De nieuwe realiteit... ben blij dat niet iedereen de terroristen wil laten winnen.quote:Op maandag 26 januari 2015 21:46 schreef Elan het volgende:
[..]
Je kunt het proberen in de absurditeit te trekken maar je weet zelf hoe de realiteit werkt, dat blijkt toch constant?
Dat jij je (nog) niet wil conformeren aan die nieuwe realiteit is jouw probleem.
Daar ben ik me van bewust.quote:Op maandag 26 januari 2015 21:48 schreef Elan het volgende:
[..]
Mensen beledigen is trouwens al bij wet verboden, ik heb je net de artikelen gegeven op basis waarvan je naar de rechter kan stappen.
Daarvoor kan men naar de rechter. Klaar. Hoeven we verder niets aan te doen.quote:Dit gaat om het systematisch beledigen van een geloof of geloofssymbolen zonder enig praktisch nut, trollen om het trollen zou men op FOK! zeggen alvorens je een ban krijgt..
Zoals ik in OP aanhaalde met 2 voorbeelden van topics uit NWS, zou je juist kunnen beargumenteren dat religie steeds minder een rol speelt bij een grote meerderheid van de bevolking, dat we daardoor ook steeds verder af komen te staan van wat je een post-seculiere samenleving kunt noemen...quote:Op maandag 26 januari 2015 21:47 schreef Tem het volgende:
[..]
Is toch wel een beetje zo? Religie heeft steeds meer invloed op de maatschappij, er zijn heel veel immigranten die een geloof aanhangen en dat zijn niet alleen moslims. En de wens om daar rekening mee te houden is gewoon aanwezig bij die steeds groter wordende groep.
Religie zit diep voor mensen, niet alleen bij moslims trouwens.quote:Op maandag 26 januari 2015 21:48 schreef Morendo het volgende:
[..]
Jij bakt ze wel heel bruin. En het slachtoffer van verkrachting had zich maar niet zo sexy moeten kleden en opmaken natuurlijk. Van de 50 mannen lopen 30 schouderophalend door, 19 worden onwaarschijnlijk geil en eentje verkracht je op tamelijk brute wijze.
Prima als je louter wil provoceren door je op een sexy manier te kleden maar draag dan ook de gevolgen als vrouw en ga niet achteraf lopen janken dat er nare dingen met je gebeuren.
Nou, de invloed van confessionele partijen op de politiek neemt anders steeds verder af. Hoewel je anderzijds ziet dat partijen als PvdA, GL het islamitische geloof (vooral op lokaal niveau) steeds meer absorberen.quote:Op maandag 26 januari 2015 21:47 schreef Tem het volgende:
[..]
Is toch wel een beetje zo? Religie heeft steeds meer invloed op de maatschappij, er zijn heel veel immigranten die een geloof aanhangen (naast een grote groep autochtone gelovigen buiten de randstad) en dat zijn niet alleen moslims. En de wens om daar rekening mee te houden is gewoon aanwezig bij die steeds groter wordende groep.
Voor het beledigen van jouw religie kun je niet naar de rechter, terwijl dat voor vele gelovigen misschien nog wel meer impact heeft dan dat je hun zelf tot op het bot beledigen.quote:Op maandag 26 januari 2015 21:50 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Daar ben ik me van bewust.
[..]
Daarvoor kan men naar de rechter. Klaar. Hoeven we verder niets aan te doen.
Of de PVV met hun gedram over de joods-christelijke identiteit?quote:Op maandag 26 januari 2015 21:52 schreef Morendo het volgende:
[..]
Nou, de invloed van confessionele partijen op de politiek neemt anders steeds verder af. Hoewel je anderzijds ziet dat partijen als PvdA, GL het islamitische geloof (vooral op lokaal niveau) steeds meer absorberen.
Pertinent niet mee eens. Ik denk ook niet dat wij het ooit eens gaan worden. Ik ben tegen elke vorm van censuur en kan me totaal niet vinden in jouw plannen.quote:Op maandag 26 januari 2015 21:56 schreef Elan het volgende:
[..]
Voor het beledigen van jouw religie kun je niet naar de rechter, terwijl dat voor vele gelovigen misschien nog wel meer impact heeft dan dat je hun zelf tot op het bot beledigen.
Ik pleit bij deze voor een verbod op het openbaar beledigen van alle religies, dan maar censuur.
Je zorgt niet alleen voor onrust bij de mensen die je kwetst maar je brengt ook nog eens de nationale veiligheid in geding.
Zeker omdat het rellen om te rellen, beledigen om te beledigen verder geen enkel doel dient lijkt me dit een prima oplossing
Het kan zo op een tegeltje. Maar in een beschaafde samenleving loop je juist niet de kans op fysiek of dodelijk geweld indien je iets doms zegt of je een beetje onbetamelijk gedraagt. Moeten mensen die zich afficheren met het Republikeinse gedachtegoed of de oppositie dan ook maar een toontje lager zingen, zodat ze niet worden vermoord of geïntimideerd. Wat voor een Bokito-samenleving wil jij eigenlijk?quote:Op maandag 26 januari 2015 21:52 schreef Elan het volgende:
Je kunt op zoveel manieren in de problemen komen in dit land zonder één wet te overtreden, zelf eerst bewust nadenken waarom je iets doet en wat het doel is van je actie is op zich geen schande.
Dat is inhoudsloos. Zij waren toch ook voor een verbod op 'ritueel slachten'.quote:Op maandag 26 januari 2015 21:57 schreef Rica het volgende:
[..]
Of de PVV met hun gedram over de joods-christelijke identiteit?
GL was heel wat harder tegen ritueel slachten maar je beweert net nog dat ze moslimpartij aan het worden zijn.quote:Op maandag 26 januari 2015 22:00 schreef Morendo het volgende:
[..]
Dat is inhoudsloos. Zij waren toch ook voor een verbod op 'ritueel slachten'.
Maar goed, die onderzoekjes zijn leuk maar ik weet niet hoe er gemeten is. Ik zie dan liever iets van het CBS en de laatste meting daarvan is dat in Nederland nog steeds 53% gelovig. Daarnaast heb je natuurlijk niet alleen te maken met Nederland aagezien we in een globaliserende wereld leven en niet als een stel autisten achter de dijken verscholen zitten.quote:Op maandag 26 januari 2015 21:52 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Zoals ik in OP aanhaalde met 2 voorbeelden van topics uit NWS, zou je juist kunnen beargumenteren dat religie steeds minder een rol speelt bij een grote meerderheid van de bevolking, dat we daardoor ook steeds verder af komen te staan van wat je een post-seculiere samenleving kunt noemen...
In de grote steden is het al jaren zo dat je op je tellen moet passen en zeker niet alles maar kan zeggen op straat.quote:Op maandag 26 januari 2015 21:59 schreef Morendo het volgende:
[..]
Wat voor een Bokito-samenleving wil jij eigenlijk?
Precies, en die lokale partijen houden wel degelijk rekening met de wensen van hun achterban en dus ook met de gelovigen die daaronder vallen.quote:Op maandag 26 januari 2015 21:52 schreef Morendo het volgende:
[..]
Nou, de invloed van confessionele partijen op de politiek neemt anders steeds verder af. Hoewel je anderzijds ziet dat partijen als PvdA, GL het islamitische geloof (vooral op lokaal niveau) steeds meer absorberen.
quote:Op maandag 26 januari 2015 22:02 schreef Rica het volgende:
[..]
GL was heel wat harder tegen ritueel slachten maar je beweert net nog dat ze moslimpartij aan het worden zijn.
Genadeloos hard is GL op dit standpunt, maar ik schreef dat je vooral op lokaal niveau allerlei islamitische koekwauzen tegenkwam bij PvdA en GL. Maar blijkbaar snapte je dat niet. Wat niet geeft.quote:GroenLinks vindt het ook belangrijk om rechten van minderheden te beschermen. Daar hoort het recht bij om te doen wat men vindt dat men vanuit het geloof moet doen. Ook als dat gebeurt op een manier die anderen niet begrijpen of waarderen. GroenLinks wil daarom kijken naar manieren om dierenwelzijn te verbeteren bij rituele slacht, in overleg met de joodse en de islamitische gemeenschappen.
Natuurlijk. De PvdA in Amsterdam-West wil zelfs taalcursussen aanbieden via de moskee. Dat kan allemaal maar binnen de ooit seculiere sociaaldemocratie.quote:Op maandag 26 januari 2015 22:04 schreef Tem het volgende:
[..]
Precies, en die lokale partijen houden wel degelijk rekening met de wensen van hun achterban en dus ook met de gelovigen die daaronder vallen.
1) En jij denkt dat de cijfers van het CBS daarover onbetwist zijn?quote:Op maandag 26 januari 2015 22:03 schreef Tem het volgende:
[..]
Maar goed, die onderzoekjes zijn leuk maar ik weet niet hoe er gemeten is. Ik zie dan liever iets van het CBS en de laatste meting daarvan is dat in Nederland nog steeds 53% gelovig. Daarnaast heb je natuurlijk niet alleen te maken met Nederland aagezien we in een globaliserende wereld leven en niet als een stel autisten achter de dijken verscholen zitten.
2) Wat je bovendien ziet is dat het aantal "niet-gelovigen" dus toeneemt. Zie: http://statline.cbs.nl/St(...)T&STB=G1&CHARTTYPE=2quote:Religieuze kaart CBS negeert de vijftig procent niet-gelovigen
PERSBERICHT
Amsterdam, 16 oktober 2014
Onlangs publiceerde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) de ‘religieuze kaart van Nederland’, een onderzoek naar levensbeschouwing in Nederland. Ten onrechte negeren de onderzoekers de grootste groep, de 50 procent ongelovigen, en gebruiken ze achterhaalde traditionele religieuze indelingen.
Voor een goed begrip van onze samenleving moeten we de werkelijkheid als uitgangspunt nemen en niet de klassieke religieuze instituties, schreef Boris van der Ham op zaterdag 11 oktober in een opiniestuk in Trouw. Het onderzoek van het CBS hapert namelijk op vele punten, constateerde Van der Ham. “In de gehanteerde 'eentrapsvraag' moesten deelnemers direct aangeven of ze tot een kerkelijke gezindte of levensbeschouwelijke stroming horen, met als keuze rooms-katholiek, gereformeerd, Nederlands Hervormd, islam, hindoe, boeddhist, jood of ‘andere gezindte’.”
Die religieuze indeling lijkt nogal willekeurig, want waarom wordt het christendom opgedeeld in katholieken, gereformeerden en Nederlands Hervormden en de islam niet in soennieten, sjiieten en alevieten? Als de christelijke stromingen worden opgeteld overigens, zoals bij de islam gebeurd, is het christendom weer de ‘grootste’ religie in de grote steden. Waarom zo slordig?
Nog onzorgvuldiger wordt omgesprongen met de Nederlanders die niet-religieus zijn.
In het rapport van het CBS, maar eerder dit jaar ook al in een rapport van het Sociaal Cultureel Planbureau, worden niet-religieuzen als een amorfe groep behandeld. Dat ook onder die groep mensen – 47 procent van de Nederlanders! – een grote diversiteit bestaat van ongebonden spirituelen, seculieren, atheïsten, humanisten, agnosten en vrijzinnigen – doet er blijkbaar niet toe.
Verouderde indelingen
Het CBS lijkt nog steeds uit te gaan van verouderde indelingen en uitgangspunten. In de inleiding van het rapport wordt zelfs wat zorgelijk gesteld dat religie wordt geassocieerd met sociale samenhang en welzijn, waarmee wordt gesuggereerd dat dit zonder religie lastiger is. Niet alleen wordt deze aanname door de cijfers uit het rapport zelf gelogenstraft, ook wordt genegeerd hoe ook minder klassieke levensovertuigingen positief werken op sociale samenhang. Ongodsdienstige mensen hebben waardenpatronen, levens- en wereldvisies, nemen deel aan inspirerende gemeenschappen, en die doen er kwantitatief en inhoudelijk toe.
Humanisten en atheïsten hebben herhaaldelijk gevraagd naar een modernisering van de levensbeschouwelijke categorieën en aannames, vooralsnog tevergeefs. Als de helft van de Nederlandse levensvisies stelselmatig wordt overgeslagen, levert dat scheve onderzoeksresultaten op. Het wordt dus tijd om de vijftig procent 'niet-gelovigen' een gezicht te geven.
Ik lach om dat je het "inhoudsloos" noemt. Het standpunt van de PVV over verankering van joods-christelijke identiteit komt de facto neer op het afschaffen van de seculiere staat. Maar dat wordt dan weggewoven van ach het is inhoudloos. Hele rare dubbele standaard.quote:Op maandag 26 januari 2015 22:12 schreef Morendo het volgende:
[..]
[..]
Genadeloos hard is GL op dit standpunt, maar ik schreef dat je vooral op lokaal niveau allerlei islamitische koekwauzen tegenkwam bij PvdA en GL. Maar blijkbaar snapte je dat niet. Wat niet geeft.
Nou, op welke manier dan?quote:Op maandag 26 januari 2015 22:20 schreef Rica het volgende:
Het standpunt van de PVV over verankering van joods-christelijke identiteit komt de facto neer op het afschaffen van de seculiere staat.
De PVV is van mening dat artikel 1 van de Grondwet, waarin staat dat iedereen in Nederland in gelijke gevallen gelijk behandeld moet worden, moet worden vervangen door een artikel waarin de joods-christelijk-humanistische cultuur als de dominante wordt verankerd.quote:
Wat zou er concreet veranderen?quote:Op maandag 26 januari 2015 22:27 schreef Rica het volgende:
[..]
De PVV is van mening dat artikel 1 van de Grondwet, waarin staat dat iedereen in Nederland in gelijke gevallen gelijk behandeld moet worden, moet worden vervangen door een artikel waarin de joods-christelijk-humanistische cultuur als de dominante wordt verankerd.
= einde seculiere staat.
Ja, een hele discussie over onderzoeksbureau's vind ik eigenlijk niet zo interessant. Zoals Morendo zelf aangeeft, en ik kan beamen, is dat voornamelijk lokale partijen zich richten op de wensen van de achterban en daarbij komen regelmatig zaken en plannen naar voren waarbij de invloed van religie zeker invloed heeft. De gemeenteraad in Putten handelt ook uit geloofsovertuiging, in Rotterdam is heeft NIDA als nieuwkomer 2 zetels binnengehaald. Die seculariteit is er dus een beetje een wassen neus. Dat die invloed op landelijk politiek niveau misschien stukken minder of zelfs afwezig is doet niets af aan hoe het lokaal er aan toe gaat.quote:Op maandag 26 januari 2015 22:19 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
1) En jij denkt dat de cijfers van het CBS daarover onbetwist zijn?
[..]
2) Wat je bovendien ziet is dat het aantal "niet-gelovigen" dus toeneemt.
3) Verder is het aantal niet-gelovigen of alleen "gelovig voor de bühne" onder bijv. moslims niet te meten. Als je dat als moslim zou toegeven dan word je verstoten en mensen worden niet graag verstoten natuurlijk.
Punt is dat de samenleving niet richting post-seculariteit gaat, maar juist richting meer seculariteit. Daar doen de bekende dorpjes in de bible-belt niets aan af.quote:Op maandag 26 januari 2015 22:36 schreef Tem het volgende:
[..]
Ja, een hele discussie over onderzoeksbureau's vind ik eigenlijk niet zo interessant. Zoals Morendo zelf aangeeft, en ik kan beamen, is dat voornamelijk lokale partijen zich richten op de wensen van de achterban en daarbij komen regelmatig zaken en plannen naar voren waarbij de invloed van religie zeker invloed heeft. De gemeenteraad in Putten handelt ook uit geloofsovertuiging, in Rotterdam is heeft NIDA als nieuwkomer 2 zetels binnengehaald. Die seculariteit is er dus een beetje een wassen neus. Dat die invloed op landelijk politiek niveau misschien stukken minder of zelfs afwezig is doet niets af aan hoe het lokaal er aan toe gaat.
Ik betwijfel het, maar we zullen zien. Rotterdam is trouwens geen dorpje in de bible-belt.quote:Op maandag 26 januari 2015 22:42 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Punt is dat de samenleving niet richting post-seculariteit gaat, maar juist richting meer seculariteit. Daar doen de bekende dorpjes in de bible-belt niets aan af.
Zo is bijv. ook het bezoek aan de moskee aan het dalen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |