Jij hebt er nu over dat de man die zich vrouw voelt weer man moet gaan voelen, maar daar heb ik het niet over.quote:Op maandag 12 januari 2015 20:44 schreef qwerty789 het volgende:
[..]
Laat ik het zo verwoorden. Dat die persoon zich klein voelt, is te verhelpen door het feit dat de hersenen van zo'n persoon genoeg placticiteit heeft om die switch te realiseren. Bij zo'n transgender is het een ander verhaal. Bij deze personen moet je structureel iets in hun hersenen veranderen. Je zou dan de hypofyse geheel vervangen moeten vervangen. Her en der delen weg halen en nieuwe onderdelen plaatsen. Dit is zoals je duidelijk weet niet mogelijk en zelfs al zou het kunnen dan heb je te kampen met potentiele 'informatie verlies'. En dan heb ik het niet eens over het feit dat zo'n persoon door zo'n operatie zou kunenn sterven. Dan lijkt mij het achteraf makkelijker en goedkoper dat zo'n persoon een sexchange ondergaat.
Allemaal al gecovered in mijn postquote:Op maandag 12 januari 2015 20:57 schreef wonderer het volgende:
[..]
Het is niet eens alleen de hypofyse. Het brein heeft een eigen beeld van het lichaam, dat ligt opgesloten in een zooi neuronen. Daardoor weet je waar je hand is zonder dat je hem kunt zien, omdat je brein precies weet hoe lang je arm is. Daarom hebben mensen pijn aan een geamputeerd lichaamsdeel, omdat de neurologische paden in het brein niet zijn meegeamputeerd.
Het brein van een transgender persoon heeft (vaak) de neurologische kaart van het lichaam dat ze hadden moeten hebben, niet van het lichaam dat ze hebben. Daardoor ontstaat het ontheemde gevoel dat je in een verkeerd lichaam zit. Dat is namelijk letterlijk waar. Lichaamsdelen als borsten en penis horen daar niet bij en voelen niet lichaamseigen, en een "fantoompenis" is bij transmannen ook geen uitzondering.
De gemiddelde lengte in Nederland is 180,8. volgens iedere bron die ik kan vinden zit het rond de 1,80quote:Op maandag 12 januari 2015 20:54 schreef Ludd het volgende:
[..]
Nee, het is ruim 5 cm kleiner dan gemiddeld volgens de statistieken. Als ik kijk in mijn directe omgeving lijkt het mij nog een stuk meer te zijn.
[..]
Dat jij dat verschil echt niet wil zien is nogal vreemd te noemen.quote:Nogmaals, maar hier worden we het dus niet over eens, ik zie het grote verschil namelijk niet. In beide gevallen ondervindt je psychische hinder door een lichamelijk iets.
[..]
Ja, dus die moeten hun hele leven met dat gevoel rondlopen.quote:Dat lijkt mij niet zo relevant, die mensen zijn er gewoon mee geboren, dat is anders.
Daar gaat het dus de heletijd over. Daar zorgt die operatie waar wij het hebben voor.quote:Op maandag 12 januari 2015 20:57 schreef Ludd het volgende:
[..]
Jij hebt er nu over dat de man die zich vrouw voelt weer man moet gaan voelen, maar daar heb ik het niet over.
Die wikpedialink geeft al 183,8 cm aan, maar goed, laten we daar verder geen discussie over voeren.quote:Op maandag 12 januari 2015 21:01 schreef snakelady het volgende:
[..]
De gemiddelde lengte in Nederland is 180,8. volgens iedere bron die ik kan vinden zit het rond de 1,80
http://gemiddeldgezien.nl/lichaam/gemiddelde-lengte-man
http://mens-en-samenlevin(...)lengte-per-land.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichaamslengte
Misschien. Ik geef grif toe dat ik me hier nooit serieus in verdiept heb, dus wellicht zou ik er anders over denken wanneer ik er meer over weet.quote:Dat jij dat verschil echt niet wil zien is nogal vreemd te noemen.
Jawel, maar ik denk dat het belangrijk is dat mensen leren te accepteren om te leven met dingen zoals ze zijn.quote:Maar jouw redenatie is dus, omdat ik niet langer mag worden op kosten van de staat mag een ander ook niet gelukkig worden met zijn/haar lichaam?
Dus iemand die haar borsten heeft verloren moet daar maar gewoon mee leren leven?quote:Op maandag 12 januari 2015 21:08 schreef Ludd het volgende:
[..]
Die wikpedialink geeft al 183,8 cm aan, maar goed, laten we daar verder geen discussie over voeren.
[..]
Misschien. Ik geef grif toe dat ik me hier nooit serieus in verdiept heb, dus wellicht zou ik er anders over denken wanneer ik er meer over weet.
[..]
Jawel, maar ik denk dat het belangrijk is dat mensen leren te accepteren om te leven met dingen zoals ze zijn.
Wellicht heb je een punt.quote:Op maandag 12 januari 2015 21:10 schreef snakelady het volgende:
[..]
Dus iemand die haar borsten heeft verloren moet daar maar gewoon mee leren leven?
Iemand die geboren is met een hazenlip moet daar maar gewoon mee leren leven?
Iemand met vruchtbaarheidsproblemen moet daar maar gewoon mee leren leven?
Terwijl er wel oplossingen mogelijk zijn?
Ik ben overigens ook geopereerd op kosten van de staat/zorg, ik had na de zwangerschap van de jongste een buikhernia van 10cm wegens te snel weer begonnen met sporten na de bevalling.
Opzich weinig lichamelijke klachten ( wel pijn in de rug gezien de buikspieren niet meer optimaal werkte) maar ik leek permanent 4 maanden zwanger.
Dus daar ben ik aan geopereerd en dat hoefde ik niet zelf te betalen.
Ik ben daar nog steeds heel dankbaar voor anders was ik nu diep ongelukkig geweest.
quote:Op maandag 12 januari 2015 21:18 schreef Ludd het volgende:
[..]
Wellicht heb je een punt.
Ik denk dat ik me iets meer moet inlezen over wat dat transgendergebeuren inhoudt, en misschien moet ik dan mijn mening herzien.
Om welke redenen vind je dat in die gevallen een operatie wel vergoed moet worden? Omdat een missende borst afbreuk doet aan het zelfbeeld van de vrouw? Ze kan toch ook gewoon een prothese in haar BH stoppen, en dat ding zelf betalen natuurlijk.quote:Op maandag 12 januari 2015 19:48 schreef Ludd het volgende:
[..]
Lastig om te beantwoorden, want ik weet waar je heen wil, maar daar ben ik voor.
Een link naar een uitleg m.b.t. aanleg in de hersenen lijkt me wel interessant. Ik had even op wikipedia gekeken, maar de Nederlandse wiki over transgenders is tamelijk beknopt.quote:Op maandag 12 januari 2015 21:19 schreef Fixers het volgende:
Edit: ik zie al dat je bereid bent je mening bij te stellen. Kan ik je helpen met wat uitleg?
En hier is het feit dat iemand zich gevangen voelt in een lichaam dat niet representeert wie ze van binnen zijn. Als je dan moet accepteren dat je je gevangen voelt, ongelukkig, onbegrepen, en je kunt er niets aan veranderen, want 'dat is nu eenmaal zo'. Vroeger was dat zo, we leven nu gelukkig in een tijd waar veel meer mogelijk is. Waar je met wat hulp ook naar buiten kunt uitstralen wie je bent, als je in de spiegel kijkt dat je jezelf ziet, en niet iemand anders. Nee, niet iedereen 'accepteert' dat, en dat is kut, want de rest van de wereld heeft het eigenlijk niet te 'accepteren', te 'respecteren', of wat dan ook. Het hoort gewoon normaal te zijn dat je personen per persoon, op individuele basis beoordeelt. De transvrouw die jij over straat ziet lopen en die jij niet aantrekkelijk vindt, die jij 'vreemd' vindt, 'raar', of 'vies', wat heb jij daar van te vinden? Deze transvrouw kan prima elke dag zich in het zweet werken in een bejaardentehuis, heeft geen schuld in haar leven opgebouwd, betaalt netjes belasting, sport in haar vrije tijd graag met vrienden en helpt één dag in de week mee in een blijf-van-mijn-lijf huis. Om maar wat te noemen. En dan zou je die beoordelen op een operatie die 'geld kost', dat ze iets heeft veranderd wat niet 'natuurlijk' is, waar ze maar mee had moeten leren leven?quote:Op maandag 12 januari 2015 21:08 schreef Ludd het volgende:
Jawel, maar ik denk dat het belangrijk is dat mensen leren te accepteren om te leven met dingen zoals ze zijn.
quote:Op maandag 12 januari 2015 21:27 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
En hier is het feit dat iemand zich gevangen voelt in een lichaam dat niet representeert wie ze van binnen zijn. Als je dan moet accepteren dat je je gevangen voelt, ongelukkig, onbegrepen, en je kunt er niets aan veranderen, want 'dat is nu eenmaal zo'. Vroeger was dat zo, we leven nu gelukkig in een tijd waar veel meer mogelijk is. Waar je met wat hulp ook naar buiten kunt uitstralen wie je bent, als je in de spiegel kijkt dat je jezelf ziet, en niet iemand anders. Nee, niet iedereen 'accepteert' dat, en dat is kut, want de rest van de wereld heeft het eigenlijk niet te 'accepteren', te 'respecteren', of wat dan ook. Het hoort gewoon normaal te zijn dat je personen per persoon, op individuele basis beoordeelt. De transvrouw die jij over straat ziet lopen en die jij niet aantrekkelijk vindt, die jij 'vreemd' vindt, 'raar', of 'vies', wat heb jij daar van te vinden? Deze transvrouw kan prima elke dag zich in het zweet werken in een bejaardentehuis, heeft geen schuld in haar leven opgebouwd, betaalt netjes belasting, sport in haar vrije tijd graag met vrienden en helpt één dag in de week mee in een blijf-van-mijn-lijf huis. Om maar wat te noemen. En dan zou je die beoordelen op een operatie die 'geld kost', dat ze iets heeft veranderd wat niet 'natuurlijk' is, waar ze maar mee had moeten leren leven?
Dit had ze allemaal niet kunnen doen als ze zich diep ongelukkig en normaal behandeld zou voelen door het gros van haar omgeving. Zo iemand had dan thuis gezeten, met een burn-out, of zou elke dag na 't werk thuis blijven, mijmeren over wat had kunnen zijn. Weetikveel. Daar draag ik graag elke maand een paar euro aan bij, als mensen zoals deze fictieve transvrouw daar gelukkig van worden, zichzelf kunnen zijn.
Gelukkige mensen
Ongelukkige mensen
Met betrekking tot de neuro-biologische achtergronden zijn Snakelady en Wonderer beter op de hoogte dan ik, die dingen kan je beter aan hen vragen. Ik ben meer thuis in het psychische deel, en ervaringsdeskundige.quote:Op maandag 12 januari 2015 21:26 schreef Ludd het volgende:
[..]
Een link naar een uitleg m.b.t. aanleg in de hersenen lijkt me wel interessant. Ik had even op wikipedia gekeken, maar de Nederlandse wiki over transgenders is tamelijk beknopt.
Ik ben nogal gek op het brein en zijn/haar werking. :pquote:Op maandag 12 januari 2015 21:35 schreef Fixers het volgende:
[..]
Met betrekking tot de neuro-biologische achtergronden zijn Snakelady en Wonderer beter op de hoogte dan ik, die dingen kan je beter aan hen vragen. Ik ben meer thuis in het psychische deel, en ervaringsdeskundige.
Inderdaad!quote:Op maandag 12 januari 2015 21:39 schreef qwerty789 het volgende:
[..]
Mooi is dat he hebben we toch iets bereikt.
Ik begrijp het ook niet. Ik voel de behoefte echt niet om met iemand naar bed te gaan. En als ik die behoefte al heb, dan zorg ik dat de ander heel goed weet waar die aan toe is. Sowieso gaf jij al eerder aan dat je met dingen als glijmiddel te maken krijgt. Dus zo makkelijk is het helemaal niet om als transvrouw zomaar met iemand het bed in te duiken.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 07:27 schreef Fixers het volgende:
Waarom blijft men altijd maar hangen in dat seksargument? Ik snap dat echt niet. Ik zie er al helemaal geen reden in om dan maar hatelijke berichten te posten op het web, of agressie te tonen in het leven. Vrouwen maken zich er ook schuldig aan, daar gaat je redenatie mank.
Nogmaals, je hebt blijkbaar het topic niet gelezen: er zijn betere woorden dan 'ombouwen'. Ik ben een mens, geen object en zie mij ook graag als mens behandeld. Ombouwen doe je met game consoles, om er illegale games op te spelen.
Jij hebt die operatie toch niet ondergaan als het goed is en fixers wel? Dit mag dan wel lullig klinken, maar dan geldt dit niet voor jou toch?quote:
Even tussendoor, Wikipedia is geen goed bron, Jan en Henk kunnen van alles neerzettenquote:Op maandag 12 januari 2015 21:08 schreef Ludd het volgende:
[..]
Die wikpedialink geeft al 183,8 cm aan, maar goed, laten we daar verder geen discussie over voeren.
[..]
Misschien. Ik geef grif toe dat ik me hier nooit serieus in verdiept heb, dus wellicht zou ik er anders over denken wanneer ik er meer over weet.
[..]
Ik begrijp even niet waar je op doelt? Je hele citaat is leeg namelijk.quote:Op woensdag 14 januari 2015 10:32 schreef qwerty789 het volgende:
[..]
Jij hebt die operatie toch niet ondergaan als het goed is en fixers wel? Dit mag dan wel lullig klinken, maar dan geldt dit niet voor jou toch?
Er is maar een bericht van jou op woensdag 14 januari 2015 09:56 in deze topic? Do the mathquote:Op woensdag 14 januari 2015 10:36 schreef AdoraBelle het volgende:
[..]
Ik begrijp even niet waar je op doelt? Je hele citaat is leeg namelijk.
En wat bedoel je dan? Dat ik geen oordeel hierover mag hebben omdat ik mijn operatie nog niet ondergaan heb? Of omdat ik niet kan weten waarom mensen een hekel aan transgenders hebben omdat ik nog geen operatie ondergaan heb?quote:Op woensdag 14 januari 2015 10:40 schreef qwerty789 het volgende:
[..]
Er is maar een bericht van jou op woensdag 14 januari 2015 09:56 in deze topic? Do the math.
Nou jij hebt het puur over het seks hebben als vrouw, maar jij bent dat nog niet, dan is het naar mijn mening vreemd om je er dan ook een te noemen, zoals dat bij fixers wel het geval is. Dat het dus tegen die tijd 'homosexueel' is. Maar ik ben dan ook net wakker, dus komt mijn verwoording vast behoorlijk kut overquote:Op woensdag 14 januari 2015 10:42 schreef AdoraBelle het volgende:
[..]
En wat bedoel je dan? Dat ik geen oordeel hierover mag hebben omdat ik mijn operatie nog niet ondergaan heb? Of omdat ik niet kan weten waarom mensen een hekel aan transgenders hebben omdat ik nog geen operatie ondergaan heb?
Ik snap je niet.
Voor mij bepaalt hoe ik me voel wie ik ben. Dus ik ben een vrouw. Daar mag je het niet mee eens zijn, maar ik zie mezelf als vrouw en zal mezelf daarom ook een vrouw noemen in mijn posts. En ik vraag van iedereen om mij zo te noemen. Of je dat doet moet je zelf weten, maar het is een kleine moeite en je maakt mij er echt gelukkig mee. Voor de meeste mensen zie ik er ook al helemaal als een vrouw uit, dus het is echt nog maar een klein detail wat mij dan volgens sommigen man zou maken.quote:Op woensdag 14 januari 2015 10:46 schreef qwerty789 het volgende:
[..]
Nou jij hebt het puur over het seks hebben als vrouw, maar jij bent dat nog niet, dan is het naar mijn mening vreemd om je er dan ook een te noemen, zoals dat bij fixers wel het geval is. Dat het dus tegen die tijd 'homosexueel' is. Maar ik ben dan ook net wakker, dus komt mijn verwoording vast behoorlijk kut over.
Tja als dat die dingen al hebt gedaan heb ik er alleen maar respect voor, dus keep it goingquote:Op woensdag 14 januari 2015 10:56 schreef AdoraBelle het volgende:
[..]
Voor mij bepaalt hoe ik me voel wie ik ben. Dus ik ben een vrouw. Daar mag je het niet mee eens zijn, maar ik zie mezelf als vrouw en zal mezelf daarom ook een vrouw noemen in mijn posts. En ik vraag van iedereen om mij zo te noemen. Of je dat doet moet je zelf weten, maar het is een kleine moeite en je maakt mij er echt gelukkig mee. Voor de meeste mensen zie ik er ook al helemaal als een vrouw uit, dus het is echt nog maar een klein detail wat mij dan volgens sommigen man zou maken.
Sowieso heb ik de verplichting vanuit mijn traject om als vrouw te leven en niet als man. Ik mag mezelf dus niet eens man noemen als ik überhaupt in aanmerking wil komen voor die operatie. Verder ben ik volgens de wet ook gewoon een vrouw en staat er een V'tje op mijn identiteitsbewijs.
Ik heb verder ook geen zin om nog op die discussie in te gaan. Respecteer mijn wens en spreek me aan als vrouw, of wees respectloos en spreek me aan als man. Dat zijn je opties.
Verder begrijp ik niet zo goed wat er dan homoseksueel aan zou zijn? Ik ben een vrouw, dus als ik het met een man doe ben ik gewoon een hetero. En als ik het met een vrouw doe ben ik lesbisch.
Jij zou deze meneer ook stug vrouw blijven noemen dus?quote:Op woensdag 14 januari 2015 10:32 schreef qwerty789 het volgende:
[..]
Jij hebt die operatie toch niet ondergaan als het goed is en fixers wel? Dit mag dan wel lullig klinken, maar dan geldt dit niet voor jou toch?
Niet echt eigenlijk, maar ik ken een persoon die 'mannelijk' als de ik weet niet wat is en denkt dat zij een vrouw is en dat accepteer ik dan gewoon. Maar in het algemeen kom ik er niet bij om zo'n iemand een vrouw te noemen als ik die persoon uberhaupt niet ken.quote:Op woensdag 14 januari 2015 11:07 schreef wonderer het volgende:
[..]
Jij zou deze meneer ook stug vrouw blijven noemen dus?
[ afbeelding ]
Precies. Het slaat dus nergens op om iemands aanspreekvorm te baseren op wat er in hun onderbroek zit.quote:Op woensdag 14 januari 2015 11:10 schreef qwerty789 het volgende:
[..]
Niet echt eigenlijk, maar ik ken een persoon die 'mannelijk' als de ik weet niet wat is en denkt dat zij een vrouw is en dat accepteer ik dan gewoon. Maar in het algemeen kom ik er niet bij om zo'n iemand een vrouw te noemen als ik die persoon uberhaupt niet ken.
Maar je snapt dat het verwarrend is als de motherfucker als dat niet duidelijk gedefineerd is in zowel de boeken als in de wetenschap en door de mensen zijn.quote:Op woensdag 14 januari 2015 11:22 schreef wonderer het volgende:
[..]
Precies. Het slaat dus nergens op om iemands aanspreekvorm te baseren op wat er in hun onderbroek zit.
Nee. Ik snap sowieso niet waarom man- of vrouwzijn wordt opgehangen aan alleen de uiterlijke geslachtskenmerken. De mens zit veel ingewikkelder in elkaar, en er zijn veel meer factoren die je biologisch sekse bepalen dan alleen wat er tussen je benen zit.quote:Op woensdag 14 januari 2015 11:43 schreef qwerty789 het volgende:
[..]
Maar je snapt dat het verwarrend is als de motherfucker als dat niet duidelijk gedefineerd is in zowel de boeken als in de wetenschap en door de mensen zijn.
Ik heb het dan ook puur qua uiterlijk he? Wat ons is geleerd via boeken, wetenschappers en noem het maar op. Niet het feit dat bepaalde mensen puur uit onzekerheid (lees angst) zich kinderachtig en onbegripvol gedragen tegen andere mensen.quote:Op woensdag 14 januari 2015 11:59 schreef wonderer het volgende:
[..]
Nee. Ik snap sowieso niet waarom man- of vrouwzijn wordt opgehangen aan alleen de uiterlijke geslachtskenmerken. De mens zit veel ingewikkelder in elkaar, en er zijn veel meer factoren die je biologisch sekse bepalen dan alleen wat er tussen je benen zit.
Men is zo snel om een huilende man "wijf" (of mietje) te noemen, maar zodra een transvrouw nog geen genitale reconstructie heeft gehad, al zit ze inmiddels tien jaar aan de hormonen en kun je niet eens zien dat ze transgender is, is ze ineens een vent omdat ze nog een piemel heeft.
Seriously.
Ik snap die afkeer ook niet echt.quote:Op woensdag 14 januari 2015 13:57 schreef qwerty789 het volgende:
[..]
Ik heb het dan ook puur qua uiterlijk he? Wat ons is geleerd via boeken, wetenschappers en noem het maar op. Niet het feit dat bepaalde mensen puur uit onzekerheid (lees angst) zich kinderachtig en onbegripvol gedragen tegen andere mensen.
Wel bijzonder wat testosteron met iemand kan doen. Hij ziet er mannelijker uit als mij haha.quote:Op woensdag 14 januari 2015 11:07 schreef wonderer het volgende:
[..]
Jij zou deze meneer ook stug vrouw blijven noemen dus?
[ afbeelding ]
Kijk dat ze een vrouw in een mannen lichaam een man noemen en vice versa omdat ze niet beter weten is dan ook logisch. Ik heb ook er moeite mee om iemand die zich zowel 'mannelijk' kleed en 'mannelijk' gedraagd een vrouw te noemen en vice versa. Ik zou denk ik denken dat diegene dan een grapje maakt. Niet dat het behoorlijk vaak voorkomt. Het komt er op neer dat die lijn dan ook wat dat betreft vaag is. Maar dat ze het express doen, vind ik dan weer ver gaanquote:Op woensdag 14 januari 2015 14:59 schreef Pulzzar het volgende:
en' die eerst een man was en nu een vrouw. Ik persoonlijk vind het alleen maar leuk dat zij nu beter in haar vel zit en gelukkiger in het leven staat. Verder denk ik er eigenlijk niet over na. Ik kan wel zien dat ze ooit een man is geweest, maar verder is ze een normaal mens en geen freak ofzo. Maar op FOK! hebben blijkbaar een aantal users ontzettend veel problemen ermee. Ze noemen haar -
Dat is een leuk verhaal trouwens.quote:Op maandag 12 januari 2015 20:59 schreef motorbloempje het volgende:
" Finally found true happiness"
Geweldige radioDJ waar ik graag naar luisterde (ze is gestopt (voorlopig)).. Hoe kun je dit nu 'stom' vinden?
Overigens staat er nu een ander, korter, filmpje bij dan vanmiddag. Ik ga even kijken of ik dat wat ik gezien heb kan terugvinden.quote:Palestijns jongetje Hilmi wordt Heleentje en later David
Ria Bremer kijkt in ‘Vinger aan de pols’ terug op spraakmakende uitzendingen uit het archief. Het Palestijnse jongetje Hilmi wordt eind jaren tachtig geboren met een ‘open buik’, waardoor zijn organen en geslachtsdelen niet op de juiste plaats zitten.
Een Nederlands echtpaar haalt Hilmi naar Nederland om zijn leven te redden.
Geen keus
Dokters hebben destijds geen keus: na een ingrijpende operatie in het Radboud Ziekenhuis in Nijmegen leeft de anderhalf jaar oude Hilmi verder als een meisje: Heleentje. Maar Heleentje voelt zich absoluut niet vrouwelijk en kan onmogelijk haar draai in het leven vinden.
Hoe is het nu met Hilmi die Heleentje werd? Ria Bremer zoekt haar op en ontdekt dat Heleentje inmiddels David heet.
Jaren geleden was ook zo'n soort docu op Discovery Channel (maar dan iemand in Amerika geloof ik).quote:Op woensdag 14 januari 2015 20:26 schreef Lovechild het volgende:
Ik zag vandaag dit en moest aan dit topic denken:
[..]
Overigens staat er nu een ander, korter, filmpje bij dan vanmiddag. Ik ga even kijken of ik dat wat ik gezien heb kan terugvinden.
stel je niet aan. je druk maken om wat sommige mensen vindenquote:Op woensdag 14 januari 2015 21:24 schreef Morrigan het volgende:
Het feit dat er blijkbaar mensen bestaan die een hekel aan transgenders, maakt me erg verdrietig.
Mensen moeten gewoon niet zo haterig doen.quote:Op woensdag 14 januari 2015 21:25 schreef SuperFood het volgende:
[..]
stel je niet aan. je druk maken om wat sommige mensen vinden
Je hebt natuurlijk ook het verhaal van David Reimer: als jongen geboren, maar na een mislukte besnijdenis vrouwelijke geslachtsorganen gekregen en als meisje opgevoed. Leefde toch vanaf zijn veertiende als jongen en pleegde uiteindelijk zelfmoord.quote:Op woensdag 14 januari 2015 20:59 schreef Gewas het volgende:
[..]
Jaren geleden was ook zo'n soort docu op Discovery Channel (maar dan iemand in Amerika geloof ik).
die mensen verander je niet allemaal. hoe jij ermee omgaat - dat kun je veranderenquote:Op woensdag 14 januari 2015 21:34 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Mensen moeten gewoon niet zo haterig doen.
Dat is het geval van David Reimer, dat Lovechild ook al aanhaalt, een paar posts hierboven. Dat is de geschedinis ingegaan als het John-Joan-John experiment. Het is een belangrijke casus die in de nature vs nurture discussie over gender veel wordt aangehaald, vooral ter ondersteuning van het nature kamp: gender is aangeboren en niet te sturen door invloeden van buitenaf.quote:Op woensdag 14 januari 2015 20:59 schreef Gewas het volgende:
[..]
Jaren geleden was ook zo'n soort docu op Discovery Channel (maar dan iemand in Amerika geloof ik).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |