Let wel dat het alleen kan voor personen die na 1939 leefden.quote:Op woensdag 8 april 2015 13:37 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
[..]
Ok, nou ja, ik heb er voorlopig het geld nog niet voor over. Maar er gaat een moment komen dat ik echt niet meer verder kan online, dan zal ik toch wat aan moeten vragenAls je 5 maanden terug tegen mij had gezegd dat ik van ~800 naar nu bijna 1100 personen in het parenteel zou gaan had ik je voor gek verklaard.
Dat weet ik. Ik heb veel informatie gevonden in de bevolkingsregisters tot 1939, bijvoorbeeld kinderen geboren in de jaren '20. Daar zocht ik de overlijdensberichten dan weer van op en zodoende kwam ik aan namen van kinderen en kleinkinderen daarvan.quote:Op woensdag 8 april 2015 13:50 schreef NedKelly het volgende:
[..]
Let wel dat het alleen kan voor personen die na 1939 leefden.
Ik denk dat je er misschien geen wonderen van moet verwachten omdat het best een lastig verhaal is van die geschiedenis.quote:Op woensdag 8 april 2015 13:41 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Ah okee, dat was me inderdaad even niet duidelijk. Maar, ik zou dus in theorie de kaart op kunnen vragen van 'oma', waar eigenlijk alleen een adres op bepaald punt, één ouder (moeder) en twee kinderen (een van mijn ouders en tante), en mogelijke overlijdensdatum van bekend is? Of denk je dat dit niet toereikend is? Qua jaartallen moet het wel gaan, deze gegevens zijn van rond 49/50, en overlijden dus in 64.
Snap ik, ik heb ondertussen via het regionale archief wat kopieën aangevraagd van bevolkingsregister, wellicht dat ook wat informatie oplevert. En anders de persoonskaarten. Heb in ieder geval de info die ik had even wat beter geordend en ondertussen alle kinderen uit 2e huwelijk boven water incl geboorte- en sterfdatum, en wat geboorte- en trouwaktes van overgrootoma en 2e echtgenoot.quote:Op woensdag 8 april 2015 13:59 schreef NedKelly het volgende:
[..]
Ik denk dat je er misschien geen wonderen van moet verwachten omdat het best een lastig verhaal is van die geschiedenis.
Je moet denk ik vooral hopen op dat als je die kaart hebt dat er wat aanknopingspunten op staan en je daarmee wat verder kan zoeken of dat die kaart een soort missing link is tussen meer gegevens die je nu al hebt waardoor dingen op zijn plek vallen die je nu niet kan rijmen.
Kan zijn dat je er niet verder mee komt, kan ook zijn dat er ineens wel een echtgenoot op staat die je online nog niet hebt kunnen vinden of zo. Ik noem maar een zijstraat.
Gefeliciteerd!!!!quote:Op vrijdag 17 april 2015 11:55 schreef Natalie het volgende:
Steenz en ik gaan binnenkort onze stambomen samenvoegen
Bedankt!!quote:Op vrijdag 17 april 2015 13:16 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Gefeliciteerd!!!!
(Al weet ik niet zeker of het om een aanstaand huwelijk of aanstaand kind gaat)
Wat leukquote:Op vrijdag 17 april 2015 11:55 schreef Natalie het volgende:
Steenz en ik gaan binnenkort onze stambomen samenvoegen
De gezinskaarten werden gebruikt van 1920 tot 1939 en de persoonskaarten van 1939 tot 1994, hierna ging het digitaal. Woonregisters werden bijgehouden zodat de overheid wist wie er in welk huis woonde.quote:Op maandag 13 juli 2015 16:26 schreef Loveless85 het volgende:
Is me nog steeds niet geheel duidelijk hoe die drie (persoons-, gezins-, en woningkaarten) nu direct van elkaar verschillen. Uiteraard staat er meer info over de persoon op de persoonskaart. Maar met name gezins- en woningkaarten klinken mij nu erg soortgelijk in de oren.
Klopt, alleen woningkaarten bevatten dus wie er (van een gezin) op een adres wonen en relaties tot elkaar, en gezinskaarten per adres wie (/welk gezin) er woont en de relaties tot elkaar?quote:Op maandag 13 juli 2015 16:31 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
De gezinskaarten werden gebruikt van 1920 tot 1939 en de persoonskaarten van 1939 tot 1994, hierna ging het digitaal. Woonregisters werden bijgehouden zodat de overheid wist wie er in welk huis woonde.
Als iemand een adres had en moest weten wie er woonde kon diegene niet de bijbehorende gezinskaart zoeken, want die wist ie nietquote:Op maandag 13 juli 2015 16:40 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Klopt, alleen woningkaarten bevatten dus wie er (van een gezin) op een adres wonen en relaties tot elkaar, en gezinskaarten per adres wie (/welk gezin) er woont en de relaties tot elkaar?
Truequote:Op maandag 13 juli 2015 16:46 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Als iemand een adres had en moest weten wie er woonde kon diegene niet de bijbehorende gezinskaart zoeken, want die wist ie niet
Ik helemaal in verwarring. Ik had duidelijk in mijn brief aangegeven dat het mijn opa's zijn, dat ze er nooit over gepraat hebben, dat ik het niet meer kan vragen omdat ze overleden zijn (dus ik heb ze gekend lijkt me dan), dat er niemand van hun generatie meer is die erover kan vertellen en mijn ouders ook niet meer weten want er is niet met hen over gesproken.quote:Zoeken naar familie
Ben je op zoek naar familie en zou je graag hulp willen krijgen bij je zoektocht?
Of heb je familie gevonden, maar het eerste contact is nog niet gelegd omdat je niet weet hoe je dit aan moet pakken? Bij Fiom ben je aan het juiste adres. De hulpverleners van Fiom kunnen je begeleiden vóór, tijdens en ná je zoektocht.
Waarom zoeken via Fiom?
De hulpverleners van Fiom hebben jarenlange ervaring in het begeleiden van mensen die op zoek zijn naar familieleden en bij de begeleiding van personen die zijn gevonden. Wij kunnen je helpen bij zoekacties in Nederland, maar ook in het buitenland.
Knip.
Zie verder bron
Ja, dat verhaal van NedKelly is helemaal mooi.... Je kan nu door één simpel briefje de persoonskaart van een compleet wildvreemde lichten bij het CBG, maar ohwee als je iets van je EIGEN familie wil weten na invoering GBAquote:Op maandag 13 juli 2015 20:57 schreef Isabeau het volgende:
Ik vind 'privacy' zo'n idioot modern concept. Zeker als het over familie gaat die al heel lang dood is![]()
Ik vraag me dan altijd af wat een journalist voor elkaar zou krijgen. Of een geschiedkundige oid.
Ja precies. Bij Stadsarchief Rotterdam (ook gemeente ambtenaren) zijn ze overigens ook erg behulpzaam.quote:Op maandag 13 juli 2015 22:22 schreef Dagoduck het volgende:
De mensen die bij de regionale archieven werken zijn liefhebbers en vinden het leuk. De mensen bij de gemeente zijn gewoon mensen van de administratie.
Dat zou idd het verschil nog wel eens kunnen zijn, helaasquote:Op maandag 13 juli 2015 22:22 schreef Dagoduck het volgende:
De mensen die bij de regionale archieven werken zijn liefhebbers en vinden het leuk. De mensen bij de gemeente zijn gewoon mensen van de administratie.
quote:Bij het kopiëren van persoonskaarten wordt een aantal gegevens afgedekt. Het betreft onder anderen de informatie over kerkelijke gezindte (vak 6), informatie over de reden van verlies van de Nederlandse nationaliteit (vak 5) en de adresgegevens wanneer het overlijden minder dan 20 jaar geleden heeft plaatsgevonden.
Het CBG is hiertoeverplicht op grond van de bovengenoemde Regeling basisadministratie personen (art. 30), waarin deze beperkingen benoemd zijn.
Inderdaad de kerkgegevens.quote:
Ben benieuwd, op hun eigen site hebben ze het over 'enkele dagen tot enkele weken'. Rekende eigenlijk al op dat laatstequote:Op dinsdag 14 juli 2015 14:50 schreef NedKelly het volgende:
[..]
Inderdaad de kerkgegevens.
Bij mij duurde het steeds een week of 2-4 voor de kaarten binnenkwamen. Misschien nu met de vakantieperiode iets langer.
Waarschijnlijk heel erge mosterd na de maaltijd, maar bij CBG hebben ze een collectie, eigenlijk gewoon krantenknipsels. Zowel op naam van overledene als op andere namen te vinden, vaak staat er natuurlijk familie op overlijdensadvertentie vermeld: http://www.cbg.nl/index.php/156?id=156quote:Op zondag 8 februari 2015 16:57 schreef sbientje het volgende:
zo ben ik ook weer eens na 100 jaar. Mijn vader is begonnen met de stambomen, dus ik doe ook weer mee. Was er niet een site waarin je kon zoeken in overlijdensadvertenties (ong. 1970-1980) ? Ik dacht dat er zoiets was maar google helpt me niet echt
Plus natuurlijk Delpher kranten sitequote:Op dinsdag 14 juli 2015 15:20 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk heel erge mosterd na de maaltijd, maar bij CBG hebben ze een collectie, eigenlijk gewoon krantenknipsels. Zowel op naam van overledene als op andere namen te vinden, vaak staat er natuurlijk familie op overlijdensadvertentie vermeld: http://www.cbg.nl/index.php/156?id=156
Jup, al heb ik het idee dat het iets beter is geïndexeerd bij het CBG. Bij die krantensite zoek je gewoon op de tekst in de krant (duh), die is door OCR 'herkent', en dat gaat niet altijd goed is mijn ervaring. Bij het CBG zijn er mensenhandjes aan te pas gekomen.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 16:34 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Plus natuurlijk Delpher kranten site
Helemaal waar, tevens dus verschil tussen gratis en betaaldquote:Op dinsdag 14 juli 2015 16:40 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Jup, al heb ik het idee dat het iets beter is geïndexeerd bij het CBG. Bij die krantensite zoek je gewoon op de tekst in de krant (duh), die is door OCR 'herkent', en dat gaat niet altijd goed is mijn ervaring. Bij het CBG zijn er mensenhandjes aan te pas gekomen.
Klopt als een busquote:Op dinsdag 14 juli 2015 18:12 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Helemaal waar, tevens dus verschil tussen gratis en betaald
Hoe was het? Goed geholpen? Ik wil er ook nog een keer heen, ben benieuwd hoe het daaraan toegaat.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 17:09 schreef Loveless85 het volgende:
Zo, eens bij het Nationaal Archief in Den Haag kieken.
quote:Op dinsdag 14 juli 2015 18:12 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Helemaal waar, tevens dus verschil tussen gratis en betaald
Ik kom wel eens dingen tegen op WieWasWie die verwijzen naar de cbg-site/krantenartikel, en op WieWasWie staat dan de datum van de krant. Dan nog even opzoeken op delpher en ik heb het artikel gratis.quote:
Goede tip!!quote:Op dinsdag 14 juli 2015 21:10 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
[..]
Ik kom wel eens dingen tegen op WieWasWie die verwijzen naar de cbg-site/krantenartikel, en op WieWasWie staat dan de datum van de krant. Dan nog even opzoeken op delpher en ik heb het artikel gratis.
Ik heb andere websites geprobeerd, maar als ik dan alle gegevens had ingetypt dan kwam ik uiteindelijk toch weer op een betaalsite terecht. Maar misschien doe ik iets niet goed.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 10:01 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Uitzetten van die groene eentjes is wel ergens genoemd door Aldfaer gebruikers (in dit topic of een deel hiervoor).
Ik heb wel ergens een Ancestry account, als die nog werkt
Kun je het genoemde boek via FamilySearch trouwens niet vinden?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |