geen gek idee dat. natuurlijk wel even KLPD in de zoekmachine gegooid en raad 's wat de urban dictionary daar over te zeggen heeft (niet 100% kuis dus in de spoiler maar):quote:Op zaterdag 24 januari 2015 00:48 schreef TjerkdeVries het volgende:
Ik zou het erg leuk vinden wanneer de volgende opdracht meer een scenario opbouw zou hebben. Dus je moet eerst stap 1 oplossen en zo naar het eind werken.
Bij de KLPD hadden ze in 2013 een gelijksoortige opbouw en dat was erg leuk.
Als ik me goed herinner 6000 starters, en pakweg 200 over de streep.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In die context lijkt me 6000 te weinig en 200 te veel...
quote:Inzendtermijn #kerstpuzzel inmiddels verstreken, nu druk met nakijken. Meer dan 400 inzendingen, dus nog even geduld https://www.aivd.nl/publi(...)bv-kerstpuzzel-2014/ …
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 65% gewijzigd door JddMan op 31-01-2015 12:50:10 ]
Leuk idee!quote:Op zaterdag 31 januari 2015 11:56 schreef tigah het volgende:
Mijn vriend en ik zijn zodanig 'verslaafd' geraakt dat we nu ook puzzels voor elkaar aan het maken zijn. Wie weet hebben jullie nog zin om mee te puzzelen:
Nog geen idee, of toch...quote:1) Welk woord hoort niet in het rijtje thuis?
KAUWGOM KLITTEBAND LUCIFER RITSSLUITING SPIJKERBROEK TELEFOON VULPEN
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar dat zou flauw zijnIk zoek nog even verder
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 6% gewijzigd door CarloV op 31-01-2015 19:11:48 ]
quote:Op zaterdag 31 januari 2015 19:02 schreef CarloV het volgende:
Antwoord voor 1 (denk ik)tigah inschattend zit er meer achter. Geen 100 punten voor CarloV ditmaal schat ik zoSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op zaterdag 31 januari 2015 18:08 schreef dividivi het volgende:
Leuk!
Antwoord voor 2Ja, dat moet goed zijn. Knap bedacht en dito opgelost!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
het is nog niet eens zeker of ik 100 punten hebquote:Op zaterdag 31 januari 2015 19:52 schreef Mill61 het volgende:
[..]
tigah inschattend zit er meer achter. Geen 100 punten voor CarloV ditmaal schat ik zo
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vraag 1: de oplossing van Carlo V was inderdaad niet de bedoeling.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vraag 2 = Vond ik erg mooi!For each contact, there is a solution!
The person most likely stopping you, is you.
quote:Op zondag 1 februari 2015 11:43 schreef Mill61 het volgende:
Ach, gewoon omdat het kan, een makkelijke vraag om op adem te komen (voor 1 punt): Welk woord mag (volgens de Latijnse methode) op de puntjes?
(1) BUIS, EDEL, ODES, ADEL, LAND, ...., EEUW, OREN
Met het risico dat ik weer iets over het hoofd zie...quote:Op zondag 1 februari 2015 13:28 schreef Mill61 het volgende:
Welk woord past op de plaats van het vraagteken, voor één punt?
(1) AUBERGINE, BOUWRENTE, CREDITEUR, DIEETVOER, ?, FEESTZAAL, GANZENVET
quote:Op zondag 1 februari 2015 14:02 schreef JddMan het volgende:
[..]
Met het risico dat ik weer iets over het hoofd zie...Ik ben benieuwd naar je uitleg. Het is in ieder geval niet wat ik op mijn briefje heb staan en het voldoet ook niet aan de logica die ik er in heb gestopt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 1 februari 2015 13:07 schreef CarloV het volgende:
[..]En die mag idd op de puntjes. Iemand anders nog andere passende oplossingen?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
• 9 lettersquote:Op zondag 1 februari 2015 14:10 schreef Mill61 het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd naar je uitleg. Het is in ieder geval niet wat ik op mijn briefje heb staan en het voldoet ook niet aan de logica die ik er in heb gestopt.
Sorry, no cigarquote:Op zondag 1 februari 2015 14:26 schreef JddMan het volgende:
[..]
• 9 letters
• begint met 'e'
• moet de letter 'e' minstens twee keer bevatten
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.===
5. (mill61) Welk woord past op de plaats van het vraagteken, voor één punt?
(1) AUBERGINE, BOUWRENTE, CREDITEUR, DIEETVOER, ?, FEESTZAAL, GANZENVET
Hint:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.===
6. (mill61) Welk getal volgt? (vooruit dan maar, voor 3 punten)
(3) 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 30, ?
===
7. (mill61) Nog eentje dan: Welk getal volgt?
(2) 6, 13, 11, 8, 10, 24, 33, 20, 31, ?
Hint:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.===
8. (mill61) Maak het rijtje compleet
(2) PIH, JH, JT, JF, WMM, AF, HC, WM, NP, NVDB, GV, LT, MRVT, LT, MH, JZ, WD, NW, ?
===
9. (tigah) Maak het rijtje compleet:
EK, FM, JM, ?, CS, TK, ES, E, AM, M, RZ, BC, AS, M
===
10. (CarloV) Welk woord mag op de plaats van het vraagteken:
.--.-.--.-. = ZANDLOPER
.----.--.-.-. = PYRAMIDE
.--.-.-. = VLIEGER
.--.--.-.-. = HUISJE
.---.--.--.--.-.-.-. = ?
11. (CarloV) Welk woord mag (volgens de Latijnse methode) op de puntjes:
SLAK, ATJE, HOES, MOER, STRO, HOEK, VEEL, ERNA, BEEN, ...., OVEN, MODE
===
12. (mill61) Welk woord hoort niet in deze rij thuis en waarom?
(2) GAT, GEL, HAAN, MEEUW, RAAM, SPET, STAART, STERK, WIEK
===
13. (mill61) Welk woord past op de plaats van het vraagteken?
(3) ACHT, EEST, EEUW, GAVE, OGEN, OKER, OOST, PART, PEEN, POES, ?, WAAS
Hint:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.14. (ymirian) Iets wat ontbreekt in een leegte i), een onderwerp van presidentiėle definitie ii), een (schots) stop signaal iii), een omcirkeld recht iv), een amerikaans plein v) worden verbonden door een (relatief bekende) maan krater vi). Wat zijn i) t/m vi)?
15. (ymirian) Wat volgt op de plaats van het vraagteken?
1,2,1,2,3,5,1,2,4,1,2,3,1,2,3,?,?
===
16. (mill61) Welk vijfletterwoord mag op de puntjes? En welk drieletterwoord?
(2) TE, EN, ENT, ETEN, KEN, ....., KAR, TAART, KAAR, KAART
===
17. (tigah) Een makkelijke voor tussendoor:
R O G G B I ?
===
18. (CarloV) Welk woord mag op de plaats van de puntjes:
KAMEEL, OMLIJNEN, ABNORMALITEIT, MONOPOLIEPOSITIE, SAMENBLIJVEN, HEMELVUUR, SYMBOOLWETGEVING, MELKVOORZIENING, ..., MAAGELIXER
===
19. (CarloV) ( i) Een nest palen, (ii) een antieke tang, (iii) een smakelijk stelletje en (iv) een primitief lichaamsdeel worden verbonden door (v) een internationale eenheid. Wat zijn ( i),(ii),(iii),(iv) en (v)?
20. (dividivi) Welk woord hoort op de puntjes?
BOOT, ERNA, ERWT, GOUD, ...., NAAF, ORKA, PEER, RUND, VIER, VINK, WEKT
===
EDIT:
Opgaves 1, 2, 3, 6, 8, 11, 12, 16, 17 en 18 zijn opgelost. De rest staat nog open
Goede antwoorden (zonder uitleg) hier gegeven:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De uitleg bij de opgeloste opgaves wordt nog even niet vermeld. Dan hebben de puzzelaars die de opgaves zelf willen oplossen nog steeds een uitdaging. Immers, sommige puzzels zijn nog lastig genoeg, zelfs als de uitkomst al bekend is.
[ Bericht 2% gewijzigd door Mill61 op 10-02-2015 08:03:11 ]![]()
quote:Op zondag 1 februari 2015 14:12 schreef Mill61 het volgende:
[..]
En die mag idd op de puntjes. Iemand anders nog andere passende oplossingen?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op zondag 1 februari 2015 15:03 schreef dividivi het volgende:
[..]En die is ook goed. Puzzel nog even verder als je het nog steeds niet ziet, ondanks de twee goede oplossingen. Ik beschouw deze opgave inmiddels als opgelost.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Maak het rijtje compleet
(2) PIH, JH, JT, JF, WMM, AF, HC, WM, NP, NVDB, GV, LT, MRVT, LT, MH, JZ, WD, NW, ?![]()
quote:Op zondag 1 februari 2015 15:42 schreef Mill61 het volgende:
Maak het rijtje compleet
(2) PIH, JH, JT, JF, WMM, AF, HC, WM, NP, NVDB, GV, LT, MRVT, LT, MH, JZ, WD, NW, ?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Welk woord mag op de plaats van het vraagteken:
.--.-.--.-. = ZANDLOPER
.----.--.-.-. = PYRAMIDE
.--.-.-. = VLIEGER
.--.--.-.-. = HUISJE
.---.--.--.--.-.-.-. = ?![]()
Ook iets bedacht voor BUIS, EDEL, ODES, ADEL, LAND, ...., EEUW, ORENSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op zondag 1 februari 2015 16:19 schreef tigah het volgende:
Ook iets bedacht voor BUIS, EDEL, ODES, ADEL, LAND, ...., EEUW, ORENZelfde als ik hadSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
![]()
Typefoutje, bedoeldeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op zondag 1 februari 2015 16:16 schreef dividivi het volgende:
[..]Eens! Om precies te zijn: KHWK. Maar KK is in dezelfde stijl as de voorgaanden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Puzzel is niet helemaal correct, moet zijn:quote:Maak het rijtje compleet:
EK, FM, JM, CS, TK, ES, E, AM, M, RZ, BC, AS, M, ?
EK, FM, JM, ?, CS, TK, ES, E, AM, M, RZ, BC, AS, M.
En het heeft betrekking op iets uit 2014.![]()
Welk woord mag (volgens de Latijnse methode) op de puntjes:
Maar dan anders![]()
![]()
quote:Op zondag 1 februari 2015 19:30 schreef CarloV het volgende:
Welk woord mag (volgens de Latijnse methode) op de puntjes:
Maar dan andersSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op zondag 1 februari 2015 23:57 schreef Mill61 het volgende:
[..]Klopt!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 23% gewijzigd door CarloV op 02-02-2015 01:31:17 (mijn tablet deed raar) ]![]()
Posten jullie t.z.t. ook de oplossing? Ook nu mis ik de boot.For each contact, there is a solution!
The person most likely stopping you, is you.![]()
De opgaves zijn verzameld in onderstaande post, evenals de goede antwoorden die tot nu toe zijn gegeven. De uitwerkingen van de opgaves zijn er niet bij geplaatst om de uitdaging voor de puzzelaars die de goede oplossing nog niet hebben gevonden te bewaren.quote:Op maandag 2 februari 2015 11:32 schreef TjerkdeVries het volgende:
Posten jullie t.z.t. ook de oplossing? Ook nu mis ik de boot.
Opgaves en oplossingen
Forum Opties Forumhop: Hop naar: