Dat soort verlichting gebruik ik ook op de fiets in het donker. Ik rij dan veel achteraf wegen, en daar rijden de auto's standaard met groot licht. Meesten schakelen niet terug naar gedimd licht, niet gezien of "toch maar een fietser". Om het zwarte gat na de auto te vermijden rij ik dus met een 7-LED's koplamp met 8-cells accu. Volle kracht is die ik 90minuten leeg, wel een bak licht waar je konijnen mee kunt vangen.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 21:29 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Terechte klacht!
Maar het andere uiterste: complete bouwlamp (populair bij wielrenners) vind ik nog erger...dan zie ik dus echt effe niks.
En jij bleef er strak achter rijden en dacht niet? Laat ik wat afstand nemen zodat ik meer ruimte heb om op gang te komen?quote:Op zondag 25 januari 2015 20:32 schreef LeTourdeFrance het volgende:
Net bleef mijn voorganger lange tijd 40 km/u rijden op de oprit naar de snelweg, waardoor ik als een gek toeren moest maken om op een veilige snelheid in te kunnen voegen. Hij deed dat overigens wel bij zo'n 60 km/u, waardoor achteropkomend verkeer hard moest remmen.
Ik heb mezelf wel eens betrapt op de gedachte "die maakt zo nog wel haast". Tegen de tijd dat je doorhebt dat ze suicidaal traag willen invoegen, is de invoegstrook al bijna op.quote:Op zondag 25 januari 2015 20:48 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
En jij bleef er strak achter rijden en dacht niet? Laat ik wat afstand nemen zodat ik meer ruimte heb om op gang te komen?
Maar dan richt je hem toch wel op de weg??quote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:21 schreef eRKa het volgende:
[..]
Dat soort verlichting gebruik ik ook op de fiets in het donker. Ik rij dan veel achteraf wegen, en daar rijden de auto's standaard met groot licht. Meesten schakelen niet terug naar gedimd licht, niet gezien of "toch maar een fietser". Om het zwarte gat na de auto te vermijden rij ik dus met een 7-LED's koplamp met 8-cells accu. Volle kracht is die ik 90minuten leeg, wel een bak licht waar je konijnen mee kunt vangen.
Die gedachte heb ik over boord gezet. Net als bij een vrachtwagen, ik blijf dan het eerste stuk iets van 50-60 rijden, max, en dan als die vrachwagen bij de blokjes is, ook op het gas. Ga je alsnog erachter, maar met 110-120 en kan je zo door naar links zonder daar remacties te veroorzaken.quote:Op zondag 25 januari 2015 20:54 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ik heb mezelf wel eens betrapt op de gedachte "die maakt zo nog wel haast". Tegen de tijd dat je doorhebt dat ze suicidaal traag willen invoegen, is de invoegstrook al bijna op.
En dan? Stil gaan staan om ruimte te nemen? Lijkt me ook niet handig voor de mensen achter je die op een invoegstrook geen stilstaande/stapvoets rijdende auto verwachten.
Dat was inderdaad beter geweest, maar ik ging er vanuit dat hij na de bocht zou versnellen, wat amper gebeurde. Bij een vrachtwagen verwacht je dat, bij een personenauto niet.quote:Op zondag 25 januari 2015 20:48 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
En jij bleef er strak achter rijden en dacht niet? Laat ik wat afstand nemen zodat ik meer ruimte heb om op gang te komen?
A2-A9? A10-A1? Zijn er zoveel daar... Zelfs als je 50 rijdt gaan ze aan.quote:Op zondag 25 januari 2015 22:12 schreef NieuweNier het volgende:
Ik reed laatst op een snelweg in Amsterdam. Ik was toegegeven niet aan het opletten, en er kwam een bocht aan.
Allemaal borden, zelfs zo'n knipperend licht ding van "u rijdt te hard".
Het was een 100 weg met 70 als snelheidslimiet voor die bocht. De cruise control kon gewoon op 100 blijven.![]()
Er is daar vast iemand uit de bocht gevlogen ofzo
Ja, true.quote:Op zondag 25 januari 2015 22:02 schreef LeTourdeFrance het volgende:
[..]
Dat was inderdaad beter geweest, maar ik ging er vanuit dat hij na de bocht zou versnellen, wat amper gebeurde. Bij een vrachtwagen verwacht je dat, bij een personenauto niet.
Ik heb werkelijk geen idee waar het was. Ik was dus niet aan het opletten. Er was een crisis op de app.quote:Op zondag 25 januari 2015 22:15 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
A2-A9? A10-A1? Zijn er zoveel daar... Zelfs als je 50 rijdt gaan ze aan.
[..]
Ja, true.
Je zit achter het stuur en zit niet op te letten? Beroepsmalloot ben je ook hè.quote:Op zondag 25 januari 2015 22:18 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Ik heb werkelijk geen idee waar het was. Ik was dus niet aan het opletten. Er was een crisis op de app.
Maar het was echt idioot dramatisch
Whut? Wat een malloten. Remproef, aan willen tikken....quote:Op zondag 25 januari 2015 21:35 schreef opgebaarde het volgende:
Bijzonder, in het volgende topic op fok over een slome aso op de linkerbaan, NWS / Verkeersruzie loopt net goed af, lees ik heel andere reacties dan ik hier in deze topicreeks gewend ben.
Zag vrijdagavond ook zo'n malloot. Die flikkerde hem voor een busje hier op een 50 weg (met voorrang), busje remt en toetert, ging die voorgooier ook op de rem staan. Als ze geklapt waren, was ik erheen gelopen als getuige.quote:Op zondag 25 januari 2015 22:20 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Whut? Wat een malloten. Remproef, aan willen tikken....
Laten we deze discussie niet WEER voeren.quote:Op zondag 25 januari 2015 22:20 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Je zit achter het stuur en zit niet op te letten? Beroepsmalloot ben je ook hè.
Ik begin langzamerhand steeds meer begrip te krijgen voor de slagingspercentages van het CBR. Niet zo zeer vanwege de willekeurigheid die vaak een rol speelt, maar vanwege dit soort dingen.quote:Op zondag 25 januari 2015 22:20 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Whut? Wat een malloten. Remproef, aan willen tikken....
quote:Op zondag 25 januari 2015 22:20 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Je zit achter het stuur en zit niet op te letten? Beroepsmalloot ben je ook hè.
Ik had een paar verwensingen voor je klaar staan, maar daar doe je het waarschijnlijk voor. Ik spreek de hoop uit dat je in het echte leven wel normaal doet achter het stuur.quote:Op zondag 25 januari 2015 22:18 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Ik heb werkelijk geen idee waar het was. Ik was dus niet aan het opletten. Er was een crisis op de app.
Maar het was echt idioot dramatisch
Uiteraard. Op de auto richten kán, maar levert niet meer zicht op.quote:Op zondag 25 januari 2015 20:55 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Maar dan richt je hem toch wel op de weg??
Herkenbaar. Heb wel een aantal malen rare acties uit moeten halen omdat een heel punt op de snelweg opeens vastliep, omdat een politiewagen in de buurt reed. Ik zit dan zoveel mogelijk op de cc en weet dat ik niet te snel rij en dus ook niet hoef te veranderen, maar dan zit je opeens vlak achter voorliggers omdat die in de rem gaanquote:Op zondag 25 januari 2015 23:23 schreef Ridocar het volgende:
Mijn irritatie voor vandaag: Gedragsverandering bij bepaalde situaties. Als er, bijvoorbeeld, een politieauto voorbij komt rijden. Iedereen op standje braaf binnen de lijntjes en genoeg afstand houden. Politieauto pleite, en iedereen gaat weer op de ego-toer.
Mja van mij mag het hele traject wel op de schop. Sowieso moeten we meer gebruik gaan maken van simulatoren. Laat mensen in zo'n ding lekker leren schakelen, spiegelen en inparkeren. Ben je ten eerste geen gevaar op de weg en ten tweede kan het een stuk goedkoper. De praktijklessen op de weg moeten meer gericht zijn op gedrag in plaats van kunde. Dat iemand gas kan geven en een bochtje kan maken weten we na 2 lessen wel. Maar er moet meer gehamerd worden op anticiperen, de rol van jezelf in het verkeer, wat moet je altijd doen, maar ook wat moet je absoluut niet doen. Meer ingaan op welk effect bepaald gedrag op het verkeer heeft. Mensen moeten leren dat het verkeer niet bestaat uit honderden rijdende individuen, maar een compleet verkeersbeeld waar altijd externe factoren van invloed op zijn.quote:Op zondag 25 januari 2015 22:54 schreef BigSmurf het volgende:
Ik begin langzamerhand steeds meer begrip te krijgen voor de slagingspercentages van het CBR. Niet zo zeer vanwege de willekeurigheid die vaak een rol speelt, maar vanwege dit soort dingen.
Ja je weet het maar nooit, dus gewoon het zekere voor het onzekere nemen.quote:Op maandag 26 januari 2015 08:37 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Wat ook altijd opvallend (en ergerlijk) is: mensen die netjes de maximum snelheid rijden en tóch bij een flitspaal gaan afremmen.
De acties van beide bestuursters vind ik sowieso al achterlijk. Maar dat je dan ook nog dat soort dingen gaat doen wanneer je je kinderen bij je in de auto hebt snap ik echt niet.quote:Op zondag 25 januari 2015 21:35 schreef opgebaarde het volgende:
Bijzonder, in het volgende topic op fok over een slome aso op de linkerbaan, NWS / Verkeersruzie loopt net goed af, lees ik heel andere reacties dan ik hier in deze topicreeks gewend ben.
Ik ken dit. Extra irritant omdat de standaard politieauto's geen apparatuur aan boord hebben om een snelheidsmeting te kunnen doen. (Ik rij ze daarom ook altijd vrolijk voorbij met 10km/u boven het maximum)quote:Op zondag 25 januari 2015 23:23 schreef Ridocar het volgende:
Mijn irritatie voor vandaag: Gedragsverandering bij bepaalde situaties. Als er, bijvoorbeeld, een politieauto voorbij komt rijden. Iedereen op standje braaf binnen de lijntjes en genoeg afstand houden. Politieauto pleite, en iedereen gaat weer op de ego-toer.
Alsof dat iets uitmaakt. Je hebt iets als ambtseed. Als een politieagent zegt dat jij 50 te hard reed, kan jij gaan bewijzen dat het niet zo was. En ambtseed geldt als bewijs bij een rechter.quote:Op maandag 26 januari 2015 17:47 schreef bluuf het volgende:
[..]
Ik ken dit. Extra irritant omdat de standaard politieauto's geen apparatuur aan boord hebben om een snelheidsmeting te kunnen doen. (Ik rij ze daarom ook altijd vrolijk voorbij met 10km/u boven het maximum)
Zonder meting met een geijkt apparaat is er weinig hoor wat ze kunnen doen op het gebied van snelheid, helemaal bij de minimale snelheidsovertredingen (wie zegt dat ik 110 reed een geen 106 of 115?).quote:Op maandag 26 januari 2015 18:13 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Alsof dat iets uitmaakt. Je hebt iets als ambtseed. Als een politieagent zegt dat jij 50 te hard reed, kan jij gaan bewijzen dat het niet zo was. En ambtseed geldt als bewijs bij een rechter.
Als de kilometerteller geijkt is, hang je al. Ik kan het weten, ik ben op die manier door een agent erbij gelapt.quote:Op maandag 26 januari 2015 18:55 schreef bluuf het volgende:
[..]
Zonder meting met een geijkt apparaat is er weinig hoor wat ze kunnen doen op het gebied van snelheid, helemaal bij de minimale snelheidsovertredingen (wie zegt dat ik 110 reed een geen 106 of 115?).
Als ik rechts in zou halen, bellen, geen gordel dragen, links blijven plakken etc dan kunnen zij mij evengoed bekeuren natuurlijk.
Meeste tellers zijn geijkt en ijkrapport ligt in het dashboard kastje.quote:Op maandag 26 januari 2015 17:47 schreef bluuf het volgende:
[..]
Ik ken dit. Extra irritant omdat de standaard politieauto's geen apparatuur aan boord hebben om een snelheidsmeting te kunnen doen. (Ik rij ze daarom ook altijd vrolijk voorbij met 10km/u boven het maximum)
Sterker nog, zelfs snelheid schatten mogen ze en is wettig.quote:Op maandag 26 januari 2015 19:14 schreef RealBizkit666 het volgende:
Als de kilometerteller geijkt is, hang je al. Ik kan het weten, ik ben op die manier door een agent erbij gelapt.
Gelukkig zijn alle agenten in dit land volledig capabel voor dit soort dingen.quote:Op maandag 26 januari 2015 20:22 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Sterker nog, zelfs snelheid schatten mogen ze en is wettig.
Ja, 230 euro + 7 euro cjib bonus voor de eerste keer. Mocht je vaker zo'n bekeuring hebben gekregen is het strafrecht.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 13:11 schreef Ciora het volgende:
WTF, krijgen die allemaal een boete voor rood kruis negeren?
Niks ten nadele van het beroep wat ze uitoefenen, maar jij vindt het logisch dat een agent zonder enige vorm van bewijs behalve z'n eigen inschattingsvermogen een boete mag uitschrijven voor te hard rijden? Ik vind dat nogal ver gaan, zeker omdat je als burger geen poot om op te staan hebt, omdat de agent altijd wint bij wellus-nietus.quote:Op maandag 26 januari 2015 21:17 schreef twiFight het volgende:
Het maakt niet uit hoe agenten zijn, elke nederlander is de beste bestuurder van het land, doet nooit iets fout en heeft absoluut geen betutteling nodig, want hij of zij rijdt perfect. Eigenlijk is het zonde van de tijd dat agenten rondrijden op de wegen, want ze komen nooit overtredingen tegen.
O WACHT...
Anderzijds moet de autoriteit natuurlijk ergens liggen, anders wordt het voor de politie allemaal wel heel omslachtig.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 13:21 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Niks ten nadele van het beroep wat ze uitoefenen, maar jij vindt het logisch dat een agent zonder enige vorm van bewijs behalve z'n eigen inschattingsvermogen een boete mag uitschrijven voor te hard rijden? Ik vind dat nogal ver gaan, zeker omdat je als burger geen poot om op te staan hebt, omdat de agent altijd wint bij wellus-nietus.
Lekker veilig, stilstaan op een snelweg?quote:Op dinsdag 27 januari 2015 13:11 schreef TwisterNederland het volgende:
Het is weer rood kruis negeren dag op de A10.
Netjes opstellen in een rij graag. Auto of 30 ongeveer op dit moment
[ afbeelding ]
Edit: livestream aanwezig. Ze proberen nu een auto te kickstarten zo lijkt het.
Waarschijnlijk was dat gedeelte van de snelweg + toerit afgesloten, dus echt onveilig is het nietquote:Op dinsdag 27 januari 2015 14:04 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Lekker veilig, stilstaan op een snelweg?
Maarre, wel fijn dat ze de boetes uitschrijven.
Dit, net zoals mensen nogal eens schijnen te denken dat ze geklokt worden als er een politieauto achter ze rijdt terwijl ze nog geen 10km/u overschrijding hebben.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 13:38 schreef Ciora het volgende:
[..]
Anderzijds moet de autoriteit natuurlijk ergens liggen, anders wordt het voor de politie allemaal wel heel omslachtig.
Sowieso heb ik me laten vertellen dat politie die zich verder niet met verkeer of flitsen bezig houdt, het zich geen fuck interesseert of ze met 10/20 km/h sneller worden ingehaald.
Denk dat je het echt bont moet maken voor die gasten zich het extra werk op hun hals gaan halen.
Er hingen al rode kruizen boven de weg. Verder doorrijden zou betekenen dat ze op een ongevalslocatie met hulpverleners in zouden rijden. Dus terecht dat ze aan de kant gezet zijn.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 14:04 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Lekker veilig, stilstaan op een snelweg?
Maarre, wel fijn dat ze de boetes uitschrijven.
Goh.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 13:38 schreef Ciora het volgende:
[..]
Anderzijds moet de autoriteit natuurlijk ergens liggen, anders wordt het voor de politie allemaal wel heel omslachtig.
Sowieso heb ik me laten vertellen dat politie die zich verder niet met verkeer of flitsen bezig houdt, het zich geen fuck interesseert of ze met 10/20 km/h sneller worden ingehaald.
Kan dit wel beamen. Ik reed zelf onlangs op de A17, waar 130 toegestaan, ruim boven die limiet. Ruim 160/170 laten we zeggen. Ik haalde een politiebusje in en ik dacht al 'de poppen zijn weer aan het dansen', maar het enige wat er gebeurde is dat ze een salvo groot licht op me afvuurde. Waarschijnlijk dan in de trant van, even rustig aan doen makker. Vervolgde m'n weg met 140 op de tellerquote:Op dinsdag 27 januari 2015 13:38 schreef Ciora het volgende:
Sowieso heb ik me laten vertellen dat politie die zich verder niet met verkeer of flitsen bezig houdt, het zich geen fuck interesseert of ze met 10/20 km/h sneller worden ingehaald. Denk dat je het echt bont moet maken voor die gasten zich het extra werk op hun hals gaan halen.
Ze zetten natuurlijk niet zomaar een kruis boven de snelweg.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 14:04 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Lekker veilig, stilstaan op een snelweg?
Maarre, wel fijn dat ze de boetes uitschrijven.
Gelukkig maar.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 14:10 schreef Viezze het volgende:
[..]
Waarschijnlijk was dat gedeelte van de snelweg + toerit afgesloten, dus echt onveilig is het niet
O echt? Informatiefquote:Op dinsdag 27 januari 2015 15:41 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Ze zetten natuurlijk niet zomaar een kruis boven de snelweg.
Een paar voorbeelden van wanneer dat gebeurd :
- Wanneer er een ongeluk is gebeurd, alle banen onder de rommel zitten, en de reddingsdiensten over de snelweg rennen om een te redden / troep van de snelweg te halen.
- een tunnelbrand
- etc
Situaties waar stil gaan staan inderdaad veiliger is dan doorrijden.
Weer iets geleerd vandaag.quote:
Bron?quote:Op maandag 26 januari 2015 20:22 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Sterker nog, zelfs snelheid schatten mogen ze en is wettig.
Dat mag niet van ome SD.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 16:11 schreef Buurpoes het volgende:
Eind van de week schijnt er weer sneeuw te komen. Kunnen we hier weer gaan bekvechten over winterbanden.
Ik heb zomerbanden. Ze zitten er net een week onder en nee, ik koop deze winter geen winterbanden.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 16:11 schreef Buurpoes het volgende:
Eind van de week schijnt er weer sneeuw te komen. Kunnen we hier weer gaan bekvechten over winterbanden.
Heb ik iets gemist?quote:
quote:Op dinsdag 27 januari 2015 15:41 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Ze zetten natuurlijk niet zomaar een kruis boven de snelweg.
Een paar voorbeelden van wanneer dat gebeurd :
- Wanneer er een ongeluk is gebeurd, alle banen onder de rommel zitten, en de reddingsdiensten over de snelweg rennen om een te redden / troep van de snelweg te halen.
- een tunnelbrand
- etc
Situaties waar stil gaan staan inderdaad veiliger is dan doorrijden.
Er is een apart topic over de zin en onzin van winterbanden. Elke keer als hier die discussie weer losbarst worden we daarop gewezen.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 18:09 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik heb zomerbanden. Ze zitten er net een week onder en nee, ik koop deze winter geen winterbanden.
Oh oh, wat ben ik een vuile egocentrische krent die geen vierhonderd Euro over heeft voor een set winterbanden.
[..]
Heb ik iets gemist?
Op het schade formulier staat dat tegenpartij wilde keren zonder richting aan te geven. Ik stel hem ook aansprakelijk, lijkt mij immers niet mijn fout. Maakt het onderstaande de situatie meer in mijn voordeel?quote:Op dinsdag 27 januari 2015 23:54 schreef Pizza_Boom het volgende:
Wat heb je op het schadeformulier gezet? Dit zou wel eens een 50:50 kunnen worden.
Probeer even het artikel te vinden in het RVV waarin staat dat bijzondere manoeuvres geen voorrang hebben. En dan bij voorkeur het deel waar staat dat keren daar ook onder valt (staat er volgens mij). En schuif dat bij je verzekering onder de neus. Heb je hier verder nog iets van vluchtheuvels e.d.?
Daarom zei ik ook, zoek dat artikel eens op.quote:
Lastig verhaal denk ik, omdat enkelstrooks én binnen de bebouwde kom... Of hij daar nu rechts- of linksaf slaat, of daar een u-bocht maakt, jij was er blijkbaar aardig snel bij om hem al snel links voorbij te willen terwijl hij -in principe- nog gewoon op de rijstrook zat.quote:Op woensdag 28 januari 2015 00:15 schreef Perunage het volgende:
https://www.google.nl/map(...)i9B83zR2ETCyTOlQ!2e0
De kijkrichting is tevens de rijrichting. Tegenpartij stond met zijn neus linksaf op het middenstuk, ongeveer op 2/3e van dit stuk. Er staat geen bord met keerverbod, voor zover ik kan zien ook geen dwangpijlen.
Euh.........laat ik het netjes zeggen: Je hebt het fout.quote:Op woensdag 28 januari 2015 09:51 schreef Skull-splitter het volgende:
Perunage zit fout. Er is zoiets als defensief rijden, snelheid aanpassen en gepaste afstand houden. Zeker als je er fucking achter rijdt zou je dit moeten kunnen zien.
Ik snap niet dat je hier zo onmogelijk vlot er voorbij wilde. Ik had rustig afgewacht, ook omdat er altijd nog een onoplettende fietser ineens over kan steken vanuit de straat waar die auto wellicht in had kunnen gaan rijden. Zou niet de eerste keer zijn...die lui zie je echt niet achter een busje.quote:Op woensdag 28 januari 2015 00:15 schreef Perunage het volgende:
https://www.google.nl/map(...)i9B83zR2ETCyTOlQ!2e0
De kijkrichting is tevens de rijrichting. Tegenpartij stond met zijn neus linksaf op het middenstuk, ongeveer op 2/3e van dit stuk. Er staat geen bord met keerverbod, voor zover ik kan zien ook geen dwangpijlen.
Overdrijven is ook een vak...quote:Op woensdag 28 januari 2015 10:12 schreef vannelle het volgende:
[..]
Euh.........laat ik het netjes zeggen: Je hebt het fout.
Stel je rijdt zelf achter iemand die rechtsaf lijkt te gaan, ga je dan stil staan totdat de ander 100 meter de zijstraat in is? Dan rij je zelf ws. in een grijze Opel en draag je een ribbeltjesbroek boven je sandalen.
Waarom zou je afstand houden tot iemand die lijkt af te slaan of te gaan parkeren? Ga je dan ook wachten tot hij terug is uit de winkel en hij ws. uit gaat parkeren?
Nee, het gaat hier om zwabbergedrag van een egocentrische bestelbusbestuurder die denkt alles maar te kunnen maken zonder te communiceren met z'n medeweggebruikers.
En dát praat je in principe goed met je opmerking.
Ongeacht de omstandigheden is nog steeds het aangehaalde wetsartikel van kracht: Als je een bijzondere maneuvre uitvoert dien je het overige verkeer voor te laten gaan. Zo simpel is het.
Nee, maar snelheid aanpassen ipv door te cruisen op gelijke snelheid is een realistische optie.quote:Op woensdag 28 januari 2015 10:12 schreef vannelle het volgende:
[..]
Euh.........laat ik het netjes zeggen: Je hebt het fout.
Stel je rijdt zelf achter iemand die rechtsaf lijkt te gaan, ga je dan stil staan totdat de ander 100 meter de zijstraat in is?
Afslaan/richtingveranderen/opvallend rijgedrag = poot van het gas en kijken. Simple as that.quote:Dan rij je zelf ws. in een grijze Opel en draag je een ribbeltjesbroek boven je sandalen.
Waarom zou je afstand houden tot iemand die lijkt af te slaan of te gaan parkeren? Ga je dan ook wachten tot hij terug is uit de winkel en hij ws. uit gaat parkeren?
Des te meer reden om je gas los te laten en op te letten ipv door te ploegen.quote:Nee, het gaat hier om zwabbergedrag van een egocentrische bestelbusbestuurder die denkt alles maar te kunnen maken zonder te communiceren met z'n medeweggebruikers.
Eh, nee, maar ik wijs wel op de verantwoordelijkheid die je als opvolgend verkeer hebt: afstand houden, snelheid aanpassen en niet je recht proberen door te drukken door zelf gevaarlijke situaties te creëren. Want dat probeer jij dan weer goed te praten.quote:En dát praat je in principe goed met je opmerking.
In bovenstaande schets vind ik het nogal twijfelachtig of het een onoverkomelijke aanrijding was wat betreffende poster wel suggereert. Zoals ik al aangaf: je hoeft niet je recht door te drukken door een aanrijding op te zoeken. (en met een beetje zelfstandig nadenken had dit dus niet hoeven plaatsvinden.)quote:Ongeacht de omstandigheden is nog steeds het aangehaalde wetsartikel van kracht: Als je een bijzondere maneuvre uitvoert dien je het overige verkeer voor te laten gaan. Zo simpel is het.
And I thought my jokes were bad.quote:Op woensdag 28 januari 2015 10:18 schreef vannelle het volgende:
[..]
Klopt.
Lees dan alleen mijn laatste alinea maar, dat is wat telt.
Ik rij vaak door rood als fietser maar ik heb wel gezond verstand om eerst te kijken of er overig verkeer is wat mij dan in gevaar zou kunnen brengen en vice versa. Wielrenners hebben daarentegen gewoon schijt aan allesquote:Op dinsdag 27 januari 2015 21:52 schreef Buurpoes het volgende:
Vandaag weer een stuk of vier wielrenners door rood zien rijden. Ik hoop altijd dat die een keer aangetikt worden door iemand die wel groen heeft. Of van heel dichtbij een claxon mogen beluisteren. Dat ze de volgende keer gewoon effies op groen wachten en niet wat medeweggebruikers laten schrikken/hinderen of ophouden.
Eens.quote:Op woensdag 28 januari 2015 11:17 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Ik rij vaak door rood als fietser maar ik heb wel gezond verstand om eerst te kijken of er overig verkeer is wat mij dan in gevaar zou kunnen brengen en vice versa. Wielrenners hebben daarentegen gewoon schijt aan alles
Ik ben het met je eens dat defensief rijden absoluut moet, fouten van anderen opvangen is óók onderdeel van het verkeer.quote:Op woensdag 28 januari 2015 11:13 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Nee, maar snelheid aanpassen ipv door te cruisen op gelijke snelheid is een realistische optie.
[..]
Afslaan/richtingveranderen/opvallend rijgedrag = poot van het gas en kijken. Simple as that.
[..]
Des te meer reden om je gas los te laten en op te letten ipv door te ploegen.
[..]
Eh, nee, maar ik wijs wel op de verantwoordelijkheid die je als opvolgend verkeer hebt: afstand houden, snelheid aanpassen en niet je recht proberen door te drukken door zelf gevaarlijke situaties te creëren. Want dat probeer jij dan weer goed te praten.
[..]
In bovenstaande schets vind ik het nogal twijfelachtig of het een onoverkomelijke aanrijding was wat betreffende poster wel suggereert. Zoals ik al aangaf: je hoeft niet je recht door te drukken door een aanrijding op te zoeken. (en met een beetje zelfstandig nadenken had dit dus niet hoeven plaatsvinden.)
[..]
And I thought my jokes were bad.
Er is zeker zoiets als defensief rijden, wat ik daar ook absoluut deed. Het bestelbusje liep op mij uit qua snelheid, en de afstand was meer, dan ook meer dan voldoende. Snelheid werd aangepast, ik liet mijn gas los en stond op het punt al terug te schakelen, nog steeds in de overtuiging dat het bestelbusje naar rechts af zou slaan. Ik zag in mijn spiegels dat er geen fietsers aankwamen, dus vermoedde dat hij in één keer zou afslaan. Ik was totaal NIET voornemens om hem aan de linkerkant in te halen. Mijn schuine positie op de weg is ontstaan doordat ik hem nog probeerde te ontwijken, en ontwijken aan de rechterkant op dat moment niet mogelijk was. Ik zag alleen mogelijkheid om het stuur om te gooien naar links.quote:Op woensdag 28 januari 2015 09:51 schreef Skull-splitter het volgende:
Perunage zit fout. Er is zoiets als defensief rijden, snelheid aanpassen en gepaste afstand houden. Zeker als je er fucking achter rijdt zou je dit moeten kunnen zien.
Er was inderdaad geen sprake van communicatie middels richtingaanwijzer van het bestelbusje.quote:Op woensdag 28 januari 2015 10:12 schreef vannelle het volgende:
[..]
Nee, het gaat hier om zwabbergedrag van een egocentrische bestelbusbestuurder die denkt alles maar te kunnen maken zonder te communiceren met z'n medeweggebruikers.
(...)
Ik weet niet waar je hebt gelezen dat ik er vlot voorbij zou willen, want dit was niet het geval. Ik bleef in mijn rijstrook en liet gas los om terug te schakelen. Als hij rechtsaf was gegaan dan had ik niet eens er links omheen gekund, dus dat is niet eens een optie geweest. Mijn schuine positie komt doordat ik hem nog probeerde te ontwijken, en dit ontwijken naar de rechterkant niet mogelijk was omdat ik dan frontaal op hem was geknald en ik een wachtende fietser had geraakt.quote:Op woensdag 28 januari 2015 10:14 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ik snap niet dat je hier zo onmogelijk vlot er voorbij wilde. Ik had rustig afgewacht, ook omdat er altijd nog een onoplettende fietser ineens over kan steken vanuit de straat waar die auto wellicht in had kunnen gaan rijden. Zou niet de eerste keer zijn...die lui zie je echt niet achter een busje.
Snelheid werd aangepast door het gas los te laten, zie ook bovenstaand.quote:Op woensdag 28 januari 2015 11:13 schreef Skull-splitter het volgende:
Nee, maar snelheid aanpassen ipv door te cruisen op gelijke snelheid is een realistische optie.
Snelheid werd aangepast door het gas los te laten, zie ook bovenstaand. Ik keek notabene al in mijn rechter buitenspiegel of er een fietser aankwam die mogelijk de baan van het busje zou kunnen kruisen, waardoor busje zou moeten stoppen en ik tot stilstand had moeten komen.quote:Afslaan/richtingveranderen/opvallend rijgedrag = poot van het gas en kijken. Simple as that.
Ik liet mijn gas los, maar verwachtte zijn actie niet, voornamelijk door het niet gebruiken van richtingaanwijzer.quote:Des te meer reden om je gas los te laten en op te letten ipv door te ploegen.
Van recht doordrukken is geen sprake. Ik laat het gas los en anticipeer dat hij rechtsaf gaat, om vervolgens hem naar links te zien komen en mijn rijstrook compleet te blokkeren, evenals de tegenliggers te hinderen, waardoor ik moet uitwijken door zijn onbezonnen actie.quote:Eh, nee, maar ik wijs wel op de verantwoordelijkheid die je als opvolgend verkeer hebt: afstand houden, snelheid aanpassen en niet je recht proberen door te drukken door zelf gevaarlijke situaties te creëren. Want dat probeer jij dan weer goed te praten.
Linkje?quote:Op woensdag 28 januari 2015 11:30 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Eens.
Trouwens nu ook leuke discussie in de Koffie SC, in GC.Wielrenner die denkt gelijk te hebben.
quote:Op dinsdag 27 januari 2015 21:52 schreef Buurpoes het volgende:
Vandaag weer een stuk of vier wielrenners door rood zien rijden. Ik hoop altijd dat die een keer aangetikt worden door iemand die wel groen heeft. Of van heel dichtbij een claxon mogen beluisteren. Dat ze de volgende keer gewoon effies op groen wachten en niet wat medeweggebruikers laten schrikken/hinderen of ophouden.
Waarom hoop je dat soort dingen.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 21:52 schreef Buurpoes het volgende:
Vandaag weer een stuk of vier wielrenners door rood zien rijden. Ik hoop altijd dat die een keer aangetikt worden door iemand die wel groen heeft. Of van heel dichtbij een claxon mogen beluisteren. Dat ze de volgende keer gewoon effies op groen wachten en niet wat medeweggebruikers laten schrikken/hinderen of ophouden.
Dat is inderdaad wel een goed punt.quote:Op woensdag 28 januari 2015 14:14 schreef Skull-splitter het volgende:
Maar dan zou je een remactie moeten kunnen verrichten.
Feit is dat de remactie door mij uiteindelijk wel is gemaakt om de schade te beperkenquote:Op woensdag 28 januari 2015 14:48 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wel een goed punt.
Je moet in de auto er altijd voor kunnen zorgen dat je kan stoppen voor zo ver je overzicht hebt.
Hier was dat dus niet zo. Als er een file voor het busje stond was ts daarop geknald. Op het moment dat het busje remde, kon het niet zo zijn dat er 2 seconden afstand was gehouden. Anders was het remmen gelukt.
Hetzelfde soort probleem als wanneer er iets stil staat, 1 auto weg stuurt en ontwijkt, en de ander het obstakel te laat ziet.
Aan de andere kant begrijp ik het doorduwen wel. Het is menselijk en we doen het allemaal wel eens.
Ik liet mijn gas los en de afstand was ruim voldoende. 'Vrij hard' is erg lastig om aan te geven. Stel dat hij niet was afgeslagen dan had ik geremd en had ik er niet eens links omheen gekund omdat ik dan de punt van de vluchtheuvel zou raken. Ik was dan op tijd tot stilstand gekomen. In die splitseconde dat hij rechtsaf leek te gaan had ik mijn gas nog los, maar hield ik er logischerwijs geen rekening mee dat hij linksaf zou draaien. Op het moment dat ik zag dat hij zijn stuurbeweging inzette naar links, stuurde ik om hem te ontwijken ook naar links en trapte ik het rempedaal in. De stuurbeweging van mij was ten opzichte van de zijne echter niet voldoende.quote:Op woensdag 28 januari 2015 15:18 schreef Viezze het volgende:
Maar als ik het goed begrijp reed je dus wel vrij hard op het busje af, omdat je verwachtte dat hij rechtsaf zou slaan? Dus stel dat, om welke reden dan ook, het busje niet was afgeslagen of daar lang mee had gewacht, dan had jij er links omheen gemoeten?
Nee, want ik fiets niet over de snelweg.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 02:19 schreef Jiang153 het volgende:
Jullie nog problemen gehad vanavond met dat sneeuw/hagel op de snelweg?
Ja, maar ik ben gewoon langzamer gaan rijden. Resultaat: een kwartier later lossen en geladen. Ik ben blij dat ik met een gewone oplegger weg was en niet met de LZV.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 02:19 schreef Jiang153 het volgende:
Jullie nog problemen gehad vanavond met dat sneeuw/hagel op de snelweg?
Nope. Niks aan de hand hier.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 02:19 schreef Jiang153 het volgende:
Jullie nog problemen gehad vanavond met dat sneeuw/hagel op de snelweg?
Ja want ik woon in Arnhem. En als er ook maar 2 sneeuwlokjes vallen staan alle wegen rondom Arnhem klemvast. 3,5 uur over een stukje van 50 km, waarbij ik de eerste 30 km gewoon door heb kunnen rijden. Pas vanaf de aansluiting A15 op de A325 in de file gekomen.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 02:19 schreef Jiang153 het volgende:
Jullie nog problemen gehad vanavond met dat sneeuw/hagel op de snelweg?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |