quote:
Op dinsdag 6 januari 2015 15:12 schreef Mexicanobakker het volgende:[..] Ten eerste werkt dat niet omdat sommige mensen deze acts niet kunnen waarderen en er zo nog meer aversie ontstaat tegen Nederlandse artiesten, maar bovenal geeft de NPO ze toch een duidelijk commercieel voordeel. En het is duidelijk niet zo dat ze commercieel sterk zouden liggen door 3fm. Dat wordt wel duidelijk door het in het eerder genoemde artikel gestelde cijfer van Jett Rebel-luisteraars. [..]
Wilde hier nog effe op terugkomen. Hun eigen punt "Jett Rebel heeft slechts 500,000 views" is eigenlijk gelijk het beste tegenargument voor hun eigen "we hebben kliks dus we bestaan". Want dat is nou net een mooi voorbeeld van precies die andere kant. (Dit is overigens geen argument tegen de rest van je post, haak alleen even in).
Voor mij komt veel terug op de vraag of die genoemde klikknallers wel substantie in populariteit hebben. Zijn bepaalde artiesten op de lange baan wel zo populair zijn als bepaalde 3VOOR12/Top Notch-figuren ons willen doen laten geloven? Hartstikke leuk dat een groep met aantallen in de honderdduizenden gestreamd wordt, maar dit is iets waar de luisteraar niets voor hoeft te betalen, zelfs bijna niet eens iets voor hoeft te doen. Ze zullen een periode, laat dat kort of wat langer zijn, een paar clubs op een avond doen tijdens de weekenden. Maar opnieuw, hoe veel substantie heeft dat voor de langere baan, hoe veel van dat publiek en die luisteraars kopen een liedje of een ticket voor een eigen show?
Ze halen dus Jett Rebel aan. Slechts 500,000 views op z'n videos. Nergens lees ik dat hij nadat hij zo'n beetje elke braderie en festival in Nederland gehad heeft en geen enkele Nederlandse festivalganger om hem heen kon, daarbovenop nog eens een clubtour doet met 20 data in de zalen rondom de 500 tot 1500 bezoekers, die volledig uitverkoopt en de vraag het aanbod flink overstijgt, en hij tijdens die tour nog eens Heineken Music Hall 2-3 maanden van tevoren uitverkoopt met een ticketprijs van 3 tientjes. Zonder één chart-hit, en een album wat dan wel binnenkomt op #3, maar daarna zakt als een baksteen. Het is maar waar je op let.
Of precies het tegenovergestelde. Gers Pardoel. Een platina-debuut. Een recordbrekende single, zelfs officieel de succesvolste Nederlandse single aller tijden, 17+ miljoen kijks op die ene track. 2014, tweede album, single wordt nog goud. Doet dan klein tourtje, zaaltjes rondom de 500 tot 1500 man, nog geen 10 data. Een persbericht wat roeptoetert over stadionoptredens (gastoptredens bij Doe Maar en Guus Meeuwis), "een uitverkocht Ahoy" (als onderdeel van Vrienden Van Amstel). Na al die streams, aandacht en awards waren er zo te zien 2 van de zalen van die clubtour op eigen naam uitverkocht. Deed Paradiso (1500 man) als grote afsluiter. Wordt tijdje na start kaartverkoop maar stilletjes naar Paradiso Noord (500 man) verplaatst. Het zal nooit uitverkocht raken.
Goed, ik bedoel te zeggen: iedereen kan zich wel blindstaren op bepaalde cijfers, en de handjes in de lucht op de gratis festivals, maar het is niet altijd representatief voor het grotere plaatje.