Dat is verkeerd om. Je kunt de correctheid van de Bijbel slechts weten door te kijken naar diens historiciteit. Om naar de historiciteit te kijken, moet je eerst de betekenis weten. Kortom: het begint met interpretatie, dan met historiciteit en dan pas autoriteit.quote:Op zondag 8 februari 2015 14:29 schreef Halcon het volgende:
[..]
Als iets gezegd zou zijn door iemand of de visie is van iemand, dan zou ik eerst kijken of die persoon of dat wezen echt heeft bestaan en of de autoriteit die aan hem is toegekend rechtmatig is. Pas als dat vast is gesteld, zou ik kijken naar de interpretatie.
Kan dat? Hoe?quote:Op zondag 8 februari 2015 14:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik bedoelde het *niet bestaan van God. Je kunt dat niet bewijzen, je kunt slechts aannemelijk maken dat hij niet bestaat.
Christenen zijn zeer bedreven in het dusdanig interpreteren van de Bijbel dat die consistentieproblemen verdwijnen. En zoals gezegd: een discussie over wat nu de juiste interpretatie is lijkt me zo goed als onmogelijk.quote:Op zondag 8 februari 2015 14:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
"De Bijbel ondersteunt mijn standpunten." is vaak een van die overtuigingen - een vrij cruciale, zelfs. Die kun je alleen ontkrachten door te laten zien dat de Bijbel waarschijnlijk het standpunt niet ondersteunt.
Ik vond jouw argument eerlijk gezegd ook nogal flauw.quote:
Ik had er al 1 gegeven: de opstanding van Jezus.quote:Op zondag 8 februari 2015 14:50 schreef Jigzoz het volgende:
Maar goed, heb je dan een voorbeeld van een bijbelverhaal/-situatie met een paar verschillende interpretaties?
Dat zul je aan de betreffende Christenen moeten vragen.quote:Op zondag 8 februari 2015 14:50 schreef Jigzoz het volgende:
Of laat ik een voorbeeld noemen, een heel bekende: de zondvloed. Interpretatie 1 is 'het is gegaan zoals het er staat', maar de meeste christenen gaan daar niet vanuit. Wat betekent het dan wél volgens de verschillende groepen? 1 voorbeeld van een andere interpretatie vind ik genoeg. Kom maar op.
quote:Op zondag 8 februari 2015 14:50 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat zou toch ook omdraaien van de bewijslast zijn? Een gelovige stelt iets en gebruikt als bron de Bijbel en indirect God en vervolgens zou ik moeten aantonen dat God niet bestaat...
En hoe kom je erachter of er redelijke argumenten zijn of de Bijbel autoriteit heeft? Door te kijken naar diens feitelijkheid. En om de feitelijkheid te bespreken, moet je de betekenis kennen. Kortom, als je de autoriteit van de Bijbel wilt bespreken, moet je ook diens interpretatie bespreken.quote:[..]
Of de grond van het standpunt wegvagen. De Bijbel is alleen een waardevol argument als er ook redelijke argumenten zijn om autoriteit toe te kennen aan de Bijbel. Zijn die er niet, dan is een vermelding in de Bijbel net zo krachtig als een vermelding in bv. een boek van Harry Potter of de Tina.
Voor gebeurtenissen heb je een punt inderdaad. Voor uitspraken die door iemand zouden zijn gedaan, lijkt het me dat je eerst gaat kijken of die persoon daadwerkelijk heeft bestaan, of diegene inderdaad in die tijd leefde en of de autoriteit die wordt toegekend aan die persoon terecht is.quote:Op zondag 8 februari 2015 14:52 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is verkeerd om. Je kunt de correctheid van de Bijbel slechts weten door te kijken naar diens historiciteit. Om naar de historiciteit te kijken, moet je eerst de betekenis weten. Kortom: het begint met interpretatie, dan met historiciteit en dan pas autoriteit.
In iedere andere situatie zou je hetzelfde doen. Stel dat ik een boek schrijf over WOII. Dan ga je niet kijken: "Is die Ser wel betrouwbaar?" Je gaat kijken wat ik schrijf, en of wat ik schrijf overeenkomt met de werkelijkheid. Op basis daarvan bepaal je mijn betrouwbaarheid. Niet andersom.
Leuk hoor. Dat neemt nog steeds niet weg dat 99% van de dingen die jij weet gebaseerd zijn op zachte aannemelijkheid.quote:Op zondag 8 februari 2015 14:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Kan dat? Hoe?
Veel verder dan dat het ontbreekt aan waarnemingen en argumenten die het aannemelijk maken kom ik eerlijk gezegd niet.
Wat dat betreft ben ik het niet eens met Dawkins, die de godshypothese ziet als een wetenschappelijke hypothese. Ik kan me zelfs niets voorstellen bij hypothetische argumenten voor of tegen de godshypothese. De hypothese is eenvoudig niet coherent genoeg voor zulke argumenten.
Je zit er echt naast als je denkt dat het onmogelijk is om over de juiste interpretatie te spreken. Er zijn vrijwel altijd (con)tekstuele aanwijzingen die het een aannemelijker maken dan het ander.quote:[..]
Christenen zijn zeer bedreven in het dusdanig interpreteren van de Bijbel dat die consistentieproblemen verdwijnen. En zoals gezegd: een discussie over wat nu de juiste interpretatie is lijkt me zo goed als onmogelijk.
Wat dat betreft is het veel makkelijker scoren ten aanzien van de interne consistentieproblemen van overtuigingen.
Ik hou me ook aanbevolen voor Christenen die van bepaalde delen van de Bijbel zeggen 'dit telt niet'.quote:Op zondag 8 februari 2015 14:58 schreef Jigzoz het volgende:
Nou ja, laat dan maar.
Maar mocht iemand eens zo'n interpretatie tegenkomen: ik houd me van harte aanbevolen.
Zachte aannemelijkheid en geen aannemelijkheid zijn nog steeds niet hetzelfde. Onzekerheid impliceert niet dat kennis onmogelijk is, of dat non-argumenten gelijkwaardig zijn aan zachte argumenten.quote:Op zondag 8 februari 2015 15:01 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Leuk hoor. Dat neemt nog steeds niet weg dat 99% van de dingen die jij weet gebaseerd zijn op zachte aannemelijkheid.
Er zal vast een juiste interpretatie zijn in die zin dat de schrijvers daar een bepaalde bedoeling mee hadden. Maar voor teksten die 2000 jaar geleden geschreven zijn, en die geen aanwijsbare betrekking hebben op de waarneembare werkelijkheid is dat zo goed als onmogelijk vast te stellen.quote:Op zondag 8 februari 2015 15:01 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Je zit er echt naast als je denkt dat het onmogelijk is om over de juiste interpretatie te spreken. Er zijn vrijwel altijd (con)tekstuele aanwijzingen die het een aannemelijker maken dan het ander.
Het is aan degene die beweert dat de Bijbel autoriteit heeft, om die argumenten op te voeren. Sommige dingen zou je middels historisch onderzoek kunnen bewijzen. Veel zaken in de trant van "je moet dit, want Bijbel en dus God", missen dan redelijke argumenten.quote:Op zondag 8 februari 2015 14:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
[..]
En hoe kom je erachter of er redelijke argumenten zijn of de Bijbel autoriteit heeft? Door te kijken naar diens feitelijkheid. En om de feitelijkheid te bespreken, moet je de betekenis kennen. Kortom, als je de autoriteit van de Bijbel wilt bespreken, moet je ook diens interpretatie bespreken.
Voorbeeldje: iemand beweert dat de Bijbel autoriteit heeft omdat die feiten correct heeft voorspeld in Apocalyps. Als je argument niet verder gaat dan: "de Bijbel heeft geen autoriteit", is het welles-nietes. Als je slechts zegt dat de Bijbel niets correct heeft voorspeld, ga je dat ook moeten onderbouwen. Hoe onderbouw je dat? Door aan te tonen dat de betekenis van die verzen niet overeenkomt met wat er in werkelijkheid gebeurd is.
Dat valt reuze mee. We kunnen dat vrij goed achterhalen.quote:Op zondag 8 februari 2015 15:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zachte aannemelijkheid en geen aannemelijkheid zijn nog steeds niet hetzelfde. Onzekerheid impliceert niet dat kennis onmogelijk is, of dat non-argumenten gelijkwaardig zijn aan zachte argumenten.
[..]
Er zal vast een juiste interpretatie zijn in die zin dat de schrijvers daar een bepaalde bedoeling mee hadden. Maar voor teksten die 2000 jaar geleden geschreven zijn, en die geen aanwijsbare betrekking hebben op de waarneembare werkelijkheid is dat zo goed als onmogelijk vast te stellen.
Dat neemt niet weg dat je wel degelijk een zinvol gesprek over interpretatie kunt aangaan. Het enige probleem is dat veel christenen daartoe niet in staat zijn, omdat ze de beginselen van een wetenschappelijke Bijbelkritiek niet kennen of willen eerbiedigen.quote:Als je intentie is om in discussie te gaan over geloofsovertuigingen, en daar argumenten voor en tegen wilt aandragen, dan is het eenvoudig veel productiever om te kijken naar interne consistentieproblemen dan het gevecht over interpretatie van Bijbelteksten aan te gaan.
Er zijn nauwelijks Christenen die de Bijbel strikt naleven. Dat kan ook nauwelijks, want de Bijbel bevat de nodige tegenstrijdigheden. Al zeggen ze het niet hardop, ergens insinueren ze dat bepaalde passages niet tellen.quote:Op zondag 8 februari 2015 15:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik hou me ook aanbevolen voor Christenen die van bepaalde delen van de Bijbel zeggen 'dit telt niet'.
Dat klopt. Maar dat is natuurlijk iets heel anders dan zeggen "Genesis telt niet". Het is vooral een andere manier waarop men die tekst uitlegt.quote:Op zondag 8 februari 2015 15:12 schreef Halcon het volgende:
[..]
Vaak wordt in discussies, m.n. als het aankomt op de waarheid van bepaalde passages, ook gesteld dat je dingen symbolisch moet zien of op een bepaalde wijze moet interpreteren. Aan het letterlijke Scheppingsverhaal houdt toch ook bijna niemand nog vast?
Ze voeren die argumenten ook op. Mensen zeggen: de Bijbel is betrouwbaar, want hij heeft dit en dat correct voorspeld. Dat kan slechts als het daadwerkelijk door God (of met goddelijke inspiratie) geschreven is. Dan is het aan jou om een en ander te weerleggen, i.e. aan te tonen dat het niet correct voorspeld is. Daarvoor moet je weten wat er precies voorspeld is, en daarvoor moet je interpreteren.quote:Op zondag 8 februari 2015 15:09 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het is aan degene die beweert dat de Bijbel autoriteit heeft, om die argumenten op te voeren. Sommige dingen zou je middels historisch onderzoek kunnen bewijzen. Veel zaken in de trant van "je moet dit, want Bijbel en dus God", missen dan redelijke argumenten.
Het maakt het wel een stuk aannemelijker. Als een groot deel van de Bijbel feitelijk juist is, dan is de kans dat de rest ook juist is aannemelijker. Zeker als er feiten in staan die slechts door goddelijke openbaring gekend kunnen worden.quote:Je zou ook kunnen bevestigen dat de Bijbel de Apocalyps goed heeft voorspeld en je vervolgens op het standpunt kunnen stellen dat dat nog niet betekent dat alles wat in de Bijbel staat, per definitie waar is en opgevolgd moet worden. Volgens mij is dat een heel redelijk standpunt. Dat standpunt komt er in feite op neer dat er in de Bijbel best wel dingen staan die waar zijn, maar dat er ook een hoop dingen in staan die onjuist of zeer twijfelachtig zijn.
Om te weten hoe je de Bijbel moet lezen, moet je 'm ook interpreteren. Er staan namelijk aanwijzingen in over welk genre een bepaald deel is.quote:Als iemand bv. zegt je moet zondag rust houden, want dat staat zo in de Bijbel en God deed dat ook tijdens het scheppen van de Aarde, dan is het juist voorspeld hebben van de Apocalyps m.i. geen redelijk argument voor het hanteren van zondagsrust.
Het ligt er m.i. ook helemaal aan hoe je de Bijbel ziet: als handboek van zo was het en zo moet het, als een verzameling geschiedenisboeken met meningen van schrijvers/mensen die er aan hebben lopen prutsen of als compleet sprookjesboek.
Letterlijk zullen ze dat nooit zeggen. Dan komen ze immers ook in een discussie in een hoek van een ring waar ze niet meer uit gaan komen. In feite komt het er wel op neer. De Bijbel is waar, verhaal A blijkt niet waar te zijn. Oh, ja, dan moet je verhaal A niet al te letterlijk nemen. Vervolgens gaat men wel weer verder op de toer van je moet B, want B staat zo in de Bijbel en over bijvoorbeeld hoe een trui samengesteld zou moeten zijn, hoor je vrijwel geen enkele Christen.quote:Op zondag 8 februari 2015 15:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar dat is natuurlijk iets heel anders dan zeggen "Genesis telt niet". Het is vooral een andere manier waarop men die tekst uitlegt.
En ja, daar gaat men buitengewoon opportunistisch mee om... dat klopt.
Is het godsargument dat er voorspellingen in de Bijbel zouden staan die alleen door goddelijke openbaring gekend zouden kunnen worden niet gewoon een ordinair argumentum ad ignorantiam?quote:Op zondag 8 februari 2015 15:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het maakt het wel een stuk aannemelijker. Als een groot deel van de Bijbel feitelijk juist is, dan is de kans dat de rest ook juist is aannemelijker. Zeker als er feiten in staan die slechts door goddelijke openbaring gekend kunnen worden.
In onze westerse wereld heeft dat twee oorzaken, denk ik:quote:Op zondag 8 februari 2015 15:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Aangezien dit een algemeen topic is: ik vraag me wel af waarom atheïsten (zoals bv. ook Mihai Martoiu Ticu) altijd zo hard van leer trekken tegen Christenen, maar je ze niet hoort over de Islam of zelfs de Islam ziet verdedigen.
Het is geen argument. Dat A goed voorspeld zou zijn, wil nog niet zeggen dat B en C dan ook waar zijn. Je zou voor het gemak aan kunnen nemen dat A inderdaad zo is voorspeld en dat A correct is voorspeld (beter gezegd: dat even parkeren). Dat wil niet zeggen dat B en C daarmee ook per definitie correct zijn. Het is een beetje als dat ik beweer dat ik destijds heb voorspeld dat Duitsland - Argentinië de finale van het WK zou worden en dat daarmee alles wat ik zeg waar is en richtinggevend is voor hoe jij je zou moeten gedragen. Zeggen dat B waar is, omdat ik de WK finale goed heb voorspeld, is een belachelijk argument.quote:Op zondag 8 februari 2015 15:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ze voeren die argumenten ook op. Mensen zeggen: de Bijbel is betrouwbaar, want hij heeft dit en dat correct voorspeld. Dat kan slechts als het daadwerkelijk door God (of met goddelijke inspiratie) geschreven is. Dan is het aan jou om een en ander te weerleggen, i.e. aan te tonen dat het niet correct voorspeld is. Daarvoor moet je weten wat er precies voorspeld is, en daarvoor moet je interpreteren.
[..]
Dat is correct. Echter, de letterlijke versie van de Bijbel bevat de nodige tegenstrijdigheden en onjuistheden. Het is m.i. niet zo dat de situatie op dit moment zo is dat we allemaal iets hebben van "Nou, die Bijbel... keer op keer blijkt wat erin staat waar te zijn, dus [X] zal ook wel waar zijn".quote:Het maakt het wel een stuk aannemelijker. Als een groot deel van de Bijbel feitelijk juist is, dan is de kans dat de rest ook juist is aannemelijker. Zeker als er feiten in staan die slechts door goddelijke openbaring gekend kunnen worden.
[..]
Dat is natuurlijk maar de vraag. Wie zegt dat je de Bijbel moet interpreteren en niet letterlijk moet nemen? Dat laatste is ook een vorm van interpreteren, maar goed, je snapt wat ik bedoel. Vaststellen hoe je de Bijbel moet interpreteren is niet (meer) te doen. Ik zou er dan voor kiezen om eerst te bepalen hoe belangrijk het is om dat te weten en dan kom je toch al snel uit bij de autoriteit van de schrijver of degene die de schrijver van input heeft voorzien.quote:Om te weten hoe je de Bijbel moet lezen, moet je 'm ook interpreteren. Er staan namelijk aanwijzingen in over welk genre een bepaald deel is.
Argument A is waar, want het staat in de Bijbel. De Bijbel is waar, want het komt van God. God bestaat, want het staat in de Bijbel. Een opmars richting een cirkelredenering is het volgens mij.quote:Op zondag 8 februari 2015 15:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Is het godsargument dat er voorspellingen in de Bijbel zouden staan die alleen door goddelijke openbaring gekend zouden kunnen worden niet gewoon een ordinair argumentum ad ignorantiam?
We weten feitelijk niets over goden. En het maakt werkelijk niet uit hoe vreemd de inhoud van de Bijbel is... ik zie niet hoe je van daaruit naar 'god bestaat' kunt komen.
"It doesnt matter how many zeroes you add together, you never get to one".
quote:Op zondag 8 februari 2015 15:28 schreef Halcon het volgende:
[..]
Argument A is waar, want het staat in de Bijbel. De Bijbel is waar, want het komt van God. God bestaat, want het staat in de Bijbel. Een opmars richting een cirkelredenering is het volgens mij.
Daar zit wel wat in, al kan ik me nauwelijks voorstellen dat mensen nu nog een WWII trauma hebben. Zeker als je niet in die tijd hebt geleefd en ook bijvoorbeeld je ouders niet in staat zijn om eerste hand getuigenverslagen op te lepelen. De "zelfhaat" onder veel Westerlingen herken ik wel. Dat zie je vaak.quote:Op zondag 8 februari 2015 15:24 schreef Molurus het volgende:
[..]
In onze westerse wereld heeft dat twee oorzaken, denk ik:
1) we hebben van oudsher veel meer te maken met het Christendom dan met de Islam. Als we het hebben over kritiek op religie in het algemeen kun je je net zo goed afvragen waarom ze het niet hebben over Hindoeïsme, Chinese volksreligie, etc.
2) het Christendom is onze eigenlijk cultuur. En dankzij ons WWII trauma is het voor ons veel makkelijker om kritiek te hebben op de eigen cultuur dan op een vreemde cultuur.
Maar ik ben het met je eens: veel van de kritiek die we hebben op het Christendom is net zo goed van toepassing op de Islam.
quote:Op zondag 8 februari 2015 15:30 schreef Molurus het volgende:
[..]![]()
[ afbeelding ]
Nog een reden dat ik discussies over de inhoud van de Bijbel totaal vermijd. Men zal toch eerst dit cirkeltje moeten doorbreken voordat ik daaraan begin.
Dat we zo ontzettend overgevoelig reageren op types zoals Fortuyn en Wilders is voor een belangrijk deel de erfenis van een cultureel dogma dat bij WWII is ontstaan. Een dogma dat zegt: je mag geen kritiek hebben op vreemde culturen en religies.quote:Op zondag 8 februari 2015 15:32 schreef Halcon het volgende:
[..]
Daar zit wel wat in, al kan ik me nauwelijks voorstellen dat mensen nu nog een WWII trauma hebben. Zeker als je niet in die tijd hebt geleefd en ook bijvoorbeeld je ouders niet in staat zijn om eerste hand getuigenverslagen op te lepelen. De "zelfhaat" onder veel Westerlingen herken ik wel. Dat zie je vaak.
Je ziet ook dat de hoeveelheid openlijke kritiek op de Islam aan het toenemen is. We zijn ons langzaam maar zeker aan het ontdoen van het eerder genoemde dogma. Je merkt echter wel dat dat gepaard gaat met groeipijnen. En niet alleen bij moslims.quote:Op zondag 8 februari 2015 15:32 schreef Halcon het volgende:
De Islam vind ik nu wel veel actueler dan het Christendom.
Och, als ik kijk hoe het fanatiek Christelijke Amerika zich de laatste decennia gedraagt in de wereld word ik daar ook niet vrolijk van. Het is wat meer hi-tech, maar niet minder agressief.quote:Op zondag 8 februari 2015 15:32 schreef Halcon het volgende:
De Islam is heden ten dage veel agressiever dan het Christendom en waar bv. in Nederland de religieuze invloed eerder werd teruggedrongen, zie je nu dat, met de Islam, religieuze argumenten weer volop terugkomen.
Klopt. Zoals Herman Philipse jaren geleden al constateerde: de westerse secularisatie is schijn. De wereld als geheel is helemaal niet aan het seculariseren, eerder het tegenovergestelde. Het aandeel ongelovigen in de wereld neemt eerder af dan toe.quote:Op zondag 8 februari 2015 15:32 schreef Halcon het volgende:
Religie lijkt eerder weer bezig te zijn aan een opmars dan aan een verdere aftakeling. De Islam is, in tegenstelling tot het Christendom heden ten dage, ook een vrij totalitaire religie die werkelijk overal strikte regels voor heeft. Je kunt het zo gek niet bedenken of de Islam heeft er wel een regeltje voor.
Ik zei dat hun interpretatie feitelijk 'dit telt niet' betekent. Niet dat ze 'dit telt niet' zeggen.quote:Op zondag 8 februari 2015 15:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik hou me ook aanbevolen voor Christenen die van bepaalde delen van de Bijbel zeggen 'dit telt niet'.
En dat is dus jouw interpretatie van wat zij zeggen. Persoonlijk lijkt dat me heel glad ijs, met iemand de discussie aangaan over wat hij/zij bedoelt.quote:Op zondag 8 februari 2015 15:40 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik zei dat hun interpretatie feitelijk 'dit telt niet' betekent. Niet dat ze 'dit telt niet' zeggen.
Uitgekomen voorspellingen die we slechts door goddelijke inspiratie kunnen kennen, bevestigen per definitie het bestaan van een God...quote:Op zondag 8 februari 2015 15:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Is het godsargument dat er voorspellingen in de Bijbel zouden staan die alleen door goddelijke openbaring gekend zouden kunnen worden niet gewoon een ordinair argumentum ad ignorantiam?
We weten feitelijk niets over goden. En het maakt werkelijk niet uit hoe vreemd de inhoud van de Bijbel is... ik zie niet hoe je van daaruit naar 'god bestaat' kunt komen.
"It doesnt matter how many zeroes you add together, you never get to one".
Ik hoef geen discussie, ik ben benieuwd naar wat zo'n verhaal volgens hen betekent.quote:Op zondag 8 februari 2015 15:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
En dat is dus jouw interpretatie van wat zij zeggen. Persoonlijk lijkt dat me heel glad ijs, met iemand de discussie aangaan over wat hij/zij bedoelt.
Dat vereist dat je weet datquote:Op zondag 8 februari 2015 15:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Uitgekomen voorspellingen die we slechts door goddelijke inspiratie kunnen kennen, bevestigen per definitie het bestaan van een God...
Als je zo'n Christen vertelt dat wat hij zegt neerkomt op stellen dat 'dit en dat in de Bijbel telt niet' dan vraag je wel om een discussie, lijkt me. Ik kan me in elk geval niet voorstellen dat zo'n Christen die interpretatie deelt.quote:Op zondag 8 februari 2015 15:47 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik hoef geen discussie, ik ben benieuwd naar wat zo'n verhaal volgens hen betekent.
Het neemt zeker toe, maar je wordt wel direct in een hoekje neergezet. Overigens niet alleen door geitenwollensokken. Ook bv. een Pechtold zet je dan direct neer als een racist en laatst ging Jan Jambon in het Belgische parlement ook nog flink tekeer tegen kritiek op de Koran. Vaak is dat natuurlijk ook wel omdat een bepaald persoon het zegt. Men kijkt dan niet zo zeer naar wat iemand zegt, maar naar wie het zegt.quote:Op zondag 8 februari 2015 15:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat we zo ontzettend overgevoelig reageren op types zoals Fortuyn en Wilders is voor een belangrijk deel de erfenis van een cultureel dogma dat bij WWII is ontstaan. Een dogma dat zegt: je mag geen kritiek hebben op vreemde culturen en religies.
Je ziet ook dat de hoeveelheid openlijke kritiek op de Islam aan het toenemen is. We zijn ons langzaam maar zeker aan het ontdoen van het eerder genoemde dogma. Je merkt echter wel dat dat gepaard gaat met groeipijnen. En niet alleen bij moslims.
[..]
Op het handelen van de VS is best wel wat aan te merken, maar ik ben zelf niet van mening dat de VS op een bepaalde manier handelt omdat dat zo in de Bijbel staat.quote:Och, als ik kijk hoe het fanatiek Christelijke Amerika zich de laatste decennia gedraagt in de wereld word ik daar ook niet vrolijk van. Het is wat meer hi-tech, maar niet minder agressief.
[..]
Philipse ben ik wel fan van geworden.quote:Klopt. Zoals Herman Philipse jaren geleden al constateerde: de westerse secularisatie is schijn. De wereld als geheel is helemaal niet aan het seculariseren, eerder het tegenovergestelde. Het aandeel ongelovigen in de wereld neemt eerder af dan toe.
Daarmee stel je dus dat het doen van een juiste voorspelling zonder goddelijke inspiratie onmogelijk is?quote:Op zondag 8 februari 2015 15:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Uitgekomen voorspellingen die we slechts door goddelijke inspiratie kunnen kennen, bevestigen per definitie het bestaan van een God...
Dat het een cirkelredenering is, maakt het niet onjuist. De logische coherentie tussen de elementen kan in orde zijn. Het enige probleem is dat de premissen met bewijs ondersteund moeten worden.quote:Op zondag 8 februari 2015 15:30 schreef Molurus het volgende:
[..]![]()
[ afbeelding ]
Nog een reden dat ik discussies over de inhoud van de Bijbel totaal vermijd. Men zal toch eerst dit cirkeltje moeten doorbreken voordat ik daaraan begin.
Stel je vraag eens heel concreet. Ik kom vaak in de Kerk, heb vaak discussies daar en kan er wellicht een antwoord op geven op basis van mijn ervaringen daar.quote:Op zondag 8 februari 2015 15:47 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik hoef geen discussie, ik ben benieuwd naar wat zo'n verhaal volgens hen betekent.
Als ze slechts uit goddelijke openbaring kunnen komen, kunnen er geen andere verklaringen mogelijk zijn hé. En als zulke voorspellingen plaatsvinden, is dat bewijs dat kennis uit goddelijke openbaring kan komen.quote:Op zondag 8 februari 2015 15:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat vereist dat je weet dat
1) zulke kennis uit goddelijke openbaring kan komen, en
2) dat daar geen andere verklaringen mogelijk zijn.
En dat weet je helemaal niet. Ergo... argumentum ad ignorantiam. Met wetenschap heeft dat niets meer te maken.
Nee. Ik stel dat het onmogelijk is om zonder goddelijke inspiratie een juiste voorspelling te doen die alleen gemaakt kan worden met goddelijke inspiratie.quote:Op zondag 8 februari 2015 15:52 schreef Halcon het volgende:
[..]
Daarmee stel je dus dat het doen van een juiste voorspelling zonder goddelijke inspiratie onmogelijk is?
Nog even los van de vraag of de voorspeller geen andere informatie had / daadwerkelijk die voorspelling heeft gedaan.
Verkeerd DNA, virussen, bacteriën, psychologische trekjes. Hoe komt dat allemaal?quote:Op zaterdag 7 februari 2015 22:32 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wat wil je dan wel weten? Je vraag is me kennelijk niet helemaal duidelijk.
Bush heeft, meen ik, nog eens gezegd dat God hem de opdracht had gegeven om in te grijpen in Irak.quote:Op zondag 8 februari 2015 15:51 schreef Halcon het volgende:
[..]
Op het handelen van de VS is best wel wat aan te merken, maar ik ben zelf niet van mening dat de VS op een bepaalde manier handelt omdat dat zo in de Bijbel staat.
De hoorcolleges over godsdienstfilosofie zijn echt super.quote:Op zondag 8 februari 2015 15:51 schreef Halcon het volgende:
[..]
Philipse ben ik wel fan van geworden.![]()
Religie en democratie gaan in mijn beleving dan ook heel moeilijk samen. Zeker wanneer een religie een moreel raamwerk pretendeert te verschaffen.quote:Op zondag 8 februari 2015 15:51 schreef Halcon het volgende:
Enerzijds fel gekant tegen religieuze argumenten en de invloed van religie, maar aan de andere kant moeten ze wel een vrij totalitaire religie verdedigen.
Ik was niet van plan om een dergelijke vraag op zo'n manier te introduceren inderdaad.quote:Op zondag 8 februari 2015 15:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je zo'n Christen vertelt dat wat hij zegt neerkomt op stellen dat 'dit en dat in de Bijbel telt niet' dan vraag je wel om een discussie, lijkt me. Ik kan me in elk geval niet voorstellen dat zo'n Christen die interpretatie deelt.
Dan zul je toch eerst moeten vaststellen dat er inderdaad voorspellingen die alleen met goddelijke inspiratie gedaan kunnen worden, bestaan en dat dat voor de desbetreffende voorspelling het geval is geweest. Beseffende dat er altijd een kans is dat iemand lukraak iets juist voorspelt en dat die teksten door de jaren heen honderden keren zijn aangepast.quote:Op zondag 8 februari 2015 15:55 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee. Ik stel dat het onmogelijk is om zonder goddelijke inspiratie een juiste voorspelling te doen die alleen gemaakt kan worden met goddelijke inspiratie.
Klopt.quote:Op zondag 8 februari 2015 15:52 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat het een cirkelredenering is, maakt het niet onjuist. De logische coherentie tussen de elementen kan in orde zijn. Het enige probleem is dat de premissen met bewijs ondersteund moeten worden.
Tof. Als je eens wil vragen naar de betekenis van dat zondvloedverhaal, dan zou dat een heel mooi voorbeeld zijn. Heel concreet: wat betekent dat verhaal?quote:Op zondag 8 februari 2015 15:52 schreef Halcon het volgende:
[..]
Stel je vraag eens heel concreet. Ik kom vaak in de Kerk, heb vaak discussies daar en kan er wellicht een antwoord op geven op basis van mijn ervaringen daar.
Verkeerd DNA kan ontstaan door verschillende redenen. Kopieerfouten bijvoorbeeld, of beschadiging van het DNA. Virussen, bacteriën en psychologische trekjes zijn allemaal ontstaan door natuurlijke selectie. Mensen met bepaalde trekjes plantten zich iets effectiever voort dan anderen. Hoe virussen en bacteriën geëvolueerd zijn, moet je vragen aan iemand met meer verstand van evolutie dan ik.quote:Op zondag 8 februari 2015 15:55 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Verkeerd DNA, virussen, bacteriën, psychologische trekjes. Hoe komt dat allemaal?
De reden dat mensen de kerk verlaten is dat ze niet meer tevreden zijn met de antwoorden die hun dominee ofzo hen geeft. Omdat de dominee zelf bijna nooit een goed antwoord weet. En niet te spreken over de onchristelijke handelingen van die geestelijken zelf.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 23:38 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Inderdaad geloof ik "er geen reet van"(jouw woorden). Het probleem is als je het wel gelooft dat het handelen van jouw God fundamenteel onrechtvaardig is. en daarmee een bewijs is tegen het bestaan van een algoede god. Ik denk de belangrijkste reden waarom de kerk en masse wordt verlaten.
Dat is leuk en aardig, maar je kunt nooit weten dat deze premisse waar is. Hij is volledig ontoetsbaar.quote:Op zondag 8 februari 2015 15:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Als ze slechts uit goddelijke openbaring kunnen komen, kunnen er geen andere verklaringen mogelijk zijn hé.
Dat zou daar dan inderdaad uit volgen. Maar goed, als de eerste premisse was:quote:Op zondag 8 februari 2015 15:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
En als zulke voorspellingen plaatsvinden, is dat bewijs dat kennis uit goddelijke openbaring kan komen.
Ik hoef niet te bewijzen dat voorspellingen die slechts door goddelijke inspiratie gedaan kunnen worden, slechts door goddelijke inspiratie gedaan worden. Dat is als bewijzen dat blauwe ballen blauw zijn.quote:Op zondag 8 februari 2015 15:58 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dan zul je toch eerst moeten vaststellen dat er inderdaad voorspellingen die alleen met goddelijke inspiratie gedaan kunnen worden, bestaan en dat dat voor de desbetreffende voorspelling het geval is geweest. Beseffende dat er altijd een kans is dat iemand lukraak iets juist voorspelt en dat die teksten door de jaren heen honderden keren zijn aangepast.
Dat lijkt me verstandig.quote:Op zondag 8 februari 2015 15:57 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik was niet van plan om een dergelijke vraag op zo'n manier te introduceren inderdaad.
Volmaakt betekent, en let op iedereen!, in bijbelse zin: geen gebreken zoals ziektes, geen kwade gedachten, geen dood.quote:Op zondag 8 februari 2015 10:10 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies met "volmaakt"? Ik vraag me af hoe volmaakte personen fouten kunnen maken.
[..]
Dus God die Jezus stuurt om de regels te veranderen en zich weer te verzoenen met de mens, is een zwakkeling? Dat vind ik nogal een uitspraak voor een gelovige
Zoiets heeft hij inderdaad ooit gezegd. De precieze context weet ik niet meer. Wel was het zo dat hij dat niet als enige argument opvoerde en niet eens als voornaamste argument. Ik geloof oprecht dat Bush niet Irak is binnengevallen omdat hij meende dat God hem dat heeft opgedragen en hij de rest van de argumenten er later bij heeft verzonnen.quote:Op zondag 8 februari 2015 15:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Bush heeft, meen ik, nog eens gezegd dat God hem de opdracht had gegeven om in te grijpen in Irak.
Dat terzijde... je kunt je natuurlijk afvragen of islamitische terroristen nu werkelijk doen wat ze doen omdat dat in de Koran staat. Ook daar spelen politieke belangen en motieven een grote rol.
Het gaat aan beide kanten vooral om de morele rechtvaardiging. En beide kanten schamen zich er niet voor om te stellen dat ze die putten uit hun geloof.
[..]
Die moet ik dan maar eens aanschaffen.quote:De hoorcolleges over godsdienstfilosofie zijn echt super.verkrijgbaar als audioboek.
[..]
Het gaat m.i. per definitie niet samen. De religieuze geschriften gaan immers niet uit van een democratie. Eerder vanuit een theocratie. Het kan feitelijk alleen als de meerderheid stemt voor religieuze argumenten of een meerderheid absoluut niets moet hebben van religie. In dat geval zou je op democratische wijze een feitelijke theocratie of een volledig seculiere staat kunnen formeren.quote:Religie en democratie gaan in mijn beleving dan ook heel moeilijk samen. Zeker wanneer een religie een moreel raamwerk pretendeert te verschaffen.
Je kunt nu eenmaal niet 2 verschillende morele raamwerken tegelijk hanteren. Dan kom je vroeg of laat in de problemen.
...maar wel in staat tot het maken van vreselijk verkeerde keuzes... Dat lijkt me toch niet echt 'volmaakt'.quote:Op zondag 8 februari 2015 16:05 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Volmaakt betekent, en let op iedereen!, in bijbelse zin: geen gebreken zoals ziektes, geen kwade gedachten, geen dood.
Dat komt vaak toch neer op een straf voor de zonden van de mensen (en dieren). Hoewel je je af kunt vragen wat die laatste groep precies verkeerd heeft gedaan. En de stellingen van hoe letterlijk je het moet nemen, dat varieert nogal. Ook heb ik weleens mensen horen beweren dat het een beschrijvend verhaal is van de auteur en dat het zijn van een straf voor zonden, slechts de gedachte was van de auteur(s).quote:Op zondag 8 februari 2015 15:59 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Tof. Als je eens wil vragen naar de betekenis van dat zondvloedverhaal, dan zou dat een heel mooi voorbeeld zijn. Heel concreet: wat betekent dat verhaal?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |