it salter wurden fan it wetter tsjin te gean, ek al liedt dat ta skea oan de lânbou
Vechtstromen doet niet mee aan de komende verkiezingen. Het waterschap bestaat net een jaar, er waren herindelingsverkiezingen eind 2013.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 20:07 schreef CrashO het volgende:
Waterschap Vechtstromen staat er weer niet tussen
Twente en een stuk Drenthe mogen dus verzuipen
Ah, thxquote:Op dinsdag 17 februari 2015 20:17 schreef freako het volgende:
[..]
Vechtstromen doet niet mee aan de komende verkiezingen. Het waterschap bestaat net een jaar, er waren herindelingsverkiezingen eind 2013.
De waterschappen gaan ook niet over hun eigen voortbestaan.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 20:25 schreef 99.999 het volgende:
Ook hier weer weinig opties als je de waterschappen af wilt schaffen. Net als bij de provincies
Ze zijn druk bezig extra taken te verzinnen en uit te voeren om dat voortbestaan te rekken. Net als de provincies overigens.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 20:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De waterschappen gaan ook niet over hun eigen voortbestaan.
Als dat een argument is kunnen we alle verkiezingen wel afschaffenquote:Op dinsdag 17 februari 2015 21:02 schreef Elfletterig het volgende:
Ik zou CDA of VVD moeten stemmen. De PvdA doet in Groot Salland niet mee.
Ik snap trouwens überhaupt niet waarom burgers moeten stemmen op iets waar ze de ballen verstand van hebben. Wat mij betreft worden de taken van waterschappen bij de provincies ondergebracht.
Sowieso zouden kiezers - ik praat hier over miljoenen mensen, die het aangaat - zichzelf wel eens wat nadrukkelijker een spiegel mogen voorhouden. De meesten hebben de ballen verstand van politiek en zijn te lui om zich er ook maar 5 minuten per week in te verdiepen.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 21:03 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als dat een argument is kunnen we alle verkiezingen wel afschaffen
Maar ik ben het met je eens dat de waterschappen als politieke bestuurslaag wel mogen verdwijnen.
Een onafhankelijk waterschap geeft meer waarborg voor waterveiligheid omdat dit onderwerp dan niet uitgeruild kan worden tegen andere thema's. Stel dat een provincie meer geld in wegen wil stoppen en daarom de dijken verwaarloosd. Een waterschap hoeft die afweging niet te maken omdat dat simpelweg buiten haar bevoegdheid ligt. In Salland speelt waterveiligheid wellicht niet zo, maar hier in Zuid-Holland wel.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 21:02 schreef Elfletterig het volgende:
Ik snap trouwens überhaupt niet waarom burgers moeten stemmen op iets waar ze de ballen verstand van hebben. Wat mij betreft worden de taken van waterschappen bij de provincies ondergebracht.
Principes zijn bij de SGP dus ook al niet meer wat ze geweest zijn.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 21:12 schreef Janneke141 het volgende:
Ik kom, in Rivierenland, trouwens halverwege de VVD en de SGP uit. En ik heb verdorie echt gezegd dat Waterschappers mogen werken op zondag!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |