abonnement Unibet Coolblue
pi_149032516
Voorgeschiedenis

Na de Tweede Wereldoorlog wilde Nederlands-Indië onafhankelijkheid, het Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger (KNIL) kreeg van de Nederlandse overheid de opdracht de orde te handhaven en de vrijheidsstrijders te ontwapenen.
Veel Molukkers namen dienst in het KNIL en vochten zij aan zij met de Nederlanders
De politionele acties waren niet succesvol en en de KNIL trok zich terug naar Nederland

Nederland beloofde de Molukkers dat ze een eigen staat zouden krijgen de Republiek der Zuid-Molukken maar kon die belofte niet nakomen.

De tweede generatie

Het was de tweede generatie die in de jaren '70 met gewelddadige acties alsnog een eigen Molukse staat wilde afdwingen.
Een van die plannen mislukte op 4 maart 1975 de politie verijdelt een gijzeling van Koningin Juliana door ruim 40 Zuid-Molukse jongeren.

De treinkaping bij de Punt

Op 23 mei 1977 gijzelden 8 Molukkers een trein met 54 passagiers op het traject Assen -Groningen


De plaats van de gijzeling




3 foto's van de trein tijdens de kaping (Bron foto internet)


De exacte locatie januari 2015

De eerste reactie

Terwijl het kabinet een crisisteam samenstelt vormt het leger een cordon rond de trein.


2 leden van het crisisteam (Bron foto internet)

Rechts: minister-president Den Uyl voorstander van een "zachte aanpak"
Links: Minister van justitie Dries van Agt voorstander van een "harde aanpak"



Overgang op de Zuidlaarderweg in Glimmen


In deze, nog steeds bestaande, Golfclub zat het commandocentrum van het leger


De Golfclub kijkt rechtstreeks uit op de plaats van de gijzeling.
( januari 2015)

De onderhandelingen en bevoorrading


Via karretjes op het spoor werden eten, drinken en andere goederen naar de trein gebracht.


(Bron foto internet)


Als er mensen toegelaten werden bij de trein mocht dat van de Molukkers alleen in onderbroek om te voorkomen dat er wapens onder de kleding verstopt zou zitten, hier 2 militairen die een telefoon komen brengen voor de onderhandelingen.
(Bron foto internet)

Archiefbeelden uit 1977


Mevrouw J. Soumokil-Taniwel en huisarts H. Tan speelden een rol als bemiddelaars tussen de kapers en de Nederlandse regering, dit liep echter op niets uit.

Mariniers bestormen de trein

Gedurende de gijzeling — die in totaal 20 dagen duurde — maakte het kabinet zich in toenemende mate zorgen over de gezondheid van de gegijzelden, de informatie daarover was tegenstrijdig, desondanks speelde de slechte gezondheid van de gegijzelden mee bij het besluit om de trein te bestormen.
Verder bleven de onderhandelingen op niets uitlopen.

De bestorming van de trein bestond uit 3 fases

De deelnemers: 34 precisieschutters, waarvan er 28 vanaf de lage kant van de trein vuurden en zes vanaf de hoge kant; minstens twee mitrailleurschutters van de landmacht; zes straaljagers; drie pelotons mariniers, waarvan er 36 op de trein afstormden; vijf kikvorsmannen bewapend met uzi’s, explosieven en vuurwerk.




Om de aandacht van de mariniers (grondtroepen) af te leiden vlogen 6 Starfighters van 322 Squadron uit Leeuwarden op 7 juni 1977 om 4:54 rakelings over de trein met ingeschakelde naverbrander wat voor een oorverdovende herrie zorgde.


Na een beschieting door machinegeweerschutters van de landmacht werd de trein bestormt door 5 aanvalsploegen van de mariniers, foto's zijn er niet gemaakt dus
ik heb van internet een foto gehaald die komt uit de film DE PUNT die over de treinkaping gaat.

RTL maakte een goede animatiefilm van de bevrijdingsactie
(vanaf 00:30)

Originele journaalbeelden


Gegijzelden verlaten de trein te voet.


De gewonden per brancard.


Op de exacte locatie van de gekaapte trein kon ik deze foto maken.


In een van de elektriciteitsbogen trof ik nog kogelgaten.

Hoe het verder ging

Van de gegijzelden overleden Rien van Baarsel en Ansje Monsjou door kogels van de mariniers / precisieschutters

Van de gijzelnemers worden er 6 van de 9 doodgeschoten.


Een van de 3 overlevende gijzelnemers wordt binnengebracht in ziekenhuis Groningen
Het is vermoedelijk Junus Ririmasse die door 10 kogels is geraakt.


Junus Ririmasse (links) gefotografeerd tijdens een herdenking in 2012 (bron: foto en tekst internet)

Er is van afgezien de gijzelnemers de dodelijke gevolgen van de beëindiging van de gijzeling ten laste te leggen. Dat was om meerdere redenen, onder meer de wenselijkheid dat de betrokken mariniers anoniem zouden blijven, wegens het risico van wraakacties vanuit (militante) delen van de Molukse gemeenschap. Bij de rechtbank in Assen werd de drie overlevende kapers alleen wederrechtelijke vrijheidsberoving en verboden wapenbezit ten laste gelegd. Bij de rechtszaak kwam de wijze van beëindiging van de gijzeling niet aan de orde.
Voor de genoemde delicten kregen de gijzelnemers een celstraf van zes tot negen jaar

(Bron: Wikipedia)


Onder grote belangstelling van de Molukse gemeenschap werden de gijzelnemers begraven op de begraafplaats Boskamp te Assen


Ze werden begraven in een gezamenlijk graf waar nog steeds herdenkingen plaatsvinden.
(Bron foto: internet)


De overleden gijzelnemers hebben nog steeds een zekere status binnen de Molukse gemeenschap.


Op de plaats van de gijzeling vond in 2012 een herdenking plaats.(Bron foto: Internet)
De 2 bruine stoelen met een roos symboliseren de 2 omgekomen passagiers de 6 blauwe stoelen de omgekomen gijzelnemers.

De trein

Ik heb wat op internet gezocht en dit is wat ik kon achterhalen over de betrokken trein.
Het gaat om de Hondekop (Mat'54) met nummer 747


De 747 gefotografeerd in april 1970 te Amsterdam
(Bron foto: internet)



De 747 na de bestorming door de mariniers.


13 april 1993 de laatst bekende foto van de 747 gemaakt bij station Elst (Bron foto: Internet)
In de jaren '90 is de 747 verschroot.

De discussie


Al sinds de beëindiging is er een discussie over het gebruikte geweld, proportioneel volgens
de regering buitensporig volgens de Molukse gemeenschap.

Kijktips

Dutch Approach (documentaire uit 4 delen)

De Punt (speelfilm)


Voor meer toen & nu meld je aan op mijn Facebook pagina
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_149032683
een trein kapen daarentegen is niet buitensporig? hadden ze verwacht dat ze kussens en snoep kwamen brengen of zo. wat mij betreft hebben ze het toen prachtig opgelost, al duurde het een tijd. belachelijk lage straffen ook. zulke figuren horen levenslang te krijgen
L2B's Mixcloud
pi_149032721
Mooie samenvatting en in zoverre ik zag neutraal geschreven. Chapeau! Leuk leesvoer, bedankt!
pi_149032733
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 08:43 schreef SuperFood het volgende:
Mooie samenvatting en in zoverre ik zag neutraal geschreven. Chapeau! Leuk leesvoer, bedankt!
Bedankt.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
  zondag 25 januari 2015 @ 09:42:16 #5
434769 GokHoogte
Winner winner chicken dinner
pi_149033085
leesvoer voor de zondag!
bravo
  FOK!fotograaf zondag 25 januari 2015 @ 09:52:25 #6
13368 NiGeLaToR
pi_149033227
Hadden de kapers niet ook geweld gebruikt?

Verder mooi stuk, weer wat dingen geleerd!
pi_149034105
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 09:52 schreef NiGeLaToR het volgende:
Hadden de kapers niet ook geweld gebruikt?
Bedoel je mss de kaping in WIjster ('75) waar een aantal gegijzelden zijn geëxecuteerd?

Ondanks dat ik nog niet al te oud was staat het me allemaal nog helder op het netvlies.
De enige vrouwelijk kaper was de tandartsassistente van mijn tandarts. Heeft destijds veel indruk gemaakt.
pi_149034146
Gaaf, dank je wel!
Mokkel met stuntstok
  zondag 25 januari 2015 @ 11:40:38 #9
379033 Krakimolo
Het komt wel goed.
pi_149034695
Interessant om te lezen en te zien. Bedankt!
  zondag 25 januari 2015 @ 13:09:48 #10
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_149036932
^O^
pi_149039506


Leestip
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_149039631
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 11:04 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Bedoel je mss de kaping in WIjster ('75) waar een aantal gegijzelden zijn geëxecuteerd?

Ondanks dat ik nog niet al te oud was staat het me allemaal nog helder op het netvlies.
De enige vrouwelijk kaper was de tandartsassistente van mijn tandarts. Heeft destijds veel indruk gemaakt.
geexecuteerd? bewijs?
  zondag 25 januari 2015 @ 14:29:11 #13
383398 Kyubey
Genesis 19:26
pi_149040331
Zeer mooie OP!
Helemaal super.
pi_149041498
Mooi gemaakt.
Eigenlijk voor het eerst dat ik precies, via de animatie, zie hoe de bevrijdingsactie is verlopen. Behoorlijk risicovol plan geweest.
I´m back.
pi_149043020
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 14:13 schreef SuperFood het volgende:

[..]

geexecuteerd? bewijs?
131202_344020_Uit_de_Telegraaf_van_5_december_1975_450_405.jpg
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_149043417
quote:
ik vind executie een vreemd woord als er een paar gewapende gijzelnemers worden doodgeschoten terwijl de gijzeling nog gaande is.
pi_149044482
Goede OP. Leest fijn weg, netjes! ^O^
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
pi_149044623
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 16:04 schreef SuperFood het volgende:
ik vind executie een vreemd woord als er een paar gewapende gijzelnemers worden doodgeschoten terwijl de gijzeling nog gaande is.
Je leest niet goed of je begrijpt het niet en je haalt gebeurtenissen door elkaar.
pi_149044846
Belangrijk is ook dat Molukkers hier van 1951 tot 1971 in kamp Schattenberg (dat is Westerbork) gehuisvest waren. Een hele generatie is in dat kamp opgegroeid. Bizar!
Make my day!
pi_149044977
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 16:39 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Je leest niet goed of je begrijpt het niet en je haalt gebeurtenissen door elkaar.
je mag het me wel uitleggen hoor. zoals ik het lees is bij het beëindigen van de treinkaping een aantal gijzelnemers gedood. jij noemt dat executie, een krantenkop noemde dat toentertijd executie. ik vind dat geen executie in mijn wereld. maar misschien heb ik het nu over een heel ander incident dan waar jij het over hebt begrijp ik?
pi_149045083
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 16:51 schreef SuperFood het volgende:

[..]

je mag het me wel uitleggen hoor. zoals ik het lees is bij het beëindigen van de treinkaping een aantal gijzelnemers gedood. jij noemt dat executie, een krantenkop noemde dat toentertijd executie. ik vind dat geen executie in mijn wereld. maar misschien heb ik het nu over een heel ander incident dan waar jij het over hebt begrijp ik?
beilen (wijster) en de punt waren 2 verschillende treinkapingen uitgevoerd door molukkers... :') komop, verdiep je even in de materie!
Hooray for boobies!
pi_149045130
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 16:55 schreef Spockjuh_ het volgende:

[..]

beilen (wijster) en de punt waren 2 verschillende treinkapingen uitgevoerd door molukkers... :') komop, verdiep je even in de materie!
nou van mij mag elke gewapende kaper door zijn kop geschoten worden.
pi_149045660
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 16:58 schreef SuperFood het volgende:

[..]

nou van mij mag elke gewapende kaper door zijn kop geschoten worden.
Misdadigers kunnen ook geëxecuteerd worden. Ik zie niet in waarom dat woord verkeerd zou zijn.
Make my day!
pi_149045741
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 16:51 schreef SuperFood het volgende:

[..]

je mag het me wel uitleggen hoor. zoals ik het lees is bij het beëindigen van de treinkaping een aantal gijzelnemers gedood. jij noemt dat executie, een krantenkop noemde dat toentertijd executie. ik vind dat geen executie in mijn wereld. maar misschien heb ik het nu over een heel ander incident dan waar jij het over hebt begrijp ik?
gegijzelden geëxecuteerd.
pi_149045818
quote:
1s.gif Op zondag 25 januari 2015 17:19 schreef Peunage het volgende:

[..]

gegijzelden geëxecuteerd.
ow ;( da's niet zo lief.
pi_149049733
Even ter info voor de mensen die niet bekend zijn met de Molukse acties:

* 31 augustus 1970: drieëndertig Zuid-Molukse jongeren proberen de Indonesische ambassadeur te gijzelen. Bij hun bezetting van de ambassadeurswoning in Wassenaar wordt hoofdagent Hans Molenaar doodgeschoten.

* 25 april 1974: een nieuwe poging van Molukse jongeren om de ambassadeur van Indonesië te gijzelen mislukt doordat de ambassadeur niet thuis is.

* 4 maart 1975: de politie verijdelt een gijzeling van Koningin Juliana door ruim 40 Zuid-Molukse jongeren.

* 2-14 december 1975: treinkaping bij Wijster. Bij het Drentse dorp Wijster kapen in 1975 zeven Zuid-Molukse jongeren de intercity-trein (60 passagiers) van Groningen naar Amsterdam. Bij de kaping wordt machinist Hans Braam doodgeschoten en worden passagiers Bert Bierling en Leo Bulter (een soldaat) geëxecuteerd. Na represailles op de Molukken geven de daders zich over.

* 4-19 december 1975: Zuid-Molukkers bezetten het Indonesisch consulaat in Amsterdam. Bij de gijzelingsactie valt één dode; een man die van 10 meter hoogte uit het raam springt. Op 19 december geven de gijzelnemers zich over.

* 23 mei 1977: treinkaping bij De Punt en gijzeling lagere school in Bovensmilde. Bij De Punt kapen Molukkers een trein. Bij de bestorming op 11 juni door mariniers komen twee passagiers en, op twee na, alle gijzelnemers om. Op hetzelfde moment bezetten Molukkers ook een basisschool in Bovensmilde. Bij de bestorming vallen geen gewonden.

* 13 maart 1978: gijzeling provinciehuis Assen. In Assen bezetten drie Molukkers het provinciehuis. Een dag later wordt de gijzeling beëindigd door de Bijzondere Bijstands Eenheid. Ambtenaar Ruimtelijke Ordening Co de Groot wordt geëxecuteerd door Nunu Leatemia en Gedeputeerde Jack Trip raakt gewond bij de bevrijdingsactie en overlijdt later in het ziekenhuis.

* september 2000: Molukse jongeren bedreigen minister-president Wim Kok en minister Jozias van Aartsen. Kok en Van Aartsen worden extra bewaakt.

* november 2000: na een documentaire over Moluks terreur in de jaren zeventig wordt Dries van Agt bedreigd en krijgt extra bewaking.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_149054232
Gaaf ik speel zelf op de Noord Nederlandse ;)
Als je met het secretariaat belt kan je vast binnen ook nog foto's maken!
pi_149071302
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 07:01 schreef Buster24 het volgende:
Al sinds de beëindiging is er een discussie over het gebruikte geweld, proportioneel volgens de regering buitensporig volgens de Molukse gemeenschap
Wat een jankers. Een trein kapen en dan ook nog denken dat je de proporties van het eventuele geweld wat daaruit voortvloeit bepaald.
Ik behoor blijkbaar tot de 3de groep die vind dat de overheid nalatig is geweest omdat 3 kapers het overleefd hebben. Schande :)

Mooi reportage @Buster24
God bestaat niet, dus leef en geniet
pi_149080346
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 20:56 schreef marsmello het volgende:
Gaaf ik speel zelf op de Noord Nederlandse ;)
Als je met het secretariaat belt kan je vast binnen ook nog foto's maken!
Waar kan ik foto's van maken?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_149089323
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 18:26 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Waar kan ik foto's van maken?
Interieur boven is nagenoeg niet veranderd, in de film De Punt gebruiken ze die zalen voor de briefing van de mariniers en als radioruimte. Ik weet niet of er misschien op de club nog oude foto's van zijn maar niet geschoten is altijd mis!
pi_149092094
Heb wel eens verhalen gehoord van machinisten die op die trein gereden hebben, dat ze kogels tot het einde hebben horen rollen in holle ruimtes in de cabine...of het waar is weet ik niet, wel een leuke anekdote
  dinsdag 27 januari 2015 @ 15:39:53 #32
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_149107128
Daarna is er geen trein meer gekaapt toch? Jammer van de slachtoffers onder de gegijzelden, maar goed opgelost.
opgezegd@fok.nl
pi_149120984
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 15:39 schreef FoXje het volgende:
Daarna is er geen trein meer gekaapt toch? Jammer van de slachtoffers onder de gegijzelden, maar goed opgelost.
In 1978 is het gemeentehuis in Assen nog gegijzeld
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gijzeling_provinciehuis_Assen
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_149126382
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 07:01 schreef Buster24 het volgende:
Na de Tweede Wereldoorlog wilde Nederlands-Indië onafhankelijkheid, het Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger (KNIL) kreeg van de Nederlandse overheid de opdracht de orde te handhaven en de vrijheidsstrijders te ontwapenen.
Het KNIL had te weinig mankracht . Zeker direct na de oorlog.
Ook in de loop van 1946 en 1947 was dit leger niet in staat te 'winnen'
Vandaar dat 120.000 soldaten vanuit Nederland gedwongen werden naar Indié te gaan.

quote:
Veel Molukkers namen dienst in het KNIL en vochten zij aan zij met de Nederlanders
De politionele acties waren niet succesvol en en de KNIL trok zich terug naar Nederland
Die politionele acties waren 5 weken in totaal. Daarbuiten woedde de oorlog gewoon door, wellicht minder heftig dan in die 5 weken.
En het KNIL was een deel van die Nederlandse troepenmacht. Vele eenheden daarvan kenden veel indonesiérs en men zette die minder vaak aan het front. Molukkers wel

quote:
Nederland beloofde de Molukkers dat ze een eigen staat zouden krijgen de Republiek der Zuid-Molukken maar kon die belofte niet nakomen.

Dat is een mythe. Wie beloofde dat ? Namen, datum, tekst?

Nederland wilde een federatie van Indonesische staten scheppen met een deelstaat Oost-Indonesië, met als belangrijkste gebied daarin, de Molukse archipel.
Uiteindelijk zei Soekarno maar 'ja' tegen dit plan om van Nederland af te zijn.
In 1950, kort na ondertekening van het verdrag in december 1949 begon hij de deelstaten op te heffen.
De staat RMS heeft Nederland nooit erkend en ook nooit een plan gehad voor een aparte staat Zuid-Molukken
pi_149126436
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 16:58 schreef SuperFood het volgende:

[..]

nou van mij mag elke gewapende kaper door zijn kop geschoten worden.
Je houdt wel van terreur dus ?
Knal maar af
pi_149127166
quote:
Op woensdag 28 januari 2015 00:20 schreef Bluesdude het volgende:
Je houdt wel van terreur dus ?
Knal maar af
Nee, standrecht.
pi_149127747
quote:
6s.gif Op woensdag 28 januari 2015 00:52 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Nee, standrecht.
ok... eufemisme.... verbergt gruwelijke terreur. Westerling deed niks anders
pi_149145755
quote:
1s.gif Op maandag 26 januari 2015 22:10 schreef marsmello het volgende:

[..]

Interieur boven is nagenoeg niet veranderd, in de film De Punt gebruiken ze die zalen voor de briefing van de mariniers en als radioruimte. Ik weet niet of er misschien op de club nog oude foto's van zijn maar niet geschoten is altijd mis!
Leuk om te horen, is er IN de club nog iets tastbaar te zien / vinden van de gijzeling?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_149145843
Interessant!
pi_149155116
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 18:44 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Leuk om te horen, is er IN de club nog iets tastbaar te zien / vinden van de gijzeling?
Misschien, ik heb eerlijk gezegd geen idee. Als je duidelijk maakt dat je echt geïnteresseerd bent is er vast wel wat mogelijk. Het is een besloten club maar de mensen zijn heel toegankelijk, misschien zijn er nog wel oud leden te treffen die je meer kunnen vertellen over die tijd.
pi_149172499
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 01:19 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Westerling deed niks anders
De hele wereld deed niks anders
God bestaat niet, dus leef en geniet
pi_149172539
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 00:20 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je houdt wel van terreur dus ?
Knal maar af
Ja zo gaat dat. Terroristen kunnen zelf ook wel eens gedood worden. Vreemd he.
God bestaat niet, dus leef en geniet
pi_149172570
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 15:39 schreef FoXje het volgende:
Daarna is er geen trein meer gekaapt toch? Jammer van de slachtoffers onder de gegijzelden, maar goed opgelost.
Precies er ging een enorme preventieve werking vanuit die levens heeft gespaard
God bestaat niet, dus leef en geniet
pi_149172731
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2015 15:35 schreef Religieisfacisme het volgende:

[..]

Ja zo gaat dat. Terroristen kunnen zelf ook wel eens gedood worden. Vreemd he.
Nee hoor... heel normaal dat mensen onder het mom van goede bedoelingen terreur bedrijven of goedpraten. Zo gaat dat meestal.
Het wordt nog erger als men ook het martelen goedpraat of het vermoorden van mensen die niks terroristisch gedaan hebben . Die zgn bestrijders zijn dan zelf die terroristen.
Even algemeen gesteld

In dit concrete geval is de rechtstaat... dwz de regering zelf de terrorist geweest.
Er is geen doodstraf in Nederland en als het wel zo was dan moet de rechter dat beoordelen per aanklacht en niet de regering. Dat is een fundament van de democratie.
pi_149173305
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2015 15:41 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nee hoor... heel normaal dat mensen onder het mom van goede bedoelingen terreur bedrijven of goedpraten. Zo gaat dat meestal.
Het wordt nog erger als men ook het martelen goedpraat of het vermoorden van mensen die niks terroristisch gedaan hebben . Die zgn bestrijders zijn dan zelf die terroristen.
Even algemeen gesteld
Ach de terroristenbestrijders zijn ook maar mensen en mensen maken wel eens een foutje. Er zal ook in toekomst wel eens een onschuldig slachtoffer vallen bij de terrorismebestrijding. Maar je kan toch niet beweren dat ze dat expres doen om mensen te terroriseren en te vermoorden zoals de echte terroristen dat doen. Collateral damage vind je in elke strijd en dat zal ook zo blijven maar dit komt toch echt op conto van de terroristen want zonder hun was er geen terrorismebestrijding.

quote:
In dit concrete geval is de rechtstaat... dwz de regering zelf de terrorist geweest.
Er is geen doodstraf in Nederland en als het wel zo was dan moet de rechter dat beoordelen per aanklacht en niet de regering. Dat is een fundament van de democratie.
Wie heeft dan de doodstraf gekregen ?? Er zijn zwaar bewapende terroristen uitgeschakeld die 54 onschuldige burgers gijzelden en dreigde ze te vermoorden. En bij een eerdere kaping hebben ze laten zien dat ze die dreigementen ook waar maken. Dat je in de hectiek van de bevrijding dat tuig zo snel mogelijk uitschakelt is niet meer als normaal. Maar ik snap niet dat je het over een 'doodstraf' hebt. Dit is het risico dat moorddadige terroristen lopen. En kijk naar het preventieve effect.
Het was meteen de laatste treinkaping. Terroristen vinden het blijkbaar leuk om mensen te gijzelen en te vermoorden maar als hun eigen leven in gevaar komt vinden ze het ineens niet meer leuk.
God bestaat niet, dus leef en geniet
pi_149193377
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 08:30 schreef Lucky2Bastard het volgende:
een trein kapen daarentegen is niet buitensporig? hadden ze verwacht dat ze kussens en snoep kwamen brengen of zo. wat mij betreft hebben ze het toen prachtig opgelost, al duurde het een tijd. belachelijk lage straffen ook. zulke figuren horen levenslang te krijgen
De straffen waren inderdaad bescheiden.
Een celstraf van zes tot negen jaar.

Tijdens de gijzeling in Wijster waar 3 passagiers werden doodgeschoten kregen de gijzelnemers
14 jaar.

Daar zouden ze vandaag de dag niet meer mee wegkomen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
  donderdag 29 januari 2015 @ 23:08:50 #47
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_149193998
Die begrafenisstoet hadden ze ook nog wel even met de .50 overheen gekund. Uitermate spijtig ook dat er nog kapers levend rondlopen. Goede actie verder wel. ^O^
pi_149196357
quote:
7s.gif Op donderdag 29 januari 2015 23:08 schreef Nobu het volgende:
Die begrafenisstoet hadden ze ook nog wel even met de .50 overheen gekund.
Wat bedoel je hier precies mee?
  vrijdag 30 januari 2015 @ 00:02:30 #49
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_149196881
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2015 23:49 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Wat bedoel je hier precies mee?
Ja, laat maar.

[ Bericht 16% gewijzigd door Nobu op 30-01-2015 00:23:27 ]
pi_149202178
quote:
7s.gif Op donderdag 29 januari 2015 23:08 schreef Nobu het volgende:
Die begrafenisstoet hadden ze ook nog wel even met de .50 overheen gekund. Uitermate spijtig ook dat er nog kapers levend rondlopen. Goede actie verder wel. ^O^
Jij houdt wel van een lekkere moordpartij ?
pi_149202298
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2015 15:59 schreef Religieisfacisme het volgende:

Wie heeft dan de doodstraf gekregen ??
De regering besloot kapers te vermoorden. Onder het mom van .... er was geen andere mogelijkheid .
http://www.volkskrant.nl/(...)gen-gedood~a3553851/

http://www.nrc.nl/nieuws/(...)treinkapers-in-1977/
pi_149218633
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 10:22 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

De regering besloot kapers te vermoorden. Onder het mom van .... er was geen andere mogelijkheid .
http://www.volkskrant.nl/(...)gen-gedood~a3553851/

http://www.nrc.nl/nieuws/(...)treinkapers-in-1977/
Wat je nu schrijft is te kort door de bocht.

De VK is geen rechter, er komt nu een rechtszaak en daar zullen alle stukken op tafel komen zodat 3 rechters er zich over kunnen buigen.

Het executiebevel is een van horen zeggen verhaal (vader op zoon)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_149219145
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 10:22 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

De regering besloot kapers te vermoorden. Onder het mom van .... er was geen andere mogelijkheid .
De terroristen besloten onschuldige mensen te gijzelen en vermoorden. Onder het mom van .... er was geen andere mogelijkheid .
God bestaat niet, dus leef en geniet
pi_149220121
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 20:07 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Wat je nu schrijft is te kort door de bocht.

De VK is geen rechter, er komt nu een rechtszaak en daar zullen alle stukken op tafel komen zodat 3 rechters er zich over kunnen buigen.

Het executiebevel is een van horen zeggen verhaal (vader op zoon)
Joop Den Uyl zei dat zelf. Hij was een van de vijf ministers die het besluit namen.
Hij was tegen dit plan omdat het een bewuste moordpartij was
Het hoefde niet persé met zoveel doden te eindigen.
pi_149222763
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 20:49 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Joop Den Uyl zei dat zelf. Hij was een van de vijf ministers die het besluit namen.
Hij was tegen dit plan omdat het een bewuste moordpartij was
Het hoefde niet persé met zoveel doden te eindigen.
Den Uyl was tegen de bevrijding omdat hij het te risicovol vond. Niet voor de terroristen maar voor de gegijzelden. Daarnaast was hij een socialist en die durven nooit actie te ondernemen waar het nodig is.
Drie terroristen zijn waarschijnlijk in de trein uitgeschakeld. De rest van buiten af omdat bekend was waar ze sliepen. Je moet relativeren en je voorstellen hoe zoiets zich in realiteit afspeelt. Je moet als lid van de BBE zo'n donkere trein binnen die vol met rook hangt van de explosieven. Er is enorme paniek, je moet gegijzelden van kapers onderscheiden in de nauwe trein-gangetjes en tussenbalkons.

Achter je ligt een gewonde terrorist maar je kan je aandacht niet aan hem besteden omdat de trein vol zit met nog andere terroristen die zwaar bewapend zijn. Dan ga ik geen risico's nemen en schiet die gewonde terrorist achter me door het hoofd zodat hij geen gevaar meer vormt en ik me weer kan concentreren op de rest van de terroristen. Logisch toch ?
En jij mag dat moord noemen maar je staat voor lege kerk te preken.
God bestaat niet, dus leef en geniet
pi_149223273
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 22:04 schreef Religieisfacisme het volgende:
En jij mag dat moord noemen maar je staat voor lege kerk te preken.
Eerlijk gezegd vind ik jouw preken in dit topic het meest voorspelbaar en compleet oninteressant.
Jammer dat het niet over het historische besef gaat, maar dat je weer je bekende stokpaardjes loopt te prediken.

*klikt op stop volgen*
pi_149223783
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 20:49 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Joop Den Uyl zei dat zelf. Hij was een van de vijf ministers die het besluit namen.
Hij was tegen dit plan omdat het een bewuste moordpartij was
Het hoefde niet persé met zoveel doden te eindigen.
Heb je daarvoor een bron?
Dat Den Uyl het: een bewuste moordpartij noemde.

Ik heb er toch aardig wat over gelezen maar dat niet.

Wel heeft Den Uyl het woord "executie" in algemene zin gebruikt maar dat sloeg op de grote hoeveelheid gebruikte munitie, 15.000 patronen.

Er is geen enkele betrouwbare bron, eerste hand, die bewijst dat van Agt het bevel tot executie heeft gegeven, daar gaat het proces dus over, om dat aan te tonen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_149224912
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 22:30 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Heb je daarvoor een bron?
Dat Den Uyl het: een bewuste moordpartij noemde.

Ik heb er toch aardig wat over gelezen maar dat niet.

Wel heeft Den Uyl het woord "executie" in algemene zin gebruikt maar dat sloeg op de grote hoeveelheid gebruikte munitie, 15.000 patronen.

Er is geen enkele betrouwbare bron, eerste hand, die bewijst dat van Agt het bevel tot executie heeft gegeven, daar gaat het proces dus over, om dat aan te tonen.
Ik zei ook niet dat den Uyl die term gebruikte.
Maar duidelijk is wel dat hij wist dat het plan een bewuste moord was op een aantal kapers .
Daarom was hij er tegen... daarom gebruikte hij het woord 'executie'.
En dat sloeg niet op aantallen kogels, maar op de doelstelling achter die kogelregen.
Men wilde bewust kapers doden
Het was dus een beslissing van 5 ministers. 3 voor, 2 tegen.
En ik denk dat het gewoon waar is dat van Agt daarna tegen uitvoerders zoiets mompelde van 'dood een stel' . Waarom zou die politieman liegen. Ook een van die mariniers zei zo iets.
Van Agt zelf kan die mensen geen directe bevelen geven, geloof ik. Ze moeten de chain-of-command volgen, dacht ik.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bluesdude op 30-01-2015 23:18:02 ]
pi_149225176
Buster hoe kom je bij 15.000 verschoten patronen?
pi_149226000
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 22:15 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd vind ik jouw preken in dit topic het meest voorspelbaar en compleet oninteressant.
Maar dan toch de moeite nemen om te reageren. En ook nog compleet inhoudsloos.
:P
God bestaat niet, dus leef en geniet
pi_149226668
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 23:05 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik zei ook niet dat den Uyl die term gebruikte.
Maar duidelijk is wel dat hij wist dat het plan een bewuste moord was op een aantal kapers .
Daarom was hij er tegen... daarom gebruikte hij het woord 'executie'.
En dat sloeg niet op aantallen kogels, maar op de doelstelling achter die kogelregen.
Men wilde bewust kapers doden
Het was dus een beslissing van 5 ministers. 3 voor, 2 tegen.
En ik denk dat het gewoon waar is dat van Agt daarna tegen uitvoerders zoiets mompelde van 'dood een stel' . Waarom zou die politieman liegen. Ook een van die mariniers zei zo iets.
Van Agt zelf kan die mensen geen directe bevelen geven, geloof ik. Ze moeten de chain-of-command volgen, dacht ik.
Waar kan ik dat terug lezen?

Ik heb dit boek er nog eens op nageslagen maar niets van jouw beweringen vind ik er in terug.



Ook niet dat Den Uyl wist van een bewuste moord op de gijzelaars of dat van Agt iets gemompeld heeft.

Wel noemt Den Uyl het beschieten van de trein een executie maar dat heeft te maken, zoals ik al eerder schreef met het grote aantal patronen dat is gebruikt tijdens de beschieting.

De politieman zou het tegen zijn zoon gezegd hebben en die weer tegen de pers, getuigen zijn al,onbetrouwbaar en zeker als het ook nog eens een "van horen zeggen getuigen is"

Zoals ik al eerder schreef denk ik dat alleen een rechter, met volledige dossier kennis, een uitspraak kan doen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Buster24 op 31-01-2015 00:24:10 ]
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_149226790
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 23:15 schreef marsmello het volgende:
Buster hoe kom je bij 15.000 verschoten patronen?
Dutch Approach deel 4 "Codewoord Mercedes"
Joop Den Uyl vanaf 51:05

Hij noemt het afschieten van 15.000 kogels op de trein een executie
Deze uitspraak deed hij in 1978
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_149226847
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 00:14 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Waar kan ik dat terug lezen?

Ik heb dit boek er nog eens op nageslagen maar niets van jouw beweringen vind ik er in terug.

[ link | afbeelding ]

Ook niet dat Den Uyl wist van een bewuste moord op de gijzelaars of dat van Agt iets gemompeld heeft.

De politieman zou het tegen zijn zoon gezegd hebben en die weer tegen de pers, getuigen zijn al,onbetrouwbaar en zeker als het ook nog eens een "van horen zeggen getuigen is"
Om welk punt gaat het precies?
Make my day!
pi_149227133
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 00:22 schreef agter het volgende:

[..]

Om welk punt gaat het precies?
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)treinkapers-in-1977/
De politieman zou een dag ervoor een telefoontje hebben gehad van zijn vader, als hoofd werkzaam bij de politiemeldkamer in het district Utrecht, waarin die vertelde dat de minister “vooral onder geen beding wilde dat het hoofd van de kapers en de enige vrouwelijke kaper levend de trein zouden verlaten.” De Utrechtse meldkamer zou hebben gecommuniceerd met een speciale politie-eenheid ter plaatse.

Een politieman die van zijn vader, werkzaam op de meldkamer in Utrecht, heeft gehoord dat minister van zou hebben gezegd dat hij: "vooral onder geen beding wilde dat het hoofd van de kapers en de enige vrouwelijke kaper levend de trein zouden verlaten.
(Dat is dus een van horen zegen verklaring)


Ik heb het nagekeken en de instructie was:

"De terroristen aanhouden en indien nodig uitschakelen"

Er is later een marinier geweest die anoniem heeft verklaard dat zijn commandant (die niet met namen genoemd wordt) had gezegd: "het zou goed zijn als ze allemaal werden neergeschoten"


Andere mariniers spreken dit tegen, dit zou niet gezegd zijn.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_149227263
Ah, okay.
Lijkt me lastig om precies na te gaan wat er exact gezegd is.
Het is wel een feit dat de mariniers met de toen verboden hollow point munitie naar binnen gingen.
Make my day!
pi_149228442
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 00:14 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Waar kan ik dat terug lezen?

Ik heb dit boek er nog eens op nageslagen maar niets van jouw beweringen vind ik er in terug.

Wil je wel terugvinden dat Joop den Uyl het niet eens was met die executie. ?
"executie" is toch echt zijn eigen term. Ik dacht dat je die artikelen gelezen had.

Bijv deze
quote:
In juni 2013 kwamen details uit de autopsierapporten boven water via het Dagblad van het Noorden. Daaruit blijkt dat meer geweld tegen de kapers is gebruikt dan het demissionaire kabinet-Den Uyl destijds meldde. Premier Den Uyl ging gebukt onder de gevolgen van de beslissingen die hij in 1977 moest nemen. Niet lang voor zijn dood, in 1987, sprak hij van 'de verschrikking van de geweldstoepassing (...) want het was een executie, van mensen in overtreding, maar het blijft een executie.'
http://www.volkskrant.nl/(...)reinkaping~a3554924/

[ Bericht 17% gewijzigd door Bluesdude op 31-01-2015 01:57:08 ]
pi_149228570
Dat boek is, meen ik, uitgegeven in 2012. Alles daarna is niet meegenomen.
En een letterlijk bevel om wie dan ook te executeren, zal een goed politicus in vredestijd nooit geven. Hij geeft dan meestal wel de richting aan, voor eigen interpretatie. :)
En ze kregen wel bijzondere, verboden munitie mee.
Make my day!
pi_149229757
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 01:50 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wil je wel terugvinden dat Joop den Uyl het niet eens was met die executie. ?
"executie" is toch echt zijn eigen term. Ik dacht dat je die artikelen gelezen had.

Bijv deze

[..]

http://www.volkskrant.nl/(...)reinkaping~a3554924/

Het is wel zo netjes om mijn reacties te lezen :)

Dat Den Uyl het een executie noemde postte ik al om 00:14 en 00:20 maar dat noemde hij in de context met de 15.000 verschoten patronen.

Zoals ik al eerder schreef er is geen een betrouwbare verklaring dat van Agt of wie dan ook een executie bevel hebben gegeven.
Uiteraard kan het zijn dat mariniers individueel buiten hun boekje zijn gegaan.

En zoals ik ook al schreef, ik denk dat een rechter met volledige dossier kennis zich hier in moet verdiepen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Buster24 op 31-01-2015 07:42:47 ]
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_149229775
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 02:01 schreef agter het volgende:
Dat boek is, meen ik, uitgegeven in 2012. Alles daarna is niet meegenomen.
En een letterlijk bevel om wie dan ook te executeren, zal een goed politicus in vredestijd nooit geven. Hij geeft dan meestal wel de richting aan, voor eigen interpretatie. :)
En ze kregen wel bijzondere, verboden munitie mee.
De hollow-point munitie is verboden voor militair gebruik maar toegestaan bij politie diensten

Despite the ban on military use, hollow-point bullets are one of the most common types of bullets used by civilians and police, which is due largely to the reduced risk of bystanders being hit by over-penetrating or ricocheted bullets, and the increased speed of incapacitation.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hollow-point_bullet

Mariniers zijn uiteraard geen politie eenheid maar ze herstelde wel de openbare orde omdat de politie daar de mogelijkheden niet voor had.
Een lastige zaak dus of ze de betreffende munitie mochten gebruiken, ik durf er geen uitspraak over te doen.

De reden waarom ze het gebruikte was omdat de standaard munitie uit hun UZI door de kapers heen zou gaan en de passagiers kon doden / verwonden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_149231622
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 07:18 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Het is wel zo netjes om mijn reacties te lezen :)

Dat deed ik ook..... maar het leek me dat jij neigt naar ontkenning dat deze ministers bewust kapers gingen doden.
Als de toenmalige minister-president het zelf een executie noemde, dan is dat een bewijs dat die 5 ministers echt wel wisten dat er kapers gedood zou worden met dit plan van een kogelregen op de compartimenten waar ze zaten.
Natuurlijk noemt men het niet "bevel tot executie" .. Dat heet dan 'ingripen', 'overmeesteren'. 'uitschakelen', 'einde maken aan de gijzeling' Al dat soort verhullende termen.
Pas 10 jaar later toen Den Uy wist dat hij stervend was, zei hij rechtuit wat hij in 1977 dacht over hun plan.


Meer achtergrondinformatie:
http://historiek.net/drie(...)e-treinkapers/45613/
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)treinkapers-in-1977/
http://www.eenvandaag.nl/(...)_molukse_treinkaping

quote:
Al in 2011 heeft een marinier als lid van de Bijzondere Bijstands Eenheid zijn verhaal gedaan in een getuigenis voor de Molukse Regering in Ballingschap, in aanwezigheid van president John Wattilete.

De marinier zegt dat hij er niet mee kan leven dat er doden zijn gevallen tijdens de bevrijdingsactie terwijl dat niet nodig was. Dat alles in de doofpot gestopt is vanwege de bescherming van een hoge politicus, Dries van Agt. Hij zegt dat het aan Van Agt te danken is dat zijn leven traumatisch verlopen is. Aan de vooravond van de bevrijdingsactie kwam Van Agt heel joviaal de ruimte binnen waar de mariniers verbleven en net zo joviaal zei: ”Jongens, we gaan er tegen aan vannacht! En denk er om, we gaan niet voor gevangenen!”
http://www.npogeschiedeni(...)Van-Agt-Den-Uyl.html

[ Bericht 2% gewijzigd door Bluesdude op 31-01-2015 11:20:20 ]
pi_149231893
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 11:00 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat deed ik ook..... maar het leek me dat jij neigt naar ontkenning dat deze ministers bewust kapers gingen doden.
Als de toenmalige minister-president het zelf een executie noemde, dan is dat een bewijs dat die 5 ministers echt wel wisten dat er kapers gedood zou worden met dit plan van een kogelregen op de compartimenten waar ze zaten.
Natuurlijk noemt men het niet "bevel tot executie" .. Dat heet dan 'ingripen', 'overmeesteren'. 'uitschakelen', 'einde maken aan de gijzeling' Al dat soort verhullende termen.
Pas 10 jaar later toen Den Uy wist dat hij stervend was, zei hij rechtuit wat hij in 1977 dacht over hun plan.
Dat klopt, dat er bij de bevrijdingsactie doden zouden vallen onder kapers en passagiers werd ingecalculeerd.

Het proces draait niet om die 15.000 kogels die van buiten de trein ingeschoten werden, daarvan is wel duidelijk hoe, wat, waar en wanneer (namen en rugnummers bekend)

Het gaat om de vraag wat gebeurde er in de trein, gingen de mariniers naar binnen met de opdracht om de kapers te executeren of te arresteren?

Ik heb het nagekeken en de instructie was:

"De terroristen aanhouden en indien nodig uitschakelen"

Het is nu aan mevrouw Zegveld, de advocate van de nabestaanden van de Molukse treinkapers, om aan te tonen dat er een mondeling of schriftelijk bevel tot executie is gegeven.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_149232100
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 11:14 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Dat klopt, dat er bij de bevrijdingsactie doden zouden vallen onder kapers en passagiers werd ingecalculeerd.

Het proces draait niet om die 15.000 kogels die van buiten de trein ingeschoten werden, daarvan is wel duidelijk hoe, wat, waar en wanneer (namen en rugnummers bekend)

Het gaat om de vraag wat gebeurde er in de trein, gingen de mariniers naar binnen met de opdracht om de kapers te executeren of te arresteren?

Ik heb het nagekeken en de instructie was:

"De terroristen aanhouden en indien nodig uitschakelen"

Het is nu aan mevrouw Zegveld, de advocate van de nabestaanden van de Molukse treinkapers, om aan te tonen dat er een mondeling of schriftelijk bevel tot executie is gegeven.
Die kogelregen werd niet gedaan door de mariniers die de trein ingingen.
Maar alleen dat plan al was duidelijk gericht op het vermoorden/doden/uitschakelen van kapers.

wbt de mensen die de trein ingingen.... een van hen vertelt dit:
quote:
. Aan de vooravond van de bevrijdingsactie kwam Van Agt heel joviaal de ruimte binnen waar de mariniers verbleven en net zo joviaal zei: ”Jongens, we gaan er tegen aan vannacht! En denk er om, we gaan niet voor gevangenen!”
http://www.npogeschiedeni(...)Van-Agt-Den-Uyl.html

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 31-01-2015 11:45:07 ]
pi_149232620
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 11:23 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Die kogelregen werd niet gedaan door de mariniers die de trein ingingen.
Maar alleen dat plan was duidelijk gericht op het vermoorden/doden/uitschakelen van kapers.

wbt de mensen die de trein ingingen.... een van hen vertelt dit:

[..]

http://www.npogeschiedeni(...)Van-Agt-Den-Uyl.html
Dat is de anonieme marinier die ik ook aanhaal in 00:36

Het verhaal staat ook in het boek


Andere mariniers, niet anoniem, geven aan dat dit bevel er niet is geweest.
Blz 304,305 en 306 wordt dit uitgebreid besproken.

Ik ben benieuwd of de anonieme marinier, als getuige van mevrouw Zegveld, zijn verhaal wil doen tijdens een rechtszaak.

Verder zullen we zien of het beschieten van bewapende kapers door de rechter als moord wordt gezien of als uitschakelen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_149255771
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 11:04 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Bedoel je mss de kaping in WIjster ('75) waar een aantal gegijzelden zijn geëxecuteerd?

Ondanks dat ik nog niet al te oud was staat het me allemaal nog helder op het netvlies.
De enige vrouwelijk kaper was de tandartsassistente van mijn tandarts. Heeft destijds veel indruk gemaakt.
Hansina Uktolseja (1955-1977)
http://www.historischnieu(...)lseja-1955-1977.html

Historisch Nieuwsblad schreef er een heel artikel over.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
  FOK!fotograaf zondag 1 februari 2015 @ 09:52:21 #75
13368 NiGeLaToR
pi_149256107
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 16:55 schreef Spockjuh_ het volgende:

[..]

beilen (wijster) en de punt waren 2 verschillende treinkapingen uitgevoerd door molukkers... :') komop, verdiep je even in de materie!
Dank voor de toelichting; dat bedoelde ik inderdaad.

Jammer dat een aantal alles nu door elkaar halen na m'n vraag.

Kan me voorstellen dat familie van de kapers het einde van de kaping geweldadig vonden als de kapers nog geen geweld hadden gebruikt. Maarja, op een gegeven moment ben je uitonderhandeld en moet je als overheid ingrijpen.
pi_149304452
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 15:03 schreef Ryan3 het volgende:
Mooi gemaakt.
Eigenlijk voor het eerst dat ik precies, via de animatie, zie hoe de bevrijdingsactie is verlopen. Behoorlijk risicovol plan geweest.
Inderdaad, terrorisme bestrijding stond in de kinderschoenen.
Pas na de gijzeling van de Joodse sporters tijdens de Olympische spelen van 1972
(München) werd daar serieus werk van gemaakt.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_149375892
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2015 15:36 schreef Religieisfacisme het volgende:

[..]

Precies er ging een enorme preventieve werking vanuit die levens heeft gespaard
Ik deel je mening dat door "stevig ingrijpen" er een einde is gekomen aan de acties van de Zuid Molukkers
Tot de gijzeling bij de Punt waren ze nog weggekomen met gevangenisstraffen, nu vielen er aan
MOLUKSE kant ook doden, het werd serieus.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_149428167
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 15:03 schreef Ryan3 het volgende:
Mooi gemaakt.
Eigenlijk voor het eerst dat ik precies, via de animatie, zie hoe de bevrijdingsactie is verlopen. Behoorlijk risicovol plan geweest.
Ja en geen gewonden onder de mariniers.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_149440880
Is er sprake van verzoening tussen kapers en gegijzelden?
“Guardians of Western Civilization”
Someone has to stand up and defend the world
pi_149553557
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_149657991
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 07:26 schreef Reconquista. het volgende:
Is er sprake van verzoening tussen kapers en gegijzelden?
Dat zoek ik voor je uit.....................
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_149880987
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 07:26 schreef Reconquista. het volgende:
Is er sprake van verzoening tussen kapers en gegijzelden?
Ik vond een YouTube filmpje van een herdenking in 2008
(Van de gijzeling basisschool in Bovensmilde)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_149882724
quote:
Maar Hansina was tijdens de beschieting samen met Rudi plat op haar buik naar voren gekropen. Rudi vertelde na de kaping: ‘Halverwege de restauratie hoorde ik Hansina roepen dat ze niet meer kon. Ze was geraakt in haar kuitbeen. Ik zei haar dat ze mijn middel vast moest pakken. Terwijl wij nog in de restauratie waren, werd ik ook geraakt in mijn rechterbovenarm. Ik trok Hansina verder tot aan de harmonicadeur. Hansina had mij nog vast aan mijn benen. De kogels vlogen nog steeds door de coupé. Ik heb toen achteromgekeken en naar Hansina geroepen dat ze moest bidden. Ik hoorde haar hardop bidden. Ik heb toen ook hardop gebeden. Daarna ben ik opgestaan en ben hard in de richting van de vrouwelijke passagiers gelopen. Ik had nog maar één doel voor ogen. Ik wilde alle passagiers neerschieten.’ Dat heeft Rudi uiteindelijk niet gedaan; hij werd overmeesterd nadat hij één meisje in haar buik had geschoten.

Hansina leefde echter nog toen Rudi haar achterliet. Bootsma onthult hoe ze aan haar einde kwam. In zijn boek verklaart BBE’er ‘Rinus’ dat hij de ongewapend op de grond liggende en gewonde Uktolseja heeft omgebracht met een salvo uit zijn wapen: ‘Ik moest haar uitschakelen. Vlak daarvoor was er nog op me gevuurd, en een paar seconden daarna zag ik een van de terroristen liggen. Ze was weliswaar aangeschoten, maar iemand die aangeschoten is en zelf een wapen heeft, kan toch nog schieten. Dat is bij een andere gijzelingsactie weleens gebeurd. Maar ja, ik kan niet even aan dat meisje vragen: heb je een wapen? Ik had ook te horen gekregen dat zij een pittige tante was. En nogmaals: zij zijn de veroorzakers. Ik heb toen van vlakbij nog een keer met mijn uzi een salvo afgevuurd op Hansina.
http://www.historischnieu(...)lseja-1955-1977.html

Gelet op de omstandigheden niet meer dan terecht dat de meeste gijzelnemers zijn uitgeschakeld.
pi_150137334
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 11:33 schreef Ericr het volgende:

[..]

http://www.historischnieu(...)lseja-1955-1977.html

Gelet op de omstandigheden niet meer dan terecht dat de meeste gijzelnemers zijn uitgeschakeld.
Ik denk dat de meeste mensen je mening delen alleen blijft een groepje Molukkers hameren op het feit dat er, in hun ogen, zinloos geweld is gebruikt.

Een rechter moet zich er maar over buigen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_150138562
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 11:33 schreef Ericr het volgende:

Gelet op de omstandigheden niet meer dan terecht dat de meeste gijzelnemers zijn uitgeschakeld.
Je bedoelt dus "vermoord" maar dat klinkt zo naar en dus schrijf je "uitgeschakeld" .
  zaterdag 28 februari 2015 @ 11:12:22 #86
388724 JaqenHghar
Valar morghulis
pi_150139629
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 08:04 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Ik denk dat de meeste mensen je mening delen alleen blijft een groepje Molukkers hameren op het feit dat er, in hun ogen, zinloos geweld is gebruikt.

Een rechter moet zich er maar over buigen.
Maar wat proberen de Molukkers hier nu mee te bereiken vraag ik me dan af.

Dat geneuzel over ammunitie en buitensporig geweld is in mijn ogen gewoon miereneukerij. Op het moment dat je een terroristische actie onderneemt ben je een vijand van de Nederlandse staat en het Nederlandse volk lijkt me. Daarbij komt dat die mensen er bewust voor kozen om onschuldige mensen te gijzelen en al dan niet te executeren.
pi_150140160
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 19:08 schreef Buster24 het volgende:
* 2-14 december 1975: treinkaping bij Wijster. Bij het Drentse dorp Wijster kapen in 1975 zeven Zuid-Molukse jongeren de intercity-trein (60 passagiers) van Groningen naar Amsterdam. Bij de kaping wordt machinist Hans Braam doodgeschoten en worden passagiers Bert Bierlinlg en Leo Bulter (een soldaat) geëxecuteerd. Na represailles op de Molukken geven de daders zich over.
Op wat voor represailles op de Molukken wordt hier gedoeld?
pi_150140714
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 10:12 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je bedoelt dus "vermoord" maar dat klinkt zo naar en dus schrijf je "uitgeschakeld" .
Ik bedoel uitgeschakeld. Iemand die zelf geweld kan plegen en daar ook mee gedreigd heeft vermoord je niet. In dit geval is het een vorm van zelfverdediging of in ieder geval verdediging van de gegijzelden die kandidaat waren om gedood te worden door gijzelnemers.

Het is split second werk geweest in een chaos waar zuiver denken echt niet aan de orde was. Ook niet bij lieden die professioneel moeten handelen in dit soort situaties.

Het zou wat anders zijn als die Molukkers op een rijtje waren gezet en dan point blank door het hoofd waren geschoten. Zou ik persoonlijk ook geen problemen mee hebben, risico van het vak. Maar doden in een gevechtsituatie en bijbehorende chaos was op dat moment de beste optie.
  zaterdag 28 februari 2015 @ 12:27:04 #89
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_150141116
Is er ook een topic over de kaping bij Wijster?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_150141229
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 12:27 schreef Leandra het volgende:
Is er ook een topic over de kaping bij Wijster?
In de Google naar die repressailes op de Molukken vond ik wel dit topic C&H / De Treinkapingen in Wijster ('75) en De Punt ('77)

Over die repressailes vond ik nog niet veel meer dan dar er geruchten over gingen.
  zaterdag 28 februari 2015 @ 12:33:52 #91
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_150141302
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 12:31 schreef 99.999 het volgende:

[..]

In de Google naar die repressailes op de Molukken vond ik wel dit topic C&H / De Treinkapingen in Wijster ('75) en De Punt ('77)

Over die repressailes vond ik nog niet veel meer dan dar er geruchten over gingen.
Thnx.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_150141408
Uit dat andere topic ook een linkje naar een indrukwekkende fotoserie van de excecutie van een gijzelaar.

http://www.archive.worldp(...)wpp%3Acol1%3Adat4610
pi_150141469
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 12:04 schreef Ericr het volgende:

Het zou wat anders zijn als die Molukkers op een rijtje waren gezet en dan point blank door het hoofd waren geschoten. Zou ik persoonlijk ook geen problemen mee hebben
Dat is bewuste moord. Dan ben je een terreursympathisant.
pi_150625352
quote:
15s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 12:38 schreef 99.999 het volgende:
Uit dat andere topic ook een linkje naar een indrukwekkende fotoserie van de excecutie van een gijzelaar.

http://www.archive.worldp(...)wpp%3Acol1%3Adat4610
Dat is in Beilen / Wijster de gijzeling uit 1975
http://nl.wikipedia.org/wiki/Treinkaping_bij_Wijster

Indrukwekkende foto's
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_150653589
Ik vind het echt raar dat mensen vinden dat de mariniers buitensporig geweld hadden gebruikt. Afaik was het militair-tactisch juist redelijk gegaan. Afgezien van de onschuldige doden natuurlijk.

De kapers werden geneutraliseerd/uitgeschakeld (niet vermoord) in the heat of battle waar letterlijk elke seconde telt en het hele treinstel vol zat met zowel onschuldige mensen als gewapende/gevaarlijke kapers. De marinier(s) had geen tijd om te checken of de kaapster die op de vloer lag nog een gevaar vormde. Dus is het doorlopen en risico lopen, of neerschieten en er zeker van zijn dat er geen dreiging meer is. De marinier in kwestie had een keuze gemaakt dat begrijpelijk is. Het is namelijk voor ons heel makkelijk om te zeggen dat hij haar executeerde/buitensporig geweld gebruikte, maar je kunt je niet voorstellen wat die mariniers meemaken tijdens zo'n operatie.

Maar als kaper hoor je niet te klagen over buitensporig geweld. Op dat moment verdien je gewoon de dood, en mag je extreem blij zijn als je het overleeft. Noem mij een harteloze lul, maar ik heb liever dat de onschuldige gijzelaars en mariniers overleven dan dat de kapers leven, mocht ik moeten kiezen.

en Zegveld = :')__
  zondag 15 maart 2015 @ 12:58:40 #96
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_150659451
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 08:04 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Ik denk dat de meeste mensen je mening delen alleen blijft een groepje Molukkers hameren op het feit dat er, in hun ogen, zinloos geweld is gebruikt.

Een rechter moet zich er maar over buigen.
Ik vind het behoorlijk arrogant van die Molukkers en eigenlijk ook wel schaamtevol, zeggen dat er zinloos geweld is gebruikt terwijl je het hebt over een stel terroristen die deze "actie" begonnen zijn :N
Rayen 2½ jaar!
pi_150673432
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 12:58 schreef TimeJumper het volgende:

[..]

Ik vind het behoorlijk arrogant van die Molukkers en eigenlijk ook wel schaamtevol, zeggen dat er zinloos geweld is gebruikt terwijl je het hebt over een stel terroristen die deze "actie" begonnen zijn :N
Contraterreur aanklagen is niet arrogant en wat valt er te schamen daarvoor?
Ik was het niet eens met die gijzelingsacties, maar ook niet eens met het bewust vermoorden van die rms-strijders . De doodstraf is afgeschaft in Nederland en als je die wilt invoeren dan doe je dat via de democratische wegen : wet aannemen in de Tweede Kamer , door een rechter uit te voeren.
  zondag 15 maart 2015 @ 19:51:16 #98
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_150673594
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 19:47 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Contraterreur aanklagen is niet arrogant en wat valt er te schamen daarvoor?
Ik was het niet eens met die gijzelingsacties, maar ook niet in het bewust vermoorden van die rms-strijders ?
Nou ik blijf vinden dat het behoorlijk arrogant is.
Je beraamt een treinkaping, waarbij je onschuldige burgers gijzelt en de stuipen op het lijf jaagt en er nog een paar omlegt.
En dan achteraf een beetje janken :'( dat ze hard zijn aangepakt.
Risico van "het vak" he
Rayen 2½ jaar!
pi_150673706
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 19:51 schreef TimeJumper het volgende:

[..]

Nou ik blijf vinden dat het behoorlijk arrogant is.
Je beraamt een treinkaping, waarbij je onschuldige burgers gijzelt en de stuipen op het lijf jaagt en er nog een paar omlegt.
En dan achteraf een beetje janken :'( dat ze hard zijn aangepakt.
Risico van "het vak" he
Je kritiek geldt vooral mensen die deze gijzeling niet beraamd hebben en waarvan velen er ook niet achterstonden mogelijk.
Die zijn niet schuldig.
Overigens werden er in 1977 inderdaad gegijzelden doodgeschoten , maar niet door kapers.
Wel in opdracht van de Nederlandse regering door militairen.
pi_150855604
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 19:54 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je kritiek geldt vooral mensen die deze gijzeling niet beraamd hebben en waarvan velen er ook niet achterstonden mogelijk.
Die zijn niet schuldig.
Overigens werden er in 1977 inderdaad gegijzelden doodgeschoten , maar niet door kapers.
Wel in opdracht van de Nederlandse regering door militairen.
Welja doe jij lekker die kapers verdedigen :)
pi_150857132
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 18:24 schreef Dunnevandale het volgende:

[..]

Welja doe jij lekker die kapers verdedigen :)
Nee hoor .. Het was een terreuractie.
Ik verdedig mensen die niet de daders waren, maar wel beschuldigd worden.
pi_150857733
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 19:09 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nee hoor .. Het was een terreuractie.
Ik verdedig mensen die niet de daders waren, maar wel beschuldigd worden.
Eerlijk gezegd sprong ik geloof ik op een rijdende trein , heb me niet helemaal in het verhaal verdiept dus sorry als ik verkeerd oordeelde .

edit:dat van die rijdende trein was niet sarcastisch bedoeld :@
pi_151758856
http://www.telegraaf.nl/b(...)oelt_als_zege__.html

Molukkers: dit voelt als een overwinning
BOVENSMILDE/ASSEN -

„Dit voelt na 38 jaar als een overwinning. De politiek geeft eindelijk toe dat de bestorming van de trein bij De Punt een executie was.”

Zo luidt de reactie van Junus Ririmasse (ex-treinkaper) en Nona Lumalessil (zus van twee treinkapers, van wie er één om het leven kwam) op uitspraken van minister Ard van der Steur van Veiligheid en Justitie donderdag in de Tweede Kamer.

Toenmalig minister van Justitie Dries van Agt heeft de Tweede Kamer in 1977, na de gewelddadige beëindiging van de treinkaping bij het Drentse De Punt, feitelijk onjuist geïnformeerd, erkende Van der Steur. Drie van de zes omgekomen kapers hadden zich tijdens de bevrijdingsactie niet gewapend verzet. Van Agt zei destijds in de Kamer ten onrechte dat er geen schot was gelost op gijzelnemers die niet gewapend waren.

De Molukse gemeenschap in Assen en Bovensmilde waar de treinkapers vandaan kwamen, beweert al jaren dat enkele gijzelnemers niet gewapend waren toen mariniers de trein na een gijzeling van negentien dagen bestormden. Ze zijn opgelucht dat de minister nu eindelijk toegeeft dat Van Agt niet de waarheid heeft gesproken, aldus Ririmasse en Lumalessil.

Ook zijn ze blij dat de politiek impliciet erkent dat de acties van Molukse jongeren in de jaren zeventig niet los gezien kunnen worden van het streven naar een onafhankelijke Molukse staat. „Dit is een handreiking naar de RMS.”
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_168675860
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_168745680
Is een mooi getypte samenvatting eidelyk een wanneer de molukkers niet helemaal zwart worden gemaakt.
;)

Ik weet niet of er hier nog molukkers actief zijn op fok??

[ Bericht 7% gewijzigd door Maluku.w op 07-02-2017 22:08:13 (...) ]
pi_168746822
quote:
Op dinsdag 7 februari 2017 22:06 schreef Maluku.w het volgende:
Is een mooi getypte samenvatting eidelyk een wanneer de Molukkers niet helemaal zwart worden gemaakt.
;)

Ik weet niet of er hier nog Molukkers actief zijn op fok??
Topickaap ? 11.gif
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 13 februari 2017 @ 19:24:27 #107
78918 SeLang
Black swans matter
pi_168879451
Ik zat toen op de basisschool. Toen hadden we een liedje (op melodie van het Smurfenlied van Vader Abraham):

Waar komen jullie toch vandaan?
Waar de pallum boompjes staan.
Gaan jullie net als mensen slapen?
Nee wij moeten treinen kapen
Wat is jullie grootste wens?
Kapen maar dat snapt geen mens
La la lalalalalala la la
La la lalalalalala la la
Etc
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_168879520
quote:
10s.gif Op maandag 13 februari 2017 19:24 schreef SeLang het volgende:
Ik zat toen op de basisschool. Toen hadden we een liedje (op melodie van het Smurfenlied van Vader Abraham):

Waar komen jullie toch vandaan?
Waar de pallum boompjes staan.
Gaan jullie net als mensen slapen?
Nee wij moeten treinen kapen
Wat is jullie grootste wens?
Kapen maar dat snapt geen mens
La la lalalalalala la la
La la lalalalalala la la
Etc

:D
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_171042969
VARA
22 mei 2017

https://www.2doc.nl/docum(...)ij-willen-leven.html

Documentairemaker Coen Verbraak brengt de Molukse treinkaping en de gijzeling op een lagere school in beeld. Veertig jaar later spreekt hij mensen die de kapingen in 1977 van nabij hebben meegemaakt.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
  vrijdag 19 mei 2017 @ 01:53:13 #110
467856 De_Baron_Van_Neemweggen
Drommels, drommels, drommels
pi_171044512
Ik ben behoorlijk links en op andere fora wel als gutmensch bestempeld, maar begrijp niet hoe je het in godsnaam in je domme kop krijgt om een trein te kapen en vervolgens te gaan klagen als jij en je maten lekgeschoten worden.

Heb hieromtrent overigens geen greintje respect voor de Molukse gemeenschap. Om terroristen rouw je niet en je gaat al helemaal geen bloemetje voor ze leggen alsof ze zelf ook slachtoffer zijn. Echt heel erg rot dat de Molukse eilanden niet onafhankelijk zijn, maar dan hoef je echt nog niet achter terroristen te gaan staan. Gedverdemme. Nee.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_171106876
quote:
10s.gif Op maandag 13 februari 2017 19:24 schreef SeLang het volgende:
Ik zat toen op de basisschool. Toen hadden we een liedje (op melodie van het Smurfenlied van Vader Abraham):

Waar komen jullie toch vandaan?
Waar de pallum boompjes staan.
Gaan jullie net als mensen slapen?
Nee wij moeten treinen kapen
Wat is jullie grootste wens?
Kapen maar dat snapt geen mens
La la lalalalalala la la
La la lalalalalala la la
Etc

He wat leuk, wij hadden toen een ander liedje (muziek van aja jippie jippie jee)

En wat doen we met die zuid molukkers hier
En wat doen we met die zuid molukkers hier
En ze schieten met karbijnen
En kapen onze treinen
En wat doen we met die zuid molukkers hier
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
  zondag 21 mei 2017 @ 23:30:26 #112
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_171108579
Er is iets met deze foto wat mij wel aangrijpt.



Molukkers zijn geschiedkundig gezien mensen die tussen het wal en het schip zijn gevallen. Ze zijn loyaal gebleven aan Nederland toen Nederland na de 2e wereld oorlog nog wanhopig haar ontmantelde Oost-Indie probeerde te hervatten. Ze hebben vervolgens hun huis en haard achter moeten laten en zijn in Nederland jaren lang als 2e-rangs burgers behandeld.

Even afgezien dat een trein kapen, het gijzelen op een basisschool en het herdenken van mensen die dat gedaan hebben moreel gezien dubieuze acties zijn bestaat er in deze gemeenschap nog steeds genoeg liefde voor het Nederlandse rijk om onze vlag te betrekken bij een herdenking.

Molukkers en Papoea's zijn wat dat betreft Nederlanders die een verbintenis met, en trouw aan, ons (koloniale) rijk voelen wat lijkt te missen in een hoop blanke Nederlanders.

En dat voelt wel vreemd, eigenlijk.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_171306928
Geluidsopnames opgedoken van in de trein.
Minstens 1 kaper in opzet vermoord met 'genadeschot' .
http://www.volkskrant.nl/(...)tgeschoten~a4497719/

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 29-05-2017 19:02:58 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 30 mei 2017 @ 15:16:20 #114
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_171327094
De nieuwsbronnen zeggen dat de transcriptie van de geluidsopnames openbaar is gemaakt. Maar buiten wat quotes uit die transcriptie is er niks over te vinden. Ik wil die wel lezen, ben wel benieuwd.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_171335538
http://www.rtvdrenthe.nl/(...)n-gijzelaar-vermoord

Mede gegijzelde vraagt: Is Ansje Monsjou aangezien voor kaapster en daarom doodgeschoten ?


http://www.volkskrant.nl/(...)od-dochter~a3794861/

quote:
Toch versterken de opnamen het vermoeden dat Papilaja en Uktolseja van dichtbij door mariniers zijn doodgeschoten, terwijl zij al zwaargewond en uitgeschakeld waren, stelt Zegveld. Op de opnamen is onder meer te horen dat iemand zegt: “Geven ze hem een genadeschot, hoor.”

In een ander fragment is een knal hoorbaar. Dan vraagt iemand: “Deze is dood?” Een ander antwoordt dan: “Ja, nu wel”, gevolgd door gelach van verschillende mariniers. Iemand zegt dan: “Rustig aan, he.” Dan volgen er opnieuw knallen. Iemand roept: “Stop.”

Ook de aanvalsleider bemoeit zich er dan mee. “Jongens”, zegt hij, kennelijk om de leden van zijn groep tot de orde te roepen.

‘Helemaal blauw. Ha, ha’
Later zegt een onbekende marinier: “Helemaal blauw. Ha, ha. [k heb ze] alletwee kapotgeschoten.” Kort daarna is een onbekende marinier te horen die volgens de transcriptie zegt: “[…] achter […] die leefde nog. Die heb ik helemaal [kapot][…].” De tekst die tussen vierkante haakjes staat is niet zeker, […] betekent dat de spreker onverstaanbaar was.

Uit de transcripties wordt duidelijk dat de mariniers als militairen handelden en niet als politiemensen, zoals anti-terrorisme-eenheden tegenwoordig. Zo hebben ze het over “het zuiveren van de trein” en “het maken van krijgsgevangenen”.
Op de rails
De Molukse kapers die het overleven worden na afloop van de bevrijdingsactie op de rails gelegd. “Laten liggen zo, oké, blijf d’r bij staan. Als ‘t-ie één verkeerde [..], schiet je ‘m kapot”, zegt één van de mariniers. De aanvalsleider bevestigt dat: “Als ze godverdomme te veel trillen, schiet je ze kapot die lui.”
http://nos.nl/artikel/217(...)0-jaar-openbaar.html
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 12 juni 2017 @ 12:40:40 #116
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_171640271
quote:
'Monumentale status voor plek bestorming De Punt'

ZATERDAG, 14:57REGIO

De archeoloog Jobbe Wijnen van het project Moluks Erfgoed dient een aanvraag in bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Hij vindt dat de sporen van de bestorming van de gekaapte trein bij De Punt de status van beschermd archeologisch rijksmonument moeten krijgen.

Dit weekend is het precies veertig jaar geleden dat mariniers de trein bestormden. Zes kapers en twee passagiers kwamen daarbij om het leven. "Door de heftige afloop is De Punt - samen met de locatie van de lagere school in Bovensmilde - een belangrijk symbool van de Molukse acties geworden", zegt Wijnen. "In de media is daar de afgelopen weken al vaker aandacht voor geweest. Maar over de plek waar het gebeurde - en wat daar nog van rest, hoor je weinig."

De sporen bij De Punt zijn de afgelopen jaren door het project Moluks Erfgoed gedeeltelijk in kaart gebracht. "In feite is er vanuit archeologisch perspectief sprake van een slagveld, met bijbehorende sporen", zegt Wijnen tegen RTV Drenthe.

"Zo liggen er schuttersputten van de mariniers op het terrein van de golfclub. Op de plek van de trein staat een paal van de bovenleiding vol met kogelgaten. Deze paal is waarschijnlijk het meest iconische spoor van de beschieting van de trein, een object dat het hele verhaal van de kaping in zich draagt. Ik vroeg me af of dat soort resten beschermd zijn en kwam erachter dat dit niet zo is".

Wijnen benadrukt de noodzaak van de aanvraag. "De paal van de bovenleiding is een uniek en onvervangbaar object. Tegelijk is ze kwetsbaar: ProRail kan met één pennenstreek besluiten tot vervanging zonder dat er een haan naar kraait. Zo is het met trein 747 (het treinstel dat bij de bestorming werd doorzeefd, red.) zelf ook gegaan in de jaren 90. Daarom vind ik dat ik als archeoloog in actie moet komen."

De Erfgoedwet zegt dat sporen die een belangrijke symboolwaarde hebben, zoals de bovenleidingpaal, wettelijk beschermd kunnen worden als monument of als cultuurgoed. Maar wat Wijnen betreft is plaatsing op de lijst slechts een begin. "Er zijn meer sporen van de acties, ook op andere plaatsen. En ook de Molukse woonoorden staan als erfgoed nauwelijks op de kaart. Het wordt tijd dat hier meer aandacht voor komt", aldus Wijnen.

(NOS)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_172127846
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 12:40 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Die paal heb ik gefotografeerd

Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_172134104
quote:
15s.gif Op zondag 21 mei 2017 23:30 schreef SpecialK het volgende:
Er is iets met deze foto wat mij wel aangrijpt.

[ afbeelding ]

Molukkers zijn geschiedkundig gezien mensen die tussen het wal en het schip zijn gevallen. Ze zijn loyaal gebleven aan Nederland toen Nederland na de 2e wereld oorlog nog wanhopig haar ontmantelde Oost-Indie probeerde te hervatten. Ze hebben vervolgens hun huis en haard achter moeten laten en zijn in Nederland jaren lang als 2e-rangs burgers behandeld.

Even afgezien dat een trein kapen, het gijzelen op een basisschool en het herdenken van mensen die dat gedaan hebben moreel gezien dubieuze acties zijn bestaat er in deze gemeenschap nog steeds genoeg liefde voor het Nederlandse rijk om onze vlag te betrekken bij een herdenking.

Molukkers en Papoea's zijn wat dat betreft Nederlanders die een verbintenis met, en trouw aan, ons (koloniale) rijk voelen wat lijkt te missen in een hoop blanke Nederlanders.

En dat voelt wel vreemd, eigenlijk.
Goed punt. Nederland is niet bepaald chic omgegaan met zijn onderdanen in het oosten. Misschien nog wel schrijnender is de manier waarop 'we' Nieuw-Guinea zijn verloren.

Onwil en onmacht als gevolg van de marginalisering van Nederland op het wereldtoneel gecombineerd.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-07-2017 11:11:00 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')