abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148726954
Poll: De Islam is een probleem in Europa
Ja
Nee
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

NWS / Verviers (België) 2 doden bij actie tegen mogelijke terroristen. #3
NWS / Aanslagen in Frankrijk #90

Ik zie mezelf als liberaal, als tolerant zolang tolerant. Ondanks dit kan ik niet anders concluderen dan er iets goed mis is in Europa - dat er zeer veel incidenten zijn die gemeen hebben dat ze allen raakvlakken hebben met de Islam. Naar mijn mening is de Islam het probleem waaruit de incidenten voortvloeien - was de Islam er niet geweest, dan deze incidenten ook niet.

Stem hier of je de Islam een probleem vindt in Europa en - als het u betaamt - geef dan een uitleg hoe je er tegenaan kijkt.

[ Bericht 4% gewijzigd door SuperFood op 15-01-2015 21:22:12 ]
pi_148727074
Minder islam zou mooi zijn. Hooguit een paar honderdduizend in een land als Nederland. En niet zoals nu, bijna 2 miljoen. En dat worden er in hard tempo een stuk meer de komende decennia...
Voor 500 euro kunt u hier een bericht achterlaten, dat is echt fanta-stisch!
pi_148727176
Elk probleem in Europa is de schuld van de islam ja?
pi_148727237
quote:
18s.gif Op donderdag 15 januari 2015 21:08 schreef TorroFernandes het volgende:
Elk probleem in Europa is de schuld van de islam ja?
er staat EEN niet HET.
pi_148727311
In zijn huidige vorm wel ja.
pi_148727320
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 21:09 schreef SuperFood het volgende:

[..]

er staat EEN niet HET.
Ja, maar alle incidenten zijn volgens jou te herleiden op dit probleem.
  donderdag 15 januari 2015 @ 21:13:14 #7
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_148727410
Een oplossing zou zijn om islamitische scholen te verbieden,dat zou kinderen (de toekomst) te veel indoctrineren.
pi_148727479
quote:
1s.gif Op donderdag 15 januari 2015 21:11 schreef TorroFernandes het volgende:

[..]

Ja, maar alle incidenten zijn volgens jou te herleiden op dit probleem.
Dat was mijn persoonlijke note. En dat was binnen de context van incidenten als Parijs, nu Belgie, en vele andere kleine (minder belangrijke) incidenten. Het is ook geen topic of iemands mening klopt of niet - je hoeft het niet met me eens te zijn :)
pi_148727534
quote:
1s.gif Op donderdag 15 januari 2015 21:06 schreef Ikwilookevenwatzeggen het volgende:
Minder islam zou mooi zijn. Hooguit een paar honderdduizend in een land als Nederland. En niet zoals nu, bijna 2 miljoen. En dat worden er in hard tempo een stuk meer de komende decennia...
Al tig keren ontkracht, dat laatste, maar kom vooral met cijfers die het tegendeel bewijzen.
Dit, dus.
pi_148727628
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 21:04 schreef SuperFood het volgende:
Ondanks dit kan ik niet anders concluderen dan er iets goed mis is in Europa - dat alle incidenten te samen maar 1 probleem gemeen hebben en dat is de Islam.
:')

Doe toch normaal man.
pi_148727655
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 21:14 schreef SuperFood het volgende:

[..]

Dat was mijn persoonlijke note. En dat was binnen de context van incidenten als Parijs, nu Belgie, en vele andere kleine (minder belangrijke) incidenten. Het is ook geen topic of iemands mening klopt of niet - je hoeft het niet met me eens te zijn :)
Ik dacht dat mensen op een discussieforum op elkaars mening ingingen. Mijn fout.
  donderdag 15 januari 2015 @ 21:18:51 #12
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148727723
De culturen knallen tegen mekaar op.
pi_148727733
quote:
10s.gif Op donderdag 15 januari 2015 21:17 schreef TorroFernandes het volgende:

[..]

Ik dacht dat mensen op een discussieforum op elkaars mening ingingen. Mijn fout.
De woordkeuze was duidelijk verkeerd. We kunnen het daar over hebben als je wilt maar het lijkt me niet bijdragen aan de inhoudelijke discussie (alhoewel Ludd en jij daar ook niet op uit lijken te zijn).
  † In Memoriam † donderdag 15 januari 2015 @ 21:19:15 #14
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_148727754
Hij bedoelt toch dat aan alle islamgerelateerde incidenten het gedachtegoed van de Islam ten gronde ligt?
Of is een vechtpartijtje na het stappen ook al de schuld van de Islam
:')
pi_148727783
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 21:18 schreef SuperFood het volgende:

[..]

De woordkeuze was duidelijk verkeerd. We kunnen het daar over hebben als je wilt maar het lijkt me niet bijdragen aan de inhoudelijke discussie (alhoewel Ludd en jij daar ook niet op uit lijken te zijn).
Je verwacht een inhoudelijk discussie als een dermate idiote stelling poneert? :') Echt? :')
pi_148727910
Even voor de mensen die zo hard ingaan op de precieze bewoording van de stelling van TS, ontkennen jullie nu de problemen die er wel degelijk zijn met de huidige vorm van islam in het Westen of relativeren jullie de grootte van deze problemen ?
  donderdag 15 januari 2015 @ 21:24:17 #17
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148727969
Ik moet zeggen: ik heb er weinig verstand van. Het is meer van wat ik er van meekrijg zeg maar, mijn indruk. En die is héél overtrokken gezegd: een orthodoxe religie botst met een losgeslagen samenleving.
pi_148728096
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 21:24 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik moet zeggen: ik heb er weinig verstand van. Het is meer van wat ik er van meekrijg zeg maar, mijn indruk. En die is héél overtrokken gezegd: een orthodoxe rHet ieligie botst met een losgeslagen samenleving.
Het is niet alleen Europa waar de Islam ellende brengt. Misschien ben ik het nog eens met 'losgeslagen samenleving' om Europa te omschrijven, maar ik leg toch graag de verantwoordelijkheid bij de gemene deler, en dat is imo toch echt de Islam.
pi_148728160
Ja, de islam is een probleem, maar niet iedere moslim zorgt voor problemen.
  donderdag 15 januari 2015 @ 21:29:03 #20
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148728221
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 21:26 schreef SuperFood het volgende:

[..]

Het is niet alleen Europa waar de Islam ellende brengt. Misschien ben ik het nog eens met 'losgeslagen samenleving' om Europa te omschrijven, maar ik leg toch graag de verantwoordelijkheid bij de gemene deler, en dat is imo toch echt de Islam.
Omdat je het specifiek over Europa hebt in je OP.

Maar zijn het ook niet malloten die uit naam van de islam, barbaarse dingen doen? Waar zijn islamitische bevolkingsgroepen zich aan het misdragen? Die heb ik even niet voor ogen.
pi_148728269
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 21:29 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Omdat je het specifiek over Europa hebt in je OP.

Maar zijn het ook niet malloten die uit naam van de islam, barbaarse dingen doen? Waar zijn islamitische bevolkingsgroepen zich aan het misdragen? Die heb ik even niet voor ogen.
lijstje met terroristische aanslagen bv:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Islamic_terrorist_attacks
  donderdag 15 januari 2015 @ 21:32:08 #22
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148728385
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 21:29 schreef SuperFood het volgende:

[..]

lijstje met terroristische aanslagen bv:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Islamic_terrorist_attacks
Oja, ik zie het. Goed, daar ga ik het dan maar niet meer over hebben :D
pi_148728594
Ja er is een (groot) probleem met de islam en dat probleem wordt alleen maar groter als we alle moslims tegen de haren in strijken en meer moslims opnemen in onze samenleving. Als je maar lang genoeg roept dat mensen crimineel zijn dan worden ze het ook. Daarnaast heeft de Nederlandse samenleving te maken met teveel asielzoekers en vreemde culturen onze samenleving heeft zijn absorptievermogen wat dat betreft bereikt.
pi_148728654
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 21:18 schreef SuperFood het volgende:

[..]

Voor een inhoudelijke discussie is het best handig om een idee te hebben van waarop te reageren. Ik wilde eerst even weten of je na enige bezinning nog achter die uitspraak zou staan. Naar mijn mening draagt dat wel degelijk bij aan de discussie aangezien ik de bewering kenmerkend vind voor hoe we er momenteel voorstaan in Europa. De islam is zo een hot item dat elke scheet die een moslim laat vraagt om een nieuwsitem.

Al met al denk ik dat het probleem best meevalt, maar dat er inderdaad wel een probleem is. Persoonlijk zie ik dit niet als een islamprobleem, maar als een groter immigratie- en integratieprobleem, waarbij de islam symbool staat voor cultuurbotsing. In mijn optiek is het ware probleem dat er in Europa een vrij grote groep jongeren is die een gevoel van bestemming zoekt en deze niet vindt in de samenleving. Een deel vindt deze in de criminaliteit en een ander deel in extreme religie of politieke ideologieën. Met de aanslagen in Parijs is de aandacht weer even gevestigd op de religieuze fanatiekelingen.
pi_148728688
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 21:13 schreef Manke het volgende:
Een oplossing zou zijn om islamitische scholen te verbieden,dat zou kinderen (de toekomst) te veel indoctrineren.
Hier ben ik wel voor ja.

Mocht een keer meelopen bij zo'n school.

Ik vond het gewoon doodeng om die mensen massaal een niet bestaande man in de lucht te zien aanbidden, ondanks dat ik zelf een Arabier ben (niet islamitisch)

Geloof prima, maar niet dat.
  donderdag 15 januari 2015 @ 21:40:26 #26
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148728781
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 21:38 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Hier ben ik wel voor ja.

Mocht een keer meelopen bij zo'n school.

Ik vond het gewoon doodeng om die mensen massaal een niet bestaande man in de lucht te zien aanbidden, ondanks dat ik zelf een Arabier ben (niet islamitisch)

Geloof prima, maar niet dat.
Dit is toch niet democratisch? Op Christelijke scholen mag toch ook gebeden worden?
pi_148728833
Absoluut. Wie dat nog ontkent is behoorlijk debiel in mijn ogen.
pi_148728842
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 21:40 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Dit is toch niet democratisch? Op Christelijke scholen mag toch ook gebeden worden?
Ik vind dat dat ook weg moet.

Ook mee mogen maken, al is dat wel op kleinere schaal in de kring.
  donderdag 15 januari 2015 @ 21:45:42 #29
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148728970
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 21:42 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Ik vind dat dat ook weg moet.

Ook mee mogen maken, al is dat wel op kleinere schaal in de kring.
Ik snap niet wat je er mee opschiet om uitingen van religie te verbieden.
pi_148728986
quote:
1s.gif Op donderdag 15 januari 2015 21:37 schreef TorroFernandes het volgende:

[..]

Voor een inhoudelijke discussie is het best handig om een idee te hebben van waarop te reageren. Ik wilde eerst even weten of je na enige bezinning nog achter die uitspraak zou staan. Naar mijn mening draagt dat wel degelijk bij aan de discussie aangezien ik de bewering kenmerkend vind voor hoe we er momenteel voorstaan in Europa. De islam is zo een hot item dat elke scheet die een moslim laat vraagt om een nieuwsitem.

Al met al denk ik dat het probleem best meevalt, maar dat er inderdaad wel een probleem is. Persoonlijk zie ik dit niet als een islamprobleem, maar als een groter immigratie- en integratieprobleem, waarbij de islam symbool staat voor cultuurbotsing. In mijn optiek is het ware probleem dat er in Europa een vrij grote groep jongeren is die een gevoel van bestemming zoekt en deze niet vindt in de samenleving. Een deel vindt deze in de criminaliteit en een ander deel in extreme religie of politieke ideologieën. Met de aanslagen in Parijs is de aandacht weer even gevestigd op de religieuze fanatiekelingen.
Het staat imo niet alleen symbool maar is ook het probleem. De Islam botst totaal met de normen en waarden die in Europa de heersende standaard zijn. In de jaren 70 is een verkeerde beslissing genomen, een opportunistische beslissing voor de economie / bedrijven en zijn langere termijn effecten totaal onderschat.
pi_148729027
De acht stadia binnen het proces van genocide volgens Stanton:

• classificatie
• symbolisatie
• dehumanisatie
• organisatie
• polarisatie
• voorbereiding
• vernietiging
• ontkenning

Welke kunnen al worden afgevinkt?

Bron: http://www.genocidewatch.org/aboutgenocide/8stagesofgenocide.html

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-01-2015 21:47:10 ]
pi_148729038
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 21:45 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Thuis mag het prima, maar zo massaal....
pi_148729210
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 21:45 schreef SuperFood het volgende:
Het staat imo niet alleen symbool maar is ook het probleem. De Islam botst totaal met de normen en waarden die in Europa de heersende standaard zijn. In de jaren 70 is een verkeerde beslissing genomen, een opportunistische beslissing voor de economie / bedrijven en zijn langere termijn effecten totaal onderschat.
:Y

Dat had men nooit moeten doen. Is echt een hele domme, wellicht wel fatale zet geweest.
pi_148729286
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 21:45 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

zie het als indoctrinatie en kindermishandeling. er was een tijd terug een interview.. ehm ff kijken.

aanrader.
pi_148729337
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 21:46 schreef J0kkebr0k het volgende:
De acht stadia binnen het proces van genocide volgens Stanton:

• classificatie
• symbolisatie
• dehumanisatie
• organisatie
• polarisatie
• voorbereiding
• vernietiging
• ontkenning

Welke kunnen al worden afgevinkt?

Bron: http://www.genocidewatch.org/aboutgenocide/8stagesofgenocide.html
ja. dat gaan we doen.
  donderdag 15 januari 2015 @ 21:55:59 #36
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148729404
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 21:53 schreef SuperFood het volgende:

[..]

zie het als indoctrinatie en kindermishandeling. er was een tijd terug een interview.. ehm ff kijken.

aanrader.
SuperFood, ik denk dat een discussie over religie wel/niet gewenst, geen zin heeft. Het is er, het bestaat. Ik ben ook gelovig en ga natuurlijk geen discussie aan of dat wel mag/wenselijk is of niet. Snap je?
  donderdag 15 januari 2015 @ 21:57:08 #37
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148729453
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 21:46 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Thuis mag het prima, maar zo massaal....
In ieder geval: het lost totaal niets op. Natuurlijk niet.
pi_148729574
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 21:55 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

SuperFood, ik denk dat een discussie over religie wel/niet gewenst, geen zin heeft. Het is er, het bestaat. Ik ben ook gelovig en ga natuurlijk geen discussie aan of dat wel mag/wenselijk is of niet. Snap je?
jij vroeg je af wat je er mee op zou schieten om uitingen van religie te verbieden. die discussie daar geeft een vrij aardig antwoord op je vraag imo. doe ermee wat je goed dunkt :)
pi_148729735
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 21:45 schreef SuperFood het volgende:

[..]

Dat valt dan weer behoorlijk mee. Men heeft altijd de mond vol over de joods-christelijke basis van onze cultuur (waarbij ik persoonlijk vind dat het joodse deel er niks tussen te zoeken heeft). In de basis lijkt de islam gewoon zeer op het christendom en de belangrijkste gedragsregels, die een grote invloed hebben gehad op onze wetgeving, vind je ook gewoon terug in de islam. Het grote gevaar van de religies is de agressieve expansionistische aard, die als verantwoording kan dienen om andersgelovigen (wat ook medegelovigen met een andere interpretatie kunnen zijn) niet als naasten, die goed behandeld dienen te worden, te beschouwen.

In de westerse wereld hebben de christenen deze geloofsstrijd grotendeels achter zich gelaten, in de Arabische wereld zitten ze nu juist in een periode van opleving van deze geloofsstrijd. Voor de eerdergenoemde jongeren, die een alternatief zoeken voor de westerse waarden kan deze geloofsopvatting een welkome zingeving van hun leven zijn en zo brengen zij de geloofsstrijd terug in Europa. In de basis is dit echter geen islamprobleem, aangezien de meeste Europese moslims hun geloof gewoon net zo opvatten als de Europese christenen.
  donderdag 15 januari 2015 @ 22:05:15 #40
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148729790
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 21:59 schreef SuperFood het volgende:

[..]

jij vroeg je af wat je er mee op zou schieten om uitingen van religie te verbieden. die discussie daar geeft een vrij aardig antwoord op je vraag imo. doe ermee wat je goed dunkt :)
Hier geloof ik helemaal niet in. Uitingen van religie verbieden, dat is net zoiets als je rookmelder onklaar maken zodat je geen alarm meer hoort onder het motto: zo, hier kan geen brand meer uitbreken.

Het is niet eens een optie. Het is er, deal with it.

Dát is interessant. Wat doen we ermee?

Sterker nog? Is hier geen les te leren (en ik heb hier al zelf een topic over geopend onlangs).
pi_148729917
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 22:05 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Hier geloof ik helemaal niet in. Uitingen van religie verbieden, dat is net zoiets als je rookmelder onklaar maken zodat je geen alarm meer hoort onder het motto: zo, hier kan geen brand meer uitbreken.

Sterker nog? Is hier geen les te leren (en ik heb hier al zelf een topic over geopend onlangs).
Nee, niet voor mij. Ik vind de Islam (net als veel andere geloven) omgeven van hypocrisie en intolerantie. Ik heb daar niets mee.
pi_148730030
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 22:05 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

In de Sovjet-Unie waren uitingen van religie verboden. Het is nu 23 jaar geleden sinds de val van de Sovjet-Unie en het is alsof religie daar nooit is weggeweest. Ik denk dus dat jij helemaal gelijk hebt.
  donderdag 15 januari 2015 @ 22:12:43 #43
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148730168
quote:
1s.gif Op donderdag 15 januari 2015 22:03 schreef TorroFernandes het volgende:
Het grote gevaar van de religies is de agressieve expansionistische aard, die als verantwoording kan dienen om andersgelovigen (wat ook medegelovigen met een andere interpretatie kunnen zijn) niet als naasten, die goed behandeld dienen te worden, te beschouwen.

In de westerse wereld hebben de christenen deze geloofsstrijd grotendeels achter zich gelaten, in de Arabische wereld zitten ze nu juist in een periode van opleving van deze geloofsstrijd. Voor de eerdergenoemde jongeren, die een alternatief zoeken voor de westerse waarden kan deze geloofsopvatting een welkome zingeving van hun leven zijn en zo brengen zij de geloofsstrijd terug in Europa.
Die indruk heb ik ook alleen ik had het niet door.

Maar hoe doen we dat praktisch? En net schoot me nog een vraag te binnen: hoe denkt de moslimgemeenschap zélf over dit probleem? Hoor ik daar nou weinig over of ....?
  donderdag 15 januari 2015 @ 22:14:27 #44
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148730253
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 22:07 schreef SuperFood het volgende:

[..]

Nee, niet voor mij. Ik vind de Islam (net als veel andere geloven) omgeven van hypocrisie en intolerantie. Ik heb daar niets mee.
Let wel op dat je niet alles op de islam gooit. Alles wat mis is. Dat gevaar schuilt natuurlijk wel in deze situatie. Het Westen zoals die zou zijn zonder de islam is toch ook zwaar doorgeschoten en -gesnoven.
pi_148730326
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 22:14 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Let wel op dat je niet alles op de islam gooit. Alles wat mis is. Dat gevaar schuilt natuurlijk wel in deze situatie. Het Westen zoals die zou zijn zonder de islam is toch ook zwaar doorgeschoten en -gesnoven.
Er zijn vele problemen in de wereld. Dit topic gaat specifiek over de Islam.
pi_148730380
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 21:27 schreef J0kkebr0k het volgende:
Ja, de islam is een probleem, maar niet iedere moslim zorgt voor problemen.
Dit. Sterker nog, best veel moslims zijn gewoon prima burgers. Helaas is er best een grote minderheid die op geen enkele manier past in onze samenleving omdat ze onze wetten niet accepteren of respecteren en ook onze gebruiken en gewoonten niet.
Whatever...
  donderdag 15 januari 2015 @ 22:17:32 #47
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148730393
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 22:16 schreef SuperFood het volgende:

[..]

Er zijn vele problemen in de wereld. Dit topic gaat specifiek over de Islam.
Toch zou ik van je willen weten: wat zou er écht anders zijn in Nederland bijvoorbeeld, als de islam er niet was geweest?

Oké, de inkoppers: minder criminaliteit want de Marokkanen zijn daarin oververtegenwoordigd. En we misten enkele aanslagen. Maar verder...?
pi_148730434
Meer mooie blondines in de grote steden. :P
Voor 500 euro kunt u hier een bericht achterlaten, dat is echt fanta-stisch!
pi_148730512
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 22:17 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Toch zou ik van je willen weten: wat zou er écht anders zijn in Nederland bijvoorbeeld, als de islam er niet was geweest?

Oké, de inkoppers: minder criminaliteit want de Marokkanen zijn daarin oververtegenwoordigd. En we misten enkele aanslagen. Maar verder...?
persoonlijk denk ik dat we andere problemen belangrijker zouden vinden. tegenwoordig draait alles om de islam in de politiek heb ik wel eens het idee.
pi_148730847
quote:
1s.gif Op donderdag 15 januari 2015 22:03 schreef TorroFernandes het volgende:
Dat valt dan weer behoorlijk mee. Men heeft altijd de mond vol over de joods-christelijke basis van onze cultuur (waarbij ik persoonlijk vind dat het joodse deel er niks tussen te zoeken heeft). In de basis lijkt de islam gewoon zeer op het christendom en de belangrijkste gedragsregels, die een grote invloed hebben gehad op onze wetgeving, vind je ook gewoon terug in de islam. Het grote gevaar van de religies is de agressieve expansionistische aard, die als verantwoording kan dienen om andersgelovigen (wat ook medegelovigen met een andere interpretatie kunnen zijn) niet als naasten, die goed behandeld dienen te worden, te beschouwen.

In de westerse wereld hebben de christenen deze geloofsstrijd grotendeels achter zich gelaten, in de Arabische wereld zitten ze nu juist in een periode van opleving van deze geloofsstrijd. Voor de eerdergenoemde jongeren, die een alternatief zoeken voor de westerse waarden kan deze geloofsopvatting een welkome zingeving van hun leven zijn en zo brengen zij de geloofsstrijd terug in Europa. In de basis is dit echter geen islamprobleem, aangezien de meeste Europese moslims hun geloof gewoon net zo opvatten als de Europese christenen.
Ik denk dat je je hier echt vreselijk lelijk in vergist. Er is wel degelijk een zeer groot verschil tussen de Islam en het Christendom, ondanks dat ze beiden een abrahamitische oorsprong hebben. Voor het Christendom is sowieso het Nieuwe Testament doorgaans een stuk belangrijker dan het Oude-Testament (laten we zeggen: de Joodse appendix van de Bijbel). De historisch figuur Jezus die daarin de hoofdrol speelt is ook héél wat anders dan Mohammed. Mohammed is veel meer een soort krijger, en dat karakteriseert de Islam dan ook sterk!

Dit filmpje legt naar mijn mening steengoed de belangrijkste verschillen tussen het Christendom en de Islam uit:

Neem even 10 minuutjes de moeite a.u.b.

Daarbij moet je nog iets realiseren: de Islam lééft nog altijd. Het Christendom daarentegen....
pi_148730992
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 22:12 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Die indruk heb ik ook alleen ik had het niet door.

Maar hoe doen we dat praktisch? En net schoot me nog een vraag te binnen: hoe denkt de moslimgemeenschap zélf over dit probleem? Hoor ik daar nou weinig over of ....?
Goede, maar lastige vraag. Pim Fortuyn schreef in zijn boeken dat we de grenzen moeten sluiten tot de allochtonen die hier nu zijn daadwerkelijk zijn opgegaan in de maatschappij. Op zich vind ik dat hij best een punt had (achteraf hèhè, destijds vond ik hem een lul :P ), maar ik vraag me af in hoeverre dat een realistische oplossing is in onze economisch geglobaliseerde wereld.

Hoeveel je van de moslimgemeenschap hoort ligt denk ik vooral aan de mate waarin je zoekt. Bij die aanslag in Parijs hebben veel moslims zich er wel expliciet tegen uitgesproken begreep ik.
  donderdag 15 januari 2015 @ 22:32:49 #52
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148731098
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 22:20 schreef SuperFood het volgende:

[..]

persoonlijk denk ik dat we andere problemen belangrijker zouden vinden. tegenwoordig draait alles om de islam in de politiek heb ik wel eens het idee.
Nee, maar ik bedoel: zou het nou zoveel slechter zijn in Nederland bijvoorbeeld, zonder de islam...? Wat zouden de verschillen allemaal zijn....?
pi_148731146
Alle moslims die hier komen wonen verplicht castreren.
Ура для россии
pi_148731163
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 22:27 schreef Duikbril112 het volgende:

[..]

Ik denk dat je je hier echt vreselijk lelijk in vergist. Er is wel degelijk een zeer groot verschil tussen de Islam en het Christendom, ondanks dat ze beiden een abrahamitische oorsprong hebben. Voor het Christendom is sowieso het Nieuwe Testament doorgaans een stuk belangrijker dan het Oude-Testament (laten we zeggen: de Joodse appendix van de Bijbel). De historisch figuur Jezus die daarin de hoofdrol speelt is ook héél wat anders dan Mohammed. Mohammed is veel meer een soort krijger, en dat karakteriseert de Islam dan ook sterk!

Dit filmpje legt naar mijn mening steengoed de belangrijkste verschillen tussen het Christendom en de Islam uit:

Neem even 10 minuutjes de moeite a.u.b.

Daarbij moet je nog iets realiseren: de Islam lééft nog altijd. Het Christendom daarentegen....
Daar staat tegenover dat de meer strijdlustige teksten uit de islam niet uit de Koran, maar uit de hadith komen en elke hadith is in bepaalde mate betwist. Overigens is het wel wat simpel gesteld dat christenen het Nieuwe Testament volgen. De gehele bijbel is hun heilige boek. Nu zal ik het filmpje eens gaan kijken. ^O^
  donderdag 15 januari 2015 @ 22:35:29 #55
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148731212
quote:
1s.gif Op donderdag 15 januari 2015 22:30 schreef TorroFernandes het volgende:

[..]

Goede, maar lastige vraag. Pim Fortuyn schreef in zijn boeken dat we de grenzen moeten sluiten tot de allochtonen die hier nu zijn daadwerkelijk zijn opgegaan in de maatschappij. Op zich vind ik dat hij best een punt had (achteraf hèhè, destijds vond ik hem een lul :P ), maar ik vraag me af in hoeverre dat een realistische oplossing is in onze economisch geglobaliseerde wereld.
Ja precies, niet realistisch. We zijn er te laat voor.
quote:
Hoeveel je van de moslimgemeenschap hoort ligt denk ik vooral aan de mate waarin je zoekt. Bij die aanslag in Parijs hebben veel moslims zich er wel expliciet tegen uitgesproken begreep ik.
Nou ik bedoel met name moslimgroeperingen ook. Je kunt niet blijven zeggen: maar dat ben ik zelf niet geweest, dat zijn andere geloofsgenoten.

Ik verwacht toch wel hele duidelijke standpunten hierin.

Maar misschien is dit ook weer een cultuurverschil.
pi_148731437
quote:
1s.gif Op donderdag 15 januari 2015 22:34 schreef TorroFernandes het volgende:
Daar staat tegenover dat de meer strijdlustige teksten uit de islam niet uit de Koran, maar uit de hadith komen en elke hadith is in bepaalde mate betwist.
Ook de Hadiths zijn onderdeel van de Islam. Maar oké, die mogen nog betwist worden. De Koran daarentegen geldt als onfeilbaar. Er zijn ook passages waarin letter wordt gezegd dat Allah mensen als hypocriet beoordeelt wanneer ze slechts nemen van de verzen die hun aanstaat en andere teksten negeren. Wat ook sowieso eng is, gezien het behoorlijk hoge aantal verschrikkelijk passages. Ook staat dat hervorming en verlichting in de weg, of überhaupt maar kritiek mogen hebben op passages in de Koran. De implicaties daarvan moet je niet onderschatten!
pi_148731977
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 22:35 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ja precies, niet realistisch. We zijn er te laat voor.

[..]

Nou ik bedoel met name moslimgroeperingen ook. Je kunt niet blijven zeggen: maar dat ben ik zelf niet geweest, dat zijn andere geloofsgenoten.

Ik verwacht toch wel hele duidelijke standpunten hierin.

Maar misschien is dit ook weer een cultuurverschil.
Ik doel ook op moslimgroeperingen.

quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 22:40 schreef Duikbril112 het volgende:

[..]

Ook de Hadiths zijn onderdeel van de Islam. Maar oké, die mogen nog betwist worden. De Koran daarentegen geldt als onfeilbaar. Er zijn ook passages waarin letter wordt gezegd dat Allah mensen als hypocriet beoordeelt wanneer ze slechts nemen van de verzen die hun aanstaat en andere teksten negeren. Wat ook sowieso eng is, gezien het behoorlijk hoge aantal verschrikkelijk passages. Ook staat dat hervorming en verlichting in de weg, of überhaupt maar kritiek mogen hebben op passages in de Koran. De implicaties daarvan moet je niet onderschatten!
Ik heb het filmpje gekeken en de genoemde feiten zijn niet nieuw voor mij. Echter ik denk dat wanneer je je hierdoor angstig laat maken, je voorbijgaat aan de menselijke aard. Voor het functioneren in de maatschappij is vooral belangrijk hoe de moslims zelf hun geloof beleven en of zij zelf doen aan "pick and choose", iets dat ook gebeurt, ook in de Arabische wereld. Verder denk ik dat de maker van het filmpje de vijandige aard en de stelligheid van de bijbel en torah onderschat.
pi_148732849
quote:
1s.gif Op donderdag 15 januari 2015 22:54 schreef TorroFernandes het volgende:
Verder denk ik dat de maker van het filmpje de vijandige aard en de stelligheid van de bijbel en torah onderschat.
Ik denk eerder een reactie op de neiging van mensen om altijd met Jodendom- en Christendom-vergelijkingen te maken wanneer de Islam wordt bekritiseerd.
quote:
1s.gif Op donderdag 15 januari 2015 22:54 schreef TorroFernandes het volgende:
Ik heb het filmpje gekeken en de genoemde feiten zijn niet nieuw voor mij. Echter ik denk dat wanneer je je hierdoor angstig laat maken, je voorbijgaat aan de menselijke aard. Voor het functioneren in de maatschappij is vooral belangrijk hoe de moslims zelf hun geloof beleven en of zij zelf doen aan "pick and choose", iets dat ook gebeurt, ook in de Arabische wereld.
Dat weet ik wel. Maar dat is eigenlijk iets dat niet 'hoort' binnen de Islamitische wereld, en zeker niet volgens het bronboek zelf.
Ik laat me verder niet bang maken, maar ik ben wel realistisch. Ik vind sowieso niet dat we bang zouden moeten worden. Liever strijdvaardig. Ik hou niet van maatschappelijke angst... daarmee maak je je als maatschappij zwakker dan de agressor. Als schapen tussen de wolven... mooi niet!
pi_148733111
Ze zijn iig weer lekker bezig in Belgie. Heerlijk, die tolerantie naar intolerante, achterlijke en barbaarse religies toe. Een beetje meer trots, ruggengraat en eigenwaarde zouden wij zelf wel mogen hebben.
Whatever...
pi_148734010
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 23:13 schreef Duikbril112 het volgende:

[..]

Ik denk eerder een reactie op de neiging van mensen om altijd met Jodendom- en Christendom-vergelijkingen te maken wanneer de Islam wordt bekritiseerd.

[..]

Dat weet ik wel. Maar dat is eigenlijk iets dat niet 'hoort' binnen de Islamitische wereld, en zeker niet volgens het bronboek zelf.
Ik laat me verder niet bang maken, maar ik ben wel realistisch. Ik vind sowieso niet dat we bang zouden moeten worden. Liever strijdvaardig. Ik hou niet van maatschappelijke angst... daarmee maak je je als maatschappij zwakker dan de agressor. Als schapen tussen de wolven... mooi niet!
De drie religies gaan dan ook gewoon hand in hand. Een belangrijk thema in het christendom is het verspreiden van de joodse leefregels aan niet-Joden en een belangrijk thema van de islam om de leefregels verslonsd door de christenen weer in ere te herstellen. Overigens wordt Jezus, toch de belangrijkste persoon in het christendom, meermaals geciteerd dat het oude testament nog geldt en dat zijn doel niet het brengen van vrede is, maar juist strijd met ongelovigen. Alleen uiteindelijk gaat het om de beleving van de christenen en in een verlichte maatschappij is die beleving toleranter en flexibeler.
pi_148734948
quote:
1s.gif Op donderdag 15 januari 2015 23:43 schreef TorroFernandes het volgende:
De drie religies gaan dan ook gewoon hand in hand. Een belangrijk thema in het christendom is het verspreiden van de joodse leefregels aan niet-Joden en een belangrijk thema van de islam om de leefregels verslonsd door de christenen weer in ere te herstellen. Overigens wordt Jezus, toch de belangrijkste persoon in het christendom, meermaals geciteerd dat het oude testament nog geldt en dat zijn doel niet het brengen van vrede is, maar juist strijd met ongelovigen
Dat is juist. Het verschil is alleen met de Islam dat het Christendom zich op een veel natuurlijkere wijze een weg heeft gebaand door Europa. Dat Europa zich in een heel andere staat van ontwikkeling bevindt omtrent beleving van religie. En dat het Christendom een religie van verzoening en vergeving is, waar de Islam er één van de ouderwetse oudtestamentische wraak, vergelding en bestraffing is. De Islam is een poging terug te keren naar de orthodoxie van het oordeel en de straf, oog om oog, tand om tand, uit de tijden van het Oude Testament. Het Christendom daartegen met de Jezusfiguur om na te streven (christusbewustzijn zoals wel eens gezegd wordt), 'keer u vijand de wang toe', is toch een antwoord geweest op het oude denken van de pre-jezus tijden. De Islam betwist dat ten zeerste en roept in feite op terug te keren naar die in hun ogen 'eerlijke tijd' van vergelding en keiharde bestraffing; zoals het volgens hen zou horen. Zo menen zij 'het kwaad' te bestrijden, niet beseffende dat juist nou net zij zelf het zijn die het kwaad brengen in de praktijk.
pi_148735026
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 00:13 schreef Duikbril112 het volgende:

[..]

Dat is juist. Het verschil is alleen met de Islam dat het Christendom zich op een veel natuurlijkere wijze een weg heeft gebaand door Europa. Dat Europa zich in een heel andere staat van ontwikkeling bevindt omtrent beleving van religie. En dat het Christendom een religie van verzoening en vergeving is, waar de Islam er één van de ouderwetse oudtestamentische wraak, vergelding en bestraffing is. De Islam is een poging terug te keren naar de orthodoxie van het oordeel en de straf, oog om oog, tand om tand, uit de tijden van het Oude Testament. Het Christendom daartegen met de Jezusfiguur om na te streven (christusbewustzijn zoals wel eens gezegd wordt), 'keer u vijand de wang toe', is toch een antwoord geweest op het oude denken van de pre-jezus tijden. De Islam betwist dat ten zeerste en roept in feite op terug te keren naar die in hun ogen 'eerlijke tijd' van vergelding en keiharde bestraffing; zoals het volgens hen zou horen. Zo menen zij 'het kwaad' te bestrijden, niet beseffende dat juist nou net zelf te zijn in de praktijk.
Je laat nu net een heel belangrijke zin in mijn post weg.
pi_148735414
quote:
18s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 00:15 schreef TorroFernandes het volgende:

[..]

Je laat nu net een heel belangrijke zin in mijn post weg.
vertel...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')