Klopt, maar als je een beetje op goed niveau wilt pokeren is t wel handig een beetje te kunnen rekenenquote:Op woensdag 28 januari 2015 10:41 schreef Donnie-Brasco het volgende:
Ik vind die rekentoets een beetje belachelijk. 1x in de twee weken een les waar alleen maar uit het hoofd wordt gerekend zoals dat ook gedaan wordt op de basisschool (maar dan natuurlijk wel op niveau) zal veel meer helpen dan zo'n dom toetsje denk ik. Als ik terug kijk op middelbare school hebben wij nooit hoofdrekenen gehad, als ze daar dus nou eens eerst mee beginnen.
Die 4,5 is alleen dit jaar genoeg, volgend jaar moeten ze wel gewoon een 5,5 minimaal halen om te slagen.quote:Op woensdag 28 januari 2015 10:43 schreef Re het volgende:
je mag hem 4x (ja 4x) overdoen en een 4,5 is al genoeg... wtf
Het gaat niet zozeer om het uit je hoofd kunnen rekenen. Het gaat erom dat je dingen die je in de praktijk tegen komt begrijpt.quote:Op woensdag 28 januari 2015 10:41 schreef Donnie-Brasco het volgende:
Ik vind die rekentoets een beetje belachelijk. 1x in de twee weken een les waar alleen maar uit het hoofd wordt gerekend zoals dat ook gedaan wordt op de basisschool (maar dan natuurlijk wel op niveau) zal veel meer helpen dan zo'n dom toetsje denk ik. Als ik terug kijk op middelbare school hebben wij nooit hoofdrekenen gehad, als ze daar dus nou eens eerst mee beginnen.
Ik ben totaal geen rekenaar maar verdien maandelijks wel ontzettend veel geld op mijn werk. Liever geen sociale werkplaats dusquote:Op woensdag 28 januari 2015 10:45 schreef DroogDok het volgende:
Al die kneusjes die niet eens kunnen rekenen per direct afvoeren naar de sociale werkplaats.
sommige vraagstukken zijn dan weer wel hele taaltechnische hoogstandjes las ik ergens, maar idd wat basiskennis over hoe je iets berekent hoort er wel bij...quote:Op woensdag 28 januari 2015 10:45 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Het gaat niet zozeer om het uit je hoofd kunnen rekenen. Het gaat erom dat je dingen die je in de praktijk tegen komt begrijpt.
Ik neem een hypotheek van zoveel euro tegen zoveel procent, hoeveel betaal ik dan maandelijks?
Ik wil met de auto X kilometer rijden, hoeveel benzine heb ik nodig?
Ik bouw elke maand X vakantiedagen op, hoelang kan ik na een half jaar op vakantie?
Dit zijn gewoon simpele vraagstukken die je veel in het leven tegen zult komen en waar veel mensen niet uit komen. Het gaat er niet zozeer om of je het uit je hoofd doet of met een rekenmachine, als je het maar kunt berekenen.
Je hoeft ook geen wiskundige te zijn om die rekentoets te halen natuurlijk.quote:Op woensdag 28 januari 2015 10:48 schreef GwaiLow het volgende:
[..]
Ik ben totaal geen rekenaar maar verdien maandelijks wel ontzettend veel geld op mijn werk. Liever geen sociale werkplaats dus.
normaal gesproken mag je een 4 en/of 5 dan wel 2 vijven halen om een diploma te halen als je maar gemiddeld een 6 of hoger haaltquote:Op woensdag 28 januari 2015 10:41 schreef jatochneetoch het volgende:
Belachelijk natuurlijk dat leerlingen voldoendes moeten halen om te slagen
Wiskunde is de taal van alles, Nederlands is niet echt boeiend.quote:Op woensdag 28 januari 2015 10:49 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
normaal gesproken mag je een 4 en/of 5 dan wel 2 vijven halen om een diploma te halen als je maar gemiddeld een 6 of hoger haalt
Waarom is wiskunde belangrijker dan Nederlands in dit geval?
Het is meer logisch nadenken idd. Maar toch, er zijn genoeg mensen die helemaal geen gevoel voor rekenen hebben en zo'n toets niet zouden halen maar toch gewoon een hele goede baan kunnen uitvoeren.quote:Op woensdag 28 januari 2015 10:49 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Je hoeft ook geen wiskundige te zijn om die rekentoets te halen natuurlijk.
Volgens mij moet je voor Wiskunde Nederlands en Engels altijd al een voldoende halen sinds een paar jaar. Daarnaast is dit een rekentoets, geen wiskundetoets.quote:Op woensdag 28 januari 2015 10:49 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
normaal gesproken mag je een 4 en/of 5 dan wel 2 vijven halen om een diploma te halen als je maar gemiddeld een 6 of hoger haalt
Waarom is wiskunde belangrijker dan Nederlands in dit geval?
quote:Op woensdag 28 januari 2015 10:45 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Het gaat niet zozeer om het uit je hoofd kunnen rekenen. Het gaat erom dat je dingen die je in de praktijk tegen komt begrijpt.
Ik neem een hypotheek van zoveel euro tegen zoveel procent, hoeveel betaal ik dan maandelijks?
Ik wil met de auto X kilometer rijden, hoeveel benzine heb ik nodig?
Ik bouw elke maand X vakantiedagen op, hoelang kan ik na een half jaar op vakantie?
Dit zijn gewoon simpele vraagstukken die je veel in het leven tegen zult komen en waar veel mensen niet uit komen. Het gaat er niet zozeer om of je het uit je hoofd doet of met een rekenmachine, als je het maar kunt berekenen.
GC / Maak hier de voor het middelbaar onderwijs verplichte rekentoets....quote:Op woensdag 28 januari 2015 10:50 schreef admiraal_anaal het volgende:
Iemand een linkje naar zo'n voorbeeldrekentest?
Zie de post van Elfletterig hieronder:quote:Op woensdag 28 januari 2015 10:50 schreef admiraal_anaal het volgende:
quote:Op woensdag 28 januari 2015 10:49 schreef Elfletterig het volgende:
In plaats van een rekentoets die zo zwaar meeweegt, zou ik liever een taaltoets zien die een zwaar gewicht heeft. Nederlands, welteverstaan.
Ik heb laatst zo'n toets gemaakt. Had 14 van de 15 vragen goed (eentje fout door slecht te lezen)
Maak hier de toets op havo/vwo-niveau:
http://www.volkskrant.nl/(...)805/?akamaiType=FREE
En lees daarna dit artikel (niet andersom doen): http://www.volkskrant.nl/(...)et-rekenen~a3835420/
Ik deel de kritiek in die zin dat het een rekentoets moet zijn, geen leesvaardigheidstoets.
Ja maar dat is het niveau van de toets. En blijkbaar zijn er heel veel leerlingen die het niet begrijpen en nu gaan klagen dat ze geen vwo diploma waard zijnquote:Op woensdag 28 januari 2015 10:51 schreef Donnie-Brasco het volgende:
[..]![]()
Waarom zou je daar een toets voor moeten maken. Dat lijkt me vrij logisch allemaal
quote:Op woensdag 28 januari 2015 10:51 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
GC / Maak hier de voor het middelbaar onderwijs verplichte rekentoets....
Omgquote:Op woensdag 28 januari 2015 10:52 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Ja maar dat is het niveau van de toets. En blijkbaar zijn er heel veel leerlingen die het niet begrijpen en nu gaan klagen dat ze geen vwo diploma waard zijn
Zie hier de toets:
[..]
Volgens de SP worden mensen slachtoffer van een toets. Dat lijkt mij ook het doel van een toets.quote:Op woensdag 28 januari 2015 10:36 schreef waht het volgende:
Ik zie het probleem niet.
De leerlingen duperen zichzelf, overigens.
Inderdaad zeer talentvol als je simpele alledaagse rekenproblemen niet op kunt lossen waar je overigens maar een 4,5 voor moet halen en 4 keer over mag doen. Ja ja creme de la creme van de schoolquote:Ook de SP is fel: "Er zullen slachtoffers vallen. Talentvolle leerlingen zullen uitvallen voor een diploma", aldus SP-Kamerlid Jasper van Dijk.
Juist.quote:Op woensdag 28 januari 2015 10:59 schreef ssebass het volgende:
uit: http://www.nu.nl/politiek(...)niet-rekentoets.html
[..]
Inderdaad zeer talentvol als je simpele alledaagse rekenproblemen niet op kunt lossen waar je overigens maar een 4,5 voor moet halen en 4 keer over mag doen. Ja ja creme de la creme van de school
Zie de post van Elfletterig.quote:Op woensdag 28 januari 2015 10:50 schreef admiraal_anaal het volgende:
Een taaltoets of een gramatica toets? Ik weet dat mijn gramatica dramatisch is, maar mijn Nederlands is prima, daarnaast kun je Nederlands als taal nauwelijks serieus nemen omdat de regels onduidelijk zijn, de gramatica inconsistent is. Wiskunde daarentegen is univserseel en alleen daarom al veel belangrijker. Overigens vond ik wel wat verneukeratieve vragen zitten in de rekentoets, ik had er 4 van de 15 fout, waarvan 3 omdat ik simpelweg de vraag verkeerd las.quote:Op woensdag 28 januari 2015 10:49 schreef Elfletterig het volgende:
In plaats van een rekentoets die zo zwaar meeweegt, zou ik liever een taaltoets zien die een zwaar gewicht heeft. Nederlands, welteverstaan.
Ik heb laatst zo'n toets gemaakt. Had 14 van de 15 vragen goed (eentje fout door slecht te lezen)
En lees daarna dit artikel (niet andersom doen): http://www.volkskrant.nl/(...)et-rekenen~a3835420/
Ik deel de kritiek in die zin dat het een rekentoets moet zijn, geen leesvaardigheidstoets.
14 van de 15. Maar als ik naar de antwoorden kijk kom ik zelf op 15 van de 15.quote:Op woensdag 28 januari 2015 10:51 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
GC / Maak hier de voor het middelbaar onderwijs verplichte rekentoets....
Het is grammatica, maar dat zullen we je voor nu maar vergeven.quote:Op woensdag 28 januari 2015 11:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
Een taaltoets of een gramatica toets? Ik weet dat mijn gramatica dramatisch is, maar mijn Nederlands is prima, daarnaast kun je Nederlands als taal nauwelijks serieus nemen omdat de regels onduidelijk zijn, de gramatica inconsistent is. Wiskunde daarentegen is univserseel en alleen daarom al veel belangrijker. Overigens vond ik wel wat verneukeratieve vragen zitten in de rekentoets, ik had er 4 van de 15 fout, waarvan 3 omdat ik simpelweg de vraag verkeerd las.
Het is een toets met deels verhaaltjessommen / ingeklede vraagstukken. Ze kunnen ook gewoon een aantal sommen op een rijtje zetten, maar dat schrikt een aantal leerlingen ook weer af.quote:Op woensdag 28 januari 2015 10:49 schreef Elfletterig het volgende:
Ik heb net een voorbeeld gezien van een rekentoets waar een vraag instaat die met ruimtelijk inzicht te maken heeft en niets met rekenen.quote:Op woensdag 28 januari 2015 10:59 schreef ssebass het volgende:
uit: http://www.nu.nl/politiek(...)niet-rekentoets.html
[..]
Inderdaad zeer talentvol als je simpele alledaagse rekenproblemen niet op kunt lossen waar je overigens maar een 4,5 voor moet halen en 4 keer over mag doen. Ja ja creme de la creme van de school
En als ze al sommen neerzetten, dan rekenen ze het juiste antwoord foutquote:Op woensdag 28 januari 2015 11:12 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Het is een toets met deels verhaaltjessommen / ingeklede vraagstukken. Ze kunnen ook gewoon een aantal sommen op een rijtje zetten, maar dat schrikt een aantal leerlingen ook weer af.
Niet zoveel mis met de toets verder en deel de kritiek in het artikel dan ook niet.
Volgens mij heeft ruimtelijk inzicht haast per definitie iets met rekenen te maken.quote:Op woensdag 28 januari 2015 11:12 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Ik heb net een voorbeeld gezien van een rekentoets waar een vraag instaat die met ruimtelijk inzicht te maken heeft en niets met rekenen.
Dat idee heb ik ook. Het moet de leerlingen altijd maar zo gemakkelijk mogelijk worden gemaakt.quote:Op woensdag 28 januari 2015 11:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Als ik die toets in de Volkskrant bekijk is dat eenvoudig rekenwerk. Geen wiskunde.
Heb het idee dat leerlingen hun hele schooltijd aangepraat is dat rekenen moeilijk is.
http://www.cito.nl/onderw(...)oorbeeldtoetsen.aspxquote:Op woensdag 28 januari 2015 11:15 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Volgens mij heeft ruimtelijk inzicht haast per definitie iets met rekenen te maken.
Sommige dingen, zoals die Zilvervlootrekening, zijn enigszins cryptisch omschreven. Maar goed, het algemene niveau is niet zo hoog dat dat een goed excuus is om hier 4x voor te falen.quote:Op woensdag 28 januari 2015 11:12 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Het is een toets met deels verhaaltjessommen / ingeklede vraagstukken. Ze kunnen ook gewoon een aantal sommen op een rijtje zetten, maar dat schrikt een aantal leerlingen ook weer af.
Niet zoveel mis met de toets verder en deel de kritiek in het artikel dan ook niet.
Verbaas mij er dan ook niet over dat mensen de meest bizarre financiele producten kan worden aangepraat, en de poltiek wegkomt met het zeggen dat, of werkelijk denkt dat de BTW verhoging van 19% naar 21% een verhoging met 2% isquote:Op woensdag 28 januari 2015 11:16 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat idee heb ik ook. Het moet de leerlingen altijd maar zo gemakkelijk mogelijk worden gemaakt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |