Hé, wil je wat leuks horen? Ik heb laatst een fantastisch docu over geweldige technologieën gezien. Zo hadden ze bijvoorbeeld apparaten waarbij eten uit het niet verscheen, machines die je van de ene plek naar de andere konden verplaatsten in een oogwink, ruimteschepen die sneller dan licht gingen via iets dat ze een warpbubble noemde, en ook nog wapens die mensen bewusteloos konden maken via lichtstralen. Maar ja, ook allemaal tegengehouden door overheden die ons onder controle willen houden, wedden!quote:Op donderdag 15 januari 2015 00:55 schreef Japie77 het volgende:
Goh allemaal al reacties zonder dat iemand het interview heeft bekeken. Misschien eerst even kijken voor je je mening geeft? Levert meestal een iets beter onderbouwde mening op namelijk.
quote:Op donderdag 15 januari 2015 00:59 schreef Rezania het volgende:
[..]
Hé, wil je wat leuks horen? Ik heb laatst een fantastisch docu over geweldige technologieën gezien. Zo hadden ze bijvoorbeeld apparaten waarbij eten uit het niet verscheen, machines die je van de ene plek naar de andere konden verplaatsten in een oogwink, ruimteschepen die sneller dan licht gingen via iets dat ze een warpbubble noemde, en ook nog wapens die mensen bewusteloos konden maken via lichtstralen. Maar ja, ook allemaal tegengehouden door overheden die ons onder controle willen houden, wedden!
Tja ik schaar je reactie maar hieronder:quote:Op donderdag 15 januari 2015 00:59 schreef Rezania het volgende:
[..]
Hé, wil je wat leuks horen? Ik heb laatst een fantastisch docu over geweldige technologieën gezien. Zo hadden ze bijvoorbeeld apparaten waarbij eten uit het niet verscheen, machines die je van de ene plek naar de andere konden verplaatsten in een oogwink, ruimteschepen die sneller dan licht gingen via iets dat ze een warpbubble noemde, en ook nog wapens die mensen bewusteloos konden maken via lichtstralen. Maar ja, ook allemaal tegengehouden door overheden die ons onder controle willen houden, wedden!
Ik ben intellegent genoeg om iets wat te mooi om waar blijkt te zijn op het internet vooral niet voor waarheid aan te nemen. Zou jij ook eens moeten proberen.quote:Op donderdag 15 januari 2015 01:02 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Tja ik schaar je reactie maar hieronder:
Het is verwonderlijk dat veel van Flanagans uitvindingen tientallen jaren nodig heeft om door het publiek begrepen te worden.
Niet intelligent genoeg om dit soort dingen te snappen helaas.
En dan nog zou de materie veeeel te moeilijk zijn voor je.quote:Op donderdag 15 januari 2015 01:05 schreef Rezania het volgende:
Trouwens, ik heb het filmpje niet gekeken hoor, maar ik betwijfel ten zeerste of daar zijn uitvinden stap voor stap worden uitgelegd en hoe ze werken.
Je bent in ieder geval niet intelligent genoeg om eerst het interview te bekijken voordat je je mening geeft. Dat geeft aan dat je niet openminded bent en openmindedness is een van de belangrijkste aspecten van intelligentie aangezien je zo je mening bij kan stellen bij nieuwe informatie.quote:Op donderdag 15 januari 2015 01:04 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ik ben intellegent genoeg om iets wat te mooi om waar blijkt te zijn op het internet vooral niet voor waarheid aan te nemen. Zou jij ook eens moeten proberen.
Ik denk dat jij het niet helemaal snapt...quote:Op donderdag 15 januari 2015 01:07 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Je bent in ieder geval niet intelligent genoeg om eerst het interview te bekijken voordat je je mening geeft. Dat geeft aan dat je niet openminded bent en openmindedness is een van de belangrijkste aspecten van intelligentie aangezien je zo je mening bij kan stellen bij nieuwe informatie.
Maar succes met je aanpak van alles wat niet in je kadertje past af te kraken!
Maar het is toch bij voorbaat zinloos om te kijken! Want we zijn niet intelligent genoeg.quote:Op donderdag 15 januari 2015 01:07 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Je bent in ieder geval niet intelligent genoeg om eerst het interview te bekijken voordat je je mening geeft. Dat geeft aan dat je niet openminded bent en openmindedness is een van de belangrijkste aspecten van intelligentie aangezien je zo je mening bij kan stellen bij nieuwe informatie.
Oh ja, lastige shit hoor. Ik had al moeite met 5x3.quote:Op donderdag 15 januari 2015 01:07 schreef mootie het volgende:
[..]
En dan nog zou de materie veeeel te moeilijk zijn voor je.
quote:Op donderdag 15 januari 2015 01:07 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Een vaag verhaal door een excentriek figuur dat door een amateur journalist wordt geinterviewd. Ik geloof NK propaganda nog eerder.quote:Op donderdag 15 januari 2015 01:07 schreef Japie77 het volgende:
[..]
google is your friend my dear.quote:Op donderdag 15 januari 2015 02:06 schreef El_Matador het volgende:
Ik kan er niet naar luisteren (na 10 min afgezet). En veel onderbouwing voor wat ie allemaal heeft uitgevonden geeft ie niet.
Dit is de nieuwe Messias van BNW, Japie? Kom op...
Te openminded is ook niet goed, dat valt al die kennis er constant uit...quote:Op donderdag 15 januari 2015 01:07 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Klinkt legit, en dat voor maar 400 dollar!quote:Invented in 1958, by the then 13 year-old prodigy, Patrick Flanagan, the incredible Neurophone speeds meditation, balances left and right brain functions, activates your ancient ears and boosts IQ using ultrasonic frequencies broadcast into the brain via transducers you wear on your head.
Ja, maar eigenlijk detecteert die ook tegelijkertijd raketlanceringen, wat weer een totaal ander technisch probleem is?quote:Op donderdag 15 januari 2015 01:25 schreef Rezania het volgende:
Maar TS, vermaak mij eens. Die atoombomdetector, welke eigenschap(pen) van een atoombom detecteert die precies? Of is dat boven mijn pet?
Dit sowieso.quote:Op donderdag 15 januari 2015 06:13 schreef oompaloompa het volgende:
Ok, mijn conclusie is dat hij sowieso een genie is omdat hij bijna 4 ton binnen heeft gehaald met een product dat nog niet eens bestaat en dat hij ook niet hoeft te leveren.
Hij heeft heel slim op zijn indigogo letterlijk gezegd ergens dat hij niet weet of het werkt.quote:Op donderdag 15 januari 2015 14:48 schreef Supertolll het volgende:
Kan nauwelijks wachten op de backlash die volgt wanneer de idioten die hem geld hebben gegeven, ontdekken dat de neurophone niet werkt.
Maar wat dan Lavenderr? Japie zat niet in gaan op de inhoud en heeft al bij voorbaat er voor gezorgd dat als je kritische vragen stelt het weerlegd kan worden met "je bent niet slim genoeg om het te begrijpen".quote:Op donderdag 15 januari 2015 12:05 schreef Lavenderr het volgende:
Maar laten we er geen troll-topic van maken. TS heeft er vertrouwen in en dat kan en mag.
Daarnaast is het niets nieuws waar hij mee komtquote:Op donderdag 15 januari 2015 15:38 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Maar wat dan Lavenderr? Japie zat niet in gaan op de inhoud en heeft al bij voorbaat er voor gezorgd dat als je kritische vragen stelt het weerlegd kan worden met "je bent niet slim genoeg om het te begrijpen".
Wat kun je dan nog doen dan om de belachelijke uitspraken lachen?
Sorry man, ik ben ook maar menselijk.quote:Op donderdag 15 januari 2015 14:54 schreef Kreator het volgende:
[..]
...maar het ontbreekt je aan het vermogen om het woord intelligentie goed te spellen.
Nou ja, het is BNW natuurlijk dus een ieder is vrij om hier dit soort dingen hier te plaatsen. Net zoals het andere mensen vrij is om het niet te geloven .quote:Op donderdag 15 januari 2015 15:38 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Maar wat dan Lavenderr? Japie zat niet in gaan op de inhoud en heeft al bij voorbaat er voor gezorgd dat als je kritische vragen stelt het weerlegd kan worden met "je bent niet slim genoeg om het te begrijpen".
Wat kun je dan nog doen dan om de belachelijke uitspraken lachen?
Tuurlijk, maar dan mogen "wij" er toch ook om lachen?quote:Op donderdag 15 januari 2015 15:48 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nou ja, het is BNW natuurlijk dus een ieder is vrij om hier dit soort dingen hier te plaatsen. Net zoals het andere mensen vrij is om het niet te geloven .
True, maar je zou toch verwachten dat:quote:Op donderdag 15 januari 2015 15:48 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nou ja, het is BNW natuurlijk dus een ieder is vrij om hier dit soort dingen hier te plaatsen. Net zoals het andere mensen vrij is om het niet te geloven .
Tuurlijk ! Dat zeg ik: een ieder is vrij om het wel of niet te geloven.quote:Op donderdag 15 januari 2015 15:50 schreef oompaloompa het volgende:
En verder is het ook weer het usual rijtje.
Diploma van een diploma-mill bestel service uit Sri Lanka die niet eens in Sri Lanka erkent wordt
Verzonnen prijzen
Journal-artikelen in onzin journals met onzin co-auteurs
Totaal geen begrip van hoe hersenen werken
Totaal geen begrip van scheikunde
etc.
[..]
Tuurlijk, maar dan mogen "wij" er toch ook om lachen?
Dat moet je niet aan mij vragen, maar aan de TS.quote:Op donderdag 15 januari 2015 15:50 schreef El_Matador het volgende:
[..]
True, maar je zou toch verwachten dat:
- deze video zo overweldigend goed en duidelijk is dat er geen commentaar meer nodig is; hij spreekt voor zich
- deze video niet zo duidelijk is, maar de TS (die anderen wil overtuigen) er een duidelijk, gestructureerd en onderbouwd punt van maakt
Aangezien beide nou niet echt het geval zijn, wat valt er dan met het topic te beginnen?
Bij deze.quote:Op donderdag 15 januari 2015 15:53 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat moet je niet aan mij vragen, maar aan de TS.
Welke prijzen heeft hij verzonnen?quote:Op donderdag 15 januari 2015 15:50 schreef oompaloompa het volgende:
En verder is het ook weer het usual rijtje.
Diploma van een diploma-mill bestel service uit Sri Lanka die niet eens in Sri Lanka erkent wordt
Verzonnen prijzen
Journal-artikelen in onzin journals met onzin co-auteurs
Totaal geen begrip van hoe hersenen werken
Totaal geen begrip van scheikunde
etc.
[..]
Tuurlijk, maar dan mogen "wij" er toch ook om lachen?
Ah dan had ik je troll opmerking verkeerd begrepen, dacht dat dat om de grappen gingquote:Op donderdag 15 januari 2015 15:52 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Tuurlijk ! Dat zeg ik: een ieder is vrij om het wel of niet te geloven.
Zijn "scientist of the year" award, nou ja verzonnen, het kan natuurlijk dat zijn buurvrouw hem zoiets gegeven heeft, het is geen beschermde titel voor een prijs of zoquote:Op donderdag 15 januari 2015 16:35 schreef Resonancer het volgende:
[..]
Welke prijzen heeft hij verzonnen?
[ afbeelding ]
Ben ook wel benieuwd naar wat bronnen bij je beweringen. Dus als je die hebt, b.v.d.
Nog wat Leesvoer:
http://www.cheniere.org/books/excalibur/neurophone.htm
quote:Op donderdag 15 januari 2015 17:04 schreef oompaloompa het volgende:
Hahaha, check die wikipedia talk page
http://en.wikipedia.org/wiki/Talk:Patrick_Flanagan
"voor zover ik kan zien zijn de artikelen peer-reviewed en wat weet UC Berkeley nou eigenlijk van nutrition" user: *nietPatFlanagan*
"The 'Open International University for Complementary Medicines' seems to be a pretty long established and recognised alternative medicine school." *nietPatFlanagan*quote:Op donderdag 15 januari 2015 17:04 schreef oompaloompa het volgende:
Hahaha, check die wikipedia talk page
http://en.wikipedia.org/wiki/Talk:Patrick_Flanagan
"voor zover ik kan zien zijn de artikelen peer-reviewed en wat weet UC Berkeley nou eigenlijk van nutrition" user: *nietPatFlanagan*
quote:Op donderdag 15 januari 2015 17:17 schreef Supertolll het volgende:
[..]
"The 'Open International University for Complementary Medicines' seems to be a pretty long established and recognised alternative medicine school." *nietPatFlanagan*
http://www.oiucm.org/
Die FAQquote:Op donderdag 15 januari 2015 17:27 schreef oompaloompa het volgende:
[..]![]()
Wat is het toch met die quack-websites die er altijd uitzien alsof ze in geocities gemaakt zijn met ms-paint door iemand die kleurenblind is?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dude, hij komt wel met een pink fibonachi sequence, beetje meer respect graag!quote:Op donderdag 15 januari 2015 17:32 schreef Supertolll het volgende:
[..]
Die FAQ
Q: What is the life expectancy of a Neurophone and is there a warranty?
A: Average life expectancy of a Neurophone is...
Klinkt die even goed als deze:quote:Op donderdag 15 januari 2015 17:34 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Dude, hij komt wel met een pink fibonachi sequence, beetje meer respect graag!
Klinkt meer als irritante ruis dan iets wat te maken heeft met pink fibonachi sequence.quote:Op donderdag 15 januari 2015 17:37 schreef Supertolll het volgende:
[..]
Klinkt die even goed als deze:
Het liefst voor al je beweringen.quote:Op donderdag 15 januari 2015 16:58 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ah dan had ik je troll opmerking verkeerd begrepen, dacht dat dat om de grappen ging
[..]
Zijn "scientist of the year" award, nou ja verzonnen, het kan natuurlijk dat zijn buurvrouw hem zoiets gegeven heeft, het is geen beschermde titel voor een prijs of zo
Waar wil je bronnen / voorbeelden van?
Dat zijn titel van een fake diploma mill komt, of van zijn onbegrip van scheikunde / hersenen?
De "universiteit" is hierboven al gelinked.quote:Op donderdag 15 januari 2015 17:58 schreef Resonancer het volgende:
[..]
Het liefst voor al je beweringen.
is een duidelijk voorbeeld van een totaal onbegrip van hersenen / IQquote:balancing your left/right brain hemispheres and thus -- for many -- boosting IQ.
En dat waren ze volgens mij...quote:When nutritional substances are reduced to this dimension, electrons move actively over these surfaces creating a powerful charge that attracts water molecules, hydrating the nutrient more, increasing its absorption and its attraction to the cells. Not only does it reduce surface tension to the desired level, but it changes its other physical properties into the same structure as the water which surrounds the cells.
quote:Op donderdag 15 januari 2015 17:58 schreef Dance99Vv het volgende:
dit klinkt tien keer beter![]()
First, thank you all for watching this video. Seems I have been touching a matter of importance to you, regarding the 100.000 plus hits.
There has been a lot of debate here wether the Fibonacci sequence can or can not be applied to music.
It can. Since the thirteenth i.e. eight note HAS to be included. It is very typical for the Western, so called scientific mind, not to be able to look at one thing as the completion of one cycle AND the beginning of a new cycle.
Verklaar je nader svp. Het samenwerken van de hersenhelften is toch van invloed op je IQ, EQ, SQ?quote:Op donderdag 15 januari 2015 18:39 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
De "universiteit" is hierboven al gelinked.
Een uitspraak als:
[..]
is een duidelijk voorbeeld van een totaal onbegrip van hersenen / IQ
Uit het gequote stukje blijkt toch echt dat die Flannagan geen reedt van scheikunde begrijpt,-edit-quote:
quote:Op donderdag 15 januari 2015 19:30 schreef Resonancer het volgende:
Het samenwerken van de hersenhelften is toch van invloed op je IQ, EQ, SQ?
Voeding heeft daar invloed op maar ook prikkels als b.v muziek. Van musici is bekend dat de hersenhelften beter met elkaar communiceren en dat is niet alleen iets wat is aangeboren maar ook kan worden aangeleerd. Waarom zou dit effect niet nagebootst kunnen Worden?
Hij heeft het niet over samenwerking maar het balanceren (wat dat ook mogen zijn).quote:Op donderdag 15 januari 2015 19:30 schreef Resonancer het volgende:
[..]
Verklaar je nader svp. Het samenwerken van de hersenhelften is toch van invloed op je IQ, EQ, SQ?
Voeding heeft daar invloed op maar ook prikkels als b.v muziek. Van musici is bekend dat de hersenhelften beter met elkaar communiceren en dat is niet alleen iets wat is aangeboren maar ook kan worden aangeleerd. Waarom zou dit effect niet nagebootst kunnen Worden?
En daarom is een goed functionerende corpus callosum niet belangrijk?quote:Op donderdag 15 januari 2015 19:37 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Hij heeft het niet over samenwerking maar het balanceren (wat dat ook mogen zijn).
Van de rest van de zaken die je zegt dat bekend zouden zijn heb ik nog nooit gehoord (en ik ben experimenteel psycholoog....). Lijkt me ook vrij onwaarschijnlijk omdat met met een doorgesneden corpus callosum in principe gewoon goed functioneren en alleen problemen ondervinden bij taken die functies van linker & rechterhersenhelft combineren (bv spraak en iets zien met alleen linkeroog).
http://www.elsevier.nl/We(...)mer-ELSEVIER092087W/quote:The current study compared white-matter organization using diffusion tensor imaging in early- and late-trained musicians matched for years of training and experience. We found that early-trained musicians had greater connectivity in the posterior midbody/isthmus of the corpus callosum and that fractional anisotropy in this region was related to age of onset of training and sensorimotor synchronization performance. We propose that training before the age of 7 years results in changes in white-matter connectivity that may serve as a scaffold upon which ongoing experience can build.
http://m.jneurosci.org/content/33/3/1282
De vraag is wat "goed functionerend" is. meer of minder informatie doorsluizen is niet per se goed of slecht.quote:Op donderdag 15 januari 2015 21:01 schreef Resonancer het volgende:
[..]
En daarom is een goed functionerende corpus callosum niet belangrijk?
[..]
De vraag is wat "beter communiceren" is. Meer of sneller impulsen van de ene naar de andere kant doorsluizen is niet per se beter. De manier waarop hersenen werken komt (nogal kort door de bocht) er op neer dat de nuttige signalen uit de ruis gefilterd worden. Meer input is dus niet per se goed of slecht.quote:
Ik heb de eerste 8 minuten geluisterd maar kwam daar nog niets tegen wat jouw claims ondersteunt of de mijne weerlegt, kun je even een m:ss geven waar het zou komen?quote:Op donderdag 15 januari 2015 21:44 schreef Resonancer het volgende:
Snap je het wel in het Hollands?
Wat gebeurt er in je hersenen als je muziek luist…:
Sterker nog, er zijn aandoeningen aan het brein die geassocieerd worden met een te sterke connectiviteit tussen de verschillende hersengebieden. Schizofrenie bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 15 januari 2015 21:23 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
De vraag is wat "goed functionerend" is. meer of minder informatie doorsluizen is niet per se goed of slecht.
[..]
De vraag is wat "beter communiceren" is. Meer of sneller impulsen van de ene naar de andere kant doorsluizen is niet per se beter. De manier waarop hersenen werken komt (nogal kort door de bocht) er op neer dat de nuttige signalen uit de ruis gefilterd worden. Meer input is dus niet per se goed of slecht.
Dat hersenen plastisch zijn is niets nieuws idd. Als gevolg zullen kinderen die zich met muziek bezig houden idd beter worden in muziek gerelateerde taken, net zoals dat voor de meeste zaken geldt
Geen van die links laat echter zien dat samenwerken van hersenhelften leidt tot hoger Iq / eq, noch dat muziek invloed heeft op die samenwerking, behalve dan mbt zaken die direct muziek gerelateerd zijn, dat is hoe mensen leren in general dus ook mbt muziek.
Ah dat wist ik niet, thanksquote:Op donderdag 15 januari 2015 22:00 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Sterker nog, er zijn aandoeningen aan het brein die geassocieerd worden met een te sterke connectiviteit tussen de verschillende hersengebieden. Schizofrenie bijvoorbeeld.
Ben je Serieus?quote:Op donderdag 15 januari 2015 21:54 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ik heb de eerste 8 minuten geluisterd maar kwam daar nog niets tegen wat jouw claims ondersteunt of de mijne weerlegt, kun je even een m:ss geven waar het zou komen?
quote:Op donderdag 15 januari 2015 22:05 schreef Resonancer het volgende:
[..]
Ben je Serieus?
Tof filmpje man. Dan heb je gewoon geen interesse in de materie.
Zit redelijk in de buurt van mijn werk, vandaarquote:Op donderdag 15 januari 2015 22:02 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ah dat wist ik niet, thanks
Ik moest vooral denken aan TMS waarbij hele hersengebieden lamgelegd worden door overstimulatie..
Nogmaals, ben je serieus. Heb je het filmpje niet afgekeken ofzo?quote:Op donderdag 15 januari 2015 22:09 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Dat het leren van iets (bv. muziek-gerelateerde skills) er toe leidt dat je beter wordt in dat iets en dat je dat ook in de hersenen kunt zien is niet iets waar je mij van hoeft te overtuigen.
Echter dat het samenwerken van hersenhelften leidt tot een hoger IQ en SQ en dat muziek luisteren tot een "betere" samenwerking leidt is iets waar ik graag onderbouwing voor zou zien.
Op dit moment post je alleen bronnen die ondersteunen dat het leren van iets zorgt dat je er beter in wordt, dat verbaast me niet zo nee en daar hoef ik eigenlijk geen bronnen voor te zien
quote:Op donderdag 15 januari 2015 22:13 schreef Resonancer het volgende:
[..]
Nogmaals, ben je serieus. Heb je het filmpje niet afgekeken ofzo?
Doe een goede gokquote:Op donderdag 15 januari 2015 21:54 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ik heb de eerste 8 minuten geluisterd maar kwam daar nog niets tegen wat jouw claims ondersteunt of de mijne weerlegt, kun je even een m:ss geven waar het zou komen?
Ja maar dat effect wordt juisty voorspeld vanwege de pathways van audio-gebieden naar motorische gebieden bij het bespelen van instrumenten, dus luisteren zou daar weinig invloed op hebben.quote:Op donderdag 15 januari 2015 22:29 schreef Supertolll het volgende:
Ik heb het filmpje volledig uitgekeken en het belangrijkste vond ik imo: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8524453. Ik heb het artikel even snel doorgenomen maar ook daar niks in gevonden die de claims van Resonancer ondersteunen.
Na 8 min.quote:Op donderdag 15 januari 2015 22:09 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Echter dat het samenwerken van hersenhelften leidt tot een hoger IQ en SQ en dat muziek luisteren tot een "betere" samenwerking leidt is iets waar ik graag onderbouwing voor zou zien.
Dat zijn nou net allemaal dingen die niets/weinig met IQ te maken hebben.quote:Op donderdag 15 januari 2015 22:40 schreef Resonancer het volgende:
[..]
Na 8 min.
Hij zegt het niet letterlijk, gebruikt termen als taal,empathie, wijsheid . IQ gerelateerde zaken toch?
Zegt wel leterlijk, zo rond 8;41. Vind het echt jammer dat je niet even verder kijkt.
Kinderen die met muziek beginnen daar zie je het volume in dit soort baansystemen toenemen.
...
Thanks voor de tijdsindicatie!quote:Op donderdag 15 januari 2015 22:40 schreef Resonancer het volgende:
[..]
Na 8 min.
Hij zegt het niet letterlijk, gebruikt termen als taal,empathie, wijsheid . IQ gerelateerde zaken toch?
Zegt wel leterlijk, zo rond 8;41. Vind het echt jammer dat je niet even verder kijkt.
Kinderen die met muziek beginnen daar zie je het volume in dit soort baansystemen toenemen.
De vraag is misschien of je deze ontwikkeling ook zou zien bij kinderen/mensen die je ipv muziek maken, een videogame leert. Mag toch aannemen dat er vergelijkingen bekend zijn?
Het komt op mij over alsof muziek een heel bijzondere prikkel is.
Nouja, wat er al gezegt is eigenlijk. Bij het leren van een nieuwe of het trainen van een bestaande skill worden de connecties die je bij die skill gebruikt sterker. Dat is ook iets wat je kan meten met meerdere MRI methodes. Dat zegt echter niet dat algemenere skills dan ook beter worden.quote:Op donderdag 15 januari 2015 23:05 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Thanks voor de tijdsindicatie!
Wat hij daar zegt is dat die banen toenemen, en dat daar empathie etc gebieden zitten. Wat hij niet zegt, en dat is essentieel, is dat competentie daarin toeneemt. (Dat gezegd hebbende vind ik het een nogal misleidende uitspraak want het lijkt wel alsof hij zegt dat die skills toenemen).
Dat is ook de conclusie uit zijn (et al.) overview uit 2013 dat er geen bewijs is voor de invloed van muziek op niet direct-gerelateerde skills.
Tot nu toe geldt, voor zover ik weet, eigenlijk voor de meeste dingen dat je leert wat je leert. Van een computerspellletje als tetris zul je waarschijnlijk beter worden in het mentaal roteren van blokjes, etc.
Maar tuin weet hier denk ik meer vanaf.
Daar verschillen we dan over van mening.quote:Op donderdag 15 januari 2015 22:45 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Dat zijn nou net allemaal dingen die niets/weinig met IQ te maken hebben.
Wat weinig zegt over het IQ natuurlijk. Ik kan hoog scoren op een Nederlandse IQ test, maar slecht in een Franse.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 07:20 schreef Resonancer het volgende:
[..]
Daar verschillen we dan over van mening.
Als je niet kunt lezen zal Je niet zo goed op de IQ test scoren kijkt me zo.
Spirituele intelligentie? Sinds wanneer hebben we dat er nog eens bij?quote:SQ empathie is toch ook van invloed op je IQ?
Vindt het zowiezo een vrij rekbaar begrip.
http://theoptimist.nl/na-iq-en-eq-is-er-nu-sq/
http://spiritueelondernem(...)ituele-intelligentie
Nou nee. Een IQ-test doe je normaalgesproken in je eigen taal, maar als je alleen op het taalonderdeel (wat je met een beetje intelligentie zelfs in het Frans haalt) wat minder scoort, dan scoor je niet opeens "slecht" op een Franse IQ-test....quote:Op vrijdag 16 januari 2015 07:56 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Wat weinig zegt over het IQ natuurlijk. Ik kan hoog scoren op een Nederlandse IQ test, maar slecht in een Franse.
Dat zegt hij later wel.Zal de tijd straks ff voor je zoeken.quote:Op donderdag 15 januari 2015 23:05 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Thanks voor de tijdsindicatie!
Wat hij daar zegt is dat die banen toenemen, en dat daar empathie etc gebieden zitten. Wat hij niet zegt, en dat is essentieel, is dat competentie daarin toeneemt.
Precies, terwijl je IQ hetzelfde is. Nogmaals imo is het een gebrekkige manier van registreren en waarom zou het de enige manier moeten zijn om iemand te classificeren. Er bestaan toch zaken als emotionele intelligentie?quote:Op vrijdag 16 januari 2015 07:56 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Wat weinig zegt over het IQ natuurlijk. Ik kan hoog scoren op een Nederlandse IQ test, maar slecht in een Franse.
Linkje pls?quote:Op donderdag 15 januari 2015 22:24 schreef oompaloompa het volgende:
Hey, maar dat komt eens goed uit. Die professor uit dat filmpje heeft een paper over het effect van muziek-onderwijs op IQ. En niet zo maar een paper, een review-paper.
Conclusie is pretty much dat er geen bewijs voor is (op dit moment).
Dan verschillen we idd van mening ja, waar die van jou flink afwijkt van wat de professionals aanhoudenquote:Op vrijdag 16 januari 2015 07:20 schreef Resonancer het volgende:
[..]
Daar verschillen we dan over van mening.
Als je niet kunt lezen zal Je niet zo goed op de IQ test scoren kijkt me zo.
SQ empathie is toch ook van invloed op je IQ?
Vindt het zowiezo een vrij rekbaar begrip.
http://theoptimist.nl/na-iq-en-eq-is-er-nu-sq/
http://spiritueelondernem(...)ituele-intelligentie
Zoals uit de diverse eerder geposte linkjes blijkt stellen de professionals hun mening bij. Ze zijn er nog lang niet uit hoe en wat te meten.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 10:15 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Dan verschillen we idd van mening ja, waar die van jou flink afwijkt van wat de professionals aanhouden
Dus..quote:Over de definitie van intelligentie zijn al boeken vol geschreven, maar toch weet men nog steeds niet precies wat het is.
http://www.ouders.nl/vraa(...)ing-en-intelligentie
Dat hoef je mij allemaal niet uit te leggen. De vraag die je jezelf moet stellen is: begrijp je het zelf wel?quote:Op vrijdag 16 januari 2015 11:28 schreef Resonancer het volgende:
[..]
Zoals uit de diverse eerder geposte linkjes blijkt stellen de professionals hun mening bij. Ze zijn er nog lang niet uit hoe en wat te meten.
http://psychology.about.c(...)s-More-Important.htm
http://www.diffen.com/difference/EQ_vs_IQ
Ook in bovenstaande linkjes wordt gewezen op tekortkomingen in de IQ test door b.v culturele verschillen.
[..]
Dus..
Correlatie is er zeker :
http://www.memory-key.com(...)-intelligence-and-iq
Zo flauw.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 12:57 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Dat hoef je mij allemaal niet uit te leggen. De vraag die je jezelf moet stellen is: begrijp je het zelf wel?
http://cf.hum.uva.nl/mmm/papers/jaschke-et-al-2013.pdfquote:Op vrijdag 16 januari 2015 09:34 schreef Resonancer het volgende:
[..]
Linkje pls?
Dit eerder gequote linkje zegt dat toch wel?
http://m.jneurosci.org/content/33/3/1282
En in deze link staat het letterlijk.
https://www.google.nl/url(...)V0WV7HZMawH8Jlq1XKXA
Staat ook in dat ruimtelijk inzicht en taal beter wordt door muziek. Groepje hoorde muziek, andere groep ruis. Duidelijke verschillen.
Ruimtelijk inzicht lijkt me toch geen vaardigheid die in directe relatie tot muziek luisteren hoort, toch werd deze beter.
TS is terug maar gaat niet in op alle aangedragen punten. Waarom niet, TS? Het was toch de beste uitvinder van de eeuw? Leonardo da Vinci staat in zijn schaduw?quote:Op vrijdag 16 januari 2015 09:12 schreef Japie77 het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op donderdag 15 januari 2015 22:45 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Japie is een Guerillaposter, hij schiet wat in en smeert hem. Op inhoudelijke vragen gaat hij nooit in, net zoals zijn grote voorbeeld Lambiekjequote:Op vrijdag 16 januari 2015 16:37 schreef El_Matador het volgende:
[..]
TS is terug maar gaat niet in op alle aangedragen punten. Waarom niet, TS? Het was toch de beste uitvinder van de eeuw? Leonardo da Vinci staat in zijn schaduw?
Nah, hij post best interessante video's (Willem van Middelkoop bijvoorbeeld). Maar veel te vaak is het een video zonder samenvatting en dan weglopen en -blijven.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 16:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Japie is een Guerillaposter, hij schiet wat in en smeert hem. Op inhoudelijke vragen gaat hij nooit in, net zoals zijn grote voorbeeld Lambiekje
Je vergeet het huilenquote:Op vrijdag 16 januari 2015 16:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Japie is een Guerillaposter, hij schiet wat in en smeert hem. Op inhoudelijke vragen gaat hij nooit in, net zoals zijn grote voorbeeld Lambiekje
Kindje, ik zit te schateren om jequote:
?quote:Op vrijdag 16 januari 2015 16:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kindje, ik zit te schateren om je
Thx. Het Nederlandse stuk plaatst wel duidelijk de kanttekening dat het effect na 3 Jr verdwenen was.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 16:22 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
http://cf.hum.uva.nl/mmm/papers/jaschke-et-al-2013.pdf
Heb de bron van het ruimtelijk inzicht herleidt, kun je vinden op http://www.jstor.org/stable/3345779?seq=1#page_scan_tab_contents en maakt ook duidelijk dat dat nederlandse stuk nogal cherry-pickt
Het Nederlandse artikel had nog wel wat kersjes kunnen plukken.quote:A follow-up study revealed that participants who began music instruction before age 5 scored significantly higher on spatial tasks than those who began later or did not receive instruction (Costa-Giomi, 2000). This study did not address the possibility that other non-musical factors, such as musical aptitude, parental involvement, or socioeconomic factors may have affected the outcome. The author concluded that children who begin music instruction very early in life are likely to show the greatest benefits in spatial development. Supporting this conclusion are studies that explored the effect of classroom keyboard instruction (Rauscher & Zupan, 2000; Rauscher, 2002). Children who began instruction at age 5 scored higher on spatial-temporal tasks than children who did not receive the instruction. The scores of children who began instruction after age 7 did not differ from controls. Finally, a recent study found that children who received keyboard instruction for two years beginning at age 3 (n = 31) continued to score higher on spatial-temporal and arithmetic tasks two years after the instruction was terminated (Rauscher & LeMieux, 2003). The age at which children begin instruction appears to affect the duration of extra-musical cognitive outcomes, and longitudinal research suggests that at least two years of music instruction are required for sustained enhancement of spatial abilities (Rauscher, 2002).

http://www.ericdigests.org/2004-3/cognitive.html
Ja maar dat klopt dan toch helemaal niet met de theorie?quote:Op vrijdag 16 januari 2015 19:06 schreef Resonancer het volgende:
[..]
Thx. Het Nederlandse stuk plaatst wel duidelijk de kanttekening dat het effect na 3 Jr verdwenen was.
Ja wat vrijwel letterlijk in dat stuk en in de meta-analyse uitgelegd wordt, studies zijn te confounded, bewijs is te tegenstrijdig en sample sizes zijn te klein om enig bewijs te hebben dat het werkt buiten de directe training (noch bewijs tegen, we weten eigenlijk niks).quote:Er zijn overigens div vervolgstudies gedaan.
Hieronder beschreven:
[..]
Het Nederlandse artikel had nog wel wat kersjes kunnen plukken.
Ik snap je tweede zin niet, typo meer?quote:Op vrijdag 16 januari 2015 19:15 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ja maar dat klopt dan toch helemaal niet met de theorie?
De groep die muziekles krijgt verbetert meer het twee jaar tov de groep die geen muziekles krijgt, maar verbetert minder het derde jaar waardoor er in totaal geen enkel verschil is. Dan is het leuk om op jaar 2 te focussen ipv jaar 3 waarin ze slechter zijn, maar niet echt objectief. Het is zelfs zo dat de muziekles groep na 3 jaar minder vooruitgang heeft geboekt dan de controlegroep, n.s.
[..]
Ja wat vrijwel letterlijk in dat stuk en in de meta-analyse uitgelegd wordt, studies zijn te confounded, bewijs is te tegenstrijdig en sample sizes zijn te klein om enig bewijs te hebben dat het werkt buiten de directe training (noch bewijs tegen, we weten eigenlijk niks).
Die Costa Giomi 1999quote:Op vrijdag 16 januari 2015 19:43 schreef Resonancer het volgende:
[..]
Ik snap je tweede zin niet, typo meer?
Minder? Welk onderzoek is dat?
Volgens mij is dat dezelfde data als eerder gelinked, moeilijk te geloven effect...quote:Lees juist dat de effecten 2jr na stopzetten muziekles nog meetbaar waren en dat min. twee jaar muziekonderwijs nodig is om een effect te kunnen meten. Rauscher & LeMieux, 2003
Dat klopt, dat heeft niet zo veel met intelligentie te maken, en dat is niet alleen ik die dat beweert. Van die hele meervoudige intelligentie theorie is het ook maar de vraag of er daadwerkelijk wat van klopt. De gewone IQ test heeft al genoeg haken en ogen.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 14:48 schreef Resonancer het volgende:
[..]
Zo flauw.
Jij beweert dat taal weinig of niks met intelligentie te maken heeft.
Imo onzin en genoeg professionals (zij die de meervoudige intelligentie theorie aanhangen) die dat ook vinden.
https://www.123test.nl/theorieen/
Men is er gelukkig toch druk mee bezig, neemt misschien wat van die haken en ogen weg.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 20:13 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Dat klopt, dat heeft niet zo veel met intelligentie te maken, en dat is niet alleen ik die dat beweert. Van die hele meervoudige intelligentie theorie is het ook maar de vraag of er daadwerkelijk wat van klopt. De gewone IQ test heeft al genoeg haken en ogen.
Nee ben bang van niet...quote:Op vrijdag 16 januari 2015 21:35 schreef oompaloompa het volgende:
Tuin, weet jij iets van die object assembly taken? Die resultaten lijken zo extreem ik kan me moeilijk voorstellen dat dat correct is. Zie; http://www.uwosh.edu/psyc(...)scher_2003_ESCSM.pdf figure 1
Komt omdat ik weinig zin heb om nog veel moeite te steken in trolletjes als jij. Zo vermoeiend.....quote:Op vrijdag 16 januari 2015 16:55 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
?
Dit is serieus de eerste thread waar ik Japie nog niet heb zien klagen dat anderen niet inhoudelijk reageren...
Snap niet waarom mijn opmerking zo'n bitchy denigrerende reactie verdient.
Maakt niet uit, had het al gevonden. Gerapporteerde data zijn onmogelijk icm met (gebrekkige) method-section...quote:
Waarom denk je dat jij dat op waarde zou weten te schatten?quote:Op vrijdag 16 januari 2015 22:24 schreef oompaloompa het volgende:
toch maar niet, laat ik zeggen dat ik de data van die onderzoeker heel erg graag zou zien.
Hoe bedoel je "op waarde"?quote:Op vrijdag 16 januari 2015 22:48 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Waarom denk je dat jij dat op waarde zou weten te schatten?
Dat je genoeg intelligentie bezit om de gegevens te bekijken en er een gedegen mening over kan vormen. Niet beledigend bedoeld.quote:
Het gaat niet om een mening, het gaat er puur om of de getallen in de dataset overeenkomen met de getallen in het paper, aangezien ze vrij onmogelijk lijkenquote:Op vrijdag 16 januari 2015 23:09 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Dat je genoeg intelligentie bezit om de gegevens te bekijken en er een gedegen mening over kan vormen. Niet beledigend bedoeld.
Versimpeld voorbeeld: Stel de tekst zegt dat het gemiddelde effect 5.5 is. Vervolgens kijk je naar de data, en zie je gemeten effecten tussen de 7 en de 10. Zie je dan dat dit niet kan kloppen?quote:Op vrijdag 16 januari 2015 23:09 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Dat je genoeg intelligentie bezit om de gegevens te bekijken en er een gedegen mening over kan vormen. Niet beledigend bedoeld.
Doe maar nietquote:Op vrijdag 16 januari 2015 23:44 schreef oompaloompa het volgende:
Ik wil overigens best mijn probleem dat ik hierboven postte in simpelere woorden uitleggen als iemand daar interesse in heeft!
Nog niet :"(quote:Op vrijdag 16 januari 2015 23:56 schreef motorbloempje het volgende:
Ik denk dat Dr. Oompaloompa wel weet waar ze het over heeft...
Ga jij dan ook zo'n "Trust me I'm a doctor" shirt halen?quote:
Dat vermoeden heb ik wel.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 23:09 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Waar heb je het nou in vredesnaam weer over? Ik zet er notabene nog bij, niet beledigend bedoeld......quote:Op zaterdag 17 januari 2015 10:22 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat vermoeden heb ik wel.
Zullen we het een beetje beschaafd houden tegen elkaar? Dat geprik is nergens voor nodig.
Ja, dat zal het zijn.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 10:30 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Waar heb je het nou in vredesnaam weer over? Ik zet er notabene nog bij, niet beledigend bedoeld......
Jij ziet heel selectief beledigingen, maar goed dat heb ik al vaker gezegd maar blijft een blinde vlek voor je blijkbaar.....
Haha neequote:Op zaterdag 17 januari 2015 09:24 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Ga jij dan ook zo'n "Trust me I'm a doctor" shirt halen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |