Ik ben er nu, en ik wil niet meer weg. Ik wordt geboren, vervolgens ga ik naar school, vervolgens werk ik en dan ga ik dood. Waarom al die moeite doen als het eindresultaat is dat je weer weg ben. Voor het behoud van wat? Alles is dan onzin. Waarom zet ik sochtends mijn wekker om naar mijn werk te gaan? Om geld te verdienen zodat ik nu kan leven. Maar waarom leef ik dan nu. Want als er niks meer is hierna dan is het dus totaal nutteloos lijkt me. Waarom ben ik dan uberhaupt geboren? Om te werken zodat ik de huur kan betalen? Lijkt me een beetje onlogisch.quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:01 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je hebt miljarden jaren niet geleefd. Was dat eng?
[..]
De bijbel is door de mens geschreven. Dus wat is het verschil?
Als je een moord pleegt is de keuze al gemaakt. In vrijheid.quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Is dat zo?
"Gij zult niet doden" is een bekende en vrij algemeen geaccepteerde morele waarde. Maar om nu te zeggen dat wij die keuze in volledige vrijheid maken, nee. Als ik een moord pleeg dan is er een reeel risico dat ik daarvoor wordt opgesloten.
Ik durf de stelling wel aan dat dat wel degelijk voor iedereen geldt. Moraliteit en religie hebben, zover ik dat kan zien, helemaal niets met elkaar te maken.quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:12 schreef danny081 het volgende:
[..]
Dit geld uiteraard niet voor iedereen.
En anders zou je dat wel gedaan hebben? Echt? Ik geloof daar niets van.quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:12 schreef danny081 het volgende:
Maar ik heb een tijd geleden een bedrag gehad waarmee ik de keuze kreeg om mee te investeren in een bepaalde illegale handel. Dit heb ik toen niet gedaan omdat ik niet davht dat een God dat idee zou steunen.
Niet noodzakelijk, nee. Het 1 volgt niet uit het ander.quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:12 schreef danny081 het volgende:
Als je gelooft dan ga je er dus ook vanuit dat God ervoor gezord heeft dat je dat bedrag kreeg met een bepaald doel.
Ik weet niet waar het precies om ging, maar er was vast een goede reden dat het illegaal was.quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:12 schreef danny081 het volgende:
het ging om 550000 euro en ik wilde daar meer van maken zodat ik de mensen om mij heen gelukkig kon maken, zoals schulden voor hen afbetalen en dergelijke. Dat heeft niets met God te maken, ik zie mensen gewoon graag gelukkig.
No offense, maar ik geloof daar niets van... net zo min als ik die man geloof die zegt anders zijn buurman te vermoorden. Bovendien is er niets moreel aan dit motief.quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:12 schreef danny081 het volgende:
Ik heb de illegale handel dus afgeslagen en een andere inverstering gedaan. Ik ben dus op het rechte pad gebleven door de invloed van God.
Dat hangt nogal af van de details. Je laat hier heel veel relevante zaken achterwege, lijkt het. Ik kan met dit beetje informatie die vraag niet beantwoorden.quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:12 schreef danny081 het volgende:
Of er nu wel of geen god is, ik heb volgens velen dan natuurlijk de juiste beslissing gemaakt. Maar waarom? Want de jongens in die illegale handel bartsen nu van de poen en mijn investering is mislukt.
Ik zie dit echt als pertinente onzin. Er is ook niets dat erop wijst dat gelovigen zich, moreel gezien, anders gedragen dan ongelovigen. (Anders dan dat ze menen moreler te zijn dan ongelovigen, wat op zichzelf immoreel is in mijn ogen.)quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:12 schreef danny081 het volgende:
Dus de keuze om goed te doen is makkelijker naar mijn mening als je wel in een God gelooft dan als je niet in een God gelooft. Anders had ik zeker voor de illegale handel gegaan op dat moment. Op zo'n schaal denk ik dat het is wat ik bedoel.
maar het is niet echt vrijheid.quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:18 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Als je een moord pleegt is de keuze al gemaakt. In vrijheid.
Er zijn hier twee motieven denkbaar om geen moord te plegen:quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:18 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Als je een moord pleegt is de keuze al gemaakt. In vrijheid.
Nou ik vind dat juist een heerlijke gedachte. Eindigheid.quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:16 schreef danny081 het volgende:
Ik ben er nu, en ik wil niet meer weg. Ik wordt geboren, vervolgens ga ik naar school, vervolgens werk ik en dan ga ik dood. Waarom al die moeite doen als het eindresultaat is dat je weer weg ben. Voor het behoud van wat? Alles is dan onzin. Waarom zet ik sochtends mijn wekker om naar mijn werk te gaan? Om geld te verdienen zodat ik nu kan leven. Maar waarom leef ik dan nu. Want als er niks meer is hierna dan is het dus totaal nutteloos lijkt me. Waarom ben ik dan uberhaupt geboren? Om te werken zodat ik de huur kan betalen? Lijkt me een beetje onlogisch.
Ik ben van mezelf een persoon die graag goed wil doen.quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik durf de stelling wel aan dat dat wel degelijk voor iedereen geldt. Moraliteit en religie hebben, zover ik dat kan zien, helemaal niets met elkaar te maken.
[..]
En anders zou je dat wel gedaan hebben? Echt? Ik geloof daar niets van.
Dit doet denken aan een Christen die Dawkins vertelde dat hij zonder zijn geloof niets had dat hem ervan zou weerhouden om mensen te vermoorden. "Wie zou je dan het eerst vermoorden?" waarop de reactie kwam: "mijn buurman". (Je zal die buurman maar zijn.)
Los van de vraag of dit nu waar is - dat denk ik niet - is de man die dit zij in elk geval in mijn ogen geen haar beter dan iemand die werkelijk zijn buurman vermoordt.
[..]
Niet noodzakelijk, nee. Het 1 volgt niet uit het ander.
[..]
Ik weet niet waar het precies om ging, maar er was vast een goede reden dat het illegaal was.
[..]
No offense, maar ik geloof daar niets van... net zo min als ik die man geloof die zegt anders zijn buurman te vermoorden. Bovendien is er niets moreel aan dit motief.
[..]
Dat hangt nogal af van de details. Je laat hier heel veel relevante zaken achterwege, lijkt het. Ik kan met dit beetje informatie die vraag niet beantwoorden.
[..]
Ik zie dit echt als pertinente onzin. Er is ook niets dat erop wijst dat gelovigen zich, moreel gezien, anders gedragen dan ongelovigen. (Anders dan dat ze menen moreler te zijn dan ongelovigen, wat op zichzelf immoreel is in mijn ogen.)
Klopt het is niet echte vrijheid.quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:22 schreef danny081 het volgende:
[..]
maar het is niet echt vrijheid.
Je kan er inderdaad voor kiezen om een moord te plegen. Maar je doet het niet want dan moet je boor de gebolgen opdraaien.
Het valt me weer op dat je uit angst, uit veiligheid kiest. Een slechte moraal vind ik.quote:Net als het geloof, zegt het aardse bestaan: "Tuurlijk mag je hier rechtsaf slaan, maar als je dat doet dan kies je wel het verkeerde pad en wordt je gestraft". Dus dan ga je links om dit te voorkomen. En zo wordt je dus onbewust in een belaalde richting gestuurd. En onbewust maak je dus zelf niet die keuzes, die worden voor je gemaakt.
Wat wel of niet 'goed' is is subjectief. Mensen doen altijd goed in hun eigen ogen. (Of vinden minimaal hun eigen handelen redelijk.)quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:26 schreef danny081 het volgende:
[..]
Ik ben van mezelf een persoon die graag goed wil doen.
Huh?quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:26 schreef danny081 het volgende:
Maar zonder God had ik wietplantjes niet echt als een duivelse zonde beschouwd, daar ging het namelijk om. Maar op dat moment geloofde ik wel dat God het zo zou zien. Daarom heb ik het niet gedaan.
Deze waarheid is eenvoudig strijdig met de feiten.quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:26 schreef danny081 het volgende:
En je gelooft dat of niet. Daar ben je natuurlijk vrij in. Mijn insziens is dat de waarheid.
PS:quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:26 schreef danny081 het volgende:
Maar zonder God had ik wietplantjes niet echt als een duivelse zonde beschouwd, daar ging het namelijk om.Maar op dat moment geloofde ik wel dat God het zo zou zien. Daarom heb ik het niet gedaan.
Dat gebeurd ook heel vaak. Wij hebben een bepaalde weg waar iedereen 80 rijd waar je 50 mag. Tot ze bij de flistpalen komen daar rijd iedereen opeens netjes 50. Ik zweer het, ik denk ook dat dat Beel mensen dit herkennen.quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
PS:
Vind jij dit een moreel motief voor je handelen? Ik niet namelijk.
Dit is vergelijkbaar met iemand die zich alleen aan de snelheidslimiet houdt omdat er flitskastjes staan, niet omdat het de verkeersveiligheid ten goede komt.
De bijbel zegt dat je je aan de wetten moet houden die gelden in waar je woont. Ook al kloppen de belastingheffingen bijvoorbeeld niet, je moet je er toch aan houden. Rente mag ook niet van de bijbel, maar omdat de wet het zegt moet je toch rente betalen. Zo dus ook wietplanten.quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat wel of niet 'goed' is is subjectief. Mensen doen altijd goed in hun eigen ogen. (Of vinden minimaal hun eigen handelen redelijk.)
Er is geen absolute objectieve standaard voor wat goed is en wat niet.
[..]
Huh?Wat zegt de Bijbel over wietplanten dan? Zover ik weet helemaal niks. Hoe kom jij tot de conclusie dat het een duivelse zonde is?
[..]
Deze waarheid is eenvoudig strijdig met de feiten.
Daarmee zijn die wetten toch nog niet moreel? Als jij nou toevallig in Duitsland 1943 woont, en de wetten schrijven jou voor dat je joden aangeeft, is het dan moreel om dat te doen - volgens de Bijbel? Ik hoop het niet.quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:41 schreef danny081 het volgende:
[..]
De bijbel zegt dat je je aan de wetten moet houden die gelden in waar je woont.
Wetgeving is geen definitie van moraliteit. Het is een afspiegeling van menselijke moraliteit. Wetgeving kan nog steeds heel erg immoreel zijn.quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:41 schreef danny081 het volgende:
Ook al kloppen de belastingheffingen bijvoorbeeld niet, je moet je er toch aan houden. Rente mag ook niet van de bijbel, maar omdat de wet het zegt moet je toch rente betalen. Zo dus ook wietplanten.
Dat is niet een soort lineaire schaal, het is volledig afhankelijk van omstandigheden en morele zeitgeist.quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:41 schreef danny081 het volgende:
Ik denk dat goed of slecht door de persoon zelf bepaald wordt de ene persoon kan een heel hogere grens hebben en denken dat iemand vermoorden wel kan. Een ander kan een lagere grens hebben en vinden dat wietplantjes al niet kunnen.
Ja er staat een hoop immoraliteit in de bijbel.quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:41 schreef danny081 het volgende:
De bijbel zegt dat je je aan de wetten moet houden die gelden in waar je woont. Ook al kloppen de belastingheffingen bijvoorbeeld niet, je moet je er toch aan houden. Rente mag ook niet van de bijbel, maar omdat de wet het zegt moet je toch rente betalen.
Wietplanten mogen wel he? 5 stuks toch? Voor eigen gebruik?quote:Zo dus ook wietplanten.
Er is in elk geval niets moreel aan dit motief, en herken dat bij mijzelf ook niet. Mijn voornaamste motief om me te houden aan snelheidsregels is eenvoudig veiligheid. Of er kastjes staan boeit me niet.quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:38 schreef danny081 het volgende:
[..]
Dat gebeurd ook heel vaak. Wij hebben een bepaalde weg waar iedereen 80 rijd waar je 50 mag. Tot ze bij de flistpalen komen daar rijd iedereen opeens netjes 50. Ik zweer het, ik denk ook dat dat Beel mensen dit herkennen.
Dit is, moreel gezien, een enorme stap vooruit.quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:38 schreef danny081 het volgende:
Maar ik moet je toch ergens een beetje gelijk geven. Misschien handelde ik diep van binnen uit mijn eigen moraliteit omdat ik dus iemand ben die van nature goed wil doen. Op dat moment was ik ervan overtuigt dat ik het deed omdat ik dacht dat God het er niet mee eens was. Ik zal nooit weten of ik het niet ook niet had gedaan als ik op dat moment niet zo bezig was met het geloof. Dus misschien heb je daarin wel gelijk. Dat weet ik niet zeker.
Het lijkt me een heel goed voorbeeld, omdat er heel duidelijk twee motieven zijn voor het je houden aan snelheidslimieten. 1 daarvan is moreel, de ander is immoreel.quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:38 schreef danny081 het volgende:
Maar van de flitspalen is geen goed voorbeeld denk ik.
Wat is er immoreel aan het je aan de snelheid houden uit angst voor boetes?quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er is in elk geval niets moreel aan dit motief, en herken dat bij mijzelf ook niet. Mijn voornaamste motief om me te houden aan snelheidsregels is eenvoudig veiligheid. Of er kastjes staan boeit me niet.
[..]
Dit is, moreel gezien, een enorme stap vooruit.Wellicht dat je dat zelf niet ziet, maar dat komt wellicht nog.
(Als er een god bestaat die moreel gedrag kan waarderen dan stelt hij dit zeker op prijs.)
[..]
Het lijkt me een heel goed voorbeeld, omdat er heel duidelijk twee motieven zijn voor het je houden aan snelheidslimieten. 1 daarvan is moreel, de ander is immoreel.
Niets. Dat was het immorele motief.quote:Op donderdag 12 februari 2015 14:02 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Wat is er immoreel aan het je aan de snelheid houden uit angst voor boetes?
Ik denk dat je de waarde van het leven niet in de verre toekomst (of een volgend leven) moet zoeken, maar in het hier en nu. Waarom vraag je? Omdat het hier en nu waardevol is. Ars gratia artis - vita gratia vitam!quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:16 schreef danny081 het volgende:
Ik ben er nu, en ik wil niet meer weg. Ik wordt geboren, vervolgens ga ik naar school, vervolgens werk ik en dan ga ik dood. Waarom al die moeite doen als het eindresultaat is dat je weer weg ben. Voor het behoud van wat? Alles is dan onzin. Waarom zet ik sochtends mijn wekker om naar mijn werk te gaan? Om geld te verdienen zodat ik nu kan leven. Maar waarom leef ik dan nu. Want als er niks meer is hierna dan is het dus totaal nutteloos lijkt me. Waarom ben ik dan uberhaupt geboren? Om te werken zodat ik de huur kan betalen? Lijkt me een beetje onlogisch.
Ik kan die quotes niet scheiden geen idee hoe dat moet dus ik geef in één keer antwoord steeds.quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
Daarmee zijn die wetten toch nog niet moreel? Als jij nou toevallig in Duitsland 1943 woont, en de wetten schrijven jou voor dat je joden aangeeft, is het dan moreel om dat te doen - volgens de Bijbel? Ik hoop het niet.
[..]
Wetgeving is geen definitie van moraliteit. Het is een afspiegeling van menselijke moraliteit. Wetgeving kan nog steeds heel erg immoreel zijn.
[..]
Dat is niet een soort lineaire schaal, het is volledig afhankelijk van omstandigheden en morele zeitgeist.
Zo lijken veel mensen geen enkel probleem te hebben met het op grote schaal uitmoorden van moslims (zie oorlogen Irak en Afghanistan) en zijn ze tegelijk fel gekant tegen het houden van wietplanten.
Dit soort morele waardes zijn niet absoluut, en ze worden al zeker niet bepaald door het wetboek.
En toch zoek je je heil erin? Want alles wat we van god weten komt uit die achterhaalde bijbel...quote:Op donderdag 12 februari 2015 14:12 schreef danny081 het volgende:
Daarom ben ik ook van mening dat de bijbel achterhaald is.
Dat er in het wetboek of de Bijbel staat 'dit of dat mag je niet doen' is geen morele rechtvaardiging voor zo'n regel, dat is eigenlijk de strekking ervan.quote:Op donderdag 12 februari 2015 14:12 schreef danny081 het volgende:
[..]
Ik kan die quotes niet scheiden geen idee hoe dat moet dus ik geef in één keer antwoord steeds.
Wetten zijn inderdaad niet moreel. Als je op afbetaling iets koopt ben je soms bijvoorbeeld verplicht om flink rente tebetalen. Dat is volgens de bijbel en de koran uit den boze. Maar omdat de wet het zegt moet je je er toch aan houden. En uiteraard kloppen de voorbeelden die jij geeft ook.
De Bijbel lijkt me persoonlijk niet heel relevant voor moraliteit. Maar op zich vind ik dit vanuit de mond van een Christen een zeer opmerkelijke uitspraak. Want ben je van mening dat ook God zijn ideeen over moraliteit bijstelt met de tijd?quote:Op donderdag 12 februari 2015 14:12 schreef danny081 het volgende:
Daarom ben ik ook van mening dat de bijbel achterhaald is. De regels die daarin staan kunnen nooit meegaan met de tijd van nu.
Nogmaals: Michael Sandel!quote:Op donderdag 12 februari 2015 14:12 schreef danny081 het volgende:
De mensen maken er zelf maar wat van. Daarom zoek ik ook nar de echte waarheid. Ik vind het ook interessant. Er zijn zoveel discussies en meningen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. En niemand lijkt het met elkaar eens te zijn. Dat vind ik moeilijk.
De Bijbel staat er vol mee inderdaad. Job vind ik altijd wel een stuitend voorbeeld... God die over een in essentie goed mens de grootste onheil uitroept, met als enige doel de duivel te bewijzen dat hij blind gelooft.quote:Op donderdag 12 februari 2015 14:20 schreef hoatzin het volgende:
[..]
En toch zoek je je heil erin? Want alles wat we van god weten komt uit die achterhaalde bijbel...
Job is één van de twijfel-pijlers van mijn geloof/ongeloof geweest.quote:Op donderdag 12 februari 2015 14:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
De Bijbel staat er vol mee inderdaad. Job vind ik altijd wel een stuitend voorbeeld... God die over een in essentie goed mens de grootste onheil uitroept, met als enige doel de duivel te bewijzen dat hij blind gelooft.
Veel immoreler dan dat wordt het niet.
Ik ga de serie kijken zoiezo.quote:Op donderdag 12 februari 2015 14:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat er in het wetboek of de Bijbel staat 'dit of dat mag je niet doen' is geen morele rechtvaardiging voor zo'n regel, dat is eigenlijk de strekking ervan.
Zo'n morele rechtvaardiging zal onafhankelijk daarvan moeten bestaan.
(Zie ook de video die ik linkte, echt super!)
[..]
De Bijbel lijkt me persoonlijk niet heel relevant voor moraliteit. Maar op zich vind ik dit vanuit de mond van een Christen een zeer opmerkelijke uitspraak. Want ben je van mening dat ook God zijn ideeen over moraliteit bijstelt met de tijd?
[..]
Nogmaals: Michael Sandel!Fantastische serie, die echt een goede poging doet om te doorgronden wat moraliteit nu precies is.
Daarin sta je niet alleen. De schrijver van Marcus vraagt of God/Jezus zijn ongeloof te hulp komt.quote:Op donderdag 12 februari 2015 14:52 schreef danny081 het volgende:
Krom natuurlijk maar zo is het nu eenmaal. Ik bedank iedere dag boor wat ik heb, maar nog steeds zoek ik naar wat wel en niet waar is. Ik hoop dus meer in god dan dat ik in god geloof, zo heb ik het ook aan de pastoor omschreven en dat bleek voldoende te zijn.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |