abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148954778
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 20:06 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Het is alles behalve willekeurig.

Wat is het verschil tussen de twee?
Ik vind het wel willekeurig, jij hebt een gevoel bij het boeddhisme en kijkt daar met verdomd andere ogen naar dan naar bv die islam.

Expansiedrift=uitbreiden. Territoriumdrift=eigen plek behouden.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_148954802
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 19:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ach, vindt 'de Nederlander' dat? Wat verrassend.

Is dat dezelfde 'Nederlander' die nu al enkele decennia, kennelijk zonder het zelf te beseffen, een geheel eigen religieus denken heeft georganiseerd waarin neoliberale uitgangspunten als prestatie, carrière en salaris nieuwe geboden zijn geworden?

Is dat dezelfde 'Nederlander' die vanuit dit religieus utilisme het zover heeft laten komen dat de gehele verzorgingsstaat aan diggelen ligt, omdat de god van het individualisme nu eenmaal heeft verordonneerd dat 'jouw probleem' niet 'mijn probleem' is?

Is dat dezelfde 'Nederlander' die zichzelf afvraagt waarom er zo weinig sociale cohesie in dit land is, en zich stelselmatig blind doet voorkomen voor het feit dat de religie van het nuttig-individualisme elke vorm van solidariteit onmogelijk maakt, met alle gevolgen van dien?

Is dat dezelfde 'Nederlander' die onder de schaamlap van de 'participatiewet' op farizeeïsche wijze tracht het koninkrijk der hemelen te sluiten voor de 'minder gelukten'? Het koninkrijk, uiteraard, van financiële zekerheid.

Ik lach me werkelijk een breuk over 'de Nederlander'... Het is al decennia lang algehele uitverkoop in dit land, waar solidariteit ooit nog als vanzelfsprekendheid gold. Thans wordt de ketter die durft in te gaan tegen de heilige leer van het individualistisch materialisme op de digitale brandstapel geplaatst als irrationele gek waarvan de samenleving gezuiverd moet worden.
Het is dezelfde Nederlander die het feminisme, individualisme (egoïsme), materialisme, kapitalisme, wetenschap, humanisme, liberalisme, aanhangt, ja. We zijn weer terug bij het polytheïsme.
pi_148954862
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 20:09 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Het is dezelfde Nederlander die het feminisme, individualisme (egoïsme), materialisme, kapitalisme, wetenschap, humanisme, liberalisme, aanhangt, ja. We zijn weer terug bij het polytheïsme.
Dat vind ik een hele grappige opmerking dat laatste ;)
Heb af en toe het gevoel dat "we" sinds de kerkelijke macht gebroken is langzaam weer teruggaan naar het oude(pre christelijk) in een nieuw jasje.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_148954929
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 20:08 schreef erodome het volgende:
Ik vind het wel willekeurig, jij hebt een gevoel bij het boeddhisme en kijkt daar met verdomd andere ogen naar dan naar bv die islam.

Expansiedrift=uitbreiden. Territoriumdrift=eigen plek behouden.
Nee, ik aanschouw ze allebei als even onzinnig en onwenselijk. Ik erken alleen dat de benaming van de volgers andere eisen kent en dat ze in de leer fundamenteel anders zijn.

Dus het is eerst expansiedrift (in het geval van weinig/geen territorium) en dan (of anders) blijft het bij territoriumdrift? Volgens mij is territoriumdrift wat breder te trekken.
pi_148954956
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 20:04 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Kennelijk niet, daar je dan nog steeds spreekt van religie tegen religie.
Ja, dus je kunt en tegen religie zijn en tegen neoliberalisme.
En dus vallen de dingen die je beweert af.
I´m back.
  donderdag 22 januari 2015 @ 20:13:34 #206
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_148954994
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 20:12 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, dus je kunt en tegen religie zijn en tegen neoliberalisme.
En dus vallen de dingen die je beweert af.
Je begrijpt me verkeerd... neoliberalisme IS een religie. En de meest aangehangen religie op dit moment.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_148955021
Tja. En nu? Hiep hiep hoera? Of wat moeten we met deze kennis?
Blijkt maar weer eens dat de mensheid niet slimmer wordt.
We lopen telkens achter de feiten aan ( geschiedenis hehaalt zich ook steeds)

Mischien moeten we eens kijken naar de werkelijke oorzaken.
pi_148955037
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 20:10 schreef erodome het volgende:
Dat vind ik een hele grappige opmerking dat laatste
Heb af en toe het gevoel dat "we" sinds de kerkelijke macht gebroken is langzaam weer teruggaan naar het oude(pre christelijk) in een nieuw jasje.
Het is nu meer chaotisch dan een tijd waarin één ''allesomvattend'' iets nageleefd wordt. Maar als je het wil afbreken tot het fundament houd je twee duidelijke religies over; het humanisme en individualisme. De rest (hoop/geloof in wetenschap) vloeit daar logischerwijze uit voort.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-01-2015 20:15:15 ]
pi_148955053
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 20:12 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Nee, ik aanschouw ze allebei als even onzinnig en onwenselijk. Ik erken alleen dat de benaming van de volgers andere eisen kent en dat ze in de leer fundamenteel anders zijn.

Dus het is eerst expansiedrift (in het geval van weinig/geen territorium) en dan (of anders) blijft het bij territoriumdrift? Volgens mij is territoriumdrift wat breder te trekken.
Waarom vindt je het boeddhisme dan onwenselijk?
En ja, ze zijn fundamenteel anders, het zijn andere geloofssystemen.
pi_148955109
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 20:14 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Het is nu meer chaotisch dan een tijd waarin één ''allesomvattend'' iets nageleefd wordt. Maar als je het wil afbreken tot het fundament houd je twee duidelijke religies over; het humanisme en individualisme. De rest (hoop/geloof in wetenschap) vloeit daar logischerwijze uit voort.
Pre christelijk was ook meer chaotisch. En het humanisme is gebouwd op die pre christelijke manier van denken.
pi_148955169
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 20:13 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Je begrijpt me verkeerd... neoliberalisme IS een religie. En de meest aangehangen religie op dit moment.
Mm, ben sceptisch of zoveel mensen daar achter staan hoor.
I´m back.
pi_148955192
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 20:14 schreef erodome het volgende:
Waarom vindt je het boeddhisme dan onwenselijk?
En ja, ze zijn fundamenteel anders, het zijn andere geloofssystemen.
Om dezelfde reden dat ik de islam, of elk andere compleet denksysteem, onwenselijk vindt; het stagneert de kritische geest, het verlamt de kunde zelf normen te construeren. Bepaalde uitgangspunten (begeerte=lijden) van het boeddhisme geven b.v. mooie inzichten, maar ze zijn wmb niet definitief.
pi_148955203
Religie brengt alleen kwaad als je rare dingen gaat doen en je religie als excuus gebruikt. Er bestaan ook mensen die wel normaal omgaan met religie. De fout zit bij de mensen die raar doen en niet de mensen die een religie hebben.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 22-01-2015 20:18:52 ]
  donderdag 22 januari 2015 @ 20:19:03 #214
17121 Rica
Mais, je rêve!
pi_148955227
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 20:04 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Ik weet donders goed waar ik het over heb. Mensen ervaren/voelen iets en maken het religieus door er een religieus concept op toe te passen.
Nee sorry maar je begrijpt het echt niet. :)

Religieus gevoel is slechts de benaming. Net als pijn of kou of warm of duizelig enz. Het is een ervaring. Een gevoel. Daarna gaan we het pas invullen en verklaren.

Ik heb pijn omdat ik in een spijker stond.
Ik heb het warm omdat ik de kachel op 30 heb.
Ik ben duizelig omdat ik te snel ben opgestaan.
enz.

Het feit dat mensen religieus gevoel kennen, zeg maar de ervaring dat een grotere realiteit is, zegt niks over de verklaring waar die ervaring vandaan komt. Daar ga jij steeds de mist in.
De verklaring staat je vrij. Als jij het toeschrijft aan chemische processen in de hersenen is dat prima. Maar eerst ga je ontkennen dat het bestaat en daarna kinderachtig doen over de benaming. Dat is net zo krom als zeggen dat pijn niet bestaat omdat sommige mensen er plezier aan beleven.
Don't try and blame me for your games
Your games are death
My world is light, the angels fill my eyes
With every breath
pi_148955229
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 20:18 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Om dezelfde reden dat ik de islam, of elk andere compleet denksysteem, onwenselijk vindt; het stagneert de kritische geest, het verlamt de kunde zelf normen te construeren. Bepaalde uitgangspunten (begeerte=lijden) van het boeddhisme geven b.v. mooie inzichten, maar ze zijn wmb niet definitief.
Vind je werkelijk dat het boeddhisme het kritisch denken aantast????????? Serieus?
pi_148955235
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 20:16 schreef erodome het volgende:
Pre christelijk was ook meer chaotisch. En het humanisme is gebouwd op die pre christelijke manier van denken.
Ze zijn bijna identiek. Het enige verschil is dat het mystieke/God is weggelaten.
pi_148955252
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 20:19 schreef erodome het volgende:
Vind je werkelijk dat het boeddhisme het kritisch denken aantast????????? Serieus?
Absoluut ja.
pi_148955256
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 20:19 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Ze zijn bijna identiek. Het enige verschil is dat het mystieke/God is weggelaten.
Klopt.
pi_148955306
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 20:19 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Absoluut ja.
Ben ik het niet mee eens, vind dat de geloofssystemen waartoe bv ook het boeddhisme hoort juist veel ruimte laten aan kritisch denken, dat zelfs een voorwaarde zowat is voor die geloven.
Natuurlijk hangt het een beetje af van de betreffende stroming, maar algemeen genomen kan je best stellen dat het boeddhistisch denken tegen het wetenschappelijke denken aanschuurt.
pi_148955356
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 20:19 schreef Rica het volgende:
Daarna gaan we het pas invullen en verklaren.
Dit dus. Nu wordt het op voorhand al religieus gekaderd. Dat is mijn klacht; het zou betrekking kunnen hebben op een religieuze overtuiging (wit licht = 2de leven = God = christelijk = religieus), maar omdat daar geen zekerheid over is kun je het beter houden bij een *onbesmette* omschrijving van de ervaring.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-01-2015 20:23:12 ]
pi_148955485
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 20:21 schreef erodome het volgende:
Ben ik het niet mee eens, vind dat de geloofssystemen waartoe bv ook het boeddhisme hoort juist veel ruimte laten aan kritisch denken, dat zelfs een voorwaarde zowat is voor die geloven.
Natuurlijk hangt het een beetje af van de betreffende stroming, maar algemeen genomen kan je best stellen dat het boeddhistisch denken tegen het wetenschappelijke denken aanschuurt.
Onderzoek/kritiek welke onderhevig is aan een (enorme) bias. Net zoals de islam. Ook daar zijn er verzen te vinden die motiveren tot het verrichten van onderzoek/wetenschap...''maar uiteindelijk zul je uitkomen bij dé waarheid (Allah). ''
pi_148955542
islam O+
niet op klikken met zwakke maag
nsfw

eigen risico
etc!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_148955555
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 20:26 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Onderzoek/kritiek welke onderhevig is aan een (enorme) bias. Net zoals de islam. Ook daar zijn er verzen te vinden die motiveren tot het verrichten van onderzoek/wetenschap...''maar uiteindelijk zul je uitkomen bij dé waarheid (Allah). ''
Bij het boeddhisme vind ik dat echt reuze meevallen. Al met al wordt kritisch denken gestimuleerd en tot andere conclusie's komen niet afgekeurd of erger.
pi_148955583
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 20:26 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Volgens mij moet je niet gaan zoeken naar wat nou het echte of onechte geloof is, maar moet je kijken naar de fenomenologie van de gelovige. Het geloof leer je kennen door de gelovige.
I´m back.
pi_148955624
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 20:27 schreef SuperFood het volgende:
islam O+
niet op klikken met zwakke maag
nsfw

eigen risico
etc!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat is het dan, moordpartijen?
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')