abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 7 maart 2015 @ 19:25:31 #201
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_150393096
Regelmatig bovenin, of voorin gezeten naar Mexico City, Bangkok, Hong Kong en Chicago. Maar met een FB Platinum zat ik pre Premium Economy net zo lief in een 777 op de voorste rij in de Cattle class. En in cattle class vlieg ik toch liever in een A330/340 al duurt de vlucht dan meestal wel een uurtje langer.

Overigens kan ik die nieuwe livery wel heel erg waarderen. De nieuwe cattle class stoelen zitten ook prima.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  zaterdag 7 maart 2015 @ 19:52:29 #202
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_150394292
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 19:25 schreef buzz1291 het volgende:
En in cattle class vlieg ik toch liever in een A330/340 al duurt de vlucht dan meestal wel een uurtje langer.
Ik zit echt prima met mijn 1.90m in een A340 van Iberia of Aerolineas Argentinas :Y Zat op de terugweg overigens wel aan het raampje, met een PES-box bij mijn voeten, maar daar hoegenaamd geen last van gehad eigenlijk. Verbaase me wel, ik heb dat ding bij KL(e)M een keer vervoekt (en sindsdien nooit meer met een KL 777 gevlogen).
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  Moderator zaterdag 7 maart 2015 @ 20:30:14 #203
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_150396007
Heeft de KLM in haar A330's precies dezelfde stoelen als in een vergelijkbare Boeing (777/747)? Of heeft elke fabrikant zijn eigen stoelen?

Misschien ligt het verschil dan aan A340 VS 777, flipsen? Tot dusverre zat ik in een A320 (Alitalia, Wizzair, Lufthansa?) altijd prettiger dan in en 737 (KLM, Ryanair, JAT, Air Bulgaria) dus ik zou zeggen dat het niet aan de maatschappij ligt.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 7 maart 2015 @ 21:16:18 #204
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_150398051
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 19:52 schreef flipsen het volgende:

[..]

Ik zit echt prima met mijn 1.90m in een A340 van Iberia of Aerolineas Argentinas :Y Zat op de terugweg overigens wel aan het raampje, met een PES-box bij mijn voeten, maar daar hoegenaamd geen last van gehad eigenlijk. Verbaase me wel, ik heb dat ding bij KL(e)M een keer vervoekt (en sindsdien nooit meer met een KL 777 gevlogen).
KL(e)M 777-300 en nu ook die 200 zijn natuurlijk de aids onder de cabine indeling met hun 3-4-3 opstelling en armleuningen nog smaller dan in een lokale stadsbus. Ik vloog onlangs met Etihad in een 777 met 3-4-3 opstelling en daar waren stoel en leuning echt breder. Gangpad was dan weer niet fatsoenlijk te belopen, maar who cares. Het leek ook wel of de trolly's smaller waren. Maar dat kan natuurlijk niet bij KLM gezien het gemiddelde formaat van de dikbil trolly dollies wat daar in hemelsblauw rondloopt.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  zaterdag 7 maart 2015 @ 21:17:56 #205
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_150398137
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 20:30 schreef derLudolf het volgende:
Heeft de KLM in haar A330's precies dezelfde stoelen als in een vergelijkbare Boeing (777/747)? Of heeft elke fabrikant zijn eigen stoelen?

Misschien ligt het verschil dan aan A340 VS 777, flipsen? Tot dusverre zat ik in een A320 (Alitalia, Wizzair, Lufthansa?) altijd prettiger dan in en 737 (KLM, Ryanair, JAT, Air Bulgaria) dus ik zou zeggen dat het niet aan de maatschappij ligt.
Iedere maatschappij kan zijn eigen stoelindeling kiezen. British Airways vliegt bijvoorbeeld nog met een 3-3-3 in zijn 777 (in ieder geval die naar Buenos Aires). En dat is echt wel een merkbaar verschil :Y
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_150400660
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 20:30 schreef derLudolf het volgende:
Heeft de KLM in haar A330's precies dezelfde stoelen als in een vergelijkbare Boeing (777/747)? Of heeft elke fabrikant zijn eigen stoelen?
Net als de bijna alles wat op en aan een vliegtuig hangt haalt een maatschappij de stoelen elders vandaan.
In het geval van de nieuwe stoelen die in de 777's komen zijn deze afkomstig van Recaro en wel het type CL3710.

En ik lees elders dat deze maand de eerste 2 MD-11 freighters van Martinair al uit de vloot gaan.
PH-MCR (MD-11CF, 30 maart 1995 aan Martinair geleverd en in eigendom) en PH-MCS (MD-11CF, 3 april 1995 aan Martinair geleverd en in eigendom) schijnen deze maand hun laatste vluchten voor Martinair te maken.
Grote kans dat PH-MCP hierna volgt want deze MD-11CF (2 december 1994 aan Martinair geleverd) is ook in eigendom.
De overige 3 (-MCY, -MCU en -MCW) zijn in financial lease en de laatste operational lease.
Die zullen waarschijnlijk in 2016 volgen.

Dus wil je -MCR en -MCS nog willen afvinken; ga nog even langs Schiphol.



Oh, en als je de komende dagen met KLM vliegt; dat wordt even op een houtje koekje bijten:

Geen eten op KLM-vluchten na ammoniaklek
quote:
Door een ammoniaklek bij KLM Catering Services op Schiphol kan de luchtvaartmaatschappij voorlopig geen eten serveren op zijn vluchten. De passagiers krijgen koeken of nootjes, zegt een woordvoerder.

Het lek heeft gevolgen voor Europese vluchten. Op intercontinentale vluchten kan wel eten worden opgediend. Hoelang er geen eten op de Europese vluchten kan worden geserveerd is niet bekend. Passagiers zijn op tijd geïnformeerd, zegt de KLM.

Het ammoniaklek onstond aan het einde van de middag in een koelingsapparaat in het cateringgebouw. Vier medewerkers zijn door ambulancepersoneel onderzocht, maar ze mankeerden niks. Het lek is inmiddels gedicht.


[ Bericht 12% gewijzigd door Iemand91 op 08-03-2015 01:02:21 ]
  Moderator zaterdag 7 maart 2015 @ 22:24:31 #207
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_150401914
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 22:06 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Net als de rest wat op en aan een vliegtuig hangt haalt een maatschappij de stoelen elders vandaan.
In het geval van de nieuwe stoelen die in de 777's komen zijn deze afkomstig van Recaro en wel het type CL3710.

Aha, ik snap het. Dat verschilt dus per maatschappij en niet per fabrikant.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_150404411
Geef mij emirates maar, klm bussines class uitermate slecht!
Geniet van het leven:):)
pi_150405815
Vandaag in de geschiedenis:


9M-MRO, exact een maand voor de verdwijning op Kuala Lumpur.

- 8 maart 2014: Vlucht 370 van Malaysia Airlines verdwijnt.
De vlucht van Kuala Lumpur naar Beijing werd uitgevoerd door 9M-MRO.
Een Boeing 777-200ER die op 14 mei 2002 haar eerste vlucht vloog en op 31 mei aan Malaysia Airlines werd geleverd.
Om 00:41 vertrok de 777 met aan boord 227 passagiers en 12 crew vanaf baan 32R en vloog richting Beijing.
Om 01:19 is er de laatste communicatie met MH370 wanneer het van de Kuala Lumpur radar wordt overgedragen op de Ho Chi Min Area Control Center (ACC).
quote:
[Lumpur Radar] "Malaysian three seven zero, contact Ho Chi Minh one two zero decimal nine. Good night."
[Flight 370] "Good night. Malaysian three seven zero."
Om 01:21 uur verdwijnt MH370 van de radar.



Een jaar later is er nog geen spoor van het vliegtuig of haar inzittenden gevonden.

Als de informatie bij onderstaande foto klopt dan is dit een van de allerlaatste foto's van 9M-MRO; de datum is 7 maart 2014; de dag voor de verdwijning en indien juist mogelijk haar laatste landing ooit:



- 8 maart 2015 (vandaag dus)::
Een unieke Boeing 747 maakt haar allerlaatste vlucht.
VH-OJA, een 747-400 "City of Canberra" heeft een paar uur geleden haar allerlaatste vlucht gemaakt van Sydney naar het iets verderop gelegen Illawarra Regional Airport.
Hier zal ze door de Historical Aircraft Restoration Society (HARS) permanent tentoongesteld worden.
3 van haar motoren zullen echter verwijderd worden en gebruikt worden voor de rest van Qantas' vloot, later zullen 3 andere motoren aan de 747 worden gehangen.

Vertrek uit Sydney en route:



Vlucht QF7474 vertrok om 07:36 uur lokale tijd (21:30 uur onze tijd) met een totaalgewicht van 201 ton - waarvan 20 ton brandstof, genoeg om eventueel terug te keren naar Sydney indien nodig - en landde 12 minuten later om 07:48 uur voor het oog van duizenden toeschouwers op Illawarra Airport. (nu dus 2 uur en 12 minuten geleden)

Het is de eerste keer dat op dat vliegveld een 747-400 landt; voor het remmen werd geen thrust reverse gebruikt; de baan is slechts 30 meter breed en de buitenste motoren hangen dus buiten de baan.
De bandenspanning werd verlaagd van de standaard 208psi naar 120psi om beschadiging van de korte landingsbaan te voorkomen.
GoPro beelden vanuit de cockpit zullen later op Qantas' Youtube-kanaal worden gezet.

De eerste beelden van de allerlaatste landing van de oud-recordhouder:







Sint Maarten is er niets bij :P :

Na ruim 25 jaar heeft VH-OJA er 13.883 commerciële vluchten opzitten, heeft 4.094.568 passagiers vervoerd en heeft bijna 85 miljoen kilometer gevlogen; het equivelant van 110 retourvluchten naar de maan.
Haar laatste vlucht was vlucht 64 van Johannesburg naar Sydney op 13-14 januari dit jaar.
Na haar landing op Sydney had ze er 106.143 uren opzitten.
Haar aankomst in Sydney op 14 januari dit jaar:



VH-OJA is de tweede 747 van Qantas die bewaard zal blijven; de eerste is VH-EBQ, een 747-200 waarmee Qantas tussen 1979 en 2000 vloog en sinds 2002 in het Qantas Founders Outback Museum op Longreach Airport.

Wat VH-OJA zo speciaal maakt is een van haar eerste vluchten; haar delivery flight aan Qantas in 1989.
Op 17 augustus vloog de eerste 747-400 voor Qantas (er zouden nog 30 -400's volgen) namelijk non-stop van London Heathrow naar Sydney; een vlucht van 17.039 kilometer die 20 uur, 9 minuten en 5 seconden duurde met een gemiddelde snelheid van 845.58 km/h.
Op dat moment zette het zo het non-stop afstandsrecord neer.

Meer over deze vlucht, in mijn geschiedenispost van 17 augustus 2014:
quote:
VH-OJA. Een Boeing 747 en wel de 12e -400 van de productielijn en de eerste 747-400 voor Qantas zet een recordvlucht neer.
De kist was uit eerder vanaf Boeing Field naar London Heathrow gevlogen.
Na jarenlange planning was alles afgestemd op de vlucht; er was zoveel mogelijk gewicht bespaard waaronder de inhoud van de watertanks en bepaalde voorzieningen in de cargo-ruimte. Echter waren niet het interieur zoals de stoelen verwijderd; de kist zou in theorie de volgende dag passagiers moeten kunnen vliegen.

De 747 werd volgestopt met 227.124 liter speciale brandstof, ofwel zo'n 183.5 ton; pak 'm beet de helft van de 358.000 kg. dat het toestel zou wegen bij take-off. Er werd zoveel brandstof getankt dat het begon te overstromen (letterlijk; en dat was gepland).
De 747 werd met een tug naar baan 28R (huidige 27R) gesleep waar dan pas de motoren gestart werden; alles om brandstof te besparen.

Uiteindelijk vertrok de 747 rond 09:00 uur met 5 crew, 2 cabin crew en 18 passagiers (inclusief engineers van Boeing en Rolls Royce) als Qantas vlucht 7441 vanaf Heathrow richting....Sydney. Non-stop.

Om 14:19 uur lokale tijd landden ze op baan 16R van Sydney Airport na een vlucht van 20 uur, 9 minuten en 5 seconden na een afstand van 17.039 kilometer afgelegd te hebben met een gemiddelde snelheid van 845.58 kilometer per uur.
Dit zette records neer, onder meer een afstandsrecord.
Doordat het gewicht van de 747 steeds minder werd door minder brandstof bleef de kist stijgen; uiteindelijk haalt ze 13.746,5 meter bij de westkust van Australië.

Het afstandsrecord bleef ruim 6 jaar staan totdat op 10 november 1995 een 777-200LR deze verbrak.
VH-OJA vliegt nog steeds voor Qantas; ruim 25 jaar na haar eerste vlucht op 3 juli 1989.
De landing in Sydney in 1989:


[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 08-03-2015 01:38:51 ]
  zondag 8 maart 2015 @ 03:16:13 #210
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_150410204
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 22:06 schreef Iemand91 het volgende:
Dus wil je -MCR en -MCS nog willen afvinken; ga nog even langs Schiphol.
Gisterochtend nog op Ezeiza (Buenos Aires) :Y Weet alleen niet welke dat was, maar vond het toch leuk om hem door mijn vliegtuigraampje net aan te zien komen :Y
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  zondag 8 maart 2015 @ 12:09:29 #211
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_150414813
Over MH370 gesproken, vanavond een Air Crash Investigation op National Geographic.

quote:
Air Crash Investigation: What happened to Malaysian 370?

én jaar na de verdwijning van vlucht MH370 onderzoekt de tv-zender National Geographic Channel de mogelijke toedracht. De speciale documentaire 'What happened?' is zondag (8 maart) te zien om 21.00 uur op National Geographic Channel.

Het is een verhaal dat de hele wereld in zijn greep hield; een vliegtuig met 239 passagiers en bemanningsleden aan boord dat van de radar verdwijnt. Geen communicatie, geen noodsignalen en geen wrakstukken. In de documentaire 'What happened?' buigen luchtvaartdeskundigen zich in detail over de beschikbare bewijzen en officiële documenten.

[...]

Malcolm Brenner, alom erkend als één van ‘s werelds meest toonaangevende deskundigen op het gebied van onderzoek naar vliegrampen: "Deze ramp heeft wereldwijd meer aandacht getrokken dan ik ooit in mijn veertigjarige loopbaan binnen de luchtvaart heb meegemaakt."
Meer...
National Geographic
21.00u - 22.00u
  Moderator zondag 8 maart 2015 @ 12:35:13 #212
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_150415444
Ik heb de opname al gepland :Y
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_150418665
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 12:35 schreef derLudolf het volgende:
Ik heb de opname al gepland :Y
Same here!
"Get busy living, or get busy dying"
  zondag 8 maart 2015 @ 15:08:02 #214
357211 mar456
Is fan van Chloë Grace Moretz
pi_150419346
Jaa..

Als deze informatie waar is, is dit natuurlijk opnieuw een strop voor Malysian..

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is trouwens ook fan van Taylor Swift
pi_150422291
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 03:16 schreef flipsen het volgende:
Gisterochtend nog op Ezeiza (Buenos Aires) :Y Weet alleen niet welke dat was, maar vond het toch leuk om hem door mijn vliegtuigraampje net aan te zien komen :Y
Dat zal wel PH-MCR zijn geweest vanuit Amsterdam (via Miami) en 's avonds doorvloog naar Lima, Aguadilla, London Stansted en gistermiddag weer op Schiphol landde.
Een trip van net geen 48 uur.

[ Bericht 9% gewijzigd door Iemand91 op 08-03-2015 16:53:25 ]
  zondag 8 maart 2015 @ 17:46:03 #216
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_150424463
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 16:46 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Dat zal wel PH-MCR zijn geweest vanuit Amsterdam (via Miami) en 's avonds doorvloog naar Lima, Aguadilla, London Stansted en gistermiddag weer op Schiphol landde.
Een trip van net geen 48 uur.
Could be, gaat geloof ik 3x per week
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_150430009
PH-BFT zal morgenvlucht haar eerste commerciële vlucht met de nieuwe livery maken:
Vlucht 601 naar Los Angeles, vertrekkend om 09:50 uur.

quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
voor het oog van duizenden toeschouwers op Illawarra Airport.
Case in point, wat een mensenmassa:





En Sydney staat ook bekend om hun air-to-air shots, dit kon dus niet ontbreken _O_ :




[ Bericht 8% gewijzigd door Iemand91 op 08-03-2015 21:12:05 ]
  zondag 8 maart 2015 @ 23:44:02 #218
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_150446448
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 19:59 schreef Iemand91 het volgende:
PH-BFT zal morgenvlucht haar eerste commerciële vlucht met de nieuwe livery maken:
Vlucht 601 naar Los Angeles, vertrekkend om 09:50 uur.

[..]

Case in point, wat een mensenmassa:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

En Sydney staat ook bekend om hun air-to-air shots, dit kon dus niet ontbreken _O_ :

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Machtige machine, die 747 _O_
Tics van je petten.
pi_150465964
quote:
En ik lees elders dat deze maand de eerste 2 MD-11 freighters van Martinair al uit de vloot gaan.

Zonde, want je ziet de Martinair toestellen de laatste tijd weer veel vaker vliegen dan een paar maanden geleden. Voor de opbrengst hoef je ze niet weg te doen.
--
pi_150469415
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2015 17:50 schreef inkjet het volgende:
Zonde, want je ziet de Martinair toestellen de laatste tijd weer veel vaker vliegen dan een paar maanden geleden. Voor de opbrengst hoef je ze niet weg te doen.
Maar je moet ze wel winstgevend blijven vliegen en met een benuttingsgraad van nog geen 70% wordt dat wat lastig.

AF/KLM propt gewoon alle cargo in de buik van passagiersvliegtuigen en wat overblijft of bijzondere vracht is gaat met de freighters.
Ze vinden deze aparte vrachtmarkt blijbkaar gewoon niet een hoge prioriteit hebben want met (straks) 3 747-400F's en 2 777F's ben je niet bepaald een grote speler meer.
(Tenzij ze zich gaan specialiseren o.i.d.).

quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
GoPro beelden vanuit de cockpit zullen later op Qantas' Youtube-kanaal worden gezet.
Aldus:


En nog een video om te benadrukken hoe bijzonder die vlucht in 1989 eigenlijk was:


VH-OJA heeft dus nu het record voor zowel de langste als de kortste delivery-flight ooit.
Daarnaast is VH-OJA de eerste Boeing 747-400 die tentoongesteld zal worden.

Ik kwam deze foto tegen. Dergelijke foto's al heeel vaak gezien, maar ik vond deze wel grappig om het feit dat het effect hier zo goed is dat het bijna lijkt alsof de A380 tussen de auto's geparkeerd staat. Verhouding klopt ruwweg gezien wel aardig namelijk:



writingtravels twitterde op dinsdag 03-03-2015 om 15:52:14 Wave goodbye to @Ryanair's headache-inducing yellow interiors. New designs on the way in 2015/2016 #RyanairAGB2 reageer retweet


[ Bericht 8% gewijzigd door Iemand91 op 09-03-2015 23:17:14 ]
pi_150492351
Naar verluidt zet China Southern vanaf juni de A380 in op de route Amsterdam - Beijing.
pi_150492630
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 12:37 schreef Leatherface het volgende:
Naar verluidt zet China Southern vanaf juni de A380 in op de route Amsterdam - Beijing.
Klopt, 20 juni zou de eerste vlucht moeten zijn. Was al bekend hè. ;)
Zie het alleen nog niet in hun systeem staan.

Maand later zou de Xiamen 787 moeten volgen; ook nog niet te boeken.

[ Bericht 68% gewijzigd door Iemand91 op 10-03-2015 12:58:12 ]
pi_150501350
Weet iemand hoe het nu precies zit met de door KLM bestelde of geleasde nieuwe 77W's?
Ik weet van:
BVN (44549) is bijna klaar;
BVO (35946) en BVP (44555) waren al een tijd bekend;
BVR (61603) en BVS (61604) zijn nog niet zo lang geleden aangekondigd;

maar nu is er ook sprake van een BVU (61702). Wordt deze ook geleased? Gaan deze toestellen mede enkele 747's (full PAX) vervangen?
--
pi_150501569
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 17:35 schreef inkjet het volgende:
Weet iemand hoe het nu precies zit met de door KLM bestelde of geleasde nieuwe 77W's?
Ik weet van:
BVN (44549) is bijna klaar;
BVO (35946) en BVP (44555) waren al een tijd bekend;
BVR (61603) en BVS (61604) zijn nog niet zo lang geleden aangekondigd;

maar nu is er ook sprake van een BVU (61702). Wordt deze ook geleased? Gaan deze toestellen mede enkele 747's (full PAX) vervangen?
KLM heeft inderdaad nog 6 orders openstaan.
Alle huidige 8 (-300ER) zijn financial lease, -BVN, -BVP, -BVR en -BVS zullen operational lease worden en -BVO en -BVU zullen in eigendom komen.
-BVN zou deze maand aan KLM geleverd moeten worden, -BVO volgende maand, dan 2 in feb/juni 2016 en nog 2 in feb/mei 2017.

En deze gaan inderdaad deels de 747 vervangen, samen met de 787-9 en de A350.

[ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 10-03-2015 17:53:01 ]
  dinsdag 10 maart 2015 @ 18:59:03 #225
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_150503993
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2015 19:32 schreef Iemand91 het volgende:
Wave goodbye to @Ryanair's headache-inducing yellow interiors.
Dat werd wel tijd zeg... pfffff
pi_150521015
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2015 19:32 schreef Iemand91 het volgende:

writingtravels twitterde op dinsdag 03-03-2015 om 15:52:14 Wave goodbye to @Ryanair's headache-inducing yellow interiors. New designs on the way in 2015/2016 #RyanairAGB2 [ afbeelding ] reageer retweet
De tering met deze verlichting lijkt het wel een neo moderne hoerenkeet, hier zou ik hoofdpijn van krijgen.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_150521954
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 12:49 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Klopt, 20 juni zou de eerste vlucht moeten zijn. Was al bekend hè. ;)
Is nog niet officieel aangekondigd.
  Moderator woensdag 11 maart 2015 @ 11:45:16 #228
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_150525019
Wanneer komen de A350's dan? :)

Edit: bij klm

[ Bericht 9% gewijzigd door derLudolf op 11-03-2015 11:51:28 ]
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_150525780
2018 op z'n vroegst. Dan krijgt de Air France-KLM groep de eerste aangeleverd, en het is het meest waarschijnlijk dat de eerste exemplaren naar Air France gaan. (7 naar KL, 18 naar AF).
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_150533889
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2015 12:12 schreef Thetallguy het volgende:
2018 op z'n vroegst. Dan krijgt de Air France-KLM groep de eerste aangeleverd, en het is het meest waarschijnlijk dat de eerste exemplaren naar Air France gaan. (7 naar KL, 18 naar AF).
Was tot een tijd terug geloof ik vrij ver uitgedokterd hoe ze de nieuwe toestellen (787 en A350) gingen verdelen maar ik zou er nu niets meer over durven zeggen.

Duidelijk is dat KLM als eerste de 787's gaat krijgen dit jaar en Air France als eerste de A350's in 2017/2018.
Maar de 787's en A350's zijn door de AF/KLM-groep besteld en niet door de maatschappijen apart.
Cabine wordt grotendeels een zo gelijkwaardig mogelijk product zodat dit op elkaar aansluit.

Dat er dus nog met toestellen heen en weer geschoven gaat worden lijkt dus zeer waarschijnlijk.
Heb bijvoorbeeld ook al eens een keer horen noemen dat bijv. de A350 allemaal naar 1 maatschappij gaan, maar dat lijkt me niet echt logisch.
pi_150543813
quote:
En deze gaan inderdaad deels de 747 vervangen, samen met de 787-9 en de A350.
Bedankt voor de info. Gezien het aantal stoelen zal de 77W eerder de full pax toestellen gaan vervangen en de 789 eerder de combi's.
--
pi_150544160
quote:
Maar de 787's en A350's zijn door de AF/KLM-groep besteld en niet door de maatschappijen apart.
Cabine wordt grotendeels een zo gelijkwaardig mogelijk product zodat dit op elkaar aansluit.

Dat er dus nog met toestellen heen en weer geschoven gaat worden lijkt dus zeer waarschijnlijk.
Heb bijvoorbeeld ook al eens een keer horen noemen dat bijv. de A350 allemaal naar 1 maatschappij gaan, maar dat lijkt me niet echt logisch.
Eerder werd gezegd dat een klein aantal 350's voor KLM niet economisch zou zijn, maar de type rating is na een 'plus' cursus gelijk aan die voor de A330 dus dat maakt het al beter te doen. De A333's zijn nog jong. Ik denk dat de verdeling over de vloten mede bepaald gaat worden door de praktijkervaringen met de toestellen, wat past het beste bij welk routenetwerk?
--
pi_150585812
Vandaag in de geschiedenis:

13 maart 1985: de laatste lijndienst voor de (McDonnell) Douglas DC-8 bij KLM.



Op 12 maart vertrekt vanaf de luchthaven van Paramaribo KLM's laatste lijnvlucht van de DC-8 naar Nederland.
Vlucht KL762 wordt uitgevoerd door PH-DEF; een McDonnell Douglas DC-8-63 die op 20 juni 1969 aan KLM was geleverd. Het had de neem "Henry Hudson" gekregen; vernoemd naar de Engelse zeevaarder.

Aankomst van de laatste vlucht:



De volgende dag maakt dezelfde DC-8 nog een rondvlucht boven Nederland; het maakt eerst op 200 meter hoogte nog een rondje boven Schiphol en het hoofdkantoor van KLM in Amstelveen; waarna het doorvliegt naar vliegbasis Soesterberg.
Gedurende 7 van de 39 minuten durende heenvlucht wordt het toestel geëscorteerd door 2 F-16's van de Koninklijke luchtmacht.






Op de terugweg naar Schiphol wordt het boven het IJsselmeer vergezelt door de DC-3 van de Dutch Dakota Association (DDA) die met veel moeite het straalvliegtuig kon bijhouden.
De beelden (o.a. vanuit de DC-8) zijn die avond te zien op het half zes journaal van de NOS.



Op 25 maart 1960 landde de eerste DC-8 voor KLM (PH-DCA, Albert Plesman, vernoemd naar de oprichter van KLM). Bij de uitfasering in 1985 heeft de DC-8 op een paar dagen na 25 jaar lang voor KLM gevlogen; op dat moment was alleen de DC-3 langer in dienst geweest bij KLM (van 1936 - 1964).
Op dit moment zijn de 747's de langst gedienden bij KLM (de -200's ruim 30 jaar)

Aankomst van de eerste DC-8 voor KLM; op 25 maart 1960:



In totaal heeft KLM 37 DC-8 toestellen in gebruik gehad. De DC-8 was KLM's eerste straalvliegtuig en zorgde voor een enorme veranderingen; de nieuwe DC-8 vloog bijan tweemaal zo snel, kon tweemaal zoveel vracht vervoeren dan de oude propvliegtuigen (zoals de DC-7) waardoor bijvoorbeeld de vluchtduur Amsterdam - New York gehalveerd werd.



Van deze 37 toestellen werden er 2 afgeschreven; op 30 mei 1961 stort de slechts 1 maand oude PH-DCL - gecharterd door Viasa - neer in de Atlantische Oceaan kort na vertrek uit Lissabon waarbij alle 61 inzittenden om het leven komen.
Op 29 juni 1968 wordt een tweede DC-8 verwoest nadat er tijdens onderhoud van deze kist in Hangar 10 (genaamd Albert Plesman) kortsluiting onstaat welke een steekvlam en een explosie veroorzaakt die de DC-8 volledig vernielt en de hangar in de as legt.
7 andere vliegtuigen in de hangar worden door snel ingrijpen gered.
5 monteurs liepen ernstige brandwonden op.




In 2009 wilde men graag een oud-KLM DC-8 (PH-DCZ) naar Aviodrome halen; het betreffende toestel vloog als laatste voor MK Air Cargo en stond opgeslagen in Manston.
Dit is uiteindelijk in 2011 niet doorgegaan en de DC-8 werd in 2013 gesloopt.
(zie mijn post van 6 januari 2014)



PH-DEF die in 1985 de laatste lijnvlucht uitvoerde werd op Schiphol gespoten in nieuwe kleuren (voor Eagle Air) en later omgebouwd tot vrachtvliegtuig en vloog zo nog als N880UP voor UPS.
Halverwege 2009 werd ze in Roswell, New Mexico aan de grond gezet; ergens tussen 2011 en nu werd ze gesloopt.



Van alle 37 oorspronkelijke DC-8's van KLM is er op dit moment mogelijk nog maar 1 toestel over.
PH-DEC vloog na haar uitfasering door KLM in 1984 voor diverse vrachtmaatschappijen rond en als laatste als 9G-AXC voor de Ghanese charter Meridian Airways (die de luchthaven Oostende in België als basis heeft maar sinds 2010 niet meer mocht vliegen in de EU) maar moest per 31 december 2013 aan de grond blijven omdat de Ghanese Civil Aviation Authority alle Ghanese operators opdroeg haar DC-8 toestellen aan de grond te houden.
Sindsdien staat het toestel aan de grond op het Ghanese luchthaven Kotoka Internationaal.
Onderstaande foto van oktober 2014 geeft het toestel nog in intacte conditie aan samen met haar zustervliegtuig 9G-AXD (rechts) maar aan Google Maps te zien zijn ze al aan de sloop van dit laatste toestel begonnen (beeldmateriaal is van 17 januari 2015) en mogelijk is de laatst overlevende DC-8 van KLM dus ondertussen ook al gesloopt.

  vrijdag 13 maart 2015 @ 00:20:52 #234
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_150586286
Uitgesproken toestel, die DC8. Ga ik eens wat meer over lezen, ken hem eigenlijk helemaal niet (terwijl ik er als klein kind geloof ik wel in gevlogen heb). Mooie post weer, die brand in de hangar was ook geheel onbekend :Y
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  Moderator vrijdag 13 maart 2015 @ 08:59:29 #235
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_150589521
Die DC8 van de KLM die is neergestort, was dat met allemaal sporters aan boord? Dat vliegtuig hadden mijn ouders kort daarvoor nog ingezeten.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_150589602
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2015 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag in de geschiedenis:

Offtopic: ik lurk hier altijd vanwege jouw posts, complimenten voor alle toffe informatie. Doe je dit speciaal voor dit topic, of heb je ook een blog o.i.d.?
Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
pi_150589803
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 maart 2015 00:20 schreef flipsen het volgende:
(terwijl ik er als klein kind geloof ik wel in gevlogen heb).
Ouwe lu...ik bedoel, ik ben jaloers!
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_150589971
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2015 08:59 schreef derLudolf het volgende:
Die DC8 van de KLM die is neergestort, was dat met allemaal sporters aan boord? Dat vliegtuig hadden mijn ouders kort daarvoor nog ingezeten.
Ik lees hier niks over sporters: http://www.aviacrash.nl/paginas/fridtjof%20nansen.htm Behalve de bemanning ook geen Nederlanders aan boord.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_150590146
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2015 08:59 schreef derLudolf het volgende:
Die DC8 van de KLM die is neergestort, was dat met allemaal sporters aan boord? Dat vliegtuig hadden mijn ouders kort daarvoor nog ingezeten.
Bedoel je niet de Surinam Airways DC8 crash bij Paramaribo met aan boord het 'Kleurrijk Elftal'?
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_150594038
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2015 08:59 schreef derLudolf het volgende:
Die DC8 van de KLM die is neergestort, was dat met allemaal sporters aan boord? Dat vliegtuig hadden mijn ouders kort daarvoor nog ingezeten.
Zoals ik daar beschreef was het toestel gecharterd door VIASA; een maatschappij uit Venezuela.
De route die deze kist zou moeten vliegen ging dan ook niet van of naar Amsterdam maar Roma naar Caracas met een aantal stops.

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar aangezien het toestel slechts een maand oud was zou het best kunnen dat het nooit voor KLM gevlogen heeft.
Wel bestond (op 2 cabin crew na) de gehele crew uit Nederlanders die in Lissabon de vlucht hadden genomen.

Het was overigens de eerste ramp met een straalvliegtuig voor KLM en de derde ramp van een straalvliegtuig (na de ramp van de United DC-8 en de TWA Lockheed Super Constellation in 1960 die elkaar ramden en de Sabena 707 crash in België in februari dat jaar; slechts weken voor deze crash)

KLM heeft in het verleden veel samengewerkt met VIASA en er hebben dus ook veel KLM-vliegtuigen in VIASA kleuren rondgevlogen; DC-8's, DC-10's, 747's.

Ook in 50/50; aan de ene kant de KLM kleuren en de andere kant VIASA kleuren.
Zie ook de foto van de uitgebrande DC-8 in de hangar (juist daarom heb ook 2 foto's daarvan geplaatst).
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 maart 2015 09:04 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
Offtopic: ik lurk hier altijd vanwege jouw posts, complimenten voor alle toffe informatie. Doe je dit speciaal voor dit topic, of heb je ook een blog o.i.d.?
Bijna een jaar geleden sporadisch wat van dit soort posts gemaakt met iemand anders op Tweakers.
Sindsdien af en toe hier.

Oh, en bedankt! :D
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2015 09:29 schreef Thetallguy het volgende:
Bedoel je niet de Surinam Airways DC8 crash bij Paramaribo met aan boord het 'Kleurrijk Elftal'?
Ik denk dat hij die ook bedoelt; deze kist vloog namelijk tussen Amsterdam en Paramaribo. Ook bij deze fatale vlucht.

[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 13-03-2015 12:06:38 ]
pi_150597340
quote:
Is *this* why my flight was delayed?
pi_150597553
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 maart 2015 13:42 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Niet met een vliegtuig vliegen met ingebouwde trap. :')
  Moderator vrijdag 13 maart 2015 @ 13:57:11 #243
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_150597893
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2015 11:54 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Ik denk dat hij die ook bedoelt; deze kist vloog namelijk tussen Amsterdam en Paramaribo. Ook bij deze fatale vlucht.
Ja dat klopt. Heb het even nagevraagd, inderdaad Surinam Airways. Wel een groot vliegtuig voor een vlucht Amsterdam-Allicante.
laat maar, DC8 is met 189 plaatsen vergelijkbaar met een 737-800 blijkbaar
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 13 maart 2015 @ 15:41:36 #244
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_150601306
Zo flauw, en toch moest ik lachen :')

Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_150602293
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2015 15:41 schreef flipsen het volgende:
Zo flauw, en toch moest ik lachen :')

[ afbeelding ]
Zal z'n werkgever blij mee zijn.
  Moderator vrijdag 13 maart 2015 @ 16:35:24 #246
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_150602991
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2015 16:12 schreef vaduz het volgende:

[..]

Zal z'n werkgever blij mee zijn.
Privévliegtuig staat er toch in het artikel?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_150607468
Iemand een idee waarom de KLM vandaag naast de KL791 een KL791A vliegt?
--
  Moderator vrijdag 13 maart 2015 @ 19:07:06 #248
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_150607728
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2015 19:00 schreef inkjet het volgende:
Iemand een idee waarom de KLM vandaag naast de KL791 een KL791A vliegt?
Veel mensen die die kant op willen? Ik kan over door 2e vlucht geen details vinden, waar vliegt die mee?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_150608173
De 791 is de BQD, de 791A de BQG. Deze is rond 15 uur UTC vertrokken. Vaak zie je trouwens op deze route een 77W.
--
pi_150608255
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2015 19:00 schreef inkjet het volgende:
Iemand een idee waarom de KLM vandaag naast de KL791 een KL791A vliegt?
KL791 (uitgevoerd door PH-BQD) is boven de Golf van Biskaje teruggekeerd naar Schiphol vanwege een defecte weerradar.
Daarop is PH-BQG ingevallen en voert dezelfde vlucht nu uit als KL791A.
Beiden zijn trouwens 777-200ER's.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')