SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als er wel verschillende letters van dezelfde toets in hadden gezeten had je het woord niet gevonden met woordpatronen (zelfde cijfer, andere letter). Dus voor diegenen die niet de link met T9 hebben gelegd, waaronder ikzelf, was dat een meevallertjequote:Op woensdag 21 januari 2015 16:34 schreef rxb82 het volgende:
Dat is het! Heb me er suf op gestaard, maar kwam er niet op. Wel slim gevonden ook van de puzzelmakers, dat er geen letters van dezelfde toets in zitten.
Thanks.
En je weet: voor braille vragen krijg je extra puntenquote:Op woensdag 21 januari 2015 19:12 schreef Keyser-Soze het volgende:
Zal je zien dat het volgend jaar Braille wordt...
Maar wordt de puzzel dan niet vooral een kwestie van Fingerspitzengefühl?quote:En je weet: voor braille vragen krijg je extra punten
Ha, de Duitse methode heb je alvast te pakkenquote:Op woensdag 21 januari 2015 19:31 schreef Keyser-Soze het volgende:
[..]
Maar wordt de puzzel dan niet vooral een kwestie van Fingerspitzengefühl?
Moooooi!quote:Op woensdag 21 januari 2015 10:55 schreef Keyser-Soze het volgende:
VROUWENMANTEL / VIOOLTJE / MUNT / BRUIDSSLUIER / FLORA
Daar ben ik het niet helemaal mee eens: als je kijkt naar de vierletterwoorden bestaan die uit één letter met een morsecode van lengte 1, één letter met een morsecode van lengte 2, enz....quote:Op woensdag 21 januari 2015 22:53 schreef CarloV het volgende:
Ook zijn er trouwens meer oplossingen voor 2 met behulp van de morse techniek:
KECHI (plaats in amerika)
MOCHT
NECHO (bijbelse figuur + egyptische farao)
NOCHT (een fries woord + een werktuig) (het werktuig is alleen in het online puzzelwoordenboek te vinden, zie het nergens anders)
Oh die zag ik nog niet, nice! Maar dan zijn inderdaad die andere woorden overbodig lolquote:Op woensdag 21 januari 2015 23:36 schreef Bart1313 het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet helemaal mee eens: als je kijkt naar de vierletterwoorden bestaan die uit één letter met een morsecode van lengte 1, één letter met een morsecode van lengte 2, enz....
Maar de morsecode van lengte 2 bevat in ieder geval de streep of punt van de morsecode van lengte 1.
Dwz dat als het woord een 'E' bevat oftewel één punt dan kan er geen 'M' in zitten (2 streepjes).
Dus als je er vanuit gaat dat er een CH in moet zitten (vier streepjes) dan liggen de ander letters ook al vast: 3 streepjes, 2 streepje en 1 streepje.
zou mi zeer terecht zijn, leuk gevonden!quote:Op donderdag 22 januari 2015 06:54 schreef tigah het volgende:
Wil ik toch ook nog wel even onze oplossing voor 11 met jullie delen:
Godin: venus.
Dameskleding: er is een boek 'Venus in een minirok' -> minirok, veel vrouwelijker wordt het niet ;-)
Muziekinstrumentje: Venus is een bedrijf dat verschillende soorten muziekinstrumenten maakt, waaronder Piccolo's. Piccolo betekent 'klein' in het Italiaans, vandaar het verkleinwoord
Betaalmiddel: Ivo Daalder heeft het boek geschreven 'Americans are from Mars, Europeans from Venus -> dus betaalmiddel = daalder
Huwelijksattribuut: de sluier van venus is een zwavelnevel rondom de planeet -> sluier.
Ik denk dat dit niet de beoogde oplossing is maar we hopen toch op wat puntjes :-)
Dat heet algemene kennis. Positief blijven! :-)quote:Op donderdag 22 januari 2015 08:11 schreef ymirian het volgende:
Nadeel van zo'n puzzel is wel dat je, welwillend nog wel, een enorme hoeveelheid bagger info opzuigt die je tot aan de dood niet verder gaat helpen in het leven en die je vrees ik ook nooit meer kwijtraakt.
indrukwekkend speurwerk! Vooral de shakespeare-link vind ik bijzonder, ik neem aan dat je dat toevallig al wist?quote:'Mijn' godin is Juno.
Ik zie inderdaad veel godinnen circuleren en ik vind ze allemaal wel mooi gevonden.quote:Op donderdag 22 januari 2015 11:26 schreef tigah het volgende:
Er zijn nogal wat godinnen in omloop ☺
Hetzelfde hier. Waarschijnlijk krijgen we wel 1 van de 2 punten, maar het is toch lichtelijk frustrerend.quote:Op donderdag 22 januari 2015 08:11 schreef ymirian het volgende:
Oh, en fijn te weten nu natuurlijk dat mijn 1a mandolineplectrum ook de prullenbak in kan...![]()
ik had die opgave eerst niet goed gelezen en heb zodoende alle concerten doorgezocht op de volgorde uit de opgave en zelfs een enorme lap tekst over de reeks in Nieuw Zeeland doorgeploegd! AAARRRGHH!quote:de deense KB Hallen & Princess theatre te Hong Kong (optredens voor & na NL)
Deze hadden wij oorspronkelijk ook, maar uiteindelijk geswitcht naar Flora en plantjes, die vonden we toch wat beter.quote:Op donderdag 22 januari 2015 10:18 schreef Bart1313 het volgende:
'Mijn' godin is Juno.
betaalmiddel:
Het woord 'munt' komt van Juno Moneta. In de buurt van de tempel van Juno Moneta werd het romeinse geld gemunt.
huwelijksattribuut:
Als Cinxia was het Juno die de gordel van de bruid vast- en losknoopte.
muziekinstrumentje:
Het verkleinwoord leek me belangrijk. Met viool als muziekinstrument komt je dan uit op viooltje.
Shakespeare vergeleek de oogleden van Juno met viooltjes.
dameskleding:
Heb ik het minste vertrouwen in: Junon jurk ontworpen door Dior. Genoemd naar Juno en lijkt gemaakt te zijn van pauwenveren. Juno werd vaak afgebeeld met een pauw op haar arm.
Oh zekers, het feit alleen al dat ik niet in Rectum hoef te wonen (18) doet wonderen..quote:Dat heet algemene kennis. Positief blijven! :-)
:-D
heb je als antwoord Rectum ?:p ik heb wat andersquote:Op donderdag 22 januari 2015 22:01 schreef ymirian het volgende:
[..]
Oh zekers, het feit alleen al dat ik niet in Rectum hoef te wonen (18) doet wonderen..
dat mag ik hopen...quote:Op donderdag 22 januari 2015 22:22 schreef gicik het volgende:
[..]
heb je als antwoord Rectum ?:p ik heb wat anders
quote:Op donderdag 22 januari 2015 22:01 schreef ymirian het volgende:
[..]
Oh zekers, het feit alleen al dat ik niet in Rectum hoef te wonen (18) doet wonderen..
Ja, dat schijnt nogal een gat te zijn. Maar Geer en Goor komen er graagquote:Op donderdag 22 januari 2015 22:01 schreef ymirian het volgende:
Ja, Vigenere hadden wij ook. Paste in het systeem van 6 en de vercijfering klopte dan.quote:Op donderdag 22 januari 2015 08:11 schreef ymirian het volgende:
Nadeel van zo'n puzzel is wel dat je, welwillend nog wel, een enorme hoeveelheid bagger info opzuigt die je tot aan de dood niet verder gaat helpen in het leven en die je vrees ik ook nooit meer kwijtraakt. Pak 'm beet beet 17b bijv; zat lang op 't verkeerde spoor en weet dus nu alles over 1917 (SQ), Hippy Hippy Shake, Blokker (plaats & winkel), "Op Hoop van Zegen" & Herman Heijermans, de oorsprong v/d letter Q, Wireless Time Distribution (ok, die gaf ik 'n kans van 0 maar vond 't wel een intrigerende titel dus toch even lezen...), de deense KB Hallen & Princess theatre te Hong Kong (optredens voor & na NL) en zo nog wel wat. Er nuttig allemaal...![]()
Oh, en fijn te weten nu natuurlijk dat mijn 1a mandolineplectrum ook de prullenbak in kan...![]()
ps: 6d: Vigenere? was er niet zeker van
geen gek idee dat. natuurlijk wel even KLPD in de zoekmachine gegooid en raad 's wat de urban dictionary daar over te zeggen heeft (niet 100% kuis dus in de spoiler maar):quote:Op zaterdag 24 januari 2015 00:48 schreef TjerkdeVries het volgende:
Ik zou het erg leuk vinden wanneer de volgende opdracht meer een scenario opbouw zou hebben. Dus je moet eerst stap 1 oplossen en zo naar het eind werken.
Bij de KLPD hadden ze in 2013 een gelijksoortige opbouw en dat was erg leuk.
Als ik me goed herinner 6000 starters, en pakweg 200 over de streep.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In die context lijkt me 6000 te weinig en 200 te veel...
quote:Inzendtermijn #kerstpuzzel inmiddels verstreken, nu druk met nakijken. Meer dan 400 inzendingen, dus nog even geduld https://www.aivd.nl/publi(...)bv-kerstpuzzel-2014/ …
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 65% gewijzigd door JddMan op 31-01-2015 12:50:10 ]
Leuk idee!quote:Op zaterdag 31 januari 2015 11:56 schreef tigah het volgende:
Mijn vriend en ik zijn zodanig 'verslaafd' geraakt dat we nu ook puzzels voor elkaar aan het maken zijn. Wie weet hebben jullie nog zin om mee te puzzelen:
Nog geen idee, of toch...quote:1) Welk woord hoort niet in het rijtje thuis?
KAUWGOM KLITTEBAND LUCIFER RITSSLUITING SPIJKERBROEK TELEFOON VULPEN
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar dat zou flauw zijnIk zoek nog even verder
[ Bericht 6% gewijzigd door CarloV op 31-01-2015 19:11:48 ]
quote:Op zaterdag 31 januari 2015 19:02 schreef CarloV het volgende:
Antwoord voor 1 (denk ik)tigah inschattend zit er meer achter. Geen 100 punten voor CarloV ditmaal schat ik zoSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op zaterdag 31 januari 2015 18:08 schreef dividivi het volgende:
Leuk!
Antwoord voor 2Ja, dat moet goed zijn. Knap bedacht en dito opgelost!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
het is nog niet eens zeker of ik 100 punten hebquote:Op zaterdag 31 januari 2015 19:52 schreef Mill61 het volgende:
[..]
tigah inschattend zit er meer achter. Geen 100 punten voor CarloV ditmaal schat ik zo
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vraag 1: de oplossing van Carlo V was inderdaad niet de bedoeling.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vraag 2 = Vond ik erg mooi!For each contact, there is a solution!
The person most likely stopping you, is you.
quote:Op zondag 1 februari 2015 11:43 schreef Mill61 het volgende:
Ach, gewoon omdat het kan, een makkelijke vraag om op adem te komen (voor 1 punt): Welk woord mag (volgens de Latijnse methode) op de puntjes?
(1) BUIS, EDEL, ODES, ADEL, LAND, ...., EEUW, OREN
Met het risico dat ik weer iets over het hoofd zie...quote:Op zondag 1 februari 2015 13:28 schreef Mill61 het volgende:
Welk woord past op de plaats van het vraagteken, voor één punt?
(1) AUBERGINE, BOUWRENTE, CREDITEUR, DIEETVOER, ?, FEESTZAAL, GANZENVET
quote:Op zondag 1 februari 2015 14:02 schreef JddMan het volgende:
[..]
Met het risico dat ik weer iets over het hoofd zie...Ik ben benieuwd naar je uitleg. Het is in ieder geval niet wat ik op mijn briefje heb staan en het voldoet ook niet aan de logica die ik er in heb gestopt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 1 februari 2015 13:07 schreef CarloV het volgende:
[..]En die mag idd op de puntjes. Iemand anders nog andere passende oplossingen?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
• 9 lettersquote:Op zondag 1 februari 2015 14:10 schreef Mill61 het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd naar je uitleg. Het is in ieder geval niet wat ik op mijn briefje heb staan en het voldoet ook niet aan de logica die ik er in heb gestopt.
Sorry, no cigarquote:Op zondag 1 februari 2015 14:26 schreef JddMan het volgende:
[..]
• 9 letters
• begint met 'e'
• moet de letter 'e' minstens twee keer bevatten
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.===
5. (mill61) Welk woord past op de plaats van het vraagteken, voor één punt?
Hint:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.===
6. (mill61) Welk getal volgt? (vooruit dan maar, voor 3 punten)
(3) 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 30, ?
===
7. (mill61) Nog eentje dan: Welk getal volgt?
(2) 6, 13, 11, 8, 10, 24, 33, 20, 31, ?
Hint:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.===
8. (mill61) Maak het rijtje compleet
(2) PIH, JH, JT, JF, WMM, AF, HC, WM, NP, NVDB, GV, LT, MRVT, LT, MH, JZ, WD, NW, ?
===
9. (tigah) Maak het rijtje compleet:
EK, FM, JM, ?, CS, TK, ES, E, AM, M, RZ, BC, AS, M
===
10. (CarloV) Welk woord mag op de plaats van het vraagteken:
.--.-.--.-. = ZANDLOPER
.----.--.-.-. = PYRAMIDE
.--.-.-. = VLIEGER
.--.--.-.-. = HUISJE
.---.--.--.--.-.-.-. = ?
11. (CarloV) Welk woord mag (volgens de Latijnse methode) op de puntjes:
SLAK, ATJE, HOES, MOER, STRO, HOEK, VEEL, ERNA, BEEN, ...., OVEN, MODE
===
12. (mill61) Welk woord hoort niet in deze rij thuis en waarom?
(2) GAT, GEL, HAAN, MEEUW, RAAM, SPET, STAART, STERK, WIEK
===
13. (mill61) Welk woord past op de plaats van het vraagteken?
(3) ACHT, EEST, EEUW, GAVE, OGEN, OKER, OOST, PART, PEEN, POES, ?, WAAS
Hint:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.14. (ymirian) Iets wat ontbreekt in een leegte i), een onderwerp van presidentiële definitie ii), een (schots) stop signaal iii), een omcirkeld recht iv), een amerikaans plein v) worden verbonden door een (relatief bekende) maan krater vi). Wat zijn i) t/m vi)?
15. (ymirian) Wat volgt op de plaats van het vraagteken?
1,2,1,2,3,5,1,2,4,1,2,3,1,2,3,?,?
===
16. (mill61) Welk vijfletterwoord mag op de puntjes? En welk drieletterwoord?
(2) TE, EN, ENT, ETEN, KEN, ....., KAR, TAART, KAAR, KAART
===
17. (tigah) Een makkelijke voor tussendoor:
R O G G B I ?
===
18. (CarloV) Welk woord mag op de plaats van de puntjes:
KAMEEL, OMLIJNEN, ABNORMALITEIT, MONOPOLIEPOSITIE, SAMENBLIJVEN, HEMELVUUR, SYMBOOLWETGEVING, MELKVOORZIENING, ..., MAAGELIXER
===
19. (CarloV) ( i) Een nest palen, (ii) een antieke tang, (iii) een smakelijk stelletje en (iv) een primitief lichaamsdeel worden verbonden door (v) een internationale eenheid. Wat zijn ( i),(ii),(iii),(iv) en (v)?
20. (dividivi) Welk woord hoort op de puntjes?
BOOT, ERNA, ERWT, GOUD, ...., NAAF, ORKA, PEER, RUND, VIER, VINK, WEKT
===
EDIT:
Opgaves 1, 2, 3, 6, 8, 11, 12, 16, 17 en 18 zijn opgelost. De rest staat nog open
Goede antwoorden (zonder uitleg) hier gegeven:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De uitleg bij de opgeloste opgaves wordt nog even niet vermeld. Dan hebben de puzzelaars die de opgaves zelf willen oplossen nog steeds een uitdaging. Immers, sommige puzzels zijn nog lastig genoeg, zelfs als de uitkomst al bekend is.
[ Bericht 2% gewijzigd door Mill61 op 10-02-2015 08:03:11 ]![]()
quote:Op zondag 1 februari 2015 14:12 schreef Mill61 het volgende:
[..]
En die mag idd op de puntjes. Iemand anders nog andere passende oplossingen?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op zondag 1 februari 2015 15:03 schreef dividivi het volgende:
[..]En die is ook goed. Puzzel nog even verder als je het nog steeds niet ziet, ondanks de twee goede oplossingen. Ik beschouw deze opgave inmiddels als opgelost.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Maak het rijtje compleet
(2) PIH, JH, JT, JF, WMM, AF, HC, WM, NP, NVDB, GV, LT, MRVT, LT, MH, JZ, WD, NW, ?![]()
quote:Op zondag 1 februari 2015 15:42 schreef Mill61 het volgende:
Maak het rijtje compleet
(2) PIH, JH, JT, JF, WMM, AF, HC, WM, NP, NVDB, GV, LT, MRVT, LT, MH, JZ, WD, NW, ?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Welk woord mag op de plaats van het vraagteken:
.--.-.--.-. = ZANDLOPER
.----.--.-.-. = PYRAMIDE
.--.-.-. = VLIEGER
.--.--.-.-. = HUISJE
.---.--.--.--.-.-.-. = ?![]()
Ook iets bedacht voor BUIS, EDEL, ODES, ADEL, LAND, ...., EEUW, ORENSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op zondag 1 februari 2015 16:19 schreef tigah het volgende:
Ook iets bedacht voor BUIS, EDEL, ODES, ADEL, LAND, ...., EEUW, ORENZelfde als ik hadSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
![]()
Typefoutje, bedoeldeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op zondag 1 februari 2015 16:16 schreef dividivi het volgende:
[..]Eens! Om precies te zijn: KHWK. Maar KK is in dezelfde stijl as de voorgaanden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Puzzel is niet helemaal correct, moet zijn:quote:Maak het rijtje compleet:
EK, FM, JM, CS, TK, ES, E, AM, M, RZ, BC, AS, M, ?
EK, FM, JM, ?, CS, TK, ES, E, AM, M, RZ, BC, AS, M.
En het heeft betrekking op iets uit 2014.![]()
Welk woord mag (volgens de Latijnse methode) op de puntjes:
Maar dan anders![]()
![]()
quote:Op zondag 1 februari 2015 19:30 schreef CarloV het volgende:
Welk woord mag (volgens de Latijnse methode) op de puntjes:
Maar dan andersSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op zondag 1 februari 2015 23:57 schreef Mill61 het volgende:
[..]Klopt!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 23% gewijzigd door CarloV op 02-02-2015 01:31:17 (mijn tablet deed raar) ]![]()
Posten jullie t.z.t. ook de oplossing? Ook nu mis ik de boot.For each contact, there is a solution!
The person most likely stopping you, is you.![]()
De opgaves zijn verzameld in onderstaande post, evenals de goede antwoorden die tot nu toe zijn gegeven. De uitwerkingen van de opgaves zijn er niet bij geplaatst om de uitdaging voor de puzzelaars die de goede oplossing nog niet hebben gevonden te bewaren.quote:Op maandag 2 februari 2015 11:32 schreef TjerkdeVries het volgende:
Posten jullie t.z.t. ook de oplossing? Ook nu mis ik de boot.
Opgaves en oplossingen![]()
12. Welk woord hoort niet in deze rij thuis en waarom?
Opgaves en oplossingen
[ Bericht 19% gewijzigd door Mill61 op 02-02-2015 19:50:06 ]![]()
13. Welk woord past op de plaats van het vraagteken?
Ik ben me nog steeds blind aan het staren op
PIH, JH, JT, JF, WMM, AF, HC, WM, NP, NVDB, GV, LT, MRVT, LT, MH, JZ, WD, NW, ?
(wellicht wil je via een DM een hint geven?)
Die cijferreeksen vind over het algemeen erg moeilijk.![]()
Ik zou het ook wel fijn vinden als na verloop van tijd de oplossing met uitleg gepost wordt.quote:Op maandag 2 februari 2015 11:32 schreef TjerkdeVries het volgende:
Posten jullie t.z.t. ook de oplossing? Ook nu mis ik de boot.![]()
Een kleine hint voor 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 30, ? zou ook leuk zijn ; deze zit namelijk ook in de kerstpuzzel van 2012! (en daar zijn we ook nog mee bezig)![]()
Antwoordquote:Op maandag 2 februari 2015 18:54 schreef Mill61 het volgende:
12. Welk woord hoort niet in deze rij thuis en waarom?
(2) GAT, GEL, HAAN, MEEUW, RAAM, SPET, STAART, STERK, WIEKSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 20% gewijzigd door dividivi op 03-02-2015 21:41:20 (uitleg verwijderd) ]![]()
geinig, kwam even kijken of de oplossing al uit was wordt er al weer druk verder gepuzzeld. ok dan, gooi ik er ook even twee in de pot:
1.
iets wat ontbreekt in een leegte (1), een onderwerp van presidentiële definitie (2), een (schots) stop signaal (3), een omcirkeld recht (4), een amerikaans plein (5) worden verbonden door een (relatief bekende) maan krater (6).
Wat zijn 1 t/m 6?
2.
Wat volgt op de plaats van het vraagteken?![]()
Ha lol, andere puzzelmaker, zelfde gedachte blijkbaar.quote:Op dinsdag 3 februari 2015 14:49 schreef tigah het volgende:
Een kleine hint voor 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 30, ? zou ook leuk zijn ; deze zit namelijk ook in de kerstpuzzel van 2012! (en daar zijn we ook nog mee bezig)
EDIT: Hint weggehaald, via DM verstuurd
[ Bericht 7% gewijzigd door Mill61 op 03-02-2015 18:07:50 ]![]()
quote:Op dinsdag 3 februari 2015 14:58 schreef dividivi het volgende:
[..]
AntwoordOpgelost, proficiat.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is misschien een idee om alleen de oplossingen te posten en de uitleg achterwege te laten. Dan blijft er nog wat te puzzelen over voor diegenen die de betreffende puzzel nog moeten oplossen. Alle antwoorden met uitleg kunnen dan later integraal worden gepost.
Thanks
Dank je wel.quote:Op dinsdag 3 februari 2015 18:50 schreef Mill61 het volgende:
[..]
Opgelost, proficiat.
Het is misschien een idee om alleen de oplossingen te posten en de uitleg achterwege te laten. Dan blijft er nog wat te puzzelen over voor diegenen die de betreffende puzzel nog moeten oplossen. Alle antwoorden met uitleg kunnen dan later integraal worden gepost.
Thanks
Oke, ik heb de uitleg verwijderd.![]()
16. Welk vijfletterwoord mag op de puntjes?
Opgaves en oplossingen
[ Bericht 19% gewijzigd door Mill61 op 03-02-2015 22:46:01 ]![]()
quote:Op dinsdag 3 februari 2015 22:35 schreef Mill61 het volgende:
16. Welk vijfletterwoord mag op de puntjes?
(2) TE, EN, ENT, ETEN, KEN, ....., KAR, TAART, KAAR, KAARTSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op woensdag 4 februari 2015 16:13 schreef dividivi het volgende:
[..]Opgelost! Zijn ze nou zo makkelijk, of ben jij zo goed?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar hé, er staan er nog genoeg open
Voor de andere puzzelaars: Welk drieletterwoord mag ook op de puntjes?
TE, EN, ENT, ETEN, KEN, ..., KAR, TAART, KAAR, KAART
Opgaves en oplossingen
[ Bericht 6% gewijzigd door Mill61 op 04-02-2015 18:27:49 ]![]()
quote:Op donderdag 5 februari 2015 12:04 schreef tigah het volgende:
Een makkelijke voor tussendoor:
R O G G B I ?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Welk woord mag op de plaats van de puntjes:
KAMEEL, OMLIJND, ABNORMALITEIT, MONOPOLIEPOSITIE, SAMENBLIJVEN, HEMELVUUR, SYMBOOLWETGEVING, MELKVOORZIENING, ..., MAAGELIXER![]()
quote:Welk getal volgt? (vooruit dan maar, voor 3 punten)
(3) 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 30, ?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Aangezien de pogingen voor vraag 1 zijn gestopt, een tip:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op vrijdag 6 februari 2015 06:42 schreef tigah het volgende:
Aangezien de pogingen voor vraag 1 zijn gestopt, een tip:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op vrijdag 6 februari 2015 06:39 schreef tigah het volgende:
[..]Opgelost!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Check DM!quote:Op vrijdag 6 februari 2015 06:47 schreef tigah het volgende:
een aardige puzzel uit de kerstpuzzel van 2012:
8, 1012, 8, 3, 1, 5, 9, 8, 3, ?![]()
Mill61, 15:22:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Antwoord is goed, met de motivering zal het ook wel goed zitten :-)![]()
( i) Een nest palen, (ii) een antieke tang, (iii) een smakelijk stelletje en (iv) een primitief lichaamsdeel worden verbonden door (v) een internationale eenheid. Wat zijn ( i),(ii),(iii),(iv) en (v)?![]()
( i) uhhh, slaapkamergeluk?quote:Op vrijdag 6 februari 2015 23:57 schreef CarloV het volgende:
( i) Een nest palen, (ii) een antieke tang, (iii) een smakelijk stelletje en (iv) een primitief lichaamsdeel worden verbonden door (v) een internationale eenheid. Wat zijn ( i),(ii),(iii),(iv) en (v)?![]()
![]()
quote:Op donderdag 5 februari 2015 19:16 schreef CarloV het volgende:
Welk woord mag op de plaats van de puntjes:
KAMEEL, OMLIJND, ABNORMALITEIT, MONOPOLIEPOSITIE, SAMENBLIJVEN, HEMELVUUR, SYMBOOLWETGEVING, MELKVOORZIENING, ..., MAAGELIXERSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Opgaves en oplossingen
[ Bericht 3% gewijzigd door Mill61 op 07-02-2015 11:59:05 ]![]()
quote:Op zaterdag 7 februari 2015 10:33 schreef Mill61 het volgende:
[..]Jep dat is goed!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Opgaves en oplossingen![]()
Wordt er nog steeds gepuzzeld en wordt het tijd voor hints voor de nog niet opgeloste puzzels? Of zijn we er wel klaar mee en posten we de oplossingen?
Wat mij betreft mogen er nu wel hints komen. Ook van de puzzels die al opgelost zijn, voor degenen die het nog niet zien.quote:Op zondag 8 februari 2015 11:57 schreef Mill61 het volgende:
Wordt er nog steeds gepuzzeld en wordt het tijd voor hints voor de nog niet opgeloste puzzels? Of zijn we er wel klaar mee en posten we de oplossingen?![]()
![]()
Hint voor mijn vraag 10 (omdat hij nogal lastig is):SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Erratum voor vraag 18: OMLIJND moet zijn OMLIJNEN, foutje bedankt![]()
![]()
Welk woord hoort op de puntjes?
BOOT, ERNA, ERWT, GOUD, ...., NAAF, ORKA, PEER, RUND, VIER, VINK, WEKT![]()
hint voor 19quote:Op zondag 8 februari 2015 16:00 schreef tigah het volgende:
Ik ben ook wel toe aan wat hints...vooral voor 14 en 19 (...worden verbonden door ...)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.of je er wat aan hebt is het tweede![]()
Diverse hints zijn toegevoegd aan de verzamelpost (achter spoilertags)
Opgaves, hints en oplossingen
[ Bericht 2% gewijzigd door Mill61 op 10-02-2015 08:03:56 ]![]()
Verzamelpost met de puzzels en oplossingen zoals gepost in dit topic:
1. (tigah) Welk woord hoort niet in het rijtje thuis?
KAUWGOM KLITTEBAND LUCIFER RITSSLUITING SPIJKERBROEK TELEFOON VULPEN
Oplossing:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.===
2. (tigah) Voor beide (gerelateerde) reeksen geldt: welk land completeert de reeks?
a. EGYPTE GRIEKENLAND TURKIJE
b. BRAZILIE CHINA INDIA ITALIE JORDANIE MEXICO
Oplossing:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.===
3. (mill61) Ach, gewoon omdat het kan, een makkelijke vraag om op adem te komen (voor 1 punt): Welk woord mag (volgens de Latijnse methode) op de puntjes?
(1) BUIS, EDEL, ODES, ADEL, LAND, ...., EEUW, OREN
4. (mill61) En nog eentje om het af te leren voor 3 punten: wat volgt op de plaats van het vraagteken?
(3) 3, 5, 8, 15, 29, 39, 50, 80, ?
Hint:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Oplossing:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.===
5. (mill61) Welk woord past op de plaats van het vraagteken, voor één punt?
Hint:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Oplossing:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.===
6. (mill61) Welk getal volgt? (vooruit dan maar, voor 3 punten)
(3) 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 30, ?
7. (mill61) Nog eentje dan: Welk getal volgt?
(2) 6, 13, 11, 8, 10, 24, 33, 20, 31, ?
8. (mill61) Maak het rijtje compleet
(2) PIH, JH, JT, JF, WMM, AF, HC, WM, NP, NVDB, GV, LT, MRVT, LT, MH, JZ, WD, NW, ?
9. (tigah) Maak het rijtje compleet:
EK, FM, JM, ?, CS, TK, ES, E, AM, M, RZ, BC, AS, M
10. (CarloV) Welk woord mag op de plaats van het vraagteken:
.--.-.--.-. = ZANDLOPER
.----.--.-.-. = PYRAMIDE
.--.-.-. = VLIEGER
.--.--.-.-. = HUISJE
.---.--.--.--.-.-.-. = ?
11. (CarloV) Welk woord mag (volgens de Latijnse methode) op de puntjes:
12. (mill61) Welk woord hoort niet in deze rij thuis en waarom?
13. (mill61) Welk woord past op de plaats van het vraagteken?
Hint:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Oplossing:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.14. (ymirian) Iets wat ontbreekt in een leegte i), een onderwerp van presidentiële definitie ii), een (schots) stop signaal iii), een omcirkeld recht iv), een amerikaans plein v) worden verbonden door een (relatief bekende) maan krater vi). Wat zijn i) t/m vi)?
15. (ymirian) Wat volgt op de plaats van het vraagteken?
16. (mill61) Welk vijfletterwoord mag op de puntjes? En welk drieletterwoord?
17. (tigah) Een makkelijke voor tussendoor:
R O G G B I ?
18. (CarloV) Welk woord mag op de plaats van de puntjes:
KAMEEL, OMLIJNEN, ABNORMALITEIT, MONOPOLIEPOSITIE, SAMENBLIJVEN, HEMELVUUR, SYMBOOLWETGEVING, MELKVOORZIENING, ..., MAAGELIXER
19. (CarloV) ( i) Een nest palen, (ii) een antieke tang, (iii) een smakelijk stelletje en (iv) een primitief lichaamsdeel worden verbonden door (v) een internationale eenheid. Wat zijn ( i),(ii),(iii),(iv) en (v)?
20. (dividivi) Welk woord hoort op de puntjes?
BOOT, ERNA, ERWT, GOUD, ...., NAAF, ORKA, PEER, RUND, VIER, VINK, WEKT
De opgaves 1, 2, 3, 6, 8, 11, 12, 16, 17 en 18 zijn opgelost. De rest is helaas onopgelost gebleven
[ Bericht 0% gewijzigd door Mill61 op 15-02-2015 16:32:30 ]![]()
Hier de oplossingen voor onze puzzels:
1:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.2:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.9:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.17:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Thanks tigah, leuke opgaven. Frustrerend dat ik de oplossing bij opgave 9 niet zelf zag. Je moet ook maar net de juiste ingeving hebben.![]()
Voor de volhouders, hoop dat ie bevalt:
14.
Hint:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Oplossing:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.15.
Hint:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Oplossing:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 35% gewijzigd door ymirian op 13-02-2015 08:47:35 ]![]()
Bedankt. Ik heb je hints en oplossingen toegevoegd aan de verzamelpost.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 08:41 schreef ymirian het volgende:
Voor de volhouders, hoop dat ie bevalt:
[...]
Opgaves, hints en oplossingen![]()
Om voor de grap even on-topic te posten: iemand zijn/haar/hun uitslag al mogen ontvangen? Wij wachten nog met spanning af.![]()
10. was een lastige geef ik eerlijk toe:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.11.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.18.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.19.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Vorig jaar waren de uitslagen er ook pas rond deze tijd, en toen waren er minder inzendingen. Ik vrees dat we nog wel even moeten wachten ...![]()
20,
oplossingSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Alle oplossingen - zoals door de makers zelf gepost - zijn toegevoegd aan de verzamelpost. Deze is hiermee inmiddels compleet. Iedereen bedankt voor zijn of haar bijdrage aan de uiteenlopende opgaves en/of oplossingen er van. Hij was leuk!
Opgaves, hints en oplossingen![]()
Goede nieuws: slaapkamergeluk was goed gerekend
Slechte nieuws: 'k ben daarna slachtoffer geworden van het strenge nakijken
maar ach was leuk! volgende keer beter![]()
![]()
Geen topscore, maar toch een bescheiden plaats in de top 20. Ben er zeer tevreden mee.![]()
Dank voor de leuke samenwerking mensen!![]()
96 en 8e.
Zaten de uiteindelijke winnaars hier in het samenwerkingsclubje?
Wij misten 1 vraag (2) en blijkbaar zijn 4c en 11 coulant nagekeken, daar hadden we andere argumentatie/woorden. Achteraf was ook 2 natuurlijk makkelijkmaar met 3 personen is alles vinden niet te doen...
![]()
er zitten sowieso winnaars op dit forum
[ Bericht 21% gewijzigd door CarloV op 19-02-2015 20:40:54 ]![]()
Je wil zeggen dat de winnaar 4d goed had zonder goede argumentatie? Dat zou flauw zijn...
Maar dat zou ook verklaren hoe wij aan 96 punten kwamen, want dan is 4c met andere argumentatie dan de goede (wel 17 ook) dus helemaal goedgekeurd. Dan zijn we afgerekend op rok of boeket bij 11.![]()
Ja bij 4c heb ik wel goede argumentatie en 4d ook, en tja de andere vragen ook, maar daar zijn twee kleine foutjes ingeslopen door mijn onoplettendheid. Dus een beetje flauw, maar ach ik kan er mee levenNu heb ik ten minste ruimte voor verbetering en hoef ik geen titel te verdedigen!
![]()
Volgend jaar. Revanche.quote:Op donderdag 19 februari 2015 18:45 schreef CarloV het volgende:
Ja bij 4c heb ik wel goede argumentatie en 4d ook, en tja de andere vragen ook, maar daar zijn twee kleine foutjes ingeslopen door mijn onoplettendheid. Dus een beetje flauw, maar ach ik kan er mee levenNu heb ik ten minste ruimte voor verbetering en hoef ik geen titel te verdedigen!
![]()
De nieuwe kerstpuzzel zou toch zo ongeveer elk moment moeten verschijnen. Ben benieuwd.
Niet meer aanwezig in dit forum.![]()
Mijn groep en ik; rekel!quote:Op donderdag 10 december 2015 20:12 schreef Inaithnir het volgende:
Yup, ik check ook al een paar dagen de site van AIVD. Ik en m'n groep zijn er klaar voor!"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"![]()
sjemig........ vorige jaren kon ik er nog wel wat mee...... maar nu echt effe niet.
op 3 na dan: 18, 20 en 26 gedaan omdat ze leuk zijn, de rest laat ik aan jullie over, heb er echt geen zin meer in.![]()
Dit is het eerste jaar dat ik mij er aan waag, maar erg snel gaat het niet
Allen vraag 1 en 13 heb ik
Forum Opties Forumhop: Hop naar: