Vandaag in de geschiedenis:
![Image%207%20DC-9%20production.jpg]()
![dc9-704x396.jpg]()
De constructie van de eerste DC-9's en de DC-9 roll-out op 12 januari 1965
- 25 februari 1965: De eerste vlucht van de Douglas DC-9.
(Die na de fusie met McDonnell Aircraft door het leven ging als de McDonnell Douglas DC-9)
De eerst gebouwde DC-9 met registratie N9DC maakt die donderdag in 1965 de eerste vlucht.
![motoartDC-9-004.jpg?itok=hEad7Yk8]()
De DC-9 zal een van de meest succesvolle passagierstoestellen ooit worden.
In totaal worden tussen 1965 en 1982 976 DC-9's gebouwd en wanneer in mei 2006 - na 41 jaar - de productie van de 717 stopt zijn er van de gehele DC-9 familie (DC-9, MD-80, MD-90 en Boeing 717) 2439 toestellen gebouwd.
Op 8 december 1965 maakt Delta Airlines de eerste commerciële vlucht.
Ruim 49 jaar later maakt diezelfde Delta Airlines op 16 januari 2014 de laatste - officiële - vlucht van de DC-9 in de VS:
zie m'n
bericht van 6 januari 2014.
(Hoewel ze in de weken daarna nog enkele vluchten hebben uitgevoerd wegens vertraging in de levering van de 717's)
Ook KLM heeft met de DC-9's gevlogen. De eerste (PH-DNA) werd op 26 maart 1966 aan KLM geleverd.
Er zouden nog 24 stuks in verschillende vormen volgen (de laatste op 11 december 1981) die de opvolger werd voor de Vickers Viscounts.
KLM heeft tussen 1966 en 14 februari 1989 met de DC-9 gevlogen en in totaal hebben de kisten ruim 788.000 uren en 718.000 landingen gemaakt.
In hun gehele loopbaan voor KLM heeft geen enkele DC-9 de vloot voortijdig hoeven te verlaten door een ongeval of ernstig incident; wat op dat moment voor uniek was voor KLM.
Let overigens op de gloednieuwe 747 op de achtergrond met de nieuwe livery (die met KLM's eerste 747 PH-BUA geïntroduceerd werd) die op de rest van de vloot zou worden uitgerold.
![1178111.jpg]()
De Fokker F100 en Boeing 737 werden de vervanger voor de DC-9 bij KLM.
Vandaag de dag vliegen er van de 976 gebouwde DC-9's nog zo'n 74 stuks rond.
N9DC vloog voor verschillende maatschappijen rond; als laatste voor de Spaanse maatschappij AirSur totdat deze begin jaren '90 failliet ging. De DC-9 werd uiteindelijk halverwege de jaren '90 - 30 jaar na haar eerste vlucht - op North Texas Regional Airport in...ehh...Texas gesloopt:
![0453489.jpg]()
Een van Delta's DC-9's - voormalig N3333L, afgeleverd op 7 april 1968 - en later nog in service voor Ozark Airlines en TWA Airlines (die Ozark overnam) bestaat bijna 47 jaar later nog steeds...deels.
Deze staat namelijk met KLM-livery, naam (
City of Schiphol) en verzonnen registratie (PH-AAS) op Schiphol Plaza.
Daar staat het naast de DC-10 landingsgestel, vleugel en motorgondel en zijn daar op 31 oktober 2007 heengebracht vanaf Schiphol-Oost voor de luchtvaartshop ‘
Planes at Plaza'.
- 25 februari 2009: De Poldercrash.
Turkish Airlines-vlucht 1951 is onderweg van Istanbul naar Schiphol.
De vlucht wordt uitgevoerd door een 7 jaar en een maand oude Boeing 737-800 (TC-JGE '
Tekirdağ') en aan boord zijn 128 passagiers, 4 cabinepersoneel en 3 cockpitcrew.
Bij nadering van Schiphol komen boven Flevoland de eerste signalen van een probleem aan de linker radiohoogtemeter (van de gezagvoerder). De meter van de co-piloot (die de vlucht uitvoert) functioneert prima.
Bij nadering van de Polderbaan heeft de 737 een hoge snelheid en ligt het boven de normale glidescope.
De autothrottle neemt gas terug om op de glidescope terecht te komen.
Doordat de hoogtemeter een foutieve hoogte doorgeeft (lager dan de feitelijke hoogte) denkt het vliegtuig dat het al bijna bij de landingsbaan aangekomen was.
Uiteindelijk gaat de autothrottle terug naar retard mode; de stand vlak voor touchdown.
Wanneer de Stick shaker wordt geactiveerd komt de crew erachter dat de 737 bijna overtrekt; ze proberen dit nog op te vangen door motorvermogen op te voeren.
Doordat ze op slechts 150 meter hoogte bevinden was dit te laat; de 737 crasht om 10:26 uur op zo'n
anderhalve kilometer voor de Polderbaan in een geploegde akker waarbij de staart als eerste de grond raakt.
![16_big.jpg]()
![1489040.jpg]()
![1489234.jpg]()
![Turkish_accident_3.jpg]()
De 737 breekt in drie stukken, de beide motoren breken af en komen op 100 meter van de romp terecht.
De hulpdiensten waren snel ter plaatse. Er werden 60 ambulances ingezet, 3 traumahelikopters en enkele brandweerwagens. Omdat het vliegtuig was neergekomen in modderig, omgeploegd akkerland werden ook rupsvoertuigen en tractoren ingezet om het vliegtuig te bereiken.
4 Amerikanen, een Turkse passagier, een cabinepersoneelslid en de volledige cockpitcrew overleven de crash niet. 120 inzittenden raakten gewond; 6 passagiers raakten niet gewond.
In maart worden de resten naar Schiphol-Oost gebracht voor onderzoek en op 6 mei 2010 volg het eindrapport van dit onderzoek.
Vlucht 1951 wordt nog steeds uitgevoerd door Turkish Airlines op deze route.
De vluchten worden uitgevoerd door 737's en A320's.
Vlakbij de crashsite werd een monument onthuld; 9 walnotenbomen voor elk slachtoffer.