abonnement Unibet Coolblue
pi_150236903
Vandaag in de geschiedenis:



- 3 maart 1942: Een Douglas DC-3-194 is onderweg van Bandung, Java naar Broome, Australië.
De vlucht wordt uitgevoerd door PK-AFV "Pelikaan", uitgevoerd door de Koninklijke Nederlandsch-Indische Luchtvaart Maatschappij (KNILM).

De KNILM is de voormalige luchtvaartmaatschappij van Nederlands-Indië en werd opgericht in 1928.
Het was een zelfstandig bedrijf dat sterke banden had met de KLM en bood luchtverbindingen aan binnen Nederlands-Indië.
De DC-3 vloog sinds 25 augustus 1937 als PH-ALP voor KLM.
Wanneer op 10 mei 1940 Duitsland Nederland binnenvalt was PH-ALP onderweg naar Azië.
De DC-3 wordt hierop door de KNILM overgenomen en kreeg het de nieuwe registratie.

Aan boord waren 4 crew en 8 passagiers. De passagiers waren op de vlucht vanwege de Japanse invasie van Java.
Wanneer de DC-3 rond half negen 's morgens de kustlijn van Kimberley richting Broome volgt worden ze aangevallen door 3 Mitsubishi A6M Zero's van de Japanse Keizerlijke Marineluchtmacht die terugvlogen naar hun basis op Timor na hun Aanval op Broome.
De DC-3 wordt honderden keren geraakt en de linkermotor vliegt in brand. Ook de gezagvoerder raakt gewond maar weet toch een noodlanding te maken op het strand, hier klapt de rechterband en zwenkt de DC-3 naar rechts; de branding in. Hierdoor wordt de brand in de linker motor gedoofd.

De Zero's beschieten dan nogmaals de DC-3; 4 passagiers (waaronder een baby) worden gedood.
Wanneer de overlevenden de volgende dag op redding wachten spot een Japansa Kawanishi H6K vliegboot het wrak en dropt het 2 bommen. Later keert het terug en dropt het nog 2.
Deze richten echter geen schade aan en men raakt niet gewond.
Nadat ze 6 dagen op het strand hadden gewacht worden ze gered.

De ramp is ook berucht geworden vanwege een deel van haar vracht; aan boord was een klein pakketje met diamanten met een geschatte waarde van zo'n 300.000 Australische Ponden (tegenwoordig zo'n ¤14 miljoen).
Het grootste deel is nooit meer teruggevonden; men gaat er van uit dat ze gestolen zijn.
2 weken na de crash kwam een man bij het wrak en droeg het een klein deel over aan de autoriteiten.
Hij (en twee anderen) werden later nog vervolgt maar werden vrijgesproken.

De resten van de DC-3 bleven tientallen jaren op het strand achter.
In 1970 worden de gestripte resten opgeblazen met dynamiet.
Een deel van een van de vleugels bleef achter en ligt mogelijk tot op de dag van vandaag daar nog op het strand.
Bij een naburige boerderij schijnt nog een groot deel van de staart (hoogteroer, richtingsroer) en een wingtip te liggen.

In juni 2013 werd dichtbij de crashsite een nieuw monument opgericht.



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



- 3 maart 1974: Vliegtuigramp in Ermenonville.

Turkish Airlines vlucht 981 is onderweg van Istanbul naar Londen Heathrow met een stop op luchthaven Parijs-Orly.
De vlucht wordt uitgevoerd door een McDonnell Douglas DC-10-10 (TC-JAV, "Ankara"); de 29e gebouwde DC-10 die oorspronkelijk door All Nippon Airways was gekocht maar deze wees het af ten voordele van de Lockheed L-1011 TriStar. Hierop werd de DC-10 op 10 december 1972 aan Turkish Airlines geleverd.

Normaal gesproken vloog de DC-10 met weinig passagiers door naar Londen, maar door een staking van British European Airways werknemers waren veel passagiers gestrand op Parijs-Orly.
Deze boekten vervolgens de reis aan boord van Turkish Airlines naar Londen.
Hierdoor was de DC-10 voller dan normaal; 2 v.d. 12 First Class en alle 333 economy stoelen waren vol.
In totaal waren er 335 passagiers en 11 crew aan boord voor het laatste stuk naar Londen.

Om 12:32 uur vertrekt de DC-10 vanaf de luchthaven in oostelijke richting waarna het richting het noorden draait om Parijs te ontzien.
Om 12:40 uur - 8 minuten na vertrek - wanneer de DC-10 boven de stad Meaux vliegt knalt de linker vrachtdeur uit het toestel. De air traffic controler ziet op zijn radar kort een tweede echo naast de DC-10; hoogstwaarschijnlijk de vrachtdeur.
Door het drukverschil tussen de passagierscabine en de vrachtruimte zakt de vloer door en worden 2 rijen stoelen uit het toestel gerukt. Deze komt - samen met 6 passagiers - met de vrachtdeur in een raapveld in de buurt van Saint-Pathus terecht.

Door de verzakte vloer raken vele kabels beschadigd. De crew had nu geen controle meer over het hoogteroer, richtingsroer en motor 2 en 3.
Meteen begint de DC-10 te dalen en door de toegenomen snelheid begon de kist af te vlakken; hierop voert de gezagvoerder het vermogen op maar het is te laat; 72 seconden nadat de vrachtdeur uit het toestel vliegt crasht de DC-10 met 800 km/h in het Bos van Ermenonville; 15 kilometer ten noorden van de plek waar de vrachtdeur en de 6 passagiers terechtkwamen.

Geen van de inzittenden overleeft de crash. Door de hoge snelheid blijft er niets van het toestel en haar inzittenden over; 40 passagiers konden visueel worden geïdentificeerd, 9 inzittenden konden nooit worden geïdentificeerd.
In totaal werden er bijna 20.000 lichaamsresten geborgen.
De details die ik bij het schrijven van deze post tegenkom wil je niet met een lege maag op de vroege ochtend lezen en gaan ook voorbij het doel van dit topic.




De crash is op dat moment de dodelijkste luchtvaartramp in de geschiedenis tot de ramp op Tenerife 3 jaar later. Tot op de dag van vandaag is het de grootste vliegramp op Frans grondgebied en de dodelijkste vliegramp zonder overlevenden.
Na vlucht 123 van Japan Airlines is het de dodelijkste vliegramp van een enkel toestel.

De oorzaak bleek bij de vergrendeling van de vrachtdeur te zitten.
Het systeem was zo ontworpen dat zelfs wanneer de deur niet goed was vergrendeld het alsnog leek dat het goed vergrendeld was. Locking pins waren hierdoor niet goed vergrendeld waarop de deur loskwam.
  dinsdag 3 maart 2015 @ 08:39:44 #152
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_150239736
quote:
ArkeFly doorbreekt opnieuw monopolie KLM op Sint Maarten

RIJSWIJK - ArkeFly vliegt vanaf november opnieuw naar en van Sint Maarten. Zeven jaar geleden bood de maatschappij het eiland ook aan maar trok toen al vrij snel de stekker er uit. De maatschappij probeert het nu opnieuw met haar premium product de 787 Dreamliner. KLM vliegt nu als enige naar Sint Maarten in combinatie met Curaçao.

De verbinding tussen Sint Maarten en Schiphol zal tweemaal per week plaatsvinden en het hele jaar actief blijven. De vluchten naar Sint Maarten worden ook bij ArkeFly gecombineerd met de bestemming Curaçao.

Touroperator Arke gaat pakketreizen aanbieden naar Sint Maarten vanaf 699 euro voor negen dagen.

Sint Maarten ontvangt jaarlijks circa 17.000 Nederlanders, van de in totaal 580.000 buitenlandse toeristen. Op dit moment kan vanuit Nederland drie keer per week met KLM naar Sint Maarten worden gevlogen. Met de twee extra Arke Dreamliner vluchten verwacht TUI jaarlijks circa 15.000 extra Nederlandse toeristen naar Sint Maarten te trekken, bijna een verdubbeling van het huidige aantal. Met negen vluchten per week dit jaar, zijn de Antillen gezamenlijk veruit de belangrijkste verre bestemmingen van reisorganisatie TUI Nederland.
Eindelijk! Een vakantie naar Sint Maarten was veel te duur door de monopoly van KLM.
pi_150267312
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 08:39 schreef Sunri5e het volgende:
Eindelijk! Een vakantie naar Sint Maarten was veel te duur door de monopoly van KLM.
En waar ze mee gaan vliegen is bijna klaar.
Komt deze maand nog naar Schiphol (naast KLM's PH-BVN die ook nog deze maand komt):



Gisteren op Paine Field:


Enne; gewoon daarom :P :


De andere richting op krijgt KLM weer extra concurrentie van Emirates; die gaat vanaf 3 juni dagelijks naar Bali vliegen.
  woensdag 4 maart 2015 @ 12:33:44 #155
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_150278902
Ik moest dit geile plaatje even met jullie delen:

Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  Moderator woensdag 4 maart 2015 @ 12:59:49 #156
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_150279789
Voor geile plaatjes kun je beter naar KPD :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 4 maart 2015 @ 13:02:47 #157
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_150279888
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 12:59 schreef derLudolf het volgende:
Voor geile plaatjes kun je beter naar KPD :P
:7 :6
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_150281438
Ik geil vooral op blote vliegtuigen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_150286116
eentje vanaf de zijkant.



Still like it!
"Get busy living, or get busy dying"
pi_150286418
Zo lijkt het net alsof er iemand bij het verven gestrekt op de vleugel heeft gelegen om net dat metertje extra te pakken en toen hij erachter kwam dat het scheef was maar heeft gedaan alsof het zo hoorde en een alternatief patroontje heeft geschilderd.

Blijf erbij, niet lelijk, maar voegt niks toe aan het oude ontwerp.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_150288949
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 23:00 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

En waar ze mee gaan vliegen is bijna klaar.

Is vandaag uren te zien geweest op FR24, altitude and speed 0.
--
pi_150303076
Vandaag in de geschiedenis:


G-APFE op New York Idlewild, februari 1962 (het latere JFK)

- 5 maart 1966: De crash van BOAC 911.
Vlucht 911 van British Overseas Airways Corporation (BOAC) was een rondvlucht rond de wereld.
De vlucht ging vanuit Londen via (o.a.) San Francisco, Honolulu en Tokyo naar Hong Kong.
De vlucht werd gevlogen door de 6 jaar oude Boeing 707–436 (G-APFE).

Die dag arriveert om 12:40 uur de 707 op Tokio, Haneda vanuit Fukuoka waar het de vorige dag naar was uitgeweken vanwege weersomstandigheden in Tokio.
Om 13:42 uur worden de motoren gestart en vraagt de crew om toestemming voor een speciale route langs de berg/vulkaan Fuji. Omdat het een heldere dag was konden de passagiers zou deze berg goed zien.

Om 13:50 begon de 707 te taxiën en kwam zo langs het wrak van een Douglas DC-8; dit toestel van Canadian Pacific Air Lines was de vorige dag bij de luchthaven neergestort nadat het te laag kwam aanvliegen en hierbij de approach lights raakte en tegen de zeewering was gecrasht.
Van de 72 inzittenden overleefden slechts 8 de crash.



Bovenstaande foto is een screenshot van de video hieronder (vanaf 18:19):

Om 13:58 stijgt de BOAC 707 op naar het noordwesten; draait boven de Baai van Tokio naar het zuidwesten en vliegt richting de berg Fuji die zich op zo'n 100 kilometer van de luchthaven bevindt.
Wanneer het op 4900 meter hoogte vliegt komt de Speedbird 911 in zeer hevige turbulentie terecht.
Mensen op de grond zien het gebeuren; in het bijzonder leden van de Japanse Zelfverdedigingsmacht (SDF)
De 707 laat een spoor van witte damp (brandstof) achter zich en begint sterk te dalen.
De 707 begint uit elkaar te vallen; het staartvlak breekt af en neemt in haar val de linker stabilo mee.
Door de extreme krachten breken alle vier motoren af en de 707 spint naar beneden; in haar val breekt de rechtervleugel af en zowel het staartstuk alsook het neusstuk breken af.

Foto's gemaakt door de SDF, gemaakt vanaf de East Fuji Maneuver Area niet ver van de crashsite verwijderd:




De 707 crasht op de berg Fuji op 1066 meter hoogte. Resten van de 707 komen in een gebied van 16 kilometer lang terecht. Geen van de 113 passagiers en 11 crew overleeft de crash.




Uit onderzoek zal blijken dat de Boeing 707 verongelukte door zeer hevige turbulentie die ver boven de ontwerplimieten van de 707 lagen.
Een US Navy Douglas A4 Skyhawk die op pad werd gestuurd om de locatie te zoeken kwam boven de berg ook in hevige turbulentie terecht; zo hevig dat de piloot bang was dat zijn toestel het zou begeven.
Hij kon echter veilig naar de basis terugkeren en de Skyhawk werd aan de grond gehouden voor inspectie.
Diens versnellingsmeter gaf aan dat de kist was blootgesteld aan krachten van +9G tot -4G.

Onderzoekers vinden tussen de wrakstukken ook nog een 8mm filmcamera.
Op de film - gemaakt door een passagiers die door het raam filmt - staat hoe de 707 richting de berg vliegt wanneer het plotseling frames overslaat en uiteindelijk wazige beelden van de cabine laat zien voordat het op zwart gaat.

De crash van BOAC 911 was de vierde fatale ongeval van een passagiersvliegtuig in Japan in 1966;
onder andere de vorige dag de genoemde crash van Canadian Pacific Air Lines vlucht 402 en nog geen maand daarvoor op 4 februari de crash van All Nippon Airways vlucht 60 met 133 doden in de baai van Tokio bij de landing op Tokio, Haneda.
Bij deze 3 ongevallen die binnen 29 dagen van elkaar gebeuren vielen 321 doden binnen 100 kilometer van elkaar. (ANA 60 en CP Air binnen enkele honderden meters van elkaar)
  Moderator donderdag 5 maart 2015 @ 01:19:39 #163
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_150304268
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 16:14 schreef BazZz2 het volgende:
eentje vanaf de zijkant.

[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)01381.jpg]afbeelding[/url] ]

Still like it!
Op een 747 staat het beter dan op en 777 vind ik. Is het vliegtuig trouwens compleet opnieuw gespoten? Binnen niet al te lange tijd gaan de 747's er toch uit? Is het dan niet zonde ze opnieuw te laten spuiten?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_150308054
quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2015 01:19 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Op een 747 staat het beter dan op en 777 vind ik. Is het vliegtuig trouwens compleet opnieuw gespoten? Binnen niet al te lange tijd gaan de 747's er toch uit? Is het dan niet zonde ze opnieuw te laten spuiten?
Die kist gaat er de komende jaren nog niet uit.;) En opnieuw gespoten moest ie sowieso na de D check die de kist heeft gehad.
pi_150309555
quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2015 01:19 schreef derLudolf het volgende:
Op een 747 staat het beter dan op en 777 vind ik. Is het vliegtuig trouwens compleet opnieuw gespoten? Binnen niet al te lange tijd gaan de 747's er toch uit? Is het dan niet zonde ze opnieuw te laten spuiten?
quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2015 10:55 schreef Mikey92 het volgende:
Die kist gaat er de komende jaren nog niet uit.;) En opnieuw gespoten moest ie sowieso na de D check die de kist heeft gehad.
PH-BFT heeft inderdaad een D-check ondergaan en blijf daarom dus nog wel een aantal jaren bij KLM.
Daarnaast is van deze kist nog geen uitfaseringsdatum bekend (naast 8 andere 747's).

En als je een nieuwe paintjob al duur vindt; alle 747's hebben de nieuwe WBC gekregen terwijl de eerste over 8 maanden al uitgefaseerd gaat worden.
Dát is pas afschrijven...

Plus met het hele AF/KLM-gezeur, lagere brandstofprijzen, slechtere financiën, onduidelijkheid over de verdeling van de nieuwe vliegtuigen (A350's, 787's) is het nog maar de vraag wanneer de 747's écht uit de vloot verdwenen zijn.

Toen het nieuws bekend werd dat de 747-combi's uitgefaseerd zouden worden (en waarbij de full-pax niet werden genoemd) dacht iedereen dat het voor 2020 wel einde verhaal zou zijn.
Maar nu is het niet geheel buiten verwachting dat we na 2020 (hopelijk/gelukkig) nog KLM 747's zien vliegen.
pi_150311406
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 11:55 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

[..]

PH-BFT heeft inderdaad een D-check ondergaan en blijf daarom dus nog wel een aantal jaren bij KLM.
Daarnaast is van deze kist nog geen uitfaseringsdatum bekend (naast 8 andere 747's).

En als je een nieuwe paintjob al duur vindt; alle 747's hebben de nieuwe WBC gekregen terwijl de eerste over 8 maanden al uitgefaseerd gaat worden.
Dát is pas afschrijven...

Plus met het hele AF/KLM-gezeur, lagere brandstofprijzen, slechtere financiën, onduidelijkheid over de verdeling van de nieuwe vliegtuigen (A350's, 787's) is het nog maar de vraag wanneer de 747's écht uit de vloot verdwenen zijn.

Toen het nieuws bekend werd dat de 747-combi's uitgefaseerd zouden worden (en waarbij de full-pax niet werden genoemd) dacht iedereen dat het voor 2020 wel einde verhaal zou zijn.
Maar nu is het niet geheel buiten verwachting dat we na 2020 (hopelijk/gelukkig) nog KLM 747's zien vliegen.
Uitfasering van de kisten is ook alweer deels veranderd zag ik op een ander forum:

AOH Oct15
BFM Nov15
BFC Dec15
BFO Jan16
AOI Jan16
AOL Jan16
AOK Apr16
BFK Sep16
BFA Oct16
BFD+BFP+AOF Nov16
BFN+BFE 1e kwartaal 17
BFR+BFF+BFW 2e kwartaal 17

Zal nog wel een paar keer veranderen denk ik;)

Vanaf halverwege 2017 heeft de KLM dan 5 747-400 en 5 combi's over
pi_150311893
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 16:14 schreef BazZz2 het volgende:
eentje vanaf de zijkant.

[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)01381.jpg]afbeelding[/url] ]

Still like it!
Inderdaad mooi!

Azijnpissers hier. :6
pi_150314190
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 12:58 schreef Mikey92 het volgende:
Uitfasering van de kisten is ook alweer deels veranderd zag ik op een ander forum:
Zal nog wel een paar keer veranderen denk ik;)
Daar staan ook A332's tussen hè.

En inderdaad, die data is al meerdere malen veranderd. Heb al die info gelukkig ook voor mezelf op de computer staan.
quote:
Vanaf halverwege 2017 heeft de KLM dan 5 747-400 en 5 combi's over
Wanneer we op 1 januari 2018 opstaan uit bed heeft KLM 4 full-pax en 5 combi's over.
(En zijn er dus 3 full-pax en 10 combi's in de woestijn; die 747's hebben maar een kleine kans om overgenomen te worden; hooguit een paar voor vracht)

Op dat moment heeft KLM (volgens planning dan) echter ook al 6 extra 777-300ER's en 10 787-9 erbij.
Dus qua capaciteit zijn ze op 1 januari 2018 in verhouding met vandaag met 1484 stoelen gegroeid waarbij vooral premium economy groeit (binnen deze genoemde kisten met 54%)
Daarnaast gaan er 13 toestellen uit en 16 erbij.
Dus KLM heeft op dat moment meer capaciteit en meer toestellen; en dus ook groeimogelijkheden en/of hogere frequentie.

Qua totale vrachtcapaciteit gaat KLM er dus op achteruit door het verlies van de combi's maar de 777-300ER's kunnen beneden meer meenemen dan de 747-400. De 787-9's weer iets minder dan de 747.
Dit is wel erg zwart/wit want de 747's hebben weer voordeel bij bepaalde bestemmingen (zoals Mexico)


Maar aangezien AF/KLM de dedicated vrachtmarkt dus toch haast helemaal weg doet (4 747's en 2 777F's is totaal geen vloot meer i.v.m. andere vrachtmaatschappijen) is het verlies van de combi's dus blijkbaar geen enorm verlies.
Wel kan KLM dan straks geen speciale vracht bovenin meer vervoeren (zoals paarden en grotere zaken). Dat zal KLM dus straks grotendeels mee moetens stoppen.
Want met maar 4 freighters heeft KLM straks veel minder flexibiliteit voor deze vracht.

Eigenlijk zou ik deze berekening moeten maken over de situatie wanneer alle 747's uit de vloot zijn en alle 787's/A350's in de vloot maar dat is gezien eerdere redenen niet te doen.
  Moderator donderdag 5 maart 2015 @ 15:00:57 #169
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_150315497
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 11:55 schreef Iemand91 het volgende:

[..]


[..]

PH-BFT heeft inderdaad een D-check ondergaan en blijf daarom dus nog wel een aantal jaren bij KLM.
Daarnaast is van deze kist nog geen uitfaseringsdatum bekend (naast 8 andere 747's).

Even op wiki gekeken, das idd behoorlijk wat onderhoud. Wist niet dat een nieuwe verflaag bij het onderhoud hoorde, maar op e totale kosten zal dat ook niet zoveel voorstellen.

KLM doet veel onderhoud zelf, ook voor anderen toch? Zo'n D check, voeten ze die zelf ook uit?

quote:
En als je een nieuwe paintjob al duur vindt; alle 747's hebben de nieuwe WBC gekregen terwijl de eerste over 8 maanden al uitgefaseerd gaat worden.
Dát is pas afschrijven...

Moest wederom even kijken wat het betekende maar idd, dat is geldverspilling idd.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_150316221
quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2015 15:00 schreef derLudolf het volgende:
Even op wiki gekeken, das idd behoorlijk wat onderhoud. Wist niet dat een nieuwe verflaag bij het onderhoud hoorde, maar op e totale kosten zal dat ook niet zoveel voorstellen.
Een D-check kost enkele miljoenen. De nieuwe verflaag is daar wel degelijk een aanzienlijk deel van.
quote:
KLM doet veel onderhoud zelf, ook voor anderen toch? Zo'n D check, voeten ze die zelf ook uit?
KLM doet inderdaad veel onderhoud; maar D-checks voor 747's doen ze geloof ik al een aantal jaar niet meer
(2011 het laatst als ik het goed heb)
Ze gaan nu allemaal naar Azië omdat het daar goedkoper is.

Onderhoud van de rest en checks weet ik zo niet hoe ze dat precies verdeelt hebben.

Daarnaast is dit systeem van checks geloof ik ook op de schop gegaan voor de nieuwere vliegtuigen zoals de 787, A350's maar ook (sommige) 777's.
Dat die geen officiële D-check meer kennen en dit anders doen. Of zoiets...
quote:
Moest wederom even kijken wat het betekende maar idd, dat is geldverspilling idd.
Mwah, je kunt ook moeilijk het vorige product aanhouden voor nog eens een 5+ jaar.
Dat de eerste 747's een na een paar jaar al uitgefaseerd worden is dan jammer, maar je kunt ook geen inconsistent product voeren.

[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 05-03-2015 18:16:51 ]
pi_150316482
Grote kans ook dat de stoelen sowieso vervangen moesten worden. Dan maakt het al helemaal niet zoveel meer uit of je nou oude of nieuwe WBC stoelen erin zet (maar een consistent product lijkt mij de meest belangrijke reden).
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  Moderator donderdag 5 maart 2015 @ 15:58:17 #172
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_150317402
Het is inderdaad wel logisch dat je eenheid wilt hebben, had ik in mijn vorige post nog willen schrijven. Maar ondanks dat het logisch is, is het nog steeds verspilling. Ik neem aan dat die stoelen daarna niet in een ander vliegtuig worden geplaatst. Denk dat zo'n stoel inclusief plaatsen zeker op 3 rooien zit?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_150320620
NYCAviation twitterde op donderdag 05-03-2015 om 17:18:42 BREAKING: Delta MD-80 off the runway at #LGA. #breaking http://t.co/Br0OWqKYyY reageer retweet




[ Bericht 4% gewijzigd door Houtenbeen op 05-03-2015 17:51:28 ]
pi_150321928
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 15:58 schreef derLudolf het volgende:
Het is inderdaad wel logisch dat je eenheid wilt hebben, had ik in mijn vorige post nog willen schrijven. Maar ondanks dat het logisch is, is het nog steeds verspilling. Ik neem aan dat die stoelen daarna niet in een ander vliegtuig worden geplaatst. Denk dat zo'n stoel inclusief plaatsen zeker op 3 rooien zit?
Denk dat een business class stoel al snel richting de 30-50K in Euros's gaat :) Voor een simpele economystoel zonder IFE zit je al rond de 3-5.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_150323071
LaGuardia is op het moment gesloten.

http://www.nu.nl/buitenla(...)k-met-vliegtuig.html

Vertrekkende vluchten mogen niet meer vertrekken en aankomende vluchten wijken uit of keren terug naar het vliegveld waar ze vandaan kwamen



Dit vliegtuig uit Dallas is bijvoorbeeld uitgeweken naar Chicago
"Get busy living, or get busy dying"
pi_150323470
Was het vliegtuig iets verder gegleden, dan hadden ze kunnen zwemmen :P



[ Bericht 7% gewijzigd door Houtenbeen op 05-03-2015 19:36:22 ]
pi_150326112
PH-BFT komt morgen rond 17:30 uur terug op Schiphol.
Er staan voor dit weekend (nog) geen vluchten voor deze kist gepland.

EDIT: En als je heel erg vliegtuignerd bent; je kunt het live volgen:
dsajet twitterde op donderdag 05-03-2015 om 00:16:02 Livestream via rtvnh.nl, arrival of this @klm B747 with new livery, friday around 17.30 (16.30Z) @rtvnh reageer retweet


[ Bericht 42% gewijzigd door Iemand91 op 05-03-2015 22:19:01 ]
  donderdag 5 maart 2015 @ 20:22:24 #178
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_150326544
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 19:01 schreef Houtenbeen het volgende:
Was het vliegtuig iets verder gegleden, dan hadden ze kunnen zwemmen :P
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Pfoe dan kom je er toch echt minder goed vanaf.
  Moderator donderdag 5 maart 2015 @ 20:33:56 #179
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_150327185
quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2015 18:12 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

Denk dat een business class stoel al snel richting de 30-50K in Euros's gaat :) Voor een simpele economystoel zonder IFE zit je al rond de 3-5.
Zo, dat had ik echt niet verwacht :o :o

Ik zag die beelden van die MD80 van Delta in het journaal, dus ik dacht 'even kijken wat voor kist dat is'. Maar aldus wikipedia krijgen ze nog steeds 717's geleverd :o
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_150330168
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 20:11 schreef Iemand91 het volgende:
PH-BFT komt morgen rond 17:30 uur terug op Schiphol.
Er staan voor dit weekend (nog) geen vluchten voor deze kist gepland.
Gaat eerst de hangar in voor de laatste klachtjes.;)
  donderdag 5 maart 2015 @ 21:37:12 #181
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_150330872
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 20:33 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Zo, dat had ik echt niet verwacht :o :o

Ik zag die beelden van die MD80 van Delta in het journaal, dus ik dacht 'even kijken wat voor kist dat is'. Maar aldus wikipedia krijgen ze nog steeds 717's geleverd :o
Nee.

quote:
The first order was placed in October 1995; McDonnell Douglas and Boeing merged in 1997[2] prior to production. The airliner entered service in 1999 as the Boeing 717. Production ceased in May 2006 after 156 were built
bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_717
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
pi_150332189
quote:
Ja.

Ze krijgen momenteel 717's binnen die ze leasen van Southwest. ;)

Enne, even de A380 vloot updaten: :P



[ Bericht 10% gewijzigd door Iemand91 op 05-03-2015 22:19:37 ]
pi_150338822
Vandaag in de geschiedenis: kort



- 6 maart 1968: De crash van Air France vlucht 212.
Deze vlucht van Air France gaat van Santiago (Chili), Lima (Peru), Quito (Ecuador), Bogota (Columbia), Caracas (Venezuela), Pointe-à-Pitre (Guadeloupe), Santa Maria (Azoren), Lissabon (Portugal) naar Parijs-Orly.
Bij de landing op Guadeloupe crasht het vliegtuig iets na half negen 's avonds op 1200 meter hoogte op de berghelling van de berg Grande Découverte.
Alle 52 passagiers en 11 crew overleven de crash die te wijten valt aan een visual approach die was begonnen vanaf een onjuist geïdentificeerd punt.

Nog geen twee jaar later verongelukt op 3 december 1969 een Boeing 707 van Air France op dezelfde vlucht 212; na vertrek uit Caracas stort deze in zee wanneer het op weg is naar Guadeloupe waarbij alle 63 inzittenden omkomen.
6 jaar eerder verongelukt op 22 juni 1962 nog een 707 van Air France nog geen 40 kilometer verderop op het eiland waarbij alle 113 inzittenden omkomen.
Die crash gebeurde nog geen 2 weken nadat op 3 juni 1962 een Air France 707 op Parijs-Orly verongelukt bij takeoff waarbij 130 van de 132 inzittenden omkwamen.

Vlucht 212 wat op 6 maart op Guadeloupe verongelukt was gloednieuw.
De Boeing 707 (F-BLCJ "Chateau de Lavoute Polignac") was op 24 januari dat jaar aan Air France geleverd en had er nog maar 33 vlieguren in totaal opzitten.
Sterker nog; deze vlucht terug naar Parijs was haar 2e commerciële vlucht.
Van F-BLCJ zijn dan ook geen foto's te vinden.
pi_150338994
Hebben ze bij KLM niet meer die deals dat je voor 99 euro een reis kon boeken naar een stad in Europa die ze pas één dag vantevoren aankondigen? ;(
pi_150343358
Zag dit filmpje net op Scrambe


Terrain pull up >:)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_150344455
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 22:00 schreef Iemand91 het volgende:
Enne, even de A380 vloot updaten: :P

[ afbeelding ]
Zal ik veilig verwijderen ?
Nee joh trek eruit dat ding, het is koffietijd _O-
pi_150346028
Ok, dit is wel heel apart.

Zoals jullie mogelijk wel weten is Harrison Ford nogal bekend met de luchtvaart en ik kwam enkele dagen geleden deze foto tegen waarvan ik twijfelde of ik die hier zou posten.
Hier maakt hij (afgelopen vrijdag) een vlucht met zijn Ryan PT-22 Recruit:




Vandaag lees ik net dat hij gisteren een ongeluk heeft gehad met dit toestel en een noodlanding op Penmar Golf Course heeft gemaakt, pal naast het vliegveld. Motorvermogen viel weg vlak na takeoff.
Hij is gewond geraakt maar niet ernstig.






Harrison Ford commenteert de documentaire Living in the Age of Airplanes die volgende maand zal uitkomen:



[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 06-03-2015 12:45:59 ]
pi_150348308
De hyperdrive generator nokte er mee uit?

  vrijdag 6 maart 2015 @ 13:12:14 #189
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_150349559
pi_150357350
A350 ziet er normaal niet zo groot uit, maar op deze foto met een 757 op de voorgrond zie je pas hoe groot hij eigenlijk is. https://www.flickr.com/ph(...)hotostream/lightbox/
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_150357433
PH-BFT is in Nederlands luchtruim; vliegt momenteel Noordoostpolder in.
Landt op Polderbaan; zal daarna naar E17 gaan om vervolgens naar J86.
Rond 18:15 uur wordt het hangar 14 ingereden.

RTV Noord-Holland staat op(!) Schiphol de kist op te wachten.
Straks hier live te volgen.

dsajet twitterde op vrijdag 06-03-2015 om 16:43:03 We staan er klaar voor, stream dadelijk up! @klm Boeing 747 met nwe livery @rtvnh reageer retweet
Daar bij RTV NH zijn ze wel betrokken bij Schiphol zeg. :P

EDIT: live feed is up.
EDIT #2: lol, achter de 747 aan racen met de auto. _O-

[ Bericht 6% gewijzigd door Iemand91 op 06-03-2015 17:08:03 ]
  vrijdag 6 maart 2015 @ 16:55:18 #192
357211 mar456
Is fan van Chloë Grace Moretz
pi_150357877


Vanuit deze hoek _O_ _O_ _O_
Is trouwens ook fan van Taylor Swift
pi_150360565
Niks mis mee!
--
pi_150363056
Niet slecht, hopelijk houden ze deze 747 mooi schoon en glimmend.
pi_150363429
nice!
Geniet van het leven:):)
  zaterdag 7 maart 2015 @ 00:27:05 #196
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_150375409
Tja :{

pi_150376800
OEM, gelukkig ben jij er nog.
pi_150380118
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 16:55 schreef mar456 het volgende:
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)01767.jpg]afbeelding[/url] ]

Vanuit deze hoek _O_ _O_ _O_
Blijft toch de queen of the skies. Gelukkig heb ik er nog een paar keer in kunnen vliegen, voordat ze definitief uitgefaseerd worden. :)
  zaterdag 7 maart 2015 @ 15:57:47 #199
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_150386936
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 10:25 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Blijft toch de queen of the skies. Gelukkig heb ik er nog een paar keer in kunnen vliegen, voordat ze definitief uitgefaseerd worden. :)
Ik maar één keer helaas, al jaren geleden. Wel op stoel 1A, dat dan weer wel :9~

Aerolineas Argentinas vloog nog met ze en had een mooie aanbieding BC enkele reis, kwam precies goed uit voor mijn emigratie :Y
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  zaterdag 7 maart 2015 @ 18:08:03 #200
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_150390602
Boven in een Air France 747 naar Miami gevlogen. Zit toch wel relaxed daarboven.
  zaterdag 7 maart 2015 @ 19:25:31 #201
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_150393096
Regelmatig bovenin, of voorin gezeten naar Mexico City, Bangkok, Hong Kong en Chicago. Maar met een FB Platinum zat ik pre Premium Economy net zo lief in een 777 op de voorste rij in de Cattle class. En in cattle class vlieg ik toch liever in een A330/340 al duurt de vlucht dan meestal wel een uurtje langer.

Overigens kan ik die nieuwe livery wel heel erg waarderen. De nieuwe cattle class stoelen zitten ook prima.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  zaterdag 7 maart 2015 @ 19:52:29 #202
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_150394292
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 19:25 schreef buzz1291 het volgende:
En in cattle class vlieg ik toch liever in een A330/340 al duurt de vlucht dan meestal wel een uurtje langer.
Ik zit echt prima met mijn 1.90m in een A340 van Iberia of Aerolineas Argentinas :Y Zat op de terugweg overigens wel aan het raampje, met een PES-box bij mijn voeten, maar daar hoegenaamd geen last van gehad eigenlijk. Verbaase me wel, ik heb dat ding bij KL(e)M een keer vervoekt (en sindsdien nooit meer met een KL 777 gevlogen).
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  Moderator zaterdag 7 maart 2015 @ 20:30:14 #203
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_150396007
Heeft de KLM in haar A330's precies dezelfde stoelen als in een vergelijkbare Boeing (777/747)? Of heeft elke fabrikant zijn eigen stoelen?

Misschien ligt het verschil dan aan A340 VS 777, flipsen? Tot dusverre zat ik in een A320 (Alitalia, Wizzair, Lufthansa?) altijd prettiger dan in en 737 (KLM, Ryanair, JAT, Air Bulgaria) dus ik zou zeggen dat het niet aan de maatschappij ligt.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 7 maart 2015 @ 21:16:18 #204
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_150398051
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 19:52 schreef flipsen het volgende:

[..]

Ik zit echt prima met mijn 1.90m in een A340 van Iberia of Aerolineas Argentinas :Y Zat op de terugweg overigens wel aan het raampje, met een PES-box bij mijn voeten, maar daar hoegenaamd geen last van gehad eigenlijk. Verbaase me wel, ik heb dat ding bij KL(e)M een keer vervoekt (en sindsdien nooit meer met een KL 777 gevlogen).
KL(e)M 777-300 en nu ook die 200 zijn natuurlijk de aids onder de cabine indeling met hun 3-4-3 opstelling en armleuningen nog smaller dan in een lokale stadsbus. Ik vloog onlangs met Etihad in een 777 met 3-4-3 opstelling en daar waren stoel en leuning echt breder. Gangpad was dan weer niet fatsoenlijk te belopen, maar who cares. Het leek ook wel of de trolly's smaller waren. Maar dat kan natuurlijk niet bij KLM gezien het gemiddelde formaat van de dikbil trolly dollies wat daar in hemelsblauw rondloopt.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  zaterdag 7 maart 2015 @ 21:17:56 #205
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_150398137
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 20:30 schreef derLudolf het volgende:
Heeft de KLM in haar A330's precies dezelfde stoelen als in een vergelijkbare Boeing (777/747)? Of heeft elke fabrikant zijn eigen stoelen?

Misschien ligt het verschil dan aan A340 VS 777, flipsen? Tot dusverre zat ik in een A320 (Alitalia, Wizzair, Lufthansa?) altijd prettiger dan in en 737 (KLM, Ryanair, JAT, Air Bulgaria) dus ik zou zeggen dat het niet aan de maatschappij ligt.
Iedere maatschappij kan zijn eigen stoelindeling kiezen. British Airways vliegt bijvoorbeeld nog met een 3-3-3 in zijn 777 (in ieder geval die naar Buenos Aires). En dat is echt wel een merkbaar verschil :Y
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_150400660
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 20:30 schreef derLudolf het volgende:
Heeft de KLM in haar A330's precies dezelfde stoelen als in een vergelijkbare Boeing (777/747)? Of heeft elke fabrikant zijn eigen stoelen?
Net als de bijna alles wat op en aan een vliegtuig hangt haalt een maatschappij de stoelen elders vandaan.
In het geval van de nieuwe stoelen die in de 777's komen zijn deze afkomstig van Recaro en wel het type CL3710.

En ik lees elders dat deze maand de eerste 2 MD-11 freighters van Martinair al uit de vloot gaan.
PH-MCR (MD-11CF, 30 maart 1995 aan Martinair geleverd en in eigendom) en PH-MCS (MD-11CF, 3 april 1995 aan Martinair geleverd en in eigendom) schijnen deze maand hun laatste vluchten voor Martinair te maken.
Grote kans dat PH-MCP hierna volgt want deze MD-11CF (2 december 1994 aan Martinair geleverd) is ook in eigendom.
De overige 3 (-MCY, -MCU en -MCW) zijn in financial lease en de laatste operational lease.
Die zullen waarschijnlijk in 2016 volgen.

Dus wil je -MCR en -MCS nog willen afvinken; ga nog even langs Schiphol.



Oh, en als je de komende dagen met KLM vliegt; dat wordt even op een houtje koekje bijten:

Geen eten op KLM-vluchten na ammoniaklek
quote:
Door een ammoniaklek bij KLM Catering Services op Schiphol kan de luchtvaartmaatschappij voorlopig geen eten serveren op zijn vluchten. De passagiers krijgen koeken of nootjes, zegt een woordvoerder.

Het lek heeft gevolgen voor Europese vluchten. Op intercontinentale vluchten kan wel eten worden opgediend. Hoelang er geen eten op de Europese vluchten kan worden geserveerd is niet bekend. Passagiers zijn op tijd geïnformeerd, zegt de KLM.

Het ammoniaklek onstond aan het einde van de middag in een koelingsapparaat in het cateringgebouw. Vier medewerkers zijn door ambulancepersoneel onderzocht, maar ze mankeerden niks. Het lek is inmiddels gedicht.


[ Bericht 12% gewijzigd door Iemand91 op 08-03-2015 01:02:21 ]
  Moderator zaterdag 7 maart 2015 @ 22:24:31 #207
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_150401914
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 22:06 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Net als de rest wat op en aan een vliegtuig hangt haalt een maatschappij de stoelen elders vandaan.
In het geval van de nieuwe stoelen die in de 777's komen zijn deze afkomstig van Recaro en wel het type CL3710.

Aha, ik snap het. Dat verschilt dus per maatschappij en niet per fabrikant.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_150404411
Geef mij emirates maar, klm bussines class uitermate slecht!
Geniet van het leven:):)
pi_150405815
Vandaag in de geschiedenis:


9M-MRO, exact een maand voor de verdwijning op Kuala Lumpur.

- 8 maart 2014: Vlucht 370 van Malaysia Airlines verdwijnt.
De vlucht van Kuala Lumpur naar Beijing werd uitgevoerd door 9M-MRO.
Een Boeing 777-200ER die op 14 mei 2002 haar eerste vlucht vloog en op 31 mei aan Malaysia Airlines werd geleverd.
Om 00:41 vertrok de 777 met aan boord 227 passagiers en 12 crew vanaf baan 32R en vloog richting Beijing.
Om 01:19 is er de laatste communicatie met MH370 wanneer het van de Kuala Lumpur radar wordt overgedragen op de Ho Chi Min Area Control Center (ACC).
quote:
[Lumpur Radar] "Malaysian three seven zero, contact Ho Chi Minh one two zero decimal nine. Good night."
[Flight 370] "Good night. Malaysian three seven zero."
Om 01:21 uur verdwijnt MH370 van de radar.



Een jaar later is er nog geen spoor van het vliegtuig of haar inzittenden gevonden.

Als de informatie bij onderstaande foto klopt dan is dit een van de allerlaatste foto's van 9M-MRO; de datum is 7 maart 2014; de dag voor de verdwijning en indien juist mogelijk haar laatste landing ooit:



- 8 maart 2015 (vandaag dus)::
Een unieke Boeing 747 maakt haar allerlaatste vlucht.
VH-OJA, een 747-400 "City of Canberra" heeft een paar uur geleden haar allerlaatste vlucht gemaakt van Sydney naar het iets verderop gelegen Illawarra Regional Airport.
Hier zal ze door de Historical Aircraft Restoration Society (HARS) permanent tentoongesteld worden.
3 van haar motoren zullen echter verwijderd worden en gebruikt worden voor de rest van Qantas' vloot, later zullen 3 andere motoren aan de 747 worden gehangen.

Vertrek uit Sydney en route:



Vlucht QF7474 vertrok om 07:36 uur lokale tijd (21:30 uur onze tijd) met een totaalgewicht van 201 ton - waarvan 20 ton brandstof, genoeg om eventueel terug te keren naar Sydney indien nodig - en landde 12 minuten later om 07:48 uur voor het oog van duizenden toeschouwers op Illawarra Airport. (nu dus 2 uur en 12 minuten geleden)

Het is de eerste keer dat op dat vliegveld een 747-400 landt; voor het remmen werd geen thrust reverse gebruikt; de baan is slechts 30 meter breed en de buitenste motoren hangen dus buiten de baan.
De bandenspanning werd verlaagd van de standaard 208psi naar 120psi om beschadiging van de korte landingsbaan te voorkomen.
GoPro beelden vanuit de cockpit zullen later op Qantas' Youtube-kanaal worden gezet.

De eerste beelden van de allerlaatste landing van de oud-recordhouder:







Sint Maarten is er niets bij :P :

Na ruim 25 jaar heeft VH-OJA er 13.883 commerciële vluchten opzitten, heeft 4.094.568 passagiers vervoerd en heeft bijna 85 miljoen kilometer gevlogen; het equivelant van 110 retourvluchten naar de maan.
Haar laatste vlucht was vlucht 64 van Johannesburg naar Sydney op 13-14 januari dit jaar.
Na haar landing op Sydney had ze er 106.143 uren opzitten.
Haar aankomst in Sydney op 14 januari dit jaar:



VH-OJA is de tweede 747 van Qantas die bewaard zal blijven; de eerste is VH-EBQ, een 747-200 waarmee Qantas tussen 1979 en 2000 vloog en sinds 2002 in het Qantas Founders Outback Museum op Longreach Airport.

Wat VH-OJA zo speciaal maakt is een van haar eerste vluchten; haar delivery flight aan Qantas in 1989.
Op 17 augustus vloog de eerste 747-400 voor Qantas (er zouden nog 30 -400's volgen) namelijk non-stop van London Heathrow naar Sydney; een vlucht van 17.039 kilometer die 20 uur, 9 minuten en 5 seconden duurde met een gemiddelde snelheid van 845.58 km/h.
Op dat moment zette het zo het non-stop afstandsrecord neer.

Meer over deze vlucht, in mijn geschiedenispost van 17 augustus 2014:
quote:
VH-OJA. Een Boeing 747 en wel de 12e -400 van de productielijn en de eerste 747-400 voor Qantas zet een recordvlucht neer.
De kist was uit eerder vanaf Boeing Field naar London Heathrow gevlogen.
Na jarenlange planning was alles afgestemd op de vlucht; er was zoveel mogelijk gewicht bespaard waaronder de inhoud van de watertanks en bepaalde voorzieningen in de cargo-ruimte. Echter waren niet het interieur zoals de stoelen verwijderd; de kist zou in theorie de volgende dag passagiers moeten kunnen vliegen.

De 747 werd volgestopt met 227.124 liter speciale brandstof, ofwel zo'n 183.5 ton; pak 'm beet de helft van de 358.000 kg. dat het toestel zou wegen bij take-off. Er werd zoveel brandstof getankt dat het begon te overstromen (letterlijk; en dat was gepland).
De 747 werd met een tug naar baan 28R (huidige 27R) gesleep waar dan pas de motoren gestart werden; alles om brandstof te besparen.

Uiteindelijk vertrok de 747 rond 09:00 uur met 5 crew, 2 cabin crew en 18 passagiers (inclusief engineers van Boeing en Rolls Royce) als Qantas vlucht 7441 vanaf Heathrow richting....Sydney. Non-stop.

Om 14:19 uur lokale tijd landden ze op baan 16R van Sydney Airport na een vlucht van 20 uur, 9 minuten en 5 seconden na een afstand van 17.039 kilometer afgelegd te hebben met een gemiddelde snelheid van 845.58 kilometer per uur.
Dit zette records neer, onder meer een afstandsrecord.
Doordat het gewicht van de 747 steeds minder werd door minder brandstof bleef de kist stijgen; uiteindelijk haalt ze 13.746,5 meter bij de westkust van Australië.

Het afstandsrecord bleef ruim 6 jaar staan totdat op 10 november 1995 een 777-200LR deze verbrak.
VH-OJA vliegt nog steeds voor Qantas; ruim 25 jaar na haar eerste vlucht op 3 juli 1989.
De landing in Sydney in 1989:


[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 08-03-2015 01:38:51 ]
  zondag 8 maart 2015 @ 03:16:13 #210
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_150410204
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 22:06 schreef Iemand91 het volgende:
Dus wil je -MCR en -MCS nog willen afvinken; ga nog even langs Schiphol.
Gisterochtend nog op Ezeiza (Buenos Aires) :Y Weet alleen niet welke dat was, maar vond het toch leuk om hem door mijn vliegtuigraampje net aan te zien komen :Y
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  zondag 8 maart 2015 @ 12:09:29 #211
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_150414813
Over MH370 gesproken, vanavond een Air Crash Investigation op National Geographic.

quote:
Air Crash Investigation: What happened to Malaysian 370?

én jaar na de verdwijning van vlucht MH370 onderzoekt de tv-zender National Geographic Channel de mogelijke toedracht. De speciale documentaire 'What happened?' is zondag (8 maart) te zien om 21.00 uur op National Geographic Channel.

Het is een verhaal dat de hele wereld in zijn greep hield; een vliegtuig met 239 passagiers en bemanningsleden aan boord dat van de radar verdwijnt. Geen communicatie, geen noodsignalen en geen wrakstukken. In de documentaire 'What happened?' buigen luchtvaartdeskundigen zich in detail over de beschikbare bewijzen en officiële documenten.

[...]

Malcolm Brenner, alom erkend als één van ‘s werelds meest toonaangevende deskundigen op het gebied van onderzoek naar vliegrampen: "Deze ramp heeft wereldwijd meer aandacht getrokken dan ik ooit in mijn veertigjarige loopbaan binnen de luchtvaart heb meegemaakt."
Meer...
National Geographic
21.00u - 22.00u
  Moderator zondag 8 maart 2015 @ 12:35:13 #212
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_150415444
Ik heb de opname al gepland :Y
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_150418665
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 12:35 schreef derLudolf het volgende:
Ik heb de opname al gepland :Y
Same here!
"Get busy living, or get busy dying"
  zondag 8 maart 2015 @ 15:08:02 #214
357211 mar456
Is fan van Chloë Grace Moretz
pi_150419346
Jaa..

Als deze informatie waar is, is dit natuurlijk opnieuw een strop voor Malysian..

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is trouwens ook fan van Taylor Swift
pi_150422291
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 03:16 schreef flipsen het volgende:
Gisterochtend nog op Ezeiza (Buenos Aires) :Y Weet alleen niet welke dat was, maar vond het toch leuk om hem door mijn vliegtuigraampje net aan te zien komen :Y
Dat zal wel PH-MCR zijn geweest vanuit Amsterdam (via Miami) en 's avonds doorvloog naar Lima, Aguadilla, London Stansted en gistermiddag weer op Schiphol landde.
Een trip van net geen 48 uur.

[ Bericht 9% gewijzigd door Iemand91 op 08-03-2015 16:53:25 ]
  zondag 8 maart 2015 @ 17:46:03 #216
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_150424463
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 16:46 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Dat zal wel PH-MCR zijn geweest vanuit Amsterdam (via Miami) en 's avonds doorvloog naar Lima, Aguadilla, London Stansted en gistermiddag weer op Schiphol landde.
Een trip van net geen 48 uur.
Could be, gaat geloof ik 3x per week
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_150430009
PH-BFT zal morgenvlucht haar eerste commerciële vlucht met de nieuwe livery maken:
Vlucht 601 naar Los Angeles, vertrekkend om 09:50 uur.

quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
voor het oog van duizenden toeschouwers op Illawarra Airport.
Case in point, wat een mensenmassa:





En Sydney staat ook bekend om hun air-to-air shots, dit kon dus niet ontbreken _O_ :




[ Bericht 8% gewijzigd door Iemand91 op 08-03-2015 21:12:05 ]
  zondag 8 maart 2015 @ 23:44:02 #218
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_150446448
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 19:59 schreef Iemand91 het volgende:
PH-BFT zal morgenvlucht haar eerste commerciële vlucht met de nieuwe livery maken:
Vlucht 601 naar Los Angeles, vertrekkend om 09:50 uur.

[..]

Case in point, wat een mensenmassa:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

En Sydney staat ook bekend om hun air-to-air shots, dit kon dus niet ontbreken _O_ :

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Machtige machine, die 747 _O_
Tics van je petten.
pi_150465964
quote:
En ik lees elders dat deze maand de eerste 2 MD-11 freighters van Martinair al uit de vloot gaan.

Zonde, want je ziet de Martinair toestellen de laatste tijd weer veel vaker vliegen dan een paar maanden geleden. Voor de opbrengst hoef je ze niet weg te doen.
--
pi_150469415
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2015 17:50 schreef inkjet het volgende:
Zonde, want je ziet de Martinair toestellen de laatste tijd weer veel vaker vliegen dan een paar maanden geleden. Voor de opbrengst hoef je ze niet weg te doen.
Maar je moet ze wel winstgevend blijven vliegen en met een benuttingsgraad van nog geen 70% wordt dat wat lastig.

AF/KLM propt gewoon alle cargo in de buik van passagiersvliegtuigen en wat overblijft of bijzondere vracht is gaat met de freighters.
Ze vinden deze aparte vrachtmarkt blijbkaar gewoon niet een hoge prioriteit hebben want met (straks) 3 747-400F's en 2 777F's ben je niet bepaald een grote speler meer.
(Tenzij ze zich gaan specialiseren o.i.d.).

quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
GoPro beelden vanuit de cockpit zullen later op Qantas' Youtube-kanaal worden gezet.
Aldus:


En nog een video om te benadrukken hoe bijzonder die vlucht in 1989 eigenlijk was:


VH-OJA heeft dus nu het record voor zowel de langste als de kortste delivery-flight ooit.
Daarnaast is VH-OJA de eerste Boeing 747-400 die tentoongesteld zal worden.

Ik kwam deze foto tegen. Dergelijke foto's al heeel vaak gezien, maar ik vond deze wel grappig om het feit dat het effect hier zo goed is dat het bijna lijkt alsof de A380 tussen de auto's geparkeerd staat. Verhouding klopt ruwweg gezien wel aardig namelijk:



writingtravels twitterde op dinsdag 03-03-2015 om 15:52:14 Wave goodbye to @Ryanair's headache-inducing yellow interiors. New designs on the way in 2015/2016 #RyanairAGB2 reageer retweet


[ Bericht 8% gewijzigd door Iemand91 op 09-03-2015 23:17:14 ]
pi_150492351
Naar verluidt zet China Southern vanaf juni de A380 in op de route Amsterdam - Beijing.
pi_150492630
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 12:37 schreef Leatherface het volgende:
Naar verluidt zet China Southern vanaf juni de A380 in op de route Amsterdam - Beijing.
Klopt, 20 juni zou de eerste vlucht moeten zijn. Was al bekend hè. ;)
Zie het alleen nog niet in hun systeem staan.

Maand later zou de Xiamen 787 moeten volgen; ook nog niet te boeken.

[ Bericht 68% gewijzigd door Iemand91 op 10-03-2015 12:58:12 ]
pi_150501350
Weet iemand hoe het nu precies zit met de door KLM bestelde of geleasde nieuwe 77W's?
Ik weet van:
BVN (44549) is bijna klaar;
BVO (35946) en BVP (44555) waren al een tijd bekend;
BVR (61603) en BVS (61604) zijn nog niet zo lang geleden aangekondigd;

maar nu is er ook sprake van een BVU (61702). Wordt deze ook geleased? Gaan deze toestellen mede enkele 747's (full PAX) vervangen?
--
pi_150501569
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 17:35 schreef inkjet het volgende:
Weet iemand hoe het nu precies zit met de door KLM bestelde of geleasde nieuwe 77W's?
Ik weet van:
BVN (44549) is bijna klaar;
BVO (35946) en BVP (44555) waren al een tijd bekend;
BVR (61603) en BVS (61604) zijn nog niet zo lang geleden aangekondigd;

maar nu is er ook sprake van een BVU (61702). Wordt deze ook geleased? Gaan deze toestellen mede enkele 747's (full PAX) vervangen?
KLM heeft inderdaad nog 6 orders openstaan.
Alle huidige 8 (-300ER) zijn financial lease, -BVN, -BVP, -BVR en -BVS zullen operational lease worden en -BVO en -BVU zullen in eigendom komen.
-BVN zou deze maand aan KLM geleverd moeten worden, -BVO volgende maand, dan 2 in feb/juni 2016 en nog 2 in feb/mei 2017.

En deze gaan inderdaad deels de 747 vervangen, samen met de 787-9 en de A350.

[ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 10-03-2015 17:53:01 ]
  dinsdag 10 maart 2015 @ 18:59:03 #225
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_150503993
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2015 19:32 schreef Iemand91 het volgende:
Wave goodbye to @Ryanair's headache-inducing yellow interiors.
Dat werd wel tijd zeg... pfffff
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')