We weten eigenlijk alleen van een onverwacht grote hoeveelheid muggenolie. Bekend is ook dat Kris niets op had met kakkerlakken. Mogelijk helemaal wat aversie had tegen insecten.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 00:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Oh, interessante post!
Als ik deze gedachtengang volg is het doen van inkopen voor 2 of 3 personen niet zo'n groot verschil. Inkopen doen voor 2 of tig personen juist wel.
Dat zou impliceren dat als ze met derden mee gegaan zijn, het een grotere groep geweest is.
Baru moet je maar slikken. Er is geen enkele aanwijzing dat hij fake of bedriegend is.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 00:36 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Het is werkelijk te absurd voor woorden dat er kaarten in de OP staan met als bron: "Baru voormalig gids uit Boquete" terwijl mijn contacten hem niet eens kennen en we Domnivoor op zijn mooie hoed daarop moeten geloven?
Het kaartje boven in de OP met MOGELIJKE paden is net zo'n aanfluiting. "Mogelijk???" Is dat net zoiets als "mogelijk scenario" ??
Als ik mijn scenario plot in de OP krijg ik (terecht) de wind van voren omdat het geen feit is.
Maar dat pad en Baru moeten we hier wel slikken als zoete koek?
Sorry ikke niet
Er zijn foto's van het begin van de wandeling rond 11.15 uur volgens de ouders. We kennen die niet. Het reconstrueren van de tijd en gebeurtenissen ervoor kan informatie opleveren over de waarschijnlijkheid dat ze zelf gelopen hebben of door een derde zijn gebracht naar de start van het pad bij het restaurant. Die reconstructie is hier en op WS nooit goed gemaakt voor zover ik weet - als dat al mogelijk is.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 00:52 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Dat is een eerlijke directe vraag waar ik iets mee kan.
Ik denk dat Feliciano in de ochtend van 1 april de excursies kwam opnemen en WEL met hen heeft gesproken en het meer was dan "ola"
Ik denk dat Feliciano hen een lift heeft gegeven naar het begin van de Pianista en verder niks maar in paniek raakte toen zij op 2 april niet op kwamen dagen en alles uit zn goedheid heeft gedaan omdat ie zich op een bepaalde manier """""schuldig""""" voelde
of
Ik denk dat Felicaino ze heeft meegegeven aan een goed bekende van hem en hij met alles wat ie heeft probeert die persoon(en) te beschermen.
of
Ik denk dat F ze mee gaf aan personen en dat er een ongeluk is gebeurd en om zijn vergunning te beschermen alles doet wat ie deed.
Ik denk voor 5% dat Feliciano na 30 jaar gids opeens verandert in een psychopatische moordenaar
Hoop dat het nu duidelijk is.
Iedereen kan verdwalen. Zelfs een groep gidsen is een keer verdwaald geweest achter de Mirador. Punt is dan; vind je de weg weer terug, en hier: waarom niet?quote:Op zaterdag 31 januari 2015 01:06 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
O klopt hoor, je slaat de spijker op zijn kop. Ben erg op mijn hoede wat betreft mijn kinderen. Daarom snap ik niet dat wanneer Hans K zegt dat hij zich niet kan voorstellen dan zijn dochter niet verdwaalt is geraakt, dat hier zo betwist wordt. Min dat is mijn visie en niet die van jullie
Volgens de geringe aanwijzingen die we hebben is F. ook onderzocht. Zijn huizen zijn bekeken en hij heeft daarin toegestemd. Is ook logisch natuurlijk want hij was een van de laatsten die hen zag en hij had afspraken met hen. Als dan een klein leugentje blijkt ben je de sjors.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 01:14 schreef JustinCase het volgende:
[..]
Dag is'tie dan ook. En "eventueel betrokkene" (lees: verdachte, van medeplichtigheid) is hij enkel maar op BNW en nog zo'n achterdochtfabriek. Verdacht gemaakt. Zo is iedereen "eventueel betrokken", over wie maar genoeg over geluld wordt een halve wereldbol verderop.
Vooal mensen die met hun kennis levensreddend kunnen optreden, moet je niks vragen behalve een alibi. Want die kunnen "betrokken" zijn. Kind vermist? Ouders niet mee laten werken, want wie weet hebben ze het kind gemold en verstopt. Clubleiding ook opsluiten en buiten het zoeken houden, want je hebt erbij die rare dingen doen met kinderen. Enz.
Bewijslast speelt in een strafzaak. Dat is niet aan de orde. Vraag is wat het verloop van de gebeurtenissen was en of er een derde bij betrokken was of zeer waarschijnlijk was. Dan spelen argumenten van diverse aard en we kunnen elk voor zich overtuigd zijn van wat we maar willen.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 01:44 schreef capricia het volgende:
Maar stel nou dat er helemaal niets meer gevonden wordt, this is it...
wat is de doodsoorzaak dan?
Is dat dan omgekomen in de bush bush door de bush bush, of automatisch een onnatuurlijke doodsoorzaak (omdat een natuurlijke niet bewezen is)?
Aan welk kant ligt de bewijslast, om het zo te zeggen?
Weten de ouders dat ook? In de AFK video blijkt daar niets van, tenzij dat netwerk aan paden voorbij de 2e quebrada begint.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 12:25 schreef matteo_111 het volgende:
[..]
Iedereen kan verdwalen. Zelfs een groep gidsen is een keer verdwaald geweest achter de Mirador. Punt is dan; vind je de weg weer terug, en hier: waarom niet?
De ouders van Kris lijken in de video AFK vooral bezig met de vraag dat hun dochter geen domme dingen heeft gedaan (en het aan anderen gelegen moet hebben)? Het is niet eens een echte vaag maar meer een rechtvaardiging of geruststelling.
Wat we inmiddels weten is dat er achter de mirador een heel netwerk van looppaden is en dat de meiden daar best een verkeerd pad hebben kunnen nemen. In de paddock kun je per ongeluk een koeienpad volgen en zo 'nergens' uitkomen.
Voor mij staat het als een paal boven water dat Feliciano op 1 april naar de taalschool kwam om (oa?) de excursies te boeken van Kris en Lisanne.quote:- Hebben Kris en Lisanne Feliciano ook gesproken of heeft Eileen voor hen de excursies geboekt?
Volgens de overlevering zei F. Hola tegen hen, wat wijst op een vorm van eerder persoonlijk contact.
Ze wilden 2 dingen doen: Baru en de watervallen.quote:- Waarom hebben zij wel vulkaan Baru geboekt en niet ook de watervallen die zij in NL al wilden doen?
Geen idee. Misschien had F. maar een beperkt aantal dagen beschikbaar en aren er al anderen voor de Baru tour en/of wilden ze ook nog iets anders doen dan wandelen.
Ik denk dus dat ze een lift hebben gehadquote:- Hoe zijn zij vanaf hun hostel naar het begin van de Pianista gekomen?
Hier is m.i. geen duidelijk beeld van. Deze tijdlijn is nooit scherp uitgezet. Ik heb wel onaffe pogingen gezien. Dat komt ook omdat de gebeurtenissen op de 31e niet eenduidig te reconstrueren zijn uit de publiciteit.
Ik denk omdatquote:- Waarom hebben zij niet tegen hun ouders/vriendje gezegd dat ze de Pianista gingen doen?
Ook hiervoor is niet echt een verklaring. Je zou anders verwacht hebben. Oorzaak kan zijn dat ze bij voorbeeld dachten een korte leuke wandeling te maken (2 uur op, 1,5 uur af) of door het dorp wandelden en de ingang van die leuke wandeling El Pianista tegenkwamen. Als je de eerste echte dag op je bestemming bent ga je vaak een beetje verkennen waar je bent.
Zelfde verhaal, ik denk omdat ze een lift kregen/mee konden met ?quote:- Waarom heeft geen 1 getuige hen gezien tussen de taalschool en 13.01 uur mirador?
Is onopgehelderd. Kan natuurlijk gewoon toeval zijn. Ze waren er op een tijd dat de lokale mensen bij voorbeeld het middageten aan het voorbereiden of nuttigen waren (tussen 11.00 en 13.00)
Wat ik vreemder vind is dat heel veel getuigen 'hen' op de verkeerde tijd hebben gezien. In de publiciteit is dit nooit opgehelderd. Toen heeft het voor verwarring en minder efficiënte zoekstrategieën geleid.
Dit is een punt die voor iedereen heel belangrijk zou moeten zijn.quote:- Kun je in 1 uur en 3 kwartier vanaf het restaurant naar de top komen?
Ja, eitje voor jonge sportieve meiden. Ik heb zelf geen astma, maar ik begrijp dat de ernst nogal samenhangt met de luchtkwaliteit. Kan goed zijn dat wandelen in de schone lucht prima uitwerkte voor L. en dat ze zich superprima voelde.
Ik moet helemaal niemand slikken.quote:Baru moet je maar slikken. Er is geen enkele aanwijzing dat hij fake of bedriegend is.
Een zaak. Het verschilt nogal, of, en zo ja waarom, een sterfgeval een 'zaak' genoemd wordt. Bij Kris en Lisanne was dat (voorzover bekend) nog bij leven, omdat ze vermist waren. Toen ze overleden bleken te zijn, is men maar doorgegaan met het een 'zaak' te noemen.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 01:53 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Wat mijn betreft komen ze dan in het rijtje onopgeloste zaken naast Alex Humphery. Maar dat bepaald panama.
Nog een geluk dat God niet ingebracht is. Met hem erbij kun je tientallen waterdichte scenario's uit je mouw schudden. En in Zijn Boek heeft hij al heel wat moorden bekend. We mogen in onze handjes knijpen.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 04:47 schreef Marrije het volgende:
[..]
Buiten spel? Wie bepaalt dat? Er komen hier ook dromen voorbij, kan allemaal. Dat sommige of veel mensen dat dan niet serieus nemen is ook prima.
Op de AFK video zie ik dat het pad en de paddock van elkaar gescheiden zijn door prikkeldraad. Het pad loopt daar niet dood, maar loopt gewoon door, langs de draad. Doorlopen waar de ouders niet doorliepen, betekent dus langs de prikkeldraad vooruit lopen in de richting van Culebra. Logisch, dat daar prikkeldraad staat, want de koeien mogen niet zomaar het pad op komen!quote:Op zaterdag 31 januari 2015 12:25 schreef matteo_111 het volgende:
In de paddock kun je per ongeluk een koeienpad volgen en zo 'nergens' uitkomen.
Kun je de tijd aangeven in de film waar hij dit aangeeft? Alvast dank.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 01:28 schreef vronie het volgende:
[..]
In deze video http://www.answersforkris.com/videos/
Geeft F aan dat die rots (foto 550) aan het begin van het pianista pad voorkomt.
Mwa... dat prikkeldraad stelde niet veel voor. Op die film is het een paar vermolmde takken met wat roestige stukken.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 15:27 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Op de AFK video zie ik dat het pad en de paddock van elkaar gescheiden zijn door prikkeldraad. Het pad loopt daar niet dood, maar loopt gewoon door, langs de draad. Doorlopen waar de ouders niet doorliepen, betekent dus langs de prikkeldraad vooruit lopen in de richting van Culebra. Logisch, dat daar prikkeldraad staat, want de koeien mogen niet zomaar het pad op komen!
Je hoeft dus helemaal niet de paddock op te gaan, om verder te kunnen lopen. Om op/in de paddock te geraken, moet je moeite doen, je moet door het hek van de prikkeldraad. Waarom die moeite doen, wanneer je op het pad kunt blijven en verder langs de draad kunt lopen en de koeien ongemoeid kunt laten?
Reken uit: weiland+koeien=.........??? Juist: mensen
Die mensen kunnen op die plek aanwezig óf afwezig zijn, maar ze zijn er wel, anders zijn er geen koeien.
Goed opgemerkt. Bij veranderen van een besluit of gekozen strategie, kun je allerlei "onlogische" tijden en plaatsen verwachten. Zo is elders (op WS) eens een scenario gepost, waarin K&L (of 1 van die 2, dat weet ik niet meer) veel later (en verder) besloot om terug te gaan, stroomopwaarts. Spullen die stroomafwaarts gevonden zijn, op het droge, kunnen dan door K of L daar zijn neergelegd. En teruglopen is wmb een reële mogelijkheid.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 13:28 schreef Nieuwschierig het volgende:
Stel dat ze nu gewoon wel rond 15:00 gedacht hebben "we moeten terug" en dat ook gedaan hebben.
Op die terugweg is het makkelijk verdwalen, bijvoorbeeld:
- Je wil het stuk dat je net liep niet dubbel lopen en kies een route die langs de ander kant van een paddock lijkt terug te lopen richting Mirador.
- Je wilt de zelfde route maar pakt ergens perongeluk een zijweg die ook omhoog loopt maar later toch uit de richting draait.
- Je merkt ineens dat het toch al laat wordt en kiest er bewust voor om een bocht af te snijden.
Zo zullen er nog meer opties zijn om niet op de Mirador terug te komen maar alleen als ze de volgende dag geen zon zagen en tussen zoveel op elkaar lijkende heuvels zaten dat ze geen idee meer van de richting hadden.
En uiteindelijk maar toevallig na dagen lopen bij de Rio Culebra zijn uitgekomen.
Maakt het wat uit wat het moet voorstellen? Wat moet het voorstellen dan? Het gaat erom dat het er staat en langs het pad, om het weiland af te bakenen zodat de koeien niet het pad op komen. Veel heb je niet nodig om koeien op een weiland te houden: een paar paaltjes + prikkeldraad. En als een wandelaar op het pad wandelt, dan wandelt die langs die prikkeldraad. Waarom zou een wandelaar met blote benen proberen over prikkeldraad te klauteren? Of proberen het wankele "hek" te openen en de koeien tegemoet te lopen? Terwijl het pad gewoon doorloopt langs de draad?quote:Op zaterdag 31 januari 2015 15:31 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Mwa... dat prikkeldraad stelde niet veel voor. Op die film is het een paar vermolmde takken met wat roestige stukken.
Maar goed, wel een actiepunt om de leden van de Fok-expeditie te laten checken.
Samengevat heb je dus enkele belangrijke hypotheses:quote:Op zaterdag 31 januari 2015 14:25 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Voor mij staat het als een paal boven water dat Feliciano op 1 april naar de taalschool kwam om (oa?) de excursies te boeken van Kris en Lisanne.
Op 31 maart 's avonds vroeg Myriam G. aan Lisanne of ze al plannen hadden voor die week nu het vrijwilligerswerk niet door ging, waarop Lisanne zei: "nee, we hebben geen plannen"
Dus als Feliciano bij de taalschool kwam om de excursies op te nemen dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat Kris en Lisanne in hun hangmatje blijven liggen en Feliciano samen met Eileen binnen de excursies voor hen boekt. Veel logischer is dat Kris en Lisanne zelf fysiek ook bij die boekingen waren. Een simpel "Ola" gaat er bij mij dus ook niet in
[..]
Ze wilden 2 dingen doen: Baru en de watervallen.
Ik denk dat zij op 1 april watervallen zouden gaan zien. Misschien niet de Lost Waterfalls maar watervallen rondom de Pianista trail.
Daarom denk ik dat ze met een gids waren die hen die kon laten zien.
[..]
Ik denk dus dat ze een lift hebben gehad
[..]
Ik denk omdat
A- ze onverwacht idd een lift kregen
of B- Omdat ze met jongens meegingen en het thuisfront niet onnodig ongerust wilden maken
[..]
Zelfde verhaal, ik denk omdat ze een lift kregen/mee konden met ?
[..]
Dit is een punt die voor iedereen heel belangrijk zou moeten zijn.
Niet omdat ik het zeg maar omdat dit een van de weinige dingen is die te checken is!
Jij zegt "eitje" . Ik zet daar grote vraagtekens bij.
In deze 3 artikelen staat dat je er 2 tot 3 uur over doet tot naar de top.
M.a.w 2 uur als je supersnel bent, 3 uur als je er iets langer over doet.
http://nl.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=7630459
http://hike.equipment/hiking/boquete-panama/
http://www.wonderpanama.com/#!boquete/c211r
Lisanne was de avond daarvoor astmatisch en was constant aan het hoesten.Myriam zegt dat ze zich niet kon voorstellen dat ze de volgende dag een lange wandeling ging maken.
Ik heb zelf ook astma (heb ook een pufje) en het klopt ook, de ene dag is de andere niet.
Toch geloof ik niet dat ze in 1 uur en 3 kwartier vanaf het restaurant naar de top (zonder gezien te zijn!) kunnen doen in 1 uur en 3 kwartier. Dat is haast rennend de berg op ZONDER verkeerd te lopen, met 20 foto's te maken en met scheenbeenblessure.
En verkeerd lopen bij het begin komt nogal vaak voor.
MeloD deed dat en die mensen die opeens bij een hek stonden en niet verder konden.
Als ik naar Panama ga dan staat dit bovenaan mijn lijstje, hoe snel kan ik zonder gids naar de top komen?
Ik bem wel met je eens dat het pad duidelijk was hoor. (Voor zover ik weet dan)quote:Op zaterdag 31 januari 2015 15:36 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Maakt het wat uit wat het moet voorstellen? Wat moet het voorstellen dan? Het gaat erom dat het er staat en langs het pad, om het weiland af te bakenen zodat de koeien niet het pad op komen. Veel heb je niet nodig om koeien op een weiland te houden: een paar paaltjes + prikkeldraad. En als een wandelaar op het pad wandelt, dan wandelt die langs die prikkeldraad. Waarom zou een wandelaar met blote benen proberen over prikkeldraad te klauteren? Of proberen het wankele "hek" te openen en de koeien tegemoet te lopen? Terwijl het pad gewoon doorloopt langs de draad?
Ik heb me vergist niet F maar de vader van Kris heeft het hierover om19.12quote:Op zaterdag 31 januari 2015 15:31 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Kun je de tijd aangeven in de film waar hij dit aangeeft? Alvast dank.
Ik weet niet wat de ouders wisten. Ik weet alleen dat de info over paden uit de AFK video niet overeenstemt met de informatie die we langs andere wegen hebben verzameld.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 13:59 schreef Lutalo het volgende:
[..]
Weten de ouders dat ook? In de AFK video blijkt daar niets van, tenzij dat netwerk aan paden voorbij de 2e quebrada begint.
Ja, knijp je handjes maar dicht. Je hoeft namelijk niet alles te lezen en je hoeft ook niet overal op in te gaan. Maar laat anderen binnen de regels van het forum ook gewoon zeggen wat ze willen.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 15:17 schreef JustinCase het volgende:
[..]
Een zaak. Het verschilt nogal, of, en zo ja waarom, een sterfgeval een 'zaak' genoemd wordt. Bij Kris en Lisanne was dat (voorzover bekend) nog bij leven, omdat ze vermist waren. Toen ze overleden bleken te zijn, is men maar doorgegaan met het een 'zaak' te noemen.
[..]
Nog een geluk dat God niet ingebracht is. Met hem erbij kun je tientallen waterdichte scenario's uit je mouw schudden. En in Zijn Boek heeft hij al heel wat moorden bekend. We mogen in onze handjes knijpen.![]()
Mee eens. Ik zei al eerder wat ik vind van bronnen die hier niet openbaar gemaakt worden. Dat staat los van wat ik ervan geloof, of van wat Domnivoor erover zegt. En ook los de redenen waarom jij deze ene niet slikt, en wat ik van die redenen vind.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 14:35 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Ik moet helemaal niemand slikken.
Dit bijvoorbeeld. Jij hebt gehoord, van twee - naar jouw, en hun zeggen - gidsen, dat ze Baru niet kennen. Ik niet, en zo ja moet ik maar geloven dat het gidsen zijn, en aannemen dat ze Baru zouden kennen als die echt is.quote:Helemaal niet iemand die slecht liegt
Goed advies, dat laatste. Daarom is het precies wat ik doe.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 15:46 schreef Marrije het volgende:
[..]
Ja, knijp je handjes maar dicht. Je hoeft namelijk niet alles te lezen en je hoeft ook niet overal op in te gaan. Maar laat anderen binnen de regels van het forum ook gewoon zeggen wat ze willen.
Hans en Roellie begonnen m 05:30 te lopen, om 06:15 bij het begin van het bos, hielden minstens een kwartier rust (wachten op koeien o.a.) en waren 08.00 boven.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 14:25 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Dit is een punt die voor iedereen heel belangrijk zou moeten zijn.
Niet omdat ik het zeg maar omdat dit een van de weinige dingen is die te checken is!
Jij zegt "eitje" . Ik zet daar grote vraagtekens bij.
In deze 3 artikelen staat dat je er 2 tot 3 uur over doet tot naar de top.
M.a.w 2 uur als je supersnel bent, 3 uur als je er iets langer over doet.
http://nl.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=7630459
http://hike.equipment/hiking/boquete-panama/
http://www.wonderpanama.com/#!boquete/c211r
Lisanne was de avond daarvoor astmatisch en was constant aan het hoesten.Myriam zegt dat ze zich niet kon voorstellen dat ze de volgende dag een lange wandeling ging maken.
Ik heb zelf ook astma (heb ook een pufje) en het klopt ook, de ene dag is de andere niet.
Toch geloof ik niet dat ze in 1 uur en 3 kwartier vanaf het restaurant naar de top (zonder gezien te zijn!) kunnen doen in 1 uur en 3 kwartier. Dat is haast rennend de berg op ZONDER verkeerd te lopen, met 20 foto's te maken en met scheenbeenblessure.
En verkeerd lopen bij het begin komt nogal vaak voor.
MeloD deed dat en die mensen die opeens bij een hek stonden en niet verder konden.
Als ik naar Panama ga dan staat dit bovenaan mijn lijstje, hoe snel kan ik zonder gids naar de top komen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |