abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 19 januari 2015 @ 16:26:27 #26
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_148844506
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 16:22 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Van wat ik heb begrepen van een hoogleraar retail, die ik vorig heb geïnterviewd, zijn sfeer en beleving de ingrediënten waarmee de strijd tegen het internet gewonnen kan worden. Althans, winnen is misschien wat overdreven, maar het stelt winkels in staat te overleven.

Sfeer slaat vooral op het winkelgebied als geheel. Zorg dat er voldoende te doen is in de binnenstad, zodat het voor de consument een dagje uit wordt.

Gewoon een shirtje of boek kopen doen steeds meer mensen online. Simpelweg je product aanbieden is dus niet meer genoeg. In de winkel zelf moet daarom in worden gezet op beleving. Proeverijen, marktjes, weet ik het wat. Maak het shoppen leuk.

Ik kakel trouwens gewoon die hoogleraar na, maar hij had dan ook gewoon een sterk verhaal.
Die man zegt niets nieuws of geks, maar het probleem is dat de V&D te lang "middle of the road" is geweest. Je kan er, zelfs met een enorme kapitaalinjectie, maar heel moeilijk op de korte termijn een belevenissenwinkel van maken. Dat vereist het openbreken van huurcontracten (incl. boeteclausules) een ander soort personeel (daar zijn we weer) en een geheel nieuwe lijn met leveranciers. Dit is hetzelfde als morgen van een krant verwachten dat ze de nr. 1 nieuwswebsite van Nederland is, daar gaan jaren overheen.

Kan je me de naam van die hoogleraar geven?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_148844525
v&d is ook 1 van die bedrijven die opgekocht zijn door van die kapitalische cowboys die naar alle waarschijnlijkheid dit bedrijf zoals gebruikelijk is met teveel schulden hebben opgezadeld waardoor deze maatregelen nu noodzakelijk zijn.

http://www.ftm.nl/exclusi(...)ard-saneren-bij-v-d/
pi_148844533
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 16:22 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Van wat ik heb begrepen van een hoogleraar retail, die ik vorig heb geïnterviewd, zijn sfeer en beleving de ingrediënten waarmee de strijd tegen het internet gewonnen kan worden. Althans, winnen is misschien wat overdreven, maar het stelt winkels in staat te overleven.

Sfeer slaat vooral op het winkelgebied als geheel. Zorg dat er voldoende te doen is in de binnenstad, zodat het voor de consument een dagje uit wordt.

Gewoon een shirtje of boek kopen doen steeds meer mensen online. Simpelweg je product aanbieden is dus niet meer genoeg. In de winkel zelf moet daarom in worden gezet op beleving. Proeverijen, marktjes, weet ik het wat. Maak het shoppen leuk.

Ik kakel trouwens gewoon die hoogleraar na, maar hij had dan ook gewoon een sterk verhaal.
Ik vind het zelf marketing-technisch ook een sterk verhaal, maar de shoppen om het shoppen-cultuur is wat mij betreft sowieso al enigzins uit de hand gelopen.
Maar goed, omdat we hier V&D proberen te redden zal ik betogen over materialisme maar even achterwege laten ;)
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
  maandag 19 januari 2015 @ 16:28:00 #29
66825 Reya
Fier Wallon
pi_148844574
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 16:26 schreef Basp1 het volgende:
v&d is ook 1 van die bedrijven die opgekocht zijn door van die kapitalische cowboys die naar alle waarschijnlijkheid dit bedrijf zoals gebruikelijk is met teveel schulden hebben opgezadeld waardoor deze maatregelen nu noodzakelijk zijn.

http://www.ftm.nl/exclusi(...)ard-saneren-bij-v-d/
Zo te lezen is er een gat in de markt voor een soortgelijke winkelketen zonder dergelijke financiële verplichtingen; wat let u?
pi_148844703
quote:
15s.gif Op maandag 19 januari 2015 16:26 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Die man zegt niets nieuws of geks, maar het probleem is dat de V&D te lang "middle of the road" is geweest. Je kan er, zelfs met een enorme kapitaalinjectie, maar heel moeilijk op de korte termijn een belevenissenwinkel van maken. Dat vereist het openbreken van huurcontracten (incl. boeteclausules) een ander soort personeel (daar zijn we weer) en een geheel nieuwe lijn met leveranciers. Dit is hetzelfde als morgen van een krant verwachten dat ze de nr. 1 nieuwswebsite van Nederland is, daar gaan jaren overheen.

Kan je me de naam van die hoogleraar geven?
Het punt is vooral dat deze problematiek groter is dan een winkelketen. Dit gaat over het bestaansrecht van winkelgebieden in het algemeen.

Leegstand vormt een steeds groter probleem. Met name in de aanloopstraten. Het is een complex probleem en gemeenten, vastgoedeigenaren, centrummanagers en ondernemers breken hun hoofd over de zoektocht naar middelen om het tij te keren.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 19 januari 2015 @ 16:31:31 #31
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_148844706
Wel merkwaardig dat niemand inging op het nieuwsfeit uit 2009/2010 dat ik eerder aanhaalde.
De directie roept op tot een loonbevriezing, vakbond gaat niet akoord, directie levert zelf 5% in en voert de loonsverhoging alsnog uit, onder druk van de vakbond.

Beetje raar om dan nu te doen alsof dit conflict uit de lucht komt vallen.
  maandag 19 januari 2015 @ 16:33:39 #32
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_148844784
Loonsverlaging is voor Nederland gewoon een vrij nieuw concept. Tot nu toe bleef het vooral bij loonmatiging in CAO's en het vervangen van dure krachten door nieuwe, goedkopere waar dat mogelijk was. Juridisch kan het volgens mij alleen als de medewerkers (OR) akkoord gaan. Maar ermee akkoord gaan geeft geen garantie op een duurzame oplossing (moet je volgend jaar nog verder omlaag?), er niet mee akkoord gaan gaat zéker niet leiden tot een duurzame oplossing.

En, zoals Reya al zegt, als dit bij V&D kan, kan het ook bij andere plekken. En gaat het misschien gebeuren bij bedrijven waar het niet per se slecht gaat, maar die het rendement wel wat willen verhogen door de loonkosten te verlagen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_148844803
quote:
15s.gif Op maandag 19 januari 2015 16:31 schreef GSbrder het volgende:
Wel merkwaardig dat niemand inging op het nieuwsfeit uit 2009/2010 dat ik eerder aanhaalde.
De directie roept op tot een loonbevriezing, vakbond gaat niet akoord, directie levert zelf 5% in en voert de loonsverhoging alsnog uit, onder druk van de vakbond.

Beetje raar om dan nu te doen alsof dit conflict uit de lucht komt vallen.
Wat bedoel je? Ik heb het artikel gelezen en wat mij vooral opvalt is dat kennelijk met 5% inleveren door de directie er zoveel opgelost kan worden. Vandaar dat ik mij ook afvroeg in hoeverre het inleveren bij directie en management ook nu kan bijdragen aan een oplossing.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
  maandag 19 januari 2015 @ 16:34:24 #34
66825 Reya
Fier Wallon
pi_148844818
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 16:31 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het punt is vooral dat deze problematiek groter is dan een winkelketen. Dit gaat over het bestaansrecht van winkelgebieden in het algemeen.

Leegstand vormt een steeds groter probleem. Met name in de aanloopstraten. Het is een complex probleem en gemeenten, vastgoedeigenaren, centrummanagers en ondernemers breken hun hoofd over de zoektocht naar middelen om het tij te keren.
Wellicht moeten we er ons wat minder druk om maken.
pi_148844862
quote:
2s.gif Op maandag 19 januari 2015 16:34 schreef Reya het volgende:

[..]

Wellicht moeten we er ons wat minder druk om maken.
Ik maak er alles behalve druk om.

Integendeel, zijn dankbare onderwerpen voor ons.
  maandag 19 januari 2015 @ 16:36:46 #36
66825 Reya
Fier Wallon
pi_148844896
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 16:35 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik maak er alles behalve druk om.

Integendeel, zijn dankbare onderwerpen voor ons.
Ik doelde vooral op de overheid en de politiek; wellicht is men vooral op zoek naar een mirakeloplossing die niet bestaat.
pi_148844905
Leuke winkel ik kom er al 40 jaar, beetje veel verkopers, goed sortiment maar zeker niet de goedkoopste, La place is niet mijn ding want rommelig, luidruchtig personeel en duur.
Een loonoffer is not done, mensen werken er vaak al tientallen jaren en als dank voor hun inzet gaan ze korten. Lekker motiverend.
Beter is dan een uurtje langer werken voor niets en dan minder oproepkrachten laten komen.
Kost het huidige personeel behalve inzet niets.
pi_148844930
quote:
2s.gif Op maandag 19 januari 2015 16:36 schreef Reya het volgende:

[..]

Ik doelde vooral op de overheid en de politiek; wellicht is men vooral op zoek naar een mirakeloplossing die niet bestaat.
Op die fiets.

Dat zei ik vorige week ook tegen onze centrummanager. Misschien gewoon de markt z'n werk laten doen?

De gemeenten kan hooguit wat flexibeler omspringen met het bestemmingsplan.
  maandag 19 januari 2015 @ 16:39:08 #39
66825 Reya
Fier Wallon
pi_148844984
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 16:37 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Op die fiets.

Dat zei ik vorige week ook tegen onze centrummanager. Misschien gewoon de markt z'n werk laten doen?

De gemeenten kan hooguit wat flexibeler omspringen met het bestemmingsplan.
Ja, en wellicht accepteren dat het in aanloopstraten gewoon nooit meer terugkomt.
pi_148845030
quote:
2s.gif Op maandag 19 januari 2015 16:39 schreef Reya het volgende:

[..]

Ja, en wellicht accepteren dat het in aanloopstraten gewoon nooit meer terugkomt.
Exacto.

Aanloopstraten een woonbestemming geven, totale winkeloppervlak verkleinen en de boel centreren.

Daarmee kom je al een heel eind.
  maandag 19 januari 2015 @ 16:42:44 #41
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_148845132
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 16:31 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

De problematiek is groter dan een winkelketen, daar heb je helemaal gelijk in.
Ook een Primark, MediaMarkt of AH XL is niet het ei van Columbus dat Nederland massaal van de zolderkamer trekt om lekker een dagje te gaan shoppen.

Ik ben het overigens wel eens met jouw opmerking (en die van Reya) dat "we" er ons wat minder zorgen om moeten maken, maar daar hoort wat mij betreft dan ook bij dat we er op moeten vertrouwen dat een werkgever niet voor z'n lol een loonoffer vraagt.
  maandag 19 januari 2015 @ 16:44:03 #42
66825 Reya
Fier Wallon
pi_148845183
quote:
15s.gif Op maandag 19 januari 2015 16:42 schreef GSbrder het volgende:

[..]

De problematiek is groter dan een winkelketen, daar heb je helemaal gelijk in.
Ook een Primark, MediaMarkt of AH XL is niet het ei van Columbus dat Nederland massaal van de zolderkamer trekt om lekker een dagje te gaan shoppen.

Ik ben het overigens wel eens met jouw opmerking (en die van Reya) dat "we" er ons wat minder zorgen om moeten maken, maar daar hoort wat mij betreft dan ook bij dat we er op moeten vertrouwen dat een werkgever niet voor z'n lol een loonoffer vraagt.
Ik maak me er persoonlijk niet al te druk om, maar ik kan me voorstellen dat een vakbond ervan opschrikt.
  maandag 19 januari 2015 @ 16:44:39 #43
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_148845209
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 16:33 schreef Janneke141 het volgende:
Loonsverlaging is voor Nederland gewoon een vrij nieuw concept. Tot nu toe bleef het vooral bij loonmatiging in CAO's en het vervangen van dure krachten door nieuwe, goedkopere waar dat mogelijk was. Juridisch kan het volgens mij alleen als de medewerkers (OR) akkoord gaan. Maar ermee akkoord gaan geeft geen garantie op een duurzame oplossing (moet je volgend jaar nog verder omlaag?), er niet mee akkoord gaan gaat zéker niet leiden tot een duurzame oplossing.

En, zoals Reya al zegt, als dit bij V&D kan, kan het ook bij andere plekken. En gaat het misschien gebeuren bij bedrijven waar het niet per se slecht gaat, maar die het rendement wel wat willen verhogen door de loonkosten te verlagen.
Gezien de verliezen is het hier waarschijnlijk de keuze tussen wat minder verdienen en helemaal geen baan meer.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  maandag 19 januari 2015 @ 16:45:53 #44
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_148845247
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2015 16:44 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Gezien de verliezen is het hier waarschijnlijk de keuze tussen wat minder verdienen en helemaal geen baan meer.
Maar optie 1 kan dus nog steeds leiden tot optie 2.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 19 januari 2015 @ 16:46:47 #45
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_148845277
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 16:34 schreef keste010 het volgende:

[..]

Wat bedoel je? Ik heb het artikel gelezen en wat mij vooral opvalt is dat kennelijk met 5% inleveren door de directie er zoveel opgelost kan worden. Vandaar dat ik mij ook afvroeg in hoeverre het inleveren bij directie en management ook nu kan bijdragen aan een oplossing.
Je weet welk effect die 5% inlevering heeft gehad op de balans van de winkel?
pi_148845303
quote:
2s.gif Op maandag 19 januari 2015 16:28 schreef Reya het volgende:

[..]

Zo te lezen is er een gat in de markt voor een soortgelijke winkelketen zonder dergelijke financiële verplichtingen; wat let u?
Tuurlijk is er een gat in de markt voor bedrijven die gewoon niet vol zitten met schulden. Helaas komen dan de korte termijn denkende aandeelhouders/boekhouders om de hoek kijken dat men meer rendenemt wil halen en dat kan dan vaak voor korte termijn door een bedrijf met meer schulden op te laden.

Waarom zien we in dit bericht niet dat v&d 25% minder huur gaat betalen aan de vastgoed bedrijven waar men van huurt. ;)
pi_148845364
quote:
5s.gif Op maandag 19 januari 2015 16:46 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Je weet welk effect die 5% inlevering heeft gehad op de balans van de winkel?
Ik ben pas sinds 15 minuten betrokken bij de bedrijfsvoering van V&D dus nee, ik laat me graag inlichten ;)
  maandag 19 januari 2015 @ 16:50:53 #48
379943 Paper_Tiger
pi_148845475
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 16:45 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Maar optie 1 kan dus nog steeds leiden tot optie 2.
Waarom zou een medewerker van een winstgevend bedrijf akkoord gaan met een loonsverlaging?
  maandag 19 januari 2015 @ 16:52:09 #49
379943 Paper_Tiger
pi_148845524
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 16:47 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Tuurlijk is er een gat in de markt voor bedrijven die gewoon niet vol zitten met schulden. Helaas komen dan de korte termijn denkende aandeelhouders/boekhouders om de hoek kijken dat men meer rendenemt wil halen en dat kan dan vaak voor korte termijn door een bedrijf met meer schulden op te laden.

Waarom zien we in dit bericht niet dat v&d 25% minder huur gaat betalen aan de vastgoed bedrijven waar men van huurt. ;)
Ik weet zeker dat ook daar over onderhandeld wordt.
pi_148845551
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2015 16:50 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Waarom zou een medewerker van een winstgevend bedrijf akkoord gaan met een loonsverlaging?
Waarom zou een medewerker van een verliesgevend bedrijf dan wel akkoord moeten gaan met een loonsverlaging als er ook nog vele andere manieren zijn om te snijden in de kosten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')