abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 17 februari 2015 @ 13:42:55 #201
430880 mig72
De Professional
pi_149758770
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 13:37 schreef Religieisfacisme het volgende:
Tijdens de processen van eind jaren '40 en de processen van de jaren '60 heeft men afgesproken niet achter elke klein vis aan te gaan. Maar als eind jaren '90 de echte daders op zijn omdat ze simpelweg wegens ouderdom aan het uitsterven waren komt men op eerder gemaakte afspraken terug en gaat men ineens oude mannetjes uit het bejaardenhuis trekken om maar te voldoen aan het blijven vervolgen van Duitse soldaten.

Diegene die nu nog leven zijn de jochies van toen die hooguit 18/19 jaar waren ten tijde van de oorlog. In 2013 trok men nog een 94 jarige dementerende man uit het bejaardencentrum die in Auschwitz de kok van de SS was geweest. Iets waar men zich 70 jaar lang niet druk om heeft gemaakt. De echte daders zijn al lang gestraft en inmiddels allemaal dood. Die jochies van toen nu, 75 jaar later, gaan vervolgen is echt mierenneukerij.
Een kok is toch iets anders dan een bewaker hoor.

Maar goed als men zo heeft afgesproken moet men zich daaraan houden.
  dinsdag 17 februari 2015 @ 13:52:06 #202
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_149759129
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 13:37 schreef Religieisfacisme het volgende:
Tijdens de processen van eind jaren '40 en de processen van de jaren '60 heeft men afgesproken niet achter elke klein vis aan te gaan. Maar als eind jaren '90 de echte daders op zijn omdat ze simpelweg wegens ouderdom aan het uitsterven waren komt men op eerder gemaakte afspraken terug en gaat men ineens oude mannetjes uit het bejaardenhuis trekken om maar te voldoen aan het blijven vervolgen van Duitse soldaten.

Diegene die nu nog leven zijn de jochies van toen die hooguit 18/19 jaar waren ten tijde van de oorlog. In 2013 trok men nog een 94 jarige dementerende man uit het bejaardencentrum die in Auschwitz de kok van de SS was geweest. Iets waar men zich 70 jaar lang niet druk om heeft gemaakt. De echte daders zijn al lang gestraft en inmiddels allemaal dood. Die jochies van toen nu, 75 jaar later, gaan vervolgen is echt mierenneukerij.
Oké, hier kan ik me op zich wel in vinden.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_149759854
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 13:42 schreef mig72 het volgende:

[..]

Een kok is toch iets anders dan een bewaker hoor.

Dat klopt maar lang niet alle bewakers hebben zich schuldig gemaakt aan misdaden. Ik heb me twee jaar lang verdiept in Auschwitz (en Treblinka) voor een aantal reportages in opdracht van de Stiwot vereniging. Wat veel mensen vergeten is dat Auschwitz 3 grote kampen had en meer als 50 subkampen. In sommige van die kampen zoals Auschwitz-Rasjko waren de omstandigheden zelfs zeer goed en werden gevangenen goed behandeld.

De meeste gruweldaden vonden plaats in Auschwitz-Birkenau, het hoofdkamp en Auschwitz-Monowitz. Maar ook daar had je bewakers die rondom het kamp werkte en nooit binnen zijn geweest. Ben ook getuigenissen tegengekomen van bewakers die gevangen nou juist hielpen (zo ver dat kon) en zelfs getuigenissen van relaties tussen bewakers en vrouwelijke gevangenen. Alleen het feit dat iemand bewaker was lijkt me niet genoeg om hem te beschuldigen en vervolgen.
Begrijp me niet verkeerd er vonden misselijkmakende misdaden plaats en daar hebben ook veel bewakers aan meegewerkt maar lang niet allemaal.
God bestaat niet, dus leef en geniet
pi_149759973
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 14:14 schreef Religieisfacisme het volgende:

Dat klopt maar lang niet alle bewakers hebben zich schuldig gemaakt aan misdaden. Ik heb me twee jaar lang verdiept in Auschwitz (en Treblinka) voor een aantal reportages in opdracht van de Stiwot vereniging. Wat veel mensen vergeten is dat Auschwitz 3 grote kampen had en meer als 50 subkampen. In sommige van die kampen zoals Auschwitz-Rasjko waren de omstandigheden zelfs zeer goed en werden gevangenen goed behandeld.

De meeste gruweldaden vonden plaats in Auschwitz-Birkenau, het hoofdkamp en Auschwitz-Monowitz. Maar ook daar had je bewakers die rondom het kamp werkte en nooit binnen zijn geweest. Ben ook getuigenissen tegengekomen van bewakers die gevangen nou juist hielpen (zo ver dat kon) en zelfs getuigenissen van relaties tussen bewakers en vrouwelijke gevangenen. Alleen het feit dat iemand bewaker was lijkt me niet genoeg om hem te beschuldigen en vervolgen.
Begrijp me niet verkeerd er vonden misselijkmakende misdaden plaats en daar hebben ook veel bewakers aan meegewerkt maar lang niet allemaal.
Precies.

Het is inderdaad niet allemaal zwart-wit. De mensen die daar werkten varieerden gewoon van extreme schoft, tot willoos voorwerp.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  dinsdag 17 februari 2015 @ 14:25:58 #205
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_149760186
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 14:19 schreef DS4 het volgende:

[..]

Precies.

Het is inderdaad niet allemaal zwart-wit. De mensen die daar werkten varieerden gewoon van extreme schoft, tot willoos voorwerp.
Inderdaad, maar er zitten hier nogal wat mensen die denken de wijsheid in pacht te hebben en precies weten wat "men" 70/80 jaar geleden had moeten doen en met de kennis van nu exact weten hoe de vork in de steel zat.

Maar goed, in deze tijd met internet, twitter en facebook is alles een stuk duidelijker en objectiever dan in de jaren 20/30/40 toen je alleen staatgecontroleerde oproepen en kranten had. Na jarenlangen indoctrinatie ga je vanzelf wel ergens in geloven, hoe fout dat ook bleek te zijn.
pi_149760293
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 15:52 schreef marcb1974 het volgende:
Veroordelen is het minimum. Of er dan een straf volgt is een tweede.
Ik kan me hier wel in vinden.
  dinsdag 17 februari 2015 @ 15:33:43 #207
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_149762255
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 12:22 schreef DS4 het volgende:

[..]

Die betrokkenheid had hij nog gehad als hij daar de plee schoon had gemaakt. Snap je dat niet?
Laat maar, advocaat.
pi_149763371
Beetje laat, jammer.

Nog steeds straffen op water en brood, hij heeft genoeg kunnen genieten. :Y)
pi_149763562
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 15:52 schreef vigen98 het volgende:
Niet straffen, 93 jaar is te oud. Zijn schuldgevoel is al genoeg straf.
:D daar zou je je nog lelijk in kunnen vergissen omdat je denkt vanuit jezelf. Docu gezien met oud leden van de SS en een deel dacht oprecht nog precies hetzelfde als tijdens de oorlog. Dus als in: Hitler was goed, Joden waren slecht en het was hun verdiende loon :7 Ik zat met grote ogen te kijken en een heel naar gevoel na afloop. Ik dacht namelijk ook dat de 'slechteriken' van toen nu toch wel anders zouden denken. Toch? Niet altijd dus.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 17 februari 2015 @ 17:20:03 #210
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_149765522
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 16:16 schreef Isabeau het volgende:

[..]

:D daar zou je je nog lelijk in kunnen vergissen omdat je denkt vanuit jezelf. Docu gezien met oud leden van de SS en een deel dacht oprecht nog precies hetzelfde als tijdens de oorlog. Dus als in: Hitler was goed, Joden waren slecht en het was hun verdiende loon :7 Ik zat met grote ogen te kijken en een heel naar gevoel na afloop. Ik dacht namelijk ook dat de 'slechteriken' van toen nu toch wel anders zouden denken. Toch? Niet altijd dus.
Nope.
Die mensen zijn zo opgegroeid. Zoals wij de tafel van 2 etc elke dag hoorden, kregen hun te horen dat het Arische ras superieur was en de rest voor problemen zorgde...
Als je dat maar lang genoeg herhaald op school (en Hitlerjugend) en je begint "een clubje die dat op gaat lossen" heb je veel medestanders.

Ze zullen echt wel weten dat het allemaal niet juist is geweest in de oorlog.
Maar "de problemen komen door de minderheden" hoor je nu nog steeds.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_149766117
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 12:20 schreef mig72 het volgende:

[..]

Kun jij überhaupt lezen?

Én hij was kampbewaker van een moordkamp.
Zijn argument was alleen het overtuigd nazi zijn. Dat is een kulargument.
pi_149766157
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 13:23 schreef mig72 het volgende:

[..]

Ik las Luftwaffe excuus. Maar nu is het zo niet erger.

Want iedereen die in zo'n vernietigingskamp werkt is bij voorbaat al schuldig. Wetende wat het doel is van zo'n instelling. :r
Zegt iemand met de kennis en wereld van nu.
pi_149770627
Hij was SS bewaker bij Auschwitz Birkenau, daar waar de gaskamers en het grote moorden was. Niet een of ander subkamp.
Make my day!
pi_149770750
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 19:44 schreef agter het volgende:
Hij was SS bewaker bij Auschwitz Birkenau, daar waar de gaskamers en het grote moorden was. Niet een of ander subkamp.
Ja, ja, maar er hat es nicht gewusst?!!
If you're absent during my struggle, don't expect to be present during my succes. - Will Smith
pi_149770971
"Investigators say the accused was involved in murders from January 1943 to June 1944 involving Jews deported from Hungary, mass shooting operations and the “selection” of ill and weak deportees on the arrival ramp for extermination, the German broadcasting agency WDR reported. He also allegedly knew that the systematic murder could not have taken place without assistants like him, according to the charge."
http://www.jta.org/2015/0(...)-170000-at-auschwitz
Make my day!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')