Ook... maar ook daarin valt, voor een atheïst, geen discussie te voeren op basis van argumenten. Het ontbreekt eenvoudig aan objectieve criteria, en subjectieve criteria heeft een atheïst niet ten aanzien van de Bijbel: hij gelooft het toch niet.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:08 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou ja, wat die interpretatie betreft... Ik geloof niet dat er veel christenen zijn die interpreteren. Het is meer een kwestie van dit wel en dit niet.
Jawel hoor... wat dacht je van de opstanding van Jezus? Een deel van de Christenen legt dat letterlijk uit, een deel ziet het meer als een 'spirituele opstanding'. (Wat ze daar dan ook mee bedoelen.)quote:Op zondag 8 februari 2015 12:10 schreef Jigzoz het volgende:
En nu ik er eens over nadenk... Behalve het beginnetje van Genesis heb ik nog nooit een christen iets uit de Bijbel zien interpreteren.
Binnen de context van het boek valt er prima over te discussiëren. Ik kan toch ook discussiëren over de karakters, keuzes en motieven in andere boeken? Ik zie niet in waarom ik voor de Bijbel een uitzondering zou maken.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ook... maar ook daarin valt, voor een atheïst, geen discussie te voeren op basis van argumenten. Het ontbreekt eenvoudig aan objectieve criteria, en subjectieve criteria heeft een atheïst niet ten aanzien van de Bijbel: hij gelooft het toch niet.
De Bijbel is zijn eigen context?quote:Op zondag 8 februari 2015 12:12 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Binnen de context van het boek valt er prima over te discussiëren.
Omdat Christenen onderling al sinds het begin bekvechten over interpretatie. Voor andere boeken is dat zelden tot nooit het geval.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:12 schreef Jigzoz het volgende:
Ik kan toch ook discussiëren over de karakters, keuzes en motieven in andere boeken? Ik zie niet in waarom ik voor de Bijbel een uitzondering zou maken.
Dat is geen interpretatie, dat betekent niets meer dan 'ik geloof het zelf ook niet'.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Jawel hoor... wat dacht je van de opstanding van Jezus? Een deel van de Christenen legt dat letterlijk uit, een deel ziet het meer als een 'spirituele opstanding'. (Wat ze daar dan ook mee bedoelen.)
Christenen die dat uitleggen als een spirituele opstanding zul je niet horen zeggen 'ik geloof het zelf ook niet'. Ze leggen dat eenvoudig anders uit.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:15 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat is geen interpretatie, dat betekent niets meer dan 'ik geloof het zelf ook niet'.
Ja.quote:
Ik kan me eerlijk gezegd geen interpretaties herinneren, anders dan verschillen tussen wat je nou wel en wat je nou niet moet aannemen.quote:Omdat Christenen onderling al sinds het begin bekvechten over interpretatie. Voor andere boeken is dat zelden tot nooit het geval.
Hoe dan? Ik heb serieus geen enkel idee van wat een spirituele wederopstanding is. Zij volgens mij ook niet.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Christenen die dat uitleggen als een spirituele opstanding zul je niet horen zeggen 'ik geloof het zelf ook niet'. Ze leggen dat eenvoudig anders uit.
Nee, dat ze de Bijbel helemaal niet interpreteren, op basis van een gebrek aan interpretatie.quote:Moeten wij atheïsten hen nu gaan vertellen dat ze de Bijbel verkeerd interpreteren? Op basis waarvan?
Moslims vechten onderling toch ook behoorlijk wat over interpretatie?quote:Op zondag 8 februari 2015 12:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
De Bijbel is zijn eigen context?
[..]
Omdat Christenen onderling al sinds het begin bekvechten over interpretatie. Voor andere boeken is dat zelden tot nooit het geval.
Ik denk dat het voor een atheïst een grote valkuil is om partij te trekken in de discussie over interpretatie.
Dat is circulair. Er is dan geen context.quote:
Kom, die lijst is bijna eindeloos. Ten aanzien van de oorsprong van de mens, ten aanzien van morele regels, ten aanzien van wat er nu precies is gebeurd rondom Jezus, etc. Er zijn niet zo heel veel punten te noemen waarvan je kunt zeggen dat alle Christenen daar op precies dezelfde manier naar kijken. Er is echt een zee aan interpretatieverschillen.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:18 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik kan me eerlijk gezegd geen interpretaties herinneren, anders dan verschillen tussen wat je nou wel en wat je nou niet moet aannemen.
Het is in elk geval geen letterlijk opstaan uit de dood en als fysiek mens weer rondlopen op aarde. Wat ze er dan wel onder verstaan blijft altijd in nevelen gehuld. Het zou zomaar kunnen dat ze dat zelf ook niet weten. (Maar dat zullen ze vermoed ik niet snel toegeven.)quote:Op zondag 8 februari 2015 12:19 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hoe dan? Ik heb serieus geen enkel idee van wat een spirituele wederopstanding is. Zij volgens mij ook niet.
Minder volgens mij, maar ongetwijfeld ook. Ook daar geldt: als buitenstaander kun je je beter niet mengen in zo'n discussie.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Moslims vechten onderling toch ook behoorlijk wat over interpretatie?
Precies!!quote:Op zondag 8 februari 2015 12:19 schreef Halcon het volgende:
En ja, dat is een valkuil. Je slaat dan m.i. wat stappen over. Voor je het gaat hebben over hoe je iets zou moeten interpreteren zou je eerst vast moeten stellen dat hetgeen wat er staat inderdaad "de" tekst is, dat het integraal afkomstig is van degene van wie men zegt dat het afkomstig is en zou men vast moeten stellen dat het redelijk is om diegene enige vorm van autoriteit toe te kennen.
Natuurlijk wel. Je kunt toch ook discussiëren over de interpretatie van Harry Potter of 1984, ook al zijn die niet echt. Er is zelfs een hele academische tak rond gebouwd, de literatuurinterpretatie.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ook... maar ook daarin valt, voor een atheïst, geen discussie te voeren op basis van argumenten. Het ontbreekt eenvoudig aan objectieve criteria, en subjectieve criteria heeft een atheïst niet ten aanzien van de Bijbel: hij gelooft het toch niet.
Precieze aantallen ken ik niet, maar ik zie nogal wat bloedvergieten uit naam van dat boek en nogal wat verschillende organisaties die in gewelddadige zin actief zijn en het allemaal niet met elkaar eens zijn. Religie draait vaak natuurlijk ook om macht. Dat zal vaak ook een reden zijn om dingen net wat anders uit te leggen, een groepje bij elkaar te krijgen en dan wat macht te hebben binnen je eigen groepje.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Minder volgens mij, maar ongetwijfeld ook. Ook daar geldt: als buitenstaander kun je je beter niet mengen in zo'n discussie.
[..]
quote:Precies!!
Er zal eerst moeten worden vastgesteld dat de tekst waarde heeft, en waarom het die waarde heeft. Daaruit zouden dan - eventueel - criteria voor interpretatie kunnen volgen. Maar zonder dat is een discussie over interpretatie zinloos.
Wat Harry Potter anders maakt zijn twee dingen:quote:Op zondag 8 februari 2015 12:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Je kunt toch ook discussiëren over de interpretatie van Harry Potter of 1984, ook al zijn die niet echt. Er is zelfs een hele academische tak rond gebouwd, de literatuurinterpretatie.
3) In wetten, politiek en omgangsvormen wordt "omdat de schrijver van Harry Potter het zegt" over het algemeen niet als argument gebruikt. Ik heb niet veel last van acties die worden uitgevoerd omdat het in het boek van Harry Potter staat.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat Harry Potter anders maakt zijn twee dingen:
1) zover ik weet is er geen discussie over interpretatie.
2) we kunnen de schrijfster eenvoudig vragen wat ze ermee bedoelde, mocht er toch onduidelijkheid bestaan.
Politieke belangen inderdaad... goede aanvulling. Er is vanzelfsprekend geen politiek belang gemoeid met de interpretatie van Harry Potter.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:34 schreef Halcon het volgende:
[..]
3) In wetten, politiek en omgangsvormen wordt "omdat de schrijver van Harry Potter het zegt" over het algemeen niet als argument gebruikt. Ik heb niet veel last van acties die worden uitgevoerd omdat het in het boek van Harry Potter staat.
Orwell kunnen we niets meer vragen over 1984. Zo ook voor om het even welk boek waarvan de auteur overleden is. Hoe moeten we A la récherche du temps perdu interpreteren? Hoe moeten we de Ilias interpreteren? Hoe moeten we Mariken van Nieumeghen interpreteren?quote:Op zondag 8 februari 2015 12:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat Harry Potter anders maakt zijn twee dingen:
1) zover ik weet is er geen discussie over interpretatie.
2) we kunnen de schrijfster eenvoudig vragen wat ze ermee bedoelde, mocht er toch onduidelijkheid bestaan.
Ik moet bekennen dat ik ze geen van alle heb gelezen.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Orwell kunnen we niets meer vragen over 1984. Zo ook voor om het even welk boek waarvan de auteur overleden is. Hoe moeten we A la récherche du temps perdu interpreteren? Hoe moeten we de Ilias interpreteren? Hoe moeten we Mariken van Nieumeghen interpreteren?
Dat staat los van de vraag hoe (en of) je het moet interpreteren.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:34 schreef Halcon het volgende:
[..]
3) In wetten, politiek en omgangsvormen wordt "omdat de schrijver van Harry Potter het zegt" over het algemeen niet als argument gebruikt. Ik heb niet veel last van acties die worden uitgevoerd omdat het in het boek van Harry Potter staat.
De vraag of je het moet interpreteren is al grotendeels beantwoord. Het is een boek om te lezen en verder niet veel mee te doen. Dat is voor vrijwel iedereen duidelijk. Met die insteek is het ook geschreven.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:50 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat staat los van de vraag hoe (en of) je het moet interpreteren.
Zo gauw mensen denken dat het echt is, en denken een bepaald belang te hebben daarbij, gaan interpretatieverschillen vanzelf een rol spelen.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:50 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat staat los van de vraag hoe (en of) je het moet interpreteren.
Dat laatste lijkt me buitengewoon lastig vast te stellen.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:53 schreef Halcon het volgende:
[..]
De vraag of je het moet interpreteren is al grotendeels beantwoord. Het is een boek om te lezen en verder niet veel mee te doen. Dat is voor vrijwel iedereen duidelijk. Met die insteek is het ook geschreven.
Jawel hoor. De Ilias is een prachtig voorbeeld, omdat het ongeveer even oud is als de Bijbel en veel kenmerken deelt. Er worden hele boeken geschreven over de historiciteit van de Ilias, over hoe bepaalde passages geïnterpreteerd moeten worden, over de authenticiteit van de tekst, over de coherentie tussen passages, etc.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik moet bekennen dat ik ze geen van alle heb gelezen.
Hoe dan ook betreft dit fictieve werken, waarvan - zover ik weet - niemand betwist dat ze fictief zijn. Bovendien zijn er bij mij geen meningsverschillen tav interpretatie van deze boeken.
Dat zou dan wel eens net zo moeizaam kunnen zijn. En ook dan zeg ik: je zult dan iets moeten hebben om je argumenten op te baseren. Anders is elke mening daarover even valide.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Jawel hoor. De Ilias is een prachtig voorbeeld, omdat het ongeveer even oud is als de Bijbel en veel kenmerken deelt. Er worden hele boeken geschreven over de historiciteit van de Ilias, over hoe bepaalde passages geïnterpreteerd moeten worden, over de authenticiteit van de tekst, over de coherentie tussen passages, etc.
Dat. En het is heel goed mogelijk dat de vraag 'hoe is dit nu bedoeld?' eenvoudig nooit kan worden beantwoord, ook niet door academici.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Het belangrijkste verschil is dat het debat rond de Ilias gevoerd wordt door academici wiens neuzen dezelfde kant op wijzen als het gaat over de methodiek, terwijl het debat over de Bijbel vervuild wordt door leken die zich niet laten hinderen door wetenschappelijke methodiek.
In vrijwel ieder fictieboek dat je leest, moet er geïnterpreteerd worden om tot de betekenis te komen. Als je alles prima facie kunt nemen, is het ofwel geen fictie, ofwel het niveau van Nijntje. Wat de Bijbel betreft, zijn er nogal wat mensen die het eerste beweren: de Bijbel kan volledig letterlijk worden genomen en is dus een geschiedenisboek.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:53 schreef Halcon het volgende:
[..]
De vraag of je het moet interpreteren is al grotendeels beantwoord. Het is een boek om te lezen en verder niet veel mee te doen. Dat is voor vrijwel iedereen duidelijk. Met die insteek is het ook geschreven.
De realiteit van het klimaat wordt niet anders doordat er politiek debat over is. Zo ook wordt de werkelijke (in deze context: door de auteur bedoelde) betekenis van een boek niet anders omdat er politiek debat over is.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zo gauw mensen denken dat het echt is, en denken een bepaald belang te hebben daarbij, gaan interpretatieverschillen vanzelf een rol spelen.
We zien dat bijvoorbeeld ook terug in de discussie over het klimaat.
Op het moment dat mensen een belang hebben bij de interpretatie wordt de uitleg een politieke aangelegenheid.
Er zijn er ook heel veel die de Bijbel zien als een geschiedenisboek (of ieg non-fictie), zonder dat ze de Bijbel volledig letterlijk uitleggen.quote:Op zondag 8 februari 2015 13:15 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
In vrijwel ieder fictieboek dat je leest, moet er geïnterpreteerd worden om tot de betekenis te komen. Als je alles prima facie kunt nemen, is het ofwel geen fictie, ofwel het niveau van Nijntje. Wat de Bijbel betreft, zijn er nogal wat mensen die het eerste beweren: de Bijbel kan volledig letterlijk worden genomen en is dus een geschiedenisboek.
Veel fictieboeken hebben weinig achterliggende betekenis en vaak hebben mensen geen behoefte om die te zoeken. Ook ontbreekt, behalve om "het te weten", het belang van interpreteren. Je moet immers niet met het boek van Harry Potter of de avonturen van Baantjer.quote:Op zondag 8 februari 2015 13:15 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
In vrijwel ieder fictieboek dat je leest, moet er geïnterpreteerd worden om tot de betekenis te komen. Als je alles prima facie kunt nemen, is het ofwel geen fictie, ofwel het niveau van Nijntje. Wat de Bijbel betreft, zijn er nogal wat mensen die het eerste beweren: de Bijbel kan volledig letterlijk worden genomen en is dus een geschiedenisboek.
Dat zegt ook niemand. Zo'n interpretatie moet op z'n minst gestaafd worden met bewijs. De neuzen staan dan ook niet dezelfde kant op wat betreft de betekenis, maar wat betreft het principe dat je interpretaties moet staven.quote:Op zondag 8 februari 2015 13:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat zou dan wel eens net zo moeizaam kunnen zijn. En ook dan zeg ik: je zult dan iets moeten hebben om je argumenten op te baseren. Anders is elke mening daarover even valide.
[..]
Dat. En het is heel goed mogelijk dat de vraag 'hoe is dit nu bedoeld?' eenvoudig nooit kan worden beantwoord, ook niet door academici.
Ik zou haast zeggen: dat de neuzen dezelfde kant opstaan is op zichzelf niet eens waardevol. De richting waarin die neuzen staan zal ergens op gebaseerd moeten zijn.
Want stel je nu eens voor dat alle Christenen, voor het eerst in de geschiedenis, ineens allemaal dezelfde interpretatie van de Bijbel hebben... dan is daarmee nog steeds niet gezegd dat die interpretatie juist is.
Een belangrijk verschil met de klimaatdiscussie is dat er voor die realiteit een wetenschappelijke meetlat bestaat: namelijk de bergen onderzoek die er zijn gedaan naar het klimaat.quote:Op zondag 8 februari 2015 13:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
De realiteit van het klimaat wordt niet anders doordat er politiek debat over is. Zo ook wordt de werkelijke (in deze context: door de auteur bedoelde) betekenis van een boek niet anders omdat er politiek debat over is.
Kennelijk is de Bijbel zo'n boek dat altijd geïnterpreteerd moet worden.quote:Op zondag 8 februari 2015 13:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er zijn er ook heel veel die de Bijbel zien als een geschiedenisboek (of ieg non-fictie), zonder dat ze de Bijbel volledig letterlijk uitleggen.
Het 1 volgt niet uit het ander, lijkt me.
Dat het vrijwel volledig ontbreekt aan objectieve criteria om die tekst te beoordelen lijkt me ook wel een probleem.quote:Op zondag 8 februari 2015 13:20 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat zegt ook niemand. Zo'n interpretatie moet op z'n minst gestaafd worden met bewijs. De neuzen staan dan ook niet dezelfde kant op wat betreft de betekenis, maar wat betreft het principe dat je interpretaties moet staven.
In de academische Bijbelstudie gebeurt dat overigens ook. Daar vindt Bijbelinterpretatie plaats die net zo wetenschappelijk rigoureus is als interpretatie van welk boek dan ook. Het probleem is dat hun werk volledig ondergesneeuwd raakt door leken die van alles gillen.
Moet... weet ik niet. Maar dat zijn in elk geval de feiten.quote:Op zondag 8 februari 2015 13:20 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Kennelijk is de Bijbel zo'n boek dat altijd geïnterpreteerd moet worden.
Als je een fictieboek wilt begrijpen, moet je vrijwel altijd interpreteren. Ook bij Harry Potter en Baantjer. Wanneer Baantjer zegt: "Zij hebben het gedaan.", moet je interpreteren wie de 'zij' zijn. Als Harry Potter haren als een raaf heeft, moet je gaan interpreteren wat er precies raafachtig aan zijn haren is.quote:Op zondag 8 februari 2015 13:17 schreef Halcon het volgende:
[..]
Veel fictieboeken hebben weinig achterliggende betekenis en vaak hebben mensen geen behoefte om die te zoeken. Ook ontbreekt, behalve om "het te weten", het belang van interpreteren. Je moet immers niet met het boek van Harry Potter of de avonturen van Baantjer.
Ja, en er zijn mensen die dat anders zien. Veel mensen menen ook wat te moeten met de Bijbel, de Koran of welk geloofsboek dan ook en menen zelfs anderen er mee lastig te moeten vallen. Van mensen die met de boeken van Baantjer in de hand op pad gaan, heb ik eerlijk gezegd heel weinig last.
Sowieso kun je je in het geval van fictie (als fictie bedoelde fictie) afvragen wat nu precies "de juiste interpretatie" is. Er is dan in elk geval geen relatie met de werkelijkheid.quote:Op zondag 8 februari 2015 13:17 schreef Halcon het volgende:
[..]
Veel fictieboeken hebben weinig achterliggende betekenis en vaak hebben mensen geen behoefte om die te zoeken. Ook ontbreekt, behalve om "het te weten", het belang van interpreteren. Je moet immers niet met het boek van Harry Potter of de avonturen van Baantjer.
Ja, en er zijn mensen die dat anders zien. Veel mensen menen ook wat te moeten met de Bijbel, de Koran of welk geloofsboek dan ook en menen zelfs anderen er mee lastig te moeten vallen. Van mensen die met de boeken van Baantjer in de hand op pad gaan, heb ik eerlijk gezegd heel weinig last.
Om het klimaat te kennen, moeten we op zoek gaan naar aanwijzingen over hoe die eruit ziet. Om de auteursintentie te kennen, moeten we op zoek naar aanwijzingen hoe die eruit ziet. Voor het klimaat zijn dat bijvoorbeeld temperatuurmetingen. Voor de auteursintentie zijn dat bijvoorbeeld metaforen.quote:Op zondag 8 februari 2015 13:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een belangrijk verschil met de klimaatdiscussie is dat er voor die realiteit een wetenschappelijke meetlat bestaat: namelijk de bergen onderzoek die er zijn gedaan naar het klimaat.
Voor de Bijbel ontbreekt zo'n meetlat bijna volledig. Sommige dingen kunnen we plaatsen in de historische context zoals we die kennen. Maar het grootste deel is onmogelijk te verifiëren.
We kunnen bijvoorbeeld niet eens objectief verifiëren hoe "opstaan uit de dood" bedoeld is, laat staan of - ongeacht welke uitleg je kiest - het werkelijk is gebeurd.
Mja, klopt, maar wat ver gezocht vind ik. Je bent het er in elk geval over eens dat het fictieve figuren zijn, dat het verhaal fictief is, dat het slechts geschreven is om te entertainen en dat je niet elke middag om tien over drie een kwartier op je kop moet gaan staan omdat Harry Potter of Vledder dat ook doet en zegt dat dat moet. Of iemand daadwerkelijk raafharen had, is niet heel relevant. Het is een fictief persoon, we hoeven niet allemaal met raafharen rond te lopen. De schrijver bestrijdt ook niet dat het fictieve personen zijn. In de Bijbel en de Koran worden er voortdurend personen bijgehaald wiens bestaan niet bewezen is en wiens niet bestaan niet te bewijzen is.quote:Op zondag 8 februari 2015 13:25 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Als je een fictieboek wilt begrijpen, moet je vrijwel altijd interpreteren. Ook bij Harry Potter en Baantjer. Wanneer Baantjer zegt: "Zij hebben het gedaan.", moet je interpreteren wie de 'zij' zijn. Als Harry Potter haren als een raaf heeft, moet je gaan interpreteren wat er precies raafachtig aan zijn haren is.
En dat sommige meer waarde aan de Bijbel hechten dan redelijk is, doet niets af aan de feiten dat a) ook de Bijbel geïnterpreteerd moet worden om 'm te kunnen begrijpen en b) de Bijbel tot op zekere hoogte op een wetenschappelijk verantwoorde manier geïnterpreteerd kan worden.
Voor mij is dit in elk geval al voldoende om niet mijn vingers te willen branden aan een discussie met een Christen over hoe de Bijbel geïnterpreteerd zou moeten worden.quote:Op zondag 8 februari 2015 13:28 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
En ja, literatuurkritiek is een soft science, dus absolute antwoorden zul je niet krijgen. Maar we kunnen van veel dingen wel aannemelijk maken hoe het geïnterpreteerd moet worden.
Interpretatie is niet hetzelfde als historiciteit. Interpretatie betekent slecht het halen van betekenis uit een tekst(deel). Pas als je die betekenis hebt, kun je gaan kijken of die historisch is (mits het over iets historisch gaat, uiteraard).quote:Op zondag 8 februari 2015 13:30 schreef Halcon het volgende:
[..]
Mja, klopt, maar wat ver gezocht vind ik. Je bent het er in elk geval over eens dat het fictieve figuren zijn, dat het verhaal fictief is, dat het slechts geschreven is om te entertainen en dat je niet elke middag om tien over drie een kwartier op je kop moet gaan staan omdat Harry Potter of Vledder dat ook doet en zegt dat dat moet. Of iemand daadwerkelijk raafharen had, is niet heel relevant. Het is een fictief persoon, we hoeven niet allemaal met raafharen rond te lopen. De schrijver bestrijdt ook niet dat het fictieve personen zijn. In de Bijbel en de Koran worden er voortdurend personen bijgehaald wiens bestaan niet bewezen is en wiens niet bestaan niet te bewijzen is.
Je bent het bij een discussie over de interpretatie van Harry Potter bij voorbaat al eens over het feit dat Harry Potter niet bestaat, dingen niet zo zijn omdat Harry Potter het zegt en iets niet per definitie waar is puur en alleen omdat het in het boek van Harry Potter staat.
Dan kun je niet veel discussies voeren, want buiten enkele natuurwetenschappen kan er niet veel hard aannemelijk gemaakt worden. Zelfs het bestaan van een god kan slechts zacht aannemelijk gemaakt worden.quote:Op zondag 8 februari 2015 13:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Voor mij is dit in elk geval al voldoende om niet mijn vingers te willen branden aan een discussie met een Christen over hoe de Bijbel geïnterpreteerd zou moeten worden.
Wellicht dat 1 en ander "zacht aannemelijk" gemaakt kan worden, maar dat is voor mij niet voldoende om welk standpunt daarin dan ook te kunnen of willen verdedigen.
Je kunt de uitleg van de christen ook toetsen aan de (con)tekstuele omgeving. Het is absoluut niet onmogelijk of onredelijk om die uitleg te verwerpen omdat hij onwaarschijnlijk of zelfs ronduit contradictorisch is.quote:Mijn benadering is meestal dat ik de uitleg van de Christen gewoon als gegeven aanvaard (het zal me eigenlijk worst zijn waar een Christen zijn ideeën vandaan haalt), en dan kijk naar of/hoe dit wel/niet consistent is met de waarneembare werkelijkheid, of andere ideeën die zo'n Christen erop nahoudt.
Ik betracht altijd zorgvuldigheid en voorzichtigheid in alle discussies. Toch kan er op die basis over heel wat inhoudelijk en op basis van argumenten gediscussieerd worden hoor. Zo zwart zie ik dat niet.quote:Op zondag 8 februari 2015 14:25 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dan kun je niet veel discussies voeren, want buiten enkele natuurwetenschappen kan er niet veel hard aannemelijk gemaakt worden.
Als je het mij vraagt kan dat in geen enkele vorm, zelfs niet in een zachte vorm. De bekende godsargumenten falen 100% in het aannemelijk maken daarvan.quote:Op zondag 8 februari 2015 14:25 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Zelfs het bestaan van een god kan slechts zacht aannemelijk gemaakt worden.
Dat lijkt me niet afhankelijk van de tekst. Zoals gezegd... je kunt het dan ook prima doen met de overtuigingen die zo'n Christen zegt te hebben, en werken met de consistentieproblemen daarin.quote:Op zondag 8 februari 2015 14:25 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Je kunt de uitleg van de christen ook toetsen aan de (con)tekstuele omgeving. Het is absoluut niet onmogelijk of onredelijk om die uitleg te verwerpen omdat hij onwaarschijnlijk of zelfs ronduit contradictorisch is.
Als iets gezegd zou zijn door iemand of de visie is van iemand, dan zou ik eerst kijken of die persoon of dat wezen echt heeft bestaan en of de autoriteit die aan hem is toegekend rechtmatig is. Pas als dat vast is gesteld, zou ik kijken naar de interpretatie.quote:Op zondag 8 februari 2015 14:22 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Interpretatie is niet hetzelfde als historiciteit. Interpretatie betekent slecht het halen van betekenis uit een tekst(deel). Pas als je die betekenis hebt, kun je gaan kijken of die historisch is (mits het over iets historisch gaat, uiteraard).
Ik heb het idee dat we wat anders onder 'interpretatie' verstaan. Wat mij betreft telt 'dit deel geldt niet' niet als interpretatie.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:22 schreef Molurus het volgende:
Kom, die lijst is bijna eindeloos. Ten aanzien van de oorsprong van de mens, ten aanzien van morele regels, ten aanzien van wat er nu precies is gebeurd rondom Jezus, etc. Er zijn niet zo heel veel punten te noemen waarvan je kunt zeggen dat alle Christenen daar op precies dezelfde manier naar kijken. Er is echt een zee aan interpretatieverschillen.
Jij legt een andere interpretatie dan de jouwe kennelijk uit als 'dit telt niet'.quote:Op zondag 8 februari 2015 14:45 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat we wat anders onder 'interpretatie' verstaan. Wat mij betreft telt 'dit deel geldt niet' geen interpretatie.
Je interpreteert het geheel dan op een dusdanige wijze dat de uitkomst is dat 'deel X' niet van belang is. Het kan. Hoewel het voor mij een beetje overkomt als het verschuiven van de doeltjes en de lijnen van het veld.quote:Op zondag 8 februari 2015 14:45 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat we wat anders onder 'interpretatie' verstaan. Wat mij betreft telt 'dit deel geldt niet' niet als interpretatie.
Wat interpretatie betreft kan er ook heel wat inhoudelijk en op basis van argumenten gediscussieerd worden.quote:Op zondag 8 februari 2015 14:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik betracht altijd zorgvuldigheid en voorzichtigheid in alle discussies. Toch kan er op die basis over heel wat inhoudelijk en op basis van argumenten gediscussieerd worden hoor. Zo zwart zie ik dat niet.
Ik bedoelde het *niet bestaan van God. Je kunt dat niet bewijzen, je kunt slechts aannemelijk maken dat hij niet bestaat.quote:[..]
Als je het mij vraagt kan dat in geen enkele vorm, zelfs niet in een zachte vorm. De bekende godsargumenten falen 100% in het aannemelijk maken daarvan.
"De Bijbel ondersteunt mijn standpunten." is vaak een van die overtuigingen - een vrij cruciale, zelfs. Die kun je alleen ontkrachten door te laten zien dat de Bijbel waarschijnlijk het standpunt niet ondersteunt.quote:[..]
Dat lijkt me niet afhankelijk van de tekst. Zoals gezegd... je kunt het dan ook prima doen met de overtuigingen die zo'n Christen zegt te hebben, en werken met de consistentieproblemen daarin.
Dat het is opgeschreven heeft dan geen toegevoegde waarde.
Dat zou toch ook omdraaien van de bewijslast zijn? Een gelovige stelt iets en gebruikt als bron de Bijbel en indirect God en vervolgens zou ik moeten aantonen dat God niet bestaat...quote:Op zondag 8 februari 2015 14:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ik bedoelde het *niet bestaan van God. Je kunt dat niet bewijzen, je kunt slechts aannemelijk maken dat hij niet bestaat.
[..]
Of de grond van het standpunt wegvagen. De Bijbel is alleen een waardevol argument als er ook redelijke argumenten zijn om autoriteit toe te kennen aan de Bijbel. Zijn die er niet, dan is een vermelding in de Bijbel net zo krachtig als een vermelding in bv. een boek van Harry Potter of de Tina.quote:"De Bijbel ondersteunt mijn standpunten." is vaak een van die overtuigingen - een vrij cruciale, zelfs. Die kun je alleen ontkrachten door te laten zien dat de Bijbel waarschijnlijk het standpunt niet ondersteunt.
Beetje flauw dit.quote:Op zondag 8 februari 2015 14:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
Jij legt een andere interpretatie dan de jouwe kennelijk uit als 'dit telt niet'.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |