Klopt. Jullie gaan allebei tekenen voor de hypotheek. Dan zijn jullie allebei eigenaar en allebei hoofdelijk aansprakelijk voor de hypotheek.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 23:29 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Er is wel een wij in onze relatie.
Nee, je hebt de koopakte al getekend, je gaat niet nog een keer de koopakte tekenen, bij de notaris teken je de leveringsakte.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 23:22 schreef Dondergat het volgende:
Die kan ik dus wel onderscheiden. Gister is er door de adviseur een hypotheekaanvraag gedaan, waarvan we nog enkele papieren in moeten leveren. Vandaag hebben we de voorlopige koopakte getekend en over x weken gaan we bij de notaris voor de laatste keer de koopakte tekenen wat betekent dat het huis echt gekocht is.
De hypotheek die jij niet hebt kun je idd niet betalen....quote:We hebben 3 dagen om zonder opgaaf van reden de koop te ontbinden, ingaande 0:00 vannacht. Daarna nog als blijkt dat we de financiën niet rond krijgen, of bijvoorbeeld bij het overlijden van mijn vriend, omdat ik de hypotheek niet kan betalen.
Nee, dat las je niet goed, je wilt namelijk officieel niet meebetalen aan de hypotheek, dus dat betekent dat je niet bereid bent voor de hypotheek te tekenen, dan gaat je vriend dus ook geen hypotheek krijgen als jij wel mede-eigenaar van de woning bent.quote:Ik ben geen golddigger. Mijn vriend wil het zo. En ik las net dat het kan (post van Leandra).
Hoe heb jij recht op de helft als hij een schuld op het hele pand heeft?quote:Mijn vriend vertrouwd mij voor 100% dat ik geen gekke dingen van plan ben. Hij weet waar hij aan begint. Ik heb hem letterlijk gevraagd of hij samen tekenen ook een verstandig idee vindt als hij weet dat ik, als ik weg wil, recht heb op de helft als ik mede-eigenaar ben. Ja, dat weet ik was zijn antwoord.
Het heeft allemaal geen bal met vertrouwen te maken, vertrouwen is een slechte raadgever bij dit soort beslissingen.quote:Ik ben ook niet te dom om te poepen, dat gaat nog elke keer prima.
Je moet niet in een relatie willen zitten waar je niet zeker bent dat de ander ook zijn/haar hele leven bij je wil blijven. Je bent bij elkaar omdat je dat wil en vertrouwd elkaar daarop. Zonder vertrouwen is er geen relatie. En er zijn weinig dingen die ik niet zou kunnen vergeven. Waarvan ik zou zeggen: Dit is de druppel, ik wil bij je weg.
Ja, dan teken je bij de notaris de leveringsakte.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 23:38 schreef Dondergat het volgende:
Er staat toch echt "koopakte" boven het boekwerk wat we hebben gekregen na getekend te hebben vanmiddag. Over een tijdje moeten we weer tekenen en krijgen we ook de sleutel.
quote:Koopakte
De koopakte is de akte waarin de verkoper en de koper de afspraken omtrent het kopen van de woning hebben vastgelegd.
De koopakte wordt ook vaak het voorlopige koopcontract genoemd. Deze overeenkomst is alleen voorlopig omdat er nog ontbindende voorwaarden in kunnen staan. Het is niet zo dat u de koopakte eenvoudig kunt ontbinden. De koper heeft wel het recht om binnen drie dagen na het tekenen van de koopakte deze, zonder opgaaf van reden, te ontbinden (wettelijke bedenktijd).
Nadat beide partijen de koopakte hebben ondertekend wordt deze meestal door de verkopende makelaar naar de notaris gestuurd. Deze gaat nu een akte van levering opstellen.
Leveringsakte
Met de leveringsakte, ook wel transportakte of overdrachtsakte genoemd, gaat het eigendom van het huis over van de verkoper naar de koper.
De leveringsakte moet in overeenstemming zijn met de eerder getekende koopakte. De notaris probeert gaten in de koopakte op te sporen. Het is daarom verstandig om tijdig de notaris te betrekken bij het kopen van je huis. Is de koopakte al ondertekend voordat je bij de notaris bent kan er niets meer veranderd worden, behalve als alle partijen akkoord gaan.
Pas als de notaris een afschrift van de leveringsakte heeft ingeschreven bij het kadaster en de openbare registers is de eigendomsoverdracht compleet.
Dat is dan dus de leveringsakte. Die teken je bij de notaris (bij de sleuteloverdracht).quote:Op dinsdag 17 februari 2015 23:38 schreef Dondergat het volgende:
Er staat toch echt "koopakte" boven het boekwerk wat we hebben gekregen na getekend te hebben vanmiddag. Over een tijdje moeten we weer tekenen en krijgen we ook de sleutel.
Wat je bij de notaris ondertekent staat toch echt "leveringsakte" boven, geloof ons maar.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 23:38 schreef Dondergat het volgende:
Er staat idd "koopakte", niet "voorlopige koopakte".quote:Op dinsdag 17 februari 2015 23:38 schreef Dondergat het volgende:
Jazekerquote:
De neef van een buurman van een vriend van TS denk.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 23:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Er staat idd "koopakte", niet "voorlopige koopakte".
Hoe komen jullie trouwens aan die hypotheekadviseur?
Kijk, het zwartgedrukte was bij mij nog enigzins onduidelijk. We hebben samen getekend, we hebben ieder recht op de helft van het huis. Dus zal ik ook op de hypotheek komen, ondanks dat mijn salaris niet mee mag worden gerekend. Fijn dat dit me nu duidelijk is, bedankt!quote:Op dinsdag 17 februari 2015 23:18 schreef dasorakel het volgende:
Hoop onzin op 1 zo n topic. Zal ik nog even wachten met duidelijkheid verschaffen?
Als je een woning op 2 namen koopt, moet de hypotheek ook op 2 namen komen. Ondanks dat van een van de schuldenaren het inkomen niet wordt meegenomen. De reden is dat als je niet betaalt de gehele woning verkocht moet worden. Je kan niet de helft van een woning verkopen van iemand die geen schuldenaar is.
Je kan er wel voor kiezen om de hypotheek op 2 namen te zetten, terwijl de woning op 1 naam staat. (Extra zekerheid voor bank, hoppa!) Dit zou ik echter niet adviseren.
Je hebt na het tekenen van de voorlopige koopovereenkomst 3 dagen de tijd om zonder opgave van redenen te annuleren. Hierna heb je eventueel de ontbindende voorwaarden (meest voorkomend voorbehoud van financiering). Zijn de voorwaarden verlopen en zie je alsnog af van de woning zal je moeten betalen (vaak 10%, zie koopovereenkomst)
Overigens zijn bij het uit elkaar gaan de regels met betrekking tot Ontslag Hoofdelijke Aansprakelijkheid (OHA) een stuk ruimer dan bij aankoop van een woning. Als het nu op 1 inkomen geleend kan worden en dit verandert niet bij uit elkaar gaan zou NHG niet bijspringen.
Nicht.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 23:43 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De neef van een buurman van een vriend van TS denk.
Waarbij dit:quote:Op dinsdag 17 februari 2015 23:39 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, dan teken je bij de notaris de leveringsakte.
[..]
betekent dat TS idd eigenaar van de woning gaat worden, want ze heeft vandaag de koopakte ook getekend.quote:De leveringsakte moet in overeenstemming zijn met de eerder getekende koopakte
Nu snap je het! Halelujah! Hier ging het al de hele tijd over!quote:Op dinsdag 17 februari 2015 23:44 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Kijk, het zwartgedrukte was bij mij nog enigzins onduidelijk. We hebben samen getekend, we hebben ieder recht op de helft van het huis. Dus zal ik ook op de hypotheek komen, ondanks dat mijn salaris niet mee mag worden gerekend. Fijn dat dit me nu duidelijk is, bedankt!
En als ik zou besluiten bij hem weg te gaan, dan gaat nhg inderdaad niet door, want mijn vriend kan de hypotheek alleen betalen.
Maar dat ben ik niet van plan, uit elkaar gaan. En zo wel, dan maken we daar afspraken over. Ik laat hem niet in zijn sop gaar koken. Zo ben ik niet.
Kan wel...wij, ik alleen in ons geval, heb de koopakte opnieuw getekendquote:Op dinsdag 17 februari 2015 23:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waarbij dit:
[..]
betekent dat TS idd eigenaar van de woning gaat worden, want ze heeft vandaag de koopakte ook getekend.
Niet tekenen voor de hypotheek gaat m dus niet worden, dus TS gaat tekenen voor de hypotheek of ze gaat het niet doen en heeft dan geen hypotheek, want die wordt afgewezen.
Zo'n afwijzing is echter geen geldige grond voor de ontbindende voorwaarden.
Nee, ik heb er eigen geld ingestoptquote:Op dinsdag 17 februari 2015 23:43 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Jazeker![]()
Heb jij ook geprobeerd de helft van het huis te krijgen zonder hoofdelijk aansprakelijk te worden gesteld?
Ja, maar TS denkt dat ze dat op het laatste moment nog wel even kan aanpassen, als bij de notaris blijkt dat zij niet op de hypotheekakte staat....quote:Op dinsdag 17 februari 2015 23:48 schreef Sekhmet het volgende:
[..]
Kan wel...wij, ik alleen in ons geval, heb de koopakte opnieuw getekend![]()
Maar dat was dus nadat bij de aanvraag van de hypotheek duidelijk werd dat hij niet op de hypotheekaanvraag kon.
Op deze manier gaan we het dus doen. Beide tekenen op koopakte en voor de hypotheek. Beide hoofdelijk aansprakelijk en dus de helft voor een ieder. Mijn salaris word gebruikt voor boodschappen en de zijne voor de hypotheek.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 23:36 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Klopt. Jullie gaan allebei tekenen voor de hypotheek. Dan zijn jullie allebei eigenaar en allebei hoofdelijk aansprakelijk voor de hypotheek.
Dat jullie dan onderling afspreken dat jij de boodschappen betaalt en hij de hypotheek, maakt niks uit. Tenzij hij niette meer wil of kan betalen, dan komt de bank ook bij jou aankloppen, want dat betekent de hoofdelijke aansprakelijkheid.
Dan had je nog wat met de eigendomsverhouding van de woning kunnen doen. Als jij 20% inbrengt dat jij 60% eigendom hebt van de woning en hij 20%quote:Op dinsdag 17 februari 2015 23:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, ik heb er eigen geld ingestopt![]()
![]()
Dat is helemaal zuur eigenlijk, desondanks toch hoofdelijk aansprakelijk voor de hele hypotheek![]()
En nog erger: de netto hypotheek is al meer dan mijn inkomen....
quote:Op dinsdag 17 februari 2015 23:51 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Op deze manier gaan we het dus doen. Beide tekenen op koopakte en voor de hypotheek. Beide hoofdelijk aansprakelijk en dus de helft voor een ieder. Mijn salaris word gebruikt voor boodschappen en de zijne voor de hypotheek.
Mochten we uit elkaar gaan )waar we niet vanuit gaan) bespreken we wat het beste is om te doen. We zijn geen van beide mensen die onredelijk zijn in zo'n situatie.
Je gaat toch wel een samenlevingscontract plus testamenten op laten maken bij de notaris? Die geeft vast korting.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 23:51 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Op deze manier gaan we het dus doen. Beide tekenen op koopakte en voor de hypotheek. Beide hoofdelijk aansprakelijk en dus de helft voor een ieder. Mijn salaris word gebruikt voor boodschappen en de zijne voor de hypotheek.
Mochten we uit elkaar gaan )waar we niet vanuit gaan) bespreken we wat het beste is om te doen. We zijn geen van beide mensen die onredelijk zijn in zo'n situatie.
En die andere 20% is voor onze zoon?quote:Op dinsdag 17 februari 2015 23:51 schreef dasorakel het volgende:
[..]
Dan had je nog wat met de eigendomsverhouding van de woning kunnen doen. Als jij 20% inbrengt dat jij 60% eigendom hebt van de woning en hij 20%
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |