Ook... maar ook daarin valt, voor een atheïst, geen discussie te voeren op basis van argumenten. Het ontbreekt eenvoudig aan objectieve criteria, en subjectieve criteria heeft een atheïst niet ten aanzien van de Bijbel: hij gelooft het toch niet.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:08 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou ja, wat die interpretatie betreft... Ik geloof niet dat er veel christenen zijn die interpreteren. Het is meer een kwestie van dit wel en dit niet.
Jawel hoor... wat dacht je van de opstanding van Jezus? Een deel van de Christenen legt dat letterlijk uit, een deel ziet het meer als een 'spirituele opstanding'. (Wat ze daar dan ook mee bedoelen.)quote:Op zondag 8 februari 2015 12:10 schreef Jigzoz het volgende:
En nu ik er eens over nadenk... Behalve het beginnetje van Genesis heb ik nog nooit een christen iets uit de Bijbel zien interpreteren.
Binnen de context van het boek valt er prima over te discussiëren. Ik kan toch ook discussiëren over de karakters, keuzes en motieven in andere boeken? Ik zie niet in waarom ik voor de Bijbel een uitzondering zou maken.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ook... maar ook daarin valt, voor een atheïst, geen discussie te voeren op basis van argumenten. Het ontbreekt eenvoudig aan objectieve criteria, en subjectieve criteria heeft een atheïst niet ten aanzien van de Bijbel: hij gelooft het toch niet.
De Bijbel is zijn eigen context?quote:Op zondag 8 februari 2015 12:12 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Binnen de context van het boek valt er prima over te discussiëren.
Omdat Christenen onderling al sinds het begin bekvechten over interpretatie. Voor andere boeken is dat zelden tot nooit het geval.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:12 schreef Jigzoz het volgende:
Ik kan toch ook discussiëren over de karakters, keuzes en motieven in andere boeken? Ik zie niet in waarom ik voor de Bijbel een uitzondering zou maken.
Dat is geen interpretatie, dat betekent niets meer dan 'ik geloof het zelf ook niet'.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Jawel hoor... wat dacht je van de opstanding van Jezus? Een deel van de Christenen legt dat letterlijk uit, een deel ziet het meer als een 'spirituele opstanding'. (Wat ze daar dan ook mee bedoelen.)
Christenen die dat uitleggen als een spirituele opstanding zul je niet horen zeggen 'ik geloof het zelf ook niet'. Ze leggen dat eenvoudig anders uit.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:15 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat is geen interpretatie, dat betekent niets meer dan 'ik geloof het zelf ook niet'.
Ja.quote:
Ik kan me eerlijk gezegd geen interpretaties herinneren, anders dan verschillen tussen wat je nou wel en wat je nou niet moet aannemen.quote:Omdat Christenen onderling al sinds het begin bekvechten over interpretatie. Voor andere boeken is dat zelden tot nooit het geval.
Hoe dan? Ik heb serieus geen enkel idee van wat een spirituele wederopstanding is. Zij volgens mij ook niet.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Christenen die dat uitleggen als een spirituele opstanding zul je niet horen zeggen 'ik geloof het zelf ook niet'. Ze leggen dat eenvoudig anders uit.
Nee, dat ze de Bijbel helemaal niet interpreteren, op basis van een gebrek aan interpretatie.quote:Moeten wij atheïsten hen nu gaan vertellen dat ze de Bijbel verkeerd interpreteren? Op basis waarvan?
Moslims vechten onderling toch ook behoorlijk wat over interpretatie?quote:Op zondag 8 februari 2015 12:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
De Bijbel is zijn eigen context?
[..]
Omdat Christenen onderling al sinds het begin bekvechten over interpretatie. Voor andere boeken is dat zelden tot nooit het geval.
Ik denk dat het voor een atheïst een grote valkuil is om partij te trekken in de discussie over interpretatie.
Dat is circulair. Er is dan geen context.quote:
Kom, die lijst is bijna eindeloos. Ten aanzien van de oorsprong van de mens, ten aanzien van morele regels, ten aanzien van wat er nu precies is gebeurd rondom Jezus, etc. Er zijn niet zo heel veel punten te noemen waarvan je kunt zeggen dat alle Christenen daar op precies dezelfde manier naar kijken. Er is echt een zee aan interpretatieverschillen.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:18 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik kan me eerlijk gezegd geen interpretaties herinneren, anders dan verschillen tussen wat je nou wel en wat je nou niet moet aannemen.
Het is in elk geval geen letterlijk opstaan uit de dood en als fysiek mens weer rondlopen op aarde. Wat ze er dan wel onder verstaan blijft altijd in nevelen gehuld. Het zou zomaar kunnen dat ze dat zelf ook niet weten. (Maar dat zullen ze vermoed ik niet snel toegeven.)quote:Op zondag 8 februari 2015 12:19 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hoe dan? Ik heb serieus geen enkel idee van wat een spirituele wederopstanding is. Zij volgens mij ook niet.
Minder volgens mij, maar ongetwijfeld ook. Ook daar geldt: als buitenstaander kun je je beter niet mengen in zo'n discussie.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Moslims vechten onderling toch ook behoorlijk wat over interpretatie?
Precies!!quote:Op zondag 8 februari 2015 12:19 schreef Halcon het volgende:
En ja, dat is een valkuil. Je slaat dan m.i. wat stappen over. Voor je het gaat hebben over hoe je iets zou moeten interpreteren zou je eerst vast moeten stellen dat hetgeen wat er staat inderdaad "de" tekst is, dat het integraal afkomstig is van degene van wie men zegt dat het afkomstig is en zou men vast moeten stellen dat het redelijk is om diegene enige vorm van autoriteit toe te kennen.
Natuurlijk wel. Je kunt toch ook discussiëren over de interpretatie van Harry Potter of 1984, ook al zijn die niet echt. Er is zelfs een hele academische tak rond gebouwd, de literatuurinterpretatie.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ook... maar ook daarin valt, voor een atheïst, geen discussie te voeren op basis van argumenten. Het ontbreekt eenvoudig aan objectieve criteria, en subjectieve criteria heeft een atheïst niet ten aanzien van de Bijbel: hij gelooft het toch niet.
Precieze aantallen ken ik niet, maar ik zie nogal wat bloedvergieten uit naam van dat boek en nogal wat verschillende organisaties die in gewelddadige zin actief zijn en het allemaal niet met elkaar eens zijn. Religie draait vaak natuurlijk ook om macht. Dat zal vaak ook een reden zijn om dingen net wat anders uit te leggen, een groepje bij elkaar te krijgen en dan wat macht te hebben binnen je eigen groepje.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Minder volgens mij, maar ongetwijfeld ook. Ook daar geldt: als buitenstaander kun je je beter niet mengen in zo'n discussie.
[..]
quote:Precies!!
Er zal eerst moeten worden vastgesteld dat de tekst waarde heeft, en waarom het die waarde heeft. Daaruit zouden dan - eventueel - criteria voor interpretatie kunnen volgen. Maar zonder dat is een discussie over interpretatie zinloos.
Wat Harry Potter anders maakt zijn twee dingen:quote:Op zondag 8 februari 2015 12:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Je kunt toch ook discussiëren over de interpretatie van Harry Potter of 1984, ook al zijn die niet echt. Er is zelfs een hele academische tak rond gebouwd, de literatuurinterpretatie.
3) In wetten, politiek en omgangsvormen wordt "omdat de schrijver van Harry Potter het zegt" over het algemeen niet als argument gebruikt. Ik heb niet veel last van acties die worden uitgevoerd omdat het in het boek van Harry Potter staat.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat Harry Potter anders maakt zijn twee dingen:
1) zover ik weet is er geen discussie over interpretatie.
2) we kunnen de schrijfster eenvoudig vragen wat ze ermee bedoelde, mocht er toch onduidelijkheid bestaan.
Politieke belangen inderdaad... goede aanvulling. Er is vanzelfsprekend geen politiek belang gemoeid met de interpretatie van Harry Potter.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:34 schreef Halcon het volgende:
[..]
3) In wetten, politiek en omgangsvormen wordt "omdat de schrijver van Harry Potter het zegt" over het algemeen niet als argument gebruikt. Ik heb niet veel last van acties die worden uitgevoerd omdat het in het boek van Harry Potter staat.
Orwell kunnen we niets meer vragen over 1984. Zo ook voor om het even welk boek waarvan de auteur overleden is. Hoe moeten we A la récherche du temps perdu interpreteren? Hoe moeten we de Ilias interpreteren? Hoe moeten we Mariken van Nieumeghen interpreteren?quote:Op zondag 8 februari 2015 12:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat Harry Potter anders maakt zijn twee dingen:
1) zover ik weet is er geen discussie over interpretatie.
2) we kunnen de schrijfster eenvoudig vragen wat ze ermee bedoelde, mocht er toch onduidelijkheid bestaan.
Ik moet bekennen dat ik ze geen van alle heb gelezen.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Orwell kunnen we niets meer vragen over 1984. Zo ook voor om het even welk boek waarvan de auteur overleden is. Hoe moeten we A la récherche du temps perdu interpreteren? Hoe moeten we de Ilias interpreteren? Hoe moeten we Mariken van Nieumeghen interpreteren?
Dat staat los van de vraag hoe (en of) je het moet interpreteren.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:34 schreef Halcon het volgende:
[..]
3) In wetten, politiek en omgangsvormen wordt "omdat de schrijver van Harry Potter het zegt" over het algemeen niet als argument gebruikt. Ik heb niet veel last van acties die worden uitgevoerd omdat het in het boek van Harry Potter staat.
De vraag of je het moet interpreteren is al grotendeels beantwoord. Het is een boek om te lezen en verder niet veel mee te doen. Dat is voor vrijwel iedereen duidelijk. Met die insteek is het ook geschreven.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:50 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat staat los van de vraag hoe (en of) je het moet interpreteren.
Zo gauw mensen denken dat het echt is, en denken een bepaald belang te hebben daarbij, gaan interpretatieverschillen vanzelf een rol spelen.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:50 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat staat los van de vraag hoe (en of) je het moet interpreteren.
Dat laatste lijkt me buitengewoon lastig vast te stellen.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:53 schreef Halcon het volgende:
[..]
De vraag of je het moet interpreteren is al grotendeels beantwoord. Het is een boek om te lezen en verder niet veel mee te doen. Dat is voor vrijwel iedereen duidelijk. Met die insteek is het ook geschreven.
Jawel hoor. De Ilias is een prachtig voorbeeld, omdat het ongeveer even oud is als de Bijbel en veel kenmerken deelt. Er worden hele boeken geschreven over de historiciteit van de Ilias, over hoe bepaalde passages geïnterpreteerd moeten worden, over de authenticiteit van de tekst, over de coherentie tussen passages, etc.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik moet bekennen dat ik ze geen van alle heb gelezen.
Hoe dan ook betreft dit fictieve werken, waarvan - zover ik weet - niemand betwist dat ze fictief zijn. Bovendien zijn er bij mij geen meningsverschillen tav interpretatie van deze boeken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |