abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 woensdag 28 januari 2015 @ 10:32:55 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_149131734
Alle leerlingen in het middelbaar onderwijs moeten vanaf komend schooljaar naast hun examen, een rekentoets maken. Vrijwel alle onderwijsorganisaties hebben al laten weten er absoluut op tegen te zijn. Vandaag debatteert de kritische Tweede Kamer over de omstreden toets.

Meester Bart weet het zeker: hij had zijn diploma nooit gehaald als hij een rekentoets had moeten maken. De leraar op een vmbo-school in de Amsterdamse Bijlmer, die bekend werd door zijn bundel met grappige citaten van zijn leerlingen, is woest op Sander Dekker. Dankzij de rekentoets die de staatssecretaris van Onderwijs verplicht gaat stellen, verwacht Bart Ongering dat veel van zijn leerlingen hun diploma straks op hun buik kunnen schrijven.

Halen leerlingen de toets niet, dan moeten ze het jaar namelijk overdoen. Komend schooljaar mogen ze nog een 4,5 halen, daarna betekent een onvoldoende voor de rekentoets automatisch dat ze zakken. ,,En geloof me: ze werken er allemaal hard voor. Al beginnen sommigen daar later mee dan anderen,'' zegt Ongering. ,,Niemand wil een toets of examen níet halen."

De rekentoets is nodig, vindt staatssecretaris Dekker van Onderwijs. Al jaren geleden kwamen er klachten van hogescholen en universiteiten: de studenten die daar begonnen, konden niet goed rekenen. In 2010 stemde de Tweede Kamer - met uitzondering van de SGP - in met een rekentoets.

Maar de uitwerking doet nog het meest denken aan een fluisterspel, zegt wiskundelerares Karin den Heijer. ,,Alsof het originele idee telkens is doorverteld, maar dat er elke keer iets is veranderd tot het onherkenbaar werd."

Den Heijer, die wiskunde geeft op het Erasmiaans Gymnasium in Rotterdam, zegt dat de huidige toets niets met rekenen te maken heeft. ,,Dekker zegt dat de toets een stok achter de deur is. Maar het is de verkeerde stok achter de verkeerde deur."

Volgens Den Heijer zou het rekenonderwijs al op de basisschool moeten worden getoetst. Scholieren zouden daar rekenles moeten krijgen met breuken, procenten, staartdelingen en vooral: hoofdrekenen. ,,De naam van de rekentoets is al misleidend: het wekt de indruk dat rekenvaardigheid wordt getoetst, terwijl leerlingen bij veel vragen een rekenmachine mogen gebruiken."

Den Heijer vreest dat duizenden leerlingen door de toets straks geen diploma kunnen halen. Ze schreef met emeritus hoogleraar wiskunde Jan van de Craats een boze brief aan de Tweede Kamer. Diezelfde Kamer werd afgelopen week bestookt met brandbrief na brandbrief, vooral over de kwaliteit van de rekentoets. Scholierenclub LAKS vindt de toets 'te belangrijk geworden bij het bepalen of je slaagt' en middelbarescholenkoepel VO-raad hekelt de afrekencultuur.

Ondanks de felle kritiek op de rekentoets, heeft staatssecretaris Dekker vorige week al aangekondigd dat hij zijn plannen hoe dan ook doorzet. Hij heeft een Kamermeerderheid achter zich van VVD, PvdA en PVV.

De PvdA hield het nog lang spannend, maar maakte gisteren bekend toch warm voorstander van de toets te zijn. ,,Het onderwijs is er ook om rekenen te leren. Een groep van honderd leraren geeft aan er klaar voor te zijn,'' zegt PvdA-Kamerlid Tanja Jadnanansing.

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)den-scholieren.dhtml

Terechte kritiek natuurlijk, ik zou met m'n negens voor Nederlands en Duits en een vier voor wiskunde niet eens de kans hebben gekregen om te zakken voor m'n examen.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_149131821
Ik zie het probleem niet.

De leerlingen duperen zichzelf, overigens.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_149131847
Als ik zie dat kassameisjes en dergelijke niet eens kunnen hoofdrekenen en collega's voor elke scheet hun rekenmachine erbij moeten halen vind ik dit een heel goed plan!
Hier staat niets.
pi_149131889
Een rekentoets waarbij je een rekenmachine mag gebruiken. :')
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  woensdag 28 januari 2015 @ 10:39:20 #5
317680 GoWithIt
Just like that
pi_149131910
Met vier herkansingen moet je toch wel een keer een 5,5 kunnen halen?

Persoonlijk vind ik het belangrijker dat ze fatsoenlijk Nederlands leren schrijven. Dáár zit nou echt ruimte voor verbetering.
Dus. Dat.
pi_149131956
Ik vind die rekentoets een beetje belachelijk. 1x in de twee weken een les waar alleen maar uit het hoofd wordt gerekend zoals dat ook gedaan wordt op de basisschool (maar dan natuurlijk wel op niveau) zal veel meer helpen dan zo'n dom toetsje denk ik. Als ik terug kijk op middelbare school hebben wij nooit hoofdrekenen gehad, als ze daar dus nou eens eerst mee beginnen.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_149131957
Belachelijk natuurlijk dat leerlingen voldoendes moeten halen om te slagen :(
  woensdag 28 januari 2015 @ 10:41:14 #8
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_149131960
Die rekentoets stelt echt weinig voor.
Elke groep-8-er moet daar al voor slagen.

Als je na je middelbare school daar nog steeds voor zakt verdien je het.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  FOK!fotograaf woensdag 28 januari 2015 @ 10:43:07 #9
842 Zorro
Z
pi_149131997
Boehoe we moeten een rekentoets!
Zullen we Nederlands, Engels, Natuurkunde, Aardrijkskunde en al die vakken dan ook maar gelijk afschaffen? Ik zie het verschil namelijk niet. Je haalt een diploma omdat je aan de voorwaarden voldoet, rekenen lijkt me een vrij basale eis.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  woensdag 28 januari 2015 @ 10:43:26 #10
179002 GwaiLow
Malo accepto stultus sapit
pi_149132004
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 10:41 schreef Donnie-Brasco het volgende:
Ik vind die rekentoets een beetje belachelijk. 1x in de twee weken een les waar alleen maar uit het hoofd wordt gerekend zoals dat ook gedaan wordt op de basisschool (maar dan natuurlijk wel op niveau) zal veel meer helpen dan zo'n dom toetsje denk ik. Als ik terug kijk op middelbare school hebben wij nooit hoofdrekenen gehad, als ze daar dus nou eens eerst mee beginnen.
Klopt, maar als je een beetje op goed niveau wilt pokeren is t wel handig een beetje te kunnen rekenen :D.
  woensdag 28 januari 2015 @ 10:43:44 #11
262 Re
Kiss & Swallow
pi_149132012
je mag hem 4x (ja 4x) overdoen en een 4,5 is al genoeg... wtf :D
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_149132047
Wat is het niveau van zo'n toets? als we over het VMBO praten. Wat kan ik bij zo'n toets voorstellen?
Is het letterlijk hetzelfde als de hoofdrekenen toetsen die ze altijd gaven?

Gaat het om deze toetsen in kwestie?
http://www.cito.nl/onderw(...)oorbeeldtoetsen.aspx

en 4x overdoen, voor een rekentoets? hoe erg moet je dan wel niet willen leren.
Redacted
  woensdag 28 januari 2015 @ 10:45:20 #13
317680 GoWithIt
Just like that
pi_149132050
quote:
3s.gif Op woensdag 28 januari 2015 10:43 schreef Re het volgende:
je mag hem 4x (ja 4x) overdoen en een 4,5 is al genoeg... wtf :D
Die 4,5 is alleen dit jaar genoeg, volgend jaar moeten ze wel gewoon een 5,5 minimaal halen om te slagen.
Dus. Dat.
pi_149132059
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 10:41 schreef Donnie-Brasco het volgende:
Het gaat niet zozeer om het uit je hoofd kunnen rekenen. Het gaat erom dat je dingen die je in de praktijk tegen komt begrijpt.

Ik neem een hypotheek van zoveel euro tegen zoveel procent, hoeveel betaal ik dan maandelijks?
Ik wil met de auto X kilometer rijden, hoeveel benzine heb ik nodig?
Ik bouw elke maand X vakantiedagen op, hoelang kan ik na een half jaar op vakantie?

Dit zijn gewoon simpele vraagstukken die je veel in het leven tegen zult komen en waar veel mensen niet uit komen. Het gaat er niet zozeer om of je het uit je hoofd doet of met een rekenmachine, als je het maar kunt berekenen.
pi_149132067
Al die kneusjes die niet eens kunnen rekenen per direct afvoeren naar de sociale werkplaats.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  woensdag 28 januari 2015 @ 10:48:21 #16
179002 GwaiLow
pi_149132138
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 10:45 schreef DroogDok het volgende:
Al die kneusjes die niet eens kunnen rekenen per direct afvoeren naar de sociale werkplaats.
Ik ben totaal geen rekenaar maar verdien maandelijks wel ontzettend veel geld op mijn werk. Liever geen sociale werkplaats dus :D.
  woensdag 28 januari 2015 @ 10:48:47 #17
262 Re
Kiss & Swallow
pi_149132152
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 10:45 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Het gaat niet zozeer om het uit je hoofd kunnen rekenen. Het gaat erom dat je dingen die je in de praktijk tegen komt begrijpt.

Ik neem een hypotheek van zoveel euro tegen zoveel procent, hoeveel betaal ik dan maandelijks?
Ik bouw elke maand X vakantiedagen op, hoelang kan ik na een half jaar op vakantie?

Dit zijn gewoon simpele vraagstukken die je veel in het leven tegen zult komen en waar veel mensen niet uit komen. Het gaat er niet zozeer om of je het uit je hoofd doet of met een rekenmachine, als je het maar kunt berekenen.
sommige vraagstukken zijn dan weer wel hele taaltechnische hoogstandjes las ik ergens, maar idd wat basiskennis over hoe je iets berekent hoort er wel bij...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_149132158
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 10:48 schreef GwaiLow het volgende:

[..]

Ik ben totaal geen rekenaar maar verdien maandelijks wel ontzettend veel geld op mijn werk. Liever geen sociale werkplaats dus :D.
Je hoeft ook geen wiskundige te zijn om die rekentoets te halen natuurlijk.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_149132173
In plaats van een rekentoets die zo zwaar meeweegt, zou ik liever een taaltoets zien die een zwaar gewicht heeft. Nederlands, welteverstaan.

Ik heb laatst zo'n toets gemaakt. Had 14 van de 15 vragen goed (eentje fout door slecht te lezen)
Maak hier de toets op havo/vwo-niveau:
http://www.volkskrant.nl/(...)805/?akamaiType=FREE

En lees daarna dit artikel (niet andersom doen): http://www.volkskrant.nl/(...)et-rekenen~a3835420/

Ik deel de kritiek in die zin dat het een rekentoets moet zijn, geen leesvaardigheidstoets.
pi_149132177
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 10:41 schreef jatochneetoch het volgende:
Belachelijk natuurlijk dat leerlingen voldoendes moeten halen om te slagen :(
normaal gesproken mag je een 4 en/of 5 dan wel 2 vijven halen om een diploma te halen als je maar gemiddeld een 6 of hoger haalt
Waarom is wiskunde belangrijker dan Nederlands in dit geval?
pi_149132186
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 10:49 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

normaal gesproken mag je een 4 en/of 5 dan wel 2 vijven halen om een diploma te halen als je maar gemiddeld een 6 of hoger haalt
Wiskunde is de taal van alles, Nederlands is niet echt boeiend.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  woensdag 28 januari 2015 @ 10:50:16 #22
179002 GwaiLow
pi_149132191
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 10:49 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Je hoeft ook geen wiskundige te zijn om die rekentoets te halen natuurlijk.
Het is meer logisch nadenken idd. Maar toch, er zijn genoeg mensen die helemaal geen gevoel voor rekenen hebben en zo'n toets niet zouden halen maar toch gewoon een hele goede baan kunnen uitvoeren.
pi_149132192
Iemand een linkje naar zo'n voorbeeldrekentest?
pi_149132210
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 10:49 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Volgens mij moet je voor Wiskunde Nederlands en Engels altijd al een voldoende halen sinds een paar jaar. Daarnaast is dit een rekentoets, geen wiskundetoets.
pi_149132226
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 10:45 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

8)7

Waarom zou je daar een toets voor moeten maken. Dat lijkt me vrij logisch allemaal
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')