Welke berichten zijn dat dan allemaal, die onduidelijk zijn?quote:Op donderdag 12 maart 2015 23:27 schreef Rica het volgende:
Zou het een goed idee zijn om nieuws op te delen in internationaal en nationaal?
[INT]
[NED]
Zoiets?
Het maakt nogal een verschil waar iets gebeurt. Dat is context.
Al die "nieuwtjes" uit verweggistan hebben niet dezelfde waarde dan een voorval om de hoek in Schieringermeer.
Dat mag jij vinden, maar wij denken daar anders over. Nederlands forum, Nederlands nieuws. Engels kunnen we nog wel accepteren bij gelegenheid, als er geen Nederlandse bron is. Dat kunnen mensen namelijk nog wel begrijpen, meer dan Duits. Je moet ergens de grens trekken.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 08:31 schreef vaduz het volgende:
Sp3c sluit mijn topic en beschuldigt mij valselijk van het posten in de Duitse taal. Overigens vind ik dat je hier ook nieuws in het Duits mag posten.
Onjuist.quote:Immers zou een Nederlander die de school heeft afgerond, toch minstens alle officielen talen van de benelux + Engels moeten kunnen lezen.
Of je zegt Nederlands forum en houdt alles in het Nederlands, of je accepteert buitenlandse bronnen. Half NWS heeft Engelstalige bronnen. Verder ben ik nogal benieuwd of jij de school wel hebt afgemaakt, want dan zou je toch onderwijs in vreemde talen gehad moeten hebben.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 08:49 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dat mag jij vinden, maar wij denken daar anders over. Nederlands forum, Nederlands nieuws. Engels kunnen we nog wel accepteren bij gelegenheid, als er geen Nederlandse bron is. Dat kunnen mensen namelijk nog wel begrijpen, meer dan Duits. Je moet ergens de grens trekken.
[..]
Onjuist.
Jij spreekt dus vloeiend Lëtzebuergesch?quote:Op vrijdag 13 maart 2015 08:31 schreef vaduz het volgende:
Sp3c sluit mijn topic en beschuldigt mij valselijk van het posten in de Duitse taal. Overigens vind ik dat je hier ook nieuws in het Duits mag posten. Immers zou een Nederlander die de school heeft afgerond, toch minstens alle officielen talen van de benelux + Engels moeten kunnen lezen.
Ik begrijp niet waarom dat hier van belang is, aangezien mijn posten over het lezen van talen ging.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 08:55 schreef DonJames het volgende:
[..]
Jij spreekt dus vloeiend Lëtzebuergesch?
Ik heb mijn school afgemaakt. Daar was engels+één vreemde taal gebruikelijk om eindexamen in te doen. Echter is géén vreemde taal of twee vreemde talen ook mogelijk. Wellicht kan je op het gymnasium zelfs Frans, Duits én zo'n gekke dooie taal leren. In ieder geval is Engels+één vreemde taal al een flinke tijd de standaard.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 08:53 schreef vaduz het volgende:
[..]
Of je zegt Nederlands forum en houdt alles in het Nederlands, of je accepteert buitenlandse bronnen. Half NWS heeft Engelstalige bronnen. Verder ben ik nogal benieuwd of jij de school wel hebt afgemaakt, want dan zou je toch onderwijs in vreemde talen gehad moeten hebben.
Omdat jij beweert dat iedere Nederlander die z'n school heeft afgemaakt alle officiële talen van de Benelux + Engels zou moeten kunnen lezen. Lëtzebuergesch is een officiële taal van Luxemburg, dus ik neem aan dat je nu ook wel inziet dat je gewoon poep praat?quote:Op vrijdag 13 maart 2015 08:58 schreef vaduz het volgende:
[..]
Ik begrijp niet waarom dat hier van belang is, aangezien mijn posten over het lezen van talen ging.
Nee, ik vind dat je als je je school normaal afrond nieuwsberichten in het Lëtzebuergesch geen beletsel mogen vormen voor de nieuwsvergaring.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 09:01 schreef DonJames het volgende:
[..]
Omdat jij beweert dat iedere Nederlander die z'n school heeft afgemaakt alle officiële talen van de Benelux + Engels zou moeten kunnen lezen. Lëtzebuergesch is een officiële taal van Luxemburg, dus ik neem aan dat je nu ook wel inziet dat je gewoon poep praat?
Ik snap dat je hier een punt wil maken enzo, maar kan je niet gewoon een NEderlandse bron voor je nieuws vinden?quote:Op vrijdag 13 maart 2015 09:02 schreef vaduz het volgende:
[..]
Nee, ik vind dat je als je je school normaal afrond nieuwsberichten in het Lëtzebuergesch geen beletsel mogen vormen voor de nieuwsvergaring.
Was het maar Duits...quote:Op vrijdag 13 maart 2015 08:59 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik heb mijn school afgemaakt. Daar was engels+één vreemde taal gebruikelijk om eindexamen in te doen. Echter is géén vreemde taal of twee vreemde talen ook mogelijk. Wellicht kan je op het gymnasium zelfs Frans, Duits én zo'n gekke dooie taal leren. In ieder geval is Engels+één vreemde taal al een flinke tijd de standaard.
In ieder geval, als je maar een of jaartjes Frans of Duits krijgt op de middelbare school, kan je natuurlijk geen nieuwsberichten begrijpend lezen. Bij de taal die je afgerond hebt met een examen, zou je dat wel moeten kunnen verwachten. Echter is dat voor velen niet het geval.
Hoe dan ook, geen duitse bronnen aub
Waarom zou dat niet moeten kunnen? Waarom denk je anders dat die talen gedoceert worden? Dat je de keuze hebt tegenwoordig om in je profiel deel aanvullende competenties te ontwikkelen, neemt niet weg dat je een basis niveau dient te beheersen, voldoende voor nieuwsvergaring.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 08:59 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik heb mijn school afgemaakt. Daar was engels+één vreemde taal gebruikelijk om eindexamen in te doen. Echter is géén vreemde taal of twee vreemde talen ook mogelijk. Wellicht kan je op het gymnasium zelfs Frans, Duits én zo'n gekke dooie taal leren. In ieder geval is Engels+één vreemde taal al een flinke tijd de standaard.
In ieder geval, als je maar een of jaartjes Frans of Duits krijgt op de middelbare school, kan je natuurlijk geen nieuwsberichten begrijpend lezen. Bij de taal die je afgerond hebt met een examen, zou je dat wel moeten kunnen verwachten. Echter is dat voor velen niet het geval.
Hoe dan ook, geen duitse bronnen aub
Nee is er niet, als dat het beleid is kun je de helft von de topics hier in NWS wel sluiten.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 09:03 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik snap dat je hier een punt wil maken enzo, maar kan je niet gewoon een NEderlandse bron voor je nieuws vinden?
Van iemand die er prat op gaat z'n school te hebben afgemaakt zou ik verwachten dat hij werkwoorden kan vervoegen en het spatiegebruik onder de knie zou hebben. Misschien moet je je daar eerst even op richten voordat je in vreemde talen gaat posten.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 09:05 schreef vaduz het volgende:
[..]
Waarom zou dat niet moeten kunnen? Waarom denk je anders dat die talen gedoceert worden? Dat je de keuze hebt tegenwoordig om in je profiel deel aanvullende competenties te ontwikkelen, neemt niet weg dat je een basis niveau dient te beheersen, voldoende voor nieuwsvergaring.
Nu kan ik natuurlijk een flauw grapje maken dat jij ook niet veel van je Nederlands hebt opgestoken en dat het 'gedoceerd' is. Compleet met hetzelfde verontwaardigde 'heb je je school wel afgemaakt?' waar je bij mij mee aankwam net.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 09:05 schreef vaduz het volgende:
[..]
Waarom zou dat niet moeten kunnen? Waarom denk je anders dat die talen gedoceert worden? Dat je de keuze hebt tegenwoordig om in je profiel deel aanvullende competenties te ontwikkelen, neemt niet weg dat je een basis niveau dient te beheersen, voldoende voor nieuwsvergaring.
Opmerkingen over mijn Nederlands vind ik hier niet ter discussie staan, hoewel ik toegeef dat er stomme fouten/slordigheden in voorkomen, wat gedeeltelijk ook een gevolg is van het niet dagelijks gebruik van de Nederlandse taal. De talen worden zeker niet enkel voor de door jou aangegeven reden gedoceert.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 09:10 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Nu kan ik natuurlijk een flauw grapje maken dat jij ook niet veel van je Nederlands hebt opgestoken en dat het 'gedoceerd' is. Compleet met hetzelfde verontwaardigde 'heb je je school wel afgemaakt?' waar je bij mij mee aankwam net.
Maar dat gaan we allemaal niet doen. die talen worden gegeven omdat je anders in de gegeven uren niet genoeg tijd hebt tot het gewenste niveau te komen aan het einde van de rit, tijdens het examen. Wat ook de reden is dat Frans als in de eerste klassen gegeven wordt en Duits pas in de tweede klassen.
We kunnen ook lang en breed over het gewenste niveau na een jaartje onderwijs hebben en dat vind ik hartstikke gezellig, maar feit blijft dat we nieuws in het Duits/Frans/Chinees/Arabisch/Luxemburgs allemaal niet gaan doen. FOK! is voor iedereen toegankelijk en daarom enkel Nederlands. Met, zoals gezegd, af en toe een kleine uitzondering voor het Engels. Maar ook dat liever niet.
Als je me even de linkjes doet van nieuwsberichten met enkel een Engelse OP, zal ik er eens Nederlandse berichten bij zoeken. Dat hebben we namelijk het liefst.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 09:15 schreef vaduz het volgende:
[..]
Opmerkingen over mijn Nederlands vind ik hier niet ter discussie staan, hoewel ik toegeef dat er stomme fouten/slordigheden in voorkomen, wat gedeeltelijk ook een gevolg is van het niet dagelijks gebruik van de Nederlandse taal. De talen worden zeker niet enkel voor de door jou aangegeven reden gedoceert.
Als jullie niet hypocriet willen wezen, dienen jullie ook topics in het Engels te sluiten te meer omdat het niet slechts over 'enkele topics' gaat.
Alsof de gemiddelde Nederlander wel Engels beheerst op 'Oxford' niveau. Wat betreft voorbeelden: die komen hier met tientallen per week voorbij.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 09:19 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Als je me even de linkjes doet van nieuwsberichten met enkel een Engelse OP, zal ik er eens Nederlandse berichten bij zoeken. Dat hebben we namelijk het liefst.
Hoewel ik niet van mening ben dat er iets hypocriet is aan de regel dat Nederlands eigenlijk moet en Engels in beperkte mate mag maar we talen die de gemiddelde Nederlander niet zo goed beheerst liever niet zien.
Dat zeg ik niet, en dat hoeft ook niet. De gemiddelde Nederlander kan Engelse nieuwsberichten wel acceptabel begrijpen. Ook maar net hoor. Dat durf ik over Duitse of Luxemburgse berichten te betwijfelen. Ik niet in ieder geval, en ik beschouw mezelf toch alleszins als gemiddeldquote:Op vrijdag 13 maart 2015 09:22 schreef vaduz het volgende:
[..]
Alsof de gemiddelde Nederlander wel Engels beheerst op 'Oxford' niveau. Wat betreft voorbeelden: die komen hier met tientallen per week voorbij.
Dat vind ik dan vrij opmerkelijk, gezien het feit dat het vocabulair van Nederlands meer met het Duits overeenkomt dan met het Engels. Natuurlijk hebben betreffende actieve vaardigheden Nederlanders een voorsprong in de Engelse taal mede door de discriminatie binnen het onderwijs en de invloed van imperalistische media. Overigens heb ik het idee, dat Nederlanders uit de Randstad/ het westen van Nederland minder competent zijn in vreemde talen. Echter kan ik dit niet met cijfers staven, maar zou zeker interessant zijn als je aan zou kunnen geven of je uit een van deze gebieden afkomstig bent.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 09:25 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet, en dat hoeft ook niet. De gemiddelde Nederlander kan Engelse nieuwsberichten wel acceptabel begrijpen. Ook maar net hoor. Dat durf ik over Duitse of Luxemburgse berichten te betwijfelen. Ik niet in ieder geval, en ik beschouw mezelf toch alleszins als gemiddeld
Ik kom uit het zuiden des lands. Maar je hoeft er natuurlijk niet voor geleerd te hebben om te vermoeden dat men in het oosten, dicht bij de Duitse grens dus, de Duitse taal beter machtig is. Je komt er immers vaker mee in aanrakingquote:Op vrijdag 13 maart 2015 09:34 schreef vaduz het volgende:
[..]
Dat vind ik dan vrij opmerkelijk, gezien het feit dat het vocabulair van Nederlands meer met het Duits overeenkomt dan met het Engels. Natuurlijk hebben betreffende actieve vaardigheden Nederlanders een voorsprong in de Engelse taal mede door de discriminatie binnen het onderwijs en de invloed van imperalistische media. Overigens heb ik het idee, dat Nederlanders uit de Randstad/ het westen van Nederland minder competent zijn in vreemde talen. Echter kan ik dit niet met cijfers staven, maar zou zeker interessant zijn als je aan zou kunnen geven of je uit een van deze gebieden afkomstig bent.
Welk topic?quote:Op vrijdag 13 maart 2015 09:39 schreef Specularium het volgende:
Frutsel kan heel goed Duits, de rest van het forum niet dus kan niemand het topic lezen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |