abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149266990
Het midden-oosten probleem

Omdat er niet al genoeg topics over zijn.

Na de interventies van westerse mogendheden en de arabische lente lijkt het midden-oosten weer in een nieuw hoofdstuk verwikkeld te zijn. Het houdt maar niet op.

Ten eerste. Wat bedoelen we met het midden-oosten. Het midden-oosten bestaat eigenlijk maar uit een paar Arabische landen, namelijk Turkije, Cyprus, Libanon, Syrië, Israel, Palestina, Jordanië, Irak, Koerdistan, Egypte , Saudi-Arabië, Oman, Yemen, Koeweit, Qatar , Bahrein en tot slot nog de Verenigde Arabische Emiraten. Maar laten we er ook de volgende landen bij betrekken die islamitisch zijn, namelijk Turkemistan, Oezbekistan, Tajikistan, Kazachstan ,Afghanistan, Pakistan, India, Bangladesh en Indonesië ten oosten van Mekka en Libië, Algerije, Tunesië, Marokko, Westerlijke Sahara, Mauritanië, Mali, Niger, Tjaad, Soedan, Zuid-Soedan, Eritrea, Djibouti,Ethiopië, Soemalië, Centrale Africaanse Republiek. Nigeria, Benin, Togo, Burkina Faso, Ghana, Ivoorkust, Liberia, Sierra Leone, Guinea, Guinea Bisau, Gambia, Senegal ten westen. Een hoop landen, met een hoop problemen.

Het lukt al deze landen ook vaak niet mee te komen met de moderne tijd. Westerse mogendheden hebben al deze landen in de afgelopen 100 jaar hun onafhankelijkheid gegeven, maar hoewel het in het begin goed leek te gaan hebebn al deze landen te maken gekrgen met machtsovernames, waaruit dictaturen of ingewikkeldere systemen zijn ontstaan. Het omgekeerde is ook waar, want sommige staten zijn ook uit elkaar gevallen totaal vernietigd door burgeroorlogen. Waar het tijdens de koude oorlog voornamelijk nog ging over de strijd tussen kapitallisme en communisme, lijkt nu ieder land hun eigen islamitsiche jihad organisatie te hebben met maar enkel 1 doel, een kalifaat stichten naar het voorbeeld uit de begintijd van de islam.

Ik zie hier de komende 100 jaar nog geen verandering in komen helaas, maar onze belangen in de regio zullen wel afnemen en dus ook onze bemoeienis en steun aan bepaalde groeperingen.

Hoe kijken jullie naar dit midden-oosten probleem en hoe vinden jullie dat moderne landen zich moeten opstellen. Moeten we actiever aanwezig zijn in deze regio, of meoten wij ons meer focusen op onze eigen binnenlandse veiligheid. Zien jullie een betere toekomst voor de vele volkeren daar of zal dit nog langer dan 100 jaar doorspelen. Ook het terrorisme in onze regio zal niet stoppen. Kortom besrpeek hier de problematiek omtrent het midden-oosten en al zijn facetten.

Enkele grote problemen waar al een topic over is op dit forum vind je hier
Syrische burgeroorlog
Irak & Islamitische staat
Palastina & Israel

Enkele nog lopende conflicten in het midden-oosten
1979.04.27 - heden – Afghaanse burgeroorlog
1999.11.20 - heden - Shariaconflict in Nigeria
2011.03.15 - heden - Syrische burgeroolog
2011.12.18 - heden - Iraakse burgeroorlog
2013.12.15 – heden - Zuid-Soedaanse burgeroorlog
20e eeuw – heden - Israelisch-Palastijns conflict
2009.01.31– heden - Oorlog in Somalië
2004.04.16 – heden - Oorlog in Waziristan
2004.06.18 – heden - Houthi opstand in Yemen
2012.12.10 – heden - Burgeroorlog in de Centraal-Afrikaanse Republiek
2014.05.16 - Libische burgeroorlog
1960s – heden -Conflict in Xinjiang
1998 - heden - Al-Qeada opstand in Yemen
2009.04.16 – heden - Opstand in de Noord-Kaukasus
2011.06.17 – heden - Syrische burgeroorlog in Libanon
2011.02.23 – heden - Sinai opstand
2012.01.16 – heden - Conflict in Noord-Mali
1960s – heden - Opstand in Zuid-Thailand
1969.04.29 – heden - Moro opstand in de Filipijnen

En zo zijn er nog wel tal van conflicten in de wereld. Ieder conflict is in de basis anders, maar veel conflicten worden toch wel gevoed door een nationalistische of jihadistische ideologie. Wat een ellende allemaal, en met het conflict in Oekraïne zelfs weer op ons eigen continent. Zoals alles een begin heeft, heeft ook alles een eind, maar wat de uitkomst zal zijn ligt nog in de toekomst. Ook zullen er conflicten blijven bestaan, maar lijken wij het in de moderne wereld er tot nu toe nog aardig goed vanaf te brengen.

Hoe moeten wij als moderne landen omgaan met al deze conflicten en problemen in de 21e eeuw?
pi_149267046
Dit topic gaat niet over conflicten in de wereld. Louter om conflicten in de Islamitische wereld. Overigens noem je tal van landen op die niet Islamitisch zijn. Maar wat moet je anders verwachten.
Allah Al Watan Al Malik
pi_149267117
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 16:32 schreef Odaiba het volgende:
- enorm verhaal, derhalve niet gelezen -
Hoe moeten wij als moderne landen omgaan met al deze conflicten en problemen in de 21e eeuw?
Verafschuwen, verbieden, boycotten, sancties zetten en negeren.

En dit:
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 16:34 schreef Mutant01 het volgende:
Dit topic gaat niet over conflicten in de wereld. Louter om conflicten in de Islamitische wereld. Overigens noem je tal van landen op die niet Islamitisch zijn. Maar wat moet je anders verwachten.
Google is your friend, abuse your friends
pi_149267131
waar wil je nu precies de focus op leggen binnen dit topic?
pi_149267190
Ik mis Armenië-Azerbeidzjan in dit lijstje.
pi_149267195
quote:
Klopt ik wou het eerst over het midden-oosten probleem hebben, toen ging ik het breder zien, maar het grootste probleem van de 21e eeuw lijkt me islamitisch terreur. Dus daar wou ik de nadruk nu op leggen. Ik noem zowel islamtisiche landen op, als landen die met veel islamitische minderheden te maken hebben, maar wat wil jij nu eigenlijk zeggen. Dat de islam weer de grote boeman is terwijl het veel gecompliceerder ligt?
pi_149267222
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 16:39 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Klopt ik wou het eerst over het midden-oosten probleem hebben, toen ging ik het breder zien, maar het grootste probleem van de 21e eeuw lijkt me islamitisch terreur. Dus daar wou ik de nadruk nu op leggen. Ik noem zowel islamtisiche landen op, als landen die met veel islamitische minderheden te maken hebben, maar wat wil jij nu eigenlijk zeggen. Dat de islam weer de grote boeman is terwijl het veel gecompliceerder ligt?
Wat ik wil zeggen is dat je topic nergens over gaat. En als Islamitische terreur het grootste probleem van de 21e eeuw is, dan hebben we een uiterst gezegende eeuw.
Allah Al Watan Al Malik
pi_149267250
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 16:37 schreef NanaVonB het volgende:
waar wil je nu precies de focus op leggen binnen dit topic?
Conflicten in de wereld, maar met de nadruk op de vele conf conflicten in het midden oosten (islamitische wereld).
pi_149267277
quote:
2s.gif Op zondag 1 februari 2015 16:40 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Wat ik wil zeggen is dat je topic nergens over gaat. En als Islamitische terreur het grootste probleem van de 21e eeuw is, dan hebben we een uiterst gezegende eeuw.
Dank je wel. Wil je me wat tips geven dan om het nog recht te lijmen?
pi_149267291
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 16:41 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Conflicten in de wereld, maar met de nadruk op de vele conf conflicten in het midden oosten (islamitische wereld).
Dat is nogal breed....
pi_149267299
quote:
Ieder conflict is in de basis anders, maar veel conflicten worden toch wel gevoed door een nationalistische of jihadistische ideologie
Waarom niet gewoon door de problemen omtrent geld en macht waarbij religie en nationalisme alleen instrumenten zijn om medestanders te binden en vijanden te definiëren.
pi_149267313
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 16:41 schreef Odaiba het volgende:

[..]

En je zoekt een one size fits all-benadering voor alle conflicten?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_149267338
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 16:43 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Waarom niet gewoon door de problemen omtrent geld en macht waarbij religie en nationalisme alleen instrumenten zijn om medestanders te binden en vijanden te definiëren.
Mijn beginpost is enkel een opstartje, maar je hebt zelf al een draai aan gegeven.

Religie draait sowieso vaak om macht en ja, is dus een instrument. Geld is de motor.
pi_149267371
quote:
1s.gif Op zondag 1 februari 2015 16:43 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

En je zoekt een one size fits all-benadering voor alle conflicten?
Kies één uit de lange lijst van conflicten zou ik zeggen. Tenzji je een oplossing voor alle conflicten hebt, dat zou helemaal mooi zijn.
pi_149267409
Interessanter zou zijn: een lijstje met landen die bij een conflict betrokken zijn.
Allah Al Watan Al Malik
pi_149267441
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 16:47 schreef Mutant01 het volgende:
Interessanter zou zijn: een lijstje met landen die bij een conflict betrokken zijn.
Voel je vrij.

Dat is mede een groot oorzaak van al die conflicten. Verenigde Staten, Saudi-Arabië, Rusland, noem ze maar op.
pi_149267554
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 16:48 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Voel je vrij.

Dat is mede een groot oorzaak van al die conflicten. Verenigde Staten, Saudi-Arabië, Rusland, noem ze maar op.
http://www.visionofhumani(...)bal-peace-index/2014
Allah Al Watan Al Malik
  zondag 1 februari 2015 @ 16:54:15 #18
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_149267631
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 16:48 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Voel je vrij.

:{ :N oho....dat mag je hier niet zeggen hoor....de USA een mede oorzaker? Hoe durf je! 8)7 _O-
pi_149267654
quote:
Dit topic gaat niet over conflicten in de wereld. Louter om conflicten in de Islamitische wereld.
En dat zijn er nogal wat natuurlijk.
pi_149267683
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 16:54 schreef Specularium het volgende:

[..]

En dat zijn er nogal wat natuurlijk.
Niet 'bijzonder' veel, met het oog op de context en de omstandigheden.
Allah Al Watan Al Malik
  zondag 1 februari 2015 @ 16:58:13 #21
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_149267733
NWO als oplossing? , lijkt me iets voor het BNW topic dit topic
There is only one religion
pi_149267747
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 16:45 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Kies één uit de lange lijst van conflicten zou ik zeggen. Tenzji je een oplossing voor alle conflicten hebt, dat zou helemaal mooi zijn.
Ik schreef 'benadering', niet oplossing.

En als dit topic over afzonderlijke conflicten gaat, dan is het nogal overbodig.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_149267764
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 16:55 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Niet 'bijzonder' veel, met het oog op de context en de omstandigheden.
De cijfers van doden liegen er niet om...
  zondag 1 februari 2015 @ 16:59:45 #24
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_149267772
Op naar de wwIII, total distruction en op de puinhopen een nieuw begin
There is only one religion
  zondag 1 februari 2015 @ 17:00:43 #25
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_149267806
quote:
Westerse mogendheden hebben al deze landen in de afgelopen 100 jaar hun onafhankelijkheid gegeven
Daar denk ik heel genuanceerd over. Egypte en Israël bestaan niet zonder de VS. Verscheidene landen die hun eigen weg willen gaan hebben te leiden onder sancties.

Zo onafhankelijk zijn die landen helemaal niet.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')