abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149005208
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 14:52 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dit is in tegenspraak met jouw bewering:
O
[..]

Dus iedereen moest/moet het kunnen begrijpen, maar je kunt het niet begrijpen zonder Heilige geest.

Duidelijke wordt het niet....
Het zit zo:
De beeldspraak bijv over paarden en krijgers was toen beter te begrijpen dan wanneer God over vliegtuigen of legers met tanks zou praten.
En dat van de heilige geest:
Dat is nodig om juist te interpreteren. Want niet alles is letterlijk bedoeld.

Wat mij opvalt is, dat hoe meer ik uitleg, hoe minder jullie begrijpen. In jullie ogen komen we onzinnig over, maar in mijn ogen komen jullie ook echt heel onzinnig over. Begrijp me niet verkeerd, ik ben hier niet om jullie te bekeren. Ik verwacht niet dat jullie opeens geloven wat ik geloof, maar ik had toch verwacht dat jullie tenminste BEGRIJPEN wat ik zeg!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-01-2015 11:39:36 ]
pi_149005250
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 15:04 schreef hoatzin het volgende:

[..]

En dit moet nog gaan gebeuren? Dus die koningen moeten nog komen?
Geen letterlijke koningen.
pi_149005333
quote:
12s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 15:50 schreef laforest het volgende:

[..]

En niet reageren. :')
Lastig hč? Kritische vragen over het boek waarin jij gelooft. :X
Mens, niet iedereen zit elke minuut op Fok! te kijken. Ik heb een leven.
Bovendien heb ik nu bewust jouw eerdere post niet beantwoord omdat, zoals ik ergens eerder al heb gezegd, ik niet reageer op onzinnige post.

Wat voor kritische vragen? Dat ik geloof in een boek? Geloof jij wat ze vertellen in een geschiedenisboek? Of ik geloof in kindermishandeling? Wat denk je zelf?
Weet jij eigenlijk wel hoe jij overkom?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-01-2015 11:46:56 ]
pi_149005424
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 15:53 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Ik zou toch juist stellen dat, als God zo duidelijk aanwezig is, dat juist intelligente, geschoolde mensen dat zouden moeten inzien. Zij hebben immers meer kennis van de wereld om ons heen dan de rest. Dan zouden zij toch de tekenen van God beter zien?

[..]

Heel klein =/= nul.
Vergis je niet, intelligente mensen vinden zichzelf vaak slimmer dan ze in werkelijkheid zijn. Voor hen bestaat alleen wat ze kunnen verklaren. Wat ze niet kunnen verklaren schuiven ze weg als niet bestaand. Intelligent zijn ze alleen op wereldse zaken. En juist omdat ze denken dat ze meer weten dan anderen, staan ze niet open voor wat er meer is.
pi_149005484
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 19:02 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ehm, nee. Je kunt het hooguit oneens zijn over de premissen, maar een conclusie volgt daar wel of niet logisch uit. Dat hangt helemaal niet af van waar je voor open staat.

Een argument dat alleen valide is als je ervoor openstaat is op geen enkele manier een argument. (Maar een overtuiging, mening, geef er eens een term aan.)

[..]

Voorbeeld?

[..]

Als dat 30% bewezen is dan zou ik daar al enorm van onder de indruk zijn. Voor het moment zie ik nog geen spoor van dat bewijs.

[..]

Een overtuiging kan voortvloeien uit waarnemingen, bewijzen en argumenten. Daar is niks mis mee.

Een overtuiging waarvoor dat niet geldt is in mijn ogen geheel random, en maakt derhalve een grote kans om minimaal deels onjuist te zijn.
Ik kom nog terug, later op de dag.
pi_149005696
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 14:52 schreef Hexxenbiest het volgende:
Die visioenen van Daniel heeft ie namelijk van god ontvangen om door te geven?
Welke Daniėl bedoel je ? :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dani%C3%ABl_%28boek%29
pi_149005749
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 15:10 schreef Jigzoz het volgende:
Hoe groot acht jij de kans dat er tussen de aarde en Mars een theepotje zweeft? Ik denk dat die kans nul is.
Even groot op de kans dat er een god bestaat. :)
  zaterdag 24 januari 2015 @ 12:40:58 #283
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_149006537
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 11:20 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Het is jullie misschien ontgaan, maar wanneer ik hier praat, praat ik niet over andere religies. Wat andere religies doen en geloven, daar ga ik niet over. Sterker nog, ik weet niet eens wat ze precies geloven. Mijn basis is JG. Jullie hebben waarschijnlijk alleen maar de buitenkant van JG gezien en meer van horen zeggen en nooit in de binnenkant gekeken. Ze zijn echt heel anders dan jullie denken.
Natuurlijk zeg jij dat, maar zullen praktisch alle religies roepen. :)

Hoe dit verder een reply is op mijn post ontgaat me een beetje. :) Ik geef enkel aan dat als mensen, groepen of instituten claims uiten met betrekking tot (absolute) waarheden, dat men niet verbaast moet zijn als anderen daarvoor bewijs eisen voordat men de claims accepteert. :)
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_149006964
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 11:51 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Vergis je niet, intelligente mensen vinden zichzelf vaak slimmer dan ze in werkelijkheid zijn. Voor hen bestaat alleen wat ze kunnen verklaren. Wat ze niet kunnen verklaren schuiven ze weg als niet bestaand. Intelligent zijn ze alleen op wereldse zaken. En juist omdat ze denken dat ze meer weten dan anderen, staan ze niet open voor wat er meer is.
Die mensen zou ik sowieso niet onder intelligent groeperen. Beetje Dunning-Kruger effect.

Een echt intelligent persoon zal nooit zomaar zaken aan de kant schuiven, maar alle opties overwegen. Er zijn duizenden dingn die we niet kunnen verklaren, maar dat betekent niet dat we ze zomaar negeren. En zoals Molurus even terug ook zij, als juist geschoolde en intelligente mensen vaker niet-gelovig zijn, vloeit het een blijkbaar uit het andere voort.

Ik zou kunnen stellen dat juist vele gelovigen een ontwijkende houding aannemen die jij juist aan intelligente mensen voorschrijft. Gelovigen staan juist niet open voor 'de andere verklaring', en elk argument tegen een god of religie wordt genegeerd.

Beide kanten zijn gebaseerd op aannames. Maar het probleem van atheļsten is dat God of goden wel een enorm grote aanname is. Een almachtig wezen dat bestaat buiten ruimte en tijd die met een knip van z'n vingers alles kan doen wat Hij wil?

Als iemand ooit bewijs voor God levert, of hij toont zich overduidelijk aan de mensheid (op een manier die niet als waanbeeld of hallucinatie geļnterpreteerd kan worden), dan zal een intelligent persoon toegeven dat hij fout zat en God voor waarheid aannemen. Maar tot die tijd is God (voor mij) een te grote aanname, zeker als je ziet hoe, in de loop van de geschiedenis, steeds meer werken en eigenschappen van God verklaard zijn door natuurwetten en logica.
  zaterdag 24 januari 2015 @ 13:15:39 #285
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_149007375
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 11:51 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Het zijn juist de domme mensen die zich vaak slimmer vinden dan ze in werkelijkheid zijn. Dunning-Krugereffect heet dat.

Daarnaast zeggen mensen die op de wetenschappelijke methode vertrouwen (ik neem aan dat je dat bedoelt met 'intelligente mensen') niet dat je alleen moet vertrouwen op wat je kunt verklaren. Er zijn nog vrij veel dingen die wij niet kunnen verklaren, maar waar we wel op vertrouwen. Daarnaast is het bij veel dingen (bijvoorbeeld evolutie) helemaal niet de vraag of je erop moet vertrouwen of niet. Ze gebeuren toch wel, of iedereen het nou voor waar aanneemt of niemand ervan gehoord heeft.

Wat wel zo is, is dat de wetenschappelijke methode slechts uitgaat van materiėle zaken. Dat heeft niets te maken met eigenwijsheid of niet openstaan: er is gewoon geen reden om niet-materiėle zaken te veronderstellen om dingen te verklaren. Dat we sommige dingen (nog) niet kunnen verklaren, heeft vooral te maken met een kennisgebrek.

Zoals je een huis niet kunt bouwen door bovenaan te beginnen, moet ook de wetenschap voortdurend voortbouwen op eerdere lagen bakstenen. Aangezien we de nok nog lang niet bereikt hebben, zijn alle dingen tussen onze huidige laag en de nok nog onverklaard; soms, als we een nieuwe baksteen leggen, kunnen we die als basis gebruiken om de volgende baksteen te leggen. Zo komen we steeds dichterbij de nok. Tot nogtoe hebben bakstenen altijd gewerkt, we hebben nog nooit een gat moeten laten dat opgevuld moest worden met een god.
pi_149009254
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 11:46 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Mens, niet iedereen zit elke minuut op Fok! te kijken. Ik heb een leven.
Bovendien heb ik nu bewust jouw eerdere post niet beantwoord omdat, zoals ik ergens eerder al heb gezegd, ik niet reageer op onzinnige post.

Wat voor kritische vragen? Dat ik geloof in een boek? Geloof jij wat ze vertellen in een geschiedenisboek? Of ik geloof in kindermishandeling? Wat denk je zelf?
Weet jij eigenlijk wel hoe jij overkom?
Onzin? Dus quotes uit de Bijbel zijn onzin? :')
Jij gelooft toch in dat boek? Nou verdedig dan wat er in staat. :Y
Jij komt me over als iemand die in de Bijbel gelooft zoals je claimt. Zodra ik je dan met een paar lastige dingen uit de Bijbel en het geloof confronteer dan is het ineens onzin, zwak hoor. :W
Maar goed, :*
Overigens geloof ik niet in een Geschiedenis boek, het zijn feiten of niet, geen geloof.
Verder is de Bijbel geen geschiedenisboek. Geschiedenisboeken zijn met wetenschappelijke bronnen onderbouwd.
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
pi_149009323
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 14:21 schreef laforest het volgende:

[..]

Onzin? Dus quotes uit de Bijbel zijn onzin? :')
Jij gelooft toch in dat boek? Nou verdedig dan wat er in staat. :Y
Jij komt me over als iemand die in de Bijbel gelooft zoals je claimt. Zodra ik je dan met een paar lastige dingen uit de Bijbel en het geloof confronteer dan is het ineens onzin, zwak hoor. :W
Maar goed, :*
De Bijbel is veel minder belangrijk voor het geloof dan veel mensen denken. :)

Christenen die de gehele Bijbel van A tot Z letterlijk interpreteren en serieus nemen is echt maar een heel klein deel van de Christenen.

De overige Christenen kijken alleen naar specifieke passages die passen bij hun eigen wereldbeeld, en leggen die naar eigen goeddunken uit.

Vandaar ook dat er zo veel stromingen bestaan. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_149009371
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 14:23 schreef Molurus het volgende:

[..]

De Bijbel is veel minder belangrijk voor het geloof dan veel mensen denken. :)

Het aantal Christenen dat de gehele Bijbel van A tot Z letterlijk interpreteert en serieus neemt is echt maar een heel klein deel van de Christenen.

Het overige deel kijkt alleen naar specifieke passages die passen bij hun eigen wereldbeeld, en legt die naar eigen goeddunken uit.

Vandaar ook dat er zo veel stromingen bestaan. :)
Dat zegt meer over die grote groep Christenen. Je gaat toch niet je hele leven wijden aan iets wat je niet kent?
:?
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
pi_149009425
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 19:12 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dan heb je Bertrand Russell totaal verkeerd begrepen denk ik. Russell's punt was helemaal niet dat er geen theepotten tussen aarde en mars zweven, maar dat dat onbewijsbaar is. En dat het feit dat het onbewijsbaar is nog niet betekent dat daarom die theepot wel bestaat.

Zelf acht ik dat ook heel onwaarschijnlijk, maar ik zou nooit kunnen pleiten voor 0%. Dat standpunt is net zo onzinnig als dat van gelovigen.

Anders gezegd: je haalt nu een theepotagnost aan om te pleiten voor sterk a-theepotisme.
Nee, dan begrijp je me verkeerd. Wat ik wil zeggen is dat het bijzonder is dat die theepotvergelijking vaak gebruikt wordt om aan te geven dat het onmogelijk is om te bewijzen dat iets niet bestaat, maar dat die onmogelijkheid vaak gebruikt wordt om op de een of andere manier rekening te blijven houden met de mogelijkheid dat iets tóch bestaat. En dat is idioot, wat mij betreft.

Dus als je me vraagt of ik kan bewijzen dat er geen god bestaat, dan zeg ik dat dat natuurlijk niet kan, maar als je me vraagt of ik 100% zeker weet dat er geen god bestaat, dan zeg ik ja.
pi_149009475
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 14:25 schreef laforest het volgende:

[..]

Dat zegt meer over die grote groep Christenen. Je gaat toch niet je hele leven wijden aan iets wat je niet kent?
:?
Dat geldt ook voor die kleine groep die de Bijbel wel van A tot Z kent. Tenzij je meegaat in de aanname dat de Bijbel iets zegt over de Christelijke God. ;) (De feitelijke Christelijke God, niet het Christelijke godsconcept.)
pi_149009565
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 14:27 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee, dan begrijp je me verkeerd. Wat ik wil zeggen is dat het bijzonder is dat die theepotvergelijking vaak gebruikt wordt om aan te geven dat het onmogelijk is om te bewijzen dat iets niet bestaat, maar dat die onmogelijkheid vaak gebruikt wordt om op de een of andere manier rekening te blijven houden met de mogelijkheid dat iets tóch bestaat. En dat is idioot, wat mij betreft.

Dus als je me vraagt of ik kan bewijzen dat er geen god bestaat, dan zeg ik dat dat natuurlijk niet kan, maar als je me vraagt of ik 100% zeker weet dat er geen god bestaat, dan zeg ik ja.
Er zit natuurlijk wel een verschil tussen "geen rekening houden met de mogelijkheid, want extreem onwaarschijnlijk" (volstrekt redelijk wat mij betreft), en stellen dat de kans daarop volmaakt 0% is, of stellen dat je volmaakt 100% zeker weet dat die theepot er niet is.

Dat laatste zou ik zelf omschrijven als 'religieus', omdat je dat eenvoudig niet kunt weten.
pi_149009601
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 15:53 schreef Inaithnir het volgende:
Heel klein =/= nul.
Ja, ik bedoel dus nul.
pi_149009623
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 14:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er zit natuurlijk wel een verschil tussen "geen rekening houden met de mogelijkheid, want extreem onwaarschijnlijk" (volstrekt redelijk wat mij betreft), en stellen dat de kans daarop volmaakt 0% is, of stellen dat je volmaakt 100% zeker weet dat die theepot er niet is.

Dat laatste zou ik zelf omschrijven als 'religieus', omdat je dat eenvoudig niet kunt weten.
Vandaar de vraag: hoe groot schat jij die kans?
pi_149009681
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 14:33 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Vandaar de vraag: hoe groot schat jij die kans?
Het is lastig om statistiek te doen bij gebrek aan kennis, er zijn tenslotte 0 metingen. (Dus ook geen metingen van de afwezigheid van theepotten in orbit rond sterren.)

Het is een beetje een proving non-existence fallacy wat dat betreft.

Als ik er dan toch een getal aan moet hangen zou ik zeggen: 'bijna 0%'. Dat zit wellicht gevoelsmatig heel dicht bij 'perfect 0%', maar wiskundig gezien is dat een gigantisch verschil.
pi_149009768
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 14:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is lastig om statistiek te doen bij gebrek aan kennis, er zijn tenslotte 0 metingen. (Dus ook geen metingen van de afwezigheid van theepotten in orbit rond sterren.)

Het is een beetje een proving non-existence fallacy wat dat betreft.

Als ik er dan toch een getal aan moet hangen zou ik zeggen: 'bijna 0%'. Dat zit wellicht gevoelsmatig heel dicht bij 'perfect 0%', maar wiskundig gezien is dat een gigantisch verschil.
Ik heb het niet over wiskunde, maar over de vraag of je het redelijkerwijs uit kunt sluiten en wat mij betreft kunnen we die theepot rustig uitsluiten.

Of een andere vergelijking: een gezond en gelukkig persoon zal niet snel zijn leven op het spel zetten. Als zo iemand zegt dat hij ter plekke dood mag neervallen als er tóch een god bestaat, kun je dan stellen dat die persoon wel erg zeker van zijn zaak is? Waarom zou die persoon dan niet kunnen zeggen dat hij zeker weet dat er geen god bestaat?
pi_149009836
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 14:40 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik heb het niet over wiskunde, maar over de vraag of je het redelijkerwijs uit kunt sluiten en wat mij betreft kunnen we die theepot rustig uitsluiten.
Het is redelijk om er vanuit te gaan dat die theepot er niet is. Maar het is evengoed redelijk om er vanuit te gaan dat ik volgende maand de staatsloterij niet win.

Nogmaals: Dat is iets heel anders dan stellen dat de kans daarop volmaakt 0% is.

Er is een reden dat Russell die theepot in orbit rond de zon plaatst en niet, bijvoorbeeld, op het topje van de Mount Everest: dat het niet geverifieerd kan worden is namelijk cruciaal voor zijn gedachtenexperiment.

quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 14:40 schreef Jigzoz het volgende:

Of een andere vergelijking: een gezond en gelukkig persoon zal niet snel zijn leven op het spel zetten. Als zo iemand zegt dat hij ter plekke dood mag neervallen als er tóch een god bestaat, kun je dan stellen dat die persoon wel erg zeker van zijn zaak is? Waarom zou die persoon dan niet kunnen zeggen dat hij zeker weet dat er geen god bestaat?
Analoog: als ik volgende maand de staatsloterij win beloof ik een pistool tegen mijn hoofd te zetten en de trekker over te halen.

Weet ik nu 100% zeker dat ik de staatsloterij niet zal gaan winnen?

Nee, natuurlijk niet.
pi_149009844
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 15:52 schreef laforest het volgende:

[..]

En wat heeft dat met God te maken? Erg zinloze vergelijking. Het ene valt binnen het ruim van onze waarneming en het andere niet. Had van jou wel een sterker argument verwacht.
Het zou je sieren als je dit soort reacties achterwege laat. Ze voegen niets toe.
pi_149009923
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 14:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is redelijk om er vanuit te gaan dat die theepot er niet is. Maar het is evengoed redelijk om er vanuit te gaan dat ik volgende maand de staatsloterij niet win.

Nogmaals: Dat is iets heel anders dan stellen dat de kans daarop volmaakt 0% is.

Er is een reden dat Russell die theepot in orbit rond de zon plaatst en niet, bijvoorbeeld, op het topje van de Mount Everest: dat het niet geverifieerd kan worden is namelijk cruciaal voor zijn gedachtenexperiment.

[..]

Analoog: als ik volgende maand de staatsloterij win beloof ik een pistool tegen mijn hoofd te zetten en de trekker over te halen.

Weet ik nu 100% zeker dat ik de staatsloterij niet zal gaan winnen?

Nee, natuurlijk niet.
De kans dat ik de staatsloterij win is gigantisch vergeleken met de kans dat die theepot er is.

Het gaat me hierom: ik kan niet bewijzen dat die theepot er niet is, maar tóch weet ik het zeker. Net zoals ik nu niet kan bewijzen dat over 53 seconden mijn neus er niet afvalt terwijl ik toch zeker weet dat dat niet gaat gebeuren.
pi_149010002
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 14:45 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

De kans dat ik de staatsloterij win is gigantisch vergeleken met de kans dat die theepot er is.
Daar zou ik nog wel in meegaan.

Aan de andere kant: de kans dat er toch een theepot in orbit rond de zon zweeft is nog steeds niet 0%, en daarmee oneindig veel groter dan 0%.

quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 14:45 schreef Jigzoz het volgende:

Het gaat me hierom: ik kan niet bewijzen dat die theepot er niet is, maar tóch weet ik het zeker. Net zoals ik nu niet kan bewijzen dat over 53 seconden mijn neus er niet afvalt terwijl ik toch zeker weet dat dat niet gaat gebeuren.
Lees dit nu eens heel goed terug. :D
pi_149010040
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 14:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

Lees dit nu eens heel goed terug. :D
Het zal aan mijn kater liggen, maar ik snap 'm niet. Ben ik aan het verzuipen in de ontkenningen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')