abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148911897
Deeltje 3. :)

Hij is er weer! *O*

https://www.aivd.nl/onder(...)bv-kerstpuzzel-2014/

[ Bericht 1% gewijzigd door Molurus op 22-01-2015 12:48:13 (Link gecorrigeerd) ]
pi_148912636
Toch nog een keer 15 (v)... het lijkt erop dat iedereen hier hetzelfde heeft, nl. 'GETALLEN'.

CarloV suggereerde dat er meer achter zit dan een substitutie die ook qua letter/cijfer volgorde klopt. Ik heb er veel tijd aan besteed, om een net wat mooiere redenatie te vinden die bij dit antwoord uitkomt, maar ik zag hem echt niet. En ben ook ff uitgepuzzeld... ;-)

Kan iemand hier iets meer over zeggen?
pi_148912686
Voor 15: De cijfertoetsen van een telefoon hebben ook telkens 3 of 4 letters
pi_148912849
Dat is het! Heb me er suf op gestaard, maar kwam er niet op. Wel slim gevonden ook van de puzzelmakers, dat er geen letters van dezelfde toets in zitten.

Thanks.
pi_148912851
Dat ja. Er zat een heeeeel stiekeme hint in van de puzzelmakers. Of misschien wel onbedoeld:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_148912923
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 16:34 schreef rxb82 het volgende:
Dat is het! Heb me er suf op gestaard, maar kwam er niet op. Wel slim gevonden ook van de puzzelmakers, dat er geen letters van dezelfde toets in zitten.

Thanks.
Als er wel verschillende letters van dezelfde toets in hadden gezeten had je het woord niet gevonden met woordpatronen (zelfde cijfer, andere letter). Dus voor diegenen die niet de link met T9 hebben gelegd, waaronder ikzelf, was dat een meevallertje

[ Bericht 4% gewijzigd door Mill61 op 21-01-2015 17:15:56 ]
pi_148915594
jep T9, niet dat ik dat gebruikt had, vond ik ook pas later uit :P
pi_148915760
Wij "zagen" zowel GETALLEN als GEVALLEN, en hebben gekozen voor de eerste optie... :)
Round up the usual suspects.
pi_148916215
ik "zag" vooral "getallen" de hele opgave lang ;)
pi_148917189
Er zaten drie opgaven in de met morse te maken hebben. Het duurde best lang voor ik die opgelost had. Dat gaat me volgend jaar niet weer gebeuren. Ik heb twee leuke spelletjes gevonden om morse te leren.

http://www.kongregate.com/games/dgreisen/morse
http://boyslife.org/games/online-games/575/

Na twee uurtjes kan ik morse lezen/versturen met een snelheid van 5 wpm. Nog even wat meer oefenen, dan een seinsleutel en een verzender kopen en JddMan zit helemaal in de ether.
pi_148917837
Zal je zien dat het volgend jaar Braille wordt... :Y
pi_148918404
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 19:12 schreef Keyser-Soze het volgende:
Zal je zien dat het volgend jaar Braille wordt... :Y
En je weet: voor braille vragen krijg je extra punten :)
pi_148918600
quote:
En je weet: voor braille vragen krijg je extra punten :)
Maar wordt de puzzel dan niet vooral een kwestie van Fingerspitzengefühl? >:)
pi_148918645
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 19:31 schreef Keyser-Soze het volgende:

[..]

Maar wordt de puzzel dan niet vooral een kwestie van Fingerspitzengefühl? >:)
Ha, de Duitse methode heb je alvast te pakken
pi_148918724
Man wat een verhaal. Ik heb de puzzel gemaakt samen met mijn onderzoeksgroep. Afijn, gisteren zaten we op een conferentie, en om tien uur 's avonds in de bar roept ineens iemand: "Moeten we die puzzel niet nog inleveren?"

En uiteraard hadden we de blaadjes met al onze antwoorden niet bij, dus in twee uur in moordtempo alle antwoorden weer uitvogelen en opzoeken.Maar wel ingeleverd! Ben benieuwd naar de uitslag, en naar de puzzel van volgend jaar :)
pi_148918831
quote:
Ha, de Duitse methode heb je alvast te pakken
_O_
pi_148919395
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 19:38 schreef Keyser-Soze het volgende:

[..]

_O_
die emoticon doet me denken aan volledige onderwerping, ook een soort duitse methode.
pi_148925865
Bij 2 had ik als antwoord Kloon, omdat daardoor een letterverdeling ontstaat van
1x5(de E) ,2x 4, 3 x 3 5x2 en 9 x1 met in alle groepen maar 1 klinker.
Wanneer je dan 12359 neemt is dat een postcode gebied in Berlin en de duitse methode voor een postcode is 5 cijfers ipv van 4 cijfers en 2 letters.
Je moet toch iets verzinnen.

Uit de vraagstelling blijkt overigens dat er meerdere antwoorden kunnen zijn.
pi_148927404
Ook een leuke met die postcode! En de vraagstelling duidt misschien op dat het gebruik van een vrij creatieve oplossing van een andere duitse methode die logisch klinkt ook goed wordt bevonden. Dus wie weet.

Ook zijn er trouwens meer oplossingen voor 2 met behulp van de morse techniek:
KECHI (plaats in amerika)
MOCHT
NECHO (bijbelse figuur + egyptische farao)
NOCHT (een fries woord + een werktuig) (het werktuig is alleen in het online puzzelwoordenboek te vinden, zie het nergens anders)

Alleen ja, de enige die je echt wil gebruiken is dan natuurlijk Mocht. Tenzij je Fries onder een soort van duitse variant van het nederlands beschouwt, dan kies je Nocht.

[ Bericht 0% gewijzigd door CarloV op 21-01-2015 23:02:43 ]
pi_148927492
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 10:55 schreef Keyser-Soze het volgende:

VROUWENMANTEL / VIOOLTJE / MUNT / BRUIDSSLUIER / FLORA

Moooooi!
Wij hebben een andere, waar we ook veel vertrouwen in hadden:
1 boa; 2 bel; 3 bon; 4 ballon; 5 bellona
maar de jouwe vind ik wel leuker eerlijk gezegd.
pi_148929251
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 22:53 schreef CarloV het volgende:
Ook zijn er trouwens meer oplossingen voor 2 met behulp van de morse techniek:
KECHI (plaats in amerika)
MOCHT
NECHO (bijbelse figuur + egyptische farao)
NOCHT (een fries woord + een werktuig) (het werktuig is alleen in het online puzzelwoordenboek te vinden, zie het nergens anders)
Daar ben ik het niet helemaal mee eens: als je kijkt naar de vierletterwoorden bestaan die uit één letter met een morsecode van lengte 1, één letter met een morsecode van lengte 2, enz....
Maar de morsecode van lengte 2 bevat in ieder geval de streep of punt van de morsecode van lengte 1.
Dwz dat als het woord een 'E' bevat oftewel één punt dan kan er geen 'M' in zitten (2 streepjes).

Dus als je er vanuit gaat dat er een CH in moet zitten (vier streepjes) dan liggen de ander letters ook al vast: 3 streepjes, 2 streepje en 1 streepje.
pi_148929408
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 23:36 schreef Bart1313 het volgende:

[..]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens: als je kijkt naar de vierletterwoorden bestaan die uit één letter met een morsecode van lengte 1, één letter met een morsecode van lengte 2, enz....
Maar de morsecode van lengte 2 bevat in ieder geval de streep of punt van de morsecode van lengte 1.
Dwz dat als het woord een 'E' bevat oftewel één punt dan kan er geen 'M' in zitten (2 streepjes).

Dus als je er vanuit gaat dat er een CH in moet zitten (vier streepjes) dan liggen de ander letters ook al vast: 3 streepjes, 2 streepje en 1 streepje.
Oh die zag ik nog niet, nice! Maar dan zijn inderdaad die andere woorden overbodig lol
pi_148933897
Wil ik toch ook nog wel even onze oplossing voor 11 met jullie delen:
Godin: venus.
Dameskleding: er is een boek 'Venus in een minirok' -> minirok, veel vrouwelijker wordt het niet ;-)
Muziekinstrumentje: Venus is een bedrijf dat verschillende soorten muziekinstrumenten maakt, waaronder Piccolo's. Piccolo betekent 'klein' in het Italiaans, vandaar het verkleinwoord
Betaalmiddel: Ivo Daalder heeft het boek geschreven 'Americans are from Mars, Europeans from Venus -> dus betaalmiddel = daalder
Huwelijksattribuut: de sluier van venus is een zwavelnevel rondom de planeet -> sluier.

Ik denk dat dit niet de beoogde oplossing is maar we hopen toch op wat puntjes :-)
pi_148933948
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 06:54 schreef tigah het volgende:
Wil ik toch ook nog wel even onze oplossing voor 11 met jullie delen:
Godin: venus.
Dameskleding: er is een boek 'Venus in een minirok' -> minirok, veel vrouwelijker wordt het niet ;-)
Muziekinstrumentje: Venus is een bedrijf dat verschillende soorten muziekinstrumenten maakt, waaronder Piccolo's. Piccolo betekent 'klein' in het Italiaans, vandaar het verkleinwoord
Betaalmiddel: Ivo Daalder heeft het boek geschreven 'Americans are from Mars, Europeans from Venus -> dus betaalmiddel = daalder
Huwelijksattribuut: de sluier van venus is een zwavelnevel rondom de planeet -> sluier.

Ik denk dat dit niet de beoogde oplossing is maar we hopen toch op wat puntjes :-)
zou mi zeer terecht zijn, leuk gevonden!
pi_148933969
thanks!
pi_148934164
Nadeel van zo'n puzzel is wel dat je, welwillend nog wel, een enorme hoeveelheid bagger info opzuigt die je tot aan de dood niet verder gaat helpen in het leven en die je vrees ik ook nooit meer kwijtraakt. Pak 'm beet beet 17b bijv; zat lang op 't verkeerde spoor en weet dus nu alles over 1917 (SQ), Hippy Hippy Shake, Blokker (plaats & winkel), "Op Hoop van Zegen" & Herman Heijermans, de oorsprong v/d letter Q, Wireless Time Distribution (ok, die gaf ik 'n kans van 0 maar vond 't wel een intrigerende titel dus toch even lezen...), de deense KB Hallen & Princess theatre te Hong Kong (optredens voor & na NL) en zo nog wel wat. Er nuttig allemaal... 8)7

Oh, en fijn te weten nu natuurlijk dat mijn 1a mandolineplectrum ook de prullenbak in kan... ^O^

ps: 6d: Vigenere? was er niet zeker van
pi_148934337
Heel herkenbaar, dat soort uitstapjes...

Vigenere lijkt me goed, het is zowel de ontcijferde tekst als het sleutelwoord.
pi_148935460
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 08:11 schreef ymirian het volgende:
Nadeel van zo'n puzzel is wel dat je, welwillend nog wel, een enorme hoeveelheid bagger info opzuigt die je tot aan de dood niet verder gaat helpen in het leven en die je vrees ik ook nooit meer kwijtraakt.
Dat heet algemene kennis. Positief blijven! :-)
:-D
pi_148935969
'Mijn' godin is Juno.

betaalmiddel:
Het woord 'munt' komt van Juno Moneta. In de buurt van de tempel van Juno Moneta werd het romeinse geld gemunt.

huwelijksattribuut:
Als Cinxia was het Juno die de gordel van de bruid vast- en losknoopte.

muziekinstrumentje:
Het verkleinwoord leek me belangrijk. Met viool als muziekinstrument komt je dan uit op viooltje.
Shakespeare vergeleek de oogleden van Juno met viooltjes.

dameskleding:
Heb ik het minste vertrouwen in: Junon jurk ontworpen door Dior. Genoemd naar Juno en lijkt gemaakt te zijn van pauwenveren. Juno werd vaak afgebeeld met een pauw op haar arm.
pi_148937530
Er zijn nogal wat godinnen in omloop ☺
pi_148937646
quote:
'Mijn' godin is Juno.
indrukwekkend speurwerk! Vooral de shakespeare-link vind ik bijzonder, ik neem aan dat je dat toevallig al wist?

(forumvraag: is er ook een manier om eenvoudiger op iemand anders te reageren dan te quoten?)
pi_148937658
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 11:26 schreef tigah het volgende:
Er zijn nogal wat godinnen in omloop ☺
Ik zie inderdaad veel godinnen circuleren en ik vind ze allemaal wel mooi gevonden.

quote:
Oh, en fijn te weten nu natuurlijk dat mijn 1a mandolineplectrum ook de prullenbak in kan... ^O^
Hetzelfde hier. Waarschijnlijk krijgen we wel 1 van de 2 punten, maar het is toch lichtelijk frustrerend.
pi_148937698
quote:
de deense KB Hallen & Princess theatre te Hong Kong (optredens voor & na NL)
ik had die opgave eerst niet goed gelezen en heb zodoende alle concerten doorgezocht op de volgorde uit de opgave en zelfs een enorme lap tekst over de reeks in Nieuw Zeeland doorgeploegd! AAARRRGHH!
:% _O- 8)7
pi_148938219
Dankzij 'zeeslag' weet ik nu ook veel meer van schimmige zeeslag-programmeer-bot achtige wedstrijden dan ik ooit had willen weten...

[ Bericht 7% gewijzigd door tigah op 22-01-2015 12:00:41 ]
pi_148938597
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 10:18 schreef Bart1313 het volgende:
'Mijn' godin is Juno.

betaalmiddel:
Het woord 'munt' komt van Juno Moneta. In de buurt van de tempel van Juno Moneta werd het romeinse geld gemunt.

huwelijksattribuut:
Als Cinxia was het Juno die de gordel van de bruid vast- en losknoopte.

muziekinstrumentje:
Het verkleinwoord leek me belangrijk. Met viool als muziekinstrument komt je dan uit op viooltje.
Shakespeare vergeleek de oogleden van Juno met viooltjes.

dameskleding:
Heb ik het minste vertrouwen in: Junon jurk ontworpen door Dior. Genoemd naar Juno en lijkt gemaakt te zijn van pauwenveren. Juno werd vaak afgebeeld met een pauw op haar arm.
Deze hadden wij oorspronkelijk ook, maar uiteindelijk geswitcht naar Flora en plantjes, die vonden we toch wat beter.
pi_148939380
voordat ik Flora vond, had ik het volgende voor venus:

Huwelijksattribuut: Mirte (Werd/word in een bruidsboeket gestopt en een symbool van Venus zelf)
Muziekinstrumentje: Sistrum (symbool van egytische godin Hathor (egyptisch equivalent van Venus))
Dameskleding: http://en.wikipedia.org/wiki/Girdle (soort van grote onderbroek voor vrouwen), (symbool van aphrodite (grieks equivalent van Venus))
Betaalmiddel: Seks (daar waren ze allen symboliek voor, en dit is nogsteeds hoe raar het ook klinkt een betaalmiddel)
pi_148949874
Ook Ceres heb ik goed bekeken ( dameskleding heeft uiteindelijk de doorslag gegeven voor een andere godin, maar de link was een ( matige) mogelijkheid, als je niets beter hebt).

dameskleding; bikini halter http://www.chilla.nl/phax-bikini-reversible-halter-ceres
muziekinstrumentje: triangel: verwijzing sterrenbeeld Driehoek. De vroegere naam daarvan was Sicilia, van welk eiland Ceres graag wilde dat die in de hemel werd opgenomen.
betaalmiddel: frank ceres
betaalmiddel: creditcard met logo cirrus (fonetisch??)
huwelijks attribuut: guirlande : kenmerk van ceres

UIteindelijk bij Flora uitgekomen met zonnebloem als betaalmiddel: het befaamde briefje van 50 gulden.
pi_148949994
Nou we kunnen wel stellen dat vraag 11 de vraag is die het meeste creativiteit heeft opgeleverd!
pi_148955116
Volgend jaar begin ik er niet aan. Verslavend en kost te veel tijd :)
pi_148959665
quote:
Dat heet algemene kennis. Positief blijven! :-)
:-D
Oh zekers, het feit alleen al dat ik niet in Rectum hoef te wonen (18) doet wonderen.. O-)
pi_148960759
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 22:01 schreef ymirian het volgende:

[..]

Oh zekers, het feit alleen al dat ik niet in Rectum hoef te wonen (18) doet wonderen.. O-)
heb je als antwoord Rectum ?:p ik heb wat anders
pi_148961151
@rxb82: thx!
pi_148961198
quote:
1s.gif Op donderdag 22 januari 2015 22:22 schreef gicik het volgende:

[..]

heb je als antwoord Rectum ?:p ik heb wat anders
dat mag ik hopen... :Y
pi_148961443
quote:

[..]

_O- _O- _O- _O- _O-
pi_148987040
quote:
Ja, dat schijnt nogal een gat te zijn. Maar Geer en Goor komen er graag
pi_148989813
_O- dit topic is hilarisch
pi_148994315
quote:
Nadeel van zo'n puzzel is wel dat je, welwillend nog wel, een enorme hoeveelheid bagger info opzuigt die je tot aan de dood niet verder gaat helpen in het leven en die je vrees ik ook nooit meer kwijtraakt. Pak 'm beet beet 17b bijv; zat lang op 't verkeerde spoor en weet dus nu alles over 1917 (SQ), Hippy Hippy Shake, Blokker (plaats & winkel), "Op Hoop van Zegen" & Herman Heijermans, de oorsprong v/d letter Q, Wireless Time Distribution (ok, die gaf ik 'n kans van 0 maar vond 't wel een intrigerende titel dus toch even lezen...), de deense KB Hallen & Princess theatre te Hong Kong (optredens voor & na NL) en zo nog wel wat. Er nuttig allemaal... 8)7

ps: 6d: Vigenere? was er niet zeker van
Ja, Vigenere hadden wij ook. Paste in het systeem van 6 en de vercijfering klopte dan.

En ja, heeeeel veel totaal niet nuttige info (sportrijtjes, medailles, top 2000's van de 1e tot vorig jaar, letters in de Chinese astrologie, etc. etc. etc.) rijker!!
pi_148998447
ik ben voor 13 op een onverklaarbare wijze beland bij het wereldkampioenschap luchtgitaar spelen, en hebben hier de japanners de overhand, hoewel op de voet gevolgd door amerika. Ik heb me hier wel even in verdiept toen ik het zag, was wel interessant op een rare manier. En er deed blijkbaar ook een nederlander mee, hij eindigde als 8e, dus dat lijkt me netjes.
pi_148999466
Ik zou het erg leuk vinden wanneer de volgende opdracht meer een scenario opbouw zou hebben. Dus je moet eerst stap 1 oplossen en zo naar het eind werken.

Bij de KLPD hadden ze in 2013 een gelijksoortige opbouw en dat was erg leuk.

Als ik me goed herinner 6000 starters, en pakweg 200 over de streep.
For each contact, there is a solution!
The person most likely stopping you, is you.
pi_149000639
chinese letters, geer & goor, wk luchtgitaar, hier zit een nbv prijsje aan te komen voor de meest onzinnige, hilarische puzzel detour 2014...
_O-
pi_149000778
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 00:48 schreef TjerkdeVries het volgende:
Ik zou het erg leuk vinden wanneer de volgende opdracht meer een scenario opbouw zou hebben. Dus je moet eerst stap 1 oplossen en zo naar het eind werken.

Bij de KLPD hadden ze in 2013 een gelijksoortige opbouw en dat was erg leuk.

Als ik me goed herinner 6000 starters, en pakweg 200 over de streep.
geen gek idee dat. natuurlijk wel even KLPD in de zoekmachine gegooid en raad 's wat de urban dictionary daar over te zeggen heeft (niet 100% kuis dus in de spoiler maar):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In die context lijkt me 6000 te weinig en 200 te veel...
pi_149001075
ik vind dat we onze eigen kerstpuzzel moeten maken, maar dan een soort van cryptopuzzel gebaseerd op heel onzinnige info, zodat je heel diep google in moet duiken en nooit zeker weet of je antwoord goed is. En eigenlijk bijna elk antwoord een detour is, die toch een geniale logica bevat.
pi_149004857
Een oudere versie van deze puzzel die ik online had gevonden, uit 2010 geloof ik, had dat opvolgen wel.
Een oplossing was daar steeds gebaseerd op cryptische hints in de vorige opgave. Klinkt leuk, maar lijkt me heel frustrerend als je er een mist.

Op dit forum is nu heel veel uitgewisseld, tegen de verzoeken in, maar vorig jaar had niemand alle oplossingen, terwijl alle oplossingen wel door iemand bedacht waren.
Beetje jammer als je dat dan bij vraag 1 zou hebben...
pi_149081104
Tweet van @AIVD:
quote:
Inzendtermijn #kerstpuzzel inmiddels verstreken, nu druk met nakijken. Meer dan 400 inzendingen, dus nog even geduld https://www.aivd.nl/publi(...)bv-kerstpuzzel-2014/
pi_149092541
Wat geinig dat de AIVD twitter heeft. Ben benieuwd wat de uitslag gaat worden.
pi_149232835
Mijn vriend en ik zijn zodanig 'verslaafd' geraakt dat we nu ook puzzels voor elkaar aan het maken zijn. Wie weet hebben jullie nog zin om mee te puzzelen:

1) Welk woord hoort niet in het rijtje thuis?
KAUWGOM KLITTEBAND LUCIFER RITSSLUITING SPIJKERBROEK TELEFOON VULPEN

2) Voor beide (gerelateerde) reeksen geldt: welk land completeert de reeks?
EGYPTE GRIEKENLAND TURKIJE
BRAZILIE CHINA INDIA ITALIE JORDANIE MEXICO
pi_149233976
Ik heb zeker wel zin om even mee te denken.

Ik zie het antwoord nog niet, maar het eerste wat mij opvalt:
SPOILER

[ Bericht 65% gewijzigd door JddMan op 31-01-2015 12:50:10 ]
pi_149239798
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 11:56 schreef tigah het volgende:
Mijn vriend en ik zijn zodanig 'verslaafd' geraakt dat we nu ook puzzels voor elkaar aan het maken zijn. Wie weet hebben jullie nog zin om mee te puzzelen:
Leuk idee!
quote:
Nog geen idee, of toch...
SPOILER
Maar dat zou flauw zijn :) Ik zoek nog even verder
  zaterdag 31 januari 2015 @ 18:08:20 #59
238913 dividivi
caesalpinia coriaria
pi_149241010
Leuk!

Antwoord voor 2
SPOILER
pi_149242195
Antwoord voor 1 (denk ik)
SPOILER

[ Bericht 6% gewijzigd door CarloV op 31-01-2015 19:11:48 ]
pi_149243561
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 19:02 schreef CarloV het volgende:
Antwoord voor 1 (denk ik)
SPOILER
tigah inschattend zit er meer achter. Geen 100 punten voor CarloV ditmaal schat ik zo :)
pi_149243598
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 18:08 schreef dividivi het volgende:
Leuk!

Antwoord voor 2
SPOILER
Ja, dat moet goed zijn. Knap bedacht en dito opgelost!
pi_149244741
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 19:52 schreef Mill61 het volgende:

[..]

tigah inschattend zit er meer achter. Geen 100 punten voor CarloV ditmaal schat ik zo :)
het is nog niet eens zeker of ik 100 punten heb :P Ligt een beetje aan vraag 11 lol. En tja mijn oplossing zal wel niet de bedoeling zijn ook dit keer ;)
pi_149245279
Vraag 2 is goed
SPOILER
Vraag 1: de oplossing van Carlo V was inderdaad niet de bedoeling.
pi_149246732
Okee nog een poging:
SPOILER
pi_149247987
En nog een heel flauwe poging:
SPOILER
pi_149248411

Vergezocht...
SPOILER
Vraag 2 = Vond ik erg mooi!
pi_149249163
Nog verder gezocht:
SPOILER
pi_149249966
De oplossing van 21:18 is mooi gevonden. Die hadden we zelf niet gezien maar hier is op zich niet veel tegenin te brengen. Onze bedoeling was iets anders. De andere gegeven oplossingen lijken wat vergezocht, en zou ik geen vertrouwen in hebben als ik die bij de kerstpuzzel zou hebben ingediend.

[ Bericht 1% gewijzigd door tigah op 31-01-2015 23:10:30 ]
pi_149257761
Ach, gewoon omdat het kan, een makkelijke vraag om op adem te komen (voor 1 punt): Welk woord mag (volgens de Latijnse methode) op de puntjes?

(1) BUIS, EDEL, ODES, ADEL, LAND, ...., EEUW, OREN

[ Bericht 1% gewijzigd door Mill61 op 01-02-2015 12:12:52 ]
pi_149258368
En nog eentje om het af te leren voor 3 punten: wat volgt op de plaats van het vraagteken?

(3) 3, 5, 8, 15, 29, 39, 50, 80, ?
pi_149259927
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 11:43 schreef Mill61 het volgende:
Ach, gewoon omdat het kan, een makkelijke vraag om op adem te komen (voor 1 punt): Welk woord mag (volgens de Latijnse methode) op de puntjes?

SPOILER
pi_149260533
Welk woord past op de plaats van het vraagteken, voor één punt?

(1) AUBERGINE, BOUWRENTE, CREDITEUR, DIEETVOER, ?, FEESTZAAL, GANZENVET

[ Bericht 100% gewijzigd door Mill61 op 01-02-2015 14:33:16 ]
pi_149261465
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 13:28 schreef Mill61 het volgende:
Welk woord past op de plaats van het vraagteken, voor één punt?

Met het risico dat ik weer iets over het hoofd zie...

SPOILER
pi_149261673
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 14:02 schreef JddMan het volgende:

[..]

Met het risico dat ik weer iets over het hoofd zie...

SPOILER
Ik ben benieuwd naar je uitleg. Het is in ieder geval niet wat ik op mijn briefje heb staan en het voldoet ook niet aan de logica die ik er in heb gestopt.
pi_149261739
quote:
1s.gif Op zondag 1 februari 2015 13:07 schreef CarloV het volgende:

[..]

SPOILER
En die mag idd op de puntjes. Iemand anders nog andere passende oplossingen?
pi_149262177
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 14:10 schreef Mill61 het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd naar je uitleg. Het is in ieder geval niet wat ik op mijn briefje heb staan en het voldoet ook niet aan de logica die ik er in heb gestopt.
• 9 letters
• begint met 'e'
• moet de letter 'e' minstens twee keer bevatten
pi_149262479
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 14:26 schreef JddMan het volgende:

[..]

• 9 letters
• begint met 'e'
• moet de letter 'e' minstens twee keer bevatten
Sorry, no cigar :)
pi_149262561
Welk getal volgt? (vooruit dan maar, voor 3 punten)

(3) 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 30, ?
pi_149263035
Nog eentje dan: Welk getal volgt?

(2) 6, 13, 11, 8, 10, 24, 33, 20, 31, ?
pi_149263403
We moeten echt even een overzichtje maken van alle vragen.
pi_149263440
We hebben tot nu toe (10 feb 15):

1. (tigah) Welk woord hoort niet in het rijtje thuis?

===

2. (tigah) Voor beide (gerelateerde) reeksen geldt: welk land completeert de reeks?
a. EGYPTE GRIEKENLAND TURKIJE
b. BRAZILIE CHINA INDIA ITALIE JORDANIE MEXICO
===

3. (mill61) Ach, gewoon omdat het kan, een makkelijke vraag om op adem te komen (voor 1 punt): Welk woord mag (volgens de Latijnse methode) op de puntjes?

===

4. (mill61) En nog eentje om het af te leren voor 3 punten: wat volgt op de plaats van het vraagteken?

Hint:
SPOILER
===

5. (mill61) Welk woord past op de plaats van het vraagteken, voor één punt?

Hint:
SPOILER
===

6. (mill61) Welk getal volgt? (vooruit dan maar, voor 3 punten)

===

7. (mill61) Nog eentje dan: Welk getal volgt?

Hint:
SPOILER
===

8. (mill61) Maak het rijtje compleet

(2) PIH, JH, JT, JF, WMM, AF, HC, WM, NP, NVDB, GV, LT, MRVT, LT, MH, JZ, WD, NW, ?
===

9. (tigah) Maak het rijtje compleet:
EK, FM, JM, ?, CS, TK, ES, E, AM, M, RZ, BC, AS, M
===

10. (CarloV) Welk woord mag op de plaats van het vraagteken:
.--.-.--.-. = ZANDLOPER
.----.--.-.-. = PYRAMIDE
.--.-.-. = VLIEGER
.--.--.-.-. = HUISJE
.---.--.--.--.-.-.-. = ?

Hint:
SPOILER
===

11. (CarloV) Welk woord mag (volgens de Latijnse methode) op de puntjes:
SLAK, ATJE, HOES, MOER, STRO, HOEK, VEEL, ERNA, BEEN, ...., OVEN, MODE
===

12. (mill61) Welk woord hoort niet in deze rij thuis en waarom?

(2) GAT, GEL, HAAN, MEEUW, RAAM, SPET, STAART, STERK, WIEK
===

13. (mill61) Welk woord past op de plaats van het vraagteken?

(3) ACHT, EEST, EEUW, GAVE, OGEN, OKER, OOST, PART, PEEN, POES, ?, WAAS

Hint:
SPOILER
14. (ymirian) Iets wat ontbreekt in een leegte i), een onderwerp van presidentiële definitie ii), een (schots) stop signaal iii), een omcirkeld recht iv), een amerikaans plein v) worden verbonden door een (relatief bekende) maan krater vi). Wat zijn i) t/m vi)?

15. (ymirian) Wat volgt op de plaats van het vraagteken?
1,2,1,2,3,5,1,2,4,1,2,3,1,2,3,?,?
===

16. (mill61) Welk vijfletterwoord mag op de puntjes? En welk drieletterwoord?

(2) TE, EN, ENT, ETEN, KEN, ....., KAR, TAART, KAAR, KAART
===

17. (tigah) Een makkelijke voor tussendoor:

R O G G B I ?
===

18. (CarloV) Welk woord mag op de plaats van de puntjes:
KAMEEL, OMLIJNEN, ABNORMALITEIT, MONOPOLIEPOSITIE, SAMENBLIJVEN, HEMELVUUR, SYMBOOLWETGEVING, MELKVOORZIENING, ..., MAAGELIXER
===

19. (CarloV) ( i) Een nest palen, (ii) een antieke tang, (iii) een smakelijk stelletje en (iv) een primitief lichaamsdeel worden verbonden door (v) een internationale eenheid. Wat zijn ( i),(ii),(iii),(iv) en (v)?

Hint:
SPOILER
===

20. (dividivi) Welk woord hoort op de puntjes?
BOOT, ERNA, ERWT, GOUD, ...., NAAF, ORKA, PEER, RUND, VIER, VINK, WEKT
===

EDIT:
Opgaves 1, 2, 3, 6, 8, 11, 12, 16, 17 en 18 zijn opgelost. De rest staat nog open

Goede antwoorden (zonder uitleg) hier gegeven:

SPOILER
De uitleg bij de opgeloste opgaves wordt nog even niet vermeld. Dan hebben de puzzelaars die de opgaves zelf willen oplossen nog steeds een uitdaging. Immers, sommige puzzels zijn nog lastig genoeg, zelfs als de uitkomst al bekend is.

[ Bericht 2% gewijzigd door Mill61 op 10-02-2015 08:03:11 ]
  zondag 1 februari 2015 @ 15:03:56 #83
238913 dividivi
caesalpinia coriaria
pi_149263625
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 14:12 schreef Mill61 het volgende:

[..]

En die mag idd op de puntjes. Iemand anders nog andere passende oplossingen?
SPOILER
pi_149263739
quote:
6s.gif Op zondag 1 februari 2015 15:03 schreef dividivi het volgende:

[..]

SPOILER
En die is ook goed. Puzzel nog even verder als je het nog steeds niet ziet, ondanks de twee goede oplossingen. Ik beschouw deze opgave inmiddels als opgelost.
pi_149265019
Maak het rijtje compleet

(2) PIH, JH, JT, JF, WMM, AF, HC, WM, NP, NVDB, GV, LT, MRVT, LT, MH, JZ, WD, NW, ?
pi_149266097
Maak het rijtje compleet:
EK, FM, JM, CS, TK, ES, E, AM, M, RZ, BC, AS, M, ?
  zondag 1 februari 2015 @ 16:16:13 #87
238913 dividivi
caesalpinia coriaria
pi_149266340
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 15:42 schreef Mill61 het volgende:
Maak het rijtje compleet

SPOILER
pi_149266355
Welk woord mag op de plaats van het vraagteken:
.--.-.--.-. = ZANDLOPER
.----.--.-.-. = PYRAMIDE
.--.-.-. = VLIEGER
.--.--.-.-. = HUISJE
.---.--.--.--.-.-.-. = ?
pi_149266492
Ook iets bedacht voor BUIS, EDEL, ODES, ADEL, LAND, ...., EEUW, OREN
SPOILER
pi_149266515
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 16:19 schreef tigah het volgende:
Ook iets bedacht voor BUIS, EDEL, ODES, ADEL, LAND, ...., EEUW, OREN
SPOILER
Zelfde als ik had :P
pi_149266576
Typefoutje, bedoelde
SPOILER
pi_149268306
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 16:16 schreef dividivi het volgende:

[..]

SPOILER
Eens! Om precies te zijn: KHWK. Maar KK is in dezelfde stijl as de voorgaanden.
pi_149268450
quote:
Maak het rijtje compleet:
EK, FM, JM, CS, TK, ES, E, AM, M, RZ, BC, AS, M, ?
Puzzel is niet helemaal correct, moet zijn:
EK, FM, JM, ?, CS, TK, ES, E, AM, M, RZ, BC, AS, M.

En het heeft betrekking op iets uit 2014.
pi_149272899
Welk woord mag (volgens de Latijnse methode) op de puntjes:

Maar dan anders ;)
pi_149284318
quote:
1s.gif Op zondag 1 februari 2015 19:30 schreef CarloV het volgende:
Welk woord mag (volgens de Latijnse methode) op de puntjes:

Maar dan anders ;)
SPOILER
pi_149286143
oeps... dit hoort hier niet :P
pi_149286150
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:57 schreef Mill61 het volgende:

[..]

SPOILER
Klopt!
SPOILER

[ Bericht 23% gewijzigd door CarloV op 02-02-2015 01:31:17 (mijn tablet deed raar) ]
pi_149286171
ok wacht iets ging fout met het posten, dus...
pi_149291831
Posten jullie t.z.t. ook de oplossing? Ook nu mis ik de boot.
pi_149298289
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 11:32 schreef TjerkdeVries het volgende:
De opgaves zijn verzameld in onderstaande post, evenals de goede antwoorden die tot nu toe zijn gegeven. De uitwerkingen van de opgaves zijn er niet bij geplaatst om de uitdaging voor de puzzelaars die de goede oplossing nog niet hebben gevonden te bewaren.

Opgaves en oplossingen
pi_149304118
12. Welk woord hoort niet in deze rij thuis en waarom?

Opgaves en oplossingen

[ Bericht 19% gewijzigd door Mill61 op 02-02-2015 19:50:06 ]
pi_149305957
13. Welk woord past op de plaats van het vraagteken?

Opgaves en oplossingen
pi_149315494
Zijn de puzzels te moeilijk, of volgt geen hond dit topic meer?
pi_149325893
Ik ben me nog steeds blind aan het staren op
PIH, JH, JT, JF, WMM, AF, HC, WM, NP, NVDB, GV, LT, MRVT, LT, MH, JZ, WD, NW, ?
(wellicht wil je via een DM een hint geven?)
Die cijferreeksen vind over het algemeen erg moeilijk.
  dinsdag 3 februari 2015 @ 14:31:49 #105
238913 dividivi
caesalpinia coriaria
pi_149326292
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 11:32 schreef TjerkdeVries het volgende:
Ik zou het ook wel fijn vinden als na verloop van tijd de oplossing met uitleg gepost wordt.
pi_149326840
Een kleine hint voor 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 30, ? zou ook leuk zijn ; deze zit namelijk ook in de kerstpuzzel van 2012! (en daar zijn we ook nog mee bezig)
  dinsdag 3 februari 2015 @ 14:58:17 #107
238913 dividivi
caesalpinia coriaria
pi_149327096
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 18:54 schreef Mill61 het volgende:
12. Welk woord hoort niet in deze rij thuis en waarom?

Antwoord
SPOILER

[ Bericht 20% gewijzigd door dividivi op 03-02-2015 21:41:20 (uitleg verwijderd) ]
pi_149331602
geinig, kwam even kijken of de oplossing al uit was wordt er al weer druk verder gepuzzeld. ok dan, gooi ik er ook even twee in de pot:

1.
iets wat ontbreekt in een leegte (1), een onderwerp van presidentiële definitie (2), een (schots) stop signaal (3), een omcirkeld recht (4), een amerikaans plein (5) worden verbonden door een (relatief bekende) maan krater (6).
Wat zijn 1 t/m 6?

2.
Wat volgt op de plaats van het vraagteken?
pi_149331808
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 14:49 schreef tigah het volgende:
Een kleine hint voor 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 30, ? zou ook leuk zijn ; deze zit namelijk ook in de kerstpuzzel van 2012! (en daar zijn we ook nog mee bezig)
Ha lol, andere puzzelmaker, zelfde gedachte blijkbaar.

EDIT: Hint weggehaald, via DM verstuurd

[ Bericht 7% gewijzigd door Mill61 op 03-02-2015 18:07:50 ]
pi_149334669
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 14:58 schreef dividivi het volgende:

[..]

Antwoord
SPOILER
Opgelost, proficiat.

Het is misschien een idee om alleen de oplossingen te posten en de uitleg achterwege te laten. Dan blijft er nog wat te puzzelen over voor diegenen die de betreffende puzzel nog moeten oplossen. Alle antwoorden met uitleg kunnen dan later integraal worden gepost.
Thanks

Opgaves en oplossingen
  dinsdag 3 februari 2015 @ 21:42:58 #111
238913 dividivi
caesalpinia coriaria
pi_149341364
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 18:50 schreef Mill61 het volgende:

[..]

Opgelost, proficiat.

Het is misschien een idee om alleen de oplossingen te posten en de uitleg achterwege te laten. Dan blijft er nog wat te puzzelen over voor diegenen die de betreffende puzzel nog moeten oplossen. Alle antwoorden met uitleg kunnen dan later integraal worden gepost.
Thanks

Dank je wel.

Oke, ik heb de uitleg verwijderd.
pi_149343514
16. Welk vijfletterwoord mag op de puntjes?

Opgaves en oplossingen

[ Bericht 19% gewijzigd door Mill61 op 03-02-2015 22:46:01 ]
  woensdag 4 februari 2015 @ 16:13:01 #113
238913 dividivi
caesalpinia coriaria
pi_149360135
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 22:35 schreef Mill61 het volgende:
16. Welk vijfletterwoord mag op de puntjes?

SPOILER
pi_149363550
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 16:13 schreef dividivi het volgende:

[..]

SPOILER
Opgelost! Zijn ze nou zo makkelijk, of ben jij zo goed? :)
Maar hé, er staan er nog genoeg open

Voor de andere puzzelaars: Welk drieletterwoord mag ook op de puntjes?

TE, EN, ENT, ETEN, KEN, ..., KAR, TAART, KAAR, KAART

Opgaves en oplossingen

[ Bericht 6% gewijzigd door Mill61 op 04-02-2015 18:27:49 ]
pi_149383995
Een makkelijke voor tussendoor:

R O G G B I ?
pi_149390664
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 12:04 schreef tigah het volgende:
Een makkelijke voor tussendoor:

R O G G B I ?
SPOILER
pi_149396814
Welk woord mag op de plaats van de puntjes:
KAMEEL, OMLIJND, ABNORMALITEIT, MONOPOLIEPOSITIE, SAMENBLIJVEN, HEMELVUUR, SYMBOOLWETGEVING, MELKVOORZIENING, ..., MAAGELIXER
pi_149410766
quote:
Welk getal volgt? (vooruit dan maar, voor 3 punten)

SPOILER
pi_149410774
Aangezien de pogingen voor vraag 1 zijn gestopt, een tip:

SPOILER
pi_149410781
een aardige puzzel uit de kerstpuzzel van 2012:
8, 1012, 8, 3, 1, 5, 9, 8, 3, ?
pi_149421647
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 06:42 schreef tigah het volgende:
Aangezien de pogingen voor vraag 1 zijn gestopt, een tip:

SPOILER
SPOILER
pi_149421729
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 06:39 schreef tigah het volgende:

[..]

SPOILER
Opgelost!

Opgaves en oplossingen
pi_149422164
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 06:47 schreef tigah het volgende:
een aardige puzzel uit de kerstpuzzel van 2012:
8, 1012, 8, 3, 1, 5, 9, 8, 3, ?
Check DM!
pi_149428627
Mill61, 15:22:

SPOILER
Antwoord is goed, met de motivering zal het ook wel goed zitten :-)
pi_149437429
( i) Een nest palen, (ii) een antieke tang, (iii) een smakelijk stelletje en (iv) een primitief lichaamsdeel worden verbonden door (v) een internationale eenheid. Wat zijn ( i),(ii),(iii),(iv) en (v)?
pi_149437999
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 23:57 schreef CarloV het volgende:
( i) Een nest palen, (ii) een antieke tang, (iii) een smakelijk stelletje en (iv) een primitief lichaamsdeel worden verbonden door (v) een internationale eenheid. Wat zijn ( i),(ii),(iii),(iv) en (v)?
( i) uhhh, slaapkamergeluk? :)
pi_149439934
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 00:19 schreef Mill61 het volgende:

[..]

( i) uhhh, slaapkamergeluk? :)
Lol dit keer niet, past niet in mijn oplossing jammer genoeg :P
pi_149442094
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 19:16 schreef CarloV het volgende:
Welk woord mag op de plaats van de puntjes:
KAMEEL, OMLIJND, ABNORMALITEIT, MONOPOLIEPOSITIE, SAMENBLIJVEN, HEMELVUUR, SYMBOOLWETGEVING, MELKVOORZIENING, ..., MAAGELIXER
SPOILER
Opgaves en oplossingen

[ Bericht 3% gewijzigd door Mill61 op 07-02-2015 11:59:05 ]
pi_149447220
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 10:33 schreef Mill61 het volgende:

[..]

SPOILER
Opgaves en oplossingen
Jep dat is goed!
pi_149466790
Wordt er nog steeds gepuzzeld en wordt het tijd voor hints voor de nog niet opgeloste puzzels? Of zijn we er wel klaar mee en posten we de oplossingen?

Opgaves en oplossingen
  zondag 8 februari 2015 @ 13:21:40 #131
238913 dividivi
caesalpinia coriaria
pi_149468850
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 11:57 schreef Mill61 het volgende:
Wordt er nog steeds gepuzzeld en wordt het tijd voor hints voor de nog niet opgeloste puzzels? Of zijn we er wel klaar mee en posten we de oplossingen?
Wat mij betreft mogen er nu wel hints komen. Ook van de puzzels die al opgelost zijn, voor degenen die het nog niet zien. :)
pi_149469598
Hint voor mijn vraag 10 (omdat hij nogal lastig is):
SPOILER
Erratum voor vraag 18: OMLIJND moet zijn OMLIJNEN, foutje bedankt :P
  zondag 8 februari 2015 @ 14:13:59 #133
238913 dividivi
caesalpinia coriaria
pi_149470601
Welk woord hoort op de puntjes?
pi_149474345
Ik ben ook wel toe aan wat hints...vooral voor 14 en 19 (...worden verbonden door ...)
pi_149476898
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 16:00 schreef tigah het volgende:
Ik ben ook wel toe aan wat hints...vooral voor 14 en 19 (...worden verbonden door ...)
hint voor 19
SPOILER
of je er wat aan hebt is het tweede
pi_149479375
Diverse hints zijn toegevoegd aan de verzamelpost (achter spoilertags)

Opgaves, hints en oplossingen

[ Bericht 2% gewijzigd door Mill61 op 10-02-2015 08:03:56 ]
pi_149542769
Hmm, de hints helpen niet veel lijkt het
pi_149606700
Verzamelpost met de puzzels en oplossingen zoals gepost in dit topic:

1. (tigah) Welk woord hoort niet in het rijtje thuis?

Oplossing:
SPOILER
===

2. (tigah) Voor beide (gerelateerde) reeksen geldt: welk land completeert de reeks?
a. EGYPTE GRIEKENLAND TURKIJE
b. BRAZILIE CHINA INDIA ITALIE JORDANIE MEXICO

Oplossing:
SPOILER
===

3. (mill61) Ach, gewoon omdat het kan, een makkelijke vraag om op adem te komen (voor 1 punt): Welk woord mag (volgens de Latijnse methode) op de puntjes?

Oplossing:
SPOILER
===

4. (mill61) En nog eentje om het af te leren voor 3 punten: wat volgt op de plaats van het vraagteken?

Hint:
SPOILER
Oplossing:
SPOILER
===

5. (mill61) Welk woord past op de plaats van het vraagteken, voor één punt?

Hint:
SPOILER
Oplossing:
SPOILER
===

6. (mill61) Welk getal volgt? (vooruit dan maar, voor 3 punten)

Oplossing:
SPOILER
===

7. (mill61) Nog eentje dan: Welk getal volgt?

Hint:
SPOILER
Oplossing:
SPOILER
===

8. (mill61) Maak het rijtje compleet

Oplossing:
SPOILER
===

9. (tigah) Maak het rijtje compleet:
EK, FM, JM, ?, CS, TK, ES, E, AM, M, RZ, BC, AS, M

Oplossing:
SPOILER
===

10. (CarloV) Welk woord mag op de plaats van het vraagteken:
.--.-.--.-. = ZANDLOPER
.----.--.-.-. = PYRAMIDE
.--.-.-. = VLIEGER
.--.--.-.-. = HUISJE
.---.--.--.--.-.-.-. = ?

Hint:
SPOILER
Oplossing:
SPOILER
===

11. (CarloV) Welk woord mag (volgens de Latijnse methode) op de puntjes:

Oplossing:
SPOILER
===

12. (mill61) Welk woord hoort niet in deze rij thuis en waarom?

Oplossing:
SPOILER
===

13. (mill61) Welk woord past op de plaats van het vraagteken?

Hint:
SPOILER
Oplossing:
SPOILER
14. (ymirian) Iets wat ontbreekt in een leegte i), een onderwerp van presidentiële definitie ii), een (schots) stop signaal iii), een omcirkeld recht iv), een amerikaans plein v) worden verbonden door een (relatief bekende) maan krater vi). Wat zijn i) t/m vi)?

Hint:
SPOILER
Oplossing:
SPOILER
===

15. (ymirian) Wat volgt op de plaats van het vraagteken?

Hint:
SPOILER
Oplossing:
SPOILER
===

16. (mill61) Welk vijfletterwoord mag op de puntjes? En welk drieletterwoord?

Oplossing:
SPOILER
===

17. (tigah) Een makkelijke voor tussendoor:

R O G G B I ?

Oplossing:
SPOILER
===

18. (CarloV) Welk woord mag op de plaats van de puntjes:
KAMEEL, OMLIJNEN, ABNORMALITEIT, MONOPOLIEPOSITIE, SAMENBLIJVEN, HEMELVUUR, SYMBOOLWETGEVING, MELKVOORZIENING, ..., MAAGELIXER

Oplossing:
SPOILER
===

19. (CarloV) ( i) Een nest palen, (ii) een antieke tang, (iii) een smakelijk stelletje en (iv) een primitief lichaamsdeel worden verbonden door (v) een internationale eenheid. Wat zijn ( i),(ii),(iii),(iv) en (v)?

Hint:
SPOILER
Oplossing:
SPOILER
===

20. (dividivi) Welk woord hoort op de puntjes?

Oplossing:
SPOILER
===

De opgaves 1, 2, 3, 6, 8, 11, 12, 16, 17 en 18 zijn opgelost. De rest is helaas onopgelost gebleven

[ Bericht 0% gewijzigd door Mill61 op 15-02-2015 16:32:30 ]
pi_149612856
Hier de oplossingen voor onze puzzels:

1:
SPOILER
2:
SPOILER
9:
SPOILER
17:
SPOILER
pi_149613313
Thanks tigah, leuke opgaven. Frustrerend dat ik de oplossing bij opgave 9 niet zelf zag. Je moet ook maar net de juiste ingeving hebben.
pi_149625947
Voor de volhouders, hoop dat ie bevalt:

14.
Hint:
SPOILER
Oplossing:
SPOILER
15.
Hint:
SPOILER
Oplossing:
SPOILER

[ Bericht 35% gewijzigd door ymirian op 13-02-2015 08:47:35 ]
pi_149632860
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 08:41 schreef ymirian het volgende:
Voor de volhouders, hoop dat ie bevalt:

[...]
Bedankt. Ik heb je hints en oplossingen toegevoegd aan de verzamelpost.

pi_149633013
Om voor de grap even on-topic te posten: iemand zijn/haar/hun uitslag al mogen ontvangen? Wij wachten nog met spanning af.
pi_149641816
10. was een lastige geef ik eerlijk toe:
SPOILER
11.
SPOILER
18.
SPOILER
19.
SPOILER
pi_149648784
@CarloV: leuk gevonden allemaal, maar ik vond ze wel erg moeilijk...
pi_149648825
Vorig jaar waren de uitslagen er ook pas rond deze tijd, en toen waren er minder inzendingen. Ik vrees dat we nog wel even moeten wachten ...
  vrijdag 13 februari 2015 @ 22:23:05 #147
238913 dividivi
caesalpinia coriaria
pi_149649621
20,

oplossing
SPOILER
pi_149655172
@tigah ja ach, ik had er nog meer gemaakt, ongeveer zelfde niveau, maar dezen vond ik te leuk :P
pi_149688948
Alle oplossingen - zoals door de makers zelf gepost - zijn toegevoegd aan de verzamelpost. Deze is hiermee inmiddels compleet. Iedereen bedankt voor zijn of haar bijdrage aan de uiteenlopende opgaves en/of oplossingen er van. Hij was leuk!

pi_149828815
92 punten, 21e, en jullie?
pi_149828959
98 punten, 3e plaats, poep! Toch nog ergens 2 punten verloren
pi_149830449
Goede nieuws: slaapkamergeluk was goed gerekend
Slechte nieuws: 'k ben daarna slachtoffer geworden van het strenge nakijken

maar ach was leuk! volgende keer beter ;)
pi_149831261
Geen topscore, maar toch een bescheiden plaats in de top 20. Ben er zeer tevreden mee. :)

Dank voor de leuke samenwerking mensen!
pi_149831520
96 en 8e.

Zaten de uiteindelijke winnaars hier in het samenwerkingsclubje?

Wij misten 1 vraag (2) en blijkbaar zijn 4c en 11 coulant nagekeken, daar hadden we andere argumentatie/woorden. Achteraf was ook 2 natuurlijk makkelijk :( maar met 3 personen is alles vinden niet te doen...
pi_149832010
er zitten sowieso winnaars op dit forum :P

[ Bericht 21% gewijzigd door CarloV op 19-02-2015 20:40:54 ]
pi_149833947
Je wil zeggen dat de winnaar 4d goed had zonder goede argumentatie? Dat zou flauw zijn...

Maar dat zou ook verklaren hoe wij aan 96 punten kwamen, want dan is 4c met andere argumentatie dan de goede (wel 17 ook) dus helemaal goedgekeurd. Dan zijn we afgerekend op rok of boeket bij 11.
pi_149834274
Ja bij 4c heb ik wel goede argumentatie en 4d ook, en tja de andere vragen ook, maar daar zijn twee kleine foutjes ingeslopen door mijn onoplettendheid. Dus een beetje flauw, maar ach ik kan er mee leven :P Nu heb ik ten minste ruimte voor verbetering en hoef ik geen titel te verdedigen!
pi_149839472
wij waren gedeeld 81e, met 66 punten.
Gefeliciteerd aan ons allen! :-)
pi_149845366
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2015 18:45 schreef CarloV het volgende:
Ja bij 4c heb ik wel goede argumentatie en 4d ook, en tja de andere vragen ook, maar daar zijn twee kleine foutjes ingeslopen door mijn onoplettendheid. Dus een beetje flauw, maar ach ik kan er mee leven :P Nu heb ik ten minste ruimte voor verbetering en hoef ik geen titel te verdedigen!
Volgend jaar. Revanche.
pi_149846290
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2015 22:57 schreef JddMan het volgende:

[..]

Volgend jaar. Revanche.
Ja zoete wraak, en dan direct 100 punten graag! :P
pi_158156512
De nieuwe kerstpuzzel zou toch zo ongeveer elk moment moeten verschijnen. Ben benieuwd. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_158158224
Yup, ik check ook al een paar dagen de site van AIVD. Ik en m'n groep zijn er klaar voor!
pi_158158464
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 20:12 schreef Inaithnir het volgende:
Yup, ik check ook al een paar dagen de site van AIVD. Ik en m'n groep zijn er klaar voor!
Mijn groep en ik; rekel!
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_158172497
1a is tenminste makkelijk :P
pi_158173547
20 ook opgelost.

De rest na het weekend :P
  † In Memoriam † zaterdag 12 december 2015 @ 03:34:36 #167
21636 Feestkabouter
pi_158188562
sjemig........ vorige jaren kon ik er nog wel wat mee...... maar nu echt effe niet.
op 3 na dan: 18, 20 en 26 gedaan omdat ze leuk zijn, de rest laat ik aan jullie over, heb er echt geen zin meer in.
pi_158236593
Dit is het eerste jaar dat ik mij er aan waag, maar erg snel gaat het niet
Allen vraag 1 en 13 heb ik
pi_158236619
Je krijgt ook punten voor posten in het juiste topic!
  maandag 14 december 2015 @ 14:20:10 #170
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_158236801
Even slotje hier, dit is het topic van vorig jaar
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')