abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 februari 2015 @ 18:08:56 #51
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_149363234
quote:
14s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:57 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Viel me ook op van die kleding. Het waait ook flink. Goeie informatie voor onze expeditie. _O_

De Mirador miste ik ook in het filmpje.
Kort na de vermissing van K & L (voordat de rugzak was gevonden) werd in de media gesuggereerd dat ze de mirador ongemerkt voorbijgelopen waren door mist/laaghangende bewolking. Zonder dat mooie uitzicht is de Mirador gewoon een open plek op de route. Dat zie je ook in de NOS-video, en dat zal bij deze nieuwe video ook het geval geweest zijn.
Op woensdag 10 september 2025 schreef ChocoFan het volgende:
Jij en domni nog een setje? volgens mij wel *;
pi_149363427
quote:
14s.gif Op woensdag 4 februari 2015 18:08 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

Kort na de vermissing van K & L (voordat de rugzak was gevonden) werd in de media gesuggereerd dat ze de mirador ongemerkt voorbijgelopen waren door mist/laaghangende bewolking. Zonder dat mooie uitzicht is de Mirador gewoon een open plek op de route. Dat zie je ook in de NOS-video, en dat zal bij deze nieuwe video ook het geval geweest zijn.
Ok, goed punt. Je ziet de nevel inderdaad op de video. En als er niets te "mirar" is, dan is het ook een beetje een suffe Mirador.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_149363621
quote:
Kort na de vermissing van K & L (voordat de rugzak was gevonden) werd in de media gesuggereerd dat ze de mirador ongemerkt voorbijgelopen waren door mist/laaghangende bewolking.
De foto's van Kris en Lisanne heeft ons getoond dat er geen laaghangende mist hing boven aan de Pianista. Kraakhelder weer.

quote:
Jackie, dank je wel voor de video!
Enig idee waar de mirador is?
Op de video na 2.31 min boomstronk waar Kris haar foto is gemaakt

Na 2.34 min open plek met daar boven de huisjes die je wel kunt zien in AFK.
Jongens kijken daar ook naar boven. Dit zou qua tijd de plek kunnen zijn van de noodoproep als Kris en Lisanne na de 1e quebrada om waren gekeerd.

Hierna mirador waar dus geen beelden van zijn

Na 2.54 min 1e quebrada en lopen ze door die geul bergafwaarts naar de 2e quebrada.
pi_149368330
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 18:25 schreef jackie12 het volgende:

[..]

De foto's van Kris en Lisanne heeft ons getoond dat er geen laaghangende mist hing boven aan de Pianista. Kraakhelder weer.

[..]

Op de video na 2.31 min boomstronk waar Kris haar foto is gemaakt

Na 2.34 min open plek met daar boven de huisjes die je wel kunt zien in AFK.
Jongens kijken daar ook naar boven. Dit zou qua tijd de plek kunnen zijn van de noodoproep als Kris en Lisanne na de 1e quebrada om waren gekeerd.

Hierna mirador waar dus geen beelden van zijn

Na 2.54 min 1e quebrada en lopen ze door die geul bergafwaarts naar de 2e quebrada.
Toen K en L op de Mirador waren, was er geen sprake van mist/laaghangende bewolking. De foto’s laten dat duidelijk zien.

Duidelijk de boomstronk waar de foto van Kris is gemaakt.

Ik denk ook nog steeds dat K en L na de eerste quebrada terug zijn gegaan en dat die twee noodoproepen inderdaad zijn gedaan op de plek die je hier aangeeft. Ongeveer een uur onder de Mirador aan de Boquete-zijde.
pi_149369037
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 20:19 schreef gynaika het volgende:

Ik denk ook nog steeds dat K en L na de eerste quebrada terug zijn gegaan en dat die twee noodoproepen inderdaad zijn gedaan op de plek die je hier aangeeft. Ongeveer een uur onder de Mirador aan de Boquete-zijde.
In dat gebied heb je op de meeste plekken gewoon bereik, op een paar dichtbeboste zones na. Dan zouden ze toch contact gekregen moeten hebben met 911?

Het filmpje hielp mij wel mee om in te schatten waar Kris en Lisanne verbleven en het is heeel vaag dat ze van die paddocks niet terug konden komen maar wel juist ver ervandaan diep de ontoegankelijke wildernis in...
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_149369604
quote:
19s.gif Op woensdag 4 februari 2015 20:37 schreef El_Matador het volgende:

[..]

In dat gebied heb je op de meeste plekken gewoon bereik, op een paar dichtbeboste zones na. Dan zouden ze toch contact gekregen moeten hebben met 911?

Het filmpje hielp mij wel mee om in te schatten waar Kris en Lisanne verbleven en het is heeel vaag dat ze van die paddocks niet terug konden komen maar wel juist ver ervandaan diep de ontoegankelijke wildernis in...
Daar heb je geheel gelijk in maar ik meen dat Hans K. in een video of in een uitzending gezegd heeft dat aan de Boquete-zijde ook plekken zijn waar geen bereik is.

Je tweede opmerking zet mij uiteraard ook aan het denken, heel vaag dat ze verder de jungle zijn ingegaan, tenzij er dingen zijn voorgevallen waar nog geen duidelijkheid over is.
pi_149369718
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 20:51 schreef gynaika het volgende:

[..]

Daar heb je geheel gelijk in maar ik meen dat Hans K. in een video of in een uitzending gezegd heeft dat aan de Boquete-zijde ook plekken zijn waar geen bereik is.

Je tweede opmerking zet mij uiteraard ook aan het denken, heel vaag dat ze verder de jungle zijn ingegaan, tenzij er dingen zijn voorgevallen waar nog geen duidelijkheid over is.
Ja, we (jij, Hans en ik) zeggen hetzelfde. Maar dan zouden ze volgens jou precies op een plek zijn waar ze geen bereik hadden, om 16:39? En om 16:51 weer? Hoe groot is de kans dat ze precies op die twee momenten (en ertussen wellicht naar hun bereik kijken) geen bereik hadden net toen ze wilden bellen? Daarvoor lijkt me de dekking aan de Boquete-kant toch echt te volledig.

Ja, dat is een sterk punt van jouw scenario; waarom zouden ze in godsnaam zover gelopen zijn (als ze niet in het gezelschap van derden waren). Maar aan de andere kant; waarom zouden derden (die hen iets aangedaan zouden hebben) niet de telefoons en het geld en de camera meenemen? Die dingen zijn een hoop waard en dat krijg je in Panama heel makkelijk ongezien verkocht.

pi_149370282
quote:
14s.gif Op woensdag 4 februari 2015 20:54 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ja, we (jij, Hans en ik) zeggen hetzelfde. Maar dan zouden ze volgens jou precies op een plek zijn waar ze geen bereik hadden, om 16:39? En om 16:51 weer? Hoe groot is de kans dat ze precies op die twee momenten (en ertussen wellicht naar hun bereik kijken) geen bereik hadden net toen ze wilden bellen? Daarvoor lijkt me de dekking aan de Boquete-kant toch echt te volledig.

Ja, dat is een sterk punt van jouw scenario; waarom zouden ze in godsnaam zover gelopen zijn (als ze niet in het gezelschap van derden waren). Maar aan de andere kant; waarom zouden derden (die hen iets aangedaan zouden hebben) niet de telefoons en het geld en de camera meenemen? Die dingen zijn een hoop waard en dat krijg je in Panama heel makkelijk ongezien verkocht.
Dat is inderdaad wel opmerkelijk.
Op de één of andere manier moet ik nu direct denken aan de oude tijdlijn en ooggetuigen dat Kris&Lisanne pas rond 14.30/15.00 uur pad zijn gaan wandelen. Zouden de eerste noodoproepen dan logischer zijn qua locatie?
pi_149370683
quote:
14s.gif Op woensdag 4 februari 2015 20:54 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Het punt is en dat weten we allemaal hier, dat er zeer weinig definitieve aanknopingspunten zijn om een duidelijk scenario op te bouwen. Inderdaad, zoals je zegt, de kans dat ze aan de Boquete-kant geen bereik zouden hebben is naar ons weten zeer klein. Maar als er derden bij betrokken zijn, is die kans wel mogelijk. Maar dan ga ik naar één van mijn scenario’s toe die ik met onze huidige kennis van de gebeurtenissen, liever niet uiteenzet.

Als K en L inderdaad door derden verder mee de jungle zijn ingenomen, etc. etc. dan kan ik mij voorstellen dat deze lieden de bezittingen van K en L niet hebben meegenomen. Uit angst om betrokken te raken bij eventuele aanhouding i.v.m. de verdwijning van de vrouwen.
pi_149371072
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 21:22 schreef gynaika het volgende:
Als K en L inderdaad door derden verder mee de jungle zijn ingenomen, etc. etc. dan kan ik mij voorstellen dat deze lieden de bezittingen van K en L niet hebben meegenomen. Uit angst om betrokken te raken bij eventuele aanhouding i.v.m. de verdwijning van de vrouwen.
Maar welke betrokkenheid? Je ziet in het filmpje ook heel goed hoe ongelooflijk afgelegen en eenzaam het gebied achter de Mirador is.

Niemand komt erachter als je wat smartphones, camera en zeker contant geld meejat en dat ergens op de zwarte markt verkoopt.

Panama is geen gecontroleerde politiestaat waar constant op je gelet wordt. Ik doe zelf (bewust) mee aan de zwarte markt (niet van gestolen goederen) en het is heel makkelijk om dingen stiekem te doen.

Ik zie de sterke argumenten voor jouw scenario, maar tegelijkertijd de argumenten tegen een scenario met derden erbij...

pi_149371377
Ik zag net op een plaatje in de OP dat ook de WIFI van Spanish by the River gelogd is.
Zijn die gegevens van wifi en de tijden nooit openbaar gemaakt?
Want daarmee zouden alle klokken gelijk gezet kunnen worden en ook de fototijden vast liggen.
Wie dit leest is gek
pi_149371579
quote:
99s.gif Op woensdag 4 februari 2015 21:39 schreef Nieuwschierig het volgende:
Ik zag net op een plaatje in de OP dat ook de WIFI van Spanish by the River gelogd is.
Zijn die gegevens van wifi en de tijden nooit openbaar gemaakt?
Want daarmee zouden alle klokken gelijk gezet kunnen worden en ook de fototijden vast liggen.
Die gegevens komen van de telefoons en zijn "openbaar" gemaakt in een uitzending die agter heeft gescreencapped.

De fototijden lijken mij in ieder geval gewoon betrouwbaar.

Die tijden niet accepteren maar andere wel, is cherrypicking, geen serieuze basis voor conclusies, zou ik zeggen.

pi_149371978
quote:
19s.gif Op woensdag 4 februari 2015 21:44 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Die gegevens komen van de telefoons en zijn "openbaar" gemaakt in een uitzending die agter heeft gescreencapped.

De fototijden lijken mij in ieder geval gewoon betrouwbaar.

Die tijden niet accepteren maar andere wel, is cherrypicking, geen serieuze basis voor conclusies, zou ik zeggen.
Dus geen twijfel dat de foto's op de Mirador om 13:00 uur plaatselijke tijd gemaakt zijn?
Dan geeft ik nog steeds de meeste kans dat ze rond 15:00 uur omgedraaid zijn en op de terugweg verdwaald zijn. En toen ze dat zelf door hadden hebben proberen te bellen.
Wie dit leest is gek
pi_149372133
quote:
99s.gif Op woensdag 4 februari 2015 21:54 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Dus geen twijfel dat de foto's op de Mirador om 13:00 uur plaatselijke tijd gemaakt zijn?
Dan geeft ik nog steeds de meeste kans dat ze rond 15:00 uur omgedraaid zijn en op de terugweg verdwaald zijn. En toen ze dat zelf door hadden hebben proberen te bellen.
Ik twijfel daar niet aan, wat anderen doen, moeten zij weten.

Maar selectief twijfelen, is natuurlijk niet eerlijk. De ene tijd niet geloven en de andere wel, alleen maar omdat het zo in je scenario past, is geen eerlijke zoektocht naar wat er gebeurd zou kunnen zijn.

Op de terugweg verdwaald klopt totaal niet met de gevonden resten of ze moeten weer omgedraaid zijn of door derden ontvoerd.

Zie het kaartje in de OP. De dekking voor telefoonbereik is nu juist afwezig in het gebied waar de resten gevonden zijn en hoewel de dekking niet 100% is op de Pianista tussen start en Mirador, is het wel voldoende aanwezig om niet minstens 12 minuten lang (16:39-16:51) zonder te zitten.

Maar ook dat punt is een goed onderzoekspunt voor de expeditie.

We weten alleen niet welke provider Kris en Lisanne hadden. Ik neem aan dat ze een SIM-kaartje gekocht hebben in Bocas, dat doen de meeste reizigers, en anders roaming met hun Nederlandse provider.

woensdag 4 februari 2015 @ 22:06:20 #65
430880 mig72
De Professional
pi_149372504
quote:
19s.gif Op woensdag 4 februari 2015 21:57 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Maar selectief twijfelen, is natuurlijk niet eerlijk. De ene tijd niet geloven en de andere wel, alleen maar omdat het zo in je scenario past, is geen eerlijke zoektocht naar wat er gebeurd zou kunnen zijn.

Op de terugweg verdwaald klopt totaal niet met de gevonden resten of ze moeten weer omgedraaid zijn of door derden ontvoerd.

Zie het kaartje in de OP. De dekking voor telefoonbereik is nu juist afwezig in het gebied waar de resten gevonden zijn en hoewel de dekking niet 100% is op de Pianista tussen start en Mirador, is het wel voldoende aanwezig om niet minstens 12 minuten lang (16:39-16:51) zonder te zitten.

Maar ook dat punt is een goed onderzoekspunt voor de expeditie.

We weten alleen niet welke provider Kris en Lisanne hadden. Ik neem aan dat ze een SIM-kaartje gekocht hebben in Bocas, dat doen de meeste reizigers, en anders roaming met hun Nederlandse provider.
Wanneer is jullie expeditie alweer? 1 apr meen ik mij te herinneren?
pi_149372517
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2015 22:06 schreef mig72 het volgende:

[..]

Wanneer is jullie expeditie alweer? 1 apr meen ik mij te herinneren?
Nee.

woensdag 4 februari 2015 @ 22:09:38 #67
430880 mig72
De Professional
pi_149372637
quote:
19s.gif Op woensdag 4 februari 2015 22:06 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Nee.
Wat dan? En hoe ziet je inventaris/reisagenda wel uit ivm deze zaak? Met andere woorden welke punten heb je opgenomen in je to-do-lijst van het onderzoek?
pi_149372676
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2015 22:09 schreef mig72 het volgende:

[..]

Wat dan? En hoe ziet je inventaris/reisagenda wel uit ivm deze zaak? Met andere woorden welke punten heb je opgenomen in je to-do-lijst van het onderzoek?
Dat is iets tussen de deelnemers en verder niet relevant voor dit topic over Kris en Lisanne.

pi_149372735
quote:
19s.gif Op woensdag 4 februari 2015 21:57 schreef El_Matador het volgende:

[..]

De gevonden resten kunnen alleen op een 'normale' manier op de vindplekken terecht zijn gekomen als ze vanuit de 1e noodoproeplokatie dagen aan het dwalen zijn geweest en uiteidelijk via een grote boog o.i.d. bij de Culebra-rivier uitgekomen zijn.

Als je de Sendero Pianista als een rechte Zuid - Noord lijn beschouwt en ze zijn aanvankelijk naar het westen verdwaald dan zul je op je zoektocht richting oost lopen (via allerlei onduidelijke kronkelpaadjes) om de Pianista te kruisen maar dan moet je 'm wel als zodanig herkennen.
Wie dit leest is gek
pi_149372831
quote:
99s.gif Op woensdag 4 februari 2015 22:12 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

De gevonden resten kunnen alleen op een 'normale' manier op de vindplekken terecht zijn gekomen als ze vanuit de 1e noodoproeplokatie dagen aan het dwalen zijn geweest en uiteidelijk via een grote boog o.i.d. bij de Culebra-rivier uitgekomen zijn.

Als je de Sendero Pianista als een rechte Zuid - Noord lijn beschouwt en ze zijn aanvankelijk naar het westen verdwaald dan zul je op je zoektocht richting oost lopen (via allerlei onduidelijke kronkelpaadjes) om de Pianist te kruisen maar dan moet je 'm wel als zodanig herkennen.
Ik zie niet precies hoe je dit bedoelt. Juist de "weg" van de Mirador via de quebrada's, paddocks en kabelbruggen is een vrij rechte "lijn" van zuid naar noord.

Waarom zouden ze naar het westen of oosten of "in een grote boog" gegaan zijn?

pi_149373021
Stel je voor: keurig "de weg" volgen en niet gevonden worden.
Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)
pi_149373115
quote:
19s.gif Op woensdag 4 februari 2015 22:14 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik zie niet precies hoe je dit bedoelt. Juist de "weg" van de Mirador via de quebrada's, paddocks en kabelbruggen is een vrij rechte "lijn" van zuid naar noord.

Waarom zouden ze naar het westen of oosten of "in een grote boog" gegaan zijn?
Omdat ik me kan voorstellen (niet meer dan dat) dat ze op de terugweg een zij-pad ingeslagen zijn en dat te lang doorgelopen hebben (de zon achterna?) en zich realiserend dat ze niet voor donker thuis zouden zijn hebben proberen te bellen.
En "grote boog" slaat idd nergens op. dat is meer bij wijze van spreken. Gewoon gezocht naar het pianistapad en niet gevonden.
Wie dit leest is gek
pi_149373285
quote:
99s.gif Op woensdag 4 februari 2015 22:20 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Omdat ik me kan voorstellen (niet meer dan dat) dat ze op de terugweg een zij-pad ingeslagen zijn en dat te lang doorgelopen hebben (de zon achterna?) en zich realiserend dat ze niet voor donker thuis zouden zijn hebben proberen te bellen.
En "grote boog" slaat idd nergens op. dat is meer bij wijze van spreken. Gewoon gezocht naar het pianistapad en niet gevonden.
Dus je stelt je voor dat ze wel degelijk terug zijn gelopen maar toen verdwaald omdat ze het pad niet meer konden vinden. Ok, maar waarom zijn ze dan de volgende dag bij daglicht niet teruggekomen? Als je die video zo ziet, is het gebied met die paddocks en huisjes erg overzichtelijk.

Ik kan me jouw mogelijkheid voorstellen, maar niet dat ze dan in die minstens 7 dagen erna nooit terug hebben kunnen komen. Maar wel juist exact de verkeerde kant op, het meest ontoegankelijke stuk wildernis in.

Verdwalen is niet zo moeilijk, verdwaald blijven gedurende een week, lijkt me veel moeilijker. Zelfs als er 1 niet (zo) mobiel was. En immobiliteit spreekt ook tegen het juist (veel!) verder klauteren.

pi_149373639
quote:
19s.gif Op woensdag 4 februari 2015 22:25 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dus je stelt je voor dat ze wel degelijk terug zijn gelopen maar toen verdwaald omdat ze het pad niet meer konden vinden. Ok, maar waarom zijn ze dan de volgende dag bij daglicht niet teruggekomen? Als je die video zo ziet, is het gebied met die paddocks en huisjes erg overzichtelijk.

Ik kan me jouw mogelijkheid voorstellen, maar niet dat ze dan in die minstens 7 dagen erna nooit terug hebben kunnen komen. Maar wel juist exact de verkeerde kant op, het meest ontoegankelijke stuk wildernis in.

Verdwalen is niet zo moeilijk, verdwaald blijven gedurende een week, lijkt me veel moeilijker. Zelfs als er 1 niet (zo) mobiel was. En immobiliteit spreekt ook tegen het juist (veel!) verder klauteren.
Wellicht tussen 2 paddocks doorgegelipt op hun west-oost zoektocht. Of bovenlangs de 1e paddock gelopen en desondanks de Pianista trail niet herkend.
Zoals alle theoriën is ook deze niet geheel logisch. Alleen als je heel veel pech hebt, eigenlijk.
Wie dit leest is gek
  woensdag 4 februari 2015 @ 22:40:09 #75
430880 mig72
De Professional
pi_149373868
quote:
6s.gif Op woensdag 4 februari 2015 22:10 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dat is iets tussen de deelnemers en verder niet relevant voor dit topic over Kris en Lisanne.
Natuurlijk is dat relevant of je hoeft niet te mededelen dat je uberhaupt op reis gaat naar de Trail, ook dat boeit niemand anders.

En een van je reisgenoot wil zelfs ons sponsorgeld, dus niet zo uit de hoogte doen. ;)

En bovenop alles, ik dacht dat het doel van de reis een eerlijke poging, dwz te goeder trouw was, achter de feiten te komen, en dat namens, jegens, voor, en van ons vast te leggen. Ik kan het mis hebben, ben ook geen 'regular' in dit topic.
pi_149373928
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 22:40 schreef mig72 het volgende:

[..]

Natuurlijk is dat relevant of je hoeft niet te mededelen dat je uberhaupt op reis gaat naar de Trail, ook dat boeit niemand anders.
Jou boeit dat niet wellicht, anderen wel. En ik hoef echt mij niet te verantwoorden.

quote:
En een van je reisgenoot wil zelfs ons sponsorgeld, dus niet zo uit de hoogte doen. ;)
Nee, zo is de situatie niet. En ik spreek niet voor hem, hij kan dat prima zelf.

quote:
En bovenop alles, ik dacht dat het doel van de reis een eerlijke poging, dwz te goeder trouw was, achter de feiten te komen, en dat namens, jegens, voor, en van ons vast te leggen. Ik kan het mis hebben, ben ook geen 'regular' in dit topic.
Het laatste is wellicht de verklaring.

pi_149374072
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 22:40 schreef mig72 het volgende:

[..]

Ik ga mee om een aantal routes op gps vast te leggen.
En voor het bier bij het zwembad.
Make my day!
  woensdag 4 februari 2015 @ 22:49:26 #78
430880 mig72
De Professional
pi_149374180
quote:
19s.gif Op woensdag 4 februari 2015 22:42 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Jou boeit dat niet wellicht, anderen wel. En ik hoef echt mij niet te verantwoorden.

[..]

Nee, zo is de situatie niet. En ik spreek niet voor hem, hij kan dat prima zelf.

[..]

Het laatste is wellicht de verklaring.
Je hebt het (weer) misgelezen. Als het mij niet boeit had ik de vraag niet gesteld.Daar wilde je geen antwoord op, en toen zei ik dat als je niet prijs wilt geven wat je precies gaat doen voor het onderzoek, we ook niet de rest van de informatie over je reis per se nodig hebben.

De vraag was meer aan jou gericht aangezien jij ineens, om onverklaarbare redenen, uit de hoogte begint te doen. Jouw goed recht, maar verwacht ook niks terug.

Met dat laatste bedoelde ik, dat het doel van je reis inmiddels iets veranderd kan zijn, maar het was volgens mij nog altijd in het begin bedoeld om ons alle op Fok iets wijzer te maken, daar waar de autoriteiten en andere onderzoekenden gefaald/gestrand zijn.
  woensdag 4 februari 2015 @ 22:51:21 #79
430880 mig72
De Professional
pi_149374239
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2015 22:46 schreef agter het volgende:

[..]

Ik ga mee om een aantal routes op gps vast te leggen.
En voor het bier bij het zwembad.
Leuk zeg, ik zou ook graag een paar dagjes en nachtjes in een leuke jungle bivakkeren. Wel de bbq grill meebrengen eh? :9~
pi_149374251
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 22:49 schreef mig72 het volgende:

[..]

Je hebt het (weer) misgelezen. Als het mij niet boeit had ik de vraag niet gesteld.Daar wilde je geen antwoord op, en toen zei ik dat als je niet prijs wilt geven wat je precies gaat doen voor het onderzoek, we ook niet de rest van de informatie over je reis per se nodig hebben.

De vraag was meer aan jou gericht aangezien jij ineens, om onverklaarbare redenen, uit de hoogte begint te doen. Jouw goed recht, maar verwacht ook niks terug.

Met dat laatste bedoelde ik, dat het doel van je reis inmiddels iets veranderd kan zijn, maar het was volgens mij nog altijd in het begin bedoeld om ons alle op Fok iets wijzer te maken, daar waar de autoriteiten en andere onderzoekenden gefaald/gestrand zijn.
Ik doe niet uit de hoogte, mig. Ik ga lekker naar Boquete en daar met wat toffe FOK!kers wat leuke dingen doen. Ik voel absoluut geen verantwoording naar anderen daarover, lijsten met opdrachten (mogelijke vragen is iets heel anders) en vragen over wanneer, welke schema's, plannen, etc. Dat gaat niemand verder iets aan, behalve de mensen die meegaan.

Ik maak me ook totaal geen illusies dat wij ineens dingen gaan vinden na ruim een jaar (!) in een enorm tropisch en vochtig gebied, waar anderen "gefaald" of gefaald hebben.

woensdag 4 februari 2015 @ 23:04:10 #81
430880 mig72
De Professional
pi_149374702
quote:
19s.gif Op woensdag 4 februari 2015 22:51 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik doe niet uit de hoogte, mig. Ik ga lekker naar Boquete en daar met wat toffe FOK!kers wat leuke dingen doen. Ik voel absoluut geen verantwoording naar anderen daarover, lijsten met opdrachten (mogelijke vragen is iets heel anders) en vragen over wanneer, welke schema's, plannen, etc. Dat gaat niemand verder iets aan, behalve de mensen die meegaan.

Ik maak me ook totaal geen illusies dat wij ineens dingen gaan vinden na ruim een jaar (!) in een enorm tropisch en vochtig gebied, waar anderen "gefaald" of gefaald hebben.
Ok, no prob, je bent inderdaad niks antwoordplichtig aan iets dat in je persoonlijke sfeer ligt. Ik dacht alleen dat dit een reis van een totaal andere aard was, met betrekking tot doel, inhoud, en motivatie. Ik zal je verder niet lastigvallen.
pi_149374755
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2015 22:51 schreef mig72 het volgende:

[..]

Leuk zeg, ik zou ook graag een paar dagjes en nachtjes in een leuke jungle bivakkeren. Wel de bbq grill meebrengen eh? :9~
Interesse om ook te gaan?
Make my day!
  woensdag 4 februari 2015 @ 23:08:16 #83
430880 mig72
De Professional
pi_149374844
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2015 23:05 schreef agter het volgende:

[..]

Interesse om ook te gaan?
Haha, nee moet eerst thuis de geldzaakjes regelen.

We zien het wel.
pi_149376060
Geen idee wie hier de expeditie aanstuurt?
pi_149376634
Wat mij opvalt aan de foto's van Kris en Lisanne, de reportage van Answers for Kris en de video van Edwin P. is dat ze allemaal heel erg op elkaar lijken.
In het tijdsbestek van zo'n 4 uur opnames, foto's van vaak precies dezelfde plekken.
Eerst het saaie stuk voor het bos, daarna de quebrada op de pianista, plek met huisjes waar Kris en Lisanne zouden kunnen zijn bij omkeren, mirador, geul, 1e quebrada, 2e quebrada en paddock.

Het ziet er voor mij zo uit dat als je de Pianista en het gebied daarachter blanco gaat bewandelen je dan toch foto's en filmpjes gaat maken van eigenlijk dezelfde plekken.
In de video van AFK en Edwin P. zelfs op exact dezelfde plekken:

- open plek Pianista met huisjes boven en hekje scheve paal: AFK 23.26 min en Edwin 2.47 min
- paddock met hek met prikkeldraad AFK 15.56 min en Edwin: 4.25 min

Ik heb alle 3 "de groepen" eens naast elkaar gelegd en wat mij opvalt is dat alle 3 de partijen op dezelfde plekken foto's, filmpjes maken. Tot de 1e quebrada. Daarna gaan alleen AFK en Edwin nog verder.
Het gegeven dat Kris en Lisanne geen foto's na de 1e quebrada hebben gemaakt is voor mij een keiharde aanwijzing dat zij ook niet verder zijn gegaan dan de 1e quebrada.Tenzij onder dwang
  donderdag 5 februari 2015 @ 00:15:32 #86
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_149376654
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 23:48 schreef ootjekatootje het volgende:
Geen idee wie hier de expeditie aanstuurt?
Niemand, we regelen alles in goed overleg :)
pi_149376694
edit
  donderdag 5 februari 2015 @ 00:24:08 #88
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_149376769
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 22:49 schreef mig72 het volgende:

[..]

Ieder heeft zijn eigen doel bij deze reis. Ik blijf ver uit de buurt van het zwembad. Ik loop liever door de jungle op zoek naar paden en kruisingen, en die ene locatie die we allemaal willen weten. En ik wil de flora en fauna globaal in kaart brengen. Het is uiteraard de bedoeling om dat ook hier te delen.

En wanneer we gaan en wat we precies gaan doen, dat houden we buiten het forum. Als ik nu schrijf dat we op 29 maart om 13:00 in Boquete aankomen dan kan onze aankomst wel eens héél gezellig worden ;)
Ik zit niet te wachten op media-aandacht tijdens deze reis.
pi_149376806
In een tabel zou het er zo uit zien (met hulp van mn vriendin)

http://nl.tinypic.com/r/28hijja/8
pi_149376901
Om 13.54 uur waren kris en Lisanne bij de 1e quebrada.
Bij doorlopen om 14.14 uur bij de 2e quebrada en om 14.34 uur bij de paddock.

14.34 uur was ruim 2 uur voor de eerste noodoproep dus kan een panieksituatie op dat tijdstip geen reden zijn om toen al geen foto's meer te maken.
pi_149377008
quote:
6s.gif Op woensdag 4 februari 2015 22:10 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Heb je helemaal gelijk in, maar vermelden jullie dan wel de maand van vertrekken :?
Trouwens de hond in de video is niet Blue O+
pi_149377017
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 00:41 schreef vronie het volgende:

[..]

Heb je helemaal gelijk in, maar vermelden jullie dan wel de maand van vertrekken :?
Klopt, Blue is een Husky. Deze niet
pi_149377030
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 00:41 schreef vronie het volgende:

[..]

Hey hondenexpert, dank je. Ik vond het al zo vaag dat die hont de hele weg meeliep.

Ik denk dat je wel merkt wanneer we in Panama zijn en per pb houden we wel contact. ;)

Ben het voor de volle 101 % eens met Domnivoors laatste reactie. Op het zwembad na dan. :P

pi_149377186
quote:
19s.gif Op donderdag 5 februari 2015 00:43 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Hey hondenexpert, dank je. Ik vond het al zo vaag dat die hont de hele weg meeliep.

Ik denk dat je wel merkt wanneer we in Panama zijn en per pb houden we wel contact. ;)

Ben het voor de volle 101 % eens met Domnivoors laatste reactie. Op het zwembad na dan. :P
Lief van je dat je de moeite wilt doen via een pd ;) geniet jij maar bij het zwembad ^O^
pi_149377477
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 00:14 schreef jackie12 het volgende:
Wat mij opvalt aan de foto's van Kris en Lisanne, de reportage van Answers for Kris en de video van Edwin P. is dat ze allemaal heel erg op elkaar lijken.
In het tijdsbestek van zo'n 4 uur opnames, foto's van vaak precies dezelfde plekken.
Eerst het saaie stuk voor het bos, daarna de quebrada op de pianista, plek met huisjes waar Kris en Lisanne zouden kunnen zijn bij omkeren, mirador, geul, 1e quebrada, 2e quebrada en paddock.

Het ziet er voor mij zo uit dat als je de Pianista en het gebied daarachter blanco gaat bewandelen je dan toch foto's en filmpjes gaat maken van eigenlijk dezelfde plekken.
In de video van AFK en Edwin P. zelfs op exact dezelfde plekken:

- open plek Pianista met huisjes boven en hekje scheve paal: AFK 23.26 min en Edwin 2.47 min
- paddock met hek met prikkeldraad AFK 15.56 min en Edwin: 4.25 min

Ik heb alle 3 "de groepen" eens naast elkaar gelegd en wat mij opvalt is dat alle 3 de partijen op dezelfde plekken foto's, filmpjes maken. Tot de 1e quebrada. Daarna gaan alleen AFK en Edwin nog verder.
Het gegeven dat Kris en Lisanne geen foto's na de 1e quebrada hebben gemaakt is voor mij een keiharde aanwijzing dat zij ook niet verder zijn gegaan dan de 1e quebrada.Tenzij onder dwang
dus:
vraag 1, hoe komt de broek bij de 2e quebrada?
vraag 2, kloppen de telefoontijden?

feit 1: de eerste volgende foto na de 1e quebraba in de rij, is gewist en meerdere kunnen gewist zijn en vervolgens overgeschreven
feit 2: telefoons hebben geen (heel even 1 x) bereik gehad, wat duid op dat ze niet teruggekeerd zijn naar Boquete, in ieder geval niet met de telefoons.

goed gevonden, hoe laat zijn die jongens gaan lopen?
pi_149377532
Iemand hier in de gelegenheid contact te leggen met F of teamlid van F?
Of een local die de exacte plek weet van de gevonden broek?

We weten dat de schoen achter een boom lag, de broek lag dichtgeknoopt op een steen toch? Welke steen en hoe en waar? Voor mij een van de meest belangrijkste vragen. In welke staat is die broek gevonden. Hebben ze die zelf achtergelaten en waarom in godsnaam. Hoe hoog ligt die steen, kan die er door modderstromen/waterstromen zijn beland of alleen door mensenhanden.

Weten die jongens dat, Jackie?

Telefoongegevens en fototijden zijn voor mij weer van de tafel, het vast houden aan de bekende tijden, levert meer vragen op dan antwoorden. Grote vraagtekens hier bij de bekende tijden.
pi_149377626
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 01:43 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

dus:
vraag 1, hoe komt de broek bij de 2e quebrada?
Je bent in de war.

kijktip:

quote:
feit 2: telefoons hebben geen (heel even 1 x) bereik gehad, wat duid op dat ze niet teruggekeerd zijn naar Boquete, in ieder geval niet met de telefoons.
De vraag is of die "ene keer contact" echt is. Als dat zo zou zijn, zou het toch logisch zijn dat degene die toen belde op die plek blijft en het veeeeel vaker probeert?

Kan je je de situatie niet indenken? "Jaaaa, eindelijk, hij maakt verbinding!!"

"Hey, zullen we doorlopen, of proberen we het nog een keer? Neuh joh, laten we verder klauteren, hoest met je been? Heb je nog water? Zullen we even lekker rustig langs de rivier gaan zitten?" :')

• Was het wel Kris of Lisanne die die centrale belde?
• Wanneer, hoe laat was dat precies?
• Waar konden ze toen geweest zijn (m.b.t. het kaartje met het telefoonbereik, dat meestal positiever dan negatiever wordt afgeschilderd, zeker de Latijns-Amerikaanse fameuze 'corruptie/propaganda'-cultuur een beetje kennende)?

donderdag 5 februari 2015 @ 02:12:04 #98
430880 mig72
De Professional
pi_149377633
Ik had overigens ergens gelezen dat Panama een van de gevaarlijkste landen is op deze aardbol qua misdaad en dan vooral georganiseerde. Dat en Honduras :X welke volgens mij nog iets hoger op die schaamtelijst staat.

Ik hoop dat jullie altijd attent zijn op je veiligheid. Liever jij dan ik.
pi_149377688
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 02:12 schreef mig72 het volgende:
Ik had overigens ergens gelezen dat Panama een van de gevaarlijkste landen is op deze aardbol qua misdaad en dan vooral georganiseerde. Dat en Honduras :X welke volgens mij nog iets hoger op die schaamtelijst staat.

Ik hoop dat jullie altijd attent zijn op je veiligheid. Liever jij dan ik.
Mig, als jij je neus nou es uit al die vreselijke Wikipedialinkjes, massamediapropaganda en andere statistieken haalt en je blikveld eens zou verruimen (dat is niet uniek aan dit topic) zou je iets serieuzer genomen worden door anderen.

Ik weet dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. Wat op zich geen argument maar wel een nuttige observatie is.

Ja, Panama kent een belachelijk hoog moordpercentage, net als Colombia, Honduras en... Groenland.
Ja, er is criminaliteit, roofovervallen gebeuren veel en je moet uitkijken met wat je doet.

Maar de andere kant, een kant die jij niet kent noch -en dat is het punt- wil kennen, voorstellen of aannemen, is dat het toerisme floreert, dat vrouwen alleen kunnen reizen en dat de horrorverhalen zich meestal beperken tot de lagere klassen waar je als normale reiziger (en zelfs backpackende reiziger) vaak niet mee te maken hebt.

De middenklasse van Colombia is prima vergelijkbaar met die van Panama en in veel opzichten woon ik in een gevaarlijker land. Kerst en oud en nieuw in het door jou gehate Honduras doorgebracht. Ver weg van het gevaar, dat geef ik toe. Verbaasd was ik dan ook Nederlanders, Belgen en anderen te ontmoeten die in fucking San Pedro Sula woonden.

San Pedro is de gevaarlijkste stad ter wereld.

Vriend van mij die met mij op reis wilde, zocht het op op internet. Eerste link; "San Pedro Sula - The Devil Lives Here".

En toch wonen er Nederlanders en Belgen die mij hun verhalen verteld hebben.

Kruip nou eens van die zolderkamer af en ervaar het echte leven, dat voor 99% vredig en positief is.

Ook en op veel vlakken juist in Latijns-Amerika.

donderdag 5 februari 2015 @ 02:21:23 #100
430880 mig72
De Professional
pi_149377701
Toevallig op dit gestuit via google zojuist:

De vrouwen zijn zeer waarschijnlijk niet
verdwaald, maar slachtoffer geworden van een misdaad.

Boquete staat bekend als een relatief veilig oord waar alleen dieven of inbrekers toeslaan. Er komen nauwelijks gewelddadige misdaden voorwaar toeristen bij betrokken zijn.

Toch lijkt het er steeds meer op dat de
verdwijning te maken heeft met een misdaad.
Als de vrouwen wel zijn verdwaald, waren ze
zeer waarschijnlijk al gevonden. De politie heeft niet gezegd om wat voor misdaad het zou kunnen gaan, maar er worden verschillende scenario's onderzocht.

Het Openbaar Ministerie van Panama heeft
speciale teams op de zaak gezet.

Drie weken na de vermissing is een eenheid die
is gespecialiseerd in georganiseerde misdaad
zich met de zaak gaan bemoeien. Een week later is er ook een team 'complexe zaken' aan
toegevoegd. Daarnaast zijn er diverse privé-
onderzoekers van de politie in Boquete bezig
met de verdwijning.

De Nederlandse politie gaat regelmatig naar
Panama om hun bevindingen te overleggen die
ze onder meer verkregen hebben uit digitaal
onderzoek en gesprekken met getuigen die de
vrouwen voor hun verdwijning hebben
gesproken.

http://www.nu.nl/weekend/(...)ouwen-in-panama.html
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties